سند جامع توسعه هوافضای کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۱/۱۱/۲۵

شماره ۱۳۳۱۵/۹۱/دش  – ۱۳۹۱/۱۱/۱۶

مصوبه «سند جامع توسعه هوافضای کشور» که در جلسه ۷۲۸ مورخ ۱۳۹۱/۱۰/۱۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس مصوبه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و در اجرای بند الف قسمت اول فصل پنجم نقشه جامع علمی کشور و مصوبه جلسه ۶۵۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می ­شود:


مقدمه

موضوع سند حاضر، توسعه علوم، فناوری­ و صنایع دانش­بنیان بخش هوافضای کشور می­ باشد که شامل کلیه نهادها و عامل هایی است که به نحوی در امر شناسایی و بهره برداری از فضا و هوا جهت کاربردهایی از قبیل فعالیت­های رسانه ای و مخابراتی، تصویربرداری، شناسایی و جابجایی محموله ­ها در هوا و فضا دخیل هستند.فعالیت­های بخش­ یاد شده حوزه­ های آموزش و پژوهش، اکتساب و توسعه فناوری، فعالیت­های صنعتی و ارائه خدمات را در بر می‌گیرد و از مهم ترین خصوصیات آن­ها این است که به دلیل سرعت بالای تحولات فناورانه و کم بودن فاصله تحقیقات تا پیاده ­سازی صنعتی می ­توان بخش هوافضا را کاملاً دانش ­بنیان دانست.از منظر اسناد بالادستی نیز این بخش از اهمیت ویژه­ ای برخوردار بوده و در نقشه جامع علمی کشور، هوافضا به عنوان یکی از اهداف بخش نظام علم و فناوری ۱ و موارد اولویت­های «الف» فناوری ۲ تعیین شده است. همچنین هوافضا نقش مؤثری در توسعه دیگر فناوری های اولویت­دار دارد.رشد سریع مخابرات ماهواره­ ای، پیش­ بینی چندین برابر شدن بازار درخواست مشاهده زمین تا سال ۲۰۲۰، تخمین بازار بیش از ۳۰۰۰ میلیارد دلاری هواپیماهای تجاری در بیست سال آینده و حجم عظیم و رو به رشد خدمات هوانوردی که حاکی از رشد قریب به ۵۰ درصدی صنعت هوایی از حیث نسبت درآمد در کیلومتر، در فاصله سال­های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ بوده­است، مؤید اهمیت اقتصادی موضوع می ­باشد. علاوه بر آن، دانش­ بنیان بودن بخش بزرگی از فعالیت­های این بخش و ارزیابی بازار کار حدود یک میلیون نفری آن در منطقه در سال ۲۰۰۹، اهمیت اقتصادی آن را مضاعف نموده ­ است.نقش این بخش در ارتقای اقتدار و امنیت ملی، پیشرانی علم و فناوری در دیگر زمینه­ ها و منافع حاصل از سرریز فناوری­های توسعه ­یافته یا بومی ­سازی شده به دیگرــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱ـ بخش سوم از فصل دوم نقشه جامع علمی کشور

۲ـ بخش دوم از فصل سوم نقشه جامع علمی کشوربخش­ها نیز از جمله دیگر عواملی هستند که هوافضا را، در سطح جهانی، به یک بخش راهبردی تبدیل کرده است.علاوه بر آن در کشور ما، دستاوردهای اخیر به ویژه طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره­ ها و طراحی و ساخت انواع هواپیماها و دیگر هواگردها سبب افزایش عزت و خودباوری ملی شده و تراز جمهوری اسلامی ایران را در چشم ناظران جهانی ارتقا بخشیده ­ است.برخی ویژگی ها، ظرفیت ها و توانمندی های خاص جمهوری اسلامی ایران، همچون سرزمین پهناور و موقعیت ممتاز ژئوپولیتیک، تجربه کسب توانمندی در ساخت، پرتاب و قراردادن ماهواره، فضاپیما و سایر اجسام پرنده در فضا و بهره­ برداری از آن­ها، سابقه طولانی در فعالیت­های هوایی و هوانوردی و وجود زیر­ساخت­های مناسب فرودگاهی، تجهیزات ناوبری و تعمیرات و نگهداری، صنعت ساخت انواع اجسام پرنده، دانشگاه­ها و پژوهشگاه­های کلاس جهانی، نیروی انسانی مستعد، نخبه و متخصص، ضرورت توجه ویژه به این بخش را نمایان می­سازد.وجود این ظرفیت ها و توانمندی ها در کنار فرصت های پیش­رو، نوید موفقیت هایی بزرگ را در آینده ای نه چندان دور می دهد؛ موفقیت هایی که در صورت وجود برنامه ای جامع و تلاش مستمر و همدلانه بازیگران بخش هوافضا، دور از دسترس نخواهد بود.


فصل ۱: تعاریف اختصاصی

سند: سند جامع توسعه هوافضای کشور (سند حاضر)

بخش هوافضا: کلیه نهادها و عامل­ های دخیل در امر بهره­ برداری از فضا و هوا و توسعه علوم و فناوری های مربوطه، جهت کاربردهای مخابراتی، شناسایی و جابجایی

منطقه هوایی: ناحیه اطراف کره زمین تا ارتفاع تعیین شده توسط کنوانسیون­ های بین­ المللی

منطقه فضایی: فضای با فاصله بیش از مقدار تعیین شده توسط کنوانسیون­ های بین­ المللی از سطح کره زمین

حوزه هوایی و هوانوردی: کلیه عملیات و خدمات مؤثر بر تولید، آماده ­ سازی، به­ روز­رسانی و به کارگیری عملیات پرواز، ایمنی و خدماتی سامانه های پرنده از قبیل هواپیماها، بالگردها و پهپادها در منطقه هوایی حوزه فضایی: کلیه خدمات و محصولات فضاپایه یا زمین پایه مرتبط با کاربری یا اکتشافات فضایی اعم از مخابرات، مشاهده زمین، سنجش از دور، ناوبری و موقعیت یابی، امنیت فضایی، زیست فضایی و علوم و اکتشافات فضایی

حوزه دفاعی هوافضا: کلیه عملیات و خدمات لازم در بخش هوافضا برای حفاظت و دفاع از امنیت جمهوری اسلامی ایران و ارتقای اقتدار بین­ المللی نظامی آن اعم از هوایی و فضایی.


فصل ۲: چشم اندازبا ایمان به یاری پروردگار آسمان ها و زمین و تکیه و توکل بر او، در افق ۱۴۰۴، بخش هوافضای جمهوری اسلامی ایران با توسعه علم و فناوری و انتشار آن، قطبی خواهد بود:

۱. اقتداربخش و مؤثر در امنیت ملی؛

۲. کارا و قابل اتکا در تأمین نیازهای راهبردی و جاری جامعه ایرانی و جهان؛

۳. متناسب با فرهنگ و ارزش های اسلامی ـ ایرانی؛

۴. توانمند در ثروت آفرینی، طراحی، توسعه و تولید محصولات و ارائه خدمات هوافضایی؛

۵. الهام بخش و افتخار آفرین در گسترش مرزهای دانش و توسعه فناوری هوافضا؛

۶. پیشران دیگر حوزه ­ های علم، فناوری، صنعت و خدمات؛۷. دانش­ بنیان و توانمند در به­ کارگیری آخرین یافته­ های علمی، پژوهشی و فناوری.


فصل ۳: ارزش­های بنیادین

ارزش­های بنیادین مذکور در نقشه جامع علمی کشور

۱ به عنوان ارزش­های بنیادین تمام بخش های علم، فناوری و نوآوری، بر این سند نیز حاکم می ­باشند. در این راستا موارد زیر به عنوان ارزش­های بنیادین بخش هوافضای کشور مقرر می­ گردد:

۱. عدالت محوری در توسعه بخش هوافضا و برخورداری از دستاوردهای آن؛

۲. تقویت و پرورش استعداد، خلاقیت، نوآوری، خطر پذیری، شجاعت و ایثارگری؛

۳. توجه به اصل عقلانیت در مدیریت کلان حوزه و تکریم علم و عالم و احترام حقوقی و اخلاقی به آفرینش­ های فکری ـ علمی و بهره­ گیری از آن ها در چارچوب نظام ارزشی اسلام و استقرار توحید و عدالت؛

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱ـ فصل اول از نقشه جامع علمی کشور

۴. علم و فناوری کمال­ آفرین، توانمندساز، ثروت­ آفرین و هماهنگ با محیط زیست و سلامت معنوی و جسمی و روانی آحاد جامعه؛

۵. الهام بخش بودن در تعاملات با محیط جهانی و فرآیندهای توسعه علم و فناوری در جهان؛

۶. اخلاق ­ محوری، تقدم مصالح عمومی بر منافع فردی و گروهی، تقویت روحیه تعاون و مشارکت و مسئولیت پذیری آحاد علمی و نهاد­های مرتبط با آن؛

۷. سرمایه مشترک بشری دانستن کلیه منابع فضایی، اعم از اجرام آسمانی و مدارها و بهره برداری از آن­ها تحت نظام حقوقی عادلانه.

فصل ۴: سیاست­های کلان

۱. تأکید بر تولید علم بومی و توسعه علوم مربوط و نظریه­ پردازی در عرصه تولید فلسفه ­های مضاف مرتبط با بخش هوافضا با تکیه بر مبانی معرفتی اسلامی؛

۲. استفاده حداکثری از توان داخلی و فعال­ سازی ظرفیت­ها؛

۳. مسئولیت پذیری در حفظ و ارتقای محیط زیست؛

۴. ایجاد فرصت عادلانه برای مشارکت افراد، شرکت­ها و نهادها در توسعه بخش؛

۵. مدیریت ساماندهی شده تأثیرات و تبعات فرهنگی طرح­ های توسعه­ ای هوافضای کشور و تهیه پیوست­های فرهنگی برای آن­ها؛

۶. رعایت چارچوب­ های دیپلماسی فناوری ملی در فعالیت­ها و مشارکت­ های بین المللی بخش هوافضا؛

۷. بهره­برداری از سرریز فناوری هوافضا در سایر بخش­ها؛

۸. ایجاد مشارکت حداکثری در تمام فعالین و نهادهای مؤثر؛

۹. اولویت­دهی به بخش­های غیردولتی در اجرا با تأکید بر حفظ نقش سیاست­ گذاری و نظارتی دولت؛

۱۰. رعایت اصول پدافند غیرعامل و صیانت از فناوری در توسعه بخش؛

۱۱. شفافیت وظایف و تمایز متولیان عرصه­ های سیاست­گذاری و نظارت از اجرا؛

۱۲. تمرکز در سیاست­گذاری و نظارت کلان؛

۱۳. اهتمام به ارتقای مدیریت سیستمی و انباشت دانش در دستگاه­ها؛

۱۴. اولویت­دهی به ارتقای سرمایه انسانی و جذب نخبگان به عنوان اصلی­ ترین عامل در توسعه فناوری؛

۱۵. اولویت­دهی به راهکارهای میان بر و بدیع و توسعه قابلیت­ ها و شایستگی­ های محوری؛

۱۶. توأمانی ایجاد زمینه برای فعالیت­های اقتصادی و اجتماعی در این بخش با حفظ امنیت پایدار جمهوری اسلامی ایران.

فصل ۵: اهداف و راهبردهای کلان

نظر به تفاوت­های موجود در سه حوزه راهبردی فضایی، هوایی و هوانوردی و دفاعی هوافضا، اهداف و راهبردهای کلان این حوزه­ های راهبردی در افق چشم­ انداز به صورت مجزا و به تفکیک به شرح ذیل ارائه می­ گردد:

۵ ـ۱. حوزه فضایی

۵ ـ۱ـ الف ) اهداف کلان حوزه فضایی

۱. شناخت عظمت و نظم حاکم بر جهان و آسمان ها و پی بردن به حکمت و قدرت خالق جهانیان از طریق گسترش علوم و فناوری­ها و اکتشافات فضایی؛

۲. دستیابی به جایگاه اول منطقه در تسخیر فضا و تسلط بر آن از طریق علوم و فناوری های مربوطه با استفاده از توانمندی­های دانشگاه­ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور؛

۳. انجام مأموریت های فضایی سرنشین ­ دار و قراردادن انسان در مدار با اولویت علوم، فناوری ها و صنایع داخل و با مشارکت جهان اسلام و همکاری­ های بین­ المللی؛

۴. طراحی، ساخت، پرتاب و بهره­ برداری از ماهواره­ در مدار زمین­ آهنگ و دیگر ماهواره­ ها با کاربردهای ارتباطات، سنجش از دور با اولویت فناوری و صنایع داخل و با مشارکت جهان اسلام و همکاری­ های بین­ المللی؛

۵. دستیابی به خدمات و زیرساخت­های ارتباطات فضا پایه در جهت تأمین نیازمندی­ های کشوری و منطقه ­ای و جهانی، عمومی و تجاری و سازگار با بستر مخابراتی زمین پایه؛

۶. دستیابی به فناوری­ لازم برای پاسخگویی به خدمات مورد نیاز سنجش از دور و مشاهده زمین با دقت زیر ۱۰ متر؛

۷. همکاری در راستای موقعیت ­یابی، ناوبری و زمان سنجی در سطح ملی و منطقه­ ای مطابق با کیفیت جهانی و رقابت­ پذیر.

۵ ـ۱ـ ب) راهبردهای کلان حوزه فضایی

۱. تمرکز در سیاست­گذاری، راهبری، هماهنگی و انباشت دانش و در اجرای برنامه­ های کلان فضایی کشور با استفاده حداکثری از توان کلیه نهادها و مؤسسات دولتی و غیر دولتی؛

۲. حمایت از خصوصی­ سازی و فراهم نمودن بستر لازم برای ایجاد صنایع دانش­بنیان در حوزه فضایی؛

۳. حمایت هدفمند از فعالیت های آموزشی و پژوهشی و قطب­های علمی مورد نیاز برنامه­ های فضایی؛

۴. توسعه هوشمند و فعال همکاری­ ها و تعاملات بین­ المللی به منظور پیشبرد برنامه­ های فضایی با حفظ و حراست از دارایی­ های فضایی جمهوری اسلامی ایران؛

۵. استفاده از دستاوردهای فضایی در شناخت کیهان و توسعه اخترفیزیک و نجوم و بازخوانی ذخایر اسلامی در این عرصه و بررسی تناسب آن ها با علوم جدید؛

۶. حمایت از پژوهش های بنیادین با تکیه بر مبانی معرفتی اسلامی به منظور تولید، توسعه و تقویت علوم پایه مرتبط با فضا؛

۷. طراحی، ساخت و پرتاب سامانه­ های حامل ماهواره­ های مورد نیاز از جمله ماهواره­ های دارای کپسول زیستی و ماهواره­ه ای زمین­ آهنگ؛

۸. ترویج و اشاعه علوم، فناوری­ ها و دستاورد­های فضایی در اقشار مختلف جامعه به ویژه نوجوانان و نخبگان.

۵ ـ۲. حوزه هوایی و هوانوردی

۵ ـ۲ـ الف ) اهداف کلان حوزه هوایی و هوانوردی۱. تبدیل شدن به قطب منطقه ای و دارای جایگاه برجسته جهانی با استفاده از توان علمی و فناوری دانشگاه­ها و مراکز علمی و صنعتی در :

أ) توسعه طراحی و تولید هواپیمای جت منطقه ای ۱۰۰ و ۱۵۰ نفره و هواپیماهای هوانوردی عمومی ۱ متناسب با نیازهای کشور و بازارهای جهانی؛

ب) طراحی و تولید بالگرد متوسط و نیمه سنگین؛ج) خدمات تعمیر و نگهداری و ارتقای هواگردها ۲؛

د) طراحی و تولید موتورهای مینی توربوجت، توربوفن سبک، توربوفن سنگین و توربوکمپرسورهای گازی با ظرفیت ۱ الی ۱۰ مگاوات؛

ه) طراحی، توسعه و ساخت سیستم های اویونیک ؛

و) تولید علم و فناوری و منابع انسانی.

۲. حضور مؤثر در هوانوردی جهانی با تبدیل فرودگاه بین­ المللی امام خمینی (ره) به دومین قطب ۳ هوانوردی در منطقه؛

۳. ایجـاد ظرفیـت­های سخـت­ افزاری و نـرم­ افزاری جـهت تحـقق ترافیـک هوایی۵۰ میلیون مسافر و ۵۵۰ هزار تن بار داخلی و ۵۰ میلیون مسافر و ۹۵۰ هزار تن بار در سطح بین­ الملل و ترانزیت؛

۴. دستیابی به استاندارد­ها و شاخص ­های ایمنی و کیفیت خدمات پروازی در سطح بالاتر از میانگین جهانی.

۵ ـ۲ـ ب ) راهبردهای کلان حوزه هوایی و هوانوردی

۱. انسجام­ بخشی، ساماندهی و تنظیمات نهادی در راستای جلوگیری از موازی کاری، ارتقای کارایی و هم ­ افزایی نهادها و تناسب بین مأموریت ها و اختیارات با رعایت تفکیک متولیان امور سیاست گذاری، اجرا و نظارت از یکدیگر؛

۲. تسهیل فضای کسب و کار و ارائه مشوق های لازم برای حضور حداکثری بخش خصوصی و فراهم نمودن بستر لازم برای ایجاد صنایع و شرکت­های دانش بنیان در حوزه فناوری هوایی؛

۳. حمایت هدفمند از فعالیت های آموزشی و پژوهشی و قطب های علمی مورد نیاز برنامه های هوایی و هوانوردی؛

۴. توسعه و تکمیل زنجیره تأمین قطعات، تعمیرات، نگهداری، عملیات و ارتقا با اتکا به بخش خصوصی؛

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱ـ هواپیماهای ۲ تا ۱۹ نفره

۲ـ Maintenance Repair Operate Upgrade (MROU)۳ Hub.

۵- بهره گیری از طراحی های مبتنی بر پایه­ های محصول ۱ مشترک در توسعه زیر سامانه ها؛

۶. ایجاد رقابت سازنده در ارتقای کیفیت بین شرکت های فعال در عرصه هوانوردی؛

۷. شبکه­ سازی در فرآیندهای تحقیق و توسعه در سطح دانشگاه ­ ها و مراکز تحقیقاتی و تولید در سطح ملی و بین المللی با تأکید بر شکل­ دهی زنجیره ارزش؛

۸. استفاده اقتصادی و بهره ور از آسمان کشور با بازنگری در مسیرهای پروازی بخصوص مسیرهای ترانزیتی؛

۹. توسعه هدفمند همکاری ها و تعاملات علمی، فناورانه و نوآورانه منطقه ای و بین المللی و حضور مؤثر در مجامع جهانی و نهادهای تأثیرگذار بین المللی مرتبط؛

۱۰. ایجاد و استقرار سیستم جامع مدیریت ایمنی؛

۱۱. پیاده سازی سیستم های نوین مدیریت ترافیک هوایی؛

۱۲. توسعه خدمات هوانوردی عمومی با استفاده حداکثری از بخش خصوصی .

۵ ـ۳. حوزه دفاعی هوافضا

۵ ـ۳ـ الف ) اهداف کلان حوزه دفاعی هوافضا۱. بازطراحی و ساخت هواپیما و بالگرد جنگنده چندمنظوره مورد نیاز در نسل پنجم؛

۲. طراحی و ساخت پهپادها ( اعم از شناسایی، هدف و مراقبت ) با قابلیت ارتفاع، برد و محموله بالا و نیز تهاجم در سطح رقابت‌پذیری جهانی؛

۳. طراحی و ساخت موشـک های مورد نیاز جهت حفظ و ارتقای توان دفاعی و ایجاد توان بازدارندگی مؤثر در برابر تهدیدات منطقه ای و فرامنطقه ­ای و در سطح پنجم جهان؛

۴. طراحی، ­ ساخت، پرتاب و بهره برداری از ماهواره های دفاعی و امنیتی مورد نیاز؛

۵. طراحی، ساخت و بهره­ برداری از سامانه­ های حامل ماهواره های مورد نیاز.

۵ ـ۳ـ ب ) راهبردهای کلان حوزه دفاعی هوافضا

۱. رصد تهدیدات آینده و شناسایی نیاز نیروهای مسلح و افزایش توان آینده پژوهی و آینده نگاری؛

۲. ایجاد انگیزه و رفع موانع برای ارتقای تعامل با دانشگاه ها و صنایع و نخبگان خارج از نیروهای مسلح؛

۳. ایجاد هسته های نوآوری و ارتقای دفاتر طراحی و مراکز توسعه فناوری های سامانه ­های راهبردی با بهره ­ گیری از نخبگان داخل و خارج از نیروهای مسلح؛

۴. اکتساب، بومی سازی و توسعه محصولات، توانمندی ها و فناوری های کلیدی و رفع گلوگاه های تأمین وابسته به خارج؛

۵. یکپارچه سازی شبکه و آرایه­ های دفاع هوافضایی؛

۶. ارتقاء و توسعه استانداردهای بومی سامانه های راهبردی در محصولات و خدمات؛

۷. افزایش طول عمر عملیاتی سامانه ها؛

۸ . ارتقای هوشمندی در سامانه های نوین و اتصال آرایه­ های سلاح به شبکه فرماندهی و کنترل

۲؛۹. رصد سازمان ها، کنوانسیون ها و ائتلاف های دفاعی منطقه ای و جهانی و نقش آفرینی مؤثر در چارچوب سیاست ­خارجی مبتنی بر اولویت­های امنیتی و سیاسی کشور .ژتبصره: در راستای اجرای راهبرد ملی ۳ از راهبرد کلان ۷ نقشه جامع علمی کشور، نهاد مذکور در اقدام ملی ۱۲ از این راهبرد کلان به نمایندگی از شورای عالی انقلاب فرهنگی با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح و با رعایت سیاست های شورای عالی امنیت ملی سایر اهداف، سیاست های اجرایی و راهبردهای کلان حوزه دفاعی هوافضا را تکمیل و به تصویب مراجع ذیربط خواهد رساند .


فصل ۶. ساز و کار اجرایی نمودن و نظارت بر اجرای سند

شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه سیاست گذاری کلان، هماهنگی کلان و نظارت کلان بر اجرای این سند را بر عهده دارد . ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور رصد اجرای این سند را بر عهده داشته و بازنگری های لازم در سند و گزارش کلان مربوطه را در فواصل زمانی مشخص به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد نمود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱- plat form۲- Control Command Communication Computers Intelligence (C۴I)

ساز و کار اجرای سند در حوزه های سه گانه به شرح زیر می ­ باشد :

۶ ـ ۱. حوزه فضایی :شورای عالی فضایی وظیفه سیاست گذاری اجرایی، راهبری، نظارت و تصویب برنامه های کلان و راهبردهای حوزه فضایی را با رعایت سیاست­های شورای عالی امنیت ملی بر عهده دارد . سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت مدیریت اجرای مأموریت ها، برنامه ها و مصوبات شورای عالی فضایی را با استفاده حداکثری از توان کلیه دستگاه­ها، دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مؤسسات و مراکز دانش ­بنیان و متخصصان بر عهده دارد.

۶ ـ۲. حوزه هوایی و هوانوردی :ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی وظیفه سیاست گذاری اجرایی، راهبری، هماهنگی و ایجاد ارتباطات بین دستگاهی لازم برای گسترش فناوری­ و صنایع دانش بنیان در حوزه هوایی و هوانوردی در چارچوب این سند را بر عهده دارد . این ستاد در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل می گردد و اعضای آن عبارتند از :

۱. معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ( رئیس ستاد )؛

۲. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا یکی از معاونین وی؛

۳. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یا معاون وی (رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح و یا معاون دیگر به انتخاب وزیر)؛

۴. وزیر راه و شهرسازی یا معاون وی (رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و یا معاون دیگر به انتخاب وزیر)؛

۵. وزیر صنعت، معدن و تجارت یا یکی از معاونین وی؛

۶. رئیس مرکز همکاری های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری ؛

۷. نماینده ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور؛

۸. سه نفر از صاحب نظران حوزه هوایی و هوانوردی با حکم رئیس ستاد که حداقل یک نفر از آنان از اعضای هیئت علمی باشند؛

۹. دبیر ستاد به انتخاب رئیس ستاد.

تبصره ۱: مصوبات ستاد فوق در چارچوب این سند و وظایف مندرج در این بند و ابلاغ رئیس ستاد برای کلیه نهاد­ها و دستگاه­های مرتبط لازم ­الاجرا می باشد.

۶ـ۳. حوزه دفاعی هوافضا:

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در چارچوب این سند و با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، مسئولیت ساماندهی و مدیریت حوزه دفاعی هوافضا را بر عهده خواهد داشت .

تبصره ۲: دستگاه های سه حوزه مذکور بر اساس تفاهمنامه های فیمابین و توانایی های بالفعل و ترجیحا ً بدون ایجاد ظرفیت­های موازی به ارائه خدمات به یکدیگر خواهند پرداخت.

تبصره ۳: دستگاه­های متولی سه حوزه مذکور در این فصل، طی مدت یک سال از ابلاغ سند، اسناد عملیاتی حوزه خود را تدوین و پس از تصویب در مراجع ذی­ربط، به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارسال می­ نمایند.

تبصره ۴: دولت موظف است بودجه­ های مورد نیاز سه حوزه مذکور را در لوایح بودجه سنواتی و برنامه ­های توسعه پنج ساله پیش­ بینی نماید.

۶ ـ۴. پایش شاخص­های بخش هوافضا:پایش شاخص­های سند توسط ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با همکاری و با اخذ آمار و گزارش­ها از دستگاه­های متولی حوزه­ های مختلف و نهایی سازی و تلفیق آن­ها انجام می­ شود و گزارش آن طی دوره های زمانی مشخص به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می­ شود.

تبصره ۵: عناوین شاخص­های لازم در پنج سرفصلِ پژوهش و فناوری، آموزش و سرمایه انسانی، اقتصادی، اقتدار و امنیت ملی و نیز زیرساختی توسط ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تعیین می گردد.

تبصره ۶: ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در صورت نیاز به اصلاح ساختارها و سازوکارهای نهادهای ذیربط، از طریق مراجع ذیصلاح گردش کار لازم را انجام خواهد داد.

این سند مشتمل بر یک مقدمه، ۶ فصل و ۷ تبصره به تصویب رسید و از تاریخ تصویب لازم الاجرا است و کلیه مصوبات و سیاست های مغایر با آن، لغو و بلا­ اثر می باشد.

رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ محمود احمدی نژاد