آیین‌نامه فعالیت سامانه تدارکات الکترونیکی دولت

تاریخ تصویب: ۱۳۹۰/۰۲/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۵/۰۶

شماره: 165389/ت46849ک – ۱۳۹۰/۸/۲۱

وزیران عضو کارگروه تجارت الکترونیکی در جلسه مورخ ۱۳۹۰/۲/۲۰ به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب‌نامه شماره ۱۵۱۷۳۳/ت۳۲۵۶۵هـ مورخ ۲۹/۷/۱۳۸۸ آیین‌نامه نحوه فعالیت سامانه تدارکات الکترونیکی دولت را به شرح زیر تصویب نمودند:


ماده ۱ـ اصطلاحات زیر در این تصویب‌نامه، در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
الف ـ سامانه تدارکات الکترونیکی دولت: سیستم انجام معاملات دستگاه های اجرایی (مناقصه و مزایده) در بستر وب که در آن کلیه مراحل مناقصه (درخواست خرید تا پرداخت وجه) و مزایده (ثبت تا دریافت وجه) انجام می شود. سامانه یاد شده در این تصویب‌نامه به اختصار (ستاد) نامیده می شود.

ب ـ تأمین کننده: شخص حقیقی یا حقوقی دارای مجوز قانونی (حسب مورد) که در ستاد، کالا، خدمت یا اموال غیرمنقول خود را جهت فروش به خریداران ارائه می‌کند.

ج ـ مزایده‌گر: شخصی حقیقی یا حقوقی که پس از ثبت‌نام در سامانه، اسناد مزایده را دریافت و در آن شرکت کند.
د ـ اقلام قابل معامله: کلیه اموال منقول و غیرمنقول و خدمات مورد استفاده در دستگاه‌های اجرایی.


ماده ۲ـ کلیه دستگاه های اجرایی موضوع بند (ب) ماده (۱) قانون برگزاری مناقصات موظفند با اعلام مدیریت ستاد نسبت به ثبت نام در ستاد اقدام و با استفاده از امضای الکترونیکی و با رعایت مقررات مربوط، کلیه مراحل مناقصه یا مزایده را از طریق ستاد انجام دهند.


ماده ۳ـ دستگاه‌های مشمول این آیین‌نامه برای انجام معاملات بالای (۱۰) درصد سقف تعیین شده برای معاملات کوچک، ملزم به انجام معامله از طریق ستاد می باشند.


ماده ۴ـ تأمین کنندگان باید قبل از عضویت در ستاد نسبت به اخذ ایران کد برای کالاها و خدمات مربوط اقدام نمایند.


ماده ۵ ـ دستگاه های اجرایی موظفند کارکنان مرتبط با فرایند خرید از قبیل کارپرداز، مقام تشخیص، انباردار، ذی‌حساب و عامل ذی‌حساب را پس از اعلام مدیریت ستاد جهت شرکت در دوره‌های آموزشی معرفی نمایند.


ماده ۶ ـ معاملات محرمانه از شمول این تصویب‌نامه مستثنی، و با رعایت مقررات مربوط انجام می‌شود.


این تصویب‌نامه در تاریخ ۱۷/۸/۱۳۹۰ به تأیید مقام محترم ریاسـت جمهوری رسیده است.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا رحیمی