شماره ۲۴۶۲۵۵/ت۴۸۵۲۷هـ – ۱۳/۱۲/۱۳۹۱
هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۹/۱۱/۱۳۹۱ بنا به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و تأیید معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و به استناد ماده (۲۱۷) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۹ـ تصویب نمود:
بسته اجرایی وزارت ورزش و جوانان موضوع ماده (۲۱۷) قانون یاد شده به شرح پیوست که تأیید شده به مهر «دفتر هیئت دولت» است، تعیین می شود.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا رحیمی
بسته اجرایی وزارت ورزش و جوانان (۱۳۹۴ ـ ۱۳۹۰)
موضوع ماده (۲۱۷) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
بسمه تعالی
مقدمه
از آنجا که توسعه ورزش و امور جوانان بخش مهمی از برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در هر کشور محسوب می گردد و رواج ورزش همگانی موجب افزایش نشاط اجتماعی و بهرهوری ملی شده و ارتقاء ورزش قهرمانی موجب توجه مردم در سطح جهان با نام کشور عزیزمان می شود و همچنین توجه به نیازهای جوانان باعث هر چه شکوفاتر شدن نسل جوان در عرصه های مختلف می شود از این رو با توجه به هماهنگی های بعمل آمده با معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تلاش گردیده تا دستورالعمل برنامه عملیاتی وزارت ورزش و جوانان بر اساس سیاست های چشم انداز بیست ساله نظام طراحی و با توجه به احکام قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه و راهبردهای مقام عالی وزارت تهیه و تدوین گردد تا با اجرایی نمودن آن در مسیر تحقق ایرانی توسعه یافته در افق ۱۴۰۴ می باشد حرکت نموده و بدین وسیله مشارکت وزارتخانه در توسعه و ترقی مشهود گردد.
بر همین مبنا دفتر طرح و برنامه مأموریت یافت تا دستورالعمل برنامه های عملیاتی دستگاهی (موضوع ماده ۲۱۷ قانون برنامه پنجم توسعه) وزارت ورزش و جوانان را در ۵ بسته اجرایی فرعی به شرح زیر تهیه و تنظیم نماید.
توسعه و تعمیم ورزش همگانی
توسعه و ارتقاء ورزش قهرمانی و ساماندهی به ورزش حرفه ای
ساماندهی امور جوانان
فرهنگی و تربیتی
توسعه زیرساخت ها، نگهداری و بازسازی اماکن ورزشی و جوانان
هر بسته اجرایی فرعی شامل چند راهبرد و هر راهبرد شامل چند سیاست و در نهایت برنامه عملیاتی می باشد. امید است که با اجرایی نمودن برنامه عملیاتی طی برنامه پنجم توسعه شاهد هر چه پربارتر شدن برنامه های وزارت ورزش و جوانان باشیم.
راهبردها:
۱ـ ترویج و توسعه ورزش همگانی
۲ـ توسعه و حمایت از ورزش بانوان
۳ـ احیا و تقویت ورزش های سنتی و آیینی ایران
۴ـ اهتمام به ورزش قهرمانی و حرفه ای و ارتقای جایگاه ورزش کشور و تثبیت اقتدار ملی در عرصه های بین المللی شدن
۵ ـ ساماندهی امور جوانان از طریق سیاستگذاری، پایش و تجمیع ظرفیت های دستگاه ها و پژوهش های نگرشی
۶ ـ ساماندهی و غنی سازی اوقات فراغت جوانان
۷ـ تعالی بخشی به ابعاد شخصیتی و هویتی جوانان و تعمیق باورهای مذهبی و انقلابی در آنان
۸ ـ ارتقاء سطح مشارکت جوانان و افزایش روحیه خودباوری، جوان گرایی و جوان یاوری در کشور
۹ـ توسعه و ارتقاء فرهنگی ـ تربیتی عرصه های ورزشی و جوانان کشور
۱۰ـ تلاش در جهت تحکیم نهاد خانواده و ترویج ازدواج آگاهانه، بهنگام و آسان
۱۱ـ توسعه و شتاب بخشیدن زیرساخت های ورزشی و امور جوانان با رویکرد عدالت محور در مناطق
۱۲ـ تقویت، توسعه و بهسازی منابع انسانی و ساختار سازمانی
سیاستهای اجرایی:
۱ـ تلاش در جهت اهتمام به ورزش همگانی به عنوان یکی از مؤلفه های تأثیرگذار در سلامت و شادابی جامعه
۲ـ تلاش در جهت تقویت روحیه ورزشکاری و ورزش خواهی و همگانی کردن ورزش
۳ـ ارتقاء سلامت و دستیابی به نشاط و توسعه مهارت های جسمانی و روحی روانی آحاد جامعه
۴ـ گسترش مشارکت نهادهای دولتی و غیردولتی در توسعه ورزش همگانی و توسعه بخشی امکانات ورزشی برای همه
۵ ـ برنامهریزی عمومی ورزش همگانی و تفریحی و رویکرد حضور بیشتر زنان در ورزش و کاهش فقر حرکتی
۶ ـ زمینه سازی فرهنگی در راستای توسعه فضای مشارکت زنان در فعالیت های ورزشی با تأکید بر فضایل اخلاقی و سلامت عفاف و حجاب
۷ـ استفاده متناسب در بهره برداری بانوان از اماکن زیرساخت ها و تجهیزات ورزشی
۸ ـ توسعه رشته و مواد مسابقاتی ویژه بانوان حسب بررسی و مطالعات روزآمد فدراسیون های جهانی قاره ای و منطقه ای و نظام المپیک با اولویت کشورهای اسلامی
۹ـ بکارگیری همه ظرفیت های ملی و جهانی ورزش در تقویت و کارآمدسازی برنامه های ورزش بانوان
۱۰ـ شناسایی، احیا و توسعه ورزش ها و بازی های بومی و محلی
۱۱ـ توسعه و تقویت ورزش در مناطق روستایی و عشایری کشور
۱۲ـ گسترش حمایت های مادی و معنوی از حضور در فعالیت های رقابتی ملی و بین المللی و تقویت تلاش های بین المللی ورزش قهرمانی و حرفه ای
۱۳ـ تبیین نظام استعدادیابی و قهرمان پروری در ورزش
۱۴ـ سرمایه گذاری علمی، معنوی و مادی از رشد ورزش های گروهی در کشور
۱۵ـ علمی شدن و تخصصی ترشدن ورزش قهرمانی با توجه به متدهای جدید بین المللی
۱۶ ـ تبیین جایگاه واقعی ورزش کشور در نظام بین المللی ورزش و توجه به رشته های پایه و پرمدال
۱۷ـ ایجاد سازوکار لازم در توسعه مشارکت بخش های غیردولتی در ورزش قهرمانی و توسعه علمـی ورزش و غنی سازی پایه های حرفه ای، تخصصی
۱۸ـ توسعه ورزش پاک و مبارزه با دوپینگ و داروهای مخرب و نیروزا
۱۹ـ تقویت صندوق اعتباری حمایت از ورزشکاران و قهرمانان جهت حمایت از ورزشکاران و پیشکسوتان و سایر دست اندرکاران ورزش در زمینه های اجتماعی، فرهنگی، رفاهی و معیشتی
۲۰ـ توجه به اسناد بالادستی (اندیشه های حضرت امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری در سیاست های کلان کشور، مصوبات شورای عالی جوانان، برنامه پنجم توسعه و …) در امور جوانان
۲۱ ـ ایجاد همگرایی در دستگاه های اجرایی و بهره گیری از ظرفیت همه دستگاه های مسئول در امور جوانان
۲۲ـ پایش وضعیت اقتصادی، فرهنگی، روحی و اجتماعی جوانان و قهرمانان و بهره گیری از ظرفیتهای استانی
۲۳ـ علمی شدن پایش ها و نظارت های دستگاه ها در مورد جوانان
۲۴ـ زمینه سازی اجرای منشور تربیتی نسل جوان و سند توسعه و ساماندهی امور جوانان با توجه به ظرفیت های استانی و اجرایی کشور
۲۵ـ بکارگیری استعدادهای جوانان و خلاقیت ها و نوآوری آنان در جهت ساماندهی این نسل و تشکل ایشان در سازماندهی جوانان کشور
۲۶ـ بهره گیری از ظرفیت دستگاه های مسئول در حوزه جوانان
۲۷ـ تدوین شاخص های حمایتی وساماندهی جوانان علمی شدن پایش ها و نظارت های دستگاه ها در مورد جوانان در جهت پایش دوره ای آنها
۲۸ـ بکارگیری مطالعات بنیادی و کاربردی در مفهوم هویت و مؤلفه ها و ابعاد آن
۲۹ـ تحول راهبردی پژوهش های حوزه جوانان و ورزش با رویکرد نظام نوآوری ها
۳۰ـ شفاف سازی وظایف دستگاه های اجرایی ذیربط در حوزه اوقات فراغت جوانان و فعال سازی بخش های غیردولتی در این حوزه
۳۱ـ اجرای برنامه های فراغتی هویت آفرین و الگوسازی در حوزه برنامه های اوقات فراغت جوانان و اطلاع رسانی برنامه های فراغتی
۳۲ـ فرصت آفرینی در ارائه دستاوردهای الگویی درموضوع اوقات فراغت
۳۳ ـ اجرای برنامه های فراغتی در زمینه سازندگی کشور و رفع محرومیت های فرهنگی و اجتماعی و پوشش خدمات حمایتی و بیمه ای در این برنامه ها
۳۴ـ فعال سازی و تقویت بخش غیردولتی در حوزه اوقات فراغت
۳۵ـ به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور استقرار نظام برنامهریزی و مدیریت یکپارچه و هماهنگ سازی فعالیت ها و نظارت بر اجرای برنامه های فراغتی جوانان
۳۶ـ بازتعریف سبک زندگی جوانان با توجه به الگوی ایرانی و اسلامی
۳۷ـ ایجاد زمینه خوداتکایی وتقویت روحیه تلاش و سازندگی در جوانان با رویکرد تربیت و رشد استعدادهای آنان
۳۸ـ تلاش در جهت ارتقاء هویتی جوانان و سطح شناخت جوانان از فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی
۳۹ـ اعتلای جایگاه جوانان در عرصه های بین المللی
۴۰ـ تلاش در راستای بسترسازی رشد استعدادها، بروز نبوغ و خلاقیت های جوانان
۴۱ ـ بسترسازی و نهادینه نمودن مشارکت جوانان و ایجاد تعامل آنها با سایر نهادهای دولتی و غیردولتی
۴۲ـ آگاه سازی جوانان در جهت مشارکت آنان در عرصه های اجتماعی
۴۳ـ هم افزایی فعالیت های سازمان های مردم نهاد جوانان
۴۴ـ شناخت وضعیت جوانان
۴۵ـ ارائه یافته های تحقیقی حوزه جوانان به مدیران ستادی و اجرایی
۴۶ ـ هم افزایی و توانمندسازی جوانان و سمن ها برای توسعه مشارکت آنان در عرصه های اجتماعی
۴۷ـ تقویت سازمان های مردم نهاد (فرهنگی، علمی و ورزشی و… جوانان) و تقویت مشارکت نخبگان
۴۸ـ بسترسازی و نهادینه نمودن مشارکت جوانان
۴۹ـ تقویت سازمان های غیردولتی جهت نقش آفرینی جوانان در توسعه کشور
۵۰ ـ ارتقاء تعامل تشکل ها با دستگاه های اجرایی
۵۱ ـ ایجاد همگرایی در بین تشکل های فراگیر جوانان
۵۲ ـ زمینه سازی برای ایجاد شبکه های اجتماعی و هم گرایی در بین تشکل های فراگیر جوانان
۵۳ ـ تلاش درجهت فرهنگی کردن میادین ورزشی و تحکیم اصول و مبانی تربیت اسلامی
۵۴ ـ ظرفیت سازی فرهنگی و رسانه ای و ایجاد سامانه اطلاع رسانی بروز، هنرمندانه، فعال و ترویج و تبلیغ اقدامات مؤثر ورزشی و امور جوانان
۵۵ ـ پرورش روح فتوت و مردانگی و فضائل انسانی در قهرمانان و ورزشکاران
۵۶ ـ مهندسی فرهنگی ـ هنری و تربیتی عرصه های ورزشی
۵۷ ـ مقابله با سیاه نمایی و جوسازی رسانه ای با استفاده از اصل تعامل، روشنگری و ابزار قانونی
۵۸ ـ تقویت اعتمادبه نفس و غرور ملی جوانان و ورزشکاران
۵۹ ـ تلاش در جهت تحکیم نهاد خانواده و فرهنگ عمومی کشور
۶۰ ـ توانمندسازی جوانان جهت بهره مندی از ازدواج به موقع و آگاهانه و آسان
۶۱ ـ حمایت از مراکز مشاوره شغلی صلاحیتدار برای تسهیل امر انتخاب شغل متناسب با استعدادهای نسل جوان
۶۲ ـ برنامهریزی جهت ساماندهی در مراکز مشاوره ازدواج و ترغیب سازمانهای مرتبط به کاهش زمینه های طلاق از جمله مسائل فرهنگی، رسانه ای، اقتصادی در جامعه
۶۳ ـ رفع موانع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای تسهیل ازدواج به موقع و آگاهانه
۶۴ ـ بالا بردن کیفیت ارائه خدمات و مشاوره با معیارهای اسلامی و علمی و مبتنی بر عقل و دوراندیشی
۶۵ ـ توانمندسازی جوانان
۶۶ ـ بهبود فرهنگ سازمانی
۶۷ ـ بهبود فرهنگ عمومی ورزش
۶۸ ـ بهبود فرهنگ جوامع خاص
۶۹ـ افزایش سطح سرانه فضاهای ورزشی و رساندن آن به استانداردهای مطلوب
۷۰ـ تعیین وضعیت حقوقی و تثبیت مالکیت دولت بر اراضی املاک و اماکن ورزشی
۷۱ـ تأمین اماکن ورزشی مورد نیاز بر اساس جمعیت هدف
۷۲ـ استفاده از همه ظرفیت های منطقه ای و مزیت های جغرافیایی کشور
۷۳ـ حمایت از فعالیت سمن ها و هئیت های ورزشی در نگهداری و بهره برداری از اماکن ورزشی
۷۴ ـ کاهش تصدی گری های دولتی و حمایت از بخش خصوصی در تقویت زیرساخت ها و حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی در ساخت و کیفیت بخشی به تجهیزات و ایجاد و توسعه جوانسراها در استان ها
۷۵ـ افزایش توان مدیریتی اماکن ورزشی و بهرهوری لازم اماکن
۷۶ـ محوریت بخشی به طرح آمایش سرزمین به منظور محرومیت زدایی مناطق کمترتوسعه یافته و عدالت محوری در توسعه متوازن اماکن با رعایت توازن رشته های ورزشی و جنسیتی و امور جانبازان و معلولین در ساخت اماکن ورزشی
۷۷ـ تقویت و توسعه نظام نظارتی بر ساخت و سازها
۷۸ـ توسعه و حمایت از فعالیت های خیرین ورزشی ساز
۷۹ـ استفاده از ظرفیت های قانونی جهت اجرایی نمودن اهداف وزارتخانه
۸۰ ـ توجه و اهتمام به اصل ۴۴ قانون اساسی در ارتباط با واگذاری اموال منقول و غیر منقول و پروژه های نیمه تمام به بخش خصوصی
۸۱ ـ فراهم نمودن تسهیلات لازم در قالب وجوه اداره شده، یارانه، سود و کارمزد و یا کمکهای بلاعوض به متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی جهت احداث، توسعه و تکمیل پروژه های ورزشی
۸۲ ـ مهندسی ساختار و بازنگری طرح جامع گسترش ورزش و نقش آفرینی جوانان و پیگیری تصویب آن در مراحل تقنینی کشور با تعامل و همکاری معاونت مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی
۸۳ ـ ایجاد زمینه رشد معنوی منابع انسانی و بهسازی و ارتقای سطح دانش، تخصص و مهارت های آنان و رعایت شایسته سالاری
۸۴ ـ رعایت عدالت در جذب و توزیع منابع و رعایت نظام پرداخت و جبران خدمات با تأکید بر ظرفیت ها، عملکرد، توانمندی، جایگاه و ویژگی های شغل و شاغل و تأمین حداقل معیشت و محرومیت زدایی
۸۵ ـ نهادینه سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش های اسلامی و کرامت انسانی و ارج نهادن به سرمایه های انسانی و اجتماعی
۸۶ ـ ایجاد نظام جامع آمار و اطلاعات ورزش و جوانان
۸۷ ـ شناسایی و احصاء منابع مالی جدید و استفاده بهینه از ظرفیت های قانونی
۸۸ ـ توسعه نظام اداری الکترونیک و فراهم آوردن الزامات آن به منظور ارائه مطلوب خدمات عمومی
۸۹ ـ توجه به اثربخـشی و کارآیی از طـریق اصلاح فرآیندها، تقـویت روحیه مسئولیت پذیری، خودکنترلی، امانت داری، تکریم ارباب رجوع و نهادینه سـازی فرهنگ وجدان کاری، انضباط اجتماعی، ساده زیستی و صرفه جویی
۹۰ـ حمایت از روحیه نوآوری و خلاقیت ها به منظور پویایی نظام اجرایی
۹۱ـ بکارگیری نظام نظارت و کنترل در انجام فرایندهای اجرایی
۹۲ـ مطالعه و تحقیق بنیادی، کاربردی و آینده پژوهی در حوزه جوانان و ورزش
۹۳ ـ حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه جوانان و ورزش
۹۴ـ افکارسنجی و پیمایش ملی ارزش ها و نگرش ها در حوزه جوانان و ورزش
۹۵ـ تقویت و تجهیز کتابخانه های تخصصی جوانان و ورزش و مراکز تخصصی مطالعات جوانان و ورزش در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور
۹۶ـ اطلاع رسانی از یافته ها و نتایج مطالعات و پژوهش های کاربردی، بنیادی و آینده پژوهی در حوزه جوانان و ورزش
۹۷ ـ برگزاری همایش ها، سمینارها، میزگردها و نشست های تخصصی در حوزه جوانان و ورزش و حمایت از برگزاری همایش ها، سمینارها و نشست های تخصصی مرتبط
ـ مهمترین اقداماتی که وزارت ورزش وجوانان طی برنامه پنج ساله پنجم مکلف به انجام و یا مشارکت در اجرای آنهاست، به شرح ذیل قابل احصاء می باشد:
· به منظور توسعه ورزش همگانی، قهرمانی و توسعه زیرساخت های ورزشی اقدامات زیر را انجام دهد:
· ـ اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای و هزینه ای مورد نیاز را در ردیف های مستقل در قالب بودجه های سنواتی منظور نماید.
· ـ اعتبار مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات در قالب وجوه اداره شده، یارانه سود و کارمزد و یا کمک های بلاعوض به متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی برای احداث، توسعه و تکمیل واحدهای ورزشی را در ردیف مستقل بودجه های سنواتی پیش بینی نماید.
· وزارت جهاد کشاورزی موظف است با تأییدسازمان تربیت بدنی، اراضی با شرایط فوق را که مورد نیاز بخش غیردولتی و تعاونی برای احداث اماکن ورزشی است به قیمت ارزش معاملاتی اعلام شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با اولویت به تعاونی های ایثارگران واگذار نماید. تغییر کاربری این قبیل اراضی ممنوع است .
· دستگاه های اجرایی و مؤسسات عمومی غیردولتی ذیربط که از بودجه عمومی دولت استفاده می کنند، بر اساس منشورتربیتی نسل جوان و سند ملی توسعه و ساماندهی امور جوانان مصوب دولت ضمن ایجاد «برنامه ساماندهی امور جوانان» ذیل بودجه سنواتی خود از طریق ستاد ملی و استانی ساماندهی امور جوانان اقدامات لازم را جهت اجرایی شدن این اسناد در طول سال های برنامه به عمل آورند .
· دستگاه های اجرایی و مؤسسات عمومی غیردولتی ذیربط که از بودجه عمومی دولت استفاده می کنند، با همکاری سازمان ملی جوانان میزان تحقق شاخص های مصوب شورایعالی جوانان را در خصوص اجرایی نمودن «برنامه ساماندهی امور جوانان » مورد سنجش و پایش قرار دهند.
· دولت لایحه ساماندهی تکالیف دستگاه های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری را با هدف بازنگری و شفاف سازی وظایف آنها در مواجهه با مسائل و چالشهای فراروی جوانان تهیه و در سال اول برنامه جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید .
· به منظور ساماندهی و اعتبار بخشی مراکز مشاوره متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی و با تأکید بر تسهیل ازدواج جوانان و تحکیم بنیان خانواده، تأسیس مراکز و ارائه هرگونه خدمات مشاورهای روانشناختی اجتماعی نیازمند اخذ مجوز بر اساس آییننامه مصوب هیأت وزیران است .
· به منظور اجرایی کردن اهداف مندرج در سند چشم انداز، سیاست ها و قانون برنامه پنجساله پنجم، بسته اجرایی وزارت ورزش و جوانان با رویکرد مسأله محوری شامل ۶ بسته اجرایی فرعی به شرح زیر می باشد:
۱ـ توسعه و تعمیم ورزش همگانی
۲ـ توسعه و ارتقاء ورزش قهرمانی و ساماندهی ورزش حرفه ای
۳ـ ساماندهی امور جوانان
۴ـ توسعه امور فرهنگی و تربیتی
۵ ـ توسعه زیرساخت ها، نگهداری و بازسازی اماکن ورزشی و جوانان
۶ ـ توسعه منابع و ساختار وزارت