آیین‌نامه اجرایی بند (۱۱۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۲/۰۹/۱۰

شماره ۱۴۱۹۶۵/ت۴۹۴۵۳هـ  – ۲۸/۸/۱۳۹۲

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۷/۶/۱۳۹۲ بنا به پیشنهاد شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و به استناد بند (۱۱۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ـ شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری که در این آیین‌نامه به اختصار «شورا» نامیده می شود مکلف است در چارچوب سیاست ها و نقشه جامع علمی کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاست ها، طرح‌های کلان و اولویت های پژوهش و توسعه فناوری کشور را ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه تصویب و به کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ نماید. تا ابلاغ موارد یاد شده توسط شورا، سیاست ها، طرح‌های کلان و اولویت های سال قبل معتبر می باشد.


ماده ۲ـ دستگاه های مذکور مکلفند حداکثر تا پایان آذرماه سهم و میزان اعتبارات موضوع این آیین‌نامه را احصاء و به دبیرخانه شورا اعلام نمایند.


ماده ۳ـ دستگاه های مذکور موظفند فهرست کامل طرح‌ها و برنامه های پژوهشی و فناوری خود را با هزینه کرد و میزان پیشرفت آنها در سامانه ملی اطلاعات تحقیقاتی (سمات) وارد و به صورت شفاف اعلام عمومی نمایند.

تبصره ـ با توجه به وظایف وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی و شرکته ای مادرتخصصی، انجام هریک از پروژه های طرح‌های کلان پژوهشی و توسعه فناوری با استفاده از راهکار تجمیع اعتبارات یک دستگاه و دستگاه های زیرمجموعه آن با رعایت قوانین مربوط صورت می گیرد.

ماده ۴ـ مصرف اعتبارات موضوع این آیین‌نامه با نظارت شورا و در چارچوب سیاست ها و اولویت های مذکور در ماده (۱) و با رعایت جزء (۱) بند (م) ماده (۲۲۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مجاز است.

ماده ۵ ـ شـورا موظـف است پس از دریـافت گـزارش عملکـرد و حداکثـر تـا پـایـان اردیبهشت ماه سال بعد گزارش جامعی از عملکرد اعتبارات تحقیقاتی کشور را به همراه نتایج و دستاوردهای پژوهشی تهیه و پس از تأیید در شورا به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

ماده ۶ ـ مسئولیت اجرای این آیین‌نامه در دستگاه های اجرایی برعهده بالاترین مقام دستگاه می باشد.

معاون اول رئیس ‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری