شماره ۶۷۷۰۱/ت۵۳۱۱۷هـ – ۱۳۹۵/۶/۶
هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۵/۵/۲۷ به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای راه و شهرسازی و کشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شورایعالی استانها و به استناد ماده (۱۶) قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری ـ مصوب ۱۳۸۹ـ تصویب کرد:
تصویبنامه شماره ۷۴۹۰۰/ت۴۸۶۰۱هـ مورخ ۱۳۹۳/۷/۲ به شرح زیر اصلاح میشود:
۱ـ وزیر جهادکشاورزی به ترکیب اعضای ستاد ملی موضوع بند (۲) تصویبنامه یادشده اضافه میشود.
۲ـ بندهای زیر به تصویبنامه مذکور الحاق میشود:
۷ـ دستگاههای عضو ستاد ملی و شهرداریها مکلفند نسبت به ارتقای شاخصهای کیفیت محدودهها و محلات هدف از طریق برنامههای بهسازی، نوسازی، مقاومسازی و ارتقای دسترسی به خدمات و بهبود زیر ساختها با رویکرد محله محور در چارچوب سند ملی راهبردی احیا، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری، درخصوص سالانه حداقل (۲۷۰) محله از بافتهای ناکارآمد میانی، تاریخی، سکونتگاههای غیررسمی و حاشیهای به نحوی که سرانه های محدودهها و محلههای مذکور طی ده سال به متوسط شاخصهای همان شهر ارتقا یابند، اقدام نمایند. برنامه عملیاتی این بند در سه بخش توانمندسازی، تامین خدمات و زیرساختها و نوسازی مسکن ظرف سه ماه از تاریخ لازمالاجرا شدن این تصویبنامه توسط وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه و پس از تصویب ستاد ملی ابلاغ خواهد شد. در بافت های تاریخی اخذ نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضروری است. کلیه دستگاههای عضو ستاد ملی در سطح ملی، منطقه ای و محلی ملزم به اجرای برنامه های عملیاتی مصوب خواهند بود.
۸ ـ به منظور پیشبینی و پیشگیری از رشد سکونتگاههای غیررسمی وحاشیهای، وزارت کشور با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مکلف است ظرف یک سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویبنامه نسبت به تدوین برنامه اقدام برای روستاها و آبادیهای واقع در حریم شهرها که درمعرض پذیرش جمعیت و ناکارآمدی در نظام تخصیص زمین هستند، اقدام نماید.
۹ـ وزارت راه و شهرسازی مکلف است نسبت به بازتعریف و تدقیق و اصلاح محدودههای هدف بازآفرینی شهری کلانشهرها در سال ۱۳۹۵ و در خصوص سایر شهرها با توجه به اولویت جمعیتی و ظرفیت زیستی در سالهای بعد اقدام نماید.
۱۰ـ کلیه دستگاههای عضو شورای اجتماعی کشور تا پایان سال ۱۳۹۵ در تعامل بادبیرخانه شورای یادشده، برنامههای فرهنگی و اجتماعیِ قابل اجرای خود درسکونتگاه های غیررسمی و سایر محدودهها و محلات هدف استانهای سراسر کشور را به تفکیک برنامه های کوتاهمدت برای پیشبینی، پیشگیری و مقابله فوری با پیامدهای ناهنجار موجود در سکونتگاهها و برنامههای بلندمدت جهت جلوگیری از مهاجرتهای بیرویه و عدم گسترش سکونتگاههای غیررسمی با رویکرد جلب مشارکت ساکنان و سازمانهای مردم نهاد و حمایت از دفاتر تسهیلگری تهیه و پس از تصویب در کارگروه امور اجتماعی، فرهنگی و سلامت ستاد ملی در سال ۱۳۹۵ اجرا کنند و نتیجه اقدامات خود را هر سه ماه یک بار به دبیرخانه کارگروه مذکور اعلام نمایند. دبیرخانه کارگروه موظف است هرشش ماه یکبار گزارش اقدامات را به شورای اجتماعی کشور و ستاد ملی ارایه نماید.
الف ـ با توجه به اهمیت بهبود وضعیت بهداشتی محدودهها و محلات هدف و تأثیر مستقیم آن بر وضعیت سلامت و بهداشت دیگر مناطق کشور و تأثیرات اجتماعی، سیاسی، نارساییهای بهداشتی و درمانی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است در اجرای طرح تحول نظام سلامت، این قبیل مناطق را در اولویت قرار دهد.
ب ـ وزارت آموزش و پرورش در راستای بالا بردن نرخ باسوادی و تحت پوشش قراردادن افراد بیسواد وکودکان بازمانده از تحصیل در محدودهها و محلات هدف در بافتهای ناکارآمد شهری همکاریهای لازم جهت بهرهگیری از امکانات فیزیکی و آموزشی مدارس جهت آموزش و تقویت مشارکت اجتماعی ساکنان در برنامههای بهسازی و ساماندهی محلات را به عمل آورد.
پ ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به منظور برقراری امنیت پایدار اجتماعی در محدودهها و محلات هدف در بافتهای ناکارآمد شهری با رویکرد محله محور و با بهرهگیری از ظرفیت اجتماعی ساکنان محلات برنامهریزی و اقدام نماید.ت ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور) در راستای بالا بردن سواد مهارتی و توانمندسازی حرفهای شغلی در جهت کاهش بیکاری ساکنان محدوده محلات هدف در بافتهای ناکارآمد شهری با بهرهگیری از ظرفیتهای اجتماعی و موجود این محلهها نسبت به انجام آموزشهای لازم اقدام نماید.تبصره ـ با توجه به وضعیت خاص سکونتگاههای غیررسمی در استانهای تهران، البرز، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، کردستان، هرمزگان، کرمانشاه، خراسان شمالی، کرمان، خوزستان، آذربایجانغربی و فارس، استانهای یادشده باید در اولویت برنامه ها و اقدامات دستگاههای اجرایی درسال ۱۳۹۵ قرار گیرند.
۱۱ـ باتوجه به تغییر نوع و فرآیند مهاجرت به ویژه در کلانشهرها و همچنین تأثیر عامل مهاجرت برشکلگیری و گسترش سکونتگاههای غیررسمی و لزوم ساماندهی امور مهاجرت در سطح کشور، به منظور مدیریت پهنههای فقر و برنامهریزی همه جانبه در زمینه جلوگیری از مهاجرتهای بیرویه، وزارت کشور طرح ملی ساماندهی مهاجرت را با همکاری دستگاههای ذیربط ظرف شش ماه از تاریخ لازمالاجرا شدن این تصویبنامه تدوین و در اولین جلسه شورای اجتماعی کشور طرح نماید.
۱۲ـ به منظور ارتقای کیفیت و تأمین ایمنی زندگی شهروندان در پهنه های پرخطر شهری و روستایی نظیر حرایم مصنوع، خطوط انتقال انرژی، ایستگاههای راهآهن، حرایم طبیعی، گسلها، شیبها و دامنههای ناپایدار، وزارت کشور مکلف است با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سایر سازمانهای ذیربط نسبت به شناسایی خانوارهای ساکن و تهیه برنامه عملیاتی و اسکان مجدد خانوارها تا پایان برنامه ششم توسعه اقدام نماید.
تبصره ـ وزارت راه و شهرسازی (شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران) مکلف است ضمن بهروزرسانی سند اسکان مجدد، برنامه عملیاتی مذکور را ظرف سه ماه از تاریخ لازمالاجرا شدن این تصویبنامه تهیه و با تعیین اولویت و از طریق تقسیم وظایف بین بخشی و با مشارکت دستگاههای ذیربط پس از طرح و تصویب درستاد ملی اجرایی نماید.
۱۳ـ وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت کشور مکلف است ظرف یک سال از تاریخ لازمالاجرا شدن این تصویبنامه نسبت به تعیین سازوکارهای انتقال حق توسعه ( TDR ) با بهرهگیری از ابزارهایی نظیر زمینهای دولتی یا اراضی ذخیره احیا و بازآفرینی محدودههای محلات هدف و سایر امتیازات در محدوده قانونی شهرها اقدام نماید.۱۴ـ با توجه به ضرورت حمایت از نهادها و بنگاههای توسعهگر، وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک مسکن دستورالعمل نحوه حمایت مالی و اعتباری، نهادی و اجرایی دولت، نظام بانکی و بازار سرمایه از توسعهگران در محلههای مذکور در این تصویبنامه را تدوین و پس از تصویب در ستاد ملی عملیاتی نمایند.
تبصره ـ مواردی که در حیطه صلاحیت شورای پول و اعتبار است باید به تأیید آن شورا برسد.
۱۵ـ سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است متناسب با ظرفیت بودجه عمومی کشور همه ساله اعتبارات موردنیاز اجرای طرحهای مصوب درستاد ملی را با پیشنهاد دستگاه های اجرایی ذیربط در بودجه عمومی کشور پیشبینی و در اختیار آنها قرار دهد. تحقق منابع و اعتبارات دستگاهها در محدوده بافتهای ناکارآمد و سکونتگاههای غیررسمی در اولویت میباشد.
۱۶ـ [اصلاحی ۱۳۹۸/۵/۳۰]
وزارت راه وشهرسازی موظف است حمایتهای مالی دولت از بخش مسکن را با اولویت به اجرای طرحهای احیا، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی اختصاص دهد.
با توجه به هدفگذاری طرح جامع مسکن مبنی بر تأمین سی درصد (۳۰%) از نیاز خانوارها به مسکن جدید از طریق نوسازی و بهسازی بافتهای ناکارآمد و سکونتگاههای غیررسمی، بانک مسکن موظف است در خصوص حداقل سی درصد (۳۰%) از تمامی انواع تسهیلات ساخت، خرید و مقاومسازی (به غیر از مسکن مهر) طرحهای حوزه مسکن در مناطق مذکور را در اولویت تخصیص با رعایت مصوبات شورای پول و اعتبار قرار دهد.
الف ـ [حذف ۱۳۹۸/۵/۳۰]
ب ـ [حذف ۱۳۹۸/۵/۳۰]
تبصره ـ [حذف ۱۳۹۸/۵/۳۰]
۱۷ـ به منظور ایجاد مدیریت یکپارچه و پاسخگو در مقیاس منطقهای و مجموعه شهری کلانشهرها و در چارچوب مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، سازمان اجرایی مشخصی در شهرداری کلانشهرها با رعایت مقررات ایجاد و سازوکار اجرایی سازمان مزبور توسط وزارت کشور و با همکاری وزارت راه و شهرسازی با رعایت مقررات تهیه خواهد شد.
۱۸ـ بنگاه ها و مؤسسات اقتصادی دولتی، خصوصی و عمومی غیردولتی موظفند برنامههای عملیاتی ناشی از مسئولیتهای اجتماعی خود را با رعایت برنامههای ابلاغی ستاد ملی اجرا نمایند.
۱۹ـ سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است به منظور هدفمند نمودن نظام یارانه ای در قوانین بودجه سنواتی، توسعه خدمات اجتماعی، اقتصادی و کالبدی در بافت های ناکارآمد شهری وسکونت گاه های فقیرنشین را در اولویت قرار داده و منابع مالی لازم را با توجه به ظرفیت بودجه کشور در بودجههای سنواتی دستگاهها و نهادهای مربوط در چارچوب طرحها و برنامههای مصوب ستاد ملی پیشبینی نماید.
۲۰ـ دستگاههایی نظیر بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره)، سازمان اوقاف و امور خیریه و آستانهای متبرکه، باید طی برنامه ششم توسعه وضعیت مالکیت اراضی وتصرفات غیرمجاز در بافتهای فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی را تحت نظارت وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور و با تصویب ستاد ملی تعیین تکلیف نمایند.
۲۱ـ در اجـرای ماده (۱۶) قانون سامـاندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن ـ مصوب ۱۳۸۷ ـ ، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است نسبت به پیشبینی بودجه لازم در خصوص پرداخت دیون ناشی از اعمال تخفیفات از سوی شهرداریها و همچنین تداوم حمایت از اجرای این قانون در لوایح بودجه سنواتی اقدام نماید.
۲۲ـ وزارت کشور موظف است در توزیع و تخصیص سهم مالیات بر ارزش افزوده شهرداریهای کشور به ویژه کلانشهرها با اولویت برنامههای مصوب بازآفرینی محدودهها و محلههای هدف اقدام نماید.
۲۳ـ وزارتخانههای راه و شهرسازی، کشور، ارتباطات و فناوری اطلاعات و فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلفند نسبت به ارایه برنامههای ترویجی، فرهنگسازی و اطلاعرسانی و توسعه خدمات و زیرساختهای فناوری اطلاعات در محدودهها و محلههای هدف بازآفرینی شهری اقدام نمایند.
دستورالعمل اجرایی این بند ظرف دو ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویبنامه تهیه و ازسوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ خواهد شد.
معاون اول رئیس جمهور ـ اسحاق جهانگیری