آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی [مصوب ۱۳۹۵]

تاریخ تصویب: ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۵/۰۵

شماره: ۹۵/۷۴۲۰/دش – ۱۳۹۵/۴/۲۷

آیین‌نامه «ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی مؤسسه های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی» که در جلسه ۷۷۶ مورخ ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:


ماده ۱ـ کلیات

امروزه رقابت بین کشورها برای کسب جایگاه برتر فرهنگی ـ سیاسی و تصاحب سهم اقتصادی بیشتر در مناسبات متکثر، متنوع و پرشتاب جهانی، آنها را ناگزیر به تقویت علم و فناوری به‌منظور گسترش حوزه نفوذ و اقتدار ملی خود کرده است. در پهنه این رقابت جهانی، ایران اسلامی نیز امکانات، ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود و اندیشمندان و نخبگان خود را به کار گرفته است تا قله‌های علمی را فتح و از مرزهای دانش عبور کند. در چنین شرایطی، نقش اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، مراکز علمی و تحقیقاتی، حوزه علمیه و دیگر مراکز علمی ـ فرهنگی، در نیل به این آرمان مقدس، مؤثر و انکارناپذیر است؛ آرمانی که تحقق آن تنها از رهگذر برنامه‌ریزی جامع و همسو با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه‌های علم و فناوری، سند چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران، برنامه‌های توسعه کشور و نیز ارزشیابی مستمر و مداوم، به‌منظور پویایی و حفظ سطح مطلوب علمی ـ فرهنگی امکان پذیر است.

در کنار اهمیت و ضرورت چنین رویکردی، که به خودی خود زمینه‌ساز توسعه پایدار و همه‌جانبه است؛ بازنگری اساسی در نظام ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری مستلزم انگیزه‌ای درخور و عزمی جدی بود تا آیین‌نامه‌ای با هدف هدایت فعالیت‌های اعضای هیات علمی به مثابه نیاز بنیادین جامعه دانشگاهی کشور تدوین شود.

در این آیین‌نامه بر دستیابی به اهداف مهم زیر تأکید شده است:

۱. حفظ، تقویت و توسعه توأمان فرهنگ اسلامی و توان علمی (آموزشی، پژوهشی و فناوری) دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور

۲. تأمین نیازهای علمی و فناوری کشور به‌منظور حفظ و ارتقای دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف فرهنگ، سلامت، اقتصاد، تجارت، صنعت و کشاورزی

۳. آموزش نیروی انسانی مورد نیاز کشور براساس اهداف برنامه‌های توسعه‌ای و آمایش سرزمینی و اصلاح هرم اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها

۴. اصلاح و تغییر بنیادین نظام ارزیابی اعضای هیات علمی براساس اصول زیر:

الف) ایجاد پویایی و نشاط در امر آموزش و تقویت انضباط محیط آموزشی به‌منظور تربیت نیروی انسانی منضبط، متعهد و متخصص؛

ب) تقویت و توسعه تحقیق و پژوهش، با ارج نهادن به پژوهش‌های بنیادین، کاربردی و توسعه‌ای که با هدف تأمین نیازهای علمی، فناوری، صنعتی و سلامت در کشور، با نگاهی آینده‌پژوهانه تنظیم شده باشد؛

ج) توجه ویژه به هدایت فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه اعضای هیات علمی با هدف شکل‌گیری و تحقق نسل سوم دانشگاه‌ها و توسعه علم مبتنی بر تولید ثروت و کارآفرینی؛

د) توجه ویژه به زبان فارسی؛

ه) ایجاد امکان تصویب ضوابط داخلی برای مؤسسه‌های دارای هیات ممیزه به‌منظور اجرای مأموریت‌های مؤسسه.


ماده ۲ـ اختصارات

۱. وزارتین: وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۲. وزارت علوم: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۳. وزارت بهداشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۴. نهاد: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

۵ . مؤسسه: دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی «وزارتین» یا سایر مراجع قانونی ذی‌ربط باشند.

۶ . آیین‌نامه: آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی

۷. حوزه علمیه: مراکز آموزشی و پژوهشی حوزوی که بر اساس مجوز شورای عالی حوزه‌های علمیه مجاز به فعالیت و صدور مدرک تحصیلی حوزوی‌اند.

۸ . دستگاه اجرایی: وزارتخانه‌ها، مؤسسه‌های دولتی، مؤسسه‌ها یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های دولتی و همچنین کلیه دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است و مصادیق آن به تأیید هیات امنای «مؤسسه» می‌رسد.

۹. مؤسسه یا نهاد عمومی غیردولتی: واحد سازمانی مشخصی که استقلال حقوقی دارد؛ با تصویب مجلس شورای اسلامی یا سایر مراجع ذی‌صلاح ایجاد شده است یا می‌شود و بیش از ۵۰% بودجه سنواتی آن از محل منابع غیردولتی تأمین می‌شود و انجام وظایف و خدمات عمومی را عهده‌دار است.

۱۰. عضو هیات علمی: هر یک از اعضای هیات علمی آموزشی یا پژوهشی که براساس ضوابط و مقررات «وزارتین» به استخدام «مؤسسه» درآمده‌اند.


ماده ۳ـ تعاریف

۱. تدوین کتاب: گردآوری مطالب یا داده‌های هدفمند و منسجم از منابع مختلف در یک مجموعه

۲. تألیف کتاب: ساماندهی مجموعه‌ای از داده‌های علمی و نظریات پذیرفته شده براساس تحلیل یا ترکیب مبتکرانه که معمولاً با نقد یا نتیجه‌گیری همراه است.

۳. تصنیف کتاب: تدوین مجموعه‌ای که حداقل ۲۰% آن را دیدگاه‌های جدید و نوآوری‌های علمی نویسنده یا نویسندگان تشکیل دهد و با تحلیل یا نقد دیدگاه‌های دیگران در یک موضوع مشخص همراه باشد؛ اگر چه قبلاً آنها را در مقاله‌های خود منتشر کرده باشند.

۴. تصحیح انتقادی کتاب: معرفی نسخه بدل‌های موجود در جهان؛ تشخیص صحیح‌ترین و نزدیک‌ترین نسخه به زمان حیات مؤلف؛ به‌کارگیری روش تحقیق؛ شرح و توضیح مستندات متن؛ ذکر مآخذ و منابع استفاده شده با استناد به شواهد و کتاب‌شناسی آنها؛ تکمیل نواقص، چه در عبارت و چه در محتوا و داوری، در بهترین برداشت و نظایر آن.

۵ . نشریه علمی معتبر: نشریه علمی معتبر اعم از نشریه علمی معتبر داخلی و خارجی است. نشریه علمی معتبر داخلی نشریه‌ای (کاغذی یا الکترونیکی) است که دارای درجه علمی ـ پژوهشی یا علمی ـ ترویجی از یکی از وزارتین یا شورای عالی حوزه‌های علمیه باشد. نشریه علمی معتبر خارجی نشریه‌ای (کاغذی یا الکترونیکی) است که معاونت پژوهشی و فناوری وزارتین درجه اعتبار آن را تعیین می‌کند.

۶ . همایش علمی معتبر: همایشی که در آن پس از ارائه مقاله‌های داوری شده، حاضران به نقد و بررسی یا پرسش و پاسخ درخصوص هر مقاله می‌پردازند. در این نوع همایش صرفاً مقاله‌های علمی (بنیادی، کاربردی، توسعه‌ای یا فناوری) عرضه می‌شود.

۷. نمایه معتبر: مشتمل بر نمایه‌های معتبر ملی و بین‌المللی که معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یا هیات ممیزه مؤسسه‌های تحت نظارت وزارت علوم مقبولیت آنها را تأیید کرده باشد.

۸ . مقاله پراستناد (Highly cited Paper): مقاله‌ای که با توجه به موضوع تخصصی دارای استنادهایی بیش از تعداد مشخصی در گزارش نمایه معتبر باشد. مبنای تعیین مقاله‌های پراستناد برای هیات علمی شاغل در مؤسسه‌های تحت نظارت وزارت بهداشت، گزارش نمایه ESI (Essential Science Indicators) است.

۹. مقاله داغ (Hot Paper): مقاله‌ای که متناسب با هر رشته دارای استنادهایی بیش از تعداد مشخصی در گزارش نمایه معتبر در دو سال قبل از سال مرجع باشد. مبنای تعیین مقاله‌های داغ برای هیات علمی شاغل در مؤسسه‌های تحت نظارت وزارت بهداشت، گزارش نمایه ESI است.

۱۰. نظریه: مجموعه‌ای از مفاهیم، تعاریف، قضایا و پیشنهادها که به‌منظور تبیین و پیش‌بینی ایده‌ها یا حقایق فراهم می‌شود.

۱۱. خلاقیت: فرآیندی که در آن فرد خلاق با نگرشی نو به ماهیت موضوعی خاص و پردازش تازه آن به تشریح، برداشت، برقراری ارتباط و کشف نادانسته‌ها می‌پردازد.

۱۲. نوآوری: تحقق بخشیدن، عینی کردن و ارائه نتایج خلاقیت که به‌صورت عرضه مفهوم، تعریف قضیه یا پیشنهادی جدید (معمولاً در قالب مقاله علمی، طراحی محصول یا خدمتی جدید) ظهور می‌کند.

۱۳. پیوست فرهنگی: سند مشتمل بر مطالعات کارشناسی مبین پیش‌بینی پیامدهای فرهنگی و اعمال الزامات و استانداردهای مربوط در انواع طرح‌ها، تصمـیم‌ها و اقدام‌های کلان اقتصادی، بهداشتی درمانی، سیاسی، حقوقی قضایی، اجتماعی و فرهنگی متناسب با مقتضیات و شرایط جامعه.

۱۴. کرسی نقد و نظریه‌پردازی: نشستی که برای ارزیابی یک نظریه، نوآوری، نقد و مناظره در حوزه علوم انسانی و معارف اسلامی زیر نظر هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و براساس ضوابط و مقررات آن هیات در مراکز علمی برگزار می‌شود.


ماده ۴ـ فعالیت‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی

مجموعه‌ای از فعالیت‌های عضو هیات علمی که مؤید آمیختگی علم و اخلاق اسلامی و مبتنی بر تقویت و ترویج باورهای اعتقادی، مذهبی و ملی و مطابق با قانون اساسی و ارزش‌های انقلاب اسلامی است. این فعالیت‌ها عبارتند از:

جدول شماره ۱ـ امتیازهای قابل محاسبه از فعالیت‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی اعضای هیات علمی «مؤسسه»

بند موضوع حداکثر امتیاز در واحد کار یا نیم‌سال حداکثر امتیاز در هر موضوع حداقل امتیاز لازم در هر دوره ارتقا
1 تدوین کتاب، مقاله و تولید اثربدیع و ارزنده با رویکرد اسلامی در حوزه‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی تا 4  

 

ـ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ـ

2 تهیه و تدوین پیوست فرهنگی برای فعالیت‌ها و همکاری‌های مؤثر در اجرای امور فرهنگی براساس سیاست‌های کلی برنامه‌های پنج‌ساله توسعه و سیاست‌های شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تا 3
3 مشاوره فرهنگی یا همکاری مؤثر با تشکل‌های قانونمند دانشجویان، اعضای هیأت علمی، طلاب و نهادهای فرهنگی فعال در مؤسسه یا حوزه علمیه به‌منظور ترویج فعالیت در حوزه فرهنگ تا 2
4 استاد مشاور فرهنگی با حکم معاون فرهنگی مؤسسه یا معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان و تأیید مؤسسه محل خدمت هر نیم‌سال تا 7/0 5
5 مسئولیت‌پذیری در اصلاح و هدایت نگرش‌های مطلوب فرهنگی و مشارکت یا انجام فعالیت‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی و یا عناوین مشابه برای کلیه اقشار دانشگاهی (دانشجویان استادان و کارکنان) با کسب موافقت مؤسسه محل خدمت 1. طراحی، برنامه‌ریزی و مشارکت در امور فرهنگی،‌ تربیتی، اجتماعی و علمی برای دانشجویان، اعضای هیأت علمی، طلاب و کارکنان

2. عضویت در کمیته‌های اخلاق مراکز تحقیقاتی، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها

3. سایر فعالیت‌های مرتبط ازقبیل:

الف)‌ عرضه خدمات مشاوره‌ای علمی، فرهنگی، تربیتی، اجتماعی و آموزشی به دانشجویان و طلاب

ب)‌حضور مستمر و مؤثر در مراکز دانشجویی اعم از کانون‌ها، مساجد، خوابگاه‌ها و …

ج) مشارکت در ترویج علمی و فرهنگی الگوی اسلامی… ایرانی پیشرفت با تأیید کمیسیون تخصصی ذی‌ربط.

د)‌مشارکت فعالانه در تشکیل جلسات هم‌اندیشی اساتید

تا 4 8
6 استمرار در تقید و پایبندی به ارزش‌های دینی، فرهنگی، ملی، انقلابی و صداقت و امانت‌داری با تأیید کمیسیون تخصصی ذی‌ربط  ـ 5
7 کسب جوایز فرهنگی (در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، مسئولیت‌های فرهنگی و …) هر مورد تا 2 8
8 طراحی و مشارکت فعالانه در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، نقد و نظریه‌پردازی با تأیید مرجع ذی‌صلاح 1 تا 2 6
9 شرکت در کارگاه‌های دانش‌افزایی و توانمندسازی اعضای هیأت علمی در زمینه‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی با ارائه گواهی معتبر (ماده «3» آیین‌نامه طرح دانش‌افزایی و توانمندسازی اعضای هیأت علمی مصوب جلسه 174 شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی) به ازای هر 16 ساعت آموزش 2 امتیاز 10
10 برگزاری نمایشگاه آثار و کارگاه‌ هنری با رویکرد فرهنگی ـ اسلامی تا 2 5
حداقل امتیاز لازم از بندهای 1 الی 10 10
حداکثر امتیاز قابل قبول از بندهای 1 الی 10 30

تبصره ۱: به‌منظور بررسی و تعیین امتیازهای فرهنگی، تربیتی و اجتماعی اعضای هیات علمی، در هر مؤسسه کمیسیون فرهنگی با ترکیب زیر تشکیل می‌شود:

۱. رئیس مؤسسه به‌عنوان رئیس کمیسیون

۲. رئیس نهاد در مؤسسه (در مؤسسه‌های فاقد نهاد، نماینده نهاد استان)

۳. معاون فرهنگی یا دانشجویی ـ فرهنگی و یا عناوین مشابه به‌عنوان دبیر کمیسیون

۴. معاون آموزشی/ پژوهشی حسب مورد در مؤسسه‌های آموزشی/ پژوهشی

۵ . یک نفر عضو هیات علمی با حداقل مرتبه دانشیاری به انتخاب هیات اجرایی جذب مؤسسه (در مؤسسه‌های فاقد هیات اجرایی جذب، نماینده هیات اجرایی جذب استان) و تأیید رئیس مؤسسه

تبصره ۲: اعضای کمیسیون در نخستین جلسه، آیین‌نامه داخلی را در چارچوب مقررات و ضوابط کلی وزارتین تدوین می‌کنند. آیین‌نامه شامل نحوه تشکیل جلسه‌ها، شیوه رأی‌گیری، تعیین حد نصاب اعضای حاضر برای تشکیل جلسه، رأی‌گیری و… است.


ماده ۵ ـ فعالیت‌های آموزشی

مجموعه‌ای از فعالیت‌های اعضای هیات علمی به‌منظور آموزش و تربیت دانشجویان و معطوف به حفظ و ارتقای کیفیت آموزش و انتقال مطلوب مفاهیم است. این فعالیت‌ها عبارتند از:

جدول شماره ۲ ـ ۱ ـ امتیازهای قابل محاسبه از فعالیت‌های آموزشی اعضای هیات علمی آموزشی مؤسسه‌های تحت نظارت وزارت علوم

بند موضوع حداکثر امتیاز در واحد کار یا نیم‌سال حداکثر امتیاز در هر موضوع حداقل امتیاز لازم در هر دوره ارتقا
1 تدوین کتاب، مقاله و تولید اثربدیع و ارزنده با رویکرد اسلامی در حوزه‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی تا 4  

 

ـ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ـ

2 تهیه و تدوین پیوست فرهنگی برای فعالیت‌ها و همکاری‌های مؤثر در اجرای امور فرهنگی براساس سیاست‌های کلی برنامه‌های پنج‌ساله توسعه و سیاست‌های شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تا 3
3 مشاوره فرهنگی یا همکاری مؤثر با تشکل‌های قانونمند دانشجویان، اعضای هیأت علمی، طلاب و نهادهای فرهنگی فعال در مؤسسه یا حوزه علمیه به‌منظور ترویج فعالیت در حوزه فرهنگ تا 2
4 استاد مشاور فرهنگی با حکم معاون فرهنگی مؤسسه یا معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان و تأیید مؤسسه محل خدمت هر نیم‌سال تا 7/0 5
5 مسئولیت‌پذیری در اصلاح و هدایت نگرش‌های مطلوب فرهنگی و مشارکت یا انجام فعالیت‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی و یا عناوین مشابه برای کلیه اقشار دانشگاهی (دانشجویان استادان و کارکنان) با کسب موافقت مؤسسه محل خدمت 1. طراحی، برنامه‌ریزی و مشارکت در امور فرهنگی،‌ تربیتی، اجتماعی و علمی برای دانشجویان، اعضای هیأت علمی، طلاب و کارکنان

2. عضویت در کمیته‌های اخلاق مراکز تحقیقاتی، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها

3. سایر فعالیت‌های مرتبط ازقبیل:

الف)‌ عرضه خدمات مشاوره‌ای علمی، فرهنگی، تربیتی، اجتماعی و آموزشی به دانشجویان و طلاب

ب)‌حضور مستمر و مؤثر در مراکز دانشجویی اعم از کانون‌ها، مساجد، خوابگاه‌ها و …

ج) مشارکت در ترویج علمی و فرهنگی الگوی اسلامی… ایرانی پیشرفت با تأیید کمیسیون تخصصی ذی‌ربط.

د)‌مشارکت فعالانه در تشکیل جلسات هم‌اندیشی اساتید

تا 4 8
6 استمرار در تقید و پایبندی به ارزش‌های دینی، فرهنگی، ملی، انقلابی و صداقت و امانت‌داری با تأیید کمیسیون تخصصی ذی‌ربط  ـ 5
7 کسب جوایز فرهنگی (در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، مسئولیت‌های فرهنگی و …) هر مورد تا 2 8
8 طراحی و مشارکت فعالانه در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، نقد و نظریه‌پردازی با تأیید مرجع ذی‌صلاح 1 تا 2 6
9 شرکت در کارگاه‌های دانش‌افزایی و توانمندسازی اعضای هیأت علمی در زمینه‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی با ارائه گواهی معتبر (ماده «3» آیین‌نامه طرح دانش‌افزایی و توانمندسازی اعضای هیأت علمی مصوب جلسه 174 شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی) به ازای هر 16 ساعت آموزش 2 امتیاز 10
10 برگزاری نمایشگاه آثار و کارگاه‌ هنری با رویکرد فرهنگی ـ اسلامی تا 2 5
حداقل امتیاز لازم از بندهای 1 الی 10 10
حداکثر امتیاز قابل قبول از بندهای 1 الی 10 30

تبصره: اعضای هیات علمی دارای سمت‌های اجرایی که واحد موظف آنان صفر واحد تعیین شده است (مشاغل موضوع ماده «۷۹» آیین‌نامه استخدامی اعضای هیات علمی)، در زمان تصدی مشاغل مربوطه از حداقل امتیاز کیفیت تدریس و حداکثر امتیاز کمیت تدریس بهره‌مند می‌شوند. امتیاز کمیت تدریس سایر مشاغل دارای کسر واحد موظف به‌صورت کامل و کیفیت تدریس آنان براساس واحد موظف تعیین شده محاسبه می‌شود.

جدول شماره ۲ ـ ۲ ـ امتیازهای قابل محاسبه از فعالیت‌های آموزشی اعضای هیات علمی پژوهشی مؤسسه‌های تحت نظارت وزارت علوم

بند موضوع حداکثر امتیاز در واحد یا نیم‌سال حداکثر امتیاز در هر موضوع حداقل امتیاز لازم در هر دوره ارتقا
1 کیفیت تدریس

کیفیت تدریس براساس میانگین امتیازدهی دانشجویان در کاربرگ‌های ارزیابی کیفیت تدریس متقاضی در چهار سال قبل از دوره ارتقا و ارزیابی گروه و دانشگاه (با شیوه مورد تأیید هیأت ممیزه) سنجیده می‌شود.

امتیازهای قابل اعطا بر حسب امتیازهای اخذشده از نتایج ارزیابی به صورت زیر خواهد بود:‌

ـ 0 تا 99/1 امتیاز برای نتایج ارزیابی مابین 16 تا 99/17؛

ـ 2 تا 99/3 امتیاز برای نتایج ارزیابی ما بین 18 تا 99/18؛

ـ 4 تا 8 امتیاز برای نتایج ارزیابی مابین 19 تا 20.

ـ 8
2 کمیت تدریس

۱ ـ امتیاز کمیت تدریس برای هر واحد تدریس در دوره کاردانی ۵/0، کارشناسی 1 و کارشناسی ارشد یا دکتری حرفه‌ای و دکتری یا دکتری تخصصی 25/1 است.

2 ـ حداکثر تا ۲۰٪ امتیازهای این بند را می‌توان پس از کسب مجوز از مؤسسه محل خدمت یا تدریس در سایر مؤسسه‌ها به دست آورد.

3 ـ تدریس در دوره‌های مشترک بین‌المللی، شعب دانشگاه در خارج کشور یا دانشگاه‌های خارج از کشور با مجوز مؤسسه تا 2/1 برابر قابل افزایش است.

3 15
3 راهنمایی و سرپرستی پروژه کارشناسی در پایان دوره تحصیل 3/0 به ازای هر واحد 5
حداقل امتیاز لازم از بندهای 1 تا 3
حداکثر امتیاز قابل احتساب از بندهای 1 تا 3 20

تبصره: احتساب امتیاز مربوط به ماده «۲» صرفاً با تأییدیه مؤسسه متبوع عضو هیات علمی و به شرط اخذ حداقل امتیاز کیفیت تدریس مندرج در بند ۲ ـ ۲ جدول شماره ۲ ـ ۱ امکان پذیر است.

جدول شماره ۲ ـ ۳ ـ امتیازهای قابل محاسبه از فعالیت‌های آموزشی اعضای هیات علمی آموزشی مؤسسه‌های تحت نظارت وزارت بهداشت

بند موضوع حداکثر امتیاز در واحد یا نیم‌سال حداکثر امتیاز در هر موضوع حداقل امتیاز لازم در هر دوره ارتقا
1 رعایت نظم و انضباط درسی و شئونات آموزشی (تخصیص اوقات موظف تدریس در امور آموزشی و رعایت تقویم مصوب آموزشی و برنامه‌ریزی درسی و . . .. مؤسسه)

کمیته ارزشیابی در دانشکده مربوطه تشکیل و بر مبنای چک‌لیست‌های طراحی شده متناسب با زمینه فعالیت فرد (علوم پایه، بالینی)، ارزشیابی انجام می‌شود. فرآیند و نحوه عملکرد این کمیته به تصویب هیأت ممیزه دانشگاه / مرکزی می‌رسد.

2 20 15 امتیاز در کل دوره (حداقل سالیانه 5/2 امتیاز)
 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کیفیت تدریس

کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی باید در حیطه‌های مختلف فعالیت آموزشی یک عضو هیأت علمی (متناسب با رشته کاری فرد و رسالت و اهداف دانشگاه محل فعالیت) مورد ارزیابی قرار گیرد.

این فعالیت‌ها می‌تواند در زمینه آموزش دوره‌های کاردانی، کارشناسی، دکترای عمومی، تخصصی و تحصیلات تکمیلی یا آموزش مداوم باشد.

هر چند فعالیت‌های آموزشی اعضای هیأت علمی بسیار متنوع می‌باشد اما رئوس آنها شامل موارد زیر می‌باشد:

· آموزش نظری

· کار در آزمایشگاه

· کار در گروه‌های کوچک (بالینی و غیربالینی)

· آموزش بالینی (سرپایی، بستری، اتاق عمل و فیلد)

· مشارکت در گزارش صبحگاهی

· مشارکت در کنفرانس‌های آموزشی

· راهنمایی تحصیلی یا مشاوره دانشجویی

· طراحی و بازنگری طرح درس

· همکاری در برگزاری آزمون‌ها و ارزیابی‌های انجام شده از رده‌های · مختلف آموزشی

ـ 20 استادیاری: 15

 

 

دانشیاری: 16

 

 

 

استادی: 17

بند موضوع حداکثر امتیاز در واحد یا نیم‌سال حداکثر امتیاز در هر موضوع حداقل امتیاز لازم در هر دوره ارتقا
 

ادامه 2

· تهیه مواد آموزشی و کمک آموزشی برای ارائه دروس مربوطه

· مشارکت در برنامه‌های توانمندسازی اعضای هیأت علمی

· مشارکت در آموزش مداوم گروه‌های مشمول

امتیاز کیفیت عملکرد آموزشی تا ۲۰ می‌باشد

ارزیابی این فعالیت‌ها و سایر فعالیت‌های آموزشی که ذکر نشده‌اند باید با رعایت اصول علمی ارزشیابی صورت گیرد.

لازم است ارزشیابی‌ها به‌صورت مستمر و با استفاده از روش‌های ارزیابی مختلف که دارای پایایی و روایی لازم باشد، صورت گیرد و در آن دیدگاه‌های دست‌اندرکاران مختلف لحاظ شود.

ارزیابی کیفیت عملکرد آموزشی براساس دستورالعملی که با رعایت مفاد این آیین‌نامه توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت تهیه و ابلاغ می‌شود، انجام می‌گیرد.

تبصره ۱: برای محاسبه نمره ارزشیابی کیفیت تدریس، میانگین نمره‌های کل زمان توقف در هر مرتبه علمی لحاظ می‌شود.

تبصره ۲: برای اعضای هیأت علمی گروه معارف کاربرگ‌های ارزشیابی معاونت آموزشی و پژوهشی نهاد، ملاک ارزیابی است.

3 کمیت تدریس

امتیاز تدریس هر واحد نظری یا معادل آن، در مقاطع کاردانی و کارشناسی یک دوم (5/0)، در مقاطع دکترای حرفه‌ای و کارشناسی ارشد 75/0 و در مقاطع دکترای تخصصی (Ph.D)، تخصصی و فوق تخصصی، 1 است.

تبصره ۱: اگر عضو هیأت علمی در یک نیم سال تحصیلی یک درس را در چند کلاس به‌طور مکرر تدریس نماید، امتیاز کسب‌شده برای اولین کلاس با ضریب یک و برای کلاس‌های تکراری با ضریب یک دوم (5/0) منظور خواهد شد.

تبصره ۲: تدریس هر درس که برای اولین بار توسط عضو هیأت علمی ارائه می‌شود با ضریب یک و نیم (5/1) محاسبه می‌شود.

تبصره ۳: اگر چند مدرس یک درس را به طور مشترک تدریس نمایند، امتیاز آن درس بین ایشان به میزان مشارکت در تدریس تقسیم می‌شود، مگر آن که تمام مدرسین در طول برنامه آموزشی حضور فعال داشته باشند، مانند آموزش کارگاهی یا آموزش در گروه‌های کوچک که در این صورت امتیاز کامل برای همه منظور می‌شود.

تبصره ۴: حداقل ۳۰ تا ۵۰٪ امتیازهای کسب شده از تدریس دروس بالینی، بسته به گروه آموزشی با تشخیص دانشکده مربوطه، باید از آموزش سرپایی (در درمانگاه‌ها و عرصه‌های آموزش جامعه‌نگر) کسب شود. در صورتی که فرد نتواند امتیاز مورد نظر از آموزش سرپایی را کسب نماید حداکثر ۷۰٪ از امتیازهای سایر فعالیت‌های آموزشی برای وی منظور خواهد شد.

تبصره ۵: به دروسی که براساس موافقت دانشگاه مربوطه حق‌التدریس پرداخت می‌شود امتیازی معادل نصف امتیاز تدریس موظف تعلق می‌گیرد. ولی مجموع امتیازهای کسب شده از دروس موظف و حق‌التدریسی در هر نیم سال تحصیلی از ۶ امتیاز بیشتر نخواهد شد، مشروط به این که حداقل دوسوم امتیاز از تدریس موظف کسب شود.

تبصره ۶: اعضای هیأت علمی گروه معارف در چارچوب واحدهای مصوب گروه‌های معارف از امتیاز مربوط به این بند برخوردار می‌شوند.

6 50 استادیاری: 35

 

 

 

دانشیاری:30

 

 

 

استادی: 20

 

4 راهنمایی پایان‌نامه‌های دوره‌های بالاتر از کارشناسی که به نتیجه کامل رسیده باشد برحسب نوع و کیفیت کار دارای امتیازهایی به شرح زیر می‌باشد:

هر پایان‌نامه دکترای عمومی پزشکی و دندانپزشکی تا ۳ امتیاز، هر پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد، داروسازی و      MPH تا 5/3 امتیاز، هر پایان‌نامه دوره‌های تخصصی و فوق‌تخصصی ۴ امتیاز و هر پایان‌نامه دکترای تخصصی(Ph.D) تا ۸ امتیاز.

برای راهنمایی پایان‌نامه مقاطع کارشناسی (به شرط پیش‌بینی پایان‌نامه در کوریکولوم رشته مربوطه) تا یک امتیاز، پایان‌نامه، فلوشیپ (به شرط پیش‌بینی پایان‌نامه در کوریکولوم رشته مربوطه) تا 3 امتیاز

تبصره: به استاد راهنما (یا راهنماها) امتیاز کامل و به هر کدام از استادان مشاور پایان‌نامه‌های مذکور در این بند، معادل 30 % امتیاز استاد راهنما تعلق می‌گیرد.

ـ 40 دانشیاری: 10

 

 

 

 

استادی: 15

5 برخورداری از برجستگی یا شاخص بودن در امر آموزش (نظیر دریافت لوح تقدیر، کسب امتیازهای برتر در ارزشیابی کیفیت تدریس، رتبه در جشنواره آموزشی شهید مطهری و سایر موارد مشابه) به تشخیص هیأت ممیزه 1. در سطح مؤسسه/ دانشکده با تأیید رئیس مؤسسه/دانشکده 1 2 ـ
2. در سطح دانشگاه با تأیید معاون آموزشی دانشگاه 2 4
3. در سطح ملی و بین‌المللی با تأیید معاون آموزشی وزارت متبوع 4 8
6

 

دانش‌‌پژوهی آموزشی

برای به کارگیری روش‌های نوین در برنامه‌ریزی، پیاده‌سازی و ارزیابی فعالیت‌های آموزشی با ارائه مستندات آن، امتیازهایی به شرح بندهای یک تا شش منظور می‌شود:

هر فعالیت دانش‌پژوهی براساس اصول علمی ارزشیابی دانش‌پژوهی و رعایت معیارهای شش‌گانه گلاسیک (GlaSSik) به شرح زیر مورد بررسی و ارزشیابی قرار می‌گیرد:

ـ اهداف مشخصی

ـ آماده سازی کافی

ـ استفاده از روش‌های مناسب

ـ ارائه نتایح مهم

ـ معرفی مؤثر برنامه

ـ برخورد نقادانه

تبصره ۱: رعایت چهار معیار اول، شرط لازم برای کسب امتیاز از هر یک از فعالیت‌های مندرج در این بند است که در این صورت فعالیت دانشورانه (Scholarly Education) محسوب می‌شود. در صورت تحقق تمامی ۶ معیار گلاسیک در یک فعالیت، آن فعالیت مصداق دانش‌پژوهی آموزشی (Education Scholarship) است و امتیاز آن می‌تواند در ماده ۳ (حداکثر تا ۵۰٪ امتیاز لازم اعم از شرطی و غیرشرطی) لحاظ شود.

تبصره ۲: جزئیات ارزشیابی و امتیازدهی فعالیت‌های دانش‌پژوهی آموزشی براساس دستورالعمل مصوب معاونت آموزشی وزارت بهداشت صورت می‌گیرد.

تبصره ۳: چنانچه در هر یک از موضوعات این بند، ۱۰ نفر یا بیشتر مشارکت داشته باشند، امتیاز پس از اعمال ضریب دو، طبق جدول ضرایب تقسیم خواهد شد.

ـ 40 ـ
۱. تدوین و بازنگری برنامه‌های آموزشی

الف) مشارکت در برنامه‌ریزی درسی و یا بازنگری یک رشته مقطع (به شرط تصویب برنامه در سطح دانشگاه یا وزارت بهداشت): از ۵ تا ۱۵ امتیاز

ب) مشارکت در برنامه‌ریزی درسی و یا بازنگری یک دوره آموزشی یا درس جدید: از 5/0 تا ۵ امتیاز

ج) طراحی و اجرای برنامه‌های آموزش مداوم، آموزش اساتید و آموزش ضمن خدمت کارکنان حوزه سلامت: از 5/0 تا ۵ امتیاز

تبصره: امتیاز بر حسب سطح کار، محل تصویب آن (دانشگاهی/ کشوری) و حجم کار (بر حسب ساعت، واحد درسی یا رشته) متفاوت خواهد بود.

ـ 15
۲. ارزشیابی

الف) طراحی و اجرای روش‌های نوین ارزشیابی دانشجو: از  2/0 تا ۵ امتیاز

ب) طراحی و اجرای ابزارها، روش‌ها و فرآیند ارزشیابی استاد: از 2/0 تا ۵ امتیاز

ج) مشارکت در طراحی و انجام ارزشیابی برنامه مانند ارزشیابی درونی و بیرونی گروه‌ها و برنامه‌ها، تدوین استانداردها و شاخص‌های اعتباربخشی، ارزشیابی برنامه و مؤسسه براساس این استانداردها و ارزشیابی آزمونها از 1 تا 10 امتیاز

تبصره: امتیاز بر حسب سطح کار (کشوری / دانشگاهی) و سطح نوآوری و حجم کار (ساعات صرف شده) متفاوت خواهد بود.

ـ 10
۳. یاددهی ـ یادگیری

الف) طراحی و اجرای یک روش نوین تدریس: از ۱ تا ۴ امتیاز

ب) به کارگیری روشهای جدید تدریس در عرصه‌های گوناگون: از ۱ تا ۲ امتیاز

تبصره: امتیاز برحسب سطح نوآوری (برای اولین بار در جهان، کشور، دانشگاه) و حجم کار (یک جلسه، یک نیم سال و تعداد فراگیران) متفاوت خواهد بود.

ـ 8 ـ
۴. مشارکت در طراحی و تولید محصولات آموزشی

الف) وسایل آموزشی: از یک تا ۷ امتیاز

ب) لوح فشرده آموزشی با رعایت ساختار علمی: از یک تا ۷ امتیاز

ج) راهنمای مطالعه (study Guide)از یک تا ۵ امتیاز

د) سایر محصولات به تشخیص کمیته دانش پژوهی: از یک تا ۷ امتیاز

تبصره: امتیاز برحسب میزان فراگیر بودن محصول (محدود به دانشگاه یا امکان انتشار یا تولید در سطح ملی)، سطح نوآوری (اولین بار در جهان، کشور، دانشگاه)، و نقش آن در خودکفایی ملی متفاوت خواهد بود.

ـ ـ

 


بند
موضوع حداکثر امتیاز در واحد یا نیم‌سال حداکثر امتیاز در هر موضوع حداقل امتیاز لازم در هر دوره ارتقا
ادامه 6 ۵. مدیریت و رهبری آموزشی

الف) مشارکت در طراحی و عملیاتی ساختن فرآیندها، مقررات، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های آموزشی که در جهت ارتقای کیفیت آموزش و خدمات آموزشی باشد: از 2/0 تا ۵ امتیاز

ب) مشارکت در تدوین برنامه‌های دراز مدت و کلیدی دارای اولویت به تشخیص هیأت ممیزه دانشگاه (مانند برنامه راهبردی آموزش دانشگاه، نقشه علمی، آمایش سرزمین): از 5/0 تا ۱۰ امتیاز

تبصره: امتیاز بر حسب سطح کار و محل تصویب (کشوری، دانشگاهی) و حجم کار (بر حسب ساعت) و نوع کار (دستورالعمل کوتاه یا یک برنامه جامع مانند آمایش سرزمین) متفاوت خواهد بود.

ـ 10 ـ
۶. یادگیری الکترونیکی

مشارکت در طراحی سیستم آموزش الکترونیک و اجرای آن در سطح دانشگاه شامل آماده‌سازی محتوای الکترونیک، طراحی آزمون الکترونیک، هدایت کلاس‌های مجازی و سایر موارد مرتبط با آموزش مجازی و الکترونیک: از 5/0 تا ۸ امتیاز برای هرمورد فعالیت

تبصره: امتیاز برحسب سطح کاربرد (کشور/ دانشگاه/دانشکده) و همچنین نوع برنامه (واحد رسمی دانشگاهی، توانمندسازی استاد، بازآموزی) و میزان فعالیت (ساعت یا واحد درسی) متفاوت خواهد بود.

ـ ـ
حداقل امتیاز لازم از بندهای 1 الی6 مطابق جداول شماره 6 ذی‌ربط
حداکثر امتیاز قابل احتساب از بندهای 1 الی 6 184

تبصره ۱: کسب امتیازهای ماده ۲ برای مشاغل موضوع ماده ۴۴ آیین‌نامه استخدامی هیات علمی در زمان تصدی مشاغل مذکور الزامی نیست. درصورت انتصاب به سایر مشاغل (با حکم هریک از وزیران)، کسب امتیاز این ماده در دوره تصدی، فقط در حد موظف آموزشی فرد لازم است.

تبصره ۲: به‌منظور تسهیل ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی سرآمد در آموزش شاغل در مؤسسه‌های وابسته به وزارت بهداشت و قدردانی از اعضای هیات علمی آموزشی دانشگاه که تمام هـمت خود را مصروف آموزش نموده و خدمات برجسته و منحصر به فردی در حیطه آموزشی ارائه کرده‌اند و به‌ عنوان الگوی رفتاری و حرفه‌ای برای سایر اعضای هیات علمی و دانشجویان شناخته می‌شوند، توصیه می‌شود هیات ممیزه/کمیته منتخب دانشگاه نسبت به شناسایی افراد واجد شرایط اقدام و پس از بررسی پرونده و سوابق ایشان، به شرط احراز کلیه شرایط زیر (به‌عنوان شروط لازم) مراتب را جهت طرح و تأیید نهایی در هیات ممیزه مرکزی به معاونت آموزشی وزارت منعکس نماید. در ضمن دانشگاه در هر سال می‌تواند حداکثر ۲٪ از متقاضیان را از این مسیر به مرتبه بعدی ارتقا دهد.

شرایط:

۱) حداقل ۶ سال فعالیت آموزشی مستمر و تمام‌وقت در مرتبه فعلی (استادیار یا دانشیار)

۲) کسب نمره ارزشیابی کیفیت تدریس ۱۹ یا بیشتر، حداقل در دو سوم مدت توقف در مرتبه فعلی

۳) کسب حداقل ۶۰ امتیاز از بند ۳ ماده ۲ (کمیت تدریس) این آیین‌نامه

۴) کسب حداقل ۴۰ امتیاز از بند ۴ ماده ۲ (راهنمایی پایان‌نامه) این آیین‌نامه

۵) کسب مجموع ۱۸۰ امتیاز از ماده دو و یا ۲۲۰ امتیاز از مجموع مواد یک تا چهار این آیین‌نامه (بدون در نظر گرفتن سقف امتیاز برای هر یک از فعالیت‌ها)

۶) کسب رأی موافق حداقل سه‌چهارم اعضای هیات ممیزه دانشگاه درخصوص سرآمدی در آموزش

جدول شماره ۲ ـ ۴ ـ امتیازهای قابل محاسبه از فعالیت‌های آموزشی اعضای هیات علمی پژوهشی مؤسسه‌های تحت نظارت وزارت بهداشت

بند موضوع حداکثر امتیاز در واحد کار یا نیم‌سال حداکثر امتیاز در هر موضوع حداقل امتیاز لازم در هر دوره ارتقا
1 کیفیت تدریس

کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی باید در حیطه‌های مختلف فعالیت آموزشی یک عضو هیأت علمی (متناسب با رشته کاری فرد و رسالت و اهداف دانشگاه محل فعالیت) مورد ارزیابی قرار گیرد.

این فعالیت‌ها می‌تواند در زمینه آموزش دوره‌های کاردانی، کارشناسی، دکترای عمومی، تخصصی و تحصیلات تکمیلی یا آموزش مداوم باشد.

ـ 20 استادیاری: 15

 

دانشیاری: 16

 

استادی: 17

1 هر چند فعالیت‌های آموزشی اعضای هیأت علمی بسیار متنوع می‌باشند اما رئوس آنها شامل موارد زیر می‌باشند:

· آموزش نظری

· کار در آزمایشگاه

· کار در گروه‌های کوچک (بالینی و غیربالینی)

· آموزش بالینی (سرپایی، بستری، اتاق عمل و فیلد)

· مشارکت در گزارش صبحگاهی

· مشارکت در کنفرانس‌های آموزشی

· راهنمایی تحصیلی یا مشاوره دانشجویی

· طراحی و بازنگری طرح درس

· همکاری در برگزاری آزمون‌ها و ارزیابی‌های انجام‌شده از رده‌های مختلف آموزشی

· تهیه مواد آموزشی و کمک‌آموزشی برای ارائه دروس مربوطه

· مشارکت در برنامه‌های توانمندسازی اعضای هیأت علمی

· مشارکت در آموزش مداوم گروه‌های مشمول

امتیاز کیفیت عملکرد آموزشی تا ۲۰ امتیاز می‌باشد.

ارزیابی این فعالیت‌ها و سایر فعالیت‌های آموزشی که ذکر نشده‌اند باید با رعایت اصول علمی ارزشیابی صورت گیرد.

لازم است ارزشیابی‌ها به‌صورت مستمر و با استفاده از روش‌های ارزیابی مختلف که دارای پایایی و روایی لازم باشد، صورت گیرد و در آن دیدگاه‌های دست‌اندرکاران مختلف لحاظ شود.

ارزیابی کیفیت عملکرد آموزشی براساس دستورالعملی که با رعایت مفاد این آیین‌نامه توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت تهیه و ابلاغ می‌شود، انجام می‌گیرد.

تبصره: برای محاسبه نمره ارزشیابی کیفیت تدریس، میانگین نمره‌های کل زمان توقف در هر مرتبه علمی لحاظ می‌شود.

استادیاری: 15

 

دانشیاری: 16

 

استادی: 17

2 کمیت تدریس

امتیاز تدریس هر واحد نظری یا معادل آن، در مقاطع کاردانی و کارشناسی یک دوم (5/0)، در مقاطع دکترای حرفه‌ای و کارشناسی ارشد 75/0 و در مقاطع دکترای تخصصی (Ph.D)، تخصص و فوق‌تخصص، یک است.

تبصره ۱: اگر عضو هیأت علمی در یک نیم سال تحصیلی یک درس را در چند کلاس به‌طور مکرر تدریس نماید، امتیاز کسب شده برای اولین کلاس با ضریب یک و برای کلاس‌های تکراری با ضریب یک دوم (5/0) منظور خواهد شد.

تبصره ۲: تدریس هر درس که برای اولین بار توسط عضو هیأت علمی ارائه می‌شود با ضریب یک و نیم (5/1) محاسبه می‌شود.

تبصره 3:‌ اگر چند مدرس یک درس را به‌طور مشترک تدریس نمایند، امتیاز آن درس بین ایشان به‌میزان مشارکت در تدریس تقسیم می‌شود، مگر آن که تمام مدرسین در طول برنامه آموزشی حضور فعال داشته باشند، مانند آموزش کارگاهی یا آموزش در گروه‌های کوچک که در این صورت امتیاز کامل برای همه منظور می‌شود.

تبصره ۴: حداقل ۳۰ تا ۵۰٪ امتیازهای کسب شده از تدریس دروس بالینی، بسته به گروه آموزشی با تشخیص دانشکده مربوطه، باید از آموزش سرپایی (در درمانگاه‌ها و عرصه‌های آموزشی جامعه‌نگر) کسب شود. در صورتی که فرد نتواند امتیاز موردنظر از آموزش سرپایی را کسب نماید حداکثر ۷۰٪ از امتیازهای سایر فعالیت‌های آموزشی برای وی منظور خواهدشد.

تبصره ۵: به دروسی که براساس موافقت دانشگاه مربوطه حق‌التدریس پرداخت می‌شود، امتیازی معادل نصف امتیاز تدریس موظف تعلق می‌گیرد. ولی مجموع امتیازهای کسب شده از دروس موظف و حق‌التدریسی در هر نیم سال تحصیلی از 5/1 امتیاز بیشتر نخواهد شد مشروط به این که حداقل دو سوم امتیاز از تدریس موظف کسب شود.

5/1 15 5
3 راهنمایی پایان‌نامه‌های دوره‌های بالاتر از کارشناسی که به نتیجه کامل رسیده باشد برحسب نوع و کیفیت کار دارای امتیازهایی به شرح زیر می‌باشد:

هر پایان‌نامه دکترای عمومی پزشکی و دندانپزشکی تا ۳ امتیاز، هر پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد، داروسازی و MPH تا 5/3 امتیاز، هر پایان‌نامه دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی ۴ امتیاز و هر پایان‌نامه دکترای تخصصی(Ph.D) تا ۸ امتیاز، برای راهنمایی پایان‌نامه مقاطع کارشناسی (به‌شرط پیش‌بینی پایان‌نامه در کوریکولوم رشته مربوطه) تا یک امتیاز پایان‌نامه فلوشیپ (به شرط پیش‌بینی پایان‌نامه در کوریکولوم رشته مربوطه) تا ۳ امتیاز

تبصره: به استاد راهنما (یا راهنماها) امتیاز کامل و به هر کدام از استادان مشاور پایان‌نامه‌های مذکور در این بند، معادل ۳۰٪ امتیاز استاد راهنما تعلق می‌گیرد.

ـ 40 دانشیاری: 10

 

 

 

 

استادی:‌15

4 اهتمام ورزیدن در پرورش محقق: تعمیق روح خودباوری دانشجویان در امر پژوهش و پیشبرد شبکه تحقیقات در سطح ملی و بین‌المللی با تأیید معاون پژوهشی وزارت بهداشت

تبصره: شیوه‌نامه مربوطه توسط وزارت بهداشت تهیه و ابلاغ می‌شود.

تا 5 15 ـ
5 انتقال دانش یا فناوری در قالب کارگاه‌ها و دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی و پژوهشی با تأیید معاون پژوهشی مؤسسه هر دوره  8 ساعته 5/0 امتیاز 10 5
حداقل امتیاز لازم از بندهای 1 تا 6 مطابق جداول شماره 6 ذی‌ربط
حداکثر امتیاز قابل احتساب از بندهای 1 تا 6 100

تبصره: کسب امتیازهای ماده ۲ برای مشاغل موضوع ماده ۴۴ آیین‌نامه استخدامی هیات علمی در زمان تصدی مشاغل مذکور الزامی نیست. درصورت انتصاب به سایر مشاغل (با حکم هریک از وزیران)، کسب امتیاز این ماده در دوره تصدی، فقط در حد موظف آموزشی فرد لازم است.


ماده ۶ ـ فعالیت‌های پژوهشی، فناوری

مجموعه‌ای از فعالیت‌های عضو هیات علمی است که ضمن هدفمند بودن، قابلیت کشف و توسعه حقایق و به‌کارگیری یافته‌های علمی را دارد و با هدف رفع نیاز جامعه، توسعه مرزهای دانش و بسط فناوری‌های برخوردار از اولویت در کشور است. این فعالیت‌ها عبارتند از:

جدول شماره ۳ ـ ۱ ـ امتیازهای قابل محاسبه از فعالیت‌های پژوهشی، فناوری اعضای هیات علمی آموزشی «مؤسسه»

بند موضوع حداکثر امتیاز در واحد کار یا نیم‌سال حداکثر امتیاز در هر موضوع حداقل امتیاز لازم در هر دوره ارتقا
1 مقاله علمی ـ پژوهشی منتشرشده در نشریه‌های علمی ـ پژوهشی معتبر داخلی و خارجی

1ـ فهرست نشریه‌های داخلی با اعتبار علمی ـ پژوهشی را کمیسیون نشریات وزارتین و شورای عالی حوزه‌های علمیه به‌صورت ادواری منتشر می‌کند.

2ـ نشریه‌های خارجی معتبر را معاونت پژوهشی و فناوری وزارتین تعیین می‌کند.

3ـ حداکثر دو مقاله با گواهی پذیرش قطعی در هر مرتبه ارتقا مورد قبول است.

4ـ نسخة در نوبت چاپ مقاله، مشروط به درج DOI به‌مثابه مقاله چاپ شده است.

5 ـ حداکثر ۴۰٪ امتیاز کسب شده از این بند می‌تواند از مقاله‌های پذیرفته یا چاپ شده در نشریه‌های دانشگاه محل خدمت متقاضی در زمان چاپ مقاله، یا نشریه‌هایی باشد که متقاضی در زمان چاپ مقاله مدیر مسئول، سردبیر یا عضو هیأت تحریریه آنها بوده است.

6 ـ امتیاز حداکثر دو مقاله مستخرج از هر طرح (منجر به تولید سندی ملی) در حداقل امتیازهای این بند محاسبه می‌شود، هرچند به همه مقاله‌ها امتیاز تعلق می‌گیرد.

7ـ حداقل ۷۰٪ امتیاز مقاله‌ها، باید مستقیماً در ارتباط با تخصص (رشته تحصیلی/ گروه آموزشی) متقاضی باشد.

8 ـ مقاله‌های با همپوشانی کمتر از ۳۰٪ مقاله مستقل تلقی می‌شوند و به مقاله‌های با همپوشانی بیشتر از ۷۰% امتیازی تعلق نمی‌گیرد. امتیاز تعلق گرفته به مقاله‌های با همپوشانی ۳۰ تا ۷۰٪ به نسبت میزان همپوشانی خواهد بود. در هرحال، مقاله نباید منجر به چاپ نتایج انتشار یافته شود.

9ـ متقاضی ارتقا به مراتب دانشیاری و استادی باید حداقل به ترتیب سه و پنج مقاله با شرایط مندرج در شیوه‌نامه اجرایی این آیین‌نامه، ارائه دهد.

10ـ چاپ حداقل یک مقاله به زبان فارسی در هر مرتبه ارتقا الزامی است.

11ـ امتیاز مقاله مستخرج از طرح‌های پژوهشی محرمانه که امکان چاپ و انتشار آنان به‌واسطه محرمانه بودن ممکن نیست با تأیید کمیته ممیزی منتخب وزارتین متبوع حسب مورد، تا 2/1 برابر قابل افزایش است.

تا 7 مطابق با جداول شماره 6 ذی‌ربط
ادامه

1

12ـ امتیاز مقاله مشترک با اعضای هیأت علمی مراکز معتبر علمی خارج از کشور که برگرفته از طرح تحقیقاتی مشترک، فرصت مطالعاتی متقاضی/ دانشجوی تحت راهنمایی متقاضی و دانشجوی مشترک باشد، تا 2/1 برابر قابل افزایش است.

13ـ امتیاز مقاله پراستناد و داغ با تأیید هیأت ممیزه تا 5/1 برابر قابل افزایش است.

14ـ امتیاز مقاله مستخرج از برنامه مصوب تحقیقاتی جهت دار عضو هیأت علمی که حداقل ۵۰٪ آن برنامه معطوف به رفع مشکلات کشور باشد، تا 5/1 برابر قابل افزایش است.

15ـ امتیاز مقاله چاپ شده در نشریه‌های Nature و Science تا دو برابر قابل افزایش است. سایر امتیازهای این نوع مقاله در شیوه‌نامه اجرایی این آیین‌نامه تعیین می‌شود.

تبصره: تعریف و شیوه امتیازدهی به انواع مقاله‌ها و نحوه اعمال ضریب تأثیر مجله در امتیاز مقاله‌ها، در شیوه‌نامه اجرایی این آیین‌نامه تعیین و اعلام می‌شود.
2 مقاله علمی  ـ مروری منتشر شده در نشریه‌های معتبر تا 7 30 ـ
3 مقاله‌های علمی و تحشیه چاپ شده در نشریه‌های علمی ـ ترویجی داخلی معتبر مورد تأیید کمیسیون نشریات وزارتین

1ـ به‌صورت ادواری فهرست نشریه‌های داخلی با اعتبار علمی ـ ترویجی را کمیسیون نشریات وزارتین و شورای عالی حوزه‌های علمیه منتشر می‌کنند.

2ـ موضوع مقاله باید مستقیماً در ارتباط با تخصص متقاضی باشد.

3ـ مقاله‌های با همپوشانی کمتر از ۳۰٪ مقاله مستقل تلقی می‌شوند و به مقاله‌های با همپوشانی بیشتر از ۷۰% امتیازی تعلق نمی‌گیرد. امتیاز تعلق‌گرفته به مقاله‌های با همپوشانی ۳۰ تا ۷۰% به نسبت میزان همپوشانی خواهد بود. در هر حال، مقاله نباید منجر به چاپ نتایج انتشار یافته شود.

تا 3 9
4 مداخل چاپ شده در دانشنامه‌ها، دائرةالمعارف‌ها و فرهنگ‌ها معادل مقاله‌های علمی و با نظر هیأت داوری مورد تأیید هیأت ممیزه مؤسسه تا 2 8
5 مقاله علمی کامل ارائه شده در همایش‌های علمی معتبر ملی و بین‌المللی

تبصره: حداکثر تعداد مقاله‌های قابل قبول از متقاضی در یک همایش در هر سال ۳ مقاله است. این مقاله‌ها می‌تواند با همکاری دانشجویان و یا همکاران باشد.

تا 2 12
6 خلاصه مقاله علمی ارائه شده در همایش‌های علمی معتبر ملی و بین‌المللی

تبصره: حداکثر تعداد مقاله‌های قابل قبول از متقاضی در یک همایش در هر سال ۳ مقاله است. این مقاله‌ها می‌تواند با همکاری دانشجویان و یا همکاران باشد.

تا 1 5
7 مقاله علمی ـ پژوهشی مستخرج از رساله متقاضی (ویژه اعضای هیت علمی مؤسسه‌های تحت نظارت وزارت علوم)

تبصره: حداکثر امتیاز هر یک از مقاله‌های موضوع این بند درصورتی به متقاضی تعلق می‌گیرد که نام متقاضی به‌عنوان نویسنده نخست یا پس از نام استاد راهنما به‌عنوان نویسنده دوم و یا به‌عنوان نویسنده مسئول ثبت شده باشد.

تا 2 5
8 تولید دانش فنی/ اختراع یا اکتشاف منجر به تولید و تجاری‌سازی محصول یا فرآیند با تأیید مراجع ذی‌صلاح وزارتین و نیز هر نوآوری که برای حل مشکلات و معضلات کشور مؤثر باشد و یا منجر به تولید خدمت یا محصول جدیدی در کشور شود.

نحوه امتیازدهی به این فعالیت‌ها به شرح موارد ۱ تا ۱۰ خواهد بود:

50
1ـ طراحی سیستم‌ها، روش‌ها و خدمات جدید به‌منظور حل معضلات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی در سطح کشور با گواهی مراجع ذی‌صلاح وزارتین. یک تا 6 از بندهای 1 تا 6

20 امتیاز

2ـ طراحی سیستم‌ها، روش‌ها و خدمات جدید به‌منظور حل معضلات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی در سطح منطقه با گواهی مراجع ذی‌صلاح در منطقه آمایشی 5/0تا 4
3ـ مدل سازی وسایل پزشکی و آزمایشگاهی و ساخت هر قطعه که منجر به تولید دستگاه شود؛ با گواهی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و تأیید هیأت ممیزه مرکزی یک تا 3
4ـ تولید مواد برای آزمایش‌های پزشکی و تولیدات دارویی جدید از طریق مهندسی معکوس، به ترتیب با گواهی معاونت درمان یا معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت (حسب مورد) و تأیید هیأت ممیزه مرکزی وزارت بهداشت یک تا 6
5 ـ انجام فعالیت‌های جدید پزشکی که به خودکفایی کشور کمک مؤثر کند مانند اجرای روش‌های تشخیصی درمانی نوین برای اولین بار در ایران با گواهی هیأت ممتحنه رشته مربوطه و تأیید هیأت ممیزه مرکزی وزارت بهداشت 5/0 تا 4

 


بند
موضوع حداکثر امتیاز در واحد کار یا نیم‌سال حداکثر امتیاز در هر موضوع حداقل امتیاز لازم در هر دوره ارتقا
ادامه

8

6 ـ تدوین راهنمای طبابت بالینی کشور، با استناد بر پژوهش و بر اساس شواهد علمی با گواهی معاونت درمان وزارت بهداشت و تأیید هیأت ممیزه مرکزی وزارت بهداشت 5/0 تا 5
7ـ اختراع، اکتشاف و تولید محصولات پژوهشی کاربردی ثبت شده در مراجع قانونی داخل کشور با تأیید معاونت پژوهشی و فناوری وزارتین 5/0 تا 5
8 ـ اختراع، اکتشاف و تولید محصولات پژوهشی کاربردی ثبت‌شده و دستاوردهای فناورانه که در چارچوب پژوهش‌های کاربردی، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری با رعایت مالکیت فکری در قالب شرکت دانش‌بنیان یا شرکت دانشگاهی مراحل تجاری‌سازی آن با تأیید مراجع مربوطه به انجام رسیده باشد.

تبصره: چنانچه ثبت اختراع در سطح بین‌المللی، به همراه چاپ مقاله‌ای باشد به یک مورد امتیاز کامل و به مورد دیگر نصف امتیاز تعلق می‌گیرد.

1 تا 15 از بندهای 7 تا 10

30 امتیاز

9ـ ثبت مالکیت فکری (پتنت) دستاوردهای پژوهشی و فناوری به نام مؤسسه محل خدمت متقاضی، به شرط اینکه به فروش رسیده و یا به‌صورت تحت لیسانس از آن استفاده شده باشد. تا 15
10ـ تعیین توالی ژن ثبت شده در مراجع قانونی یا علمی داخلی یا خارج از کشور با تأیید مراجع ذی‌صلاح وزارتین 5/0 تا 2
9 1ـ گزارش‌های علمی طرح‌های پژوهشی و فناوری خاتمه یافته در داخل مؤسسه با تأیید معاون پژوهش و فناوری مؤسسه تا 2 6 ـ
2ـ گزارش‌های علمی طرح‌های پژوهشی و فناوری با طرف قرارداد خارج از مؤسسه تأییدشده نهاد سفارش‌دهنده، که تا حد امکان نکات زیر در محاسبه امتیاز آنها در نظر گرفته می‌شود:

ـ استانی، منطقه‌ای، ملی یا بین‌المللی بودن موضوع طرح؛

ـ گزارش طرح‌های تحقیقاتی مشترک با دانشگا‌ه‌ها و مؤسسه‌های علمی خارج از کشور تا 2/1 برابر.

تا 15
تبصره ۱: امتیاز این بند ویژه اعضای هیأت علمی مؤسسه‌های تحت نظارت وزارت علوم می‌باشد.

تبصره ۲: به طرح‌هایی که ناشی از مسئولیت اجرایی و وظایف حقوقی متقاضی باشد یا با تخصص او مرتبط نباشد، امتیازی تعلق نمی‌گیرد.

10 اثر بدیع و ارزنده هنری یا ادبی و فلسفی چاپ شده تا 10 30 ـ
تبصره: مجموع امتیازهای متقاضی از موارد مندرج در بندهای8، ۹ ـ ۲ و ۱۰ می‌تواند تا 50% از حداقل امتیازهای لازم بند ۳ ـ ۱ را پوشش دهد (ویژه اعضای هیأت علمی مؤسسه‌های تحت نظارت وزارت علوم).
11 ایجاد ظرفیت فعال در جذب اعتبار پژوهشی (گرنت) داخلی یا بین‌المللی یک امتیاز به ازای هر 150 میلیون ریال گرنت داخلی و یا 5000 دلار گرنت خارجی 12 ـ
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

الف) تصنیف، تألیف، تصحیح انتقادی، ترجمه کتاب، دانشنامه که موارد زیر در محاسبه امتیاز آنها در نظر گرفته شوند. (ویژه اعضای هیأت علمی مؤسسه‌های تحت نظارت وزارت علوم) تصنیف: تا 15

تألیف: تا 10

تصحیح انتقادی: تا 7

ترجمه مرتبط با تخصص: تا 7

10
1. امتیاز موضوع این بند برای کتاب تالیفی یا تصنیفی به زبان خارجی که توسط ناشران معتبر بین‌المللی چاپ شده باشد، تا 5/1 برابر قابل افزایش است.

۲. امتیازهای متقاضی از تصنیف یا تألیف کتاب می‌تواند تا ۲۵٪ از حداقل امتیازهای لازم بند ۳ ـ ۱ را پوشش دهد.

3. امتیازهای متقاضی از تصنیف یا تألیف کتاب برای گروه‌های علوم انسانی و هنر می‌تواند تا ۵۰٪ از حداقل امتیازهای لازم بند ۳ ـ ۱ را پوشش دهد. تشخیص رشته‌ها برعهده هیأت ممیزه است.

۴. امتیاز متقاضی برای تجدید چاپ یا ویرایش با حداقل ۳۰٪ تغییر در محتوای کتاب، حداکثر 30% از امتیازهای تعیین شده در این بند خواهد بود.

ب) تصنیف، تألیف، تصحیح انتقادی و ترجمه کتاب و دانشنامه که موارد زیر در محاسبه امتیاز آنها در نظر گرفته می‌شود (ویژه اعضای هیأت علمی مؤسسه‌های تحت نظارت وزارت بهداشت)
۱ ـ تألیف یا تصنیف کتاب (حاصل از دستاوردهای پژوهشی خود)، تألیف مجموعه کتاب‌هایی همانند دائرةالمعارف با تأیید نهایی هیأت ممیزه ذی‌ربط تا 15 30 ـ
2 ـ کتاب تألیفی در رشته غیرمرتبط با رشته تخصصی نویسنده تا 5/1 3
3 ـ تألیف یا تدوین کتاب چاپی (برمبنای تیراژ و نوبت چاپ) یا الکترونیکی که به‌عنوان منبع آموزشی مورد استفاده قرارگیرد: 1. کتاب منبع آموزشی در سطح ملی با تأیید شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت تا 3 6
2. کتاب در سطح مؤسسه با تأیید شورای انتشارات مؤسسه و شورای آموزشی مؤسسه تا 5/1 3

 


بند
موضوع حداکثر امتیاز در واحد کار یا نیم‌سال حداکثر امتیاز در هر موضوع حداقل امتیاز لازم در هر دوره ارتقا
 

ادامه 12

4 ـ تجدید چاپ کتاب تألیفی یا تصنیفی در صورتی که حداقل به میزان ۳۰٪ در محتوای آن اصلاح یا اضافه صورت پذیرفته باشد به تشخیص هیأت ممیزه ذی‌ربط 5/0 تا 2 4 ـ
5 ـ تصحیح انتقادی کتاب معتبر با تأیید کمیسیون تخصصی هیأت ممیزه ذی‌ربط 5 10
6 ـ ویرایش علمی/ ادبی (زبانی) آثار تألیفی یا ترجمه‌ای با تأیید نهایی هیأت ممیزه ذی ربط 5/0 تا 2 8
13 1. راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه کارشناسی ارشد یا دکتری حرفه‌ای یا سطح ۳ حوزه (سقف برای پایان‌نامه‌های کاربردی به‌منظور حل مشکلات کشور با ضریب 5/1 برابر) 1. استاد راهنما 2 25 مطابق با جداول شماره 6 ذی‌ربط
2. استاد مشاور 5/0
2. راهنمایی و مشاوره رساله دکتری تخصصی یا سطح ۴ حوزه (سقف برای پایان‌نامه‌های کاربردی به‌منظور حل مشکلات کشور با ضریب 5/1 برابر) 3. استاد راهنما 6
4. استاد مشاور 5/1
تبصره ۱: این بند ویژه اعضای هیأت علمی مؤسسه‌های تحت نظارت وزارت علوم می‌باشد.

تبصره ۲: برای ارتقا به مرتبه دانشیاری راهنمایی حداقل چهار پایان‌نامه کارشناسی ارشد مشروط به دایر بودن دوره کارشناسی ارشد در رشته متقاضی در مؤسسه محل خدمت الزامی است.

تبصره ۳: برای ارتقا به مرتبه دانشیاری اعضای هیأت علمی گروه معارف، راهنمایی حداقل چهار پایان‌نامه کارشناسی ارشد مشروط به دایر بودن و دانش‌آموخته داشتن در دوره کارشناسی ارشد رشته متقاضی در مؤسسه محل خدمت الزامی است و درصورت فقدان دوره کارشناسی ارشد در رشته متقاضی اتمام یک کتاب تألیفی یا یک طرح پژوهشی مصوب در رشته تخصصی متقاضی که در چارچوب اسناد ملی یا بالادستی انجام شده باشد؛ کفایت می‌کند.

تبصره ۴: برای ارتقا به مرتبه استادی راهنمایی حداقل ۳ رساله دکتری مشروط به دایر بودن و دانش‌آ‌موخته داشتن در دوره دکتری رشته متقاضی در مؤسسه محل خدمت الزامی است. در صورت فقدان دوره دکتری در رشته متقاضای اتمام یک طرح ملی یا یک کتاب تصنیفی کفایت می‌کند.

تبصره ۵: برای ارتقا به مرتبه استادی اعضای هیأت علمی گروه معارف، راهنمایی حداقل ۳ رساله دکتری مشروط به دایر بودن و دانش‌آموخته داشتن در دوره دکتری رشته متقاضی در مؤسسه محل خدمت الزامی است و درصورت فقدان دوره دکتری در رشته متقاضای اتمام یک کتاب تصنیفی یا یک طرح پژوهشی مصوب در رشته تخصصی مربوطه که در چارچوب اسناد ملی یا بالادستی انجام شده باشد؛ کفایت می‌نماید.

14 کرسی‌های نظریه‌پردازی 1.  ارائه کرسی‌های علمی ـ ترویجی 2 تا 4 ـ
2. ارائه دستاوردها و نتایج علمی ـ پژوهشی برگرفته از کرسی‌های نظریه‌پردازی درهمایش‌ها و میزگردهای مراکز علمی ملی و بین‌المللی 4
3. نقد علمی در حوزه‌های علوم به‌ویژه علوم انسانی و معارف اسلامی 3 تا 7
4. نوآوری در حوزه‌های علوم به‌ویژه علوم انسانی و معارف اسلامی 3 تا 7
5. نظریه‌پردازی در حوزه‌های علوم به‌ویژه علوم انسانی و معارف اسلامی 7 تا 12
15 کسب رتبه در جشنواره‌های داخلی و خارجی، که در محاسبه امتیاز آنها اعتبار جشنواره و رتبه متقاضی در جشنواره در نظر گرفته می‌شود. تا 6 10
16 داوری و نظارت بر فعالیت‌های پژوهشی

1. داوری مقاله‌های علمی ـ پژوهشی مجلات معتبر و آثار بدیع و ارزنده هنری هر مورد تا 1 امتیاز

2. داوری کتاب، داوری یا نظارت بر طرح‌های پژوهشی یا فناوری هر مورد تا 2 امتیاز

ـ 10
حداقل امتیاز لازم از بندهای 1 تا 16 مطابق با جداول شماره 6 ذی‌ربط
حداکثر امتیاز قابل احتساب از بندهای 1 تا 16 سقف ندارد

تبصره: به‌منظور تسریع در ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی سرآمد در پژوهش (اعم از اعضای هیات علمی آموزشی یا پژوهشی) شاغل در مؤسسه‌های تحت نظارت وزارت بهداشت، شرایط و فرآیند زیر مدنظر قرار می‌گیرد:

الف) چنانچه عضو هیات علمی در مرتبه استادیاری به دانشیاری و یا دانشیاری به اسـتادی یـک مقـاله اصیـل به‌عنوان نویسـنده اول یـا مسـئول در ـ Nature ـ Science ـ Lancet ـ JAMA یا NeW England Journal منتشر کند؛ حداقل زمان چهار ساله توقف به سه سال کاهش می‌یابد.

ب) چنانچه عضو هیات علمی در مرتبه استادیاری به دانشیاری و یا دانشیاری به استادی موفق به ورود به فهرست یک درصد دانشمندان برتر دنیا در پایگاه ESI شود؛ حداقل زمان چهار ساله توقف به دو سال کاهش می‌یابد. استفاده از این امتیاز صرفاً برای یک بار در طول خدمت امکان‌پذیر است.

ج) چنانچه عضو هیات علمی با مرتبه استادیاری یا دانشیاری، موفق به تولید دانش فنی، اختراع یا اکتشاف منجر به تولید و تجاری‌سازی دارو یا تجهیزات پزشکی شود که با تأیید سازمان غذا و دارو وارد بازار شده باشد با تأیید هیات ممیزه مرکزی، حداقل زمان چهار ساله توقف به سه سال کاهش می‌یابد.

جدول شماره ۳ ـ ۲ ـ امتیازهای قابل محاسبه از فعالیت‌های پژوهشی، فناوری اعضای هیات علمی پژوهشی «مؤسسه»

بند موضوع حداکثر امتیاز در واحد کار یا نیم‌سال حداکثر امتیاز در هر موضوع حداقل امتیاز لازم در هر دوره ارتقا
1 رعایت ضوابط و مقررات پژوهشی مؤسسه و تخصیص اوقات موظف به امر پژوهش و انجام صحیح امور محوله
الف) در مؤسسه‌های تحت نظارت وزارت علوم 7/0 7 5
ب) در مؤسسه‌های تحت نظارت وزارت بهداشت 2 20 15 امتیاز در کل دوره (حداقل امتیاز سالیانه 5/2 امتیاز)
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقاله علمی ـ پژوهشی منتشرشده در نشریه‌های علمی ـ پژوهشی معتبر داخلی و خارجی

1. فهرست نشریه‌های داخلی با اعتبار علمی ـ پژوهشی را کمیسیون نشریات وزارتین شورای عالی حوزه‌های علمیه به‌صورت ادواری منتشر می‌کند.

2. نشریه‌های خارجی معتبر را معاونت پژوهشی و فناوری وزارتین تعیین می‌کند.

3. حداکثر دو مقاله با گواهی پذیرش قطعی در هر مرتبه ارتقا مورد قبول است.

4. نسخه در نوبت چاپ مقاله، مشروط به درج DOI به مثابه مقاله چاپ شده است.

5. حداکثر ۴۰٪ امتیاز کسب شده از این بند می‌تواند از مقاله‌های پذیرفته یا چاپ شده در نشریه‌های دانشگاه محل خدمات متقاضی در زمان چاپ مقاله، یا نشریه‌هایی باشد که متقاضی در زمان چاپ مقاله مدیر مسئول، سردبیر یا عضو هیأت تحریریه آنها بوده است.

6. امتیاز حداکثر دو مقاله مستخرج از هر طرح (منجر به تولید سندی ملی) در حداقل امتیازهای این بند محاسبه می‌شود، هرچند به همه مقاله‌ها امتیاز تعلق می‌گیرد.

7. حداقل ۷۰٪ امتیاز مقاله‌ها، باید مستقیماً در ارتباط با تخصص (رشته تحصیلی گروه پژوهشی) متقاضی باشد.

8. مقاله‌های با همپوشانی کمتر از ۳۰% مقاله مستقل تلقی می‌شوند و به مقاله‌های با همپوشانی بیشتر از ۷۰٪  امتیازی تعلق نمی‌گیرد.امتیاز تعلق گرفته به مقاله‌های با همپوشانی ۳۰ تا ۷۰٪ به نسبت میزان همپوشانی خواهد بود. در هرحال، مقاله نباید منجر به چاپ نتایج انتشار یافته شود.

9. متقاضی ارتقا به مراتب دانشیاری و استادی باید حداقل به ترتیب سه و پنج مقاله با شرایط مندرج در شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه، ارائه دهد.

10. چاپ حداقل یک مقاله به زبان فارسی در هر مرتبه ارتقاء الزامی است.

11. امتیاز مقاله مستخرج از طرح‌های پژوهشی محرمانه که امکان چاپ و انتشار آنان به واسطه محرمانه بودن ممکن نیست با تأیید کمیته ممیزی منتخب وزارتین متبوع حسب مورد، تا 2/1 برابر قابل افزایش است.

12. امتیاز مقاله مشترک با اعضای هیأت علمی مراکز معتبر علمی خارج از کشور که برگرفته از طرح تحقیقاتی مشترک، فرصت مطالعاتی متقاضی/ دانشجوی تحت راهنمایی متقاضی و دانشجوی مشترک باشد، تا 2/1 برابر قابل افزایش است.

13. امتیاز مقاله پراستناد و داغ با تأیید هیأت ممیزه تا 5/1 برابر قابل افزایش است.

تا 7 مطابق با جداول شماره 6 ذی‌ربط

بند
موضوع حداکثر امتیاز در واحد کار یا نیم‌سال حداکثر امتیاز در هر موضوع حداقل امتیاز لازم در هر دوره ارتقا
ادامه 2 14. امتیاز مقاله مستخرج از برنامه مصوب تحقیقاتی جهت‌دار عضو هیأت علمی که حداقل ۵۰٪ آن برنامه معطوف به رفع مشکلات کشور باشد، تا 5/1 برابر قابل افزایش است.

15. امتیاز مقاله چاپ شده در نشریه‌های Nature و Science تا دو برابر قابل افزایش است. سایر امتیازهای این نوع مقاله در شیوه‌نامه اجرایی این آیین‌نامه تعیین می‌شود.

تا 7 مطابق با جداول شماره 6 ذی‌ربط
تبصره: تعریف و شیوه امتیازدهی به انواع مقاله‌ها و نحوه اعمال ضریب تأثیر مجله در امتیاز مقاله‌ها، در شیوه‌نامه اجرایی این آیین‌نامه تعیین و اعلام می‌شود.
3 مقاله علمی مروری منتشرشده در نشریه‌های معتبر تا 7 30 ـ
4 مقاله‌های علمی و تحشیه چاپ‌شده در نشریه‌های علمی ـ ترویجی داخلی معتبر مورد تأیید کمیسیون نشریات وزارتین

1. به‌صورت ادواری فهرست نشریه‌های داخلی با اعتبار علمی ـ ترویجی را کمیسیون نشریات وزارتین و شورای عالی حوزه‌های علمیه منتشر می‌کنند.

2. موضوع مقاله باید مستقیماً در ارتباط با تخصص متقاضی باشد.

3. مقاله‌های با همپوشانی کمتر از ۳۰٪ مقاله مستقل تلقی می‌شوند و به مقاله‌های با همپوشانی بیشتر از ۷۰٪ امتیازی تعلق نمی‌گیرد. امتیاز تعلق‌گرفته به مقاله‌های با همپوشانی ۳۰ تا ۷۰٪ به نسبت میزان همپوشانی خواهد بود. در هر حال، مقاله نباید منجر به چاپ نتایج انتشار یافته شود.

تا 3 18
5 مداخل چاپ شده در دانشنامه‌ها، دایرةالمعارف‌ها و فرهنگ‌ها معادل مقاله‌های علمی و با نظر هیأت داوری مورد تأیید هیأت ممیزه مؤسسه تا 2 8
6 مقاله علمی کامل ارائه شده در همایش‌های علمی معتبر ملی و بین‌المللی

تبصره: حداکثر تعداد مقاله‌های قابل قبول از متقاضی در یک همایش در هر سال سه مقاله است. این مقاله‌ها می‌تواند با همکاری دانشجویان و یا همکاران باشد.

تا 2 12
7 خلاصه مقاله علمی ارائه شده در همایش‌های علمی معتبر ملی و بین‌المللی

تبصره: حداکثر تعداد مقاله‌ها قابل قبول از متقاضی در یک همایش در هر سال سه مقاله است. این مقاله‌ها می‌تواند با همکاری دانشجویان و یا همکاران باشد.

تا 1 5
8 مقاله علمی ـ پژوهشی مستخرج از رساله متقاضی (ویژه اعضای هیأت علمی مؤسسه‌های تحت نظارت وزارت علوم)

تبصره: حداکثر امتیاز هر یک از مقاله‌های موضوع این بند در صورتی به متقاضی تعلق می‌گیرد که نام وی به‌عنوان نویسنده نخست، یا پس از نام استاد راهنما به‌عنوان نویسنده دوم یا به‌عنوان نویسنده مسئول ثبت شده باشد.

تا 1 5
9 تولید دانش فنی/ اختراع یا اکتشاف منجر به تولید و تجاری‌سازی محصول یا فرآیند با تأیید مراجع ذی‌صلاح وزارتین و نیز هر نوآوری که برای حل مشکلات و معضلات کشور مؤثر باشد و یا منجر به تولید خدمت یا محصول جدیدی در کشور شود.

نحوه امتیازدهی به این فعالیت‌ها به شرح موارد ۱ تا ۱۰ خواهد بود:

50 ـ
1. طراحی سیستم‌ها، روش‌ها و خدمات جدید در جهت حل معضلات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی در سطح کشور با گواهی مراجع ذی‌صلاح وزارتین یک تا 6  بندهای 1 تا 6

20 امتیاز

2. طراحی سیستم‌ها، روش‌ها و خدمات جدید به‌منظور حل معضلات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی در سطح منطقه با گواهی مراجع ذی‌صلاح در منطقه آمایشی 5/0 تا 4
۳. مدل‌سازی وسایل پزشکی و آزمایشگاهی و ساخت هر قطعه که منجر به تولید دستگاه شود؛ با گواهی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و تأیید هیأت ممیزه مرکزی یک تا 3
4. تولید مواد برای آزمایش‌های پزشکی و تولیدات دارویی جدید ازطریق مهندسی معکوس، به ترتیب با گواهی معاونت درمان یا معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت (حسب مورد) و تأیید هیأت ممیزه مرکزی وزارت بهداشت یک تا 6
5. انجام فعالیت‌های جدید پزشکی که به خودکفایی کشور کمک مؤثر نماید مانند اجرای روش‌های تشخیصی درمانی نوین برای اولین بار در ایران با گواهی هیأت ممتحنه رشته مربوطه و تأیید هیأت ممیزه مرکزی وزارت بهداشت 5/0 تا 4
6. تدوین راهنمای طبابت بالینی کشور، با استناد بر پژوهش و براساس شواهد علمی با گواهی معاونت درمان وزارت بهداشت و تأیید هیأت ممیزه مرکزی وزارت بهداشت 5/0 تا 5

بند
موضوع حداکثر امتیاز در واحد کار یا نیم‌سال حداکثر امتیاز در هر موضوع حداقل امتیاز لازم در هر دوره ارتقا
ادامه 9 7.  اختراع، اکتشاف و تولید محصولات پژوهشی کاربردی ثبت شده در مراجع قانونی داخل کشور با تأیید معاونت/ پژوهش و فناوری وزارتین متبوع 5/0 تا 5 از بندهای 7 تا 10

30 امتیاز

ـ
8. اختراع، اکتشاف و تولید محصولات پژوهشی کاربردی ثبت شده و دستاوردهای فناورانه که در چارچوب پژوهش‌های کاربردی، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری با رعایت مالکیت فکری در قالب شرکت دانش‌بنیان یا شرکت دانشگاهی مراحل تجاری‌سازی آن با تأیید مراجع مربوطه به انجام رسیده باشد، در مراجع بین‌المللی با تأیید معاونت پژوهشی فناوری وزارتین متبوع

تبصره: چنانچه ثبت اختراع در سطح بین‌المللی، به همراه چاپ مقاله‌ای باشد به یک مورد امتیاز کامل و به مورد دیگر نصف امتیاز تعلق می‌گیرد.

1 تا 15
9. ثبت مالکیت فکری (پتنت) دستاوردهای پژوهشی و فناوری به نام مؤسسه محل خدمت متقاضی، به شرط اینکه به فروش رسیده و یا به‌صورت تحت لیسانس از آن استفاده شده باشد. تا 15
10. تعیین توالی ژن ثبت شده در مراجع قانونی یا علمی داخل یا خارج از کشور با تأیید مراجع ذی‌صلاح وزارتین 5/0 تا 2
10 1. گزارش‌های علمی طرح‌های پژوهشی و فناوری خاتمه‌یافته در داخل مؤسسه با تأیید معاون پژوهشی و فناوری مؤسسه تا 2 6 مطابق با جداول شماره 6 ذی‌ربط
2. گزارش‌های علمی طرح‌های پژوهشی و فناوری با طرف قرارداد خارج از مؤسسه، با تأیید نهاد سفارش‌دهنده که تا حد امکان نکات زیر در محاسبه امتیاز آنها در نظر گرفته می‌شود:

ـ استانی، منطقه‌ای، ملی یا بین‌المللی بودن موضوع طرح؛

ـ گزارش طرح‌های تحقیقاتی مشترک با دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی خارج از کشور تا 2/1 برابر.

تا 15
تبصره ۱: امتیاز این بند ویژه اعضای هیأت علمی مؤسسه‌های تحت نظارت وزارت علوم است.

تبصره ۲: برای ارتقا به مراتب دانشیاری و استادی به‌ترتیب داشتن حداقل یک و سه طرح پژوهشی خاتمه یافته خارج از مؤسسه (موضوع بند ۱۰ ـ ۲) الزامی است.

تبصره ۳: به طرح‌هایی که ناشی از مسئولیت اجرایی و وظایف حقوقی متقاضی باشد یا با تخصص فرد متقاضی مرتبط نباشد، امتیازی تعلق نمی‌گیرد.

11 اثر بدیع و ارزنده هنری و یا ادبی و فلسفی چاپ شده تا 10 30 ـ
تبصره: مجموع امتیازهای متقاضی از موارد مندرج در بندهای ۹، ۱۰ ـ ۲ و ۱۱ می‌تواند تا ۵۰٪ از حداقل امتیازهای لازم بند ۳ ـ ۲ را پوشش دهد (ویژه اعضای هیأت علمی مؤسسه‌های تحت نظارت وزارت علوم).
12 ایجاد ظرفیت فعال در جذب اعتبار پژوهشی (گرنت) داخلی یا بین‌المللی یک امتیاز به‌ازای 150 میلیون ریال گرنت داخلی و یا 5000 دلار گرنت خارجی 20 ـ
13 الف) تصنیف، تألیف، تصحیح انتقادی، ترجمه کتاب و دانشنامه که موارد زیر در محاسبه امتیاز آنها درنظر گرفته می‌شود (ویژه اعضای هیأت علمی مؤسسه‌های تحت نظارت وزارت علوم) تصنیف:تا 15

تألیف: تا 10

ـ
تصحیح‌انتقادی: تا 7

ترجمه مرتبط با تخصص: تا 7

10
1. امتیاز موضوع این بند برای کتاب تألیفی یا تصنیفی به زبان خارجی که توسط ناشران معتبر بین‌المللی چاپ شده باشد، تا 5/1 برابر قابل افزایش است.

۲. امتیازهای متقاضی از تصنیف یا تألیف کتاب می‌تواند تا ۲۵٪ از حداقل امتیازهای لازم بند ۳ ـ ۲ را پوشش دهد

۳. امتیازهای متقاضی از تصنیف یا تألیف کتاب برای گروه‌های علوم انسانی و هنر می‌تواند تا ۵۰٪ از حداقل امتیازهای لازم بند ۳ ـ ۲ را پوشش دهد. تشخیص رشته‌ها بر عهده هیأت ممیزه است.

4. امتیاز متقاضی برای تجدید چاپ یا ویرایش با حداقل ۳۰٪ تغییر در محتوای کتاب، حداکثر ۳۰٪ از امتیازهای تعیین شده در این بند خواهد بود.

ب  ـ تصنیف، تألیف، تصحیح انتقادی، ترجمه کتاب و دانشنامه که موارد زیر در محاسبه امتیاز آنها در نظر گرفته می‌شود (ویژه اعضای هیأت علمی مؤسسه‌های تحت نظارت وزارت بهداشت)
1. تألیف یا تصنیف کتاب (حاصل از دستاوردهای پژوهشی خود)، تألیف مجموعه کتاب‌هایی همانند دایرةالمعارف با تأیید نهایی هیأت ممیزه ذی‌ربط تا 15 30 ـ
2. کتاب تألیفی در رشته غیرمرتبط با رشته تخصصی نویسنده تا 5/1 3
3. تألیف یا تدوین کتاب چاپی (بر مبنای تیراژ و نوبت چاپ) یا الکترونیکی که به‌عنوان منبع آموزشی مورد استفاده قرار گیرد: ۱. کتاب منبع آموزشی در سطح ملی با تأیید شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت تا 3 6
۲. کتاب در سطح مؤسسه با تأیید شورای انتشارات مؤسسه و شورای آموزشی مؤسسه تا 5/1 3

بند
موضوع حداکثر امتیاز در واحد کار یا نیم‌سال حداکثر امتیاز در هر موضوع حداقل امتیاز لازم در هر دوره ارتقا
ادامه 13 4 ـ تجدید چاپ کتاب تألیفی یا تصنیفی در صورتی که حداقل به میزان ۳۰٪ در محتوای آن اصلاح یا اضافه صورت پذیرفته باشد به تشخیص هیأت ممیزه ذی‌ربط 5/0 تا 2 4 ـ
۵ ـ تصحیح انتقادی کتاب معتبر با تأیید کمیسیون تخصصی هیأت ممیزه ذی‌ربط 5 10
۶ ـ ویرایش علمی/ ادبی (زبانی) آثار تألیفی یا ترجمه‌ای با تأیید نهایی هیأت ممیزه ذی‌ربط 5/0 تا 2 8
14 1. راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه کارشناسی ارشد یا دکتری حرفه‌ای یا سطح ۳ حوزه (سقف برای پایان‌نامه‌های کاربردی به‌منظور حل مشکلات کشور با ضریب 5/1 برابر) 1. استاد راهنما 2 25 ـ
2. استاد مشاور 5/0
2.راهنمایی و مشاوره رساله دکتری تخصصی یا سطح ۴ حوزه (سقف برای پایان‌نامه‌های کاربردی به‌منظور حل مشکلات کشور با ضریب 5/1 برابر) 3. استاد راهنما 6
4. استاد مشاور 5/1
تبصره: امتیاز این بند ویژه اعضای هیأت علمی مؤسسه‌های تحت نظارت وزارت علوم می‌باشد.
15 کرسی‌های نظریه‌پردازی 1. ارائه کرسی‌های علمی ـ ترویجی 2 تا 4
2.  ارائه دستاوردها و نتایج علمی ـ پژوهشی برگرفته از کرسی‌های نظریه‌پردازی در همایش‌ها و میزگردهای مراکز علمی ملی و بین‌المللی 4 ـ
3. نقد علمی در حوزه‌های علوم به‌ویژه علوم انسانی و معارف اسلامی 3 تا 7
4. نوآوری در حوزه‌های علوم به‌ویژه علوم انسانی و معارف اسلامی 3 تا 7
5. نظریه‌پردازی در حوزه‌های علوم به‌ویژه علوم انسانی و معارف اسلامی 7 تا 12
16 کسب رتبه در جشنواره‌های داخلی و خارجی که در محاسبه امتیاز آنها اعتبار جشنواره و رتبه متقاضی در جشـنواره در نظر گرفته می‌شود. تا 6 10
17 داوری و نظارت بر فعالیت‌های پژوهشی

۱. داوری مقاله‌های علمی ـ پژوهشی نشریه‌های معتبر و آثار بدیع و ارزنده هنری هر مورد تا ۱ امتیاز

۲. داوری کتاب، داوری یا نظارت بر طرح‌های پژوهشی یا فناوری هر مورد تا ۲ امتیاز

ـ 10 ـ
18 برخورداری از برجستگی یا شاخص بودن در امر پژوهش (نظیر دریافت لوح تقدیر، نشان، یا عناوین مشابه) از مراجع رسمی جهت انجام فعالیت پژوهشی و به‌عنوان پژوهشگر برتر

تبصره: استفاده از امتیاز مربوطه در هر سطح فقط یک بار برای کل دوره ارتقا مجاز می‌باشد.

1. در سطح مؤسسه با تأیید معاون پژوهشی مؤسسه تا 2 4
2. در سطح ملی یا بین‌المللی با تأیید معاون پژوهشی وزارت متبوع تا 4 8
حداقل امتیاز لازم از بندهای1 الی 18 مطابق با جداول شماره 6 ذی‌ربط
حداکثر امتیاز قابل احتساب از بندهای 1 الی 18 سقف ندارد

ماده ۷ـ فعالیت‌های علمی، اجرایی

مجموعه‌ای از فعالیت‌های مبتنی بر مؤلفه‌های علم، دانش، پژوهش و فناوری که هدف آن تقویت مدیریت اجرایی و توسعه زیرساخت‌ها در حوزه‌های مرتبط است. این فعالیت‌ها عبارتند از:

جدول شماره ۴ـ امتیازهای قابل محاسبه از فعالیت‌های علمی، اجرایی اعضای هیات علمی «مؤسسه»

بند موضوع حداکثر امتیاز در واحد کار یا نیم‌سال حداکثر امتیاز در هر موضوع آموزشی حداقل امتیاز لازم در هر موضوع پژوهشی حداقل امتیاز لازم در هر دوره ارتقا
1 حضور فعال و تمام وقت در مؤسسه و مشارکت براساس تکالیف تعیین‌شده در آیین‌نامه مدیریت

دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری و سایر فعالیت‌های اجرایی محوله

1 8 8 5
2 برپایی نمایشگاه‌ها، اردوها یا سایر فعالیت‌های فوق برنامه پژوهشی، فناوری، آموزشی، فرهنگی، هنری و مدیریت اجرایی آن با توجه به سطح برگزاری تا 2 6 8  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ـ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ـ

3 طراحی و راه‌اندازی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تخصصی، اعم از فنی، پژوهشی و هنری، واحدهای نیمه‌صنعتی و پژوهشی، کتابخانه‌های تخصصی، شبکه‌های تخصصی مجازی، حسب اهمیت و تجهیزات موجود و میزان بهره‌برداری تا 4 6 8
4 همکاری مؤثر در تأسیس دانشگاه، مراکز تحقیقاتی، مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری شهرک‌ها و پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان تا 4 8 8
5 مدیر مسئولی، سردبیری، عضویت در هیأت تحریریه نشریه‌های علمی معتبر و ریاست قطب‌های علمی کشور تا 3 به‌ازای هر سال 12 12
6 عضویت در یکی از هسته‌های قطب‌های علمی رسمی کشور/ عضویت در هیأت مدیره و بازرسی انجمن‌های علمی 1 به‌ازای هر سال 4 4
7 عضویت در شورای پارک‌ها/ مراکز رشد به‌ازای هر 50 ساعت حضور 1 امتیاز 4 8
8 دبیری همایش‌های علمی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، با تأیید شورای پژوهشی مؤسسه و یا نهادهای ذی‌ربط تا 2 6 8
9 ایفای مسئولیت در قوای سه‌گانه، مطابق جدول شماره 5 هر سال 4 تا 14
10 شرکت در شوراها، کارگروه‌ها، کمیته‌ها، هیأت‌ها و کمیسیون‌های رسمی اعم از شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عتف، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد وزارتین، حوزه علمیه و فرهنگستان‌ها٭

شرکت در شوراها، کارگروه‌ها، کمیته‌ها، هیأت‌ها و کمیسیون‌های رسمی سایر وزارتخانه‌ها با موافقت رئیس مؤسسه متبوع٭

٭ عضویت‌های مذکور باید براساس حکم رسمی باشد.

 

 

 

 

 

 

تا 2 به‌ازای هرسال

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

10

11 ایجاد رشته‌های جدید و میان‌رشته‌ای با رویکرد رفع نیازهای اساسی کشور و ترویج کارآفرین تا 5 10 10
12 راهبری پروژه‌های بزرگ تحقیقاتی بین‌رشته‌ای (مدیریت پروژه) با تأیید شورای پژوهشی مؤسسه تا 4 8 12
13 طراحی، تدوین و اجرای برنامه‌ها و فعالیت با هدف افزایش کارآیی و اثربخشی نظام آموزش عالی تا 5 10 10
14 طراحی سؤال آزمون‌های سراسری، با تأیید سازمان سنجش آموزش کشور/ مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت/ مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی هر 25 ساعت 1 امتیاز 8 8
15 طراحی سؤال آزمون‌های جامع منطقه‌ای و درون دانشگاهی (جامع علوم پایه و پیش کارورزی)، ارتقای دستیاران، امتحان‌های جامع دکتری تخصصی (Ph.D) و نظایر آن هر 50 ساعت 1 امتیاز 5 5
16 تدوین کتاب به شیوه گردآوری تا 4 10 10
17 تدوین مجموعه مقاله‌های همایش‌های علمی معتبر تا 2 4 6
18 ایجاد ظرفیت فعال در جذب دانشجویان خارجی با تأیید رئیس مؤسسه به‌ازای هر 10 دانشجو 1 12 12
حداکثر امتیاز قابل احتساب از بندهای 1 الی 18 10
حداکثر امتیاز قابل احتساب از بندهای 1 الی 18 35 35

جدول شماره ۵ – امتیاز مفاد موضوع بند ۹ جدول شماره ۴

بند موضوع امتیاز
1 رؤسای قوای سه‌گانه 14
2 وزرا، معاونان رئیس‌جمهور، معاونان قوه قضائیه، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تا 12
3 نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان تا 10
4 معاونان وزارت متبوع، مدیر مرکز مدیریت حوزه علمیه، اعضای شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و رئیس جهاد دانشگاهی تا 10
5 سایر مسئولان مذکور در ماده ۴۴ اصلاحی آیین‌نامه استخدامی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران (سفرا، استانداران، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شهردار تهران) تا 10
6 رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری تا 10
7 اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و رؤسای فرهنگستان‌ها تا 10
8 معاونان دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری و رؤسای پارک‌های علم و فناوری مستقل تا 8
9 دبیران شوراهای تخصصی و معاونان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونان ستادی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، معاونان رئیس جهاد دانشگاهی، مشاوران وزرای «علوم، تحقیقات و فناوری» و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، مسئولین دفاتر و رؤسای استانی نهادهای نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، معاونان مرکز مدیریت حوزه علمیه، مدیران کل دفاتر و ادارات «وزارتین متبوع»، معاونان پارک‌های علم و فناوری مستقل، رؤسای پارک‌های علم و فناوری وابسته به دانشگاه‌ها و رؤسای دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و واحدهای پژوهشی مستقل و رؤسای مراکز رشد علم و فناوری تا 6
10 معاونان پارک‌های علم و فناوری وابسته به دانشگاه‌ها، مدیران حوزه ستادی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، معاونان دانشکده‌ها پژوهشکده‌ها و واحدهای پژوهشی مستقل وابسته به مؤسسه و مدیران عامل شرکت‌های دانشگاهی تا 5
11 مشاوران معاونان «وزارتین متبوع»، معاونان مدیران کل دفاتر و ادارات «وزارتین متبوع»، دبیر کمیسیون از نشریات علمی کشور، دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی رسمی و دبیر شورای قطب‌های علمی کشور تا 4
12 سایر سمت‌هایی که طبق مقررات، متصدیان آنها باید عضو هیأت علمی باشند نظیر مدیران گروه‌های آموزشی یا پژوهشی و پست‌های ستاره‌دار در مجموعه پست‌های سازمانی مصوب تا 4

تبصره ۱: میزان امتیاز فعالیت‌های علمی، اجرایی بندهای ۵ تا ۱۲ توسط مقام بالاتر (صادرکننده حکم انتصاب فرد) تعیین می‌شود. همچنین امتیاز فعالیت‌های علمی، اجرایی اعضای هیات علمی مشمول بندهای مذکور که در خارج از مؤسسه محل خدمت عضو هیات علمی و وزارتین فعالیت می‌نمایند، در صورتی قابل احتساب خواهد بود که با موافقت رئیس مؤسسه متبوع انجام شده باشد.

تبصره ۲: امتیاز سایر فعالیت‌های علمی، اجرایی اعضای هیات علمی که در این آیین‌نامه پیش‌بینی نشده است؛ در شیوه‌نامه اجرایی توسط وزارتین (حسب مورد) تعیین و اعلام خواهد شد.

جدول شماره ۶ ـ ۱ ـ حداقل امتیازهای لازم برای ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی آموزشی مؤسسه‌های تحت نظارت وزارت علوم

ستون

1

ستون

2

ستون

3

ستون

4

ستون

5

ستون

6

ستون

7

ستون

8

ستون

9

ستون

10

ستون

11

ستون

12

ستون

13

ستون

14

مرتبه قبل از ارتقا مرتبه بعد از ارتقا ماده 1 بند

2 ـ 1

بند

2 ـ 2

بند

2 ـ 3

ماده 2 بند

3 ـ 1

بند

3 ـ 13

مجموع بندهای 3 ـ 1

3 ـ 8

3 ـ 9

3 ـ 10

3 ـ 12

3 ـ 14

ماده 3 بند

4 ـ 1

ماده 4 مجموع مواد
استادیاری دانشیاری 10 5 مطابق با جدول شماره 2 ـ 1 15 20 25 8 30 65 5 10 120
دانشیاری استادی 10 5 15 20 40 18 50 75 5 10 130

تبصره ۱: حداقل امتیاز مندرج در ستون «۵» براساس مفاد بند «۲ـ۲» مندرج در جدول شماره ۲ـ۱ می‌باشد.

تبصره ۲: متقاضی ارتقای مرتبه در مجموع می‌تواند حداکثر ۵۰٪ امتیاز مندرج در ستون «۸» را از طریق مفاد تبصره ذیل بند «۱۰» و بندهای ۲ و ۳ بند «۱۲ـ الف» مندرج در جدول شماره ۳ـ۱ کسب نماید.

جدول شماره ۶ ـ ۲ ـ حداقل امتیازهای لازم برای ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی پژوهشی مؤسسه‌های تحت نظارت وزارت علوم

ستون

1

ستون

2

ستون

3

ستون

4

ستون

5

ستون

6

ستون

7

ستون

8

ستون

9

ستون

10

ستون

11

مرتبه قبل از ارتقا مرتبه بعد از ارتقا ماده 1 بند 3 ـ 1 بند 3 ـ 2 بند3ـ10 مجموع بندهای

3 ـ 2، 3 ـ 9، 3 ـ 10،

3 ـ 11، 3 ـ 13 و 3 ـ 15

ماده 3 بند 4ـ1 ماده 4 مجموع مواد
استادیاری دانشیاری 10 5 40 10 55 75 5 10 120
دانشیاری استادی 10 5 60 15 80 85 5 10 130

تبصره: متقاضی ارتقای مرتبه در مجموع می‌تواند حداکثر ۵۰% امتیاز مندرج در ستون «۵» را از طریق مفاد تبصره ذیل بند ۱۱ و بندهای ۲ و ۳ بند «۱۳ ـ الف» مندرج در جدول شماره ۳ ـ ۲ کسب نماید.

جدول شماره ۶ ـ ۳ ـ حداقل امتیازهای لازم برای ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی آموزشی مؤسسه‌های تحت نظارت وزارت بهداشت

ستون

1

ستون

2

ستون

3

ستون

4

ستون

5

ستون

6

ستون

7

ستون

8

ستون

9

ستون

10

ستون

11

ستون

12

ستون

13

مرتبه قبل از ارتقا مرتبه بعد از ارتقا ماده 1 بند

2 ـ 1

بند

2 ـ 2

بند

2 ـ 3

بند

2 ـ 4

ماده 2 بند

3 ـ 1

ماده 3 بند

4 ـ 1

ماده 4 مجموع مواد
مربی استادیاری 10 15 15 35 ـ 75 5 30 5 10 140
استادیاری دانشیاری 10 15 16 30 10 85 5/7 35 5 10 155
دانشیاری استادی 10 15 17 20 15 80 15 45 5 10 170

جدول شماره ۶ ـ ۳ ـ حداقل امتیازهای لازم برای ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی پژوهشی مؤسسه‌های تحت نظارت وزارت بهداشت

ستون

1

ستون

2

ستون

3

ستون

4

ستون

5

ستون

6

ستون

7

ستون

8

ستون

9

ستون

10

ستون

11

ستون

12

ستون

13

ستوان 14
مرتبه قبل از ارتقا مرتبه بعد از ارتقا ماده 1 بند

2 ـ 1

بند

2 ـ 2

بند

2 ـ 3

بند

2 ـ 5

ماده 2 بند

3 ـ 1

بند

3 ـ 2

ماده 3 بند

4 ـ 1

ماده 4 مجموع مواد
مربی استادیاری 10 15 5 ـ 5 25 15 10 45 5 10 140
استادیاری دانشیاری 10 16 5 10 5 40 15 15 55 5 10 155
دانشیاری استادی 10 17 5 15 5 50 15 30 70 5 10 170

ماده ۸ ـ مؤسسه‌های دارای هیات ممیزه مستقل می‌توانند با توجه به مأموریت‌های خود و با رعایت ضوابط و مقررات مندرج در این آیین‌نامه و رعایت حداقل‌های تعیین‌شده، ضوابط و مقررات خاص خود را در خصوص مفاد ماده سه این آیین‌نامه که به تأیید حداقل دوسوم کل اعضای هیات ممیزه می‌رسد، پس از تأیید هیات‌های ممیزه مرکزی وزارتین و ابلاغ آن توسط مقام مسئول در وزارتین به اجرا در آورند.


ماده ۹ـ ارزیابی کیفیت انجام فعالیت‌های موضوع مواد چهارگانه این آیین‌نامه به‌منظور رسیدگی و اظهارنظر به درخواست متقاضیان ارتقای مرتبه و همچنین بررسی رکود علمی، احتساب سابقه خدمت قبل از تبدیل وضعیت به رسمی آزمایشی اعضای هیات علمی مؤسسه براساس جداول فوق توسط مراجع ذی‌صلاح انجام می‌پذیرد.


ماده ۱۰ـ با ابلاغ این آیین‌نامه کلیه اعضای هیات علمی متقاضی ارتقا مرتبه، قطع نظر از این که پرونده آنان در تاریخ لازم‌الاجراشدن آیین‌نامه در کمیته منتخب، کمیسیون تخصصی یا هیات ممیزه ذی‌ربط مورد طرح و بررسی قرار گرفته و یا در شرف ارسال پرونده به کمیته‌ها، کمیسیون‌ها یا هیات‌های یاد شده باشد، می‌توانند با ارائه درخواست کتبی به کمیته منتخب مربوطه، اعمال این آیین‌نامه را در بررسی پرونده ارتقای مرتبه خویش تقاضا نمایند.


ماده ۱۱ـ شیوه‌نامه‌های اجرایی این آیین‌نامه حسب مورد توسط وزرای مربوطه، حداکثر ۳ ماه پس از تصویب این آیین‌نامه به‌منظور اجرا ابلاغ می‌شود.


ماده ۱۲ـ در راستای اجرای بندهای «الف» ماده ۱۶ و «ب» ماده ۲۰ قانون برنامه پنج ساله توسعه مصوب ۱۵/۱۰/۱۳۸۹ و با هدف دستیابی به جایگاه مناسب علم و فناوری در منطقه و جهان، آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی، مورد بازنگری قرار گرفت.


این آیین‌نامه مشتمل بر ۱۲ ماده و ۶۵ تبصره در جلسه ۷۷۶ مورخ ۱۸/۱۲/۱۳۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ ۱/۷/۱۳۹۵ برای کلیه مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی وابسته به وزارتین و سایر دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی کشور، لازم‌الاجرا می‌باشد.

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی – حسن روحانی