آیین‌نامه اجرایی ماده واحده قانون اصلاح ماده (۵۶) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

تاریخ تصویب: ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۶/۲۵

شماره ۶۹۴۵۴/ت۵۰۹۱۳هـ – ١٣٩٣/۶/۲۰

هیئت وزیران در جلسه ١٣٩٣/۶/۱۲ به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و به استناد ماده واحده قانون اصلاح ماده (۵۶) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت -مصوب ۱۳۸۷-، آیین‌نامه اجرایی ماده واحده یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱- در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح به کار می‌روند:

الف- طرح‌های در دست اجرا: طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی و ملی استانی شده شروع شده مندرج در پیوست شماره (۱) قوانین بودجه سنواتی

ب- معاونت:‌ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور

ج- قرارداد تسهیلات مالی: قراردادی که برای تأمین منابع مالی طرح‌های در دست اجرا، با تأیید معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور بین دستگاه اجرایی و تأمین‌کننده منابع مالی منعقد می‌شود.

د- تأمین‌کننده منابع مالی: پیمانکار یا سازنده طرح، اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی، بانک‌ها و سایر مؤسسات اعتباری مالی و پولی مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که تأمین مالی طرح‌های نیمه‌تمام را به عهده می‌گیرند.


ماده ٢ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۳/۲۱]
قرارداد تسهیلات مالی موضوع این آیی‌ننامه صرفاً به منظور پرداخت صورت وضعیت تأییدشده و تعدیلهای مربوط به آنها (طبق قوانین و مقررات مربوط) متعلق به تعهدات قراردادی که پیمانکاران و مهندسان مشاور ناظر به عملیات اجرایی طرح‌های در دست اجرا انجام داده‌اند یا خواهند داد، منعقد می‌گردد.


ماده ۳- [اصلاحی ۱۴۰۲/۳/۲۱]
مبلغ قرارداد تسهیلات مالی برابر با مانده مبلغ پیمانها و قراردادها به علاوه مبالغ تعدیل متعلقه به هر صورت وضعیت (طبق قوانین و مقررات مربوط) خواهد بود.

تبصره- برای برآوردن مبلغ مربوط به تعدیلات در قرارداد تسهیلات مالی، متوسط نرخ شاخص تعدیل سه سال قبل مورد محاسبه قرار می‌گیرد. در هر صورت تعدیلات متعلقه بر اساس شاخص‌های منتشره توسط معاونت مبنای پرداخت تسهیلات و محاسبه بازپرداخت قرار خواهد گرفت. در هر صورت ضمانت معاونت شامل مبالغ واقعی متعلقه در پرداخت‌ها (طبق قوانین و مقررات مربوط) خواهد بود.


ماده ۴ـ دستورالعمل نحوه حسابداری تسهیلات موضوع این آییننامه، ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، براساس ساز و کار موضوع ماده )١٢٨( قانون محاسبات عمومی کشور ابلاغ خواهد شد.


ماده ۵ ـ قرارداد تسهیلات مالی و تعهد به تأمین منابع مالی در قراردادهای موضوع این آییننامه با رعایت قانون عملیات بانکی بدون ربا -مصوب ١٣۶٢- و اصلاحات بعدی آن منعقد میشود و به امضای طرفین قرارداد و ذیحساب دستگاه اجرایی رسیده و ضمانتنامه معاونت ضمیمه آن خواهد شد.

تبصره- [الحاقی ۱۴۰۱/۷/۲۴]
ضمانت سازمان برنامه و بودجه کشور برای تأمینکنندگان منابع مالی به منظور پرداخت اصل و سود تسهیلات مالی اعطایی به دستگاههای اجرایی در قالب انعقاد قرارداد تأمین مالی کافی بوده و دستگاه اجرایی در حدود اعتبارات مصوب تخصیص یافته مسئول بازپرداخت است.


ماده ۶ ـ در صورت فسخ قرارداد یا خاتمه پیمان مربوط به اجرای طرح در دست اجراء، موضوع این آیین‌نامه، اعتبار لازم برای بازپرداخت اصل و سود تسهیلات دریافتی با کسب نظر از معاونت، به یکی از روشهای زیر تأمین میشود:

الف ـ جابجایی اعتبارات سایر پروژههای همان طرح در سال مورد عمل.

ب ـ جابجایی اعتبارات سایر طرح‌های دستگاه اجرایی ذیربط با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ج ـ منظور نمودن اعتبار لازم در اولین لایحه بودجه (لایحه اصلاحی بودجه همان سال یا بودجه سال بعد حسب مورد) توسط معاونت.

د ـ منظور نمودن اعتبار لازم از محل منابع داخلی دستگاه اجرایی.


ماده ٧ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۳/۲۱]
در صورتی که تأمین‌کننده منابع مالی، شخص پیمانکار (اعم از احداث یا ساخت) یا مهندس مشاور ناظر باشد، صورت وضعیت تأیید شده (شامل صورت وضعیتهای ماهانه و تعدیل آحاد بهاء)، پس از کسر کسور قانونی، به منزله آورده وی خواهد بود.


ماده ٨ ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۳/۲۱]
مراحل ارجاع کار یا تشکیل و انعقاد قرارداد تسهیلات مالی به ترتیب زیر میباشد:

الف ـ انتخاب طرح‌های واجد شرایط توسط دستگاه اجرایی با تعیین تسهیلات موردنیاز هر طرح.

ب ـ اعلام طرح‌های انتخاب شده به معاونت با گزارشها و مستندات ذی‌ربط شامل اطلاعات مالی و فنی طرح.

ج ـ تأیید طرح‌های موردنظر توسط معاونت.

د ـ اعلام عمومی موضوع قرارداد تسهیلات مالی از طریق رسانه‌های جمعی توسط دستگاه اجرایی.

هـ ـ انتخاب تأمین‌کننده منابع مالی از بین اشخاص داوطلب تأمین مالی توسط دستگاه اجرایی و امضای تفاهمنامه اولیه )پیش‌نویس قرارداد( توسط دستگاه اجرایی و تأمین‌کننده منابع مالی.

و ـ بررسی مفاد تفاهمنامه اولیه و در صورت لزوم تأیید مفاد آن توسط معاونت و صدور ضمانتنامه به شرح نمونه پیوست شماره (١) این آییننامه که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت است.

ز ـ دستگاه اجرایی در صورت لزوم میتواند معادل مبلغ مورد توافق از محل داراییها و سهام خود و یا در رهن گذاشتن پروژه، به عنوان تضمین، در اختیار بانک عامل برای صدور ضمانتنامه بانک به تأمین کننده منابع مالی قرار دهد.

ح ـ انعقاد قرارداد تسهیلات مالی و ارسال یک نسخه از قرارداد نهایی به معاونت.


ماده ٩ـ در اعلامیه عمومی موضوع بند (د) ماده (٨) علاوه بر رعایت شرایط مقرر در این آییننامه، موارد زیر باید درج گردد:

الف ـ موضوع و مشخصات طرح.

ب ـ میزان تسهیلات مالی موردنیاز و زمانبندی تأمین آن با تعیین سهم ارز و ریال و نوع آن.

ج ـ زمانبندی بازپرداخت اصل و سود تسهیلات مالی.

د ـ مراتب تضمین بازپرداخت اصل و سود تسهیلات مالی توسط معاونت.

هـ ـ مراتب الزام دستگاه به رعایت قانون عملیات بانکی بدون ربا ـ مصوب ١٣۶٢ـ و اصلاحات بعدی آن در انعقاد قرارداد تسهیلات مالی.

و ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۳/۲۱]
تأکید بر اعلام نرخ سود مورد انتظار توسط تأمین کننده منابع مالی و ارائه سندی دال بر توانایی وی به تأمین تسهیلات تعهد شده که مورد قبول دستگاه اجرایی قرار گیرد و همچنین ارائه ضمانتنامه بانکی به میزان یک درصد کل مبلغ تسهیلات، مطابق نمونه پیوست شماره (۳) این آییننامه که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت است که در صورت استنکاف پیشنهاد دهنده از انعقاد قرارداد، به نفع دستگاه اجرایی ضبط خواهد شد. این ضمانتنامه پس از انعقاد قرارداد آزاد خواهد شد.

تبصره ـ چنانچه بانکهای دولتی تأمین کننده منابع مالی باشند، نیازی به ارائه ضمانتنامه بانکی به دستگاه اجرایی نیست.


ماده ١٠ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۳/۲۱]
دستگاه اجرایی از میان پیشنهادهای واصله، پیشنهادی را که ارزش فعلی اقساط بازپرداخت آن کمترین میزان باشد، انتخاب میکنند. در شرایطی که ارزش فعلی پیشنهادی از سوی پیمانکار یا سازنده یا مهندس مشاور ناظر طرح با پیشنهادهای دیگر برابر باشد، اولویت به ترتیب با پیمانکار، سازنده و مهندس مشاور ناظر طرح نسبت به دیگر پیشنهادها خواهد بود.

تبصره ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۳/۲۱]
ارزش فعلی اقساط به روش زیر محاسبه میشود:

[ (١+i)-١ ] n i(١+i)
*PV = R
PV : ارزش فعلی اقساط مساوی
R : مبلغ یک قسط
i : نرخ سود
n : تعداد اقساط


ماده ١١ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۳/۲۱]
در زمان انعقاد قرارداد ضمانتنامهای به میزان یک درصد مبلغ تسهیلات به عنوان ضمانتنامه انجام تعهدات از تأمین کننده منابع مالی اخذ و پس از انجام کامل تعهدات آزاد خواهد شد. این ضمانتنامه به شرح نمونه پیوست شماره (٢) این آیین‌نامه که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، باید باشد.


ماده ١٢ـ در صورت عدم اجرای کامل مفاد قرارداد براساس برنامه زمان‌بندی از سوی تأمین کننده منابع مالی، دستگاه اجرایی پس از تأیید معاونت، ضمن فسخ قرارداد، اصل و سود مبالغ دریافت شده را معادل یک سوم نرخ سود مندرج در قرارداد به صورت روزشمار محاسبه و ظرف یک سال از تاریخ فسخ قرارداد به صورت یکجا پرداخت خواهد نمود.


ماده ١٣ـ دستگاه اجرایی مکلف است اعتبار لازم برای بازپرداخت اصل و سود قراردادهای موضوع این آیین‌نامه را در سررسید مقرر در سقف اعتبارات دستگاه در قالب بودجه پیشنهادی منظور و به معاونت منعکس نماید. معاونت نیز پس از کسر اعتبار مذکور از سر جمع سقف اعتبارات تملک داراییهای سرمایه‌ای دستگاه اجرایی، رقم مورد نظر را در قالب اعتبارات تملک داراییهای مالی در لایحه بودجه درج مینماید.


ماده ١۴ـ [الحاقی ۱۴۰۲/۳/۲۱]
در راستای تبصره ماده (٧) دستورالعمل بند (ب) ماده (١٧) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و بند )الف( ماده )٢٠( قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب شورای پول و اعتبار، اخذ تسهیلات مالی توسط دستگاههای اجرایی مشمول این آیین‌نامه از بانکها و سایر مؤسسات اعتباری مالی و پولی مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بدون افتتاح حساب انجام میشود.


ماده ١۵ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۳/۲۱]
تصویبنامه شماره ٨٧۵۴۴/ت۴٣٨٣٢هـ مورخ ١٣٨٩/۴/۲۳ لغو می‌شود.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور


پیوست شماره (1)
ضمانتنامه


پیوست شماره (٢)

ضمانتنامه بانکی بابت انجام تعهدات تأمین تسهیلات مالی

نظر به اینکه * به نشانی ……………………………. به این ** اطلاع داده است قصد تأمین منابع مالی مورد نیاز قرارداد *** را با **** دارد.

این ** از * در مقابل **** برای عهده میگیرد تضمین و تعهد مینماید در صورتی که **** به صورت کتبی و قبل از انقضای سررسید این ضمانتنامه به این ** اطلاع دهد که * از اجرای تعهدات ناشی از قرارداد یاد شده تخلف نموده است، تا میزان ریال )هر مبلغی را که **** مطالبه کند( به محض دریافت اولین تقاضای کتبی واصله از سوی **** بدون آنکه احتیاجی به صدور اظهارنامه یا اقدامی از مجاری قانونی و قضایی باشد، بیدرنگ در وجه یا حواله کرد **** بپردازد.

مدت اعتبار این ضمانتنامه تا آخر وقت اداری روز است و بنا به درخواست کتبی **** واصله تا قبل از پایان وقت اداری روز تعیین شده برای مدتی که درخواست شود قابل تمدید می باشد و در صورتی که ** نتواند یا نخواهد این ضمانتنامه را تمدید کند و یا * موجب این تمدید را فراهم نسازد و نتواند ** را حاضر به تمدید نماید ** متعهد است بدون آنکه احتیاجی به مطالبه مجدد باشد، مبلغ این ضمانت را در وجه یا حواله کرد **** پرداخت کند.


پیوست شماره (٣)

ضمانتنامه شرکت در فرآیند ارجاع کار

نظر به اینکه ] نام متقاضی سرمایهگذاری [ با شناسه حقیقی/حقوقی …… به نشانی ………… مایل است در ارجاع کار تأمین منابع مالی طرح …….. شرکت کند؛ ] نام ضامن [ ،

] نام متقاضی [ را در مقابل ] نام دستگاه اجرایی [ برابر مبلغ ] مبلغ تضمین [ ریال/….. ارز )نوع ارز: ………..( تضمین و تعهد میکند که:

چنانچه ] نام دستگاه اجرایی [ به ] نام ضامن [ اطلاع دهد که متقاضی نامبرده در صدر این ضمانتنامه، برنده شده و موضوع ارجاع کار نیز در پایگاه اطلاعرسانی مناقصات یا معاملات )حسب مورد( درج شده است اما مشارالیه از امضای قرارداد یا سپردن تضمین انجام تعهدات خودداری نموده است، مبلغ پیشگفته را به محض دریافت اولین تقاضای کتبی ] نام دستگاه اجرایی [ بدون اینکه احتیاجی به اثبات خودداری متقاضی یا اقامه دلیل یا صدور اظهارنامه یا اقدام از مجاری قانونی یا قضایی باشد، در وجه یا حوالهکرد ] نام دستگاه اجرایی [ بپردازد.

مدت اعتبار این ضمانتنامه ] تعداد روزهای اعتبار ضمانتنامه [ روز تقویمی است و تا آخر ساعت اداری روز ] آخرین روز اعتبار پیشنهادها [ معتبر است. این مدت به درخواست کتبی ] نام دستگاه اجرایی [ برابر ] مدت پیشبینی شده در اسناد ارجاع کار [ و در صورت عدم پیشبینی در اسناد، برابر همین تعداد روز تقویمی پیشگفته قابل تمدید است و در صورتی که ] نام ضامن [ نتواند یا نخواهد مدت این ضمانتنامه را تمدید کند یا ] نام متقاضی [ موجب این تمدید را فراهم نکند و ] نام ضامن [ را موافق به تمدید نسازد، ] نام ضامن [ متعهد است بدون اینکه احتیاجی به مطالبه مجدد باشد، مبلغ درج شده در این ضمانتنامه را در وجه یا حوالهکرد ] نام دستگاه اجرایی [ بپردازد. چنانچه ] نام دستگاه اجرایی [ مبلغ این ضمانتنامه را در مدت مقرر مطالبه نکند، ضمانتنامه در سررسید، خودبه خود باطل و از درجه اعتبار ساقط میشود، حتی اگر آزاد نشده باشد.

١ـ آخرین روز اعتبار ضمانتنامه، باید برابر یا پس از تاریخ اعتبار پیشنهادها )اعلام شده در اسناد ارجاع کار و آگهی مندرج در پایگاه اطلاع رسانی مناقصات یا معاملات( باشد.

٢ـ در صورت ضبط ضمانتنامه، کارفرما/مناقصه گزار/مزایده گر موظف است موضوع را به اطلاع سازمان برنامه و بودجه کشور برساند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ * عنوان تأمین کننده تسهیلات مالی

** عنوان بانک یا مؤسسه اعتباری دارای مجوز *** عنوان قرارداد یا قراردادهای پیمانکاران و مهندسان مشاور ناظر **** عنوان دستگاه اجرایی یا کارفرما