تصویب‌نامه در خصوص تشکیل کارگروهی به منظور مدیریت، هدایت و تصمیم گیری چگونگی اصلاح کیفیت و تعیین قیمت ها و تهیه طرح جامع مرحله‌ای اصلاح نظام یارانه گندم، آرد و نان

تاریخ تصویب: ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۹/۰۸

شماره ۹۷۴۷۷/ت۵۱۲۵۲هـ  –  ۱۳۹۳/۸/۲۶

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۳/۸/۱۴ به پیشنهاد معاونت اجرایی رئیس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:


۱ـ [اصلاحی ۱۳۹۶/۷/۲۶]
به منظور مدیریت، هدایت و تصمیم گیری چگونگی اصلاح کیفیت و تعیین قیمت ها (از جمله هزینه های تبعی و قیمت تمام شده) و تهیه طرح جامع مرحله ای اصلاح نظام یارانه گندم، آرد و نان و نظارت بر حسن اجرای مصوبات، عملکرد استانداران و کارگروه های استانی و نظارت بر بازرسی گندم، آرد و نان، کارگروهی به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت و عضویت وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دادگستری، امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رئیس اتاق اصناف ایران تشکیل می شود.

تبصره ـ دبیرخانه کارگروه یاد شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت مستقر می باشد.

۲ـ به منظور اجرای سیاست های ابلاغی کارگروه موضوع بند (۱) این تصویب‌نامه، کارگروهی در هر استان به ریاست استاندار، معاون برنامه‌ریزی استاندار و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت (دبیر)، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان، رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان، مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی در استان، رئیس اتاق اصناف مرکز استان و رئیس هیأت مدیره اتحادیه نانوایان مرکز استان و سایر دستگاه ها (حسب تشخیص کارگروه) با وظایف زیر تشکیل می شود:

الف ـ مدیریت و هماهنگی امور مربوط به تولید آرد و نان در سطح استان در چارچوب سیاست های ابلاغی به شرح زیر:

۱ـ تفکیک و توسعه (با تأکید براستفاده از ظرفیت موجود) نانوایی ها در بخش آزادپز در هر استان و شهرستان براساس نوع نان، موقعیت جغرافیایی، شرایط درآمدی هر منطقه و واحدهای تولیدی مستقر.

۲ـ تعیین میزان سهمیه و روش تفکیک آرد توزیعی در بخش های آزاد و یارانه ای.

۳ـ تعیین روش های نظارت و اطلاع رسانی مناسب.

۴ـ نظارت برعملکرد سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها و تعزیرات حکومتی استان و اتحادیه های مرتبط در سطح استان.

ب ـ تعیین قیمت فروش انواع آرد و نان و سایر محصولات جانبی گندم در سطح استان براساس مبانی ابلاغی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در چارچوب سیاست های ابلاغی کارگروه یاد شده و در سقف افزایش موضوع بند (۴) این تصویب‌نامه.

تبصره ـ قیمت آرد و نان در شهرستان های هر استان در کارگروه استانی تصویب و با تأیید استاندار اجرا می شود.

۳ـ [اصلاحی ۱۳۹۳/۸/۲۸]
قیمت فروش گندم از دهم آذر ماه ۱۳۹۳ برای نانوایی های یارانه ای درب سیلو و انبارهای تحت اختیار شرکت بازرگانی دولتی ایران سراسر کشور از قرار هر کیلوگرم (۶.۶۵۰) ریال تعیین می شود و برای سایر متقاضیان گندم، براساس قیمت تمام شده محاسبه می شود.

۴ـ [اصلاحی ۱۳۹۳/۸/۲۸]
قیمت انواع نان از دهم آذر ماه ۱۳۹۳، حداکثر به میزان سی درصد جهت جبران تعدیل قیمت گندم و افزایش سایر هزینه های دو سال اخیر کارخانجات آسیابانی و نانوایی ها نسبت به قیمت های رسمی و مصوب سال ۱۳۹۲ در سراسر کشور افزایش می یابد.

۵ـ شرکت بازرگانی دولتی ایران مکلف است به صورت مستمر و برخط (online) بر شبکه توزیع و حمل و نقل گندم و آرد یارانه ای و آرد تحویلی به نانوایی ها از طریق بهره گیری از سامانه های نرم افزاری و اطلاعاتی متمرکز نظارت کند.

۶ـ در جهت بهبود کیفیت نان و ایجاد رقابت سالم بین واحدهای نانوایی سنتی، آزادپز، فانتزی، نان صنعتی، حجیم و نیمه حجیم حداقل بیست درصد از مجموع آرد مصارف نانوایی با قیمت غیریارانه ای اختصاص خواهد یافت. قیمت فروش نان این واحدها، با هدف رقابت و ارتقای کیفیت، از شمول قیمت گذاری مستثنی است.

۷ـ به منظور بهبود کیفیت آرد و نان و بهداشت و امنیت غذایی، اعتبارات لازم در بودجه های سنواتی جهت اصلاح فرایند تولید آرد و نان از جمله توسعه واحدهای کوچک پخت نان صنعتی توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تأمین و در اختیار استانداران قرار می گیرد.

۸ـ حسن اجرای این تصویب‌نامه در سطح استان برعهده استانداران است.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ اسحاق جهانگیری