قانون اساسنامه کمیسیون دامپزشکی سازمان همکاری های اقتصادی (اکو)

تاریخ تصویب: ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۰۷

ماده واحده ـ اساسنامه کمیسیون دامپزشکی سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) به شرح پیوست، تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.

تبصره ۱ـ تصـویب اساسـنامه، تا زمـانی که دولت جمهوری اسلامی ایران به عضـویت سازمان جـهانی تجارت در نیـامده است، به مـنزله تقبل الزامات مختلـف سند نهـایی که مـظهر سـازمان مزبور است (موضوع مقـدمه اساسنامه) نخواهد بود.

تبصره ۲ـ دولت موظف است در اجرای جزء(ب) بند (۹) ماده (۴) اساسنامه، چنانچه نسبت به هر نوع استاندارد، راهنما یا توصیه ای که نسبت به آن نظر مخالف نداشته باشد، ظرف مهلت مقرر اقدام لازم را اتخاذ نماید.

تبصره ۳ـ رعایت اصول هفتاد و هفتم (۷۷)، هشتادم (۸۰) و یکصد و سی و نهم (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به ترتیب در مورد اصلاحات اساسنامه (موضوع ماده ۱۶)، (بند ب ماده ۱۲) و ماده (۱۹) الزامی است.


بسم الله الرحمن الرحیم

اساسنامه کمیسیون دامپزشکی سازمان همکاری های اقتصادی (اکو)

طرف های متعاهد:

به دنبال تصمیمات اولین اجلاس رؤسای سازمان های دامپزشکی کشورهای عضو اکو، سومین اجلاس وزیران کشاورزی اکو و هفدهمین اجلاس شورای وزیران اکو در خصوص تأسیس کمیسیون دامپزشکی اکو (اکوـ وکو)

با درنظر گرفتن اینکه تمام کشورهای عضو اکو، عضو سازمان جهانی بهداشت دام (اُو.آی.ای) و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نیز می باشند و اینکه استانداردهای بین المللی سازمان جهانی بهداشت دام مرجع جهانی بهداشت دام و بیماری های مشترک انسان و دام هستند.

با تصدیق تمایل به پیشگیری از گسترش بیماری های دامی، عفونت های ناشی از مواد غذایی و تشخیص آنها در منطقه اکو

با داشتن علاقه متقابل به همکاری در سطح منطقه ای در زمینه نظارت بر بیماری دامی، تبادل اطلاعات، اقدامات کنترلی و تولید دامی بهداشتی پایدار در منطقه اکو

با درنظر گرفتن اینکه با اجرای اقدامات هماهنگ، توسط کشورهای عضو اکو همکاری فوق گسترش خواهد یافت.

با در نظر داشتن الزامات مختلف سند نهایی که مظهر سازمان جهانی تجارت است و به ویژه موافقتنامه راجع به کاربرد اقدامات مربوط به بهداشت دام و گیاه

همچنین با درنظر گرفتن اینکه اهداف فوق باید به نحو احسن از طریق تأسیس کمیسیون دامپزشکی محقق گردند.

به شرح زیر توافق نمودند:

ماده ۱ـ تعاریف

در خصوص اساسنامه فعلی، تعاریف واژه های فنی دامپزشکی، همان تعاریف مندرج در مجموعه مقررات بهداشتی بین المللی حیوانات خاکزی و آبزی سازمان جهانی بهداشت دام خواهد بود. با این حال بعضی از تعاریف به شرح زیر خواهند بود:

«اکو» به معنای سازمان همکاری اقتصادی می باشد.

«دبیرکل» به معنای دبیرکل اکو می باشد.

«کمیسیون» به معنای کمیسیون دامپزشکی اکو (اکوـ وکو) است.

«کشورهای عضو» به معنای کشورهای عضو کمیسیون است.

«دام ها» عبارتند از دام های زنده پرورشی از جمله حیوانات اهلی، طیور، آبزیان، زنبور عسل، کرم ابریشم که به عنوان منشأ مواد غذایی، کرک و پشم، نیروی بارکش، کود و سایر فراورده های مفید با منشأ دامی به کار می روند.

«فراورده های با منشأ دامی» شامل فراورده های خام یا عمل آوری شده با منشأ دامی هستند که به واسطه ماهیت یا به دلیل فراوری آنها، می توانند خطر گسترش بیماری ها را دربرداشته باشند.

«بیماری» به معنای هرگونه وخامت یا اختلال در وضعیت سلامتی دام در اثر هر نوع عامل آسیب زای بالفعل یا بالقوه فیزیکی، شیمیایی، ژنتیکی، زیست شناختی یا سوخت و سازی (متابولیکی) برای آن دام یا گروهی از دام ها است.

ماده ۲ـ تأسیس کمیسیون دامپزشکی

بدینوسیله طرف های متعاهد «کمیسیون دامپزشکی اکو (اکوـ وکو) » را به عنوان یک مؤسسه تخصصی اکو و به منظور اجرای اقدامات، وظایف و مسؤولیت های مندرج در این اساسنامه، تأسیس می نمایند.

ماده ۳ـ اهداف

کمیسیون، همکاری بین اعضای خود را از طریق مدیریت مناسب، با هدف حصول اطمینان از تقویت فعالیت ها و ظرفیت های بهداشت دام به منظور کاهش تعارض با تجارت بین المللی ناشی از اقدامات مربوط به بهداشت دام و افزایش بهره‌وری دام اهلی و تجارت دام های سالم و فراورده های دامی ایمن براساس استانداردهای بین المللی سازمان جهانی بهداشت دام ترغیب خواهد داد.

ماده ۴ ـ وظایف و مسؤولیت ها

۱ـ به منظور تحقق اهداف مندرج در ماده (۳)، کمیسیون علاوه بر سایر موارد، وظایف و مسؤولیت های زیر را بر عهده خواهد داشت:

۱ـ۱ـ ارتقای نظارت بر بیماری دام از طریق:

الف ـ تأسیس شبکه نظارت بر بیماری دامی منطقه ای از طریق:

(۱) جمع آوری اطلاعات از اعضای کمیسیون و سایر منابع در خصوص وجود، بُروز یا گسترش بیماری های دامی و در دسترس اعضای کمیسیون و سازمان های ذی‌ربط قراردادن آن اطلاعات

(۲) پیش بینی تبادل اطلاعات مربوط به قوانین و مقررات ملی بهداشت دام و سایر اقدامات مؤثر در جابه جایی آزاد دام ها و فراورده های با منشأ دامی

ب ـ کمک به سازمان های ملی در ارتقای ظرفیت های قرنطینه دامی آنها

پ ـ انتشار مقتضی اطلاعات به منظور آگاهی عمومی و پیشرفت فنی یا علمی که ممکن است توسط کمیسیون مشخص گردد و نیز تبادل آن و فراهم کردن دسترسی آزاد به آن از طریق تارنما (وبسایت)

۲ـ۱ـ ارتقای سطح بررسی بیماری دامی از طریق کمک به سازمان های دامپزشکی کشورهای عضو در بهبود ظرفیت های تشخیصی و بررسی بیماری دامی آنها

۳ـ۱ـ ارتقـای هماهنـگی مقررات و اقـدامات قرنطـینه دامـی، به ویـژه اصـول بهداشت دام، روندها و ارزیابی مخاطرات بیماری به منظور اینکه شرایط بهداشتی دام، به عنوان محدودیت های تجاری غیرقابل توجیه تلقی نگردد.

۴ـ۱ـ کمک به کنترل بیماری دام از طریق:

الف ـ ترغیب اقدامات مربوط به کنترل بیماری های دامی و ارائه مشاوره به اعضای کمیسیون در خصوص اقدامات مورد نیاز فنی، اداری و قانونی جهت پیشگیری از ورود و گسترش بیماری ها

ب ـ هماهنگی و مبارزه با بیماری های دامی به صورت بین المللی در صورت امکان

۵ ـ۱ـ تقویت ظرفیت های ملی از طریق:

الف ـ آموزش مناسب مسؤولان کشورهای عضو کمیسیون در رابطه با فعالیت های فوق

ب ـ هماهنگی مناسب در خصوص تحقیقات مربوط به بیماری های دامی و روش های کنترل آنها و زمینه تبادل اطلاعات علمی مرتبط

پ ـ کمک یا تسهیل نمودن اجرای برنامه های تحقیقاتی مشترک در سطح ملی یا منطقه ای در خصوص شناسایی، پیشگیری، تشخیص، کنترل و ریشه کنی بیماری فرامرزی

۲ ـ کمیسیون می تواند در مورد هریک از موضوعات اشاره شده در این ماده توصیه هایی را به اعضای خود ارائه کند.

۳ـ آموزش و تبادل کارشناسان

۴ـ کمیسیون می تواند مجموعه ای حاوی مشخصات کارشناسان کشورها در زمینه های مختلف بهداشت دام تدوین نماید.

۵ ـ تعیین آزمایشگاه های منطقه ای تشخیص بیماری دامی، مواد زیست شناختی و تجزیه مواد غذایی

۶ ـ تدوین توصیه هایی در خصوص استانداردهای ایمنی اکو در مورد مواد غذایی و دستورالعمل های نظارتی با استفاده از اصول مندرج در متون پایه مجموعه مقررات بهداشتی حیوانات خاکزی سازمان جهانی بهداشت دام، مجموعه مقررات غذایی (کدکس آلیمنتاریوس) و قوانین ملی

۷ـ بالا بردن هماهنگی در زمینه مقررات و اقدامات مربوط به ایمنی مواد غذایی به ویژه تجزیه و تحلیل مخاطرات ناشی از مواد غذایی

۸ ـ به منظور کسب استانداردهای بین المللی علمی در خصوص ایمنی مواد غذایی، بهداشت دام و بیماری های مشترک انسان و دام، کمیسیون به مراجع زیر مراجعه خواهد نمود:

مجموعه مقررات بهداشتی حیوانات خاکزی سازمان جهانی بهداشت دام، کتاب آزمایش های تشخیصی و واکسن های مربوط به حیوانات خاکزی، مجموعه مقررات بهداشتی آبزیان و کتاب آزمایش های تشخیصی مربوط به آبزیان، مجموعه مقررات غذایی (کدکس آلیمنتاریوس) سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو)/ سازمان جهانی بهداشت، سایر اطلاعات یا دستورالعمل هایی که از نظر کمیسیون مناسب باشند از جمله مقررات ملی

۹ـ تصویب استانداردها، راهنماها و توصیه های هماهنگ

الف ـ هر نوع استاندارد، راهنما و توصیه هماهنگ باید به تصویب اکثریت دو سوم کشورهای عضو حاضر و رأی دهنده برسد.

ب ـ هر کشور عضو می تواند ظرف سی روز از تاریخ اعلام استانداردها، راهنما و توصیه هماهنگ توسط دبیرخانه، به آن اعتراض نماید و در این صورت ملزم به اجرای چنین استاندارد، راهنما و توصیه هماهنگ نخواهد بود. هر کشور عضو می تواند در هر زمان اعتراض خود را پس بگیرد و استاندارد، راهنما و توصیه هماهنگ مربوط را اجراء کند.

پ ـ چنانچه اعتراض های به هر استاندارد، راهنما و توصیه هماهنگ توسط بیش از یک سوم اعضای کمیسیون به عمل آید، بلادرنگ سایر اعضاء از تعهد به اجرای آن استاندارد، راهنما و توصیه هماهنگ فارغ خواهد شد. با این وجود هر یک یا تمام آنها می توانند بین خود در خصوص اجرای آن توافق کنند.

ت ـ دبیرخانه فوری کشورهای عضو را از دریافت هرگونه اعتراض یا پس گرفتن اعتراض انجام شده به موجب این ماده آگاه خواهد نمود.

ث ـ هرگونه استاندارد، راهنما و توصیه مصوب کمیسیون منطبق با استانداردهای بین المللی سازمان جهانی بهداشت دام و مجموعه مقررات غذایی (کدکس آلیمنتاریوس) سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو)/ سازمان جهانی بهداشت خواهد بود.

ج ـ با رعایت مفاد این ماده، کشورهای عضو متعهد می شوند که هراستاندارد، راهنما و توصیه هماهنگ مصوب کمیسیون را از تاریخ تعیین شده توسط کمیسیون به اجراء درآورند.

ماده ۵ ـ عضویت و تصمیم گیری

۱ ـ عضویت در کمیسیون جهت کشورهای عضو اکو آزاد است. سازمان های بین المللی و منطقه ای نظیر سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد، سازمان جهانی بهداشت دام، سازمان جهانی بهداشت، سازمان تجارت جهانی، اتحادیه اروپا و برنامه کنترل بیماری های مشترک انسان و دام در منطقه مدیترانه می توانند به عنوان ناظر به عضویت کمیسیون درآیند.

۲ـ عضویت ناظران به اتفاق آراء تصویب خواهد شد.

۳ـ ناظران حق شرکت در تمام جلسات کمیسیون بدون حق رأی را دارند.

۴ـ هر عضو کمیسیون یک رأی خواهد داشت به غیر از تصمیماتی که نیاز به اتفاق آراء دارد، تصمیمات در تمام موارد دیگر با درنظرگرفتن حق هر عضو برای ثبت قیود تحدید تعهد خود با اکثریت ساده آراء مجموع اعضای کمیسیون اتخاذ خواهد شد. تصمیم گیری در خصوص تخصیص بودجه، انتصاب رئیس کمیسیون و معاونان کمیسیون و سایر موضوعاتی که به تشخیص کمیسیون از اهمیت حیاتی برخوردار باشند، به اتفاق آراء اتخاذ خواهد شد.

۵ ـ اکثریت ساده اعضای کمیسیون حد نصاب را تشکیل خواهد داد.

ماده ۶ ـ ریاستکمیسیون، رئیس کمیسیون و دو معاون وی را از میان اعضای خود و به صورت چرخشی و برمبنای معیارهای مندرج در مقررات استخدامی کمیسیون دامپزشکی اکو، برای یک دوره دو ساله انتخاب خواهد کرد.

ماده ۷ـ جلسات کمیسیون

۱ـ هر کشور عضو از طریق یک نماینده معرفی شده از سوی سازمان های رسمی دامپزشکی در کمیسیون شرکت خواهد نمود.

۲ـ نمایندگی هر کشور عضو کمیسیون در جلسات کمیسیون بر عهده نماینده ای خواهد بود که وی می تواند نماینده جانشین و کارشناسان و مشاوران را به همراه داشته باشد. کارشناسان و مشاوران می توانند بدون حق رأی در روند مذاکرات کمیسیون شرکت کنند.

۳ـ جلسات ویژه کمیسیون می تواند با تقاضای حداقل یک سوم اعضاء، توسط رئیس کمیسیون برگزار گردد.

۴ـ اولین جلسه کمیسیون در تهران برگزار خواهد شد.

ماده ۸ ـ مقررات مربوط به کمیسیون

۱ ـ کمیسیون مقررات مالی خود را با اکثریت دوسوم اعضای خود، تصویب خواهد کرد که منطبق با اصول مندرج در مقررات مالی اکو خواهد بود.

۲ـ همچنین کمیسیون هر اقدام لازم را در اجرای وظایف خود اتخاذ خواهد کرد و به ویژه با اکثریت دوسوم اعضای خود، آیین کار و مقررات مالی خود را که مغایر با این اساسنامه یا اساسنامه اکو نباشد، تصویب خواهد کرد.

۳ـ کمیسیون گزارش اقدام ها، برنامه ها، حساب ها و بودجه مستقل خویش را از طریق دبیر کل اکو به شورای وزیران اکو ارائـه خواهد نمود.

ماده ۹ـ دبیرخانه

۱ـ محل دبیرخانه کمیسیون در تهران، جمهوری اسلامی ایران مستقر می باشد. سازمان دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران تسهیلات مربوط به دبیرخانه را فراهم خواهد کرد.

۲ـ مدیر دبیرخانه با توصیه رئیس کمیسیون و از سوی کمیسیون به مدت چهار سال منصوب خواهد شد.

۳ـ سایر کارکنان دبیرخانه مطابق مقررات استخدامی از سوی رئیس کمیسیون منصوب خواهند شد.

۴ـ دبیرخانه مسؤول اجرای سیاست ها و فعالیت های کمیسیون خواهد بود و گزارش های مربوط را به کمیسیون تسلیم خواهد کرد و نیز در خدمت سایر دستگاه های فرعی تأسیس شده از سوی کمیسیون خواهد بود. دبیرخانه در اجرای وظایف خویش، از جمله موارد زیر را انجام خواهد داد:

الف ـ عهده داری مسؤولیت مدیریت روزمره کمیسیون

ب ـ ارائه گزارشی به هر جلسه عادی کمیسیون از اقدامات به عمل آمده از زمان اختتام جلسه قبلی، و نیز حساب های ممیزی شده و پیش نویس برنامه کاری و پیش نویس بودجه دوره مالی بعدی

پ ـ آماده سازی و سازماندهی جلسات کمیسیون و نیز سایر نشست های مرتبط با فعالیت های آن

ت ـ راهنمایی و هماهنگی کشورهای عضو در خصوص فعالیت های کمیسیون

ث ـ ارائه پیشنهادهایی در مورد برنامه های عملی مشترک بین کشورهای عضو و نیز مشترک با سازمان های منطقه ای و بین المللی

ج ـ حصول اطمینان از انتشار یافته های تحقیقاتی، جزوات آموزشی، اطلاع رسانی و سایر موارد مورد نیاز

چ ـ اقدام لازم در رابطه با سایر موارد سازگار با اهداف کمیسیون

ماده ۱۰ـ حقوق و الزامات کشورهای عضو

۱ـ کشورهای عضو واجد حقوق زیر هستند:

الف ـ دریافت و درخواست اطلاعات از کمیسیون در خصوص موارد مرتبط با اهداف و وظایف کمیسیون از جمله راهنمایی های مربوط به دریافت کمک های فنی و همکاری در زمینه بررسی مشکلات خود

ب ـ دریافت انتشارات و سایر اطلاعات منتشره از سوی کمیسیون

۲ـ کشورهای عضو موارد زیر را انجام خواهند داد:

الف ـ همکاری در تصمیم گیری در مورد فعالیت های فنی کمیسیون

ب ـ فراهم کردن اطلاعات درخواستی کمیسیون در اسرع وقت تا جایی که مغایر با قوانین یا مقررات ملی آنها نباشد.

پ ـ همکاری به گونه ای که اهداف کمیسیون را برآورده می سازد.

ماده ۱۱ـ نهاد های جنبی

۱ـ کمیسیون در صورت لزوم، می تواند نهادهای موقت یا دائم متشکل از افراد منتخب براساس تخصص آنها در زمینه بهداشت دام به منظور مشاوره در موارد فنی خاص تشکیل دهد.

۲ـ کمیسیون می تواند کارگروه های تخصصی به منظور مواجهه با وضعیت های خاص تشکیل دهد.

ماده ۱۲ـ مقررات مالی

۱ـ کمیسیون دارای بودجه مستقل خواهد بود.

۲ـ بودجه کمیسیون از موارد زیر تشکیل خواهد شد:

الف ـ بودجه عادی: بودجه شامل حق عضویت کشورهای عضو خواهد بود.

ب ـ کمک های داوطلبانه: کمک های داوطلبانه شامل کمک های اعطایی، موقوفات یا سایر منابع پولی دریافتی از سازمان های ذی‌ربط بین المللی یا منطقه ای یا غیره می باشد. کمـک های داوطلبانه هرگز بخشی از بودجه عـادی کمیسیون را تشکیل نخواهد داد.

۳ـ بودجه توسط کمیسیون تدوین و توسط شورای وزیران اکو تصویب خواهد شد.

۴ـ هر کشور عضو متعهد می شود که سالانه سهم خود در بودجه عادی را به دلار آمریکا طبق معیار ارزیابی مصوب کمیسیون، بپردازد. معیار ارزیابی می تواند توسط کمیسیون طبق مقررات مالی کمیسیون اصلاح گردد. معیار ارزیابی مزبور آن بخش از بودجه سال قبل کمیسیون را که فقط توسط کشورهای عضو پوشش داده شده است، دربرمی گیرد.

۵ ـ کمیسیون می تواند کمک های داوطلبانه کلی یا در ارتباط با پروژه ها یا فعالیت های خاص کمیسیون را بپذیرد. چنین کمک هایی به صندوق امانی که توسط دبیرخانه ایجاد می شود، پرداخت خواهد شد. پذیرش چنین کمک های داوطلبانه و اداره صندوق امانی طبق قواعد مالی مربوط اکو خواهد بود.

ماده ۱۳ـ هزینه ها

۱ـ هزینه های دبیرخانه از جمله انتشارات و ارتباطات و هزینه های انجام شده توسط رئیس و نائب رئیس های کمیسیون، به هنگامی که از سوی کمیسیون وظیفه ای را به انجام می رسانند، از محل بودجه کمیسیون پرداخت خواهد شد.

۲ـ هزینه های پروژه های تحقیقاتی و توسعه ای تعهد شده توسط اعضای منفرد از کشورهای عضو، طبق تصمیم کمیسیون، تعیین و از محل بودجه، پرداخت خواهد شد.

۳ـ هزینه های کارشناسان دعوت شده به شرکت در نشست های کمیسیون، کارگروه ها یا گروه های کاری آن، در سمت فردی آنها، می تواند از محل بودجه کمیسیون پرداخت شود.

ماده ۱۴ـ ارتباط با سایر سازمان ها و مؤسسات

کمیسیون با سایر سازمان ها یا مؤسسات بین دولتی به ویژه آنهایی که در بخش بهداشت دام فعال هستند، همکاری خواهد داشت.

ماده ۱۵ـ امضاء ، تصویب و لازم الاجراء شدن

۱ـ این اساسنامه برای امضای کشورهای عضو اکو مفتوح خواهد بود.

۲ ـ اساسنامه طبق رویه ها و قواعد قانون اساسی کشورهای عضو به تصویب خواهد رسید و سند تصویب نزد دبیرکل اکو تودیع خواهد شد.

۳ـ دبیرکل اکو، تصویب اساسنامه را به آگاهی تمام کشورهای عضو خواهد رساند.

۴ـ تصویب این اساسنامه می تواند مشروط به قیود تحدید تعهدی شود که پس از تصویب به اتفاق آراء اعضای کمیسیون، نافذ خواهد شد.

۵ـ این اساسنامه سی روز پس از دریافت پنجمین سند تصویب توسط دبیرکل، لازم الاجراء خواهد شد.

ماده ۱۶ـ اصلاحات

۱ـ اصلاحات اساسنامه می تواند توسط هر کشور عضو پیشنهاد گردد.

۲ـ کمیسیون می تواند این اساسنامه را با اکثریت دو سوم تمام اعضای کمیسیون، اصلاح نماید.

۳ـ اصلاحات این اساسنامه به شورای اکو گزارش شود. این شورا اختیار دارد هرگونه اصلاح را چنانچه مغایر با اهداف اکو یا مفاد اساسنامه کمیسیون تشخیص دهد، نپذیرد.

۴ـ اسناد پذیرش اصلاحات نزد دبیرکل اکو تودیع خواهد شد و وی تمام کشورهای عضو را از دریافت این اسناد و تاریخ لازم الاجراء شدن این اصلاحات آگاه خواهد نمود. حقوق و تعهدات هر کشور عضو که اصلاحی را نپذیرد، کماکان طبق مفاد این اساسنامه به گونه ای که قبل از اصلاح بوده است، اداره خواهد شد.

ماده ۱۷ـ کناره گیری از عضویت

۱ـ هر کشور عضو می تواند در هر زمان پس از گذشت دو سال از لازم الاجراء شدن این اساسنامه در مورد آن عضو، با ارائه یادداشت کتبی به دبیرکل اکو از عضویت در این اساسنامه کناره گیری کند. دبیرکل نیز بلافاصله تمام کشورهای عضو را از موضوع آگاه خواهد کرد. کناره گیری در پایان سال تقویمی که در آن دبیرکل یادداشت کناره گیری را دریافت نموده است، نافذ خواهد شد.

۲ـ هر عضوی که یادداشت کناره گیری از عضویت در سازمان همکاری اقتصادی اکو را ارائه دهد، چنین تلقی خواهد شد که به طور همزمان از کمیسیون نیز کناره گیری کرده است و این کناره گیری، در مورد تمام سرزمین هایی که آن عضو، مسؤول روابط بین المللی آنها است، اعمال خواهد شد.

ماده ۱۸ـ فسخ

چنانچه در نتیجه انصراف از عضویت ها، تعداد اعضاء به کمتر از پنج عضو برسد، این اساسنامه خود به خود فسخ خواهد شد.

ماده ۱۹ـ تفسیر و حل اختلافات

۱ـ هرگونه اختلاف ناشی از تفسیر یا کاربرد این اساسنامه در صورتی که توسط کمیسیون حل و فصل نگردد، به فرایند مصالحه یا سایر سازوکارهای حل و فصل مسالمت آمیز متخذه توسط کمیسیون ارجاع خواهد شد.

۲ ـ در خصوص نگرانی های مربوط به تجارت، روند میانجیگری سازمان جهانی بهداشت دام یا کارگروه اقدامات بهداشتی و بهداشت گیاهی (اس.پی.اس) سازمان جهانی تجارت یا روند حل و فصل اختلاف سازمان جهانی تجارت باید مورد استفاده قرار گیرد.

این اساسنامه در تاریخ ۲۳ دسامبر ۲۰۱۰ میلادی (۲/۱۰/۱۳۸۹ هجری شمسی) در استانبول ترکیه در دو نسخه به زبان های انگلیسی و روسی تنظیم گردید و هر دو نسخه از اعتبار یکسان برخوردار می باشد. در صورت بروز اختلاف، نسخه انگلیسی ملاک خواهد بود.

از طرف جمهوری اسلامی افغانستان

از طرف جمهوری آذربایجان

از طرف جمهوری اسلامی ایران

از طرف جمهوری قزاقستان

از طرف جمهوری قرقیزستاناز طرف جمهوری اسلامی پاکستان

از طرف جمهوری تاجیکستان

از طرف جمهوری ترکیه

از طرف ترکمنستان

از طرف جمهوری ازبکستان


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و سه تبصره منضم به متن اساسنامه شامل مقدمه و نوزده ماده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ دوازدهم آبان ماه یکهزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۲۰/۸/۱۳۹۲ به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی