آیین‌نامه ساماندهی صدور و تأیید مدارک تحصیلی دانش آموزان

تاریخ تصویب: ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۰۱

شماره ۶۶۷۲۲/۱۲۰  – ۱۳۹۴/۱۰/۷

مصوبه نهصد و هفدهمین (۹۱۷) جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، تاریخ ۱۳۹۴/۸/۱۸ (بررسی شده در جلسات ۹۱۴، ۹۱۵، ۹۱۶، ۹۱۷)

به منظور ساماندهی و افزایش اعتبار «صدور و تأیید مدارک تحصیلی دانش آموزان»، شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت فراهم آوردن زمینه ها و ساز و کارهای لازم برای استفاده بهینه از ظرفیت و توانمندی فناوری های جدید و مشارکت سازمان های ذی‌ربط در ساماندهی و ارتقای فرایند صدور و تأیید مدارک تحصیلی دانش آموزان، مقرر می دارد:


۱ـ سامانه ای جامع، هوشمند، کارا، امن و یکپارچه در سطح ملی، حداکثر ظرف مدت یک سال، طراحی و اجرا شود، به  گونه ای که ورود اطلاعات و ثبت سوابق تحصیلی و تربیتی دانش­آموزان، از ابتدا تا پایان تحصیلات و نیز مدیریت فرآیند صدور مدارک تحصیلی و اسناد آموزشی  آنان را شامل شود.


۲ـ گواهینامه  مهارتی در صورت صدور از سوی مراکز مجاز و معتبر مورد تأیید آموزش و پرورش، به شرطی پذیرفته می شود که اصالت آن، با استعلام کتبی و محرمانه اداره آموزش و پرورش یا به روش  الکترونیکی از مرجع صدور، مورد تأیید قرار گیرد.


۳ـ نمونه گواهینامه پایان تحصیلات دوره دوم متوسطه، با اعمال ضریب امنیتی، از قبیل الصاق هولوگرام، اختصاص شماره ملی دانش­آموزی، کدرهگیری مدارک تحصیلی، استفاده از کاغذ و جوهر استاندارد، تصاویر نامرئی و مهر برجسته یا گواهینامه الکترونیکی جایگزین، حداکثر ظرف مدت یک سال به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسد.


۴ـ گواهی موقت و گواهینامه پایان تحصیلات، حداکثر ۶ ماه پس از ارائه مدرک به مرجع ذیربط، صرفاً از طریق سامانه به روش الکترونیکی استعلام  شود. در موارد استثنا، این استعلام می تواند به صورت کتبی و محرمانه صورت گیرد.


۵ ـ اصالت و صحت مدارک و سوابق تحصیلی دانش آموزان در دوره های اول و دوم متوسطه که متقاضی انتقال از یک مدرسه به مدرسه دیگر (در داخل منطقه/ شهرستان، استان یا خارج از استان) هستند، باید پس از بررسی صحت و سقم در سامانه های دانش آموزی منطقه، به تأیید اداره آموزش و پرورش مربوط برسد. مدیر مدرسه مقصد، موظف است پس از ثبت نام از دانش آموز، صحت مدارک تحصیلی وی را حداکثر ظرف مدت یک هفته، به صورت محرمانه از طریق اداره آموزش و پرورش مربوط، استعلام کند و اداره آموزش و پرورش و مدیر مدرسه مبدأ هم موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه به این استعلام پاسخ دهد.


۶ ـ در مدارس دولتی و غیردولتی، مسئولیت صدور مدارک تحصیلی به عهده مدیر مدرسه است.

تبصره ـ در مدارس غیردولتی، مسئولیت مدیر نافی مسئولیت و پاسخگویی مؤسس یا نماینده حقوقی او نخواهد بود.


۷ـ در مدارس دولتی، برای انجام امور اجرایی که منجر به صدور مدرک تحصیلی می شود، صرفاً نیروهای رسمی و پیمانی به کار گرفته شوند.۸ ـ در دوره بزرگسالان و آموزش از راه دور، تغییر رشته از سایر شاخه ها به شاخه کاردانش یا تغییر رشته مهارتی در همان شاخه، مشروط به اخذ مجوز کمیسیون خاص آموزش و پرورش منطقه است.


۹ـ در آن دسته از «مدارس آموزش از راه دور» که از مدیر مأمور آموزش و پرورش برخوردارند، برگزاری و اعلام نتیجه امتحانات با رعایت مقررات مربوط و نظارت آموزش و پرورش، مجاز می باشد.


۱۰ـ دوره­ های آموزشی لازم برای مدیران، معاونان آموزشی و اجرایی مدارس، به منظور آشنایی با سامانه ها و قوانین و  مقررات مرتبط با مسئولیت خود، قبل از انتصاب و در حین انجام مسئولیت، برگزار شود. شرکت در این دوره­ها، الزامی است.


۱۱ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است شیوه نامه اجرایی این آیین‌نامه را ظرف مدت ۳ ماه تدوین و با امضای وزیر آموزش و پرورش ابلاغ کند و نتیجه فعالیت ها را یک سال پس از ابلاغ این مصوبه به شورای عالی آموزش و پرورش گزارش دهد.


موضوع: آیین‌نامه ساماندهی صدور و تأیید  مدارک تحصیلی دانش آموزان در نهصد و هفدهمین (۹۱۷) جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، تاریخ ۱۸/۸/۱۳۹۴ به تصویب رسید.

دبیر شورا – رییس جلسه       مهدی نوید  – علی اصغر فانی

آیین‌نامه ساماندهی صدور و تأیید  مدارک تحصیلی دانش آموزان مورد تأیید است.

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش ـ حسن روحانی