مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرو انتخاب شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در سال ۲۰۱۷ از طرف سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی (آیسسکو)

تاریخ تصویب: ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۳/۳۰

شماره ۱۱۵۷۷/۳۰۰ – ۱۳۹۵/۳/۲۲

استاندار محترم استان خراسان رضوی

پیرو انتخاب شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در سال ۲۰۱۷ از طرف سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی (آیسسکو) و به منظور بهره گیری مناسب از فرصت ایجاد شده، در راستای معرفی توانمندی ها، غنای معنوی و فرهنگی و ارزش های اصیل اسلامی ـ ایرانی به کشورهای جهان اسلام و در جهت تحقق محورهای مورد نظر سازمان آیسسکو از جمله موضوعات «میراث، هویت فرهنگی اسلامی»، «تنوع فرهنگی برای ترویج خلاقیت و رسیدن به توسعه پایدار»، «گفتگو و اتحاد تمدن ها در روابط منطقه ای و بین المللی» شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه مورخ ۱۳۹۵/۳/۱۷ ضمن بررسی اقدامات انجام شده در خصوص موضوع، مواردی را به شرح ذیل مصوب نمود :

۱ . در راستای اقدامات ترویجی و در جهت توسعه روابط بین المللی به ویژه در حوزه فرهنگ و تمدن خراسان بزرگ، مقرر شد اعضاء محترم شورای عالی شهرسازی و معماری از تدوین مجموعه ای نفیس تحت عنوان «شکوه خراسان، دیدی نو، سرزمینی کهن» (شامل کتاب به زبانهای فارسی و انگلیسی به همراه فیلم به هفت زبان) حمایت نمایند .

۲. در راستای ایجاد زمینه مناسب جهت معرفی ارزش های فرهنگی و تاریخی موجود در بافت شهری پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) به کشورهای جهان اسلام، مقرر شد اعضاء محترم شورای  عالی شهرسازی و معماری، از کلیه برنامه ها و پروژه های تعریف شده در راستای ارتقاء کیفیت فضاهای شهری و مرمت و احیاء فضاها و بناهای تاریخی ـ فرهنگی حمایت نمایند .

۳. نظر به نقش مؤثر شرایط زیست محیطی در کیفیت فضاهای شهری، مقرر شد موضوعات مرتبط با ارتقاء شرایط زیست محیطی به محورهای برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات ویژه انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در سال ۲۰۱۷ افزوده شود.مراتب جهت استحضار و اقدام اعلام می شود.

معاون معماری و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ـ پیروزحناچی