آیین‌نامه اجرایی ماده (۳) قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی – مصوب ۱۳۸۹

تاریخ تصویب: ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۱۷

شماره: 132962/ت49015هـ – ۱۳۹۴/۱۰/۱۳

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۴/۱۰/۶ به پیشنهاد مشترک وزارت جهاد کشاورزی، سازمان های نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون های کشاورزی اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاوزی ایران و تعاون مرکزی ایران و به استناد ماده (۳) قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی – مصوب ۱۳۸۹ – ، آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱ – در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

الف – قانون : قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی – مصوب ۱۳۸۹ – .

ب – سازمان نظام مهندسی : سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران.

پ – سازمان نظام دامپزشکی : سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران.

ت – بهره بردار : شخص حقیقی یا حقوقی دارای پروانه یا مجوز یا هرگونه مدرک قانونی برای فعالیت تولیدی در یکی از بخش های کشاورزی و منابع طبیعی.

ث – دانش آموختگان : دانش آموختگان رشته های تخصصی کشاورزی، منابع طبیعی، دامپزشکی و محیط زیست که دانشنامه آنها مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و صلاحیت حرفه ای آنها به تأیید سازمان های نظام مهندسی و نظام دامپزشکی رسیده باشد.

ماده ۲ – وزارت جهاد کشاورزی مکلف است حمایت های قانونی، اعطای تسهیلات و مشوق های مورد نظر قانون و سهم برخورداری هر یک از زیر بخش های کشاورزی و منابع طبیعی از آنها را سالانه تا پایان مرداد ماه تعیین و علاوه بر ارسال به مراجع ذیربط، اعلام عمومی نماید.

ماده ۳ – بهره برداران برای استفاده از تسهیلات ماده (۳) قانون با رعایت مفاد مواد (۳۱) و (۳۲) قانون، به ترتیب زیر در اولویت قرار می گیرند:

الف – بهره بردارانی که در مجموعه خود از دانش آموختگان به صورت تمام وقت استفاده می کنند.

ب – بهره بردارانی که کل فرایند فعالیت خود را تحت نظارت مراکز موضوع ماده (۲) قانون انجام می دهند.

پ – بهره بردارانی که بخشی از فرایند فعالیت خود را تحت نظارت مراکز موضوع ماده (۲) قانون انجام می دهند.

ماده ۴- برخورداری از حمایت های موضوع این آیین‌نامه منوط به وجود مدارک مثبته مبنی بر استفاده مستمر از دانش آموختگان و یا قرارداد منعقده با دانش آموختگان و یا مراکز موضوع ماده (۲) قانون می باشد.

تبصره ۱ – سازمان های نظام مهندسی و نظام دامپزشکی موظفند به منظور نظارت، پایش و تأیید صلاحیت برخورداری بهر برداران از حمایت های موضوع این آیین‌نامه، نسبت به ایجاد و راه اندازی یک سامانه نرم افزاری بر خط برای ثبت مستندات این ماده اقدام نمایند.

تبصره ۲ – سازمان های نظام دامپزشکی و نظام مهندسی موظفند ظرف یک ماه نسبت به بررسی و ارزیابی مستندات ثبت شده در سامانه فوق اقدام و در صورت تأیید، نسبت به اعلام احراز صلاحیت بهره برداران به مراجع اعطا کننده حمایت های موضوع این آیین‌نامه اقدام نمایند.

ماده ۵ – وزارت جهاد کشاورزی مکلف است گزارش عملکرد اجرای این آیین‌نامه و کلیه فعالیت های انجام گرفته در زمینه اعطای حمایت های قانونی، تسهیلات و مشوق ها را پس از اخذ گزارش از مراجع اعطا کننده حمایت ها و سازمان های نظام دامپزشکی و نظام مهندسی به صورت سالیانه تهیه و به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارایه کند.

معاون اول رئیس‌ جمهور – اسحاق جهانگیری