آیین‌نامه اجرایی بند (۳) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۱/۰۸/۲۵

شماره ۱۵۸۱۹۱/ت۴۸۲۸۴هـ  – ۱۴/۸/۱۳۹۱

هیأت‌وزیران در جلسه مورخ ۲۳/۷/۱۳۹۱ بنا به پیشنهاد شماره ۱۵۶۲۹۹ـ ۲/۱۲ مورخ ۱۴/۴/۱۳۹۱ وزارت نفت و به استناد جزء (۷) بند (۳) قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ـ [اصلاحی ۱۳۹۲/۲/۲۹]
شرکت ملی نفت ایران موظف است در دفاتر قانونی خود، هر ماه پس از محاسبه ارزش نفت (نفت خام و میعانات گازی) تولیدی از کلیه میدانهای نفتی و گازی کشور در سال ۱۳۹۱ معادل (۵/۸۵% از ۱۰۰%) ارزش نفت صادراتی (نفت خام و میعانات گازی) و همچنین (۵/۸۵% از ۱۰۰%) ارزش نفت تحویلی (نفت خام و میعانات گازی) به‌ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شرکتهای پالایش نفت، مجتمع‌های پتروشیمی و سایر شرکتها را به حساب بستانکار دولت (خزانه‌داری کل کشور) منظور و حساب بهای تمام شده را بدهکار نماید. مابقی ارزش نفت صادراتی و خوراک تحویلی به مجتمع های پتروشیمی و سایر شرکت ها (۵/۱۴% از ۱۰۰%) و (۵/۱۴% از ۱۰۰%) ارزش واریزی نقدی خوراک پالایشگاه های داخلی (معادل قیمت های مصوب نیمه اول سال ۱۳۸۹)، سهم شرکت ملی نفت ایران محاسبه شود.

تبصره ۱ـ در صورت وصول درآمد حاصل از صادرات نفت (نفت خام و میعانات گازی) بیش از احکام و ارقام مصوب در قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور‌، موضوع ردیفهای (۲۱۰۱۰۱) و (۲۱۰۱۰۹) از پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۱ بیست‌ و پنج درصد (۲۵%) از مازاد حاصله به سهم شرکت ملی نفت ایران (۵/۱۴%) ذکر شده فوق، افزوده و به عنوان منابع سرمایه‌ای تنها برای اجرای طرح‌های بالادستی نفت و گاز در میادین مشترک به مصرف می‌رسد.

تبصره ۲ـ به منظور مصارف سرمایه‌ای و بازپرداخت قراردادهای بیع متقابل سهم شرکت ملی نفت ایران از ارزش نفت (نفت خام و میعانات گازی) پس از کسر هزینه‌ها از مالیات و سود سهام معاف است.


ماده ۲ـ در سال ۱۳۹۱ قیمت نفت صادراتی از مبادی اولیه به قیمت معاملاتی یک بشکه نفت صادراتی از مبادی اولیه در هر محموله و یا عرضه شده در بورس به متوسط قیمت صادراتی در یک ماه شمسی از مبادی اولیه و همچنین برای نفت (نفت خام و میعانات گازی) تحویلی به پالایشگاه‌های داخلی و مجتمع‌های پتروشیمی و سایر شرکتها اعم از دولتی و خصوصی بر مبنای نود و پنج درصد (۹۵%) متوسط بهای محموله‌های صادراتی نفت مشابه (یا متوسط FOB خلیج‌ فارس در صورت عدم وجود محموله‌های صادراتی مشابه) در هر ماه شمسی خواهد بود که توسط شرکت ملی نفت ایران از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به شرکتهای پالایش نفت و مستقیماً به مجتمع‌های پتروشیمی و سایر شرکتها اعم از دولتی و خصوصی فروخته می‌شود.

ماده ۳ـ [اصلاحی ۱۳۹۲/۲/۲۹]
شرکت ملی نفت ایران مکلف است کلیه منابع و دریافتهای حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی اعم از صادرات سال جاری و سالهای قبل را به هر صورت پس از کسر بازپرداختهای بیع متقابل به عنوان علی‌الحساب پرداخت موضوع جزء (۲ـ۳) قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور و بند متناظر سال قبل بلافاصله از طریق حسابهای مورد نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به حسابهای مربوط به‌خزانه‌داری کل کشور واریز نماید. بانک مذکور مکلف است سهم شرکت ملی نفت ایران را به‌ حسابهای آن شرکت مورد تایید خزانه‌داری کل کشور در داخل و مورد تأیید آن بانک در خارج از کشور برای پرداخت به پیمانکاران و سازندگان و عرضه‌کنندگان مواد و تجهیزات مربوط طرف قرارداد واریز و یا برای قراردادهای تسهیلات مالی خارجی توثیق نماید. خزانه‌داری کل کشور پس از تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی با شرکت ملی نفت ایران تسویه حساب می‌کند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از وجوه حاصله هر ماهه با اعلام خزانه‌داری کل چهارده‌ و نیم درصد (۵/۱۴%) سهم شرکت ملی نفت ایران (با احتساب بازپرداختهای بیع متقابل) بیست‌ و سه‌ درصد (۲۳%) سهم صندوق توسعه ملی و سهم درآمد عمومی دولت موضوع ردیفهای (۲۱۰۱۰۱) و (۲۱۰۱۰۹) مندرج در جدول شماره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور با فروش مبالغ ارزی به نرخ روز ارز فروخته شده را به حسابهای مربوط واریز نماید. مازاد ارز حاصله پس از تأمین مصارف فوق از محل واریزی مازاد یادشده به‌خزانه‌داری کل کشور پس از پایان شهریور ماه تا پایان سال به طور همزمان به نسبت سهم افزوده شرکت ملی نفت ایران بابت بیست‌ و پنج درصد (۲۵%) موضوع تبصره (۱) ماده (۱) و اجرای تکالیف مقرر در جزء (۲ـ۳) بند (۳) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور مازاد ارز حاصله به حساب ذخیره ارزی واریز نماید.

تبصره ـ شرکت ملی نفت ایران موظف است پس از دریافت سهم خود، حساب دولت (خزانه‌داری کل کشور) را در دفاتر قانونی شرکت بستانکار نماید.

ماده ۴ـ شرکت ملی نفت ایران در مقاطع ماهانه براساس تأیید اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت، سهم دولت از ارزش نفت (نفت خام و میعانات گازی) فروخته شده به شرکتهای ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران/ پالایش نفت را در دفاتر خود به حساب بدهکار دولت (خزانه‌داری کل کشور) منظور و به‌ شرکتهای یاد شده منتقل می‌نماید. شرکتهای ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران/ پالایش نفت موظفند حسب اعلام شرکت ملی نفت ایران به شرح فوق حساب دولت (خزانه‌داری کل کشور) را در دفاتر خود بستانکار نماید. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران موظف است از طرف شرکتهای پالایش نفت نسبت به تسویه حساب با خزانه‌دار کل کشور اقدام نماید.

تبصره ـ وزارت نفت از طریق شرکت ملی گاز ایران گزارش میزان و ارزش صادرات و واردات گاز طبیعی را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌نماید. در راستای اجرای قسمت اخیر جزء (۱) بند (ح) ماده (۸۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است بیست‌ و سه درصد (۲۳%) ارزش صادرات گاز طبیعی پس از کسر ارزش گاز خام طبیعی وارداتی و بیست‌ و سه درصد (۲۳%) ارزش صادرات فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه‌هایی که از قیمت خوراک موضوع جزء (۱) بند (۳) قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور استفاده می‌کنند را به حساب صندوق توسعه ملی واریز نماید. مبلغ واریزی مربوط به گاز طبیعی از ماه یازدهم سال، محاسبه و تسویه می‌شود.

ماده ۵ ـ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و مجتمع‌های پتروشیمی دریافت‌کننده نفت موظفند، نسبت به واریز بخش نقدی خرید خوراک خود هر ماهه متناسب با خوراک دریافتی اقدام و به میزان وجوه واریز شده در دفاتر قانونی خود، حساب دولت (خزانه‌داری کل کشور) را بدهکار نماید. خزانه‌داری کل کشور موظف است براساس اعلام ستاد هدفمندنمودن یارانه‌ها نسبت به پرداخت سهم سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و سهم شرکت ملی نفت ایران (موضوع جزء (۱ـ۳) بند (۳) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور) و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اقدام نماید. و همچنین موارد موضوع مواد (۱۶) و (۳۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده را با اعلام سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت نماید.

ماده ۶ ـ [اصلاحی ۱۳۹۲/۲/۲۹]
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران موظف است در مقاطع سه ماهه، گزارش خود در مورد میزان فروش پنج فرآورده اصلی نفتی و سوخت هوایی به مصرف‌کنندگان داخل کشور و مابه‌التفاوت قیمت بر مبنای شرح داده شده در جزء (۴ـ۳) بند (۳) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور را به سازمان حسابرسی ارسال و پس از دریافت گزارش تأییدشده آن سازمان، گزارش مذکور را جهت تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی، ارسال نماید. پس از تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی، مبلغ مابه‌التفاوت قیمت (یارانه) به صورت علی‌الحساب در دفاتر مالی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به حساب بدهکار دولت (خزانه‌داری کل کشور) منظور می‌شود. تسویه حساب نهایی فیزیکی و مالی با ارائه گزارش سازمان حسابرسی و پس از اظهارنظر در کارگروه مذکور با تأیید  وزیر امور اقتصادی و دارایی حداکثر تا پایان تیر ماه سال بعد صورت می‌‌گیرد.

تبصره ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی پس از دریافت اطلاعات و مدارک لازم (گزارش حسابرسی و مصوبه کارگروه) موضوع مواد (۳) و (۶) این آیین‌نامه ظرف یک ماه گزارش‌های مذکور را تأیید می‌نماید.


ماده ۷ـ حجم فرآورده‌های نفتی مشمول یارانه موضوع ماده (۶) این آیین‌نامه عبارت است از مقدار فرآورده‌های فروخته شده براساس گزارش فروش نیابتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به جایگاه‌داران و کلیه مصرف‌کنندگان داخل کشور پس از تأیید اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت در مقاطع سه ماهه اعلام و به تأیید سازمان حسابرسی می‌رسد، خواهد بود.

تبصره ۱ـ [حذفی ۱۳۹۲/۲/۲۹]

تبصره ۱ـ [اصلاحی ۱۳۹۲/۲/۲۹]
نظارت بر رعایت کیفیت و استانداردهای عرضه فرآورده‌های نفتی تولید داخلی و همچنین وارداتی توسط بخش دولتی و خصوصی با مسئولیت و تأیید اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت خواهد بود.

تبصره ۲ـ [اصلاحی ۱۳۹۲/۲/۲۹]
قیمت فرآورده‌های نفتی موضوع ماده (۶) این آیین‌نامه براساس میانگین وزنی قیمت‌های وارداتی یا صادراتی هم کیفیت (براساس یک الگوی تدریجی تا پایان برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران) حسب مورد و در صورت نبودن قیمت وارداتی یا صادراتی، متوسط ماهانه قیمت‌های صادراتی خلیج‌فارس در آن ماه خواهد بود که توسط وزارت نفت قبل از ارائه گزارش حسابرسی تعیین و اعلام می‌شود.

تبصره ۳ـ [اصلاحی ۱۳۹۲/۲/۲۹]
هزینه‌های انتقال داخلی فرآورده‌ها و نفت خام معادل آنها و توزیع، فروش، مالیات، عوارض تکلیفی، عوارض آلایندگی و مالیات برارزش افزوده (موضوع ماده (۱۶) و بند (۲) تبصره آن و بندهای (الف)، (ج) و (د) ماده (۳۸) قانون مالیات برارزش افزوده ـ مصوب ۱۳۸۷ـ ) برای فرآورده‌های نفتی به شرح جداول پیوست (۱) و (۲) این آیین‌نامه که تأیید شده به مهر «دفتر هیأت دولت» است، می‌باشد.

تبصره ۴ ـ [اصلاحی ۱۳۹۲/۲/۲۹]
ارزش فرآورده‌های نفتی اختصاص یافته برای مصارف داخل کشور، موضوع ماده (۶) در هر ماه جهت احتساب مابه‌التفاوت، عبارت است، از مجموع حاصل ضرب مقدار هر یک از فرآورده‌های نفتی در قیمت متناظر هر یک از آنها به شرح مندرج در تبصره‌های (۳) و (۴) این ماده و ارزش حاصل از فرآورده‌های نفتی اختصاص یافته برای مصارف داخل کشور، موضوع این ماده در هر ماه جهت احتساب درآمد عبارت است از مجموع حاصل‌ضرب مقدار هر یک از فرآورده‌های نفتی در قیمت فروش به‌ مصرف‌کنندگان یا خریداران.


ماده ۸ ـ [اصلاحی ۱۳۹۲/۲/۲۹]
شرکت ملی نفت ایران موظف است در مقاطع سه ماهه عملکرد جزء (۱ـ۳) بنـد (۳) ماده واحـده قانون بودجه سـال ۱۳۹۱ کـل کشـور را به سـازمان حسابرسی ارائه دهد تسویه حساب این جزء پس از ارائه گزارش سازمان حسابرسی با تأیید وزیر امور اقتـصادی و دارایی انجام می‌شود و تسویه نهایی و فیزیکی و مالی نیز تا پایان تیر ماه سال بعد با همین ساز و کار انجام شود.

ماده ۹ـ [اصلاحی ۱۳۹۲/۲/۲۹]
شرکت ملی نفت ایران موظف است در راستای بودجه عملیاتی، طرح‌های سرمایه‌ای از محل سهم خود از درصد پیش گفته و سایر منابع را مطابق با موافقت‌نامه‌های مبادله شده با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در سال اول برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (سال ۱۳۹۰) اجراء گزارش عملکرد تولید نفت و گاز را به تفکیک هر میدان و جداول طرحها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری و منابع تخصیص‌‌یافته و هزینه‌ شده به همراه میزان پیشرفت فیزیکی هر یک از طرحها و پروژه‌ها را در مقاطع سه‌ ماهه به مراجع یادشده در تبصره (۳) جزء (۲ـ۳) بند (۳) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور ارائه نماید. شرکت ملی نفت ایران موظف است به گونه‌ای عمل نماید که حداقل یکصد هزار میلیارد (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از مـنابع حاصل از سهم خود صرف سرمایه‌گذاری در طرح‌های مذکور با اولویت میادین مشترک نفتی و گازی گردد.

ماده ۱۰ـ مالیات بر ارزش افزوده و عوارض نفت و گاز تولیدی و فرآورده‌های وارداتی فقط از کلیه فرآورده‌های نفتی و گازی، یکبار در انتهای زنجیره تولید آنها توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی (شرکت‌های پالایش نفت) و براساس ماده (۵) و شرکت تابعه ذی‌ربط وزارت نفت و شرکت‌های گاز استانی بر مبنای قیمت فروش داخلی محاسبه و پرداخت می‌شود. مالیات مزبور به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و عوارض طبق قوانین توزیع می‌گردد.

ماده ۱۱ـ [اصلاحی ۱۳۹۲/۲/۲۹]
رعایت این آیین‌نامه تا تسویه‌ حساب فی‌مابین دولت با شرکت‌های ملی نفت ایران و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران موضوع اجزاء (۱ـ۳)، (۲ـ۳)، (۳ـ۳) و (۷ـ۳) بند (۳) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور مربوط به حسابهای سال ۱۳۹۱، الزامی است.

ماده ۱۲ـ وزارت نفت به نمایندگی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت ملی نفت ایران به شرح قرارداد پیوست و ضمایم آن که تأیید شده به مهر «دفتر هیأت دولت» است، اقدام نماید.

معاون اول رئیس ‎جمهور ـ محمدرضا رحیمی


هزینه های انتقال، توزیع و کارمزد فروش، مالیات و عوارض تکلیفی موضوع قانون ارزش افزوده فرآورده های نفتی و هزینه های انتقال نفت خام میعانات گازی موضوع جدول منضم به آئین نامه بند ۷ – ۳ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور

جدول ۱) “ارقام به ریال”

-عنوان واحد قیمت فروش فرآورده به مصرف کننده قیمت مصوب فروش مجموع هزینه۸ های انتقال توزیع و فروش مالیات عوارض عوارض الایندگی هزینه انتقال نفتخام و میعانات گازی
بنزین معمولی لیتر ۱،۰۰۰ ۲۶،۷۶۲ ۶۷،۳۳۸ ۶۷،۱۵۲ ۳۴،۷۶ ۶۳،۷
بنزین معمولی لیتر ۰۰۰،۴ ۴۴،۳۰۵۳ ۶۷،۳۳۸ ۶۹،۶۱۰ ۳۴،۳۰۵ ۵۳،۳۰
بنزین معمولی آزاد لیتر ۰۰۰،۷ ۵۱،۵۳۴۳ ۶۷،۳۳۸ ۷۰،۰۶۸،۱ ۳۵،۵۳۴ ۴۴،۵۳
بنزین سوپر لیتر ۵۰۰،۱ ۰۴،۱۱۴۵ ۶۷،۳۳۸ ۰۱،۲۲۹ ۵۰،۱۱۴ ۴۵،۱۱
بنزین سوپر لیتر ۰۰۰،۵ ۷۹،۳۸۱۶ ۶۷،۳۳۸ ۳۶،۷۶۳ ۶۸،۳۸۱ ۱۷،۳۸
بنزین سوپر آزاد لیتر ۰۰۰،۸ ۸۷،۶۱۰۶ ۶۷،۳۳۸ ۳۷،۲۲۱،۱ ۶۹،۶۱۰ ۰۷،۶۱
نفت سفید لیتر ۰۰۰،۱ ۹۶،۸۷۷ ۲۸،۳۲۳ ۴۶،۲۵ ۸۰،۸۷ ۷۸،۸
نفت گاز لیتر ۵۰۰،۱ ۹۴،۱۳۱۶ ۲۶،۲۲۵ ۱۹،۳۸ ۷۰،۱۳۱ ۱۷،۱۳
نفت گاز لیتر ۵۰۰،۳ ۸۷،۳۰۷۲ ۲۶،۲۲۵ ۱۱،۸۹ ۲۹،۳۰۷ ۷۳،۳۰
نفتکوره لیتر ۰۰۰،۲ ۵۳،۱۸۳۶ ۱۷،۲۶۳ ۲۷،۵۳ ۸۳،۹۱ ۳۷،۱۸
گاز مایع لیتر ۰۰۰،۱ ۴،۹۴۳ ۹۲،۱۰۲ ۳۶،۲۷ ۸۱،۱۹ ۴۳،۹
گاز مایع لیتر ۰۰۰،۳ ۱۹،۲۸۳۰ ۹۲،۱۰۲ ۰۸،۸۲ ۴۳،۵۹ ۳۰،۲۸
سوخت هوائی (ATK)- مسافربری لیتر ۰۰۰،۴ ۴۴،۳۰۵۳ ۳۵،۱۷۲ ۶۹،۶۱۰ ۳۴،۳۰۵ ۵۳،۳۰
نفتخام و میعانات گازی – توسط خطوط لوله لیتر ۳۴،۵۴
نفتخام و میعانات گازی – توسط کشتی به مقصد پالایشگاه بندرعباس لیتر ۶۳،۳۱
نفتخام و میعانات گازی – توسط کشتی به مقصد پالایشگاه لاوان لیتر ۶۸،۲۰

هزینه های انتقال، توزیع و کارمزد فروش، مالیات و عوارض تکلیفی موضوع قانون مالیات ارزش افزوده فرآورده های نفتی و هزینه های انتقال نفتخام میعانات گازی موضوع جدول منضم به آئین نامه بند ۷ – ۳ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور
-جدول (۲) “ارقام به ریال”

-عنوان واحد قیمت فروش فرآورده به مصرف کننده قیمت مصوب فروش مجموع هزینه۸ های انتقال توزیع و فروش مالیات عوارض عوارض الایندگی هزینه انتقال نفتخام و میعانات گازی
بنزین معمولی لیتر ۰۰۰،۱ ۲۳،۷۶۹ ۶۷،۳۳۸ ۸۵،۱۵۳ ۹۲،۷۶
بنزین معمولی لیتر ۰۰۰،۴ ۹۲،۳۰۷۶ ۶۷،۳۳۸ ۳۹،۶۱۵ ۶۹،۳۰۷
بنزین معمولی آزاد لیتر ۰۰۰،۷ ۶۲،۵۳۸۴ ۶۷،۳۳۸ ۹۲،۰۷۶،۱ ۴۶،۵۳۸
بنزین سوپر لیتر ۵۰۰،۱ ۸۵،۱۱۵۳ ۶۷،۳۳۸ ۷۶،۲۳۰ ۳۹،۱۱۵
بنزین سوپر لیتر ۰۰۰،۵ ۱۵،۳۸۴۶ ۶۷،۳۳۸ ۲۳،۷۶۹ ۶۲،۳۸۴
بنزین سوپر آزاد لیتر ۰۰۰،۸ ۸۵،۶۱۵۳ ۶۷،۳۳۸ ۷۶،۲۳۰،۱ ۳۹،۶۱۵
نفت سفید لیتر ۰۰۰،۱ ۷۴،۸۸۵ ۲۸،۳۲۳ ۶۹،۲۵ ۵۷،۸۸
نفت گاز لیتر ۵۰۰،۱ ۶۱،۱۳۲۸ ۲۶،۲۲۵ ۵۳،۳۸ ۸۶،۱۳۲
نفت گاز لیتر ۵۰۰،۳ ۰۹،۳۱۰۰ ۲۶،۲۲۵ ۹۰،۸۹ ۰۱،۳۱۰
نفتکوره لیتر ۰۰۰،۲ ۵۷،۱۸۵۳ ۱۷،۲۶۳ ۷۵،۵۳ ۶۸،۹۲
گاز مایع لیتر ۰۰۰،۱ ۳۸،۹۵۲ ۹۲،۱۰۲ ۶۲،۲۷ ۰۰،۲۰
گاز مایع لیتر ۰۰۰،۳ ۱۴،۲۸۵۷ ۹۲،۱۰۲ ۸۶،۸۲ ۰۰،۶۰
سوخت هوائی (ATK)- لیتر ۰۰۰،۴ ۹۲،۳۰۷۶ ۳۵،۱۷۲ ۳۹،۶۱۵ ۶۹،۳۰۷
نفتخام و میعانات گازی – توسط خطوط لوله لیتر ۳۴،۵۴
نفتخام و میعانات گازی – توسط کشتی به مقصد پالایشگاه بندرعباس لیتر ۶۳،۳۱
نفتخام و میعانات گازی – توسط کشتی به مقصد پالایشگاه لاوان لیتر ۶۸،۲۰

شرکتهای پالایش نفت که با تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست آلاینده نیستند مشمول ارقام این جدول می باشند.


قرارداد مربوط به اجرای مفاد جزء (۷ – ۳) بند (۳) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور منعقد بین وزارت نفت به نمایندگی از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفت ایران

[اصلاحی ۱۳۹۲/۲/۲۹]

“بسمه تعالی”
-مقدمه قرارداد
در اجرای مقررات جزء (۷ – ۳) بند (۳) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور، این قرارداد بین وزارت نفت به نمایندگی از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران از یک سو و شرکت ملی نفت ایران، از سوی دیگر به شرح زیر منعقد می شود:

فصل اول – تعاریف و کلیات

ماده 1: تعاریف و اصطلاحات
عبارات و اصطلاحات بکار برده شده دراین قرارداد به شرح ذیل می باشد:
قرارداد: به معنای سند حاضر می باشد.
دولت: به معنای دولت جمهوری اسلامی ایران می باشد.
وزارت نفت: به معنای وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران می باشد.
شرکت: به معنای شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای تابعه و وابسته به آن می باشد.
بانک مرکزی: به معنای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد.
خزانه: به معنای خزانه داری کل کشور می باشد.
بند (3): به معنای بند (3) ماده واحده قانون بودجه سال 1391 کل کشور می باشد.
نفت تولیدی: عبارت است از نفت خام و میعانات گازی تولیدی از کلیه میدانهای نفتی و گازی کشور توسط شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای تابعه و وابسته به آن و نیز نفت خام و میعانات گازی تولیدی از میدانهای نفتی و گازی ناشی از عملیات پیمانکاران طرف قرارداد با آنها.
نفت خام: عبارتست از هیدروکربورهای مایعی که پس از استخراج سیالات مخزنی از میدانهای نفتی و تفکیک آب و گاز حاصل می شود.
میعانات گازی: عبارت است از هیدروکربورهای مایعی که پس از استخراج سیالات مخزنی از میدانهای گازی و تفکیک آب و گاز در پالایشگاههای گازی فراورش و تولید می گردد.
مبادی اولیه صادرات: مبادی اولیه صادرات نفت عبارت از کلیه پایانه های نفتی صادراتی مواد نفتی کشور می باشند.

ماده ۲: موضوع قرارداد
موضوع قرارداد عبارت است از اجرای مفاد بند (۳) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور.

ماده ۳:مدت قرارداد
مدت قرارداد از ابتدای سال ۱۳۹۱ تا پایان آن سال می باشد.

ماده ۴:ارزش نفت تولیدی
ارزش نفت تولیدی موضوع جزء (۱-۳) بند (۳) عبارتست از مجموع ارزش نفت خام و میعانات گازی تحویلی برای صادرات ونیز ارزش نفت خام و میعانات گازی تحویلی به پالایشگاههای داخلی و مجتمع های پتروشیمی و سایر شرکتها اعم از دولتی و خصوصی از محل نفت تولیدی در سال ۱۳۹۱.

تبصره در صورتی که به دلایل عملیاتی و موافقت وزیر نفت ضرورت داشته باشد که شرکت، بخشی از نفت تولیدی را برای فروش به مبادی ثانویه صادراتی در خارج از ایران منتقل نماید در این حالت هزینه های حمل، بیمه (سیف)، انبارداری و سایر هزینه های مرتبط به عهده شرکت می باشد.
میزان کاهش حجمی نفت تولیدی در مبادی ثانویه نسبت به ارقام اندازه گیری شده در مبادی اولیه صادرات از نظر این قرارداد قابل قبول نبوده و بعهده شرکت ملی نفت ایران می باشد.

ماده ۵: ضوابط فروش نفت خام به خارج طبق شیوه نامه ای می باشد که برای سال ۱۳۸۵ به تصویب مجمع عمومی شرکت رسیده است.

فصل دوم – تعهدات شرکت

ماده ۶: شرکت ملی نفت موظف است در دفاتر قانونی خود پس از محاسبه ارزش نفت (نفت خام و میعانات گازی) تولیدی از کلیه میدانهای نفتی و گازی کشور در سال ۱۳۹۱ معادل (۵/۸۵ % از ۱۰۰%) ارزش نفت صادراتی و همچنین (۵/۸۵% از ۱۰۰%) ارزش نفت تحویلی به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران/ شرکتهای پالایش نفت و مجتمع های پتروشیمی و سایر شرکتها را به حساب بستانکار دولت (خزانه داری کل کشور) منظور و حساب بهای تمام شده را بدهکار نماید. مابقی ارزش نفت صادراتی (۵/۱۴% از ۱۰۰% باقی مانده) و (۵/۱۴% از ۱۰۰%) ارزش واریزی های نقدی خوراک پالایشگاههای داخلی (معادل قیمت های مصوب نیمه اول سال ۱۳۸۹) و (۵/۱۴% از ۱۰۰%) واریزی نقدی خوراک مجتمع های پتروشیمی و سایر شرکتها، سهم شرکت ملی نفت ایران محاسبه می شود.

تبصره ۱ – در صورت وصول درآمد حاصل از صادرات نفت (نفت خام و میعانات گازی) بیش از احکام و ارقام مصوب در قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور (موضوع ردیفهای ۲۱۰۱۰۱ و ۲۱۰۱۰۹)، بیست و پنج درصد (۲۵%) از مازاد حاصله به سهم شرکت ملی ایران (۵/۱۴%) ذکر شده فوق افزوده و به عنوان منابع سرمایه ای تنها برای اجرای طرحهای بالادستی نفت و گاز در میادین مشترک به مصرف می رسد.

تبصره ۲ – به استناد جزء (۱ – ۳) بند (۳) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور شرکت معادل (۵/۱۴%) از (۱۰۰%) ارزش نفت صادراتی و مبالغ واریزی نقدی بابت خوراک پالایشگاه های داخلی و میعانات گازی تحویلی بر اساس قیمت فرآ.رده های نفتی در نیمه اول سال ۱۳۸۹ و مجتمع های پتروشیمی و سایر شرکتها و همچنین (۲۵%) مازاد حاصله از صادرات نفت (نفت خام و میعانات گازی بیش از احکام و ارقام مصوب در قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور موضوع ردیفهای (۲۱۰۱۰۱ – ۲۱۰۱۰۹) پس از کسر هزینه ها، معاف از مالیات و تقسیم سود سهام تعیین می شود.

تبصره ۳ – ارزش نفت تولیدی خوراک پالایشگاههای داخلی و مجتمع های پتروشیمی و سایر شرکتها اعم از دولتی و خصوصی در هر ماه برابر با مقدار نفت خام و میعانات گازی حسب مورد تحویلی به پالایشگاهها، مجتمع های پتروشیمی و سایر شرکتها اعم از دولتی و خصوصی در همان ماه ضرب در نود و پنج درصد (۹۵%) متوسط بهای هر بشکه متناظر قیمت محموله های نفت خام و میعانات گازی صادراتی مشابه از مبادی اولیه و یا عرضه شده در بورس (به ترتیب قیمت معاملاتی یک بشکه نفت خام از مبادی اولیه در هر محموله و یا متوسط قیمت صادراتی) در هر ماه شمسی می باشد.
منظور از متوسط فوق حاصل تقسیم درآمد ناشی از فروش نفت خام/ میعانات گازی در مبادی اولیه صادرات در ماه مورد نظر بر کل حجم نفت خام/ میعانات گازی مشابه صادراتی از مبادی اولیه و یا عرضه شده د بورس بر حسب بشکه در همان ماه می باشد.

تبصره ۴ – موجودی نفت تولیدی در پایان سال ۱۳۹۱ که در سال ۱۳۹۲ به فروش می رسد (موجود نفت تولیدی پایان سال ۱۳۹۱ در مبادی اولیه و ثانویه صادراتی) به قیمت متوسط نفت تولیدی صادراتی در اسفند ماه سال ۱۳۹۱ محاسبه و در دفاتر شرکت ملی نفت ایران در حسابهای مربوط ثبت می شود و مشمول مقررات این قرارداد می باشد.

تبصره ۵ – وجوه حاصل از فروش گاز خام طبیعی به شرکت ملی گاز ایران به ازاء هر متر مکعب یک ریال، جزء درآمد شرکت محسوب می شود.

ماده 7:
الف – محل تحویل نفت خام به پالایشگاههای داخلی درون پالایشگاه خواهد بود. هدر رفتگی عملیاتی نفت خام در خطوط انتقال نفت خام به پالایشگاه ها و مبادی صادراتی به عهده شرکت بوده و تأیید میزان آن به عهده اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی می باشد. هدر رفتگی ناشی از حوادث غیرمترقبه (فورس ماژور) جزء تولید محسوب نمی شود.
ب – محل تحویل میعانات گازی به پالایشگاهها، مجتمع های پتروشیمی و سایر شرکتها اعم از دولتی و خصوصی نقطه خروجی پالایشگاههای گازی می باشد.

ماده ۸: در اجرای جزء (۷ – ۳) بند (۳) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور، شرکت مکلف است در سال ۱۳۹۱ ثبت های مالی مربوط به عملیات تولید و فروش نفت تولیدی را طبق دستورالعمل حسابداری که ابلاغ می شود در پایان هر ماه در دفاتر قانونی و در پایان سال در حسابهای عملکرد و سود و زیان خود ثبت نماید.

ماده 9: واریز وجوه به حساب خزانه
الف – شرکت مکلف است کلیه دریافتهای حاصل از صادرات نفت (نفت خام و میعانات گازی) تولیدی اعم از صادرات سالجاری و سالهای قبل را به صورت، پس از کسر بازپرداخت های بیع متقابل به عنوان علی الحساب پرداختهای موضوع ماده (6) این قرارداد و بند متناظر سال قبل، بلافاصله از طریق حسابهای مورد نظر بانک مرکزی به حسابهای مربوط در خزانه داری کل واریز نماید.
ب – بانک مرکزی مکلف است هر ماهه سهم شرکت ملی نفت ایران (چهارده و نیم درصد از صد درصد وجوه مذکور پس از کسر بازپرداختهای بیع متفابل و از پایان شهریور سال 1391 تا پایان همان سال بیست و پنج درصد از صد درصد وجوه مازاد حاصله بیش از احکام و ارقام مصوب در قانون بودجه سال 1391 کل کشور) را به حسابهای شرکت که مورد تأیید خزانه داری کل کشور در داخل و مورد تأیید آن بانک درخارج از کشور برای پرداخت به پیمانکاران و سازندگان و عرضه کنندگان مواد و تجهیزات مربوط طرف قرارداد و یا برای قرارداد های تسهیلات مالی خارجی توثیق می نماید.
ج – خزانه مکلف است هر ماهه سهم شرکت را معادل چهارده و نیم (5/14) درصد وجوه نقدی واریزی بر اساس قیمت فرآورده های نفتی در نیمه اول سال 1389 توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، و (5/14%) وجوه واریزی توسط مجتمع های پتروشیمی و سایر شرکتها را به حساب تمرکز وجوه شرکت واریز نماید.

ماده ۱۰- [اصلاحی ۱۳۹۲/۲/۲۹]

تمامی سود خالص (سود ویژه) شرکت که پس از اعمال حساب پرداختهای موضوع ماده (6) این قرارداد ایجاد می شود به منظور تأمین منابع لازم برای انجام هزینه های سرمایه ای شرکت یاد شده با اولویت میادین مشترک قابل اختصاص بوده و پس از قطعی شدن مبالغ مربوط با تصویب مجمع عمومی شرکت و مراجع قانونی ذیربط حسب مورد به حسابهای اندوخته قانونی و افزایش سرمایه دولت در شرکت منظور می شود.

ماده ۱۱: در سال ۱۳۹۱ هزینه های صدور و فروش نفت تولیدی با احتساب هزینه های بیمه و حمل (سیف) و بازپرداخت تعهدات سرمایه ای شرکت از جمله طرحهای بیع متقابل که به موجب قوانین مربوط، قبل و بعد از اجرای قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور ایجاد شده و یا می شود از محل منابع داخلی به عهده شرکت ملی نفت ایران خواهد بود.

فصل سوم – سایر موارد

ماده 12: روش اندازه گیری کلیه احجام و اوزان تولیدی و فروش مذکور در این قرارداد حسب مورد بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت نفت می باشد (پیوست این قرارداد). صحت و اعتبار تمام اندازه گیری فوق منوط به تأیید وزارت نفت است و احجام و اوزان مورد تأیید وزارت نفت حسب مورد قطعی می باشد.
ضمناً وزارت نفت از طریق مؤسسات بازرسی حرفه ای ذیصلاح بر روش و صحت ابزارهای اندازه گیری و انجام اندازه گیری ها نیز اعمال می نماید.

ماده ۱۳- اصلاحی ۱۳۹۲/۲/۲۹]
نرخ تسعیر ارز در مورد وجوه حاصله از صادرات نفت تولیدی نرخ روز ارز فروخته شده براساس اعلامیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در مورد نفت تحویلی به پالایشگاهها و شرکتهای داخلی متوسط نرخ فروش بانک یاد شده در ماه مورد نظر خواهد بود.

ماده ۱۴: مبالغ بستانکاری و بدهکاری دولت (خزانه) و متقابلاً بدهکاری و بستانکاری شرکت که به موجب این قرارداد ایجاد می شود، مطابق آئین نامه اجرایی بند (۳) مصوب هیئت وزیران تسویه می شود.

ماده ۱۵: شرکت مکلف به اجرای تصمیمات ابلاغی وزارت نفت در مورد تنظیم میزان تولید سالانه نفت تولیدی بر اساس حجم عملیات هر یک ا زمیادین نفتی طبق جزء (۱-۳) بند (۳) می باشد. همچنین شرکت مکلف است عملیات مرتبط با این قرارداد را تحت نظارت عالیه وزارت نفت مطابق با رویه های معمول در صنعت نفت به انجام رساند.

ماده ۱۶: شرکت مکلف است مطابق فرم ابلاغی وزارت، گزارش ماهانه عملکرد این قرارداد را به وزارت نفت ارائه نماید. حسب تبصره (۳) جزء (۲-۳) بند (۳) این گزارش باید از طریق وزارت نفت به کمیسیونهای اقتصادی، انرژی و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و دیوان محاسبات کشور ارسال شود.

ماده ۱۷: هر گونه تغییر در این قرارداد در چارچوب مقررات بند (۳) پس از توافق طرفین قرارداد باید به تصویب هیئت وزیران برسد.
این قرارداد در سه فصل، ۱۷ ماده و یک پیوست که جزء لاینفک این قرارداد می باشد، در تاریخ ………. به امضاء طرفین قرارداد رسید که پس از تصویب هیئت وزیران از ابتدای سال ۱۳۹۱ نافذ و لازم الاجرا می باشد.

وزارت نفت به نمایندگی از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران
رستم قاسمی
وزیر نفت
از طرف شرکت ملی نفت ایران
احمد قلعه بانی
مدیر عامل

پیوست قرارداد

ماده 1 – اندازه گیری میزان آب و رسوب موجود در مخازن نفت خام پالایشگاهها به روش استاندارد آزمایشگاهی انجام شده و نمونه گیری از مخزن و اندازه گیری عمق نهائی بلافاصله پس از اتمام عملیات تحویل نفت خام به مخازن پالایشگاه ها و بر اساس روش استاندارد اندازه گیری استاتیکی مخازن ذخیره انجام می شود.

ماده 2 – فرآورده های نفتی مذکور در جدول (4) و (6) شامل بر تمام فرآورده های اصلی (بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع) و سوخت هوایی (ATK،JP4) می باشد.

تبصره – مقادیر حاصل از اندازه گیری فرآورده های نفتی وارداتی و دریافتی از سایر پالایشگاهها و مجتمع های پتروشیمی که با فرآورده های تولیدی موضوع ماده (2) این دستورالعمل مخلوط و به منظور فروش در داخل به شرکت ملی پخش تحویل و یا توسط شرکت ملی پخش تحویل و یا شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در انبار شرکت مذکور مخلوط می گردد، باید به تأیید اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت برسد.

ماده 3 – در صورتی که بنا به دلایل عملیاتی و فنی، بهره برداری از سامانه های اندازه گیری خودکار (توربینی، جا به جایی مثبت، کوریولیس، اولتراسونیک و …) موجود در مبادی تحویل و تحول در چارچوب استانداردهای API،IPS امکان پذیر نباشد در این حالت، روش عمق یابی مخازن ذخیره و یا روش های توزین درهر یک از مبادی مذکور بنا بر اعلام اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت ملاک اندازه گیری خواهد بود.

ماده ۴ – در صورتی که در مبادی اولیه صادرات از «کشتی مادر» و روش کشتی به کشتی (STS) برای انجام عملیات صادرات استفاده شود در این حالت میزان محموله بارگیری شده در «کشتی مادر» بعنوان ذخیره و موجودی شرکت ملی نفت بوده و برای تعیین حجم محموله صادراتی، در صورت مغایرت کمتر از ۲/۰ درصد بین حجم ناخالص استاندارد (GSV) کشتی مادر و کشتی صادراتی باشد روش اندازه گیری مخازن کشتی مادر ملاک عمل بوده و در غیر این صورت میانگین احجام خالص تحویلی و دریافتی مبنای بارنامه می باشد. در هر دو حالت نمونه گیری از مخازن کشتی صادراتی انجام می پذیرد.

ماده ۵ – صادرات گاز مایع در بندر عسلویه و پتروشیمی بندر امام (ره) به روش اندازه گیری مخازن کشتی ملاک اندازه گیری خواهد بود.

ماده 6 – درتمام مبادی اندازه گیری نفت تولیدی (نفت خام و میعانات گازی)، گاز طبیعی و فرآوره های تولیدی و وارداتی تمامی روشهای اندازه گیری از جمله:«اندازه گیری توسط سامانه های اندازه گیر خودکار، اندازه گیری مخازن ذخیره به روش دستی و خودکار،اندازه گیری مخازن کشتی و اندازه گیری حجم یا توزین نفتکشها و گاز مایع کشهای جاده پیما بر مبنای جداول و ضرایب تبدیل، جداول وزنی و جداول مدرج سازی (کالیبراسیون) موجود که پیش از این نیز در مبادی مذکور برای اندازه گیریها مورد استفاده بوده و مورد تأیید اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت است، انجام می شود.

ماده 7 – انجام عملیات اندازه گیری در مبادی مذکور در این دستورالعمل حسب مورد بر عهده شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی بوده که این امر از طریق واحد های سازمانی ذیربط در این شرکتها و یا با استفاده از خدمات شرکتهای بازرسی مستقل که صلاحیت فنی آنها به تأیید اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت رسیده است، انجام خواهد شد.

ماده ۸ – در کلیه مبادی که روش اندازه گیری بر مبنای سامانه های اندازه گیری موجود در محلهای اندازه گیری عنوان شده است، اعلام اولویت سامانه اندازه گیری و روش اندازه گیری توسط اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت انجام می پذیرد.

ماده ۹ – به منظور تائید صحت و اعتبار اندازه گیریهایی که حسب مورد توسط شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مبنای مذکور در این دستورالعمل انجام می شود، اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی موظف است، به صورت زیر اقدام نماید:
در خصوص اندازه گیریهای جداول شماره ۱ الی ۸ کارکنان سازمانی اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت بصورت مستمر در مبادی اندازه گیری مستقر می باشند.

تبصره ۱ – اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت می تواند برای انجام و نظارت و بازرسیهای فوق از خدمات شرکتهای بازرسی مستقل که به تأیید آن اداره کل رسیده اند، نیز استفاده کند و کلیه مقادیر ارائه شده بایستی به تأیید نهایی آن اداره کل برسد.

تبصره ۲ – تأمین امکانات لازم برای استقرار کارکنان سازمانی اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت در تمام مبادی اندازه گیری (اسکان- غذا- دفترکار- وسیله نقلیه- ملزومات اداری و خطوط ارتباطی، تردد و هزینه ایاب و ذهاب، کلیه تسهیلات رایج و …) حسب مورد بر عهده شرکتهای نظارت شونده در حد مدیران شرکتها در این دستورالعمل می باشد. نظارت کامل بر حسن انجام موارد مذکور بر عهده مدیران عامل چهار شرکت اصلی می باشد.

ماده ۱۰ – مسؤولیت نظارت بر انطباق کیفیت نفت (نفت خام و میعانات گازی) تولیدی، صادراتی و وارداتی و فرآورده های اصلی (بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و LPG) و سوخت هوایی (ATK،JP۴) و همچنین گاز طبیعی (غنی و سبک) و فرآورده های گازی با استانداردهای وزارت نفت بر عهده اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی می باشد.

تبصره – هر گونه تغییر در محدوده مشخصه های کیفی (Spec) و روشهای نمونه برداری و اندازه گیری کیفیت محصولات مذکور در ماده (10) صرفاً پس از تأیید اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی مجاز خواهد بود.

ماده ۱۱ – نظارت بر رعایت کیفیت و استانداردهای عرضه فرآورده های نفتی و گازی وارداتی توسط بخش خصوصی (مصرح در جزء ۹-۳ قانون بودجه سال ۱۳۹۱) با مسؤولیت و تأیید اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفتی وزارت نفت می باشد.

ماده 12 
الف – هر گونه نفت ریزی، نشتی و اتلاف مواد نفتی اعم از نفت خام، میعانات و میعانات گازی، گاز طبیعی و کلیه فرآورده های نفتی و گازی، بایستی توسط شرکتهای نظارت شونده در اسرع وقت به اطلاع دفاتر اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت رسانده شود.
ب – شرکت ملی نفت ایران موظف است مقادیر هر گونه هدر رفتگی عملیاتی در حین انتقال نفت خام و میعانات گازی به پالایشگاهها و مبادی اولیه صادراتی و نیز مقادیر هدر رفتگی عملیاتی و نشت در خطوط انتقال گاز به پالایشگاههای گازی را تعیین و برای تأیید به اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت اعلام کند.
ج – شرکت ملی گاز ایران موظف است مقادیر هر گونه هدر رفتگی نشت در خطوط انتقال گاز به ایستگاهها و شبکه گازرسانی را تعیین و برای تأیید به اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت اعلام کند.
کلیه شرکتهای اصلی و تابعه وزارت نفت موظفند در راستای تحقق بند ج ماده 129 برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، نسبت به ارتقاء و تجهیز کلیه مبادی تحویل و تحول مذکور در این دستورالعمل و نقاط تولید نفت (نفت خام، میعانات گازی) مطابق با بخشنامه وزارتی 309905 – 1/ 28 مورخ 3 /9 /90 با نظارت و تأیید اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت اقدام لازم را بعمل آورده و به محض راه اندازی و بهره برداری رسمی سامانه اندازه گیری خودکار، سامانه تأیید شده جدید ملاک عمل قرار گیرد.

پیوست قرارداد

«دستورالعمل نحوه اندازه گیری احجام و اوزان نفت تولیدی (نفت خام و میعانات گازی) گاز طبیعی و فرآورده های نفتی و گازی قانون بودجه 1391 کل کشور»
اندازه گیری احجام و اوزان نفت تولیدی (نفت خام، میعانات گازی)، گاز طبیعی تولیدی (شامل گاز طبیعی تحویلی به پالایشگاه های گاز، واحد های نمزدایی، صادراتی و مجتمع های پتروشیمی) و وارداتی و فرآورده های نفتی و گازی تولید داخل، صادراتی و وارداتی موضوع قانون بودجه سال 1391 کل کشور مطابق این دستورالعمل انجام خواهد شد.

جدول ۱) اندازه گیری حجم و میعانات گازی صادراتی در مبادی اولیه صادرات

ردیف موضوع روش اندازه گیری
۱ اندازه گیری حجم نفت خام صادراتی از مبداء خارک سامانه اندازه گیری توربینی (TURBINE METER)
۲ اندازه گیری حجم نفت خام صادراتی از مبداء لاوان سامانه اندازه گیری جابجایی مثبت (P.D.METER)
۳ اندازه گیری حجم نفت خام صادراتی از مبداء سیری عمق یابی مخازن ذخیره ساحلی (DIPPING)
۴ اندازه گیری حجم نفت خام صادراتی از مبداء بهرگانسر عمق یابی مخازن ذخیره ساحلی (DIPPING)
۵ اندازه گیری حجم نفت خام صادراتی شناور سورنا (FSU) اندازه گیری مخازن کشتی های صادراتی و شناور سورنا مطابق ماده ۴ این دستورالعمل
۶ اندازه گیری حجم نفت خام طرح معوض از مبداء نکاء سامانه اندازه گیری جابجائی مثبت (P.D.METER)
۷ اندازه گیری میعانات صادراتی از مبداء عسلویه سامانه اندازه گیری جابجائی مثبت (P.D.METER)
۸ اندازه گیری میعانات گازی صادراتی از مبدأ طاهری سامانه اندازه گیری جابجائی مثبت (P.D.METER)
۹ اندازه گیری میعانات گازی صادراتی از بندر صادراتی ماهشهر عمق یابی مخازن ذخیره ساحلی (Dipping)

جدول ۲) اندازه گیری حجم نفت خام و میعانات گازی تحویلی به پالایشگاهها و مجتمع های پتروشیمی

ردیف موضوع روش اندازه گیری
۱ اندازه گیری حجم نفت خام تحویلی به پالایشگاههای: اصفهان – امام خمینی (ره) شازند – کرمانشاه عمق یابی مخازن ذخیره (DIPPING) در پالایشگاه
۲ اندازه گیری حجم نفت خام تحویلی به پالایشگاه بندر عباس ۱ – سامانه اندازه گیری توربینی (TURBINE METER) خارک (مبداء ارسال خارک)
۲ – عمق یابی مخازن ذخیره پالایشگاه (DIPPING)
(مبداء ارسال کشتی مادر خارک، نفت خام هنگام از قشم)
۳ اندازه گیری حجم نفت خام تحویلی به پالایشگاههای آبادان و شهید تندگویان تهران سامانه اندازه گیری جابجائی مثبت (P.D.METER) نصب شده در ورودی پالایشگاه
۴ اندازه گیری حجم نفت خام تحویلی به پالایشگاههای شیراز و تبریز سامانه اندازه گیری توربینی (TURBINE METER) نصب شده در ورودی پالایشگاهها
۵ اندازه گیری حجم نفت خام تحویلی به پالایشگاه لاوان عمق یابی مخازن ذخیره (DIPPING) شرکت نفت فلات قاره
۶ اندازه گیری حجم میعانات گازی تحویلی به پالایشگاه شهید تند گویان تهران توزین نفتکش های جاده پیمای ورودی به پالایشگاه توسط باسکول موجود
۷ اندازه گیری حجم میعانات گازی تحویلی به پالایشگاه بندر عباس ۱ – سامانه اندازه گیری جابجائی مثبت (P.D.METER) عسلویه (مبداء ارسال عسلویه)
۲ – عمق یابی مخازن ذخیره پالایشگاه (DIPPING) (مبداء ارسال کشتی مادر خارگ)
۳ – سامانه اندازه گیری میتر توربینی (مبداء ارسال پالایشگاه گاز سرخون)
۴ – عمق یابی مخازن گورزین در قشم (مبداء ارسال گورزین)
۸ اندازه گیری حجم میعانات گازی تحویلی به پالایشگاه توزین نفتکش های جاده پیمای ورودی به پالایشگاه توسط باسکول موجود
۹ اندازه گیری میعانات گازی تحویلی به مجتمع های پتروشیمی و سایر شرکتها سامانه های اندازه گیری موجود در محلهای اندازه گیری

جدول ۳) اندازه گیری حجم میعانات گازی تولیدی

ردیف موضوع روش اندازه گیری
۱ میدان مزدوران عمق یابی مخازن ذخیره (Dipping) پالایشگاه خانگیران
۲ میدان شوربچه B ” ” ” ” ” “
۳ ” ” D ” ” ” ” ” “
۴ ” گنبدلی ” ” ” ” ” “
۵ میدان نار عمق یابی مخازن ذخیره (Dipping) پالایشگاه کنگان
۶ میدا کنگان ” ” ” ” ” “
۷ میدان قشم و گورزین عمق یابی مخازن ذخیره (Dipping) در قشم
۸ میدان سرخون ” ” ” ” ” ” پالایشگاه سرخون
۹ میدان آغار عمق یابی مخازن ذخیره (Dipping) نمزادی فراشبند
۱۰ میدان دالان ” ” ” ” ” “
۱۱ میدان تابناک عمق یابی مخازن ذخیره (Dipping) پالایشگاه پارسیان
۱۲ ” هما ” ” ” ” ” “
۱۳ ” شانول ” ” ” ” ” “
۱۴ ” وراوی ” ” ” ” ” “
۱۵ میدان سراجه قم عمق یابی مخازن ذخیره (Dipping) تأسیسات سراجه
۱۶ میدان تنگ بیجار ” ” ” ” ” ” ایلام
۱۷ فاز ۱ پارس جنوبی عمق یابی مخازن ذخیره پالایشگاه فاز یک
۱۸ فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی عمق یابی مخازن ذخیره (Dipping) پالایشگاه فازهای ۲و ۳
۱۹ فازهای ۴ و ۵ پارس جنوبی عمق یابی مخازن ذخیره (Dipping) پالایشگاه فازهای ۴ و ۵
۲۰ فازهای ۶ و ۷ و ۸ پارس جنوبی عمق یابی مخازن ذخیره (Dipping) پالایشگاه فازهای ۶و ۷و ۸
۲۱ فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی عمق یابی مخازن ذخیره (Dipping) پالایشگاه فازهای ۹ و ۱۰

جدول ۴) اندازه گیری حجم فرآورده های نفتی تحویلی از پالایشگاهها و سایر تولید کنندگان عمده به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران

ردیف موضوع روش اندازه گیری
۱ اندازه گیری حجم فرآورده های نفتی تحویلی از پالایشگاهها به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در پالایشگاههای: تبریز – کرمانشاه – امام خمینی (ره) شازند – آبادان و والان عمق یابی مخازن ذخیره فرآورده در پالایشگاهها (DIPPING) و حسب مورد در انبارهای شرکت ملی پخش مجاور پالایشگاهها
۲ اندازه گیری فرآورده های نفتی تحویلی از پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی عمق یابی مخازن ذخیره فرآورده در پالایشگاه (DIPPING) و حسب مورد در انبارهای شرکت ملی پخش مجاور پالایشگاه
۳ اندازه گیری حجم فرآورده های تحویلی از پالایشگاه های شهید تندگویان تهران به شرکت ملی پخش سامانه اندازه گیری جابجائی مثبت (P.D.METER) نصب شده در پالایشگاه
۴ اندازه گیری حجم فرآورده های تحویلی از پالایشگاه شیراز به شرکت ملی پخش سامانه اندازه گیری جابجائی مثبت (P.D.METER) نصب شده در پالایشگاه
۵ اندازه گیری حجم فرآورده های تحویلی از پالایشگاه اصفهان به شرکت ملی پخش سامانه اندازه گیری توربینی (TURBINE METER) نصب شده در پالایشگاه
۶ اندازه گیری حجم فرآورده های تحویلی از پالایشگاه بندرعباس به شرکت ملی پخش سامانه اندازه گیری توربینی (TURBINE METER) و جابجائی مثبت (P.D.METER) نصب شده در پالایشگاه
۷ اندازه گیری حجم فرآورده های تحویلی از تولید کنندگان عمده (مجتمع های پتروشیمی و …) به شرکت ملی پخش سامانه های اندازه گیری موجود در محلهای اندازه گیری

تبصره ۱ – در ردیف ۱، اندازه گیری نفت سفید تحویلی از پالایشگاه کرمانشاه به شرکت ملی پخش بر اساس سامانه اندازه گیری جابجائی مثبت (P.D.METER) موجود در پالایشگاه می باشد.

تبصره ۲ – به استناد جزء (۴ – ۳) بند (۳) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور، ما به التفاوت قیمت پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی به فرآورده های فروخته شده به مصرف کنندگان داخلی پرداخت می گردد.

جدول ۵) اندازه گیری وزن و گاز مایع (LPG) تحویلی از پالایشگاهها به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران

ردیف موضوع روش اندازه گیری
۱ اندازه گیری وزن گاز مایع (LPG) تحویلی از پالایشگاهها به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از پالایشگاههای: شهید تندگویان تهران – بندرعباس – شیراز – تبریز – اصفهان – کرمانشاه – امام خمینی (ره) شازند – آبادان و لاوان توزین توسط باسکولهای موجود در پالایشگاهها و حسب مورد در انبارهای شرکت ملی پخش مجاور پالایشگاهها و یا سیستم های اندازه گیری خودکار موجود

جدول ۶) اندازه گیری حجم فرآورده های وارداتی/دریافتی و صادراتی پالایشگاهها و شرکت ملی پخش

ردیف موضوع روش اندازه گیری
۱ اندازه گیری حجم بنزین وارداتی / دریافتی پالایشگاهای: آبادان و شهید تندگویان تهران عمق یابی مخازن ذخیره (DIPPING) در پالایشگاهها
۲ اندازه گیری حجم بنزین وارداتی / دریافتی پالایشگاههای شیراز و کرمانشاه توزین نفتکشهای جاده پیمای ورودی به پالایشگاهها توسط باسکول های موجود
۳ اندازه گیری حجم بنزین وارداتی / دریافتی پالایشگاههای اصفهان و تبریز عمق یابی مخازن ذخیره (DIPPING) در پالایشگاهها و نیز توزین نفتکشهای جاده پیمای ورودی به پالایشگاهها توسط باسکولهای موجود حسب مورد با تاکید بر لزوم جدا بودن مخازن ذخیره بنزین وارداتی اندازه گیری شده به دو روش فوق
۴ اندازه گیری حجم فرآورده های اصلی و نفتای وارداتی / دریافتی و صادراتی در بندر عباس عمق یابی مخازن ذخیره (DIPPING) در انبارهای پخش منطقه و حسب مورد سامانه های اندازه گیری و عمق یابی مخازن ذخیره (DIPPING) در پالایشگاه
۵ اندازه گیری حجم بنزین وارداتی / دریافتی پخش در تأسیسات نکاء سامانه اندازه گیری توربینی (TURBINE METER) موجود
۶ اندازه گیری حجم نفت گاز و نفت کوره وارداتی / دریافتی پخش در نکاء عمق یابی مخازن ذخیره (DIPPING) در مرکز انتقال نفت نکاء
۷ اندازه گیری حجم بنزین و نفت گاز وارداتی / دریافتی پخش در اسکله نفتی نوشهر سامانه اندازه گیری توربینی (TURBINE METER) موجود
۸ اندازه گیری حجم بنزین و نفت گاز وارداتی / دریافتی پخش در چابهار عمق یابی مخازن ذخیره (DIPPING) در انبار پخش
۹ اندازه گیری حجم بنزین و نفت گاز وارداتی / دریافتی پخش در بوشهر سامانه اندازه گیری جابجائی مثبت (P.D.METER) موجود
۱۰ اندازه گیری حجم فرآورده های اصلی وارداتی / دریافتی و صادراتی و نفتا در بندر صادراتی ماهشهر عمق یابی مخازن ذخیره (DIPPING) در بندر صادراتی ماهشهر
۱۱ اندازه گیری حجم فرآورده های صادراتی در پالایشگاه لاوان عمق یابی مخازن ذخیره (DIPPING) در پالایشگاه
۱۲ اندازه گیری حجم نفتکوره و نفتگاز صادراتی در خارگ سامانه اندازه گیری جابجائی مثبت (P.D.METER) موجود
۱۳ اندازه گیری حجم فرآورده های صادراتی از انبارهای پخش (اصفهان، امام خمینی (ره) شازند، مشهد، رفسنجان، نظامیه اهواز، مراغه و …) سامانه اندازه گیری جابجائی مثبت (P.D.METER) موجود

جدول ۷) اندازه گیری وزن گاز مایع (LPG) وارداتی و تحویلی از شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکتهای تابعه آن به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران

ردیف موضوع روش اندازه گیری
۱ اندازه گیری وزن گاز مایع (LPG) تحویلی به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در «بندرعباس» توزین گاز مایع کشهای جاده پیما توسط باسکول موجود یا اندازه گیری به وسیله اندازه گیرهای خودکار (میتریگ)
۲ اندازه گیری وزن گاز مایع (LPG) تحویلی به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در تأسیسات «شهید لشکری ماهشهر» توزین گاز مایع کشهای جاده پیما توسط باسکول موجود
۳ اندازه گیری وزن گاز مایع (LPG) تحویلی به شرکت ملی پخش در «سنگ بست مشهد» توزین مخزن دارهای حامل گاز مایع و گازمایع کش های جاده پیما با باسکول های ریلی موجود
۴ اندازه گیری وزن گاز مایع (LPG) وارداتی شرکت ملی پخش در تأسیسات نکاء توزین گاز مایع کشهای جاده پیما ورداتی توسط باسکول تأسیسات نکاء
۵ اندازه گیری وزن گاز مایع (LPG) وارداتی شرکت ملی پخش از طریق کشتی در نکاء سامانه اندازه گیری توربینی (TURBINE METER) موجود

جدول ۸) اندازه گیری حجم گاز طبیعی (غنی و سبک) صادراتی، وارداتی، ورودی و خروجی پالایشگاههای گاز و کارخانه های گاز و کارخانه های گاز مایع و تزریق در میادین نفتی

ردیف موضوع روش اندازه گیری
۱ اندازه گیری حجم گاز طبیعی صادراتی به ترکیه، ارمنستان و نخجوان، وارداتی از ترکمنستان، آذربایجان ورودی / خروجی پالایشگاههای گاز و کارخانه های گاز و گاز مایع سامانه های اندازه گیری روزانه (ORIFICE) و آلتراسونیک موجود در محلهای اندازه گیری
۲ اندازه گیری حجم گاز طبیعی مصرف داخلی پالایشگاههای گاز استفاده از سامانه های اندازه گیری روزانه ای (ORIFICE) موجود در محلهای اندازه گیری
۳ اندازه گیری حجم تغییرات در موجودی خطوط انتقال گاز در ابتدا و انتهای هر دوره بر اساس محاسبات مبتنی بر اندازه گیری فشار خط
۴ اندازه گیری حجم گاز طبیعی تحویلی به مجتمع های پتروشیمی به عنوان خوراک و سوخت سامانه های اندازه گیری موجود در محلهای اندازه گیری
۵ اندازه گیری حجم گاز طبیعی تحویلی به صنایع عمده مصرفی سامانه های اندازه گیری موجود در محلهای اندازه گیری
۶ گاز همراه تحویلی شرکت نفت فلات قاره به پتروشیمی خارگ، پالایشگاه لاوان، کیش و قشم سامانه های اندازه گیری موجود در محلهای اندازه گیری
۷ گاز ژوراسیک مسجد سلیمان به پتروشیمی رازی استفاده از سامانه های اندازه گیری روزنه ای (ORIFICE) موجود در محلهای اندازه گیری
۸ حجم گازهای سوزانده شده ناشی از عملیات استخراج و پالایش شرکت های تولیدی و پالایشی سامانه های اندازه گیری موجود در محلهای اندازه گیری
۹ حجم گاز تزریقی به میادین نفتی سامانه های اندازه گیری موجود در محلهای اندازه گیری