شماره ۲۱۳۵۸۳/ت۳۴۴۸۲هـ – ۱۳۹۱/۱۱/۱
هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۹۱/۹/۲۹ بنا به پیشنهاد شماره ۱۷۸۸۱/۰۲۰ مورخ ۳/۱۱/۱۳۸۴ وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آییننامه قانون تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران را به شرح زیر تصویب نمود:
فصل اول ـ تعاریف
ماده ۱ـ در این آییننامه، واژه ها و اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
الف ـ قانون: قانون تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۰ـ
ب ـ نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی: مجموعه قوانین، آییننامه ها، مقررات، استانداردها، تشکل های مهندسی، حرفه ای و صنفی که برای رسیدن به اهداف منظور شده در قانون، تدوین و به مورد اجرا گذاشته می شود.
ج ـ سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ایران: سازمان صنفی و تخصصی غیردولتی متشکل از دانش آموختگان رشته های بخش کشاورزی و منابع طبیعی و رشته های مرتبط که در راستای نظام بخشیدن به مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در چارچوب قانون، تأسیس و فعالیت می نماید و دارای استقلال مالی و شخصیت حقوقی مستقل می باشد و از این پس سازمان نامیده می شود.
د ـ شورای مرکزی: شورای سازمان.
هـ ـ سازمان استان: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان.
و ـ شورای استان: شورای سازمان استان.
ز ـ شعبه شهرستان: شعبه سازمان استان.
ح ـ شورای شهرستان: شورای شعبه شهرستان سازمان استان.
ط ـ کشاورزی و منابع طبیعی: فعالیت های مربوط به بهره برداری از آب و زمین به منظور تولید محصولات گیاهی و حیوانی از قبیل زراعت، باغبانی، درختکاری مثمر و غیرمثمر، جنگلداری، جنگل کاری، مرتعداری، بیابانزدایی، آبخیزداری، دامداری، شیلات، آبزیان، پرورش طیور، زنبور عسل، نوغانداری، پرورش قارچ، فرآوری محصولات کشاورزی و منابع طبیعی و سایر امور مرتبط.
ی ـ استاندارد: حداقل ضوابط، شاخص های علمی و فنی اعم از کمی و کیفی که برای یک فعالیت، اعم از تولیدی، خدماتی، مشاوره ای یا محصول تولیدی تعیین می گردد.
ک ـ تشکل های مهندسی، حرفه ای و صنفی: اشخاص حقوقی که به منظور فعالیت خاص در راستای اهداف صنفی، حرفه ای و فنی مهندسی به صورت ملی یا منطقه ای و در چارچوب مجوزهای قانونی تأسیس می شوند.
ل ـ رشته های اصلی: رشته های تحصیلی در مقاطع کارشناسی و بالاتر، که براساس ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای بخش کشاورزی و منابع طبیعی در دانشگاه ها، مؤسسات و مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی تعریف می شود.
م ـ رشته های مرتبط: رشته های تحصیلی که استفاده از دانش و مهارت دانش آموختگان آنها در فعالیت های بخش کشاورزی و منابع طبیعی ضروری است.
ن ـ عضو: کارشناس عضو سازمان با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر در رشته های بخش کشاورزی، منابع طبیعی و رشته های مرتبط.
س ـ صلاحیت حرفهای: فرآیندی که در آن شرایط عمومی، علمی، فنی و تخصصی اعضای سازمان مورد بررسی قرار می گیرد.
ع ـ پروانه: مجوز رسمی فعالیت اعضای سازمان در زمینه های تخصصی که بیانگر صلاحیت حرفه ای و رتبه آنها می باشد.
ف ـ رتبه: شاخصی که توانمندی اعضای سازمان را از نظر علمی، فنی و تخصصی و اجرایی مشخص می نماید.
ص ـ رتبه بندی: فرآیندی است که طی آن توانمندی اعضای سازمان از نظر علمی، فنی و تخصصی و اجرایی مشخص می شود.
ق ـ گواهی صلاحیت حرفه ای و رتبه بندی: مجوز رسمی که پس از تشخیص صلاحیت عمومی علمی، فنی و تخصصی اعضا، توسط مراجع ذی صلاح جهت انجام فعالیت های کارشناسی و تخصصی مندرج در آن به آنان اعطاء می شود.
ر ـ مهندس کشاورزی و منابع طبیعی: شخصی که دارای مدرک تحصیلی در مقطع کارشناسی و بالاتر در یکی از رشته های بخش کشاورزی، منابع طبیعی و رشته های مرتبط باشد.
ش ـ کارگروه تخصصی: گروهی از کارشناسان صاحب نظر که براساس ضوابط مصوب شورای مرکزی در مسایل فنی و تخصصی موردنیاز شورای استان و شورای مرکزی طرف مشورت قرار می گیرند.
فصل دوم ـ وظایف و اختیارات
ماده ۲ـ اعضای سازمان برای فعالیت های مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ملزم به داشتن پروانه از سازمان می باشند.
تبصره ـ صدور پروانه برای اشخاص حقوقی عضو سازمان براساس گواهی صلاحیت حرفه ای و رتبه بندی صادر شده توسط مراجع ذی صلاح می باشد.
ماده ۳ـ دستگاه های دولتی موظفند طرحها و پروژه ها و نیز انجام فعالیت های مشاوره و پیمانکاری موضوع این آییننامه را صرفاً به اشخاص حقیقی و حقوقی دارای پروانه در زمینه های تخصصی و در حدود صلاحیت و رتبه آنها ارجاع نمایند.
ماده ۴ـ سازمان می تواند با تشخیص شورای مرکزی صدور و تمدید پروانه در مورد تمام یا بعضی از رشته ها را موکول به گذراندن دوره های آموزشی تخصصی نماید.
ماده ۵ ـ در موارد زیر گواهی صلاحیت حرفه ای و رتبه بندی و پروانه فاقد اعتبار شناخته می شود:
الف ـ فوت دارنده پروانه.
ب ـ حجر دارنده پروانه.
ج ـ ابطال یا عدم تمدید کارت عضویت و پروانه اشتغال.
د ـ عدم پرداخت وجوه و عوارض قانونی.
هـ ـ محکومیت قطعی به مجازاتی که کیفر تبعی آن محرومیت از حقوق اجتماعی است (تا انقضای مدت محرومیت از حقوق اجتماعی).
و ـ محکومیت به محرومیت از کار با آرای هیئت های بدوی و عالی انتظامی.
ز ـ قطع رابطه عضو با سازمان استان یا اخراج از سازمان.
ح ـ انحلال شخص حقوقی یا احراز فقدان شرایط لازم برای کسب پروانه.
ماده ۶ ـ امضای عضو سازمان در ذیل طرحها، پروژه ها و اسناد تعهدآور باید ممهور به مهر که مشتمل برنام و نام خانوادگی، شماره نظام مهندسی و رشته یا گرایش عضو است، باشد.
ماده ۷ـ مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی می توانند در زمینه خدمات تخصصی از قبیل مطالعه، طراحی، اجراء، نظارت بر اجراء، راه اندازی، بهره برداری، کنترل و بازرسی، ارزیابی، تحقیق، تشخیص، مشاوره، اظهارنظر فنی، نظارت بر تولید یا خدمات و کارشناسی رسمی که در چارچوب معیارهای تخصصی در زمره امور حرفهای مندرج در گواهی رتبه بندی و پروانه موضوع قانون می باشد فعالیت نمایند.
فصل سوم ـ ارکان
ماده ۸ ـ ارکان سازمان عبارت است از:
الف ـ شورای مرکزی.
ب ـ شورای استان.
ج ـ شورا و شعبه شهرستان.
د ـ مجامع عمومی.
هـ ـ هیئت های انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفهای.
تبصره ـ سازمان می تواند تا فراهم شدن شرایط لازم برای تشکیل شورا و شعبه شهرستان وظایف قانونی خود را از طریق تأسیس دفاتر موقت در شهرستان ها انجام دهد.
ماده ۹ـ اعضاء تشکیل دهنده ارکان و نحوه انتصاب و انتخاب آنها و وظایف و اختیارات ارکان مطابق مواد (۵ تا ۲۳) قانون خواهد بود.
ماده ۱۰ـ دستگاه های اجرایی مربوط مکلفند با اعلام سازمان و سازمان استان نسبت به معرفی اعضای انتصابی شورای مرکزی، شورای استان و شورای شهرستان ظرف پانزده روز اقدام کنند.
ماده ۱۱ـ جلسات شورای استان حداقل یک بار در ماه تشکیل می شود و رییس سازمان استان ریاست جلسه شورای استان را برعهده خواهد داشت. دبیر شورا مسئول تشکیل و اداره دبیرخانه شورای استان می باشد.
تبصره ـ [اصلاحی ۱۳۹۲/۸/۵]
جلسات شورای استان با حضور حداقل هشت نفر از اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات متخذه با آرای موافق اکثریت حاضر معتبر می باشد.
ماده ۱۲ـ مجامع عمومی عادی یا فوق العاده شورای مرکزی از اجتماع نمایندگان شورای استان (هر استان دو نماینده) تشکیل می گردد.
تبصره ـ جلسات مجامع عمومی عادی یا فوق العاده با حضور نصف به علاوه یک اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای حاضرین معتبر می باشد.
ماده ۱۳ـ وظایف و اختیارات مجامع عمومی عادی یا فوق العاده شورای مرکزی به شرح زیر تعیین می شود:
الف ـ انتخاب اعضای شورای مرکزی.
ب ـ استماع گزارش شورای مرکزی و اعلام نظر نسبت به آن و رسیدگی به مسائل مطرح شده.
ج ـ تعیین مؤسسه حسابرسی برای رسیدگی به حساب ها، ترازنامه ها و بیلان عملکرد سالانه سازمان.
تبصره ـ حسابرسی شعبه شهرستان توسط سازمان استان انجام می شود.
د ـ بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر اموری که طبق قوانین و آییننامه های مربوط و این آییننامه به سازمان در صلاحیت مجمع عمومی می باشد.
ماده ۱۴ـ وظایف و اختیارات مجمع عمومی شورای استان به شرح زیر می باشد:
الف ـ انتخاب اعضای شورای استان و بازرسان با رعایت بند «۴» ماده (۷) و بند «۱» ماده (۹) قانون.
ب ـ استماع گزارش شورای استان و رسیدگی به آن و رسیدگی به مسائل مطرح شده.
ج ـ تصویب سیاستها و خط مشی های شورای استان.
د ـ بررسی و تصویب ترازنامه سالانه و برنامه و بودجه و طرحهای سالانه سازمان استان.
هـ ـ پیشنهاد هرگونه تغییر و اصلاح در آییننامه سازمان به شورای مرکزی.
و ـ بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر اموری که طبق قوانین و آییننامه های مربوط و این آییننامه در صلاحیت مجمع عمومی استان باشد.
ماده ۱۵ـ [حذفی ۱۴۰۲/۹/۱]
[در مجمع عمومی عادی یا فوق العاده که دستور کار جلسه انتخاب اعضای شورای استان و شورای شهرستان می باشد، انتخابات از طریق مراجعه مستقیم اعضای مجمع عمومی عادی یا فوق العاده به صندوق های رأی گیری با رأی مخفی و رعایت دیگر مواد آییننامه انجام می شود و در این مورد هر عضو فقط حق یک رأی داشته و مجاز به دادن رأی به نمایندگی غیر نمی باشد.]
ماده ۱۶ـ مجامع عمومی عادی یا فوق العاده استان از اجتماع اعضای آن تشکیل می شود و کلیه اشخاص حقیقی که طبق ضوابط مصوب به عضویت سازمان استان پذیرفته شده اند با شرایط مساوی عضویت مجامع عمومی عادی یا فوق العاده را دارا بوده و دارای حق رأی در جلسات و حق مشارکت در تصمیم گیری ها می باشند.
ماده ۱۷ـ مجامع عمومی عادی یا فوق العاده شهرستان از اجتماع اعضای سازمان استان مـقیم در شهرستان تشکیل می شود و کلیه اعضا با شرایط مساوی عضویت مجمع عمومی عادی یا فوق العاده را دارا و دارای حق رأی در جلسات و حق مشارکت در تصمیم گیری ها می باشند.
ماده ۱۸ـ شرایط و چگونگی عضویت و تشکیل مجامع عمومی عادی یا فوق العاده سازمان استان و شهرستان به شرح زیر تعیین می شود:
الف ـ عضویت در مجامع عمومی عادی یا فوق العاده مستلزم داشتن کارت عضویت معتبر می باشد.
ب ـ جلسات مجامع عمومی عادی یا فوق العاده با حضور نصف به علاوه یک اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای حاضرین معتبر می باشد.
ج ـ در مجامع عمومی عادی یا فوق العاده به غیر از مجامع مربوط به انتخاب اعضای شورای استان یا شهرستان اعطای وکالت اعضای سازمان استان و شعبه شهرستان به سایر اعضا برای حضور در مجامع مزبور بلامانع است.
د ـ هر عضو می تواند وکالت حداکثر سه عضو دیگر را در مجامع عمومی موضوع بند (ج) این ماده را داشته باشد.
هـ ـ [اصلاحی ۱۳۹۲/۸/۵]
در صورت به حدنصاب نرسیدن اعضای مجامع عمومی عادی یا فوق العاده در جلسه اول، جلسه دوم که ظرف پانزده روز از تاریخ جلسه اول با همان دستور تشکیل می گردد، با حضور اعضای حاضر در جلسه رسمیت خواهد یافت و تصمیمات متخذه با رأی اکثریت حاضرین معتبر خواهد بود.
ماده ۱۹ـ زمان تشکیل جلسات مجامع عمومی عادی یا فوق العاده باید حداقل بیست روز قبل از تشکیل جلسه از طریق دعوت کتبی به اطلاع اعضا برسد.
تبصره ـ روز، ساعت و محل تشکیل و دستور جلسه باید در دعوت نامه ذکر شود.
ماده ۲۰ـ مجامع عمومی عادی یا فوق العاده شورای مرکزی، شورای استان و شورای شهرستان پس از تشکیل، دارای هیئت رییسه ای متشکل از یک نفر رییس، یک نفر منشی و یک نفر ناظر می باشند.
تبصره ۱ـ اعضای هیئت رییسه مجامع عمومی عادی یا فوق العاده از بین اعضای حاضر در مجمع توسط اعضای مجمع انتخاب می شوند.
تبصره ۲ـ چنانچه رییس، نایب رییس، دبیر و خزانه دار شورای مرکزی، شورای استان و شورای شهرستان در دستگاه های دولتی شاغل باشند دستگاه های یاد شده مجازند با پرداخت حقوق و مزایای کامل، آنان را برای مدت چهار سال به سازمان به صورت تمام وقت یا نیمه وقت مأمور به خدمت نمایند.
تبصره ۳ـ مصوبات مجمع توسط منشی تنظیم و با امضـای هیئت رییسه رسمیت می یابد.
ماده ۲۱ـ پس از راه اندازی سازمان، مسئولیت انتخابات شورای مرکزی، شوراهای استان و شعب شهرستان به عهده سازمان می باشد.
ماده ۲۲ـ در صورت فوت، پذیرش استعفا، عدم امکان ادامه خدمت یا برکناری رییس سازمان استان، رییس جدید سازمان استان مطابق تبصره (۲) ماده (۷) قانون، انتخاب و توسط رییس سازمان مرکزی به وزیر جهادکشاورزی جهت صدور حکم معرفی می شود.
ماده ۲۳ـ چگونگی ایجاد شبکه های اطلاع رسانی و مراکز یا مؤسسات علمی، فنی و آموزشی و انتشاراتی در استان (موضوع بند (۱۲) ماده (۲۰) قانون) و نحوه اداره آنها به تصویب شورای مرکزی می رسد.
ماده ۲۴ـ سازمان های استانها و شعب شهرستانی آنها ملزم به اجرای مصوبات شورای مرکزی می باشند.
ماده ۲۵ـ اعضای سازمان موظف به رعایت مفاد قانون، آییننامه ها و دستورالعمل های اجرایی آن می باشند.
تبصره ـ نحـوه برخورد با اعضای متخلف در هیئت های بدوی و عالی انتظامی تعیین می شود.
ماده ۲۶ـ هر یک از سازمان های استان یک بازرس خواهند داشت. بازرس نباید عضو شورای استان یا هیئت های عالی و بدوی انتظامی سازمان باشد.
ماده ۲۷ـ بازرس سازمان استان در جلسه مجمع عمومی و از بین اعضای آن مجمع با اکثریت آرا برای مدت یکسال انتخاب می شود. انتخاب مجدد بازرس بلامانع است.
تبصره ـ هر یک از سازمان های استان ها می توانند نسبت به تعیین بازرس از میان حسابداران رسمی و مؤسسات حسابرسی موضوع قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفهای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی ـ مصوب ۱۳۷۲ ـ اقدام نمایند.
ماده ۲۸ـ مکاتبات سازمان و سازمان استان با امضای رؤسای آنها و در غیاب رییس با امضای جانشین منصوب شده از سوی او انجام می شود.
فصل چهارم ـ شرایط عضویت
ماده ۲۹ـ عضویت در سازمان استان مستلزم احراز شرایط ذیل است:
الف ـ دارا بودن مدرک تحصیلی در مقطع کارشناسی یا بالاتر در یکی از رشته های کشاورزی، منابع طبیعی و رشته های مرتبط برای اشخاص حقیقی متقاضی عضویت و یک نفر از اعضای شخص حقوقی متقاضی عضویت.
تبصره ۱ـ رشته های مرتبط با بخش کشاورزی براساس ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسط رییس سازمان تهیه و به تصویب شورای مرکزی می رسد.
تبصره ۲ـ فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی، منابع طبیعی و رشته های مرتبط از دانشگاه های خارج از کشور که مدرک آنها به تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برسد مجاز به عضویت در سازمان می باشند.
ب ـ اقامت در استان مربوط حداقل شش ماه قبل از تسلیم درخواست عضویت.
ج ـ در مورد اشخاص حقوقی، اساسنامه مؤسسه یا شرکت در اداره ثبت شرکت های استان به ثبت رسیده باشد.
د ـ نداشتن محکومیت قطعی به محرومیت از اشتغال به کار مهندسی در هنگام تقاضای عضویت.
هـ ـ پرداخت مستمر حق عضویت سالانه.
و ـ قبـول و امضای میـثاق نامه که توسط سازمان تهیه و به تصویب شورای مرکزی می رسد.
ز ـ تنظیم و تسلیم تقاضای عضویت، طبق فرم مخصوصی که در اختیار متقاضیان عضویت قرار خواهد گرفت، همراه با مدارک مقرر در فرم یادشده.
تبصره ۱ـ کارشناسان کشاورزی، منابع طبیعی و رشته های مرتبط شاغل در بخش دولتی می توانند به عضویت سازمان پذیرفته شوند.
تبصره ۲ـ دستورالعمل نحوه عضویت توسط سازمان تهیه و به تصویب شورای مرکزی می رسد.
ماده ۳۰ـ اعضای سازمان فقط می توانند به عضویت سازمان یک استان درآیند.
ماده ۳۱ـ دانش آموختگان عضو سازمان موظفند براساس ضوابطی که به تصویب شورای مرکزی می رسد، در دورههای بازآموزی و نوآموزی مرتبط با رشته تحصیلی شرکت نمایند، سازمان برای اعضایی که این دوره ها را با موفقیت سپری نمایند گواهی قبولی دوره آموزشی صادر می نماید.
تبصره ـ هرگاه با تأیید معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، اجرای این بند مستلزم تأمین اعتبار باشد اعتبار لازم به عنوان کمک به سازمان در بودجه سنواتی درج خواهد شد.
ماده ۳۲ـ متقاضی عضویت در سازمان استان تقاضای خود را به دبیرخانه سازمان استان تسلیم خواهد نمود. سازمان یادشده مکلف است ظرف پانزده روز به تقاضای واصل شده رسیدگی و در صورتی که متقاضی را واجد کلیه شرایط تشخیص دهد نسبت به صدور و تسلیم کارت عضویت او اقدام و چنانچه تقاضا ناقص است یا متقاضی را فاقد شرایط کافی تشخیص دهد، نظر خود را در مورد نقص یا رد تقاضا به طور صریح و کتبی به متقاضی ابلاغ می نماید.
ماده ۳۳ـ عضویت در سازمان استان در شرایط زیر لغو می شود:
الف ـ تغییر محل اقامت از یک استان به استان دیگر.
تبصره ـ اعضای سازمان در صورت انتقال از استانی به استان دیگر می توانند عضویت خود را در استان مقصد برقرار نمایند.
ب ـ استعفا از عضویت در سازمان استان.
ج ـ اخراج از سازمان.
د ـ صدور رأی هیئت های عالی انتظامی در خصوص محرومیت دایم از اشتغال به حرفه مهندسی.
هـ ـ عدم پرداخت حق عضویت سالانه.
و ـ احراز فقدان شرایط لازم برای عضویت.
ماده ۳۴ـ سازمان می تواند در صورت عدم پرداخت حقوق متعلقه توسط اعضا، براساس ضوابط و دستورالعمل های مصوب شورای مرکزی نسبت به لغو عضویت آنان و به تبع آن لغو امتیازات رتبه بندی، پروانه اشتغال، پروانه کارشناسی رسمی و استفاده از خدمات رفاهی صندوق تعاون و رفاه اقدام کند.
تبصره ـ عضویت مجدد اعضای لغو عضویت شده براساس ضوابط مصوب شورای مرکزی می باشد.
ماده ۳۵ـ کاردان های رشته های کشاورزی، منابع طبیعی و رشته های مرتبط طبق ضوابط خاص به عضویت کانون کاردانهای وابسته به سازمان استان پذیرفته می شوند.
تبصره ـ ضوابط پذیرش عضویت کاردان ها و نحوه ارتباط کانون کاردان ها با سازمان و سازمان استان توسط سازمان مرکزی تهیه و به تصویب شورای مرکزی می رسد.
فصل پنجم ـ انتخابات
ماده ۳۶ـ سازمان مکلف است ظرف سه ماه قبل از اتمام دوره فعالیت شوراهای مرکزی و استان نسبت به انجام انتخابات و انتخاب اعضای جدید شورای مرکزی و شورای استان اقدام کند.
تبصره ـ انتخابات شعب شهرستانی سازمان استان ها در زمان مقرر طبق آییننامه نحوه تشکیل شعب شهرستانی و انتخاب اعضای شورای شهرستان سازمان (موضوع ماده «۳۳» قانون) انجام خواهد شد.
ماده ۳۷ـ برگزاری انتخابات شورای مرکزی و شورای استان به غیر از دوره اول از طریق تشکیل کمیته اجرایی مرکزی انتخابات در سازمان مرکزی و کمیته اجرایی استانی انتخابات در سازمان استان انجام می شود.
ماده ۳۸ـ کمیته اجرایی مرکزی انتخابات دارای پنج نفر عضو می باشد که به پیشنهاد رییس سازمان توسط مجمع عمومی سازمان انتخاب می گردند. رییس، نایب رییس و دبیر کمیته در اولین جلسه از میان اعضاء انتخاب می شوند.
تبصره ۱ـ اعضای کمیته اجرایی مرکزی انتخابات نمی توانند داوطلب عضویت در شورای استان و شورای مرکزی گردند.
تبصره ۲ـ احکام اعضا و هیئت رئیسه کمیته اجرایی مرکزی انتخابات توسط رییس سازمان صادر می گردد.
ماده ۳۹ـ کمیته اجرایی مرکزی انتخابات و کمیته اجرایی انتخابات سازمان در استان طبق برنامه تنظیمی شورای مرکزی قبل از اتمام دوره قانونی شورای مرکزی و شورای استان تشکیل می گردد.
ماده ۴۰ـ وظایف کمیته اجرایی مرکزی انتخابات به شرح زیر تعیین می شود:
الف ـ نظارت بر عملکرد کمیته های اجرایی انتخابات استان ها در اجرای مفاد این آییننامه.
ب ـ پاسخگویی به نیازها و ابهامهای کمیته های اجرایی انتخابات استان ها.
ج ـ تهیه و توزیع استانی برگه تعرفه انتخابات و مهر انتخابات شوراهای استان و مرکزی.
د ـ اخذ گزارش انتخابات شوراهای استان از کمیته های اجرایی انتخابات استان.
هـ ـ برگزاری انتخابات شورای مرکزی با لحاظ نمودن شرایط زیر:
۱ـ تنظیم لیست جدید اعضای مجمع عمومی شورای مرکزی.
۲ـ مکاتبه با اعضای مجمع عمومی جدید و تعیین مهلت برای دریافت تقاضای کتبی داوطلبان عضویت در شورای مرکزی.
۳ـ تهیه مشخصات داوطلبان عضویت در شورای مرکزی و ارسال آن برای تمام اعضای مجمع عمومی حداقل پانزده روز قبل از تشکیل جلسه مجمع.
۴ـ تعیین ساعت و محل تشکیل مجمع عمومی سازمان مرکزی برای انجام انتخابات.
۵ ـ تهیه صندوق اخذ رأی و مهر و موم نمودن آن با حضور هیئت مرکزی نظارت بر انتخاب و هیئت رییسه مجمع عمومی.
۶ ـ تشکیل جلسه مجمع عمومی و انتخابات هیئت رییسه مجمع.
۷ـ برگزاری انتخابات و اعلام نتیجه آن.
۸ ـ برگزاری اولین جلسه شورای مرکزی جدید.
ماده ۴۱ـ کمیته اجرایی انتخابات سازمان استان دارای سه نفر عضو می باشد که توسط کمیته اجرایی مرکزی انتخابات از بین (۹) نفر از اعضای سازمان استان که توسط رییس سازمان استان معرفی و به تأیید شورای استان رسیده اند انتخاب می گردند. این کمیته در اولین جلسه خود رییس، نایب رییس و دبیر کمیته را انتخاب می کنند.
تبصره ۱ـ اعضای معرفی شده از سوی رییس سازمان استان باید حداقل (۱۰) سال تمام از زمان فارغ التحصیلی آنها در مقطع کارشناسی گذشته باشد.
تبصره ۲ـ احکام اعضای کمیته اجرایی انتخابات استان توسط رییس سازمان استان صادر می گردد.
ماده ۴۲ـ اعضای کمیته اجرایی انتخابات استان عبارتند از:
الف ـ یک نفر از اعضای سازمان استان عضو و شاغل در هیئت علمی دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی.
ب ـ یک نفر از اعضای سازمان استان، شاغل در دستگاه های اجرایی.
ج ـ یک نفر از اعضای سازمان استان، شاغل در بخش غیردولتی.
تبصره ۱ـ اعضای کمیته اجرایی انتخابات استان نمی توانند داوطلب عضویت در شورای استان گردند.
تبصره ۲ـ احـکام کمیته اجرایی انتخابات استان توسـط رییس سازمان استان صادر می گردد.
ماده ۴۳ـ وظایف کمیته اجرایی انتخابات شورای استان به شرح زیر می باشد:
الف ـ هماهنگی با کمیته اجرایی مرکزی انتخابات در برگزاری انتخابات استان.
ب ـ اعلام شرایط عضویت شورای استان طبق ضوابط مندرج در آییننامه.
د ـ تعیین مهلت قبول تقاضای داوطلبان عضویت در شورای استان (این مهلت نباید کمتر از پانزده روز بعد از تاریخ انتشار آگهی باشد).
هـ ـ اعلام نشانی و تلفن تماس محل استقرار کمیته.
وـ اعلام محل ثبت نام و ثبت نام داوطلبان حداکثر به مدت پنج روز.
زـ بررسی و تأیید عدم سوء شهرت اجتماعی و شغلی داوطلبان حداکثر به مدت چهل وپنج روز.
ح ـ بررسی مدارک داوطلبان و تطبیق آن با شرایط اعلام شده.
ط ـ تعیین روز، ساعت، محل یا محل های برگزاری انتخابات که باید در یک روز انجام شود.
ی ـ تعیین مدت زمان رأی گیری با هماهنگی و تأیید هیئت نظارت بر انتخابات استان.
ک ـ اعلام تعداد اعضای اصلی و علی البدل شورای استان.
ل ـ تهیه صندوق اخذ رأی و مهر و موم نمودن آنها در حضور هیئت نظارت بر انتخابات سازمان استان.
م ـ پیگیری معرفی اعضای انتصابی شورای استان از مراجع ذیربط.
ن ـ اعلام سایر مواردی که برای داوطلبان و شرکت کنندگان در انتخابات ضروری به نظر می رسد.
س ـ ارائه گزارش مستمر از روند انتخابات استان به کمیته اجرایی مرکزی انتخابات.
ع ـ برگزاری انتخابات و اعلام نتیجه با هماهنگی هیئت نظارت بر انتخابات استان.
ف ـ برگزاری اولین جلسه شورای جدید استان.
ماده ۴۴ـ کمیته اجرایی مرکزی انتخابات در صورت مواجهه با مشکلات اجرایی در روند انتخابات شورای استان مراتب را جهت تصمیم گیری به شورای مرکزی منعکس می نماید.
ماده ۴۵ـ جلسات کمیته اجرایی مرکزی و استانی انتخابات با حضور سه نفر از اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات متخذه با دو رأی موافق معتبر خواهد بود.
ماده ۴۶ـ برنامه زمان بندی انتخابات شورای مرکزی و شوراهای استان و دستورالعمل لازم براساس این آییننامه توسط شورای مرکزی تهیه و ابلاغ می گردد.
ماده ۴۷ـ رییس سازمان استان با همکاری اعضای کمیته اجرایی انتخابات شورای استان مسئولیت حسن اجرای انتخابات را به عهده دارد.
ماده ۴۸ـ [اصلاحی ۱۳۹۲/۸/۵]
برگه تعرفه انتخابات در محل تشکیل جلسه مجمع عمومی و در بدو ورود اعضای سازمان به جلسه مجمع با رؤیت کارت عضویت معتبر در اختیار آنان گذاشته می شود. به هر عضو صرفاً یک برگه تعرفه ارائه می گردد و دادن رأی به نمایندگی از اعضاء دیگر امکان پذیر نیست.
ماده ۴۹ـ برگه تعرفه اخذ رأی دارای دو قسمت خواهد بود که در یک قسمت، نام و نام خانوادگی و پنـج رقم سمت راست شماره نظام مهندسی اعضای رأی دهنده درج خواهد شد و به امضاء و اثر انگشت رأی دهنده خواهد رسید و قسمت دوم محل ثبت اسامی نامزدهای عضویت در شورای استان و شورای مرکزی خواهد بود.
ماده ۵۰ ـ برگه های تعرفه اخذ رأی باید به نحوی ممهور شود که نقش مهر بر فصل مشترک دو قسمت برگه انتخابات ثبت گردد.
ماده ۵۱ ـ رییس سازمان مرکزی موظف است یک ماه قبل از اتمام دوره شورای استان از دستگاه های اجرایی مربوط درخواست نماید نسبت به معرفی نمایندگان خود در شورای استان اقدام کنند.
ماده ۵۲ ـ مجمع عمومی عادی برای انتخابات اعضای شورای مرکزی و شورای استان به ترتیب از اجتماع نمایندگان شورای استان (هر استان دو نماینده) و اعضای سازمان استان تشکیل می گردد.
تبصره ۱ـ جلسات مجمع عمومی با حضور نصف به علاوه یک اعضاء رسمیت می یابد.
تبصره ۲ـ پس از تشکیل مجمع عمومی، هیئت رئیسه مجمع متشکل از رییس، یک نفر ناظر و یک نفر منشی از بین اعضای حاضر انتخاب می گردند.
تبصره ۳ـ هیئت رئیسه مجمع مسئولیت اداره مجمع را به عهده دارد.
تبصره ۴ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۹/۱]
مجمع عمومی عادی و انتخابات شورای مرکزی و شورای استان از طریق مراجعه مستقیم اعضای مجمع عمومی به صندوقهای رأیگیری با رأی مخفی و رعایت دیگر موارد این آییننامه انجام میشود و در این مورد هر عضو فقط حق یک رأی در مرحله اول یا دوم داشته و مجاز به دادن رأی به نمایندگی غیر نمیباشد. برگزاری مجمع عمومی عادی و انتخابات شورای مرکزی و شورای استان و اخذ رأی و شمارش آرا در فرایند آنها، با استفاده از فناوریهای نوین و به صورت الکترونیکی، پس از اخذ تأییدیه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا) از دستگاه ذیربط، قابل انجام است. نحوه برگزاری مجامع عمومی و انتخابات به صورت الکترونیکی، در دستورالعمل موضوع ماده (۴۶) این آییننامه پیشبینی خواهد شد.
تبصره ۵ ـ [اصلاحی ۱۳۹۲/۸/۵]
در صورت به حد نصاب نرسیدن اعضای مجمع عمومی عادی در جلسه اول، جلسه دوم ظرف سه هفته از تاریخ جلسه اول با همان دستور تشکیل می گردد و با حضور اعضای حاضر در جلسه رسمیت خواهد یافت.
ماده ۵۳ ـ داوطلبان عضویت در شورای استان می توانند ظرف مهلت تعیین شده توسط کمیته اجرایی انتخابات استان، داوطلبی خود را به طور کتبی همراه با مدارک مورد نیاز با مراجعه به محل ثبت نام اعلام و رسید دریافت کنند.
ماده ۵۴ ـ داوطلبان عضویت در شوراهای مرکزی، استان و شعبه شهرستان سازمان استان باید دارای شرایط زیر باشند:
الف ـ تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران و وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
ب ـ نداشتن محکومیت مؤثر کیفری و عدم وابستگی به گروههای غیرقانونی.
ج ـ نداشتن سوء شهرت اجتماعی و شغلی.
د ـ [حذف ۱۳۹۲/۸/۵]
تبصره ـ [اصلاحی ۱۳۹۲/۸/۵]
متخصصان کشاورزی صاحب نظر موضوع بند (۵) ماده (۶) قانون باید دارای یکی از مدارک دکتری، کارشناسی ارشد یا کارشناسی با سابقه کار حرفه ای به ترتیب (۳)، (۷) و (۱۰) سال پس از اخذ مدرک کارشناسی باشند.
ماده ۵۵ ـ رییس سازمان استان موظف است حداکثر ظرف یک هفته پس از اعلام اسامی داوطلبان از طرف کمیته اجرایی انتخابات استان نسبت به استعلام شرایط داوطلبان از مراجع مذکور در ماده (۶۴) اقدام و نتیجه استعلام را به کمیته اجرایی انتخابات استان ارائه نمایند.
ماده ۵۶ ـ کمیته اجرایی انتخابات استان ظرف یک ماه از تاریخ استعلام سازمان استان از مراجع زیر اعم از اینکه پاسخ استعلام ها واصل شده یا نشده باشد با اکثریت آرا نسبت به صلاحیت داوطلبان اتخاذ تصمیم و نتیجه را به داوطلبان اعلام می کند:
الف ـ استعلام از وزارت اطلاعات در مورد وابستگی و یا عدم وابستگی به گروه های غیرقانونی.
ب ـ استعلام از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مورد محکومیت مؤثر کیفری و سوء شهرت اجتماعی.
ج ـ استعلام نداشتن سوء شهرت شغلی از دستگاه ذیربط در مورد کاندیداهای شاغل در بخش عمومی و از هیئت های بدوی و عالی انتظامی سازمان در مورد کاندیداهای شاغل در بخش غیرعمومی.
تبصره ـ عدم پاسخگویی به استعلام های موضوع این ماده ظرف پانزده روز به منزله تأیید می باشد.
ماده ۵۷ ـ کمیـته اجرایی انتخابات استان در بررسـی صلاحیت فقط پاسخ های مستند به قانون را مورد رسیدگی قرار خواهد داد.
ماده ۵۸ ـ داوطلبانی که صلاحیت آنها رد شده است می توانند ظرف یک هفته از تاریخ وصول نظریه کمیته اجرایی، شکایت خود را به طور کتبی به هیئت نظارت بر انتخابات استان تسلیم و رسید دریافت کنند.
تبصره ـ هیئت نظارت بر انتخابات استان ظرف پنج روز به شکایت رسیدگی و پاسخ خواهد داد.
ماده ۵۹ ـ فهرست اسامی داوطلبان تأیید صلاحیت شده برای عضویت در شوراهای مرکزی و استان شامل موارد زیر می باشد:
الف ـ نام و نام خانوادگی داوطلب.
ب ـ رشته تحصیلی داوطلب در مقاطع مختلف (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری) و سال فارغ التحصیلی.
ج ـ دانشکده محل تحصیل داوطلب.
د ـ سوابق شغلی داوطلب.
تبصره ـ فهرست اسامی براساس حروف الفبا تنظیم می شود.
ماده ۶۰ ـ کمیته اجرایی انتخابات استان پس از نهایی شدن اسامی داوطلبان، فهرست اسامی را به تعداد کافی تکثیر و دو هفته قبل از روز اخذ رأی به نحو مقتضی به اطلاع اعضای سازمان استان می رساند.
ماده ۶۱ ـ سـازمان استان امکانات لازم را برای اجرای انتخابات شورای استان در اختیار کمیته اجرایی انتخابات استان قرار می دهد.
ماده ۶۲ ـ پس از برگزاری انتخابات شورای استان و مشخص شدن نمایندگان شوراهای استان در مجامع عمومی سازمان انتخابات شورای مرکزی جدید برگزار می گردد.
ماده ۶۳ ـ لیست اسامی داوطلبان عضویت در شورای مرکزی و شورای استان توسط هیئت های اجرایی انتخابات در حوزه اخذ رأی نصب می گردد.
ماده ۶۴ ـ هریک از اعضای سازمان استان می تواند با ارائه کارت عضویت همان استان از بین داوطلبان به تعداد اعضای اصلی شورای استان از میان اسامی داوطلبان، افراد مورد نظر را در برگه تعرفه رأی قید نماید.
تبصره ۱ـ درصورتی که رأی دهنده بیش از تعداد ذکر شده در این ماده در ورقه رأی خود نوشته باشد اسامی اضافی از آخر حذف خواهد شد.
تبصره ۲ـ درصورتی که رأی دهنده در ورقه رأی خود اسامی غیر از داوطلبان را نوشته باشد فقط اسامی یادشده حذف می گردد.
تبصره ۳ـ پس از تعیین اعضای اصلی، داوطلبین بعدی که بیشترین آراء را کسب نموده باشند به ترتیب و به تعداد لازم به عنوان عضو علی البدل شورای استان خواهند بود.
ماده ۶۵ ـ درصورت کسب آرای مساوی بین دو یا چند نفر ترتیب عضویت آنها از طریق قرعه کشی صورت می گیرد.
ماده ۶۶ ـ پس از خاتمه رأی گیری، کمیته اجرایی استان مکلف است زیر نظر هیئت نظارت بر انتخابات سازمان استان اقدام به شمارش آرا کند و نتیجه را صورتجلسه و پس از امضای اعضای کمیته اجرایی و هیئت نظارت بر انتخابات استان اعلام و صورتجلسه را جهت ضبط در سوابق به سازمان استان و سازمان به ترتیب تحویل و ارسال کند.
ماده ۶۷ ـ مدت قبول شکایت مربوط به انتخابات تا دو روز بعد از اخذ رأی خواهد بود و مدت رسیدگی به آنها پنج روز پس از انقضای مدت یادشده می باشد. به شکایات بدون نام، مشخصات، نشانی شاکی و امضا ترتیب اثر داده نخواهد شد.
ماده ۶۸ ـ نتیجه انتخابات پس از تأیید هیئت نظارت مرکزی انتخابات و هیئت نظارت بر انتخابات سازمان استان قطعی می گردد.
ماده ۶۹ ـ هیـئت نظارت مرکزی بر انتخابات دارای سه نفر عضو می باشد که به پیشنهاد رییس سازمان توسط مجمع عمومی سازمان انتخاب می گردند.
ماده ۷۰ـ هیئت نظارت بر انتخابات استان دارای سه نفر عضو می باشد که توسط هیئت نظارت مرکزی انتخابات از بین (۹) نفر از اعضای سازمان استان که توسط رییس سازمان استان پیشنهاد و به تأیید شورای استان می رسد، انتخاب می شوند. (۹) نفر عضو سازمان باید از میان کسانی انتخاب شوند که داوطلب عضویت در شورای استان نیستند.
تبصره ـ اشخاصی را می توان به عنوان اعضای هیئت نظارت بر انتخابات استان تعیین نمود که از زمان فارغ التحصیلی آنها در مقطع کارشناسی حداقل ده سال گذشته باشد.
ماده ۷۱ـ احکام اعضای هیئت نظارت مرکزی بر انتخابات سازمان توسط رییس سازمان صادر می گردد.
ماده ۷۲ـ احکام اعضای هیئت نظارت بر انتخابات استان توسط رییس هیئت نظارت مرکزی بر انتخابات صادر می گردد.
ماده ۷۳ـ جلسات هیئت های نظارت مرکزی و نظارت استان ها با حضور سه نفر رسمیت می یابد و تصمیمات متخذه با دو رأی موافق معتبر می باشد.
تبصره ـ هیئت های نظارت مرکزی و نظارت استان از بین خود یک نفر رییس و یک نفر دبیر انتخاب می کنند.
ماده ۷۴ـ وظایف هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات به شرح زیر می باشد:
الف ـ نظارت بر حسن برگزاری انتخابات در سازمان های استان.
ب ـ رسیدگی نهایی به شکایات واصله در مورد برگزاری انتخابات که از طرف هیئت نظارت بر انتخابات استان ارجاع می شود.
ج ـ توقف تمام یا قسمتی از مراحل برگزاری انتخابات در چارچوب ضوابط این آییننامه.
د ـ اعلام حسن برگزاری انتخابات و یا پیشنهاد ابطال انتخابات شورای استان با ذکر دلایل و ارائه مستندات به شورای مرکزی.
هـ ـ نظارت بر تشکیل مجمع عمومی سازمان.
و ـ نظارت بر نحوه صدور برگه تعرفه انتخابات شورای مرکزی.
ز ـ نظارت بر ممهور نمودن برگه تعرفه به مهر انتخابات شورای مرکزی.
ح ـ نظارت بر انتخابات شورای مرکزی.
ماده ۷۵ـ وظایف هیئت نظارت بر انتخابات استان به شرح زیر می باشد:
الف ـ نظارت بر تشکیل مجامع عمومی سازمان استان طبق ضوابط این آییننامه.
ب ـ نظارت بر نحوه صدور برگه تعرفه انتخابات.
ج ـ نظارت بر برگزاری انتخابات شورای استان.
د ـ نظارت بر ممهور نمودن برگه تعرفه به مهر انتخابات شورای استان.
هـ ـ نظارت بر فعالیت های کمیته های اجرایی انتخابات سازمان استان.
و ـ نظارت بر مهر و موم نمودن صندوق های اخذ آرا.
ز ـ نظارت بر بازنمودن صندوق ها و شمارش آرا.
ح ـ نظارت بر ثبت آمار شمارش آرا با ذکر تعداد کل آرای مأخوذه و آرای هر یک از نامزدها.
ط ـ نظارت بر ثبت اسامی حائزین اکثریت به عنوان اعضای اصلی و به ترتیب آرای مأخوذه به عنوان اعضای علی البدل.
ی ـ نظارت بر تنظیم صورتجلسه و تأیید انتخابات به همراه هیئت رییسه مجمع و اعضای کمیته اجرایی انتخابات سازمان استان.
ک ـ رسیدگی به شکایات انتخاباتی و اعلام آن به هیئت نظارت مرکزی بر انتخابات.
ل ـ نظارت بر اعلام نتایج انتخابات شورای استان.
ماده ۷۶ـ چنانچه هیئت نظارت بر انتخابات استان با ارائه مستندات، عدم سلامت انتخابات شورای استان را به هیئت نظارت مرکزی گزارش نماید، موضوع در هیئت نظارت مرکزی بررسی و درصورت تأیید، موضوع گزارش به منظور بررسی و تصمیم گیری در دستور کار شورای مرکزی قرار می گیرد. تصمیمات شورای مرکزی با اکثریت آرا در خصوص ابطال انتخابات شورای استان، معتبر خواهد بود.
ماده ۷۷ـ درصورت ابطال انتخابات شورای استان توسط شورای مرکزی تاریخ انجام انتخابات مجدد توسط شورای مرکزی تعیین می گردد.
ماده ۷۸ـ هیئت نظارت مرکزی بر انتخابات و هیئت نظارت بر انتخابات سازمان استان مکلفند ظرف یک هفته به شکایات واصل شده رسیدگی و نظر قطعی خود را اعلام کند.
تبصره ـ نظر هیئت نظارت مرکزی بر انتخابات قطعی و لازم الاجرا خواهد بود.
ماده ۷۹ ـ کلیه نامزدهای انتخابات و طرفداران آنها مجازند جهت معرفی نامزد انتخاباتی مورد نظر نسبت به انتشار آگهی های تبلیغاتی، برگزاری میزگرد و سخنرانی اقدام کنند.
ماده ۸۰ ـ [اصلاحی ۱۳۹۲/۸/۵]
هرگونه تبلیغات در روز انتخابات در حوزه اخذ رأی و نیز استفاده از امکانات اداری، فصلنامه و خبرنامه داخلی سازمان مرکزی و استان ها برای انجام تبلیغات انتخاباتی و انجام مصاحبه حداقل چهار ماه قبل از تاریخ برگزاری انتخابات توسط اعضای فعلی شوراهای مرکزی و استانی و مسئولین اداری سازمان مرکزی و سازمان استان ها که داوطلب شرکت در انتخابات شوراهای استان و مرکزی هستند ممنوع می باشد.
تبصره ـ [اصلاحی ۱۳۹۲/۸/۵]
متخلفان از این ماده برابر ماده (۲۵) قانون حسب مورد توسط هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات یا هیئت نظارت بر انتخابات استان به هیئت انتظامی معرفی می شوند.
ماده ۸۱ ـ [حذف ۱۳۹۲/۸/۵]
فصل ششم ـ سایر مقررات
ماده ۸۲ ـ سازمان می تواند برای کمک به رفع مشکلات رفاهی و مالی به اعضاء و کمک به مشکلات رفاهی و مالی اعضای کم درآمد و خسارت دیده، صندوق تعاون و رفاه ایجاد نماید.
تبصره ۱ـ اساسنامه صندوق تعاون و رفاه با پیشنهاد رئیس سازمان به تصویب شورای مرکزی می رسد.
تبصره ۲ـ چگونگی تأمین سرمایه صندوق و نحوه حمایت های مالی از اعضای سازمان در اساسنامه صندوق پیش بینی می گردد.
ماده ۸۳ ـ منابع مالی سازمان به شرح زیر تأمین می شود:
۱ـ حق عضویت پرداختی از سوی اعضاء.
۲ـ هدایا و کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی.
۳ـ کمک اعطایی دولت.
۴ـ صندوق مشترک سازمان های استانی.
۵ ـ دریافت بهای ارائه خدمات پژوهشی، فنی و آموزشی.
۶ ـ درصدی از حق الزحمه دریافتی اعضاء بابت ارائه خدمات مهندسی ارجاع شده از طرف سازمان.
تبصره ۱ـ برای هدایا و کمک های دریافتی می باید توسط خزانه دار سازمان و سازمان استان رسید صادر و در دفتر اموال و حساب های سازمان و سازمان استان ثبت شود.
تبصره ۲ـ سازمان می تواند به منظور انجام فعالیت های اقتصادی درآمدزا صندوق مشترک استان ها را تأسیس نماید. درآمدهای حاصل از فعالیت های این صندوق می تواند با تصویب شورای مرکزی در راستای اهداف و وظایف سازمان هزینه شود. اساسنامه این صندوق با پیشنهاد رئیس سازمان به تصویب شورای مرکزی می رسد.
تبصره ۳ـ به منظور تحقق درآمد موضوع بند «۶» ماده (۳۸) قانون، مسئولین و ذیحسابان دستگاه های اجرایی موظفند موضوع کسر درصدی از حق الزحمه دریافتی موضوع این بند مطابق مصوبه شورای مرکزی را در متن قراردادهای منعقده با اعضاء درج و یک نسخه از قرارداد را برای سازمان ارسال و نسبت به کسر و واریز درصد یاد شده به حساب سازمان اقدام نمایند.
ماده ۸۴ ـ در اجرای بند (۹) ماده (۴) قانون و به منظور سازماندهی نحوه همکاری سازمان بر اساس این بند، دستگاه های اجرایی ذیربط موظفند در تعیین عوارض و تعرفه ها و مالیاتهای مربوط به شاغلین و مؤسسات کشاورزی نظر سازمان را اخذ و از نماینده سازمان جهت شرکت در جلسات کمیسیون های مربوط دعوت به عمل آورند.
ماده ۸۵ ـ [اصلاحی ۱۳۹۲/۸/۵]
تعرفه های مربوط به ارائه خدمات پژوهشی، فنی و آموزشی به پیشنهاد شورای مرکزی و تأیید وزیر جهاد کشاورزی تعیین می شود.
ماده ۸۶ ـ تعرفه های مربوط حق عضویت، ارائه خدمات پژوهشی، فنی و آموزشی و درصد حق الزحمه دریافتی از اعضای سازمان بابت ارائه خدمات مهندسی ارجاع از سوی سازمان، به پیشنهاد شورای مرکزی و تأیید وزیر جهاد کشاورزی تعیین می شود.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا رحیمی