شماره: ۹۵/۷۴۱۸/دش – ۱۳۹۵/۴/۲۷
مصوبه «سیاست ها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران» که در جلسه ۷۷۶ مورخ ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بر اساس مصوبه مورخ ۲۷ /۱۱ /۱۳۹۴ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ میشود:
ماده ۱- بر اساس قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در راستای اجرای بند ۷۸ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه کشور، بندهای ۲ و ۵ سیاست های کلی نظام علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری و به منظور تحقق شاخص های چشم اندازی نقشه جامع علمی کشور مرتبط با آمایش آموزش عالی و راهبردهای کلان «نقشه جامع علمی کشور» و سیاست های اجرایی مصوب ذیل آن و همچنین توزیع عادلانه منابع، ایجاد فرصت های برابر، توزیع مأموریت آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز، استفاده از مزیت های منطقه ای، کاهش تمرکز و جلوگیری از تجمع امکانات، مشارکت دانشگاه ها در تصمیم گیری و موضوعات ملی و فرااستانی، نظام آموزش عالی کشور از نظر آمایش سرزمینی به ۱۰ کلان منطقه به شرح زیر تقسیم می شود:
۱- منطقه ۱- تهران و البرز: شامل دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، الزهرا “(س)، صنعتی شریف، علامه طباطبایی، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تربیت مدرس، صنعتی امیر کبیر، علم و صنعت، هنر، خوارزمی.
۲- منطقه ۲- گیلان، مازندران و گلستان: شامل دانشگاه های گلستان، گنبد کاووس، علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، مازندران، علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، تخصصی فناوری های نوین آمل، صنعتی بابل، علم و فناوری مازندران، گیلان، دانشکده آزادشهر.
۳- منطقه ۳- اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان: شامل دانشگاه های تبریز، بناب، مراغه، شهید مدنی آذربایجان، صنعتی سهند، هنر اسلامی تبریز، ارومیه، صنعتی ارومیه، زنجان، محقق اردبیلی، تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان.
۴- منطقه ۴- همدان، مرکزی، قزوین و قم: شامل دانشگاه های بین المللی امام خمینی (ره)، بوعلی سینا، ملایر، سید جمال الدین اسد آبادی، صنعتی همدان، اراک، تفرش، صنعتی اراک، حضرت معصومه (س)، صنعتی قم، قم.
۵- منطقه ۵- کردستان، کرمانشاه، لرستان و ایلام: شامل دانشگاه های کردستان، رازی، صنعتی کرمانشاه، ایلام، لرستان، آیت الله العظمی بروجردی.
۶- منطقه ۶- یزد، اصفهان و چهار محال و بختیاری: شامل دانشگاه های یزد، صنعتی اصفهان، اصفهان، هنر اصفهان، کاشان، شهر کرد، آیت الله حائری، اردکان، دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان، دانشکده ریاضی و کامپیوتر خوانسار.
۷- منطقه ۷- بوشهر، فارس و کهکیلویه و بویراحمد: شامل دانشگاه های شیراز، سلمان فارسی، صنعتی شیراز، هنر شیراز، فسا، جهرم، یاسوج، دانشکده فنی و مهندسی لار، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب (انفکاک).
۸- منطقه ۸- هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان: شامل دانشگاه های شهید باهنر کرمان، صنعتی سیرجان، تحصیلات تکمیلی صنعتی و تکنولوژی پیشرفته، جیرفت، ولیعصر رفسنجان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، زابل، دریانوردی و علوم دریایی چابهار، ولایت ایرانشهر، مجتمع آموزش عالی بم، دانشکده علوم انسانی در دانشگاه (اصولی) نرجس رفسنجان.
۹- منطقه ۹: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سمنان: شامل دانشگاه های دامغان، شاهرود، گرمسار، سمنان، بجنورد، فردوسی مشهد، نیشابور، فنی و مهندسی فناوری های نوین قوچان، تربت حیدریه، حکیم سبزواری، بیرجند، صنعتی بیرجند، کوثر بجنورد، بزرگمهر قائنات، دانشکده فنی و مهندسی گلبهار، دانشکده کشاورزی و دامپروری تربت جام، دانشکده کشاورزی شیروان، فرزانگان سمنان (ویژه دختران)، دانشکده فنی و مهندسی (فناوری های نوین) سبزوار.
۱۰- منطقه ۱۰- خوزستان: شامل دانشگاه های شهید چمران اهواز، صنعتی چندی شاپور دزفول، خلیج فارس، صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان، صنعتی شهدای هویزه، علوم و فنون دریایی خرمشهر، کشاورزی و منابع طبیعی رامین.
تبصره ۱: وضعیت دانشگاه های پیام نور، علمی – کاربردی و فرهنگیان متناسب با سیاست های این مصوبه، حسب مورد با پیشنهاد وزارت ذیربط تعیین و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد رسید.
تبصره ۲: تغییر در حوزه و تعداد مناطق با پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود.
ماده ۲- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است به منظور بهبود ساختار مدیریت و تصمیم گیری در نظام آموزش عالی و تقویت اختیارات مؤسسات آموزش عالی مناطق مذکور در ماده ۱، طرح مدیریت هر منطقه را در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا نماید.
ماده ۳- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور ساماندهی به واحدهای آموزش عالی، می تواند مؤسسات آموزش عالی را تجمیع و ادغام کند، به نحوی که پاسخ گوی نیازهای منطقه ای و منجر به کاهش هزینه های سربار و ارتقای کیفی خدمات شود.
ماده ۴- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است به منظور ارتقای کیفیت علمی و فرهنگی، پاسخگویی به نیازهای منطقه ای و ملی و حمایت ویژه از مؤسسات برتر، طرح رتبه بندی و اعتبار سنجی مؤسسات آموزش عالی کشور را تهیه و پس از تصویب در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، به اجرا درآورد و نتایج اجرای آن را به اطلاع عموم برساند.
ماده ۵- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است به منظور پاسخ گویی به نیازهای گوناگون کشور در بخش های مختلف، طرح مأموریت گرایی مؤسسات آموزش عالی را با توجه به سطوح عملکردی بین المللی، ملی، منطقه ای و خاص تدوین کند و پس از تصویب به اجرا در آورد.
ماده ۶- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور هماهنگی و ایجاد روند یکسان جذب دانشجو در مؤسسات آموزش عالی، طرح جامع نظام پذیرش و سنجش آموزش عالی را در کلیه زیر نظام های آموزشی تدوین کند و به تصویب مرجع ذیربط می رساند.
ماده ۷- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور توجه ویژه به آموزش های مهارتی و تأمین و تجهیز زیرساخت های مورد نیاز، با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه های اجرایی، نظام جامع آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی را تدوین و به تصویب ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور می رساند.
ماده ۸- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است به منظور ارتقای سطح اشتغال پذیری، ایجاد تناسب میان تحصیل و نیازهای جامعه و تطبیق محتوای دروس دوره های آموزش عالی با نیازهای شغلی، از دانشگاه های پیگیر وضعیت اشتغال و کارآفرین دانش آموختگان حمایت ویژه به عمل آورد.
ماده ۹- هماهنگی و نظارت بر برنامهریزی و اجرای این مصوبه همانند اسناد آمایش آموزش عالی مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی، بر عهده ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور است.
تبصره- ستاد موظف است بطور سالانه گزارشی از آخرین وضعیت اجرای آمایش آموزش عالی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.
ماده ۱۰- این مصوبه مشتمل بر ۱۰ ماده و ۳ تبصره در جلسه ۷۷۶ مورخ ۱۸ /۱۲ /۱۳۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی – حسن روحانی