اساسنامه صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی [مصوب ۱۳۹۵]

تاریخ تصویب: ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲۹

[مصوبه انتقال شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دبیرخانه و صندوق مرتبط با آن به سازمان تبلیغات اسلامی]

شماره ۹۵/۱۶۰۷۷/دش  – ۱۳۹۵/۹/۲۰

به پیوست مصوبه «اساسنامه صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی» که در جلسه سی و سوم مورخ ۱۳۹۵/۸/۸ شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسیده است برای اجرا ابلاغ می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی
محمدرضا مخبردزفولی


بسم الله الرحمن الرحیم
وَ تَعاوَنوا عَلَی البِرِّ وَ التَّقوی [مائده/ ۲]

مقدمه

در اجرای ماده واحده مصوب جلسه ۷۰۸ مورخ ۱۳۹۰/۱۲/۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور تمهید پشتیبانی‌­های اعتباری لازم برای تحقق اهداف، سیاست­ها و راهبردهای منشور توسعه فرهنگ قرآنی و ایجاد نظام مشارکت مالی در اجرای اسناد راهبردی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی و براساس مفاد ماده ۱۹ قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، مصوب ۱۳۹۴/۱۲/۴ مجلس شورای اسلامی، «صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی» به شرح مواد این اساسنامه تشکیل می­شود:

ماده ۱ـ مشخصات صندوق

۱. نام صندوق «صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی» است که در این اساسنامه به اختصار صندوق نامیده می‌شود.

۲. صندوق زیر نظر شورای توسعه فرهنگ قرآنی فعالیت می­کند.

۳. [اصلاحی ۱۴۰۳/۷/۸]
صندوق دارای هویت مستقل و مشمول مفاد ماده (۱) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، تبصره ‌های ذیل آن و تغییرات و اصلاحات بعدی است.

۴. مدت فعالیت صندوق از تاریخ تشکیل نامحدود است.


ماده ۲ـ اهداف تشکیل صندوق

۱. پشتیبانی مستمر از اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی و مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی

۲. هدفمندسازی و هدایت اعتبارات در جهت تحقق اهداف، سیاست­ها و راهبردهای منشور توسعه فرهنگ قرآنی

۳. تأمین بهینه منابع اعتباری اجرای برنامه‌­ها و اسناد راهبردی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی

۴. جلب مشارکت ملی در اجرای برنامه ها و اقدامات مربوط به اسناد راهبردی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی


ماده ۳ـ نوع فعالیت صندوق فعالیت صندوق منحصر در جذب و تخصیص منابع اعتباری و مالی به دستگاه­های اجرایی و نهادهای عمومی و مؤسسات قرآنی مردمی برای اجرای برنامه­‌های ملی و بین­ المللی مصوب شورای توسعه فرهنگ قرآنی است و هرگونه هزینه دیگر یا سرمایه‌گذاری اعتبارات صندوق ممنوع است.

تبصره ۱ـ تمامی وجوه صندوق در حسابی که به نام صندوق در بانک دولتی افتتاح می ‎ شود نگاهداری و کلیه پرداختها از طریق انتقال وجه به حساب رسمی دستگاه­های اجرایی و نهادهای عمومی و مؤسسات قرآنی مردمی مجری برنامه­های مصوب براساس تفاهم نامه­‌های منعقده فی­ما بین شورای توسعه فرهنگ قرانی و دستگاه­ها، نهادها و مؤسسات مذکور انجام می­شود.

تبصره ۲ـ افتتاح حساب صندوق و هر گونه برداشت از آن با امضای مشترک رئیس صندوق، مدیر مالی صندوق و رئیس کمیته تخصیص و الصاق مُهر صندوق انجام می­شود.


ماده ۴ـ منابع صندوق

منابع اعتباری صندوق هر ساله توسط دولت در لایحه بودجه کشور با عنوان «اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی» در قالب کمک پیش­بینی و مشمول تبصره ۱ از  ماده ۱ احکام دائمی برنامه‌­های توسعه کشور مصوبه ۱۳۹۵/۴/۳۰ مجلس شورای اسلامی می­باشد.

تبصره ـ صندوق می­تواند با تصویب هیأت امنا نسبت به جذب کمک­های نقدی از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی اقدام کند.

ماده ۵ ـ ارکان صندوق

۱. هیأت امنا

۲. کمیسیون­های تخصصی

۳.  کمیته تخصیص

۴. رئیس صندوق

۵. هیأت بازرسان


ماده ۶ ـ ترکیب هیأت امنا

هیأت امنای صندوق، اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی می ‎ باشند که رئیس، نایب رئیس و دبیر شورای توسعه، به ترتیب رئیس، نایب رئیس و دبیر هیأت امنا می باشند.


ماده ۷ـ جلسات هیأت امنا

جلسات هیأت امنا به صورت عادی و فوق العاده تشکیل می ‎شود؛ جلسات عادی حداقل سالی دو بار بنا به دعوت رئیس صندوق تشکیل و با حضور اکثریت مطلق اعضا رسمی و تصمیمات آن با رأی اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر بوده و با امضای رئیس هیأت امنا ابلاغ می شود. جلسات فوق العاده با درخواست افراد زیر تشکیل می شود؛

ـ رئیس صندوق
ـ هیأت بازرسان
ـ کمیته تخصیص
ـ ۵ نفر از اعضای هیأت امنا


ماده ۸ ـ وظایف هیأت امنا

۱. تعیین سیاست ‎ ها، اولویت­ها و خط ‎ مشی ‎ فعالیت صندوق

۲. بررسی و تصویب  برنامه های ملی و بین المللی قرآنی ذیل اسناد راهبردی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی و تعیین سهم اعتبار آن

۳. پیشنهاد اعتبار صندوق به دولت و پیگیری مراحل تصویب آن

۴. استماع گزارش های کمیته تخصیص و هیأت بازرسان و اتخاذ تصمیم­ های لازم

۵. تصویب دستورالعمل های مورد نیاز صندوق و ساختار و ساز و کارهای اجرائی آن

۶. تعیین اعضای کمیته تخصیص و هیأت بازرسان و اعضای علی البدل

۷. انتخاب مدیر مالی از میان افراد پیشنهادی کمیته تخصیص

۸. تعیین حسابرس رسمی صندوق

تبصره ـ حدود وظایف و اختیارات مدیر مالی توسط کمیته تخصیص پیشنهاد و به تصویب هیأت امنا می رسد.


ماده ۹ـ رئیس صندوقدبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی رئیس صندوق می باشد.

تبصره ـ ساختار اداری صندوق، زیر نظر رئیس صندوق تشکیل و امکانات و نیروی انسانی آن از طریق دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تأمین می­شود.


ماده ۱۰ـ وظایف رئیس صندوق

۱. اجرای کلیه مصوبات هیأت امنا و کمیته تخصیص

۲. اداره و هدایت امور اجرایی صندوق در چارچوب اساسنامه و ضوابط مصوب هیأت امنا

۳. پیشنهاد دستورالعمل­ها و سایر ضوابط به کمیته تخصیص برای تصویب در هیأت امنا

۴. تهیه گزارش عملکرد سالانه صندوق و ارائه آن به هیأت امنا برای بررسی و تصویب

۵. تهیه و امضای تفاهم نامه های اجرای برنامه های مصوب با دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی و مؤسسات قرآنی مردمی


ماده ۱۱ـ کمیسیون های تخصصیبه منظور تحقق اسناد راهبردی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی و تخصیص برنامه محور اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی، کمیسیون­های موضوع ماده ۷ منشور توسعه فرهنگ قرآنی، مسئولی ت­های زیر را بر عهده دارند؛

۱. پیشنهاد سیاست ها و اولویت­ها و خط مشی توزیع اعتبارات صندوق در حوزه تخصصی به هیأت امنا

۲. پیشنهاد سهم اعتبارات برنامه های ملی و بین المللی قرآنی در حوزه تخصصی و تغییرات آن به هیأت امنا جهت تصویب

۳. تأیید برنامه­‌های تفصیلی دستگاه­های اجرایی، نهادهای عمومی و مؤسسات قرآنی مردمی مجری برنامه­‌های ملی و بین­‌المللی و اعتبار هر یک از آنها در چارچوب مصوبات هیأت امنا و ارائه به کمیته تخصیص

۴. نظارت بر حسن اجرای برنامه‌­های مصوب در حوزه تخصصی و گزارش آن به هیأت امنا و کمیته تخصیص جهت تخصیص مرحله ای اعتبارات


ماده ۱۲ـ کمیته تخصیص

کمیته­ تخصیص با ترکیب زیر تحت نظر هیأت ­امنا تشکیل می شود؛

۱. دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی

۲. دبیران کمیسیون­های تخصصی شورای توسعه فرهنگ قرآنی

۳. یک نفر نماینده مجلس شورای اسلامی عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی

۴. [اصلاحی ۱۴۰۳/۷/۸]
یک نفر صاحب­نظر منتخب مؤسسات قرآنی مردمی عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی

۵. [اصلاحی ۱۴۰۳/۷/۸]
یک نفر از اعضای حقوقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی

۶. یک نفر صاحب نظر قرآنی عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی

اعضای بند­های ۳ تا ۶ با رأی هیأت امنا به مدت دو سال انتخاب می­شوند و عضویت آنان مشروط به عضویت آنان در شورای توسعه فرهنگ قرآنی خواهد بود.

تبصره ۱ـ رئیس، نایب رئیس و منشی کمیته در اولین جلسه کمیته توسط اعضای کمیته برای مدت دو سال انتخاب می­شوند.

تبصره ۲ـ جلسات کمیته با حضور اکثریت اعضای رسمی و مصوبات آن با رأی اکثریت حضار قطعی و لازم الاجراست.

تبصره ۳ـ مصوبات کمیته توسط رئیس کمیته بصورت کتبی به رئیس صندوق ابلاغ می­گردد.

تبصره ۴ـ حضور مدیر مالی صندوق در جلسات کمیته تخصیص (بدون حق رأی) الزامی است.

وظایف کمیته تخصیص:

۱. پیشنهاد اصول، سیاست ها، خط مشی، آیین‌نامه ها و دستورالعمل های اجرایی صندوق به هیأت امنا

۲. دریافت برنامه های تفصیلی از کمیسیون های تخصصی و تلفیق و تصویب جدول اعتبارات دستگاه­ها، نهادها و مؤسسات  و ابلاغ آن به رئیس صندوق جهت اجرا

۳. پیشنهاد افراد واجد صلاحیت مسئولیت مدیر مالی صندوق به هیأت امنا

۴. ارائه گزارش تخصیص اعتبارات و اجرای برنامه های مصوب به هیأت امنا

۵. دریافت گزارش اجرای برنامه‌­ها از کمیسیون­ها و تصویب پرداخت مرحله‌­ا‌ی اعتبارات برنامه‌­ها

۶. تعیین بانک عامل صندوق

تبصره ۱ـ دستورالعمل های داخلی کمیته توسط کمیته تدوین و جهت تصویب به هیأت امنا ارائه می شود.

تبصره ۲ـ رئیس کمیته موظف است هر شش ماه یک بار گزارش کار کمیته را تهیه و پس از تصویـب در کمیته، برای طرح در هیـأت ­امنا به رئیس هیأت ­امنا تقدیم کند.

تبصره ۲ – [الحاقی ۱۴۰۳/۷/۸]
ریاست کمیته تخصیص بر عهده دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی است.

تبصره ۳ـ
[اصلاحی ۱۳۹۹/۲/۱۶]
[اصلاحی ۱۴۰۳/۷/۸]
مصوبات کمیته توسط رئیس کمیته به صورت کتبی به مدیر مالی صندوق ابلاغ می‌گردد.


ماده ۱۳ـ هیأت بازرسان

هیأت بازرسان صندوق  مرکب از سه نفر بازرس اصلی و یک نفر علی البدل می باشد که از میان افراد واجد شرایط توسط هیأت امنا انتخاب و با حکم رئیس هیأت امنا برای مدت دو  سال منصوب می شوند. وظایف بازرسان به شرح زیر است؛

۱. کنترل تطبیق عملکرد ارکان صندوق با سیاست ها و دستورالعمل های مصوب و ارائه گزارش به هیأت امنا

۲. کنترل تطبیق اعتبارات تخصیص داده شده به دستگاه های اجرایی، نهادهای عمومی و مؤسسات قرآنی مردمی با مصوبات کمیته تخصیص و ارائه گزارش به کمیته تخصیص و هیأت امنا

۳. بررسی عملکرد رئیس صندوق و ارائه گزارش به هیأت امنا۴. پیشنهاد حسابرس یا حسابرسان صندوق و نظارت بر عملکرد آنان

تبصره ۱ـ رئیس هیأت بازرسان توسط اعضای هیأت برای مدت دو سال انتخاب می شود.

تبصره ۲ـ جلسات هیأت امنا و کمیته تخصیص به اطلاع بازرسان رسانده می­شود و حضور آنان در این جلسات بلامانع می­باشد.

تبصره ۳ـ کلیه ارکان، دستگاه­ها و اجزاء صندوق ملزم به همکاری و ارائه اطلاعات مورد نیاز به هیأت بازرسان و حسابرسان منتخب آنان می باشند.

تبصره ۴ـ کلیه هزینه های بازرسی، حسابرسی و تهیه گزارش های تحلیل از محل اعتبارات صندوق تأمین می شود.

تبصره ۵ ـ رئیس و کارکنان صندوق و نیز اعضای کمیته تخصیص نمی­توانند عضو هیأت بازرسان باشند.


ماده ۱۴ـ حسابرسی

به منظور تحقق اقدامات زیر، امور حسابرسی صندوق از طریق حسابرسان رسمی، زیر نظر هیأت بازرسان صندوق انجام می­پذیرد:

۱. بررسی و تجزیه و تحلیل اسناد و گزارش­های مالی دستگاه های اجرایی، نهادهای عمومی و مؤسسات قرآنی مردمی و تنظیم و ارائه گزارش­های حسابرسی به بازرسان

۲. حصول اطمینان از رعایت اصول و روش­های حسابداری و نیز رعایت قوانین و مقررات مربوطه


ماده ۱۵ـ سال مالی

۱. سال مالی صندوق از ابتدای سال هجری شمسی لغایت پایان اسفندماه همان سال است.

۲. کلیه وجوه مانده و تعهدات صندوق در پایان سال به سال بعد منتقل می­شود.

۳. در مورد وجوه مانده دستگاه­ها از محل اعتبارات واگذار شده صندوق در پایان سال مالی، برابر مصوبه هیأت امنا  تصمیم­‌گیری خواهد شد.


ماده ۱۶ـ نگهداری و هزینه اعتبارات در دستگاه­ها

کلیه دستگاه های اجرایی، نهادهای عمومی و مؤسسات قرآنی مردمی دریافت کننده اعتبارات صندوق موظفند نسبت به افتتاح حساب مستقل با عنوان «اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی» اقدام و کلیه هزینه‌­های مربوطه را از این حساب انجام دهند.

تبصره ـ هرگونه هزینه اعتبارات دریافتی دستگاه­ها از صندوق، منحصراً براساس ضوابط و مقررات مصوب شورای توسعه فرهنگ قرآنی خواهد بود.


ماده ۱۷ـ انحلال صندوقان

حلال صندوق به پیشنهاد شورای توسعه فرهنگ قرآنی و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود. در صورت انحلال، کلیه اعتبارات موجود در صندوق به خزانه واریز و کلیه اسناد و امکانات آن به دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی باز می­گردد.


ماده ۱۸ـ این اساسنامه با یک مقدمه، ۱۸ ماده و ۱۸ تبصره، در جلسه ۳۳ مورخ ۱۳۹۵/۸/۸ شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسید و جایگزین اساسنامه مصوب جلسات پنجم و شانزدهم مورخ ۱۳۸۹/۶/۶ و مورخ ۱۳۹۱/۲/۲ این شورا شد و پس از ابلاغ برای کلیه دستگاه های اجرایی، نهادهای عمومی و مؤسسات قرآنی مردمی لازم ­الاجرا است.