مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص اقدامات غیرمجاز در جنگل ناهارخوران گرگان

تاریخ تصویب: ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۲/۰۴/۲۷

شماره ۳۰۰/۲۶۱۹۵ – ۱۷/۴/۱۳۹۲

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۰/۷/۱۳۹۱ خود با عنایت به نامه شماره ۰۱۵/۹۲/م و مورخ ۳۱/۱/۱۳۹۲ دفتر مقام معظم رهبری درخصوص حفظ و حراست از جنگل ها و منابع طبیعی کشور موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز در عرصه های جنگلی، منابع طبیعی و مناطق تحت حفاظت محیط زیست، علی الخصوص اقدامات غیرمجاز در جنگل ناهارخوران گرگان ضمن تأکید بر ممنوعیت ساخت و ساز به هر عنوان در اراضی یاد شده مقرر نمود:


۱ـ تمامی درخواست های احداث بنا در اراضی و عرصه های جنگلی واقع در محدوده و حریم شهرها در کل کشور مشمول ضوابط مغایرت های اساسی بوده و لازم است پس از طی مراحل قانونی در استان جهت تصویب نهایی به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارجاع شود.

۲ـ براساس ضوابط و مقررات طرح جامع ناحیه استان گلستان، هرگونه ساخت و ساز به جز موارد مرتبط با پذیرایی و گردشگری در عرصه های جنگلی در کل محور ناهارخوران تا روستای زیارت ممنوع می باشد. بدیهی است صدور هرگونه مجوز و تعیین کاربری می بایست پس از طی مراحل تصویب استان به تأیید نهایی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برسد.

۳ـ با توجه به نامه شماره ۲۶۱۸۶/۱م/۹ـ۹ مورخ ۵/۳/۱۳۹۲ استاندار محترم گلستان درخصوص موزه دفاع مقدس در تپه نورالشهدا در محور ناهارخوران شهر گرگان، و نظر به اینکه اقدامات صورت گرفته در استان گلستان به تأیید نهایی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نرسیده است، با احداث موزه دفاع مقدس و تعیین کاربری فرهنگی با شروط پیش بینی شده در این مصوبه موافقت گردید.

۴ـ ادامه ساخت و سازهای دستگاه های دولتی و غیردولتی در اراضی جنگلی ناهارخوران ممنوع بوده است و می بایست متوقف گردد و ساخت و سازهای موجود برای استفاده عمومی به کاربری های تفریحی، تفرجی و پذیرایی و جهانگردی و گردشگری تغییر کاربری یابد.

۵ ـ احداث واحد مسکونی در روستای زیارت در چارچوب طرح‌هادی مصوب حداکثر با ارتفاع ۹ متر و تعداد طبقات مسکونی حداکثر از ۳ طبقه تجاوز ننماید.

۶ ـ نظر به اینکه محدوده مزار شهداء گمنام (تپه نورالشهدا) در محور ناهارخوران گرگان عرصه جنگلی است، پیرامون عرصه مذکور تحت هیچ شرایطی حصارکشی نشود.

۷ـ سالن آمفی تئاتر از نقشه حذف و به فضای گالری و موزه تبدیل گردد.

۸ ـ هیچگونه فضای اقامتی در طرح و معماری آن پیش بینی نشود و احداث حداقل فضای اداری در مجموعه موزه تا ۷۰ مترمربع بلامانع است.

۹ـ نمای ساختمان (مصالح نما) منطبق با طرح جنگل و طبیعت و پس از تصویب در کمیسیون ماده پنج اجرا گردد.

۱۰ـ به منظور مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز صورت گرفته در منطقه ناهارخوران، اراضی پیرامون روستای زیارت و منطقه آبشار و جلوگیری از گسترش آن، اراضی مذکور برابر نقشه پیوست به حریم شهر گرگان جهت اعمال نظارت های قانونی شهرداری شهر مذکور، الحاق می گردند.

۱۱ـ در اجرای مواد ۴ و ۷ قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای مسکن، مصوب ۳۰/۵/۱۳۸۱ مجلس شورای اسلامی، شهرداری گرگان موظف است نسبت به تشکیل پرونده و معرفی مالکین ساختمان های غیرمجاز ساخته شده در حریم مذکور به مراجع قضایی اقدام نماید. همچنین دستگاه های خدمات رسان موظف اند از ارائه هرگونه خدمات زیربنایی، (آب ـ برق ـ گاز ـ تلفن) به این گونه امکان و به هر شکل اعم از دائم یا موقت خودداری نمایند.

۱۲ـ رعایت ضوابط و مقررات ساخت و ساز در روستای زیارت براساس ضوابط طرح‌هادی روستا الزامیست و دهیاری موظف است هرگونه ابهام را پس از استعلام از بنیاد مسکن رفع نماید و هرگونه تخلفات احتمالی را به مراجع ذیربط گزارش و مورد پیگرد قضایی قرار دهد.

۱۳ـ پیشنهاد می گردد به منظور حفظ و صیانت از منظر طبیعی و سیمای بصری روستای زیارت و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرقانونی در پیرامون روستای زیارت، کمیته متشکل از نمایندگان دفتر فنی، استانداری، بنیاد مسکن استان، اداره کل راه و شهرسازی، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی استان، شهرداری گرگان و دهیاری روستای زیارت به مسئولیت معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و در غیاب ایشان مدیر کل دفتر فنی استانداری تشکیل و کلیه امور مربوط به اجرای مصوبه حاضر و ضوابط طرح‌های مصوب روستا و حریم آن را پیگیری و کنترل نماید. کمیته مذکور موظف است نتیجه اقدامات و عملکرد خود را در مقاطع زمانی سه ماهه به استاندار و سالانه به شورای عالی شهرسازی و معماری گزارش نماید.

۱۴ـ به منظور هدایت مناسب تر توسعه روستای زیارت و توجه به ظرفیت های گردشگری منطقه، مقرر گردید طرح جامع گردشگری زیارت در اسرع وقت توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با همکاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور تهیه شود.

خواهشمند است دستور فرمایید مراتب به طریق مقتضی به اطلاع شورای محترم اسلامی شهر و شهردار محترم مربوطه و سایر مراجع ذی‌ربط رسانیده شود.همچنین دستور فرمایید اسناد و مدارک طرح در اجرای ماده ۴۲ آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌ها مصوب ۱۲/۱۰/۱۳۷۸ هیأت محترم وزیران، پس از اعمال موارد فوق الذکر در موعد مقرر تهیه و ارسال نمایند تا جهت اجرا ابلاغ گردد.

معاون وزیر و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ـ میرمحمد غراوی