آیین‌نامه اجرایی ماده (۶۳) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین [مصوب ۱۳۹۱]

تاریخ تصویب: ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۱/۰۵/۱۹

به موجب ماده ۱۴ آیین‌نامه اجرایی ماده (۶۳) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین‌، مصوب ۱۳۹۹/۷/۲۷ لغو شده است.]


شماره ۸۰۶۸۹/ت۳۵۶۳۲هـ  – ۱۳۹۱/۴/۲۷

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۹/۱۱/۱۳۹۰ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد ماده (۶۳) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین ـ مصوب ۱۳۷۳ـ ، آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ـ واژه های زیر در این آیین‌نامه، در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
الف ـ قانون: قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین.
ب ـ شرکت: شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور.
ج ـ سازمان: سازمان هواپیمایی کشوری.


ماده ۲ـ بهای خدمات موضوع بند (الف) ماده (۶۳) قانون، به شرح جدول شماره (۱) پیوست که تأیید شده به مهر «دفتر هیئت دولت» است، تعیین می شود و شرکت از مقامات، میهمانان و مسافران خارجی که از پاویون های فرودگاههای کشور استفاده می کنند، مبالغ مندرج در جدول یادشده را دریافت می نماید.

تبصره ـ اتباع کشورهایی که حسب اعلام وزارت امور خارجه از مقامات و مسافرین ایرانی وجوه مشابهی دریافت نمی کنند، مشمول حکم بند (ج) ماده (۶۳) قانون خواهند بود.


ماده ۳ـ بهای خدمات فرودگاهی و پروازی موضوع بند (ب) ماده مذکور به شرح جداول شماره های (۲) و (۳) پیوست که تأیید شده به مهر «دفتر هیئت دولت» است، تعیین می شود.

تبصره ۱ـ مبنای محاسبه وزن هواپیما، حداکثر وزن مجاز برای پرواز مندرج در گواهینامه معتبر صلاحیت پرواز می باشد.

تبصره ۲ـ هواپیماهای دولتی اعم از نظامی و غیرنظامی که حسب مجوزهای خاص صادر شده از سوی سازمان، غیر از انجام وظایف اختصاصی خود، به حمل و نقل مسافر، بار و محمولات پستی به صورت تجاری مبادرت می ورزند، مشمول پرداخت بهای خدمات مقرر در جدول شماره (۲) پیوست می باشند.


ماده ۴ـ هواپیماهایی که در مالکیت یا اجاره اشخاص ایرانی هستند، مشروط بر اینکه مرکز فعالیت آنها در ایران باشد، مشمول پرداخت معادل ریالی مبالغ تعیین شده در جدول شماره (۲) پیوست خواهند بود.


ماده ۵ ـ مدیریت های ذی‌ربط در فرودگاههایی که توسط مؤسساتی غیر از شرکت اداره می شوند، موظفند بهای خدمات موضوع بند (۱) جدول شماره (۲) پیوست را حسب مورد از هواپیماهای خارجی یا داخلی دریافت و به حساب درآمدهای شرکت در نزد خزانه واریز نمایند.


ماده ۶ ـ برای دریافت معادل ریالی مبالغ ارزی مذکور در جداول پیوست این آیین‌نامه، نرخ رسمی اعلام شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنای محاسبه قرار می گیرد.


ماده ۷ـ موارد زیر از پرداخت مبالغ مندرج در جدول شماره (۲) پیوست معاف است:
الف ـ هواپیماهای اختصاصی متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح که به منظور غیربازرگانی پرواز می نمایند.
ب ـ هواپیماهای اختصاصی رؤسای کشورها یا مقامات دولتی که توسط دولت جمهوری اسلامی ایران دعوت شده اند.
ج ـ هواپیماهایی که به دعوت و موافقت مقامات صلاحیتدار مربوط، به منظور همکاریهای نظامی، تجسس، امداد و نجات (در موارد بروز سانحه) و موارد غیرمترقبه مانند زلزله از فرودگاههای ایران استفاده می نمایند.
د ـ پروازهای آزمایشی که بنا به دستور سازمان به منظور احراز صلاحیت پرواز هواپیما انجام می گیرد.
هـ ـ پروازهایی که بنا به دستور مقامات صلاحیتدار مربوط به منظور کنترل پرواز از آنها استفاده می شود.


ماده ۸ ـ وجوه حاصل از اجرای پیوست های شماره (۱) و (۲) این آیین‌نامه، به حساب درآمدهای شرکت و وجوه حاصل از اجرای پیوست شماره (۳) به حساب درآمدهای سازمان در نزد خزانه واریز می شود.


ماده ۹ـ شرکت های حمل و نقل هوایی ایران در پروازهای داخلی صرفاً در بندهای (۲)، (۳)، (۴) و (۵) جدول شماره (۲) پیوست به شرح زیر از تخفیف بهره مند خواهند شد:
الف ـ فرودگاههای مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، بندرعباس و کرمان به میزان (۲۰%).
ب ـ فرودگاههای اهواز، آبادان، یزد، ارومیه، ساری، گرگان، رشت و کرمانشاه به  میزان (۳۰%).
ج ـ فرودگاههای مراکز سایر استانها و فرودگاههای شهرستانهای غیرمرکز استان به  میزان (۵۰%) و پروازهای آموزشی در این فرودگاهها به میزان (۷۰%).

تبصره ۱ـ فرودگاههای استان تهران (فرودگاههای مهرآباد و بین المللی امام خمینی)، کیش و قشم مشمول تخفیف موضوع این ماده نخواهند بود.

تبصره ۲ـ شرکت هایی که هواپیماهای خود را خارج از ایستگاه اصلی مندرج در مجوز سازمان متوقف می نمایند، مشمول هیچگونه تخفیفی نخواهند بود.


ماده ۱۰ ـ به منظور جلب پروازهای بیشتر و افزایش درآمد هر فرودگاه یا درآمد پروازهای عبوری، شرکت مجاز است با تأیید وزیر راه و شهرسازی تا سی درصد (۳۰%) بهای خدمات جدول شماره (۲) پیوست را به نسبت میزان تأثیر و اهمیت درآمدزایی هر فرودگاه یا مسیر عبوری کاهش دهد، به نحوی که این کاهش منجر به افزایش پروازها و درآمد ناشی از آنها نسبت به دوره مشابه قبل گردد.


ماده ۱۱ـ تشخیص میزان مناسب، در مواردی که در جداول پیوست برای آنها حداقل و حداکثر در نظر گرفته شده با سازمان است.


ماده ۱۲ـ اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده کننده از خدمات موضوع جدول شماره (۲) پیوست، موظفند براساس قراردادی که با شرکت منعقد می نمایند ظرف یک ماه پس از وصول صورتحساب بهای خدمات فرودگاهی و ناوبری، نسبت به واریز آن به حساب درآمدهای شرکت نزد خزانه اقدام نمایند.

تبصره ـ عدم انعقاد قرارداد ارایه خدمات فرودگاهی و ناوبری توسط اشخاص یاد شده مانع پرداخت صورت حسابهای ارسالی توسط آنها نخواهد بود.


ماده ۱۳ـ در صورت عدم پرداخت به موقع صورت حسابهای ارسالی، شرکت اقدامات زیر را انجام می دهد:
الف ـ ارسال دو بار اخطار کتبی به فاصله ده روز.
ب ـ دریافت خسارت تأخیر تأدیه به صورت روز شمار براساس متوسط شاخص نرخ تورم اعلام شده از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
ج ـ سایر اقدامات لازم بنا به تشخیص سازمان در چارچوب مقررات مربوط.


ماده ۱۴ـ این آیین‌نامه جایگزین تصویب‌نامه شماره ۱۸۷۳۲/ت۲۹۶۴۷هـ مورخ ۱۳۸۳/۴/۱۴ می شود.

معاون اول رییس جمهور ـ محمدرضا رحیمی