آیین‌نامه اجرایی بند (ج) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۱/۰۶

شماره ۱۹۲۴۴۶/ت۵۰۳۵۲هـ – ۲۸/۱۲/۱۳۹۲

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۲/۱۲/۲۸ به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و به استناد بند (ج) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

الف ـ وجوه اداره شده: اعتباراتی که طی قراردادهای منعقد شده در اختیار بانک عامل قرار می گیرد.

ب ـ واگذارنده اعتبار: [اصلاحی ۱۳۹۴/۶/۴]
دستگاه های وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به نمایندگی از آنها با عقد قرارداد، اعتبارات لازم را در اختیار بانک عامل قرار می دهد.

ج ـ بانک عامل: بانک ها یا مؤسسات اعتباری که به موجب قانون و یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده و تحت نظارت آن بانک هستند.

د ـ سرمایه گذاری خطرپذیر: سرمایه ای که به همراه کمک های مدیریتی و مشاوره ای در اختیار شرکت های دانش بنیان و نوپا قرار داده می شود.

ماده ۲ـ سهم هریک از شرکت های موضوع بند (ب) ماده (۱) با تصویب مجمع عمومی و متناسب با سود ویژه آنها در بودجه سال ۱۳۹۳ مطابق جدول مورد توافق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تعیین می شود.

ماده ۳ـ اعتبارات موضوع این آیین‌نامه بابت سرمایه گذاری در توسعه و ارتقاء کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، سطح فناوری و کیفیت تولیدات، تولید برنامه های نرم افزاری، ایجاد زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی، حمایت از طرح‌های تحقیقاتی منتهی به تولید نمونه صنعتی یا تولیدات آزمایشگاهی، آموزشی، توسعه ای، اشتغال آفرین و یا صادرات کالا و خدمات و سرمایه گذاری خطرپذیر در قلمرو ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت تسهیلات و کمک در اختیار بخش های تعاونی و خصوصی می باشد.

ماده ۴ـ واگذارنده اعتبار موظف است طبق مفاد این آیین‌نامه و براساس قرارداد منعقد شده با بانک عامل پس از تأیید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعتبارات مربوط را در اختیار بانک عامل قرار دهد.

ماده ۵ ـ بررسی و تصویب طرح‌ها، چگونگی مصرف، نحوه توزیع وجوه (تعیین گیرندگان تسهیلات)، سقف تسهیلات اعطایی، مدت بازپرداخت تسهیلات، نرخ سود وجوه اداره شده، نوع تضمینات و گردش کار و نظارت بر حسن اجراء بر عهده کارگروه منتخب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می باشد.

تبصره ۱ـ مصوبات کارگروه پس از تأیید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قابل اجراء می باشد.

تبصره ۲ـ کارمزد بانک عامل به عنوان حق عاملیت طی قرارداد از طرف واگذارنده اعتبار قابل پرداخت است.

تبصره ۳ـ نحوه حمایت از سرمایه گذاری خطرپذیر براساس آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۱۸)، بند (الف) ماده (۱۵۱) و بند (ص) ماده (۲۲۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۳۴۸۷۸/ت۴۷۲۲۰هـ مورخ ۶/۷/۱۳۹۰ می باشد.

ماده ۶ ـ ذی حساب دستگاه واگذارنده اعتبار، وجوه پرداختی به بانک عامل را براساس ماده (۷) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و آیین‌نامه اجرایی آن به عنوان هزینه قطعی منظور می نماید.

تبصره ـ [الحاقی ۱۳۹۴/۶/۴]
چنانچه دستگاه واگذارنده اعتبار، شرکت دولتی باشد، مشمول ماده (۷) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و آیین‌نامه اجرایی آن نبوده و اعمال حساب هزینه به روش تعهدی بلامانع است.

ماده ۷ـ بانک عامل موظف است حساب های مربوط به وجوه اداره شده را به صورتی نگهداری نماید که در هر زمان اطلاعات مربوط به مصرف آن به تفکیک طرح‌ها، اصل و سود تسهیلات اعطایی و اقساط معوق و میزان وجوه اداره شده و مانده اعتبارات قابل تحصیل باشند.

تبصره ـ
[اصلاحی ۱۳۹۴/۶/۴]
[اصلاحی ۱۳۹۴/۸/۳]
چنانچه واگذارنده اعتبار شرکت دولتی و محل تأمین اعتبار منابع داخلی شرکت دولتی باشد، باقیمانده اعتبار، اصل و سود تسهیلات و اقساط بازپرداختی موضوع این تصویب‌نامه در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار می گیرد تا مطابق مفاد قرارداد عاملیت با بانک عامل و ضوابط این تصویب‌نامه، مجدداً به صورت تسهیلات در اختیار بخش های غیردولتی قرار گیرد.

ماده ۸ ـ بانک عامل موظف است هر سه ماه یکبار عملکرد اعتبارات موضوع این آیین‌نامه را به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گزارش نماید.

ماده ۹ـ نظارت برحسن اجرای این آیین‌نامه با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می باشد.

معاون اول رئیس جمهور ـ اسحاق جهانگیری