آیین‌نامه گروه‌های آموزشی و تربیتی

تاریخ تصویب: ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۳/۰۸

شماره ۷۱۰۳۸/۱۲۰   –  ۲۵/۲/۱۳۹۵

جناب آقای جاسبی

مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

با سلام، با احترام، تعداد یک عدد لوح فشرده حاوی دو مصوبه به شماره‌های ۹۱۴ و ۹۲۷ به ترتیب مورخ ۲۹/۴/۱۳۹۴ و ۲۴/۱۲/۱۳۹۴ شورای عالی آموزش و پرورش موضوع «آیین‌نامه گروه‌های آموزش و تربیتی» و «آیین‌نامه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان» که به تأیید ریاست محترم جمهوری اسلامی و رییس شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است، جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال می‌گردد. خواهشمند است دستور فرمایید نسخه‌ای از آن برای دبیرخانه این شورا ارسال گردد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ـ مهدی نوید


مصوب نهصد و چهاردهمین (۹۱۴) جلسه شورای‌ عالی آموزش و پرورش،

تاریخ ۲۹/۴/۱۳۹۴ (بررسی شده در جلسات۹۱۲ ،۹۱۳ و ۹۱۴)

به منظور ارتقای کیفیت آموزش و پرورش و توسعه مستمر شایستگی‌های‌ حرفه‌ای معلمان و براساس مفاد سند تحول بنیادین۱، وزارت آموزش و پرورش موظف است با استفاده بهینه از ظرفیت، توانمندی و‌ مشارکت‌ حداکثری معلمان در فرایند تعلیم و تربیت، نسبت به تشکیل و ساماندهی گروه‌های آموزشی و تربیتی براساس مواد زیر اقدام کند:

ماده ۱ـ تعریف:

معلمان علاقه‌مند و واجد صلاحیت۲ (اعم از آموزگاران، دبیران، هنرآموزان،‌ مشاوران، مربیان و مدیران مدارس) در پایه‌ها، رشته‌ها یا گروه‌های درسی که برای ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی، در برنامه‌ها و فعالیت‌های مربوط، با هم تعامل، همفکری و تبادل نظر و تجربه دارند.

ماده ۲ـ اهداف:

۱ ـ توسعه مستمر شایستگی‌ها و مهارت‌های تخصصی و حرفه‌ای معلمان با بهره‌‌گیری از ظرفیت‌های درون و برون سازمانی

۲ـ ارتقای نقش معلمان در طراحی، تدوین، اجرا، نظارت و ارزشیابی برنامه‌های درسی و آموزشی و افزایش ارتباط و تعامل اثربخش بین معلمان و برنامه‌ریزان درسی

۳ـ گسترش فرهنگ پژوهش و توسعه تحقیق و کاربست آن در مدارس

۴ـ  تبادل نظر و تجربه بین اعضای گروه‌های آموزشی و تربیتی در فرآیند تعلیم و تربیت و پرورش خلاقیت و نوآوری در آنان و انتقال آن به سایر معلمان

۵ ـ نظارت بر حسن اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی و تربیتی معلمان و مدارس و ارائه پیشنهادهای لازم.

ماده ۳ـ اصول:

گروه‌های آموزشی و تربیتی مبتنی بر اصول زیر فعالیت می‌کنند:

ـ شایسته‌محوری و تخصص‌گرایی

ـ مشارکت‌پذیری و مشارکت‌جویی

ـ رقابت‌پذیری سالم و اثربخش

ـ پژوهش‌محوری و خلاقیت‌مداری

ـ مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی

ماده ۴ـ قلمرو فعالیت‌ها:

ـ مشارکت در آموزش و توانمندسازی معلمان در چارچوب «برنامه درسی ملی» و برنامه‌های درسی و تربیتی مصوب، به ویژه کتاب‌های جدیدالتالیف

ـ بررسی و اظهار نظرتخصصی درباره برنامه‌ها، ‌کتاب‌های درسی و مواد آموزشی

ـ مشارکت در طراحی، تدوین، اجرا و ارزشیابی برنامه‌های درسی و تربیتی و تولید منابع آموزشی و تربیتی در سطح مدرسه‌ای، منطقه‌ای، استانی و ملی

ـ مشارکت در برنامه‌ریزی و اجرای جشنواره‌های علمی و الگوهای برتر تدریس، مسابقات و المپیادهای علمی و فرهنگی، عملی و مهارتی دانش‌آموزان و معلمان با رویکرد‌های نوین

ـ تعامل اثربخش با انجمن‌های علمی معلمان، پژوهش‌سرا‌های دانش‌آموزی و مراکز علمی دانشگاهی، پژوهشی و فناوری داخلی و خارجی

ـ همکاری در فرآیند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و به‌کارگیری روش‌های کارآمد برای ارتقای اثربخشی آن

ـ طراحی و انجام پژوهش‌های کاربردی، با تاکید بر اقدام‌پژوهی۳ (پژوهش حین عمل) و  درس‌پژوهی۴

ـ راهبری حرفه‌ای معلمان و نظارت بر عملکرد آنان، با تاکید بر نظارت بالینی

ـ مشارکت مؤثر در سنجش صلاحیت‌های تخصصی و حرفه‌ای معلمان و همکاری در انتخاب معلمان نمونه بر اساس شیوه‌نامه مربوط

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[۱] ـ بند ۱۳ از راهکارهای کلان و بندهای ۳ـ۲، ۲ـ ۸ ، ۶ ـ ۸ ، ۴ـ۱۱ و ۷ـ۱۱ از راهکارهای هدف‌های عملیاتی

۲ ـ کسی که مجموعه‌ای از دانش، مهارت، نگرش، ویژگی‌های شخصیتی، علایق، تجربه‌ها و توانمندی‌های به اثبات رسیده دارد و آن‌ها را در رشته‌های تخصصی مربوط در سطحی بالاتر از انتظار به کار می‌گیرد.

۳ ـ اقدام پژوهی نمود تفکر معلم به مثابه یک پژوهشگر است که در حین عمل، به ویژه طی فرایند آموزش، با انجام یا مشارکت در آن، به بهبود فهم خود از آموزش، حل مشکلات درسی و انجام اثربخش وظایف در کلاس درس، کمک می‌کند. این نوع تحقیق بر حل مشکلات فوری تاکید و بر کاربرد فوری نتایج تمرکز دارد.

۴ ـ نوعی پژوهش و به مفهوم تحقیق عمل که توسط گروهی از معلمان یا دانش‌آموزان در مورد موضوعات درسی با هدایت و راهنمایی معلم یا مربی در یک مدرسه انجام می‌شود.

ـ مشارکت مؤثر در مستند سازی و اشاعه دیدگاه‌ها و تجربیات موفق معلمان و مدارس (مدیریت‌ دانش)

ـ مشارکت در تدوین برنامه‌های آموزشی مدارس، مجتمع‌های آموزشی و تربیتی و ادارات آموزش و پرورش.

ماده ۵ ـ انتخاب سرگروه‌ها

سرگروه‌های آموزشی توسط معلمان هم‌‌‌گروه خود در سطح ادارات‌ مناطق و استان‌ها برای مدت دو سال (قابل تمدید برای یک دوره دیگر) انتخاب می‌شوند و حسب مورد با ابلاغ رسمی رئیس آموزش و پرورش منطقه/ مدیرکل آموزش و پرورش استان یا معاونان آموزشی ذی‌ربط در منطقه و استان فعالیت می‌کنند.

تبصره ـ تشکیل دبیرخانه‌های راهبری دروس در قالب گروه‌های درسی تخصصی در سطح ستاد و استان‌ها بلامانع است.

ماده ۶ ـ منابع انسانی برای تشکیل گروه‌های آموزشی بر اساس ضرایب جدول زیر (ساعات تدریس موظف و غیر موظف ـ دولتی و غیردولتی) اختصاص می‌یابد و‌ اعتبارات لازم برای فعالیت اعضای گروه‌ها، از محل اعتبارات وزارت آموزش و پرورش تأمین و ابلاغ می‌شود.

ماده ۷ـ امتیازات اعضا:

اعضای گروه‌های آموزشی و تربیتی، در صورت ارائه خدمات برجسته و انجام بهینه وظایف، از امتیاز ویژه‌ای برای انتخاب معلم نمونه، ترفیعات، رتبه‌بندی معلمان و… برخوردار می‌شوند.

تبصره ـ در تدوین شیوه نامه‌های اجرایی مرتبط، امتیاز مورد نظر لحاظ می شود.

ماده ۸ ـ شیوه‌نامه:

شیوه‌نامه‌های اجرایی این مصوبه مشتمل بر تعیین شایستگی‌ها، وظایف و اختیارات، برنامه‌ها، ساختار و سازمان‌ اداری، ساماندهی و فرایند انتخاب سرگروه‌ها، چگونگی تأمین منابع انسانی و مالی، نظارت و ارزشیابی و موارد مربوط به خدمات برجسته، حداکثر ظرف مدت ۳ ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، تدوین و توسط وزیر آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود.

موضوع: آیین‌نامه گروه‌های آموزشی و تربیتی در نهصد و چهاردهمین (۹۱۴) جلسه شورای‌ عالی آموزش و پرورش، تاریخ ۲۹/۴/۱۳۹۴ به تصویب رسید.

دبیر شورا                                       رئیس جلسه

مهدی نوید                                     علی اصغر فانی

آیین‌نامه گروه‌های آموزشی و تربیتی مورد تأیید است.

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش ـ حسن روحانی