شماره ۵۵۰۱/۹۳/دش – ۲۵/۴/۱۳۹۳
مصوبه «سیاست های اجرایی اقدام ملی ۱۴ از راهبرد کلان ۶ مربوط به تنظیم ظرفیت مؤسسات آموزش عالی ( با رعایت ملاحظات آمایش سرزمین )» که در جلسه ۴۷ مورخ ۳۰/۲/۱۳۹۳ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسیده است، به استناد بند ۲ ماده ۵ آییننامه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مصوب جلسه ۷۰۰ مورخ ۱۷/۸/۱۳۹۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به شرح ذیل برای تدوین برنامه های اجرایی، اصلاح قوانین و آیین نامه ها ابلاغ می شود:
سیاست ۱:
بازنگری و تعیین ظرفیت های آموزش عالی و میزان جذب دانشجو در هر رشته و مقطع تحصیلی با توجه به:الف) نرخ فارغالتحصیلان بیکار در هر رشته، نرخ اشتغال فارغالتحصیلان یک رشته در مشاغل غیر مرتبط با آن رشته تحصیلی، نرخ اشتغال فارغ التحصیلان رشته های دیگر در مشاغل مرتبط با آن رشته تحصیلی (به صورت ملی و استانی)ب) نرخ افزایش یا کاهش فرصت های شغلی و کارآفرینی دانش آموختگانج) برآورد میزان نیاز ملی ناشی از برنامه های توسعه کشور، برنامه های توسعه استانی ، اولویت های نقشه جامع علمی کشور، علوم و فناوری های نوین و آینده پژوهی علمی و فناورید) میزان مهاجرت دانش آموختگان و اعزام نیروی متخصص به خارج از کشوره) تعداد دانشجویان و تعداد فارغ التحصیلان شاغل هر رشته تحصیلی
سیاست ۲: توزیع مأموریت آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز، منتج از سیاست ۱، در رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلی بین مؤسسات آموزش عالی ملی و استانی با توجه به:الف) نیازهای محلی و مزیت های نسبی استان ها و مناطق مرتبط با مؤسسه موردنظر در رشته های مختلف تحصیلی به ویژه در رشته های مهارتیب) قابلیت هیأت علمی، امکانات و استانداردهای آموزشی مؤسسه مربوطه در رشته مورد نظرج) رتبه و عملکرد مؤسسه و یا واحدهای تابعه آن در نظام رتبه بندی مؤسسات آموزش عالید) مأموریت های تعیین شده برخی از مؤسسات آموزش عالی به منظور پرداختن به مسائل جدید علم و فناوری و کمک به اجرای برنامه های ملی پیشرفت علمی و فناوری
سیاست ۳: توجه به اقتضائات جنسیتی نیروی انسانی متخصص مورد نیاز در تعیین ظرفیت جذب دانشجو در رشته ها، محل ها و مقاطع مختلف تحصیلی.
سیاست ۴: هما هنگی و توازن در میزان جذب دانشجو در مقاطع مختلف آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی به نحوی که هرم نیروی انسانی در زمینه های مورد نیاز کشور به صورت متعادل شکل گیرد.
سیاست ۵: توزیع مأموریت و هماهنگی میان بخش غیردولتی و دولتی آموزش عالی در گسترش مقاطع آموزش عالی و رشته های دانشگاهی به منظور متناسبسازی سهم هر کدام از زیرنظام های آموزشی (دولتی، پیام نور، آزاد اسلامی، علمی ـ کاربردی، غیرانتفاعی و غیره).
سیاست ۶: ساماندهی تقاضای اجتماعی آموزش عالی مازاد بر سقف نیاز کشور، منتج از سیاست ۱، از طریق افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه های مجازی و سایر دانشگاه ها در رشته های متناسب با نیازهای زندگی فردی و اجتماعی اقشار مختلف جامعه با رعایت استانداردهای آموزشی.
سیاست ۷: استفاده از نهادهای ملی و استانی به منظور احصا سقف نیاز کشور به رشته های مختلف تحصیلی و تعیین میزان عرضه آموزش عالی به صورت مستمر.
سیاست ۸: افزایش ظرفیت جذب دانشجو از کشورهای دیگر به خصوص جهان اسلام توسط دانشگاه های واجد شرایط در راستای اثربخشی علمی، فناوری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در آن کشورها، تحقق مرجعیت علمی و ارتقای توان مالی مؤسسات آموزش عالی.
سیاست ۹: ایجاد تناسب و هماهنگی میان هدایت تحصیلی دانش آموزان در زمینه های مختلف در نظام آموزش و پرورش و میزان پذیرش دانشجوی مرتبط با حوزه های تحصیلی در رشته های آموزش عالی.
سیاست ۱۰: تأمیـن استاد از خارج از کـشور یا اعزام دانشجو به خارج از کشور در موضوعات مورد نیاز، جدید و اولویت دار فاقد منابع انسانی یا امکانات لازم برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در داخل کشور.سیاست ۱۱: بازنگری در میزان عرضه آموزش عالی به منظور کاهش تدریجی ظرفیت های مازاد.
سیاست ۱۲: شفاف سازی و اطلاع رسانی وضعیت اشتغال و بیکاری در هر یک از رشته های تحصیلی برای داوطلبین ورود به دانشگاه ها.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور
دکتر محمدرضا مخبردزفولی