سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی پیشنهادی کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی

تاریخ تصویب: ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۶/۲۸

شماره ۹۶/۹۷۰۶/دش  –  ۱۳۹۶/۶/۱۴

به پیوست «سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی» پیشنهادی کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی» که در جلسه سی و ششم مورخ ۱۳۹۶/۴/۱۰ شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسیده است برای اجرا ابلاغ می‌گردد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی
محمدرضا مخبر دزفولی


سند راهبردی توسعه فعالیت­های تبلیغی ترویجی قرآنی

 مصوب جلسه ۳۶ شورای توسعه فرهنگ قرآنی مورخ ۱۳۹۶/۴/۱۰
مصوب جلسه ۴۰ کمیسیون توسعه فعالیت‌‌های تبلیغی ترویجی قرآنی مورخ ۱۳۹۵/۵/۳۰

 الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَی بِاللَّهِ حَسِیبًا (احزاب/ ۳۹)

چشم‌انداز: دستیابی به جایگاه کشور ممتاز جهان اسلام در توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در افق ۱۴۰۴ شمسی
اصول حاکم
۱. توجه توأمان به آموزه­ها و مضامین قرآنی و سیره و معارف اهل بیت علیهم السلام در تمامی فعالیت­های تبلیغی ترویجی۱ قرآنی

۲. اهتمام به اجرایی شدن اندیشه­های قرآنی امام راحل (قدس سره) و مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری (دام ظله)

۳ . جهت‌­دهی فعالیت­های تبلیغی ترویجی قرآنی در مسیر تحقق سبک زندگی قرآنی فردی و اجتماعی

۴. محوریت بُعد وحدت­بخش اسلامی و انسانی قرآن کریم

۵ . ابتنای فعالیت­های تبلیغی ترویجی قرآنی بر مطالعه، اولویت‌سنجی، مخاطب محوری، جذابیت و نوآوری

۶ . تأکید بر نقش حداکثری نهادهای مردمی و تصدی‌گری حداقلی دولت در فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی

اهداف

۱. گسترش گفتمان قرآنی انقلاب اسلامی در جهان

۲. ارتقای جایگاه قرآن کریم در فرهنگ عمومی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱ـ فعالیت­هایی که با به کارگیری دانش، روش و ابزارهای مختلف هنر و ارتباطات، به منظور گسترش توجه و اشتیاق نسبت به قرآن کریم و توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه انجام می­شود. (آیین­نامه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مصوبه جلسه ۳ مورخ ۱۳۸۹/۴/۱۲ شورای توسعه فرهنگ قرآنی)

۳. تعمیق ایمان به قرآن با تأکید بر انس با قرآن و بهره‌گیری از مفاهیم و آموزه‌های آن

راهبردها و اقدامات ملّی

راهبرد ملی ۱: تقویت نظام سیاستگذاری، هماهنگی، نظارت و ارزیابی جامع فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی کشور

اقدام­های ملی:

۱. استانداردسازی تعاریف و بازطراحی روش­های اجرای فعالیت­های تبلیغی ترویجی قرآنی

۲. بازنگری و یکپارچه­سازی قوانین، مقررات و ضوابط فعالیت­های تبلیغی ترویجی قرآنی

۳. طراحی و ایجاد سازوکارهای کاهش نقش تصدی­گری دولت و تقویت بخش مردمی

۴. طراحی و ایجاد سازوکارهای ساماندهی و هماهنگی دستگاه­ها و بخش­های مؤثر کشور در حوزه تبلیغ و ترویج قرآن

۵ . تمهید تأمین منابع مالی تبلیغ و ترویج قرآن کشور، به ویژه از طریق گسترش فرهنگ وقف و خیریه

۶ . تدوین و استقرار نظام بودجه­ریزی عملیاتی فعالیت­های تبلیغی ترویجی قرآنی

۷. تدوین و تصویب شاخص­ها و ارزیابی مستمر آن و استقرار نظام رصد هوشمند

راهبرد ملی ۲: تقویت سرمایه­های انسانی، دانشی و نهادی نظام تبلیغی و ترویجی قرآنی

اقدام­های ملی:

۱. تعیین ملاک­های جذب و ارتقای نیروی انسانی مرتبط با حوزه­های مختلف فعالیت­های تبلیغی ترویجی قرآنی

۲. طراحی و اجرای دوره­های آموزشی تخصصی تربیت و توانمندسازی سرمایه­های انسانی تبلیغی ترویجی قرآنی

۳. حمایت از استعدادهای برتر، نخبگان و اجتماعات نخبگانی تبلیغی ترویجی قرآنی

۴. تقویت تعاملات هم­افزا و شبکه­های اجتماعی فعالان تبلیغی ترویجی قرآنی

۵ . حمایت از تأسیس و فعالیت‌ م‍ؤسسات قرآنی به ویژه مؤسسات تخصصی تبلیغی ترویجی قرآنی

۶ . حمایت و توانمندسازی فعالان قرآنی عرصه تبلیغ و ترویج

۷. حمایت از ایجاد مؤسسات و گروه‌­های مطالعاتی و انجام مطالعات تخصصی تبلیغی‌ترویجی قرآنی

۸ . حمایت از ایجاد، گسترش، ساماندهی و رصد جلسات قرآن عمومی و خانگی

۹. طراحی و ایجاد سازوکارهای تشویقی بخش­های دولتی، عمومی و خصوصی به تأسیس تشکل­های قرآنی

۱۰. توسعه و تقویت مراکز تخصصی مشاوره و خدمات قرآنی

۱۱. حمایت از ترویج قرآن در هیئات مذهبی

راهبرد ملی ۳: استقرار نظام تولید و توزیع محصولات و خدمات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای جذاب قرآنی با تأکید بر دسترسی آسان و فراگیر

اقدام­های ملی:

۱. بازطراحی و استانداردسازی سازوکارهای ارزیابی و حمایت ازتولید و توزیع آثار و محصولات تبلیغی ترویجی قرآنی (آوایی، نمایشی، تجسمی، ادبی، رسانه­ای و …)

۲. حمایت از انتشار مصاحف متنوع متناسب با اقشار و نیازمندی­های مختلف جامعه

۳. حمایت هدفمند از برگزاری مسابقات، جشنواره­ها، محافل، نمایشگاه­ها و اعزام­های تبلیغی ترویجی قرآنی ملی و بین­المللی

۴. حمایت از تولید ترجمه‌های روان، دقیق و گویای قرآن و آثار قرآنی

۵ . حمایت از ایجاد بستر و زنجیره تولید آثار قرآنی جذاب و اثرگذار

۶ . حمایت از تولید بازی، اسباب‌بازی و نرم‌افزارها و محصولات مبتنی بر فناوری­های نوین قرآنی ویژه کودکان و نوجوانان

۷. حمایت از ایجاد شبکه توزیع فراگیر محصولات و خدمات قرآنی

راهبرد ملی ۴: فضاسازی قرآنی در  محیط‌های عمومی و فضای مجازی

اقدام­های ملی:

۱. توسعه اماکن عمومی، فرهنگی و گردشگری قرآنی

۲. حمایت از اجرای طرح­های ممتاز مبتنی بر آیات و مضامین قرآنی در تبلیغات محیطی و نمادسازی قرآنی

۳. تدوین و اجرای طرح­های گفتمان­سازی قرآنی ویژه فعالان فرهنگی، هنری و رسانه­ای کشور

۴. حمایت از ارتقای سطح برنامه­های قرآنی رسانه ملی و سایر رسانه­ها

۵ . حمایت از فعالیت­های مؤثر قرآنی در فضای مجازی

۶ . تقویت سامانه‌های مجازی مشاوره قرآنی و پاسخگویی به شبهات مرتبط با قرآن

۷. تهیه و اجرای برنامه جامع فعالیت­های قرآنی در فضای مجازی

راهبرد ملی ۵: توسعه فعالیت­های بین­المللی تبلیغی ترویجی قرآنی

اقدام­های ملی:

۱. گفتمان­سازی بین­المللی منویات قرآنی مقام معظم رهبری (دام ظله) خصوصاً در نامه به جوانان کشورهای غربی

۲. اجرای طرح مقابله با ترویج اسلام­هراسی، اسلام­ستیزی و اهانت به مقدسات الهی (مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی)

۳. حمایت از راه­اندازی و توسعه مؤسسات تخصصی قرآنی در عرصه بین­المللی

۴. زمینه­سازی برای گسترش تعامل با تشکل­ها، مؤسسات و مراکز تبلیغی ترویجی قرآنی کشورهای اسلامی

۵ . تقویت و توسعه رسانه­های قرآنی بین­المللی

۶ . تهیه و اجرای برنامه جامع توسعه فعالیت‌های بین­المللی قرآنی در تراز انقلاب اسلامی

چارچوب نهادی و الزامات اجرایی

الف. سیاستگذاری و نظارت راهبردی

سیاستگذاری کلان و نظارت راهبردی سند بر عهده شورای توسعه فرهنگ قرآنی است.

ب. برنامه‌ریزی، هماهنگی، نظارت و ارزیابی تحقق سند

مسئولیت برنامه‎ریزی و هماهنگی اجرای سند و نیز نظارت و ارزیابی تحقق اهداف، راهبردها و اقدامات تعیین شده، بر عهده کمیسیون توسعه فعالیت­های تبلیغی ترویجی قرآنی است و دبیرخانه کمیسیون موظف است کلیه اقدامات اداری، اجرایی و پشتیبانی لازم را در این خصوص به انجام رساند. کلیه دستگاه­های دولتی، عمومی و مردمی فعال در حوزه فعالیت­های تبلیغی ترویجی قرآنی موظف به عملکرد در چارچوب این سند و همکاری با کمیسیون تخصصی در اجرای سند می­باشند.

ج. الزامات اجرایی

به منظور اجرا، نظارت و ارزیابی سند؛ اقدام‌های زیر انجام می‌شود:

۱. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف مدت ۶ ماه پس از تصویب سند، جزئیات اقدام­های ملی را در قالب شناسنامه اقدام شامل: تعیین دستگاه­های مسئول و همکار، افق زمانی، اهداف کمّی، شاخص­های عملکردی، الزامات و سایر توضیحات مورد نیاز اقدام، با همکاری دستگاه­های مربوط تدوین و به دستگاه­های اجرایی ذی­ربط ابلاغ نماید. همچنین هر ساله اقدام­های سال آینده را تعیین و به روزرسانی و ابلاغ نماید.

۲. کمیسیون مسئولیت نظارت و ارزیابی برنامه‌های اجرا شده توسط دستگاه‌های اجرایی را در حوزة این سند برعهده دارد و دستگاه‌ها موظفند در دوره‌های منظم زمانی، نتایج حاصل از اجرای برنامه‌ها را به کمیسیون گزارش کنند.

۳. کمیسیون موظف است با توجه به معیارها و شاخص‌های ابلاغ شده، میزان پیشرفت و عملکرد طرح‌ها و برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی و گزارش اقدام‌های خود را برای ارتقای وضع موجود در فواصل یک‌ساله به شورای توسعه فرهنگ قرآنی و هر دوسال یک­بار به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.