شماره ۹۶/۹۷۰۶/دش – ۱۳۹۶/۶/۱۴
به پیوست «سند راهبردی توسعه فعالیتهای تبلیغی ترویجی قرآنی» پیشنهادی کمیسیون توسعه فعالیتهای تبلیغی ترویجی قرآنی» که در جلسه سی و ششم مورخ ۱۳۹۶/۴/۱۰ شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسیده است برای اجرا ابلاغ میگردد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی
محمدرضا مخبر دزفولی
سند راهبردی توسعه فعالیتهای تبلیغی ترویجی قرآنی
مصوب جلسه ۳۶ شورای توسعه فرهنگ قرآنی مورخ ۱۳۹۶/۴/۱۰
مصوب جلسه ۴۰ کمیسیون توسعه فعالیتهای تبلیغی ترویجی قرآنی مورخ ۱۳۹۵/۵/۳۰
الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَی بِاللَّهِ حَسِیبًا (احزاب/ ۳۹)
چشمانداز: دستیابی به جایگاه کشور ممتاز جهان اسلام در توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در افق ۱۴۰۴ شمسی
اصول حاکم
۱. توجه توأمان به آموزهها و مضامین قرآنی و سیره و معارف اهل بیت علیهم السلام در تمامی فعالیتهای تبلیغی ترویجی۱ قرآنی
۲. اهتمام به اجرایی شدن اندیشههای قرآنی امام راحل (قدس سره) و مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری (دام ظله)
۳ . جهتدهی فعالیتهای تبلیغی ترویجی قرآنی در مسیر تحقق سبک زندگی قرآنی فردی و اجتماعی
۴. محوریت بُعد وحدتبخش اسلامی و انسانی قرآن کریم
۵ . ابتنای فعالیتهای تبلیغی ترویجی قرآنی بر مطالعه، اولویتسنجی، مخاطب محوری، جذابیت و نوآوری
۶ . تأکید بر نقش حداکثری نهادهای مردمی و تصدیگری حداقلی دولت در فعالیتهای تبلیغی ترویجی قرآنی
اهداف
۱. گسترش گفتمان قرآنی انقلاب اسلامی در جهان
۲. ارتقای جایگاه قرآن کریم در فرهنگ عمومی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱ـ فعالیتهایی که با به کارگیری دانش، روش و ابزارهای مختلف هنر و ارتباطات، به منظور گسترش توجه و اشتیاق نسبت به قرآن کریم و توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه انجام میشود. (آییننامه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مصوبه جلسه ۳ مورخ ۱۳۸۹/۴/۱۲ شورای توسعه فرهنگ قرآنی)
۳. تعمیق ایمان به قرآن با تأکید بر انس با قرآن و بهرهگیری از مفاهیم و آموزههای آن
راهبردها و اقدامات ملّی
راهبرد ملی ۱: تقویت نظام سیاستگذاری، هماهنگی، نظارت و ارزیابی جامع فعالیتهای تبلیغی ترویجی قرآنی کشور
اقدامهای ملی:
۱. استانداردسازی تعاریف و بازطراحی روشهای اجرای فعالیتهای تبلیغی ترویجی قرآنی
۲. بازنگری و یکپارچهسازی قوانین، مقررات و ضوابط فعالیتهای تبلیغی ترویجی قرآنی
۳. طراحی و ایجاد سازوکارهای کاهش نقش تصدیگری دولت و تقویت بخش مردمی
۴. طراحی و ایجاد سازوکارهای ساماندهی و هماهنگی دستگاهها و بخشهای مؤثر کشور در حوزه تبلیغ و ترویج قرآن
۵ . تمهید تأمین منابع مالی تبلیغ و ترویج قرآن کشور، به ویژه از طریق گسترش فرهنگ وقف و خیریه
۶ . تدوین و استقرار نظام بودجهریزی عملیاتی فعالیتهای تبلیغی ترویجی قرآنی
۷. تدوین و تصویب شاخصها و ارزیابی مستمر آن و استقرار نظام رصد هوشمند
راهبرد ملی ۲: تقویت سرمایههای انسانی، دانشی و نهادی نظام تبلیغی و ترویجی قرآنی
اقدامهای ملی:
۱. تعیین ملاکهای جذب و ارتقای نیروی انسانی مرتبط با حوزههای مختلف فعالیتهای تبلیغی ترویجی قرآنی
۲. طراحی و اجرای دورههای آموزشی تخصصی تربیت و توانمندسازی سرمایههای انسانی تبلیغی ترویجی قرآنی
۳. حمایت از استعدادهای برتر، نخبگان و اجتماعات نخبگانی تبلیغی ترویجی قرآنی
۴. تقویت تعاملات همافزا و شبکههای اجتماعی فعالان تبلیغی ترویجی قرآنی
۵ . حمایت از تأسیس و فعالیت مؤسسات قرآنی به ویژه مؤسسات تخصصی تبلیغی ترویجی قرآنی
۶ . حمایت و توانمندسازی فعالان قرآنی عرصه تبلیغ و ترویج
۷. حمایت از ایجاد مؤسسات و گروههای مطالعاتی و انجام مطالعات تخصصی تبلیغیترویجی قرآنی
۸ . حمایت از ایجاد، گسترش، ساماندهی و رصد جلسات قرآن عمومی و خانگی
۹. طراحی و ایجاد سازوکارهای تشویقی بخشهای دولتی، عمومی و خصوصی به تأسیس تشکلهای قرآنی
۱۰. توسعه و تقویت مراکز تخصصی مشاوره و خدمات قرآنی
۱۱. حمایت از ترویج قرآن در هیئات مذهبی
راهبرد ملی ۳: استقرار نظام تولید و توزیع محصولات و خدمات فرهنگی، هنری و رسانهای جذاب قرآنی با تأکید بر دسترسی آسان و فراگیر
اقدامهای ملی:
۱. بازطراحی و استانداردسازی سازوکارهای ارزیابی و حمایت ازتولید و توزیع آثار و محصولات تبلیغی ترویجی قرآنی (آوایی، نمایشی، تجسمی، ادبی، رسانهای و …)
۲. حمایت از انتشار مصاحف متنوع متناسب با اقشار و نیازمندیهای مختلف جامعه
۳. حمایت هدفمند از برگزاری مسابقات، جشنوارهها، محافل، نمایشگاهها و اعزامهای تبلیغی ترویجی قرآنی ملی و بینالمللی
۴. حمایت از تولید ترجمههای روان، دقیق و گویای قرآن و آثار قرآنی
۵ . حمایت از ایجاد بستر و زنجیره تولید آثار قرآنی جذاب و اثرگذار
۶ . حمایت از تولید بازی، اسباببازی و نرمافزارها و محصولات مبتنی بر فناوریهای نوین قرآنی ویژه کودکان و نوجوانان
۷. حمایت از ایجاد شبکه توزیع فراگیر محصولات و خدمات قرآنی
راهبرد ملی ۴: فضاسازی قرآنی در محیطهای عمومی و فضای مجازی
اقدامهای ملی:
۱. توسعه اماکن عمومی، فرهنگی و گردشگری قرآنی
۲. حمایت از اجرای طرحهای ممتاز مبتنی بر آیات و مضامین قرآنی در تبلیغات محیطی و نمادسازی قرآنی
۳. تدوین و اجرای طرحهای گفتمانسازی قرآنی ویژه فعالان فرهنگی، هنری و رسانهای کشور
۴. حمایت از ارتقای سطح برنامههای قرآنی رسانه ملی و سایر رسانهها
۵ . حمایت از فعالیتهای مؤثر قرآنی در فضای مجازی
۶ . تقویت سامانههای مجازی مشاوره قرآنی و پاسخگویی به شبهات مرتبط با قرآن
۷. تهیه و اجرای برنامه جامع فعالیتهای قرآنی در فضای مجازی
راهبرد ملی ۵: توسعه فعالیتهای بینالمللی تبلیغی ترویجی قرآنی
اقدامهای ملی:
۱. گفتمانسازی بینالمللی منویات قرآنی مقام معظم رهبری (دام ظله) خصوصاً در نامه به جوانان کشورهای غربی
۲. اجرای طرح مقابله با ترویج اسلامهراسی، اسلامستیزی و اهانت به مقدسات الهی (مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی)
۳. حمایت از راهاندازی و توسعه مؤسسات تخصصی قرآنی در عرصه بینالمللی
۴. زمینهسازی برای گسترش تعامل با تشکلها، مؤسسات و مراکز تبلیغی ترویجی قرآنی کشورهای اسلامی
۵ . تقویت و توسعه رسانههای قرآنی بینالمللی
۶ . تهیه و اجرای برنامه جامع توسعه فعالیتهای بینالمللی قرآنی در تراز انقلاب اسلامی
چارچوب نهادی و الزامات اجرایی
الف. سیاستگذاری و نظارت راهبردی
سیاستگذاری کلان و نظارت راهبردی سند بر عهده شورای توسعه فرهنگ قرآنی است.
ب. برنامهریزی، هماهنگی، نظارت و ارزیابی تحقق سند
مسئولیت برنامهریزی و هماهنگی اجرای سند و نیز نظارت و ارزیابی تحقق اهداف، راهبردها و اقدامات تعیین شده، بر عهده کمیسیون توسعه فعالیتهای تبلیغی ترویجی قرآنی است و دبیرخانه کمیسیون موظف است کلیه اقدامات اداری، اجرایی و پشتیبانی لازم را در این خصوص به انجام رساند. کلیه دستگاههای دولتی، عمومی و مردمی فعال در حوزه فعالیتهای تبلیغی ترویجی قرآنی موظف به عملکرد در چارچوب این سند و همکاری با کمیسیون تخصصی در اجرای سند میباشند.
ج. الزامات اجرایی
به منظور اجرا، نظارت و ارزیابی سند؛ اقدامهای زیر انجام میشود:
۱. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف مدت ۶ ماه پس از تصویب سند، جزئیات اقدامهای ملی را در قالب شناسنامه اقدام شامل: تعیین دستگاههای مسئول و همکار، افق زمانی، اهداف کمّی، شاخصهای عملکردی، الزامات و سایر توضیحات مورد نیاز اقدام، با همکاری دستگاههای مربوط تدوین و به دستگاههای اجرایی ذیربط ابلاغ نماید. همچنین هر ساله اقدامهای سال آینده را تعیین و به روزرسانی و ابلاغ نماید.
۲. کمیسیون مسئولیت نظارت و ارزیابی برنامههای اجرا شده توسط دستگاههای اجرایی را در حوزة این سند برعهده دارد و دستگاهها موظفند در دورههای منظم زمانی، نتایج حاصل از اجرای برنامهها را به کمیسیون گزارش کنند.
۳. کمیسیون موظف است با توجه به معیارها و شاخصهای ابلاغ شده، میزان پیشرفت و عملکرد طرحها و برنامههای دستگاههای اجرایی و گزارش اقدامهای خود را برای ارتقای وضع موجود در فواصل یکساله به شورای توسعه فرهنگ قرآنی و هر دوسال یکبار به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.