آیین‌نامه چگونگی هزینه وجوه حاصل از حق التولیه و حق النظاره در سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱

تاریخ تصویب: ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۲/۰۵/۱۰

شماره ۹۷۶۳۱/ت۴۸۴۸۳هـ  – ۱۳۹۲/۴/۲۹

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۹۲/۳/۲۶ بنا به پیشنهاد شماره ۱۲۹۷۵۱/۱ مورخ ۶/۹/۱۳۹۱ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد ماده (۱۲) قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه ـ مصوب ۱۳۶۳ـ ، آیین‌نامه چگونگی هزینه وجوه حاصل از حق التولیه و حق النظاره در سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ـ  [اصلاحی ۱۳۹۲/۱۲/۲۱]
وجوهی که سازمان اوقاف و امور خیریه که در این آیین‌نامه به اختصار «سازمان» نامیده می شود، از محل حق التولیه و حق النظاره در سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ به شرح زیر دریافت و رأساً هزینه نموده است، تنفیذ می گردد.

الف ـ درآمد (۱۳۹۰)

۱ـ مانده اعتبار مصرف نشده وصولی (حق التولیه و حق النظاره) در ابتدای سال مالی ۱۳۹۰، مبلغ چهارده میلیارد و چهارصد و سی و هفت میلیون (۱۴.۴۳۷.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

۲ـ وصول حق التولیه در سال ۱۳۹۰، مبلغ هفتاد و هشت میلیارد و پانصد و شصت و سه میلیون (۷۸.۵۶۳.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

۳ـ وصول حق النظاره در سال ۱۳۹۰، مبلغ بیست میلیارد (۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.جمع درآمد: مبلغ یکصد و سیزده میلیارد (۱۱۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

ب ـ هزینه (۱۳۹۰)

۱ـ تبلیغ و نشر معارف اسلامی، مبلغ شصت و سه میلیارد (۶۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

۲ـ حفظ عین و منافع، شناسایی و احیا و حفظ و اداره امور موقوفات و رقبات کشور، مبلغ بیست و سه میلیارد (۲۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

۳ـ حفظ و اداره، راهبری، حمایت و نظارت بر بقاع و اماکن مذهبی و کمک به بازسازی و تکمیل آنها به مبلغ ده میلیارد و پانصد و شصت و سه میلیون (۱۰.۵۶۳.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

۴ـ حق الزحمه هیئت های امنای موقوفات و بقاع، حق النظاره نظار موقوفات و حفظ و اداره سازمان، مبلغ دو میلیارد (۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

۵ ـ موجودی پایان دوره (منتقل شده از سال ۱۳۸۹)، مبلغ چهارده میلیارد و چهارصد و سی و هفت میلیون (۱۴.۴۳۷.۰۰۰.۰۰۰) ریال.جمع هزینه: مبلغ یکصد و سیزده میلیارد (۱۱۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

ج ـ درآمد (۱۳۹۱)

۱ـ مانده اعتبار مصرف نشده وصولی (حق التولیه و حق النظاره) در ابتدای سال مالی ۱۳۹۱، مبلغ یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

۲ـ وصول حق التولیه در سال ۱۳۹۱، مبلغ یکصد و بیست میلیارد (۱۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

۳ـ وصول حق النظاره در سال ۱۳۹۱، مبلغ بیست و سه میلیارد (۲۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.جمع درآمد: مبلغ یکصد و چهل و چهار میلیارد (۱۴۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

د ـ هزینه (۱۳۹۱)

۱ـ تبلیغ و نشر معارف اسلامی، مبلغ هشتاد و سه میلیارد و پانصد میلیون (۸۳.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

۲ـ حفظ عین و منافع، شناسایی و احیاء و حفظ و اداره امور موقوفات و رقبات کشور، مبلغ سی و چهار میلیارد و پانصد میلیون (۳۴.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

۳ـ حفظ و اداره، راهبری، حمایت و نظارت بر بقاع و اماکن مذهبی و کمک به بازسازی و تکمیل آنها به مبلغ بیست و دو میلیارد (۲۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

۴ـ حق الزحمه هیئت های امنای موقوفات و بقاع، حق النظاره نظار موقوفات، حفظ و اداره سازمان، مبلغ سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

۵ ـ مـوجودی پایـان دوره (مـنتقل شده از سال ۱۳۹۰)، مبلغ یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.جمع هزینه: مبلغ یکصد و چهل و چهار میلیارد (۱۴۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

تبصره ـ سازمان مجاز است در سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱، با اذن و مجوز نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان برابر سرجمع کلی، تا پانزده درصد در موضوعات منابع و مصارف یاد شده افزایش یا کاهش داشته باشد.


ماده۲ـ چنانچه میزان وصولی درآمد بیش از درآمد پیش بینی شده در بندهای «الف» و «ج» ماده (۱) باشد، سازمان می تواند مبلغ مازاد را از خزانه دریافت و با صلاحدید نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان و یا مقام مجاز از طرف ایشان در راستای بندهای «ب» و «د» ماده (۱) و برنامه های سازمان هزینه نماید.


ماده۳ـ تبلیغ و نشر معارف اسلامی (موضوع این آیین‌نامه) شامل فعالیت هایی است که برای کمک به ترویج و تعظیم شعائر اسلامی و آموزش قرآن مجید، تربیت حافظ و قاری قرآن کریم، چاپ و اهدای قرآن کریم، چاپ و نشر محصولات فرهنگی و مباحث نمایشگاهی برای بقاع متبرکه، راه اندازی و تجهیز مرکز فرهنگی هنری در بقاع متبرکه، انتخاب و اعزام قاریان و داوران به مسابقات کشوری و بین المللی قرآن کریم، کمک به برگزاری مسابقات قرآنی، چاپ و نشر، ترویج و تبلیغ سنت حسنه وقف، تجهیز کتابخانه، اعزام مبلغ مذهبی به سراسر کشور (با اولویت مناطق محروم) و سایر هزینه های سازمان شامـل کمک به اجرای بـرنامه های مصوب مذهبـی استان های محروم، کمک به پنج ویژه برنامه مهم کشوری در سطح بقاع متبرکه، حمایت از مؤسسات فرهنگی و قرآنی همسو با نظام، کانون ها و دارالقرآن های فعال، کمک به مؤسسه جامعه القرآن الکریم و شعب استانی آن.


ماده ۴ـ حفظ عین و منافع، شناسایی و احیاء و حفظ اداره موقوفات و رقبات کشور (موضوع جزء (۲) بندهای «ب» و «د» ماده (۱)) از قبیل کمک و پرداخت وجوه لازم برای انجام امور ثبتی، قضایی، عمرانی، تعمیر و احیاء، شناسایی، حفظ و اداره امور موقوفات و رقبات با رعایت صرفه و صلاح موقوفات و تهیه وسایل، امکانات و ساختمان برای استقرار ادارات اوقاف و امور خیریه در استان ها، شهرستان ها و وقف آنها که با تولیت نماینده ولی فقیه می باشد و عواید حاصله برای مصارف تعیین شده در بندهای «ب» و «د» ماده (۱) و تأمین کسری های احتمالی نیازمندی برنامه های سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ سازمان هزینه می شود.ماده۵ ـ اعتبار جزء (۳) بندهای «ب» و «د» ماده (۱) برای حمایت از احیاء، نوسازی، توسعه و دیگر امور عمرانی بقاع و اماکن مذهبی و حفظ و اداره، راهبری، حمایت و نظارت بر آنها توسط سازمان مرکزی هزینه می شود.


ماده ۶ ـ فعالیت های پیش بینی شده در مواد (۳)، (۴) و (۵) با توجه به تشخیص ضرورت و اولویت هزینه های موضوع مواد یاد شده با سرپرست سازمان یا مقام مجاز از طرف وی خواهد بود.


ماده ۷ـ تعهدات دوره مالی سال قبل نسبت به مفاد مواد (۳)، (۴) و (۵) با موافقت سرپرست سازمان یا مقام مجاز از طرف وی قابل پرداخت است.ماده۸ ـ مانده درآمد سازمان در پایان هر سال به درآمد سال بعد منتقل و منظور می شود.


ماده۹ـ سال مالی سازمان از اول فروردین ماه تا پایان اسفند ماه است.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمدرضا رحیمی