تصویب‌نامه در خصوص تشکیل ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر

تاریخ تصویب: ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۲/۱۱/۱۹

شماره ۱۶۹۰۶۷/ت۵۰۱۰۷هـ  – ۱۳۹۲/۱۱/۸

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۹۲/۱۰/۲۲ بنا به پیشنهاد شماره ۷۷۵/۹۲۲۱۰ مورخ ۱۸/۱۰/۱۳۹۲ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:


۱ـ به منظور توسعه گردشگری داخلی و ایجاد هماهنگی و انسجام در ارائه خدمات مناسب برای رفاه حال مسافران و گردشگران، سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، سازماندهی و نظارت بر انجام فعالیت های سفر، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر مرکب از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت دادگستری، وزارت راه و شهرسازی، سازمان تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با شرح وظایف زیر و در چارچوب قوانین مربوط تشکیل می شود:

[ ۱۳۹۳/۱/۱۷:
الحاق وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و سازمان حفاظت محیط زیست]

الف ـ سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، سازماندهی و نظارت خدمات سفر در سطح کشورب ـ استفاده از توانمندی، ظرفیت ها و امکانات دستگاه های مرتبط با امر سفر به منظور ارائه خدمات بهینه به مسافرانج ـ بررسی و تدوین راهکارهای مناسب ارائه خدمات و تسهیلات به گردشگران از سوی دستگاه های ذی‌ربطد ـ بررسی معضلات و مشکلات مربوط به سفر و ارائه راهکار قانونی در جهت رفع آنها

هـ ـ بررسی و ارائه طرح‌های مرتبط با توسعه تسهیلات گردشگری در کشور

و ـ برنامه‌ریزی و توزیع سفر به مناطق کمتر شناخته شده

ز ـ مدیریت یکپارچه ابعاد فرهنگی، اطلاع رسانی و تبلیغات سفر

ح ـ شناسایی و استفاده بهینه از ظرفیت های بخش خصوصی در راستای ارائه خدمات بهتر به مسافران

ط ـ نظارت بر حسن انجام وظایف دستگاه های دولتی ذی‌ربط در امر خدمات رسانی به مسافران

ی ـ تقویت بنیان های فرهنگی (تنوع فرهنگی، آداب، سنن، رسوم، آیین ها) از طریق اشاعه فرهنگ سفر

ک ـ پیش بینی، تأمین و هدایت منابع مالی و اعتبارات تخصیص یافته در راستای ارائه خدمات مطلوب به مسافران

ل ـ تهیه شاخص های آماری مسافرت در کشور و تهیه گزارش ادواری از اقدامات ستاد

تبصره ۱ـ دستگاه های عضو ستاد مرکزی در سطح معاون در این ستاد حضور خواهند داشت.

تبصره ۲ـ سازمان های وابسته به دستگاه های عضو ستاد مرکزی در صورت ضرورت حضور، در سطح رئیس سازمان مربوط شرکت می کنند. فهرست این سازمان ها در اولین جلسه ستاد مرکزی تعیین و ابلاغ می شود.

تبصره ۳ـ ریاست ستاد مرکزی برعهده معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می باشد.

تبصره ۴ـ کانون ها، اتحادیه ها و انجمن های صنفی و تخصصی گردشگری با انتخاب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ستاد مرکزی و ستاد اجرایی استان ها حضور خواهند داشت.


۲ـ دستگاه ها و نهادهای اجرایی موظفند در چارچوب وظایف خود و با رعایت قوانین و مقررات مربوط براساس مصوبات ستاد اقدام نمایند.


۳ـ به منظور اجرای مصوبات ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در سطح استان ها، ستاد اجرایی خدمات سفر در هر استان مرکب از استاندار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رؤسای واحدهای وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، دادگستری، راه و شهرسازی و سازمان تعزیرات حکومتی هر استان، فرمانده نیروی انتظامی استان، مدیرکل صدا و سیمای استان، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان، شهردار مرکز استان و مدیرعامل سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان با شرح وظایف زیر در چارچوب قوانین مربوط تشکیل می شود:

[ ۱۳۹۳/۱/۱۷:
الحاق مدیران متناظر وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و سازمان حفاظت محیط زیست]

الف ـ برنامه‌ریزی منطقه ای به منظور ارائه خدمات شایسته به مسافران و گردشگران

ب ـ اجرای سیاست های کلی و برنامه های ابلاغی ستاد مرکزی

ج ـ اتخاذ رویه ها و روش های نوین تسهیل کننده خدمات به گردشگران و مسافران در سطح استان

د ـ ارائه پیشنهادهای کاربردی به ستاد مرکزی جهت بهبود روش ها و فرایندهای اجرایی ستاد

هـ ـ استفاده از ظرفیت های شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای تقویت زیرساخت های گردشگری استان

و ـ معرفی ظرفیت ها و توانمندی های گردشگری استان به شیوه ها و مدل های نوین

زـ هماهنگی های اداری و پشتیبانی مربوط به ستاد

ح ـ نظارت بر تأسیسات و مؤسسات گردشگری (واحدهای ارائه دهنده خدمات)

ط ـ نظارت بر سایر صنوف ارائه دهنده خدمات به مسافران و گردشگران

ی ـ تهیه، تدوین و اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی در سطح استان

ک ـ اطلاع رسانی، تبلیغات و راهنمایی مسافران و گردشگران

ل ـ ایجاد نظام پاسخگویی مناسب برای گردشگران و مسافران

م ـ شناسایی نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصت ها و ارائه راهکارهای پیشنهادی به ستاد مرکزی

ن ـ استخراج و پردازش آمار و اطلاعات و ارائه گزارش ادواری شفاف و مستند

تبصره ـ ریاست ستاد استانی بر عهده استاندار و دبیری آن برعهده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می باشد.


۴ـ به منظور هماهنگی و پیگیری مصوبات ستاد مرکزی و ستاد اجرایی استان در شهرستان ها، ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان به ریاست فرماندار و با عضویت مدیران متناظر با اعضای ستاد اجرایی استان در سطح شهرستان تشکیل می شود. وظایف ستاد اجرایی شهرستان نیز متناظر با وظایف ستاد اجرایی استان در محدوده هر شهرستان است.

تبصره ـ دبیرخانه ستاد اجرایی شهرستان در ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مستقر است.

معاون اول رئیس جمهور ـ اسحاق جهانگیری