تصویب‌نامه درخصوص تعیین جریمه های نقض تعهدات مندرج در پروانه های اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO) و ارایه خدمات ارتباطی (Servco)

تاریخ تصویب: ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۸/۳۰

شماره ۱۰۹۳۵۴ت/۵۲۴۶۷ه –  ۱۳۹۴/۸/۲۰

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۴/۸/۳ به پیشنهاد مشترک شماره ۵۳۳۹۳/۱ مورخ ۱/۷/۱۳۹۴ وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات٬ امور اقتصادی و دارایی و اطلاعات و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده واحده قانون اجازه تعیین و وصـول حق امتیاز فعـالیت بخش غیـردولتـی در زمینه پست و مخابرات ـ مصوب ۱۳۹۲ ـ تصویب کرد:


جریمه های نقض تعهدات مندرج در پروانه‌های اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO) و ارایه خدمات ارتباطی (Servco) به شرح زیر تعیین میشود:

۱ـ جریمه نقض تعهدات اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO):

ردیف عنوان تخلف نحوه اخطار و میزان جریمه
1 نقض شرایط رقابت در صورت نقض شرایط رقابت و احراز آن از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که در این تصویب­نامه “سازمان” نامیده­ می­شود، دارنده پروانه متخلف علاوه بر جبران خسارات، به پرداخت جریمه مطابق قوانین و مقررات محکوم خواهد شد.
2 نقض تعهدات کیفیت خدمات 1- هر شش ماه یکبار ارزیابی شاخص­های کیفیت تعریف شده توسط سازمان انجام و نتیجه به دارنده پروانه اعلام می­شود. دارنده پروانه فرصت دارد تا ارزیابی بعدی نسبت به ارتقای شاخص­هایی که به حدنصاب نرسیده­اند اقدام کند. در غیر این صورت مشمول جریمه خواهد شد.
2- در صورت دستیابی به مطلوبیت برای حداقل شصت درصد تعداد شاخص­های تعریف­شده به نسبت شاخص­هایی که به حد نصاب لازم نرسیده­اند، جریمه تعلق خواهد گرفت. در غیر این صورت، جریمه مربوط به عدم رعایت کل شاخص­ها اعمال خواهد شد.
3- حداکثر سقف جریمه ناشی از این عنوان تخلف در هر سال، به میزان پنج میلیارد ریال می‏باشد و سقف جریمه در هر شش ماه به میزان دو میلیارد و پانصد میلیون ریال تعیین می­شود.
3 نقض تعهدات تعرفه ارایه خدمات 1- از زمان اخطار سازمان، دارنده پروانه حداکثر ظرف ده روز کاری پس از تاریخ وصول ابلاغیه فرصت دارد تا نسبت به ارایه توضیحات اقدام نموده و در صورتی که توضیحات مورد قبول سازمان قرار نگرفت، دارنده پروانه علاوه بر استرداد مبالغ اضافی به مشترکین، در صورت عدم اصلاح تعرفه ظرف پنج روز کاری مشمول اعمال جریمه خواهد شد.
2- حداکثر سقف جریمه ناشی از این عنوان تخلف در هر سال، به میزان پنج میلیارد ریال می‏باشد.
4 نقض تعهدات نظارت 1- از زمان اخطار سازمان، دارنده پروانه حداکثر ظرف ده روز کاری پس از تاریخ وصول ابلاغیه فرصت دارد تا نسبت به ارایه توضیحات اقدام نموده و در صورتی که توضیحات مورد قبول سازمان قرار نگرفت، دارنده پروانه علاوه بر استرداد مبالغ اضافی به مشترکین، در صورت عدم اصلاح تعرفه ظرف پنج روز کاری مشمول اعمال جریمه خواهد شد.
2- حداکثر سقف جریمه ناشی از این عنوان تخلف در هر سال، به میزان پنج میلیارد ریال می‏باشد.
5 نقض سایر مقررات و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات 1- از زمان اخطار سازمان، دارنده پروانه حداکثر ظرف ده روز کاری پس از تاریخ وصول ابلاغیه فرصت دارد تا نسبت به ارایه توضیحات اقدام نموده و در صورتی که توضیحات مورد قبول سازمان قرار نگرفت، دارنده پروانه علاوه بر استرداد مبالغ اضافی به مشترکین، درصورت عدم اصلاح تعرفه ظرف پنج روزکاری مشمول اعمال جریمه خواهد شد.
2- حداکثر سقف جریمه ناشی از این عنوان تخلف در هر سال، به میزان پنج میلیارد ریال می‏باشد.
6 نقض سایر تعهدات مندرج در موافقت­نامه 1- از زمان اخطار سازمان، دارنده پروانه حداکثر ظرف ده روز کاری پس از تاریخ وصول ابلاغیه فرصت دارد تا نسبت به ارایه توضیحات اقدام نموده و در صورتی که توضیحات مورد قبول سازمان قرار نگرفت، دارنده پروانه علاوه بر استرداد مبالغ اضافی به مشترکین، در صورت عدم اصلاح تعرفه ظرف پنج روز کاری مشمول اعمال جریمه خواهد شد.
2- حداکثر سقف جریمه ناشی از این عنوان تخلف در هر سال، به میزان پنج میلیارد ریال می‏باشد.

 

۲ـ جریمه نقض تعهدات پروانه ارایه خدمات ارتباطی (Servco):

ردیف عنوان تخلف نحوه اخطار و میزان جریمه
1 نقض تعهدات توسعه خدمات در مورد تعهدات شاخص­های توسعه خدمات (موضوع مواد (10-2) و (10-3) پروانه ارایه خدمات ارتباطی):
1- مرحله اول: صدور اخطاریه کتبی برای جبران تخلف ظرف یک ماه از تاریخ اخطاریه.
2- مرحله دوم: در هر یک از موارد به طور جداگانه بنا به تشخیص سازمان جریمه تا سقف پانصد میلیون ریال در هر سال برای دارنده پروانه.
2 نقض تعهدات سهامداری و رقابت 1- درصورت نقض تعهدات مرتبط با سهامداری:
اخطار کتبی از سوی سازمان برای رفع تخلف ظرف یک ماه و پرداخت جریمه تا سقف یک میلیارد ریال با تشخیص سازمان
2- انجام فعالیت­های ضد رقابتی:
در هر مورد به تشخیص سازمان تا حدی که قوانین و مقررات اجازه می­دهد، برای دارندگان پروانه جریمه تعیین خواهد شد.
3 نقض سایر مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات 1- از زمان اخطار سازمان، دارنده پروانه حداکثر ظرف بیست و پنج روز کاری پس از تاریخ وصول ابلاغیه فرصت دارد تا نسبت به ارایه توضیحات اقدام نموده و در صورتی که توضیحات مورد قبول سازمان قرار نگرفت و موضوع ظرف پانزده روز کاری اصلاح نشد، مشمول اعمال جریمه بر اساس مورد موضوع و نظر سازمان خواهد شد.
2- حداکثر سقف جریمه ناشی از این عنوان تخلف در هر سال، به میزان پانصد میلیون ریال می­باشد.
4 نقض تعهدات کیفیت خدمات 1- هر شش ماه یک بار شاخص­های تعریف شده در هر شهر توسط سازمان، ارزیابی و نتیجه به دارنده پروانه اعلام می­شود. دارنده پروانه فرصت دارد تا ارزیابی بعدی نسبت به ارتقای شاخص­هایی که به حد نصاب نرسیده اند اقدام کند. درغیر این صورت مشمول جریمه به شرح زیر خواهد شد:
الف- در صورت مغایرت اطلاعات انتشار داده شده با کیفیت و پشتیبانی خدمات ارایه شده بر اساس ارزیابی­های سازمان اپراتور به ازای هر مورد به مبلغ بیست و پنج میلیون ریال.
ب- در صورت عدم رعایت شاخص­های کیفی مندرج در مصوبه (177) کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و یا مصوبات بعدی مرتبط، دارنده پروانه به ازای هر روز انحراف در هر شاخص روزانه پانصد هزار ریال.
2- حداکثر سقف جریمه ناشی از این عنوان تخلف در هر سال، به میزان پانصد میلیون ریال می­باشد و سقف جریمه در هر شش ماه به میزان دویست و پنجاه میلیون ریال تعیین می‏شود.
5 نقض تعهدات تعرفه ارایه خدمات 1- از زمان اخطار سازمان، دارنده پروانه حداکثر ظرف پانزده روز کاری پس از تاریخ وصول ابلاغیه فرصت دارد تا نسبت به ارایه توضیحات اقدام نموده و در صورتی که توضیحات مورد قبول سازمان قرار نگرفت، دارنده پروانه علاوه بر استرداد مبالغ اضافی به مشترکین، در صورت عدم اصلاح تعرفه ظرف ده روز کاری مشمول اعمال جریمه که بر اساس نظر سازمان تعیین می­شود، خواهد شد.
2- حداکثر سقف جریمه ناشی از این عنوان تخلف در هر سال، به میزان پانصد میلیون ریال می‌باشد.
6 نقض تعهدات نظارت 1- از زمان اخطار سازمان، دارنده پروانه حداکثر ظرف سی روز کاری پس از تاریخ وصول ابلاغیه فرصت دارد تا نسبت به ارایه توضیحات اقدام نموده و در صورتی که توضیحات مورد قبول سازمان قرار نگرفت و موضوع ظرف بیست روز کاری اصلاح نشد، مشمول اعمال جریمه معادل بیست و پنج میلیون ریال به ازای هر سه ماه خواهد شد.
2- حداکثر سقف جریمه ناشی از این عنوان تخلف در هر سال، به میزان پانصد میلیون ریال می‏باشد.
7 نقض سایر تعهدات مندرج در موافقت نامه 1- از زمان اخطار سازمان، دارنده پروانه حداکثر پانزده روز کاری پس از تاریخ وصول ابلاغیه فرصت دارد تا نسبت به ارایه توضیحات اقدام نموده و در صورتی که توضیحات مورد قبول سازمان قرار نگرفت و موضوع ظرف ده روز کاری اصلاح نشد مشمول اعمال جریمه بر اساس مورد، موضوع و نظر سازمان خواهد شد.
2- حداکثر سقف جریمه ناشی از این عنوان تخلف در هر سال، به میزان پانصد میلیون ریال می‏باشد.

تبصره ـ سقف مجموع جریمه‌های مشخص شده در ردیفهای (۶) ٬ (۵) ٬ (۴) و (۷) در هر سال به میزان دو میلیارد و پانصد میلیون ریال تعیین میشود.

معاون اول رئیس جمهور ـ اسحاق جهانگیری