قانون اصلاح قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مجمع بین المللی انرژی

تاریخ تصویب: ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۲/۰۳/۱۸

ماده واحده ـ منشور مجمع بین المللی انرژی به شرح پیوست جایگزین اساسنامه دبیرخانه مجمع بین المللی انرژی مندرج در ذیل تبصره ماده واحده قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مجمع بین المللی انرژی مصوب ۱۳۹۰/۸/۱۱ می گردد.

تبصره ـ رعایت اصل هفتاد و هفتم (۷۷) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اجرای بخش (۱۵) و پیوست آن و اصل هشتادم (۸۰) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اجرای بخشهای (۱۰)، (۱۳) و (۱۷) منشور الزامی است.


منشور مجمع بین المللی انرژی

بخش اول ـ مجمع

۱ـ مجمع بین المللی انرژی (که از این پس از آن به عنوان «مجمع» یاد می شود) براساس مقررات زیر تشکیل می شود:

۲ ـ مجمع، تشکیلات بین دولتی است که به عنوان تسهیل کننده بی طرف گفتگوهای غیررسمی، آزاد، آگاهانه و مستمر انرژی در سطح جهانی در میان دولت های تولیدکنندگان و مصرف کنندگان انرژی عضو مجمع از جمله دولت های گذر انرژی عمل می کند.

۳ـ منشور هیچگونه حقوق یا تعهدات الزام آور حقوقی را در بین یا میان اعضای آن به وجود نمی آورد.

۴ـ هر دولت عضو در راستای قوانین داخلی و تعهدات بین المللی خود در قبال گفتگوهای جهانی انرژی متعهد است، در مجمع شرکت می نماید و با حسن نیت تلاش می کند تا مفاد منشور را اجراء و اهداف آن را محقق نماید.

بخش دوم ـ اهداف

اهداف بنیادین مجمع عبارتند از:

الف ـ ترویج تفاهم متقابل و آگاهی بیشتر از منافع مشترک انرژی در میان اعضای خود

ب ـ ارتقای درک بهتر از مزایای بازارهای با ثبات و شفاف انرژی برای سلامت اقتصاد جهان، امنیت عرضه و تقاضای انرژی، توسعه تجارت جهانی و سرمایه گذاری در منابع انرژی و فناوریپ ـ شناسایی و ارتقای اصول و خط مشی هایی که موجب ارتقای شفافیت ثبات و پایداری در بازار انرژی می شود

ت ـ کاهش اختلاف نظرها در خصوص مقوله های جهانی انرژی در میان دولت های عضو تولیدکننده، مصرف کننده و گذر انرژی و ارتقای درک بیشتر از وابستگی آنها و مزایایی که از طریق انجام گفتگو و همکاری نصیب آنها خواهد شد و همچنین همکاری و گفتگو بین اعضاء و صنایع مرتبط با انرژی

ث ـ ارتقای مطالعات و تبادل نظر در خصوص روابط درونی بین انرژی، فناوری، مقوله های زیست محیطی، رشد اقتصادی و توسعه

ج ـ ایـجاد اطمـینان و اعـتمادسـازی از طـریق نشـر اطـلاعات بهبـودیـافتـه در میان دولت ها

چ ـ تسهیل جمع آوری، تهیه و انتشار داده ها، اطلاعات و تجزیه و تحلیل هایی که به شفافیت، ثبات و پایداری بازار کمک می کنند.

بخش سوم ـ عضویت

۱ـ دولت های عضو سازمان ملل متحد که در اجلاس وزارتی مورخ ۲۲ فوریه ۲۰۱۱ میلادی (۳ اسفند ۱۳۸۹ هـ ش) در ریاض شرکت نمودند و منشور را به عنوان اعضای مجمع در همان روز تصویب و امضاء کردند، اعضای مجمع هستند.

۲ـ هر یک از دیگر دولت های عضو سازمان ملل متحد به شرط تحقق شرایط زیر می توانند به عضویت درآیند:

الف ـ ارائه یادداشت رسمی مکتوب به دبیرکل مجمع که بیانگر تصویب منشور توسط آن عضو و تمایل به عضویت در مجمع است.

ب ـ پذیرش عضـویت آن از طـریق اجماع توسـط هیأت اجـرایی و در صـورت عدم اجماع از طریق اکثریت چهارپنجم اعضای حاضر و رأی دهنده

۳ـ هر عضو مجمع براساس معیار کمکهای مالی به بودجه مندرج در پیوست منشور، کمک مالی سالیانه خود را به بودجه سالانه دبیرخانه ارائه می نماید. انتظار نمی رود آن دسته از اعضای مجمع که توسط دفتر نمایندگی عالی سازمان ملل متحد برای کشورهای کمتر توسعه یافته در زمره کشورهای کمتر توسعه یافته قلمداد شده اند، کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی و کشورهای در حال توسعه واقع در جزایر کوچک، کمک های مالی سالانه به دبیرخانه بپردازند.

بخش چهارم ـ ارکان

۱ـ ارکان اصلی مجمع به شرح زیر می باشند:

الف ـ اجلاس های وزارتی

ب ـ هیأت اجرایی

پ ـ دبیرخانه

ت ـ گروه حمایت بین المللی

ث ـ کارگروه مشاوره صنعتی

۲ ـ ارکان مجمع باید تلاش نمایند تا تصمیم های خود را بر اساس اجماع اتخاذ نمایند . در صورت عدم حصول اجماع، تصمیم های فوق با اکثریت دوسوم اعضای حاضر و رأی دهنده اتخاذ خواهند شد، مگر اینکه به گونه دیگری مشخص شده باشد. از نظر این منشور عبارت «اعضای حاضر و رأی دهنده» به معنی اعضای حاضر و رأی دهنده مثبت یا منفی است. اعضایی که از رأی دادن امتناع می نمایند به عنوان اعضایی که رأی نداده اند محسوب می شوند. حضور اکثریت اعضاء برای اتخاذ هرگونه تصمیمی الزامی است مگر آنکه به گونه دیگری مشخص شده باشد.

بخش پنجم ـ اجلاس های وزارتی

۱ـ اجلاس های وزارتی دو سالانه

الف ـ اجلاس های وزارتی، مهمترین رکن مجمع هستند که به عنوان محلی بی طرف برای انجام گفتگوهای سطح بالا، غیررسمی، آزاد، آگاهانه و مستمر در زمینه انرژی جهانی در میان اعضای مجمع ایفای نقش می کنند.

ب ـ هیأت اجـرایی و دبیـرخانه با هماهنگی دولت میزبان و کمک میزبان (ها) به آماده سازی، سازماندهی و مدیریت اجلاس وزارتی می پردازند به گونه ای که اجلاس مزبور به گفتگوهای متمرکز و نتیجه گرا در جهت اهداف مجمع منجر شود.

پ ـ اجلاس وزارتی حداقل هر دو سال یک بار برگزار می شود.

ت ـ وزیر کشور میزبان و وزیر (وزرای) کشور (های) کمک میزبان به ترتیب به عنوان رئیس و نایب رئیس اجلاس وزارتی عمل می کنند.

۲ـ اجلاس وزارتی فوق العاده

الف ـ اجلاس وزارتی فوق العاده می تواند به درخواست حداقل پنج عضو مجمع و تصویب هیأت اجرائی برگزار شود.

ب ـ هرگونه درخواست برای برگزاری اجلاس وزارتی فوق العاده باید به طور کتبی و از طریق دبیرکل به رئیس اجلاس وزارتی آتی ارائه شود. رئیس درخواست مزبور را از طریق دبیرکل به هیأت اجرایی ارائه می نماید.

پ ـ هیأت اجرایی طی مدت بیست و یک روز پس از دریافت درخواست مذکور راجع به آن تصمیم گیری می کند.

۳ـ گروه های کاری

الف ـ اجلاس های وزارتی می توانند برای انجام کارهای خاص گروه های کاری در سطح وزارتی یا سطوح دیگر تشکیل دهند، گروه های کاری اجلاس وزارتی را در جریان نتایج کار خود قرار می دهند.

ب ـ هر عضو مجمع یا دبیرکل می تواند درخواست تشکیل گروه کاری را مطرح نماید. درخواست مذکور باید به طور کتبی و با ذکر دلایل لازم برای تشکیل آن از طریق دبیرکل به رئیس هیأت اجرایی ارائه گردد.

هیأت اجرایی طی مدت شصت روز از زمان دریافت درخواست راجع به آن تصمیم گیری می کند.

پ ـ هر گروه کاری تشکیل شده براساس جزء (ب) بند (۳) باید هیأت اجرایی را در جریان نتایج کارهای خود قرار دهد.

ت ـ هر کشور عضو مجمع که مایل به شرکت در گروه کاری تشکیل شده براساس جزء (ب) بند (۳) باشد می تواند قبل از تاریخ تعیین شده برای برگزاری جلسه گروه کاری مزبور مراتب را به اطلاع هیأت اجرایی برساند.

۴ـ بیانیه های اختتامیه اجلاس وزارتی

الف ـ کشور میزبان و کمک میزبان (های) اجلاس وزارتی با پشتیبانی دبیرخانه و با مسؤولیت خود در پایان اجلاس وزارتی، بیانیه اختتامیه را آماده و صادر می کنند.

ب ـ اجلاس وزارتی ممکن است با توجه به نتایج اجلاس خود مکاتبات اضافی و سایر اشکال مکاتبه را صادر نماید.

بخش ششم ـ هیأت اجرایی

۱ـ وظایف هیأت اجرایی

الف ـ هیأت اجرایی نهاد مدیریتی مجمع است.

ب ـ وظایف هیأت اجرایی شامل موارد زیر است:

۱ـ تصویب عضویت در مجمع طبق بند (۲) بخش سوم

۲ـ تصویب برگزاری اجلاس های وزارتی فوق العاده

۳ ـ تصویب موضوع اصلی و برنامه اجلاس وزارتی دوسالانه با امعان نظر به نیاز به انجام گفتگوهای متمرکز و نتیجه مدار

۴ ـ تصویب و نظارت بر برنامه کاری دوسالانه دبیرخانه با در نظر گرفتن نظرات احتمالی ارائه شده توسط اعضای مجمع

۵ ـ بررسی و تصویب بودجه سالانه دبیرخانه با در نظر گرفتن نظرات احتمالی ارائه شده توسط اعضای مجمع

۶ ـ بررسی و تصویب صورتحساب های مالی دبیرخانه

۷ـ تصویب مقررات اداری و مالی دبیرخانه

۸ ـ انتصاب حسابرس به منظور حسابرسی سالانه حساب های دبیرخانه

۹ـ انتصاب دبیرکل از میان اتباع اعضای مجمع

۱۰ـ انتخاب کشور میزبان و کمک میزبان(های) اجلاس وزارتی دوسالانه و در صورت لزوم اجلاس های وزارتی فوق العاده. اساساً هر اجلاس وزارتی یک کمک میزبان خواهد داشت، با این وجود هیأت اجرایی در صورت اقتضاء می تواند دو کشور را به عنوان کمک میزبان انتخاب نماید.

۱۱ـ ایجاد گروههای کاری یا کارگروهها و تعیین وظایف مربوط به شکل مناسب به منظور پرداختن سریع به موضوع های طرح شده در جلسه هیأت اجرایی

۱۲ـ تصویب ایجاد یک یا چند دفتر اقماری دبیرخانه در محلهایی به غیر از محل استقرار دبیرخانه در صورت اقتضاء

۲ـ چگونگی شکل گیری هیأت اجرایی و عضویت در آن

الف ـ هیأت اجرایی باید ظرف یک ماه پس از پایان یافتن اجلاس وزارتی دوسالانه تشکیل شود و تا زمان خاتمه اجلاس وزارتی دوسالانه بعدی انجام وظیفه نماید.

ب ـ هیأت اجرایی متشکل از نمایندگان معرفی شده از سوی وزرای متولی امور انرژی سی و یک کشور عضو مجمع است. نمایندگان «آژانس بین المللی انرژی» و «اوپک» اعضای بدون حق رأی هیأت اجرایی هستند. هیأت اجرایی، حسب مورد می تواند از دیگر نهادهای بین دولتی برای شرکت در جلسات هیأت اجرایی به عنوان ناظر دعوت به عمل آورد.

پ ـ از سی و یک عضو هیأت اجرایی، بیست و سه عضو دائم هیأت اجرایی و هشت عضو چرخشی می باشند.

ت ـ اعضای دائم هیأت اجرایی عبارتند از کشور میزبان دبیرخانه، یازده کشور بزرگ تولیدکننده نفت و گاز و یازده کشور بزرگ مصرف کننده نفت و گاز۱ که براساس فهرست آخرین اعداد و ارقام جمع آوری شده توسط دبیرخانه تا روز یکم ژانویه (یازدهم دی ماه) سال برگزاری اجلاس وزارتی تعیین و توسط هیأت اجرایی تصویب می شوند.کرسی هر عضو مجمع که تمایل به خدمت به عنوان عضو دائم هیأت اجرایی را نداشته باشد باید توسط کشوری که در فهرست یاد شده در جایگاه بعدی قرار دارد پر شود.

ث ـ عضویت دائم در هیأت اجرایی هر دو سال یکبار و براساس آخرین اعداد و ارقام جمع آوری شده توسط دبیرخانه تا روز یکم ژانویه (یازدهم دی ماه) سال برگزاری اجلاس وزارتی دوسالانه بازنگری می شود.

ج ـ اعضای چرخشی طی یک ماه پس از شکل گیری هیأت اجرایی متشکل از اعضای دائم توسط اعضای دائم انتخاب خواهند شد.

چ ـ اعضای چرخشی می توانند برای دوره های متوالی منصوب شوند. با این حال تلاش می شود که فرصت خدمت در هیأت اجرایی به عنوان عضو چرخشی در اختیار اعضایی که شرایط عضویت دائم در هیأت اجرایی را ندارند نیز قرار بگیرد.

ح ـ در انتخاب اعضای چرخشی باید به تحقق توازن بین کشورهای تولیدکننده، مصرف کننده و گذر نفت و گاز، کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه توجه شود و توزیع جغرافیایی نیز در نظر گرفته شود. با این وجود دو یا سه کرسی چرخشی را باید برای کشور میزبان و کمک میزبان (های) اجلاس وزارتی دوسالانه بعدی در نظر گرفت، مگر اینکه آنها اعضای دائم هیأت اجرایی باشند.

خ ـ ریاست هیأت اجرایی به عهده کشور میزبان اجلاس وزارتی دوسالانه آتی است.دوره ریاست فوق پس از پایان اجلاس وزارتی دوسالانه قبلی آغاز و پس از پایان اجلاس وزارتی دوسالانه به میزبانی آن کشور خاتمه می یابد.

د ـ وظایف رئیس هیأت اجرایی عبارتند از:

۱) بررسی دستور جلسه و آمادگی برای برگزاری هر جلسه هیأت اجرایی

۲) ریاست جلسات هیأت اجرایی و…

۳) شرکت در کلیه اجلاس های وزارتی مجمع به نمایندگی از طرف هیأت اجراییذ ـ نماینده کشور کمک میزبان به عنوان نایب رئیس هیأت اجرایی انجام وظیفه می نماید.در مواقعی که دو کشور، کمک میزبان باشند، هیأت اجرایی تصمیم می گیرد که کدام یک، نایب رئیس هیأت اجرایی باشد.

۳ـ جلسات هیأت اجرایی و چگونگی مدیریت امور مربوط به آن

الف ـ جلسات هیأت اجرایی حداقل دو بار در سال تشکیل می شوند. حداقل یکی از این جلسات در مقر دبیرخانه مجمع برگزار می شود.

ب ـ جلسات اضافه هیأت اجرایی می تواند براساس صلاحدید رئیس هیأت اجرایی و دبیرکل یا بنا به درخواست حداقل سه چهارم اعضای هیأت اجرایی برگزار شود.

پ ـ حضور حداقل دو سوم اعضای هیأت اجرایی ملاک به حد نصاب رسیدن جلسه اتخاذ تصمیم است.

ت ـ هیأت اجرایی می تواند به منظور کمک به اجرای وظایف محوله به آن، گروههای کاری یا کارگروههایی را تشکیل دهد.

بخش هفتم ـ دبیرخانه

۱ـ دبیرخانه رکن اجرایی مجمع است.

۲ـ دبیرخانه فعالیت های محوله به آن و درج شده در برنامه کاری دوسالانه را برنامه‌ریزی، سازمان دهی و اجراء می کند، در آماده سازی برگزاری اجلاس های وزارتی مشارکت می نماید و هرگونه فعالیت دیگری را که هیأت اجرایی به آن واگذار نماید انجام می دهد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱ـ اعضایی در فهرست کشورهای تولیدکننده نفت و گاز قرار می گیرند که حجم تولید آنها (برحسب میلیون تن معادل نفت) بیش از حجم مصرف آنها (برحسب میلیون تن معادل نفت) است و کشورهایی در فهرست کشورهای عضو مصرف کننده نفت و گاز قرار می گیرند که حجم مصرف آنها بیش از حجم تولید آنها است. تولیدکنندگان بزرگ نفت و گاز برحسب حجم تولید و مصرف کنندگان بزرگ نفت و گاز برحسب حجم مصرفشان رده بندی می شوند.

۳ـ وظایف دبیرخانه شامل موارد زیر نیز می شود:

الف) فراهم نمودن فضای بی طرف برای انجام گفتگو و تبادل دیدگاه ها درخصوص مقوله های مرتبط با اهداف مجمع در میان اعضاء و بین اعضای مجمع و صنایع مرتبط با انرژی

ب) تبادل داده ها و اطلاعات انرژی در میان کشورهای تولیدکننده، مصرف کننده و گذر، سازمان ها و صنایع مرتبط با انرژی

پ) سازماندهی، هم اندیشی ها، محافل علمی، فراهمایی ها، کارگاه ها، برنامه های آموزشی، نمایشگاه و میزگردهای مرتبط با مقوله های جهانی و منطقه ای انرژی

ت) برقراری و انجام گفتگو و همکاری با نهادهای دیگر مرتبط با انرژی در انجام تحقیقات و تجزیه و تحلیل ها

ث) کمک به مؤسسات انرژی در بخش های دولتی و خصوصی و سازمان های بین المللی و غیر دولتی به منظور ارتقای مطالعه و تبادل نقطه نظرها در خصوص رابطه داخلی بین انرژی، فناوری، مقوله های زیست محیطی، رشد اقتصادی و توسعه

ج) تهیه و انتشار خبرنامه ها، گزارش های آماری و تحلیلی، اعلامیه ها و بیانیه های مطبوعاتی درباره فعالیت های مجمع

چ) کمک به اعضای مجمع به منظور حصول اطمینان از انجام گفتگوهای بیش از پیش متمرکزتر و نتیجه مدارتر میان آنها

ح) ارائه خدمات مشاوره ای، عملیاتی و تدارکاتی به کشور میزبان اجلاس وزارتی

خ) آماده سازی دستور جلسه متمرکز و جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط واقعی مرتبط با دستور جلسه اجلاس وزارتی به منظور تسهیل بحث ها درخصوص مقوله های عینی

د) کمـک به کشور میزبان و کمک میزبان (ها) در خصوص آماده سازی و صدور بیانیه اختتامیه

ذ) تهیه دستور جلسات، تجزیه و تحلیل های لازم، گزارشها و کمک به هیأت اجرایی، گروه حمایت بین المللی و کارگروه مشاوره صنعتی

ر) توزیع برنامه کاری دوسالانه پیشنهادی و پیش نویس بودجه سالانه در میان اعضای مجمع و انتقال هرگونه نظرهای احتمالی اعضاء در آن خصوص به هیأت اجرایی و

ز) توزیع برنامه کاری دوسالانه و بودجه سالانه مصوب هیأت اجرایی بین اعضای مجمع

۴ـ دبیرخانه ضمن مشورت با هیأت اجرایی می تواند با آژانس بین المللی انرژی اتمی، اوپک، مجمع کشورهای صادرکننده گاز، اتحادیه بین المللی گاز و دیگر سازمان های مرتبط، همکاری کند. دبیرخانه در عین همکاری با این سازمان ها در خصوص موضوع های مورد علاقه متقـابل تا حد امکان از دوباره کاری اجتناب می ورزد. در صورت اقتضای همکاری های مزبور را می توان از طریق یادداشت تفاهم پس از تصویب هیأت اجرایی ترتیب داد.

۵ ـ هر عضو مجمع، انجام کارهای دبیرخانه در ارتباط با سازماندهی و مدیریت هم اندیشی ها، گفتگوها، گروه های کاری، جلسات آموزشی و دیگر فعالیت های مجمع در سرزمین خود را تسهیل می نماید.

۶ ـ دبیرکل و کارکنان دبیرخانه نباید در انجام وظایف خود در جستجوی دستورهایی از هر منبع خارج از مجمع باشند یا آنها را بپذیرند.

۷ـ ریاست و مدیریت دبیرخانه بر عهده دبیرکل است.

۸ ـ دبیرکل به عنوان رئیس اجرایی مجمع خدمت می کند و استقلال و اختیار لازم برای انجام امور مجمع و پیشبرد اهداف و وظایف خود به گونه مندرج در این منشور به وی داده شده است.

۹ـ دبیرکل در مورد عملکرد خود در قبال هیأت اجرایی پاسخگو خواهد بود.

۱۰ـ دبیرکل، کارکنان دبیرخانه را از میان اتباع کشورهای عضو مجمع براساس مقررات استخدامی و با در نظر گرفتن ضرورت توازن جغرافیایی انتخاب می کند. دبیرکل باید قبل از انتصاب مدیران بخش های دبیرخانه، با هیأت اجرایی مشورت نماید و از آن نظرخواهی کند.

۱۱ـ دبیرکل توسط هیأت اجرایی برای مدت چهار سال منصوب می شود. دوره تصدی دبیرکل می تواند برای یک دوره دیگر تا مدت دو سال تمدید گردد. دبیرکل در مقر دبیرخانه مستقر می شود.

۱۲ـ وظایف دبیرکل عبارتند از:

الف) تهیه برنامه کاری دوسالانه دبیرخانه به منظور ترغیب و اجرای اهداف منشور و سیاست های رهنمودی و اولویت های ارائه شده توسط اجلاس های وزارتی

ب) هدایت امور دبیرخانه و حصول اطمینان از تهیه و ارائه به موقع و کارآمد برنامه کار دوسالانه

پ) دبیری جلسات هیأت اجرایی

ت) خدمت رسانی به هیأت اجرایی و ارائه هرگونه اطلاعات درباره فعالیت های جاری دبیرخانه و هرگونه اطلاعات دیگر مرتبط با کار هیأت اجرایی یا موارد درخواست توسط هیأت اجرایی

ث) حفظ ارتباط با اعضای مجمع، سازمان ها و صنایع مرتبط با انرژی درباره موضوع های مربوط به بازارهای بین المللی انرژی

ج) درخواست و دریافت پیشنهاد از نمایندگی اعضای مجمع، سازمان ها و دست اندرکاران بخش صنعت شرکت کننده در مجمع راجع به فعالیت های مجمع

چ) حصول اطمینان از مدیریت کارآمد منابع انسانی و مالی

ح) گماردن مشاوران در مواقع لازم برای ارائه خدمات مشاوره ای درخصوص موضوع های ویژه مرتبط با کار مجمع یا انجام مطالعات کارشناسی چنانچه دبیرخانه توان انجام آن را نداشته باشد.

خ) اطلاع رسانی به اعضای مجمع درخصوص میزان کمک مالی آنها به بودجه سالانه دبیرخانه براساس معیار میزان کمک مالی مندرج در پیوست و ارائه گزارش های منظم به هیأت اجرایی و در مورد آن، و

د) تهیه پیش نویس بودجه و دیگر گزارش های مالی دبیرخانه به منظور ملاحظه و تصویب هیأت اجرایی

بخش هشتم ـ گروه حمایت بین المللی

۱ ـ گروه حمایت بین المللی متشکل از نمایندگان اعضای هیأت اجرایی، دبیرخانه های آژانس بین المللی انرژی و اوپک و هر تعداد از اعضای مجمع است که مایل به شرکت در آن باشند. رئیس هیأت اجرایی و دبیرکل می توانند از دیگر سازمان های بین المللی به منظور شرکت در جلسات گروه حمایت بین المللی دعوت به عمل آورند.

۲ـ گروه حمایت بین المللی

الف) به هیأت اجرایی و دبیرخانه درباره ساختار و موضوع های اصلی اجلاس وزارتی دوسالانه آتی، مقوله های خط مشی انرژی و راه های ممکن برای بهبود گفتگوها در میان کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده انرژی از جمله کشورهای عضو گذر انرژی مشاوره می دهد، و

ب) در راستای اجرای برنامه کاری دو سالانه به هیأت اجرایی و دبیرخانه مشورت می دهد و کمک می کند.

۳ـ گروه حمایت بین المللی پس از پایان اجلاس وزارتی دوسالانه و تشکیل هیأت اجرایی جدید تشکیل می شود.

۴ـ رئیس هیأت اجرایی، ریاست گروه حمایت بین المللی را بر عهده دارد.

۵ ـ جلسات گروه بین المللی حداقل سالی یک بار تشکیل می شود.

بخش نهم ـ کارگروه مشاوره صنعتی

۱ـ کارگروه مشاوره صنعتی درباره فعالیت های مجمع به هیأت اجرایی و دبیرکل مشاوره می دهد. جلسات کارگروه مشاوره صنعتی حداقل سالی یک بار برگزار می گردد.

۲ـ کارگروه مشاوره صنعتی متشکل از نمایندگان شرکت های تجاری و مؤسسات صنعتی است که به دبیرخانه کمک مالی می کنند و براساس مشورت با هیأت اجرایی به منظور پیوستن به این کارگروه دعوت می شوند. نمایندگان اعضای گروه حمایت بین المللی می توانند به عنوان ناظر در این جلسات شرکت کنند.

۳ـ جلسات کارگروه مشاوره صنعتی هر دو سال یکبار پس از خاتمه اجلاس وزارتی دو سالانه تشکیل می شود.

۴ـ رئیس و نایب رئیس کارگروه مشاوره صنعتی براساس اکثریت نسبی در اولین جلسه پس از اجلاس وزارتی دو سالانه، از میان اعضای آن انتخاب می شوند. کارگروه می تواند برای انجام امور خود، گروه های فرعی ایجاد کند.

بخش دهم ـ بودجه و هزینه

۱ـ کشورهای عضو باید از فراهم شدن منابع مالی کافی و قابل پیش بینی به منظور تحقق بودجه سالانه دبیرخانه که به تصویب هیأت اجرایی رسیده و همچنین ایجاد امکان برنامه‌ریزی بلندمدت و تحقق برنامه های چندساله مجمع، اطمینان حاصل کنند. به منظور نیل به این اهداف، تأمین مالی فعالیت های دبیرخانه باید به شکل های زیر صورت بگیرد:

الف ـ کمک های مالی سالانه توسط کشورهای عضو بر اساس معیار کمک های مالی به بودجه مندرج در پیوست منشور، قابل پرداخت قبل از یکم ژوئن (۱۱ خرداد) هر سال

ب ـ کمک های مالی اضافی و تکمیلی توسط کشورهای عضو به منظور انجام فعالیت های فوق العاده، و

پ ـ کمک های مالی توسط شرکت کنندگان بخش صنعت در مجامع تجاری و از طریق دیگر منابع

۲ـ سال مالی مجمع از اول ژانویه (۱۱ دی ماه) تا ۳۱ دسامبر هر سال (۱۰ دی ماه سال بعد) می باشد.

۳ـ بودجه دبیرخانه برای هر سال مالی باید توسط دبیرکل پیشنهاد شود و حداکثر تا سی روز قبل از پایان سال مالی قبل توسط هیأت اجرایی بازنگری و تصویب شود.

۴ـ هیأت اجرایی باید سعی کند که با رسیدن به اجماع درباره بودجه سالانه و هزینه ها تصمیم گیری کند. چنانچه اجماع حاصل نشود تصمیم های مزبور با اکثریت چهار پنجم اعضای حاضر و رأی دهنده اتخاذ خواهندشد.

۵ ـ دبیرکل، مدیریت بودجه سالانه را به عهده دارد.

۶ ـ حساب های دبیرخانه به دلار آمریکا خواهد بود.

۷ـ حسابرس تعیین شده براساس ردیف (۸) جزء (ب) بند (۱) بخش (۶) طبق استانداردهای حسابرسی بین المللی باید گزارش های مالی سالانه دبیرخانه را بازنگری و نظرات و پیشنهادهای خود را به هیأت اجرایی ارائه نماید.

۸ ـ دبیرکل باید گزارش سالانه حسابرسی شده را که نشانگر فعالیت ها و وضعیت مالی دبیرخانه از جمله ترازنامه، صورتحساب جریان نقدینگی و توضیحات لازم می باشد را طی مدت چهارماه از پایان هر سال مالی به منظور بررسی و تصویب به هیأت اجرایی ارائه نماید.

۹ـ گزارش سالانه حسابرسی شده مصوب هیأت اجرایی، توسط دبیرکل بین اعضای مجمع توزیع می شود.

۱۰ـ تمامی مدارک و گزارش های بودجه ای باید به صورت الکترونیک توسط دبیرخانه به مدت ده سال یا چنانچه هیأت اجرایی لازم بداند، به مدت طولانی تری بایگانی شود.

بخش یازدهم ـ زبان مجمع

زبان مجمع انگلیسی است.

بخش دوازدهم ـ روابط با سازمان های مرتبط

هیأت اجرایی می تواند از طریق تبادل یادداشت های تفاهم، ارتباط مناسبی بین مجمع و سازمان های مرتبط برقرار نماید.

بخش سیزدهم ـ تعلیق حق رأی و عضویت در هیأت اجرایی

۱ـ حق رأی یک عضو مجمع که کسری پرداخت کمک مالی سالانه به دبیرخانه داشته باشد در صورتی به حالت تعلیق در می آید که میزان کسری آن (طبق معیار کمک های مالی به بودجه ـ مندرج در پیوست منشور) معادل یا بیش از میزان کمک مالی سالانه آن عضو برای سال قبل باشد.

۲ـ چنانچه یک عضو مجمع در هیأت اجرایی دارای کسری پرداخت به میزان مشخص شده در بند (۱) باشد عضویت خود در هیأت اجرایی را از دست خواهد داد و عضویت آن به محض اینکه دیگر از لحاظ مالی کسری نداشته باشد، ادامه پیدا خواهد کرد.

بخش چهاردهم ـ مقر

۱ـ مقر مجمع در شهر ریاض پادشاهی عربستان سعودی است.

۲ـ دبیرخانه در مقر مجمع مستقر می باشد و براساس پروتکل راجع به مقر، مزایا و مصونیت ها که بین دولت پادشاهی عربستان سعودی و دبیرخانه مجمع بین المللی انرژی در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۰۴ میلادی (۹/۴/۱۳۸۳ هـ . ش) امضاء شده است و هرگونه اصلاحیه های مربوط به آن، از مزایا مصونیت ها لازم برای اجرای وظایف خود برخوردار است.

بخش پانزدهم ـ اصلاح منشور و پیوست آن

۱ـ هر عضو مجمع می تواند اصلاحیه هایی را برای منشور و پیوست آن پیشنهاد دهد.

۲ـ هرگونه اصلاحیه پیشنهادی منشور و پیوست آن باید به طور کتبی از طریق دبیرکل برای هیأت اجرایی ارسال گردد.

۳ـ هرگونه اصلاحیه منشور و پیوست آن باید از طریق اجماع و چنانچه اجماع حاصل نشود از طریق اکثریت چهار پنجم آرای اعضای حاضر و رأی دهنده به تصویب هیأت اجرایی برسد. اصلاحیه های مزبور باید حداقل سی روز قبل از اجلاس وزارتی آتی به اعضای مجمع ارائه شود.

۴ ـ تصویب هرگونه اصلاحیه منشور یا پیوست آن توسط اجلاس وزارتی باید از طریق اجماع و چنانچه اجماع حاصل نشود از طریق اکثریت چهارپنجم آرای اعضای حاضر و رأی دهنده صورت پذیرد.

۵ ـ زمانی که چهار پنجم اعضاء به طور کتبی دبیرکل را از تصویب اصلاحیه منشور و پیوست توسط خودآگاه نمایند، اصلاحیه مزبور برای کلیه اعضای مجمع لازم الاجراء می شود.

۶ ـ دبیرکل باید تمام اعضای مجمع را از تاریخ لازم الاجراء شدن اصلاحیه مزبور آگاه نماید.

بخش شانزدهم ـ تصویب و تاریخ لازم الاجراء شدن منشور

۱ـ منشور در اجلاس وزارتی مورخ ۲۲ فوریه ۲۰۱۱ (۳ اسفند ۱۳۸۹) در ریاض پادشاهی عربستان سعودی تصویب شد.

۲ـ منشور سی روز پس از پیوستن پنجاه کشور به عنوان عضو مجمع طبق بخش سوم لازم الاجراء می شود. دبیر کل باید در اسرع وقت تمامی کشورهای عضو را از تاریخ لازم الاجراء شدن منشور مطلع نماید.

۳ ـ این منشور پس از لازم الاجراء شدن جایگزین اساسنامه دبیرخانه مجمع بین المللی انرژی کـه در سپتامبر ۲۰۰۳ (شهـریور ۱۳۸۲) در اصـفهان، جمهـوری اسلامی ایران به تصویب رسـید و اصلاحـات بعدی آن خواهد شد. دبیـرخانه ای که براساس اساسنامه تأسیس گردیده بود دبیرخانه مجمع خواهد بود و از این پس براساس این منشور اداره خواهد شد.

بخش هفدهم ـ انصراف از عضویت

۱ـ هر عضو مجمع می تواند از طریق ارائه اطلاعیه کتبی مراتب انصراف از عضویت خود در مجمع را از طریق دبیرکل به هیأت اجرایی اعلام نماید.

۲ـ هر عضو مجمع که در پرداخت کمک مالی سالانه خود به دبیرخانه دارای کسری باشد، چنانچه میزان کسری آن (طبق معیار کمک مالی به بودجه مندرج در پیوست منشور) معادل میزان کمک مالی سالانه آن برای دو سال قبل یا بیشتر از آن باشد چنین تلقی می شود که از عضویت در مجمع انصراف داده است. بنابراین عضویت مجدد با رعایت بند (۲) بخش سوم صورت می گیرد.

بخش هجدهم ـ ابلاغیه

از دولت پادشاهی عربستان سعودی به عنوان کشور میزبان از طرف اعضای مجمع درخواست می شود متن منشور را برای دبیر کل سازمان ملل متحدد ارسال نماید تا آن را به عنوان سند رسمی سازمان ملل متحدد بین اعضای سازمان توزیع نماید.

پیوست

معیار کمک های مالی

معیار میزان کمک مالی اعضاء به بودجه سالانه دبیرخانه به شرح زیر است:

الف) حداقل کمک مالی معادل نیم درصد (۵/۰%) بودجه سالانه دبیرخانه است.

ب) حداکثر کمک مالی معادل شش درصد (۶%) بودجه سالانه دبیرخانه است.

پ) در چارچوب کف و سقف فوق، اعضای مجمع کمک مالی سالانه ای را به شرح زیر پرداخت می کنند:

برای کشورهای مصرف کننده نفت و گاز

۱ عضو: حاصل ضرب بودجه سالانه دبیرخانه در کل مصرف نفت و گاز هر کشور عضو تقسیم بر مجموع کل نفت و گاز مصرفی کشورهای مصرف کننده عضو و کل تولید نفت و گاز کشورهای تولیدکننده عضوبرای کشورهای تولیدکننده نفت و گاز

۲ عضو: حاصل ضرب بودجه سالانه دبیرخانه در کل تولید نفت و گاز هر کشور عضو تقسیم بر مجموع کل نفت و گاز مصرفی کشورهای مصرف کننده نفت و گاز عضو و کل تولید نفت و گاز کشورهای تولیدکننده نفت و گاز عضو بدون خدشه به بندهای (الف) و (ب) فوق هرگونه باقیمانده تراز بودجه به تناسب به کشورهای عضو تخصیص خواهد یافت.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱ـ کشورهای عضو مصرف کننده نفت و گاز به آن دسته کشورهایی اطلاق می شود که مصرف نفت و گاز آنها (بر حسب میلیون تن معادل نفت) بیش از تولید نفت و گاز آنها (برحسب میلیون تن معادل نفت) آن است.

۲ـ کشورهای عضو تولیدکننده نفت و گاز به آن دسته کشورهایی اطلاق می شود که تولید نفت و گاز آنها (برحسب میلیون تن معادل نفت) بیش از مصرف نفت و گاز آنها (معادل میلیون تن معادل نفت) آن است.

ت) از کشورهای کمتر توسعه یافته که توسط دفتر نمایندگی عالی سازمان ملل متحد برای کشورهای کمتر توسعه یافته مشخص شده اند کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی و کشورهای در حال توسعه واقع در جزایر کوچک انتظار نمی رود که کمک مالی سالانه پرداخت کنند.


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و یک تبصره منضم به متن منشور شامل هجده بخش و یک پیوست در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ سوم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۱۱/۲/۱۳۹۲ به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی