اساسنامه شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت (سهامی خاص) [مصوب ۱۳۹۲]

تاریخ تصویب: ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۲/۰۷/۰۶

[به موجب تصویب‌نامه شماره ۴۱۳۲۶/ت۵۰۱۵۳هـ – ۱۳۹۳/۴/۱۷ لغو شده است.]

شماره ۱۱۸۳۹۷/ت۴۷۳۱۳هـ  – ۱۳۹۲/۶/۲۳

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۹۲/۳/۲۹ بنا به پیشنهاد وزارت نفت و به استناد ماده (۹) قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی ـ مصوب ۱۳۸۹ـ ، اساسنامه شرکت بهینه سازی مصرف سوخت را به شرح زیر اصلاح و تصویب نمود:


فصل اول ـ کلیات و سرمایه

ماده ۱ـ شرکت بهینه سازی مصرف سوخت (سهامی خاص) که طبق ماده (۵) قانون اساسنامه شرکت ملی نفت ایران تشکیل شده است، به موجب ماده (۹) قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی ـ مصوب ۱۳۸۹ـ به عنوان شرکت تابعه وزارت نفت، براساس این اساسنامه و سایر قوانین و مقررات مربوط اداره می گردد و از این پس در اساسنامه بطور اختصار «شرکت» نامیده می شود.


ماده ۲ـ مرکز اصلی شرکت در تهران است و می تواند با تأیید مجمع عمومی برای انجام عملیات و وظایف خود با رعایت قوانین و مقررات مربوط از جمله ماده (۱۳) قانون اجرای سیاست های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی ـ مصوب ۱۳۸۶ـ شرکت های فرعی و وابسته، شعب یا دفاتر و نمایندگی هایی در داخل و خارج کشور تأسیس نماید.


ماده ۳ـ مدت شرکت نامحدود است.


ماده ۴ـ سرمایه شرکت دو میلیارد (۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال منقسم به دویست هزار (۲۰۰.۰۰۰) سهم ده هزار (۱۰.۰۰۰) ریالی با نام است و تماماً پرداخت گردیده است. سهام شرکت کلاً متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران و غیرقابل انتقال است.

فصل دوم ـ موضوع، حقوق و اختیارات شرکت

ماده ۵ ـ موضوع شرکت عبارت است از اعمال مدیریت تقاضا و اجرای سیاست های مرتبط با بهینه سازی مصرف سوخت در بخش های مختلف مصرف، کمک به توسعه کاربرد انواع فناوری های نوین تبدیل انرژی در بخش های مختلف مصرف، کاهش هزینه های درازمدت ناشی از تقاضای انرژی، تدوین معیارها، ضوابط و دستورالعمل های مرتبط با بهینه سازی مصرف انرژی، جایگزینی اقتصادی حامل های انرژی همراه با توسعه بکارگیری ظرفیت های محلی انرژی و انرژی تجدیدپذیر به نیابت از وزارت نفت و اجرای کلیه فعالیت های مربوط به امور مزبور و تصدی و انجام هرگونه فعالیت علمی، پژوهشی، فنی، بازرگانی و سایر خدماتی که برای توسعه عملیات شرکت لازم شناخته شود.

ماده ۶ ـ وظایف و اختیارات شرکت شامل وظایف و اختیارات موضوع قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و سایر قوانین و مقررات مربوط، از جمله موارد زیر می باشد که به تبعیت از وزارت نفت، حسب مورد رأساً یا با همکاری سایر دستگاه های اجرایی ذی‌ربط انجام می دهد:۱ـ تهیه بسته های سیاستی و خط مشی های اساسی مرتبط با عرضه و مصرف انرژی و حامل های آن در بخش های مختلف اعم از صنعت، حمل و نقل، کشاورزی و مسکن و ارائه به مراجع ذیربط برای تصویب.

۲ـ تهیه راهکارهای اجرایی مناسب به منظور حمایت و تشویق برای ارتقای نظام تحقیق و توسعه فناوری های جدید در زمینه بهینه سازی انرژی و ارائه به مراجع ذی‌ربط برای تصویب.۳ـ تهیه آیین‌نامه های صرفه جویی و الگوهای لازم برای مصرف انرژی و حامل های آن در بخش های مختلف اعم از صنعت، حمل و نقل، کشاورزی و مسکن و ارائه به مراجع ذی‌ربط برای تصویب.

۴ـ شناسایی و تدوین راهکارهای توسعه فناوری های موردنیاز در حوزه صنعت نفت برای عرضه و مصرف انرژی در حیطه تخصصی نفت و فراهم ساختن امکان طراحی و بهبود آنها برای بکارگیری توسط سازندگان و تولیدکنندگان داخلی.

۵ ـ تهیه معیارها و مشخصات فنی و استانداردهای اجباری انرژی و ارائه به مراجع ذیربط برای تصویب و همکاری لازم برای اجرای آنها.

۶ ـ اقدامات لازم به منظور ترغیب مصرف کنندگان انرژی به استفاده از تجهیزات، وسایل، مجموعه ها و فرایندهای با مصرف انرژی کمتر.

۷ـ تهیه مقررات و آیین‌نامه های لازم برای شرکت های خدمات انرژی و حمایت از فعالیت و توسعه آنها با مشارکت سایر دستگاه های اجرایی مربوط و ارائه به مراجع ذیربط برای تصویب و اقدامات اجرایی و نظارتی مقتضی در این زمینه، در حدود امکانات و اختیارات مقرر.

۸ ـ مدیریت، نظارت و بازرسی و اقدام لازم در زمینه ممیزی انرژی، بهینه سازی مصرف انرژی و اجرای راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی توسط مصرف کنندگان انرژی، طبق مقررات و آیین‌نامه های مربوط.

۹ـ تهیه و تدوین آیین‌نامه ها، دستورالعمل ها و راهکارهای مناسب و اقدامات اجرایی، نظارتی و حمایتی در حوزه تولید و توسعه همزمان برق، انرژی و برودت، احداث و بکارگیری واحدهای بازیافت انرژی و طرح‌های مرتبط با افزایش بازده انرژی توسط تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و ارائه آیین‌نامه ها، دستورالعمل ها و راهکارهای مزبور به مراجع ذیربط برای تصویب.

۱۰ـ فعالیت لازم در زمینه حمایت از ترویج کاربرد اقتصادی منابع تجدیدشونده انرژی.

۱۱ـ طراحی و ساخت طرح‌های الگو و آزمایشی به منظور کسب و ارتقای دانش و تجربیات در حوزه اهداف و مسئولیت های شرکت.

۱۲ـ اقدام در زمینه آموزش و آگاه سازی عمومی و ارتقای فرهنگ جامعه در بخش بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف انرژی.

۱۳ـ نمایندگی، عضویت و حضور در مجامع بین المللی مربوط برای حفظ منافع ملی و ارتقای دانش فنی طبق سیاست های کلی نظام و قوانین و مقررات مربوط.

۱۴ـ انعقاد انواع عقود و معاملات، از جمله قراردادهای خدمت و پیمانکاری و مهندسی مشاور و مشاوره و استخدامی با اشخاص واجد صلاحیت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۱۵ـ خرید، فروش، اجاره، استیجاره، رهن، تحصیل و تملک اموال منقول و غیرمنقول و همچنین ایجاد، تکمیل، توسعه، نظارت و اداره اموال، تأسیسات، کارگاه ها، دستگاه ها، تعمیرگاه ها و دیگر تأسیسات و ابزار و ادوات و وسایل لازم برای انجام مقاصد و عملیات موضوع شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۱۶ـ گرفتن اعتبار یا وام و پرداخت تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور تأمین احتیاجات و اجرای مقاصد شرکت با تصویب مجمع عمومی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۱۷ـ تحصیل و تملک و واگذاری حق استفاده و ثبت پروانه های اختراع و هرگونه اطلاعات درباره علائم تجاری، اختراعات، طرح‌ها و روش های موردنیاز برای انجام عملیات و وظایف موضوع شرکت.

۱۸ـ مشارکت و همکاری با سایر دستگاه های اجرایی و مؤسسات و شرکت های ایرانی و یا خارجی واجد صلاحیت فنی و مالی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۱۹ـ برنامه‌ریزی جهت جذب نیرو برای تأمین احتیاجات شرکت و تنظیم و اجرای برنامه های آموزشی و کارآموزی کارکنان به منظور ارتقای سطح اطلاعات علمی، تخصصی، فنی و اجرایی آنها با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۲۰ـ سایر وظایف و اختیاراتی که به موجب سایر قوانین و مقررات مربوط و یا توسط وزارت نفت به شرکت محول می شود.

فصل سوم ـ ارکان شرکت

ماده ۷ـ شرکت دارای ارکان زیر می باشد:

۱ـ مجمع عمومی

۲ـ هیئت مدیره و مدیرعامل

۳ـ حسابرس (بازرس قانونی)

ماده۸ ـ نمایندگان صاحب سهام شرکت در مجمع عمومی عبارتند از:

۱ـ وزیر نفت (رئیس مجمع عمومی)

۲ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی

۳ـ معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور

ماده ۹ـ جلسات مجمع عمومی در تهران تشکیل می شود و ریاست جلسات در غیاب وزیر نفت، با یکی دیگر از اعضای مجمع عمومی شرکت می باشد که توسط ایشان تعیین و معرفی خواهد شد.

ماده ۱۰ـ مجمع عمومی عادی در تیرماه هر سال برای رسیدگی به گزارش حسابرس (بازرس قانونی) و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و سایر صورت های مالی سال مالی گذشته شرکت و استماع گزارش عملکرد مدیران و در مهرماه همان سال برای رسیدگی و تصویب بودجه سال آینده شرکت تشکیل می گردد و تا وقتی که نسبت به موضوعات مندرج در دستورجلسه تصمیمی اتخاذ نشده باشد، جلسات همچنان ادامه می یابد.

تبصره ـ علاوه بر موارد مذکور در این ماده، ممکن است موضوعات دیگری نیز بنا به پیشنهاد رئیس هیئت مدیره و یا مدیرعامل شرکت و یا طبق نظر رئیس مجمع عمومی در دستور مذاکرات مجمع عمومی قرار گیرد.

ماده ۱۱ـ مجمع عمومی را می توان در هر موقع از سال بنا به تصمیم رئیس مجمع عمومی و یا حسابرس (بازرس قانونی) شرکت به طور فوق العاده دعوت نمود.

تبصره ـ دستور جلسه مجمع عمومی در دعوتنامه قید خواهد شد.

ماده ۱۲ـ جلسات مجمع عمومی عادی (یا عادی بطور فوق العاده) با اکثریت اعضای مجمع عمومی رسمیت می یابد، لیکن تصمیمات متخذه با رأی نصف به علاوه یک اعضا قابلیت اجرا خواهد داشت. همچنین جلسات مجمع عمومی فوق العاده شرکت با حضور تمامی اعضا رسمیت می یابد و اخذ دوسوم آرا جهت اتخاذ تصمیمات، ضروری خواهد بود.

ماده ۱۳ـ رییس مجمع عمومی یک نفر را به عنوان دبیر مجمع عمومی انتخاب خواهد نمود.

ماده۱۴ـ اعضای هیئت مدیره و حسابرس (بازرس قانونی) شرکت می توانند با دعوت رئیس مجمع، بدون داشتن حق رأی، در جلسات مجمع عمومی شرکت نمایند.

ماده۱۵ـ صورتجلسات مجمع عمومی پس از تصویب باید به امضای رئیس مجمع عمومی برسد و در پرونده مخصوص نگاهداری شود.

ماده۱۶ـ وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی به شرح زیر تعیین می شود:

۱ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به ترازنامه و حساب سود و زیان و سایر صورت های مالی شرکت با توجه به گزارش سالیانه هیئت مدیره و گزارش حسابرس (بازرس قانونی).

۲ـ بررسی و تصویب برنامه عملیات و فصول و ارقام بودجه های جاری و سرمایه ای شرکت.

۳ـ اتخاذ تصمیم نسبت به دریافت وام و اعتبار و پرداخت تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور تأمین احتیاجات و مقاصد شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.۴ـ انتخاب اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل.

۵ ـ انتخاب حسابرس (بازرس قانونی) با رعایت قوانین مربوط.

۶ ـ تعیین حقوق و مزایای اعضای هیئت مدیره و حق الزحمه حسابرس (بازرس قانونی) با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۷ـ تعیین خط مشی عمومی شرکت و تصویب برنامه های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت شرکت.

۸ ـ اتخاذ تصمیم در مورد تأسیس شرکت های فرعی و وابسته و شعب و نمایندگی ها و یا برچیدن آنها در داخل و خارج کشور با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۹ـ تصویب آیین‌نامه های اداری، مالی، معاملاتی، رفاهی، استخدامی و سایر آیین‌نامه ها و مقررات مورد نیاز و ساختار تشکیلاتی شرکت، با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۱۰ـ اتخاذ تصمیم در خصوص احتساب اندوخته های قانونی و احتیاطی و ذخیره استهلاک دارایی های ثابت شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۱۱ـ اتخاذ تصمیم در خصوص پیشنهادهای هیئت مدیره، مربوط به انعقاد هرگونه قراردادهای مشارکت و خرید و فروش سهام شرکت های دیگر که مرتبط با فعالیت شرکت باشد با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۱۲ـ اتخاذ تصمیم درباره هر موضوع دیگری که با رعایت مفاد این اساسنامه در دستور جلسه مجمع عمومی قرار گیرد.

ماده۱۷ـ وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق العاده به شرح زیر تعیین می شود:

۱ـ پیشنهاد تغییر یا اصلاح مواد اساسنامه و افزایش یا کاهش سرمایه شرکت و ارائه به هیئت وزیران جهت تصویب.

۲ـ اتخاذ تصمیم در خصوص انحلال یا ادغام شرکت برای ارائه به هیئت وزیران با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ماده ۱۸ـ هیئت مدیره شرکت از پنج نفر عضو اصلی شامل رئیس هیئت مدیره، مدیرعامل (نایب رئیس) و سه نفر دیگر تشکیل می گردد. دو نفر دیگر نیز به عنوان اعضای علی البدل انتخاب می شوند که در غیاب هر یک از اعضای اصلی، به دعوت رئیس هیئت مدیره، شرکت آنان در جلسات و تصمیمات هیئت مدیره الزامی و معتبر خواهد بود.

ماده ۱۹ـ رئیس هیئت مدیره، مدیرعامل و سایر اعضای هیئت مدیره با پیشنهاد رئیس مجمع عمومی و تصویب مجمع عمومی و با صدور حکم از سوی وزیر نفت برای مدت دو سال به این سمت انتخاب می شوند و در پایان مدت عضویت هیئت مدیره، انتخاب مجدد آنان بلامانع است. پس از انقضای دوره تصدی و تا وقتی که هیئت مدیره جدید انتخاب نشده است، هیئت مدیره شرکت با اختیارات فعلی خود به خدمت ادامه خواهند داد.

ماده ۲۰ـ تغییر هر یک از اعضای هیئت مدیره، قبل از پایان خدمت مدت عضویت آنان با پیشنهاد رئیس مجمع عمومی و تصویب مجمع عمومی امکان پذیر می باشد.

ماده ۲۱ـ دعوت، تعیین وقت و اداره جلسات هیئت مدیره و ابلاغ مصوبات به عهده رئیس و در غیاب رئیس به عهده نایب رئیس هیئت مدیره و اجرای مصوبات و تصمیمات هیئت مدیره از وظایف مدیرعامل می باشد. جلسات هیئت مدیره در محل شرکت و حداقل هر ماه یکبار تشکیل خواهد شد. جلسات هیئت مدیره با پیشنهاد هر یک از اعضا و به دعوت و حضور رئیس هیئت مدیره و در غیاب ایشان توسط نایب رئیس هیئت مدیره نیز تشکیل می شود.

تبصره ـ جلسات هیئت مدیره با حضور پنج عضو رسمیت می یابد. تصمیمات هیئت مدیره با اکثریت آرای اعضای حاضر در جلسه معتبر است.

ماده ۲۲ـ هیئت مدیره در حدود مقررات این اساسنامه دارای اختیارات لازم برای اداره امور شرکت و انجام وظایف مربوط به موضوع شرکت می باشد. اختیارات و وظایف هیئت مدیره از جمله موارد زیر می باشد:

۱ـ اجرای تصمیمات مجمع عمومی.

۲ـ ارائه پیشنهاد در مورد طرح تشکیلات و نمودار کلی سازمان شرکت به مجمع عمومی برای تصویب.

۳ـ تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت و تهیه گزارش هیئت مدیره برای تقدیم به مجمع عمومی.

۴ـ تنظیم بودجه سالانه شرکت و ارائه آن به مجمع عمومی برای تصویب.

۵ ـ اجرای بودجه سالانه شرکت و اعمال اصلاحات لازم در بودجه به پیشنهاد مدیرعامل، در حدود اختیاراتی که از طرف مجمع عمومی به هیئت مدیره تفویض شده باشد.

۶ ـ تنظیم برنامه عملیات و تعیین خط مشی و سیاست کلی شرکت جهت تقدیم به مجمع عمومی برای تصویب.

۷ـ اخذ تصمیم نسبت به معاملات و قراردادها طبق مقررات و آیین‌نامه معاملات شرکت.

۸ ـ بررسی و تنظیم پیشنهاد دریافت و پرداخت اعتبار و وام جهت تقدیم به مجمع عمومی برای تصویب.

۹ـ اخذ تصمیم درباره کلیه پیشنهادهای مدیرعامل که برای حفظ حقوق و منافع شرکت لازم و در صلاحیت هیئت مدیره باشد.

۱۰ـ اتخاذ تصمیم برای ارجاع دعاوی و اختلافات به داوری و تعیین داور با حق صلح و سازش با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۱۱ـ اتخاذ تصمیم در مورد هرگونه اقدامی که برای انجام عملیات موضوع شرکت لازم و مقتضی باشد.

ماده ۲۳ـ مدیرعامل مسئول اداره امور شرکت و اجرای مصوبات هیئت مدیره و مجمع عمومی و حسن جریان کلیه امور و حفظ حقوق و منافع و اموال شرکت می باشد و برای ایفای وظایف مذکور دارای اختیارات لازم است و نمایندگی شرکت را در مقابل کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی با حق توکیل به غیر دارد.

تبصره ـ مدیرعامل می تواند تمام یا قسمتی از اختیارات اجرایی خود را به تشخیص و مسئولیت خود به هر یک از اعضای هیئت مدیره و کارمندان شرکت تفویض کند. اختیارات و وظایف مدیرعامل شامل موارد زیر نیز می باشد:

۱ـ استخدام، انتصاب، ارتقاء، انفصال، اعطای پاداش، اضافه حقوق و مزایا و برقراری فوق العاده های کارکنان و به طور کلی اتخاذ تصمیم درباره کلیه امور استخدامی و آموزش کارکنان شرکت طبق قوانین و مقررات مربوط.

۲ـ افتتاح حساب و پرداخت و دریافت وجوه نزد بانک ها و مؤسسات مالی کشور طبق قوانین و مقررات مربوط.

۳ـ تعیین وظایف و حدود اختیارات و مسئولیت های واحدهای مختلف شرکت در حدود تشکیلات و ساختار کلی شرکت.

۴ـ اعمال نظارت های مالی و محاسباتی و حسابرسی نسبت به عملیات و معاملات و مخارج شرکت و شرکت های فرعی و وابسته و بازرسی در کلیه امور شرکت و شعب و نمایندگی ها و مؤسسات تابعه شرکت.

ماده ۲۴ـ چک ها، اوراق و اسناد بهادار و همچنین قراردادها و اسناد مالی که مستلزم قبول تعهد و یا واگذاری حقی از طرف شرکت باشد با امضای مدیرعامل و یکـی از اعضای هیـئت مدیره که برحسب مورد از طرف هـیئت مـدیره تعییـن خواهد شد، معتبر می باشد. مدیرعامل و عضو صاحب امضا هر یک می تواند حق امضای خود را به کارمندان شرکت به تشخیص و مسئولیت خود پس از تصویب هیئت مدیره واگذار نمایند.

تبصره ـ استفاده از حساب های بانکی به امضای یکی از افراد موضوع این ماده و ذیحساب خواهد رسید.

ماده ۲۵ـ مکاتبات و سایر اوراق مربوط به امور اداری و مالی و پرسنلی و جاری شرکت با امضای مدیرعامل و یا کسانی که از طرف او حق امضا دارند صادر می شود. مدیرعامل می تواند حق امضا خود را به تشخیص و مسئولیت خود به کارکنان شرکت واگذار نماید.

ماده ۲۶ـ حسابرس (بازرس قانونی) شرکت، طبق قوانین و مقررات مربوط، توسط مجمع عمومی انتخاب خواهد شد.

ماده ۲۷ـ وظایف حسابرس (بازرس قانونی) به شرح زیر تعیین می شود:

۱ـ تطبیق عملیات شرکت با برنامه و بودجه مصوب.

۲ـ رسیدگی به ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت و تصدیق مطابقت آنها با کارت ها و دفاتر شرکت و ارائه گزارش لازم به مجمع عمومی، ظرف یک ماه پس از اخذ صورت های مالی مربوط.

تبصره ـ یک نسخه از گزارش مزبور باید بیست روز قبل از جلسه مجمع عمومی که در تیر ماه هر سال تشکیل می گردد، به رئیس هیئت مدیره و یک نسخه به مدیرعامل تسـلیم شود که به ضمیمه گزارش هیئت مدیره با ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت به مجمع عمومی تقدیم گردد.

۳ـ ارائه گزارش در خصوص پیشنهاد افزایش یا کاهش سرمایه شرکت به مجمع عمومی فوق العاده.

۴ـ مطالعه گزارش سالیانه هیئت مدیره و اظهارنظر نسبت به مندرجات آن.

۵ ـ گزارش کتبی موارد لازم به هیئت مدیره و مجمع عمومی.

ماده ۲۸ـ حسابرس (بازرس قانونی) حق مراجعه به کلیه دفاتر و اسناد و مدارک و قراردادهای شرکت را دارد.

ماده ۲۹ـ حسابرس (بازرس قانونی) می تواند نظرات خود را به رئیس هیئت مدیره و یا مدیرعامل اطلاع دهد و از مدیرعامل بخواهد اطلاعات و مدارک لازم را در اختیار وی بگذارند.

ماده ۳۰ـ اجرای وظایف حسابرس (بازرس قانونی) که بر طبق مقررات این اساسنامه تعیین شده، نباید به هیچ وجه مانع جریان عادی کار شرکت گردد.

فصل چهارم ـ ترازنامه و حساب سود و زیان

ماده ۳۱ـ سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و در آخر اسفند ماه همان سـال خاتـمه می یابد و کلیه دفـاتر شرکت به تاریـخ روز آخر سـال مالی بـسته می شود. ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت و گزارش هیئت مدیره باید ظرف چهل و پنج روز قبل از تاریخ تشکیل مجمع عمومی تهیه و به حسابرس (بازرس قانونی) تسلیم شود.

ماده ۳۲ـ شرکت برای انجام و توسعه عملیات خود، علاوه بر آن که در بخش هزینه های جاری کماکان از محل بودجه جاری شرکت ملی نفت ایران استفاده می کند، بودجه و اعتبار لازم را از محل منابع مالی زیر تأمین خواهد نمود:

۱ـ منابع داخلی و درآمدهای حاصل از ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، مشاوره و غیر آن.

۲ـ منابع بودجه عمومی کشور.

۳ـ اعتبارات پژوهشی شرکت های اصلی تابعه وزارت نفت.

۴ـ کمک های دریافتی از شرکت های اصلی و فرعی وزارت نفت.

۵ ـ منابع یارانه ای و صرفه جویی انرژی اختصاصی دولت، موضوع ماده (۷۳) قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی ـ مصوب ۱۳۸۹ـ و اصلاحات بعدی آن و منابع ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها ـ مصوب ۱۳۸۸ـ .

۶ ـ سایر درآ مدهای موضوع فعالیت شرکت.

تبصره ـ در صورت نیاز، شرکت می تواند با تصویب مجمع عمومی و با رعایت قوانین و مقررات مربوط، کسری بودجه را تأمین نماید.

ماده ۳۳ـ در ترازنامه اقلام دارایی شرکت به بهای خرید یا تمام شده پس از استهلاک منظور می شود. مطالبات مشکوک به ارزش احتمالی روز تنظیم ترازنامه احتساب می گردد. اقلام سوخت شده نباید جزو دارایی شرکت منظور شود.

فصل پنجم ـ سایر مقررات

ماده ۳۴ـ شـرکت با تصویب مجمع عمومی یا هیئت مـدیره از کلـیه مزایای رفـاهی و معـافیت هـای مـقرر بـرای شـرکت هـای تـابعه وزارت نـفت برخـوردار خواهد شد.

ماده ۳۵ـ معاملات شرکت به موجب آیین‌نامه معاملات شرکت و سایر قوانین و مقررات مربوط انجام می شود.

ماده ۳۶ـ شرکت در تهیه مسکن و تأمین رفاه و بهداشت و فرهنگ و آموزش و تفریحات سالم کارکنان خود و کمک های اجتماعی به آنان و حفاظت آنان در مقابل حوادث با رعایت قوانین و مقررات مربوط اهتمام به عمل می آورد.


این اساسنامه به موجب نامه شماره ۵۱۵۶۵/۳۰/۹۲ مورخ ۳۰/۵/۱۳۹۲ شورای نگهبان به تأیید شورای یاد شده رسیده است.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ اسحاق جهانگیری