هیئت وزیران در جلسه مورخ ۹/۱۱/۱۳۹۰ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد ماده (۶۳) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین ـ مصوب ۱۳۷۳ـ ، آییننامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده ۱ـ واژه های زیر در این آییننامه، در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
الف ـ قانون: قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین.
ب ـ شرکت: شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور.
ج ـ سازمان: سازمان هواپیمایی کشوری.
ماده ۲ـ بهای خدمات موضوع بند (الف) ماده (۶۳) قانون، به شرح جدول شماره (۱) پیوست که تأیید شده به مهر «دفتر هیئت دولت» است، تعیین می شود و شرکت از مقامات، میهمانان و مسافران خارجی که از پاویون های فرودگاههای کشور استفاده می کنند، مبالغ مندرج در جدول یادشده را دریافت می نماید.
تبصره ـ اتباع کشورهایی که حسب اعلام وزارت امور خارجه از مقامات و مسافرین ایرانی وجوه مشابهی دریافت نمی کنند، مشمول حکم بند (ج) ماده (۶۳) قانون خواهند بود.
ماده ۳ـ بهای خدمات فرودگاهی و پروازی موضوع بند (ب) ماده مذکور به شرح جداول شماره های (۲) و (۳) پیوست که تأیید شده به مهر «دفتر هیئت دولت» است، تعیین می شود.
تبصره ۱ـ مبنای محاسبه وزن هواپیما، حداکثر وزن مجاز برای پرواز مندرج در گواهینامه معتبر صلاحیت پرواز می باشد.
تبصره ۲ـ هواپیماهای دولتی اعم از نظامی و غیرنظامی که حسب مجوزهای خاص صادر شده از سوی سازمان، غیر از انجام وظایف اختصاصی خود، به حمل و نقل مسافر، بار و محمولات پستی به صورت تجاری مبادرت می ورزند، مشمول پرداخت بهای خدمات مقرر در جدول شماره (۲) پیوست می باشند.
ماده ۴ـ هواپیماهایی که در مالکیت یا اجاره اشخاص ایرانی هستند، مشروط بر اینکه مرکز فعالیت آنها در ایران باشد، مشمول پرداخت معادل ریالی مبالغ تعیین شده در جدول شماره (۲) پیوست خواهند بود.
ماده ۵ ـ مدیریت های ذیربط در فرودگاههایی که توسط مؤسساتی غیر از شرکت اداره می شوند، موظفند بهای خدمات موضوع بند (۱) جدول شماره (۲) پیوست را حسب مورد از هواپیماهای خارجی یا داخلی دریافت و به حساب درآمدهای شرکت در نزد خزانه واریز نمایند.
ماده ۶ ـ برای دریافت معادل ریالی مبالغ ارزی مذکور در جداول پیوست این آییننامه، نرخ رسمی اعلام شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنای محاسبه قرار می گیرد.
ماده ۷ـ موارد زیر از پرداخت مبالغ مندرج در جدول شماره (۲) پیوست معاف است:
الف ـ هواپیماهای اختصاصی متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح که به منظور غیربازرگانی پرواز می نمایند.
ب ـ هواپیماهای اختصاصی رؤسای کشورها یا مقامات دولتی که توسط دولت جمهوری اسلامی ایران دعوت شده اند.
ج ـ هواپیماهایی که به دعوت و موافقت مقامات صلاحیتدار مربوط، به منظور همکاریهای نظامی، تجسس، امداد و نجات (در موارد بروز سانحه) و موارد غیرمترقبه مانند زلزله از فرودگاههای ایران استفاده می نمایند.
د ـ پروازهای آزمایشی که بنا به دستور سازمان به منظور احراز صلاحیت پرواز هواپیما انجام می گیرد.
هـ ـ پروازهایی که بنا به دستور مقامات صلاحیتدار مربوط به منظور کنترل پرواز از آنها استفاده می شود.
ماده ۸ ـ وجوه حاصل از اجرای پیوست های شماره (۱) و (۲) این آییننامه، به حساب درآمدهای شرکت و وجوه حاصل از اجرای پیوست شماره (۳) به حساب درآمدهای سازمان در نزد خزانه واریز می شود.
ماده ۹ـ شرکت های حمل و نقل هوایی ایران در پروازهای داخلی صرفاً در بندهای (۲)، (۳)، (۴) و (۵) جدول شماره (۲) پیوست به شرح زیر از تخفیف بهره مند خواهند شد:
الف ـ فرودگاههای مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، بندرعباس و کرمان به میزان (۲۰%).
ب ـ فرودگاههای اهواز، آبادان، یزد، ارومیه، ساری، گرگان، رشت و کرمانشاه به میزان (۳۰%).
ج ـ فرودگاههای مراکز سایر استانها و فرودگاههای شهرستانهای غیرمرکز استان به میزان (۵۰%) و پروازهای آموزشی در این فرودگاهها به میزان (۷۰%).
تبصره ۱ـ فرودگاههای استان تهران (فرودگاههای مهرآباد و بین المللی امام خمینی)، کیش و قشم مشمول تخفیف موضوع این ماده نخواهند بود.
تبصره ۲ـ شرکت هایی که هواپیماهای خود را خارج از ایستگاه اصلی مندرج در مجوز سازمان متوقف می نمایند، مشمول هیچگونه تخفیفی نخواهند بود.
ماده ۱۰ ـ به منظور جلب پروازهای بیشتر و افزایش درآمد هر فرودگاه یا درآمد پروازهای عبوری، شرکت مجاز است با تأیید وزیر راه و شهرسازی تا سی درصد (۳۰%) بهای خدمات جدول شماره (۲) پیوست را به نسبت میزان تأثیر و اهمیت درآمدزایی هر فرودگاه یا مسیر عبوری کاهش دهد، به نحوی که این کاهش منجر به افزایش پروازها و درآمد ناشی از آنها نسبت به دوره مشابه قبل گردد.
ماده ۱۱ـ تشخیص میزان مناسب، در مواردی که در جداول پیوست برای آنها حداقل و حداکثر در نظر گرفته شده با سازمان است.
ماده ۱۲ـ اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده کننده از خدمات موضوع جدول شماره (۲) پیوست، موظفند براساس قراردادی که با شرکت منعقد می نمایند ظرف یک ماه پس از وصول صورتحساب بهای خدمات فرودگاهی و ناوبری، نسبت به واریز آن به حساب درآمدهای شرکت نزد خزانه اقدام نمایند.
تبصره ـ عدم انعقاد قرارداد ارایه خدمات فرودگاهی و ناوبری توسط اشخاص یاد شده مانع پرداخت صورت حسابهای ارسالی توسط آنها نخواهد بود.
ماده ۱۳ـ در صورت عدم پرداخت به موقع صورت حسابهای ارسالی، شرکت اقدامات زیر را انجام می دهد:
الف ـ ارسال دو بار اخطار کتبی به فاصله ده روز.
ب ـ دریافت خسارت تأخیر تأدیه به صورت روز شمار براساس متوسط شاخص نرخ تورم اعلام شده از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
ج ـ سایر اقدامات لازم بنا به تشخیص سازمان در چارچوب مقررات مربوط.
ماده ۱۴ـ این آییننامه جایگزین تصویبنامه شماره ۱۸۷۳۲/ت۲۹۶۴۷هـ مورخ ۱۳۸۳/۴/۱۴ می شود.
معاون اول رییس جمهور ـ محمدرضا رحیمی
جدول شماره ۱ (تعرفه خدمات در پاویون)
ردیف | شرح خدمات | بهای خدمات پیشنهادی | توضیح و استثناء | |
پروازهای بین المللی | پروازهای داخلی | |||
۱ | مقامات و مهمانان و مسافران خارجی که از سالن اختصاصی (پاویون) دولت جمهوری اسلامی ایران در فرودگاههای بین المللی استان تهران استفاده می کنند. | هر نفر ۵۰ دلار یا معادل ریالی آن. هر گروه سالن ۳۰۰ دلار یا معادل ریالی آن. |
||
۲ | مقامات و مهمانان و مسافران خارجی که از سالن اختصاصی (پاویون) سایر فرودگاه های کشور استفاده می کنند. | هر نفر ۳۰ دلار یا معادل ریالی آن. هر گروه سالن ۲۰۰ دلار یا معادل ریالی آن. |
جدول شماره ۲ (تعرفه های خدمات ناوبری و فرودگاهی)
ردیف | شرح خدمات | بهای خدمات پیشنهادی | توضیح و استثناء | |
پروازهای بین المللی | پروازهای داخلی | |||
۱ | استفاده از وسایل ناوبری و مخابراتی و سرویسهای مراقبت پرواز از هر هواپیما در پروازهای عبوری و بدون توقف و یا با توقف در ایران که از قلمرو هوایی ایران استفاده می نماید. | برای هر تن وزن هواپیما در یک کیلومتر ۰۰۴ /۰ دلار | معادل بیست و شش (۲۶ %) درصد ریالی، با نرخ ارز اعلام شده | – محاسبه مسافت مسیر کوتاهترین راه هوایی مربوط بر اساس نقشه های هوانوردی در نظر گرفته می شود. – حداقل بهای خدمات برای هر پرواز بین المللی ۱۰۰ دلار و پروازهای داخلی معادل ۵۰ % ریالی آن تعیین می شود. – هواپیمای زیر ۲ هزار کیلو گرم مشمول ۷۰ % تخفیف خواهند شد. – هواپیماهای عبوری خارجی که جهت اخذ سرویسهای خاص در ایران توقف نمایند مشمول ۵۰ % تخفیف خواهند شد. |
۲ | نشست و برخاست برای هر دفعه (LANDING FEE) | برای هر هزار کیلو گرم وزن هواپیما در فرودگاههای بین المللی،۶ دلار | معادل بیست و شش (۲۶ %) درصد ریالی، با نرخ ارز اعلام شده | – در فرودگاه بین المللی مهرآباد بین ساعت ۲۱ الی ۵ صبح به وقت محلی، ۲۰ % بهای خدمات اضافه دریافت و در فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) برای پروازهای داخلی ۲۰ % تخفیف داده می شود. – حداقل بهای خدمات نشست و برخاست برای پروازهای بین المللی ۱۰۰ دلار و برای پروازهای داخلی معادل ۵۰ % ریالی آن و برای هواپیماهای زیر ۲ هزار کیلو گرم معادل ۳۰ % ریالی آن می باشد. – حداقل بهای خدمات به ازای هر T&G برای هواپیماهای زیر ۲ هزار کیلوگرم معادل ۲۰ % ریالی با نرخ ارز اعلام شده می باشد. – در صورت پرواز در ساعات خارج از ساعات عملیاتی فرودگاهها ۲۵ % بهای خدمات نشست و برخاست اضافه دریافت می گردد. – در فرودگاه هایی که سرویس رادار اپروچ ارایه می شود یک دلار به تعرفه های مصوب اضافه می گردد. – از کلیه پروازهای غیر برنامه ای و یا فوق العاده ۲۵ % خدمات اضافه دریافت می گردد. – در صورتی بعد از برخاستن هواپیما از فرودگاه مبدأ به دلیل نقص فنی و امنیتی ناچار به بازگشت به همان فرودگاه باشد از پرداخت هزینه های نشست معاف خواهد بود. – درآمدهای مندرج در صورتحساب های صادره در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)، به ترتیب به نسبت ۷ /۴ و ۷ /۳ بین شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران مطابق خدمات و وظایف احصاء شده در صورتجلسه ۲۴ /۳ /۱۳۹۶ مجمع عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) توزیع می شود. |
برای هر هزار کیلو گرم وزن هواپیما در فرودگاهی که دارای سرویس برج و تقرب پرواز است، ۵ دلار | ||||
برای هر هزار کیلو گرم وزن هواپیما در فرودگاهی که دارای سرویس برج مراقبت می باشد، ۴ دلار | ||||
برای هر هزار کیلو گرم وزن هواپیما در فرودگاهی با باند آسفالت و سرویس رادیویی ۳ دلار | ||||
۳ | توقف هواپیما (PARKING FEE) |
برای هر ساعت توقف بین ساعات ۵ صبح الی ۲۱ به وقت محلی ۵ % بهای نشست و برخاست و برای هر ساعت توقف بین ساعات ۲۱ صبح الی ۵ صبح به وقت محلی ۱۰ % بهای نشست و برخاست | معادل بیست و شش (۲۶ %) درصد ریالی، با نرخ ارز اعلام شده | مدت توقف اولیه معاف از پرداخت در فرودگاههای کشور ۳ ساعت می باشد. از هر هواپیمایی که به دستور مقامات صلاحیت دار کشور ناگزیر به توقف غیر عادی باشد از این بابت وجهی دریافت نمی شود در محاسبات ساعات توقف، کمتر از نیم ساعت معادل ۳۰ دقیقه و بیشتر از نیم ساعت معادل یک ساعت محسوب خواهد شد. |
۴ | تسهیلات روشنایی (LIGHTING FEE) |
برای هر بار استفاده از تسهیلات روشنایی در هر نشست و یا هر برخاست در فرودگاههای بین المللی کشور ۶۰ دلار | معادل بیست و شش (۲۶ %) درصد ریالی، با نرخ ارز اعلام شده | برای هر بار حرکت هواپیما در محوطه فرودگاه که منجر به برخاستن نگردد، ولی قسمتی از وسایل روشنایی استفاده شود، از هر هواپیمای خارجی ۳۰ دلار و از هر هواپیمای ایرانی، معادل ریالی آن دریافت می گردد. |
برای هر بار استفاده از تسهیلات روشنایی در هر نشست و برخاست در فرودگاههای دیگر ۵۰ دلار | ||||
۵ | بهای توقف در آشیانه (HANGER CHARGE) |
یک ساعت اولیه معاف و برای هر ساعت توقف اضافی تا ۲۴ ساعت، برای هر تن وزن هواپیما، ۲ /۰ دلار | معادل بیست و شش (۲۶ %) درصد ریالی، با نرخ ارز اعلام شده | در صورتیکه آشیانه مجهز به تأسیسات برودتی و حرارتی باشد، علاوه بر نرخهای مقرر ۵۰ % اضافه دریافت می گردد. |
از ۲۴ ساعت تا یک هفته به ازای هر روز و هر تن وزن هواپیما، ۲ /۳ دلار | ||||
از یک هفته تا یک ماه به ازای هر روز و هر تن وزن، ۹ /۲ دلار | ||||
از یک ماه به بعد به ازای هر روز و هر تن وزن ۵ /۲ دلار | ||||
۶ | **هزینه سرو صدا (NOISE & GAS EMISSION CHARGE) |
۵۰ % بهای خدمات نشست و برخاست در روز | معادل بیست و شش (۲۶ %) درصد ریالی، با نرخ ارز اعلام شده | از ساعت ۲۱ الی ۵ صبح به وقت محلی علاوه بر نرخهای مقرر ۵ /۱ دلار برای هر تن وزن جهت پروازهای خارجی و برای پروازهای داخلی معادل ریالی آن دریافت می گردد. |
۷ | هزینه خدمات نظارت عالیه بر طراحی عوامل پروازی و ساختمانهای اصلی و فرعی (فرودگاههای اختصاصی غیر مربوط به شرکت فرودگاههای کشور | ۲ % بهای برآورد شده | ۲ % بهای برآورد شده | |
۸ | هزینه ارایه خدمات سوختگیری از شرکت ملی نفت یا عاملین مربوطه | ۲ % بهای هر لیتر سوخت تحویلی به هواپیما | ۲ % بهای هر لیتر سوخت تحویلی به هواپیما | |
۹ | هزینه استفاده از تأسیسات و خدمات فرودگاهی (AIRPORT SERVICEC CHARGES) |
از هواپیماهای مسافری در پروازهای بین المللی ۱۰۰ دلار | معادل بیست و شش (۲۶ %) درصد ریالی، با نرخ ارز اعلام شده | هواپیماهای که نسبت به سوار یا پیاده نمودن مسافر اقدام ننماید از پرداخت هزینه های این بند معاف هستند |
۱۰ | هزینه حفاظت از هواپیما | برای محافظت از هواپیماهای خارجی (در صورت درخواست ذینفع)، در فضای ایرون (پارکینگ فضای باز) برای هر ساعت ۶۰ دلار | برای محافظت از هواپیماهای داخلی برای هر ساعت معادل بیست و شش (۲۶ %) درصد ریالی، با نرخ ارز اعلام شده |
**از کلیه هواپیماهایی که فاقد گواهی سر و صدا (NOISE CERTTIFICAT) از سازمان هواپیمایی کشوری باشد دریافت خواهد شد.
جدول شماره ۳ (تعرفه های خدمات سازمان هواپیمایی کشوری) مصوب سال ۱۳۹۴
ردیف | شرح خدمات | بهای خدمات در سال ۱۳۹۴ ارقام به ده هزار ریال (هزار تومان) |
توضیح و استثناء | |||
۱ | صدور و تمدید تأییدیه سازمان طراحی وسایل پرنده (D.O.A) | |||||
۱- ۱ | صدور تأییدیه دفتر طراحی، زمانی که نیاز به DOA نمی باشد (…Alternate) | ۰۰۰ /۱۰ | ||||
۱- ۲ | صدور تأییدیه سازمان طراحی و تغییر در طراحی وسیله پرنده حسب مورد | ۰۰۰ /۱۴ | Part 22 | |||
۰۰۰ /۲۰ | Part VLR, VLA | |||||
۰۰۰ /۳۲ | Part 23/ 27/ 29/ 33 | |||||
۰۰۰ /۴۰ | Part 25 | |||||
۰۰۰ /۱۰ | موتور پیستونی و Part APU | |||||
۱- ۳ | صدور تأییدیه سازمان طراحی ملخ وسیله پرنده (Propeller) | ۲۵ % هزینه صدور سازمان طراحی در رده مربوطه | ||||
۱- ۴ | صدور تأییدیه سازمان طراحی برای شرکتهای هواپیمایی عملیاتی و مراکز تعمیراتی (هواپیمائی و بالگردی) و بقیه مراکز طراحی به منظور اعمال تغییر در طراحی | ۲۵ % هزینه صدور سازمان طراحی در رده مربوطه | ||||
۱- ۵ | تمدید تأییدیه سازمان طراحی (D.O.A) | ۲۵ % هزینه صدور در رده مربوطه | ||||
۱- ۶ | تغییر در محدوده تأییدیه سازمان طراحی در سطح گواهینامه دریافتی، یا در سطح پائین تر و یا بالاتر | ۲۵ % هزینه صدور در رده مربوطه | ||||
۲ | صدور تأییدیه مواد ، قطعات و تجهیزات وسائل پرنده | |||||
۲- ۱ | صدور تأییدیه قطعات و تجهیزات وسایل پرنده (IPA , ITSO,…) | ۰۰۰ /۴ | ||||
۲- ۲ | صدور تأییدیه تولید مواد (رنگ، پارچه، موکت، مواد شیمیایی و …) | ۰۰۰ /۴ | ||||
۲- ۳ | تمدید تأییدیه تولید مواد و قطعات و تجهیزات | ۲۵ % هزینه صدور | ||||
۳ | صدور/ پذیرش گواهینامه نوع (T.C و T.A.C) | |||||
۳- ۱ | صدور گواهینامه نوع برای وسایل پرنده حسب مورد | ۰۰۰ /۱۴ | Part 35 (ML,UL,VL,VLA) | |||
۰۰۰ /۲۰ | برای هواپیماهای رده نیمه سنگین Part 35 | |||||
۰۰۰ /۳۰ | برای هواپیماهای رده سنگین Part 35 | |||||
۰۰۰ /۳۰ | Part VLR,VLA (ML,UL) | |||||
۰۰۰ /۳۰ | گلایدر بدون موتور ۲۲ Part | |||||
۰۰۰ /۴۰ | گلایدر موتوردار ۲۲ Part | |||||
۰۰۰ /۴۰ | Part VLR,VLA | |||||
۰۰۰ /۵۰ | Part 23 Normal < 1300kg | |||||
۰۰۰ /۶۰ | Part23Acrobatic & Utility < 1300kg | |||||
۰۰۰ /۷۵ | Part 23 Commuter < 1300 kg | |||||
۰۰۰ /۵۰ | Part27B | |||||
۰۰۰ /۶۰ | Part27A | |||||
۰۰۰ /۹۰ | Part 29 A& B | |||||
۰۰۰ /۱۰۰ | Part25 | |||||
۰۰۰ /۳۰ | موتور پیستونی و Part APU | |||||
Part 33A | ||||||
۰۰۰ /۶۰ | Power > 25000N & 2000KW | |||||
۰۰۰ /۸۰ | Power > 25000N & 2000KW | |||||
۳ – ۲ | صدور گواهینامه نوع برای وسایل پرنده (Utility, Acrobatic, Commuter, Normal) با حداکثر وزن برخاستن بالای ۱۳۰۰ کیلوگرم در ۲۳ Part ردیف قبل | به ازای هر کیلوگرم وزن برخاست مازاد بر ۱۳۰۰ کیلوگرم به ارقام فوق ۲۵۰ هزار ریال اضافه شود. | ||||
۳ – ۳ | صدور گواهینامه نوع برای هواپیماهای اشاره شده در بند ۳- ۱ و ۳- ۲ در صورت pressurize بودن هواپیما | ۱۰ % به تعرفه های فوق اضافه می گردد | ||||
۳- ۴ | صدور گواهینامه نوع برای وسایل پرنده تجربی | ۷۵ % هزینه صدور گواهینامه نوع در همان رده | ||||
۳- ۵ | پذیرش گواهینامه نوع برای وسایل پرنده تجربی | ۵۰ % هزینه صدور | ||||
۳- ۶ | پذیرش گواهینامه های اشاره شده در اجزای ردیف ۳ | ۵۰ % هزینه صدور گواهینامه نوع آن | ||||
۳- ۷ | صدور گواهینامه نوع صدا NOISE TYPE CERTIFICATE |
۱۰ % صدور گواهینامه نوع برای آن وسیله پرنده | ||||
۴ | صدور و تمدید تأییدیه شبیه ساز | |||||
۴ -۱ | صدور گواهینامه شبیه ساز حسب مورد | ۰۰۰ /۲۰ | Part FSTD A(FFS) | |||
۰۰۰ /۱۸ | Part FSTD A(FTD) | |||||
۰۰۰ /۱۶ | Part FSTD A(FNPT) | |||||
۰۰۰ /۱۴ | Part FSTD A(BITD) | |||||
۰۰۰ /۱۶ | Part FSTD H(FFS) | |||||
۰۰۰ /۱۴ | Part FSTD H(FTD) | |||||
۰۰۰ /۱۲ | Part FSTD H(FNPT) | |||||
۰۰۰ /۱۰ | Part FSTD H(BITD) | |||||
۴- ۲ | تمدید گواهینامه های شبیه ساز ردیف قبل | ۲۵ % هزینه صدور گواهینامه مربوطه | ||||
۴- ۳ | صدور تأییدیه بهره برداری از شبیه ساز در رده های مختلف | ۰۰۰ /۳ | ||||
۵ | صدور / پذیرش گواهینامه های تکمیلی نوع و تغییرات در طراحی (Approval of Change, Certificate of Approval STC.STC Acceptance) |
|||||
۵- ۱ | صدور گواهینامه تکمیلی نوع و تغییرات در طراحی وسیله پرنده | ۰۰۰ /۱۰ | ||||
۵ -۲ | صدور گواهینامه تکمیلی نوع و تغییرات در طراحی موتور | ۰۰۰ /۹ | ||||
۵ -۳ | صدور گواهینامه تکمیلی نوع و تغییرات در طراحی ملخ | ۰۰۰ /۸ | ||||
۵ -۴ | پذیرش گواهینامه های مذکور در بندهای ۵- ۱ تا ۵- ۳ | ۵۰ % هزینه صدور گواهینامه های مذکور در بندهای ۵- ۱ تا ۵- ۳ | ||||
۵ -۵ | صدور طبقه بندی و یا صدور تأییدیه فرعی در رده های مختلف وزنی | ۲۵ % هزینه صدور گواهینامه های مذکور در بندهای ۵- ۱ تا ۵- ۳ | ||||
۶ | صدور و تمدید گواهینامه تأیید سازمان تولید وسائل پرنده (P.O.A) | |||||
۶ -۱ | صدور گواهینامه تأیید سازمان تولید وسایل پرنده حسب مورد | ۰۰۰ /۱۰ | گلایدر بدون موتور و Part ML,UL |
|||
۰۰۰ /۱۴ | Part22 | |||||
۰۰۰ /۲۰ | Part VLR,VLA (ML,UL) | |||||
۰۰۰ /۳۰ | Part23,27 | |||||
۰۰۰ /۳۶ | Part29 | |||||
۰۰۰ /۴۰ | Part25 | |||||
۰۰۰ /۱۰ | موتور پیستونی و Part APU |
|||||
Part33A | ||||||
۰۰۰ /۳۰ | Power> 25000N & 2000KW | |||||
۰۰۰ /۳۶ | Power < 25000N & 2000KW | |||||
۶ -۲ | صدور گواهینامه تأیید سازمان تولید قطعات جهت تأییدیه ITSO یا LPA (TSO.IPA) Part 21 | ۰۰۰ /۱۰ | ||||
۶ -۳ | صدور تأییدیه سازمان تولید ملخ (Propeller) | ۲۵ % هزینه صدور در رده مربوطه | ||||
۶ -۴ | تغییر در محدوده تأییدیه سازمان تولید در سطح گواهینامه دریافتی، یا در سطح پائین تر و یا بالاتر | ۲۵ % هزینه صدور در رده مربوطه | ||||
۶ -۵ | تأیید سازمان تولید تحت زیربخشF | ۷۵ % هزینه صدور در رده مربوطه | ||||
۶ -۶ | تمدید تأییدیه کلیه سازمان های تولید | ۲۵ % هزینه صدور در رده مربوطه | ||||
۶ -۷ | تأیید نظامنامه کلیه بندهای فوق الذکر | ۲۵ % هزینه صدور در رده مربوطه | ||||
۶ -۸ | صدور موافقت اصولی و یا پروانه بهره برداری کلیه بندهای فوق الذکر | ۲۵ % هزینه صدور در رده مربوطه | ||||
۷ | صدور گواهینامه های ثبت و تابعیت، قابلیت پرواز و مجوز پرواز وسایل پرنده | |||||
۷ -۱ | صدور گواهینامه ثبت و تابعیت (C of R) وسایل پرنده | به ازای هر کیلوگرم حداکثر وزن برخاست وسیله پرنده ۱۲۰ ریال و حداقل ۲۰۰ | C of R(Certificate of Registration) Initial / Provisional |
|||
۷ -۲ | صدور مجوز ورود و خروج وسایل پرنده به کشور برای یکبار | ۳۰۰ | ||||
۷ -۳ | صدور گواهینامه قابلیت پرواز (C of A) وسایل پرنده (از جمله محدود شده و تجربی و …) – سالیانه / هر بار | به ازای هر کیلوگرم حداکثر وزن برخاست وسیله پرنده ۲۴۰ ریال و حداقل ۳۰۰ | C of A (Certificate of Airworthiness) Including Restricted & Experimental | |||
۷ -۴ | صدور گواهینامه بازنگری قابلیت پرواز با پیشنهاد (Recommends) متقاضی | ۵۰ % هزینه صدور گواهینامه قابلیت پرواز | ARC (Airworthiness Review Certificate) | |||
۷ -۵ | صدور گواهینامه بازنگری قابلیت پرواز بدون پیشنهاد(Recommends) متقاضی | برابر با هزینه صدور گواهینامه قابلیت پرواز | ||||
۷ -۶ | پذیرش هرگونه وسیله پرنده | – سبک ————- ۲۰۰ – سنگین ————۶۰۰ |
AID Non-Confirm AID Confirm |
|||
۷ -۷ | صدور مجوز فعالیت پروازی برای هواپیماهای با ثبت خارجی (فاقد C of A ایرانی) | – اولین بار: برابر هزینه صدور گواهینامه قابلیت پرواز برای یک سال – هر تمدید در طول یک سال: ۱۰ % هزینه صدور |
||||
۷ -۸ | صدور مجوز پرواز وسایل پرنده | ۱۰ % هزینه صدور گواهینامه قابلیت پرواز | P to F (Permit to Fly( | |||
۷ -۹ | صدور هرگونه مجوز موقت | ۳۰ % هزینه صدور مجوزهای مربوطه | ||||
۷ -۱۰ | صدور گواهینامه قابلیت پرواز صادرات وسایل پرنده | برابر با هزینه صدور گواهینامه قابلیت پرواز | Export C of A | |||
۷ – ۱۱ | صدور گواهینامه یا نامه ابطال ثبت و تابعیت وسایل پرنده یا تأییدیه عدم ثبت و تابعیت وسایل پرنده | ۵۰۰ | Certificate of Cancelation of Registration / Non-Registration | |||
۷ – ۱۲ | صدور یا اعمال تغییرات در گواهینامه ایستگاه رادیویی و یا گواهینامه مکمل رادیویی وسایل پرنده | ۲۰ % هزینه صدور گواهینامه قابلیت پرواز | RSL: Radio Station License RLS: Radio License Supplement Change to RSL/RLS |
|||
۷ – ۱۳ | صدور گواهینامه صدای هواپیما یا آلودگی موتور وسایل پرنده | هر کدام ۲۰ % هزینه صدور گواهینامه قابلیت پرواز | Noise/ Engine Emission Certificate | |||
۸ | صدورگواهینامه های تأیید مراکز تعمیر و نگهداری، و سایر تأییدیه ها | |||||
۸ – ۱ | صدور گواهینامه مراکز تعمیر و نگهداری وسایل پرنده (Part 145) الف- مرکز بزرگ با بیش از ۵۰۰ نفر پرسنل ب- مرکز متوسط با بیش از ۱۰ نفر و تا۵۰۰ نفر ج- مرکز کوچک با ۱۰ نفر پرسنل و کمتر |
الف- ۰۰۰ /۱۵ یا ——— $ ۰۰۰ /۱۸ ب- ۰۰۰ /۱۰ یا ———- $ ۰۰۰ /۱۲ ج- ۰۰۰ /۵ یا ———— $ ۰۰۰ /۶ |
MOAC(Maintenance Organization Approval Certificate) – هزینه ممیزی سالیانه برابر هزینه صدور – برای شرکت های غیرایرانی معادل ریالی ارقام دلاری |
|||
۸ – ۲ | صدور گواهینامه مراکز تعمیر و نگهداری وسایل پرنده (Part F): الف- مرکز بزرگ با بیش از ۱۰ نفر پرسنل ب- مرکز کوچک با ۱۰ نفر پرسنل و کمتر |
الف- ۰۰۰ /۵ یا ——— $ ۰۰۰ /۶ ب- ۰۰۰ /۳ یا ——— $ ۰۰۰ /۴ |
– هزینه ممیزی سالیانه برابر هزینه صدور – برای شرکت های غیرایرانی معادل ریالی ارقام دلاری |
|||
۸ – ۳ | صدور مجوز افزایش محدوده اختیارات گواهینامه به ازای هر Line/Type یا Base/Type با Engine, APU در (۱۴۵ Part ) |
به ازای هر مورد ۰۰ /۲۵ یا $ ۰۰۰ /۳ – برای (Part F) 20 % ارقام فوق |
– هزینه ممیزی سالیانه برابر هزینه صدور – برای شرکت های غیرایرانی معادل ریالی ارقام دلاری – کاهش محدوده، هزینه ایی ندارد |
|||
۸ – ۴ | صدور گواهینامه مرکز مدیریت تداوم صلاحیت پروازی: الف- مرکز بزرگ با حداقل ۵ نفر پرسنل تمام وقت ب- مرکز کوچک با حداکثر ۴ پرسنل تمام وقت نکته: هزینه ممیزی هر مورد سالیانه برابر هزینه صدور است. |
الف- ۰۰۰ /۱۲ ب- ۰۰۰ /۶ – هزینه افزایش محدوده ۱۰ % هزینه صدور – کاهش محدوده هزینه ایی ندارد |
CAMOAC Continues Airworthiness Management Organization Approval Certificate CAME Continues Airworthiness Monitoring Exposition |
|||
۸ – ۵ | صدور تأییدیه تعمیرات وسایل پرنده، موتور، ارابه فرود و متعلقات برای هر کدام به تفکیک مدل و کارخانه سازنده: الف: هواپیمای سنگین ب: هواپیمای سبک |
الف- ۵۰ % هزینه صدور(Patr 145) ب- ۵۰ % هزینه صدور(Part F) |
||||
۸ – ۶ | صدور تأییدیه انجام بازسازی یا نوسازی وسایل پرنده | برابر با هزینه صدور گواهینامه قابلیت پرواز | ||||
۸ – ۷ | صدور تاییدیه کتابچه اولیه لیست تجهیزات قابل تعمیر و نگهداری توسط شرکتهای هواپیمایی Capability List به ازای هر Aircraft ATA Chapter (ATA) Air Transport Association |
– سنگین ۵۰۰ و حداکثر برای ۴۰ ATA – سبک ۱۵۰ و حداکثر برای ۵۰ ATA – فوق سبک ۵۰ و حداکثر برای ۴۰ ATA |
||||
۸ – ۸ | بررسی، اصلاح و تصویب MOM, O/ M, MOE و کلیه اسنادی که در ارتباط با ساختار سازمانی سیستم تعمیر و نگهداری بوده و با نحوه انجام بازرسی و ممیزی داخلی تشریح کرده باشد هر جلد | – مراکز تعمیراتی دارای وسایل پرنده سبک ۰۰۰ /۴ – مراکز تعمیراتی دارای وسایل پرنده سنگین ۰۰۰ /۸ |
||||
۸ – ۹ | بررسی، تائید و اعمال اصلاحات در برنامه زمانبندی تعمیرات دوره ای (M.S) و (M/P, , CMP) وسایل پرنده و مهرنمودن مدارک و کتب مربوط | – وسایل پرنده سبک ۰۰۰ /۱ – وسایل پرنده سنگین ۰۰۰ /۴ |
||||
۸ – ۱۰ | تأیید افزایش زمان برنامه تعمیر و نگهداری وسایل پرنده از قبیل بدنه، موتور، ارابه فرود، ملخ و موتور کمکی (APU) | – سبک ———– ۰۰۰ /۱۰ – سنگین ——— ۰۰۰ /۲۰ |
در صورت صدور اجازه نامه برای بیش از یک مورد، به ازای هر مورد اضافی ۳۵ % هزینه موضوع این ردیف و حداکثر تا مبلغ سه برابر ارقام آن دریافت شود. | |||
۸ – ۱۱ | بررسی جهت تأیید یا تمدید مجوز شرکتها، ایستگاه های تعمیراتی و مؤسسات هوانوردی خارجی خارج از کشور | معادل ریالی $ ۰۰۰ /۱۸ | ||||
۸ – ۱۲ | ممیزی یا بازدید از ایستگاههای پروازی شرکتهای هواپیمایی ایرانی در خارج از کشور | سال اول: معادل ریالی ———— $ ۰۰۰ /۸ سال های بعد: معادل ریالی ———$ ۰۰۰ /۵ |
||||
۸ – ۱۳ | صدور مجوز فعالیت مجدد (در خصوص گزارش مشکلات مکانیکی وسایل پرنده): | در مرکز تا یک ساعت ۲۰۰ و هر نفر ساعت بیشتر ۱۵۰ خارج از مرکز تا یک روز به ازای هر نفر ۰۰۰ /۱ و مازاد بر آن هر نفر روز ۵۰۰ |
این تعرفه در صورت صدور SDR دریافت میشود در صورت عدم نیاز به صدور SDR 200 (هزار تومان) SDR(Service Difficult Report) |
|||
۸ – ۱۴ | تأیید صلاحیت تخصصی مسئولین فنی، کنترل کیفیت و تضمین مرغوبیت کلیه مؤسسات هوانوردی | – سبک ——— ۰۰۰ /۱ – سنگین ——— ۰۰ /۱۵ |
تمدید ۵۰ % هزینه صدور | |||
۸ – ۱۵ | صدور المثنی یا صدور مجدد هریک از مجوزها یا گواهینامه های خدمات فوق | ۳۰ % هزینه صدور اولیه | ||||
۹ | صدور گواهینامههای مراکز آموزش خدمات هوانوردی | |||||
۹ – ۱ | تایید نظامنامه (TPM) و ممیزی از ساختار مراکز آموزشی خدمات هوانوردی، هنرستانهای هوانوردی و مراکز مجری علمی- کاربردی بمنظور صدور و تمدید گواهینامه تایید | ۰۰۰ /۳ | ||||
۹ – ۲ | تایید هر گونه تغییر در افزایش محدوده فعالیت مراکز آموزشی و تایید دوره های تک پودمانی | ۸۰۰ | ||||
۹ – ۳ | تایید صلاحیت و مجوز فعالیت مدرسین آموزشگاههای هوانوردی- هر مدرس | ۱۰۰ | ||||
۹ – ۴ | تایید گواهینامه های پایان دوره صادره از طرف مراکز آموزش خدمات هوانوردی- هر گواهینامه | ۱۰ | ||||
۹ – ۵ | تایید طرح های پژوهشی و مطالعاتی در صنعت هوانوردی کشور | ۲ % هزینه مطالعات طرح | ||||
۱۰ | صدور و تمدید مجوزهای امور فرودگاهی | |||||
۱۰ – ۱ | صدور موافقت اصولی تأسیس شرکت فرودگاهی حسب مورد | – فرودگاه بینالمللی | ۰۰۰ /۹ | ۳۰ % از مبالغ ذکر شده قبل از صدور موافقت اصولی برای بررسی مستندات دریافت شود. تمدید موافقت اصولی ۵۰ % هزینه صدور |
||
– فرودگاه مرز هوایی | ۵۰۰ /۷ | |||||
– فرودگاه داخلی | ۰۰۰ /۶ | |||||
– فرودگاه فوق سبک آموزشی/ تفریحی | ۵۰۰ /۲ | |||||
۱۰ – ۲ | صدور موافقت اصولی احداث فرودگاه و تایید طراحی آن حسب مورد | – فرودگاه بینالمللی – فرودگاه مرز هوایی – فرودگاه داخلی – فرودگاه فوق سبک آموزشی – فرودگاه فوق سبک تفریحی عمومی – فرودگاه فوق سبک تفریحی غیرعمومی |
۵۰۰ /۷ 000 /۶ 000 /۵ 500 /۲۰۰۰ /۴۰۰۰ /۴ |
۳۰ % از مبالغ ذکر شده قبل از صدور موافقت اصولی برای بررسی مستندات دریافت شود. تمدید موافقت اصولی ۵۰ % هزینه صدور |
||
۱۰ – ۳ | ممیزی فرودگاه و صدور مجوز بهره برداری و یا دریافت /تمدید گواهینامه فرودگاهی حسب مورد | – فرودگاه بینالمللی – فرودگاه مرز هوایی – فرودگاه داخلی – فرودگاه فوق سبک آموزشی – فرودگاه فوق سبک تفریحی عمومی – فرودگاه فوق سبک تفریحی غیرعمومی |
۰۰۰ /۱۵ 000 /۱۲ 000 /۱۰ 000 /۵ 000 /۸ 000 /۸ |
|||
۱۰ – ۴ | صدور موافقت اصولی تأسیس شرکت هلی پورت حسب مورد | – هلی پورت بینالمللی – هلی پورت IFR وVFR |
۰۰۰ /۱۲ 000 /۱۰ |
۳۰ % از مبالغ ذکر شده قبل از صدور موافقت اصولی برای بررسی مستندات دریافت شود. تمدید موافقت اصولی ۵۰ % هزینه صدور |
||
۱۰ – ۵ | صدور موافقت اصولی احداث هلی پورت و تایید طراحی آن حسب مورد | – هلی پورت بینالمللی – هلی پورتIFR – هلی پورت VFR |
۰۰۰ /۱۰ 000 /۷ 000 /۳ |
۳۰ % از مبالغ ذکر شده قبل از صدور موافقت اصولی برای بررسی مستندات دریافت شود. تمدید موافقت اصولی ۵۰ % هزینه صدور |
||
۱۰ – ۶ | ممیزی سالیانه هلی پورت و یا صدور مجوز بهره برداری و یا دریافت/ تمدید گواهینامه هلی پورت حسب مورد | – هلی پورت بینالمللی – هلی پورتIFR – هلی پورت VFR |
۰۰۰ /۱۰ 000 /۷ 000 /۶ |
|||
۱۰ – ۷ | ممیزی و صدور مجوز بهره برداری شرکت خدمات پشتیبانی زمینی فرودگاهی (هندلینگ) برای دریافت/ تمدید مجوز بهره برداری (برای فرودگاه امام و مهرآباد) | ۰۰۰ /۸ | ||||
۱۰ – ۸ | ممیزی و صدور مجوز بهره برداری شرکت خدمات پشتیبانی زمینی فرودگاهی (هندلینگ) برای دریافت/ تمدید مجوز بهره برداری (برای فرودگاه های مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، عسلویه) | ۰۰۰ /۷ | ||||
۱۰ – ۹ | ممیزی و صدور مجوز بهره برداری شرکت خدمات پشتیبانی زمینی فرودگاهی (هندلینگ) برای دریافت/ تمدید مجوز بهره برداری (برای فرودگاه های بندرعباس، زاهدان، اهواز، بوشهر، آبادان،یزد، ارومیه، ساری، گرگان، رشت، کرمانشاه) | ۰۰۰ /۵ | ||||
۱۰ -۱۰ | ممیزی شرکت خدمات پشتیبانی زمینی فرودگاهی (هندلینگ) برای دریافت/ تمدید مجوز بهره برداری (برای دیگر فرودگاه های کشور) | ۰۰۰ /۳ | ||||
۱۰ -۱۱ | ممیزی و صدور مجوز بهره برداری شرکت مخابرات هوانوردی | ۰۰۰ /۳ | مبالغ ذکر شده شامل انجام ممیزی نمی شود تمدید بهره برداری ۵۰ % هزینه اولیه |
|||
۱۰ -۱۲ | ممیزی و صدور مجوز بهره برداری شرکت ناوبری هوایی (مراقبت پرواز و مخابرات هوانوردی) | ۰۰۰ /۳ | مبالغ ذکر شده شامل انجام ممیزی نمیشود تمدید بهره برداری ۵۰ % هزینه اولیه |
|||
۱۰ -۱۳ | ممیزی و صدور مجوز بهره برداری آتش نشانی فرودگاهی برای دریافت/ تمدید مجوز بهره برداری حسب درخواست فرودگاه برای ممیزی آتش نشانی | – فرودگاه بینالمللی و مرز هوایی – دیگر فرودگاه ها |
۰۰۰ /۴ 000 /۲ |
|||
۱۰ -۱۴ | استفاده از بخشی از قلمرو هوایی برای فرودگاه های ویژه طبق تعریف آیین نامه احداث، توسعه، بهره برداری و مدیریت فرودگاه های غیرنظامی هر ساله به ازاء هر ۱۰ میلیون متر مکعب | ۶ | با توجه به این آیین نامه به شماره ۱۹۰۶۲ /ت۴۷۴۹۱هـ مورخ ۳ /۲ /۱۳۹۲ مصوب هیئت محترم وزیران، مبنا فقط فضای مفید اختصاص داده شده از سطح فرودگاه می باشد. | |||
۱۰ -۱۵ | بررسی طرحهای ذیل جهت صدور / تایید دستورالعمل های پروازی (برای هر دستورالعمل): – مسیر خروجی – مسیر ورودی – طرح تقرب وی او آر / ان دی بی – طرح تقرب آی ال اس – طرح تقرب پی بی ان |
– ۰۰۰ /۴ – ۰۰۰ /۴ – ۰۰۰ /۸ – ۰۰۰ /۱۰ – ۰۰۰ /۲۰ |
||||
۱۰ -۱۶ | اختصاص پلاک وسائط نقلیه و صدور مجوز تردد به بخش هوایی (ایرساید) | – سواری خود کششی زیر ۳۵۰۰ کیلوگرم ۲۰ – سایر خودروها و تجهیزات پشتیبانی هواپیما ۴۰ |
||||
۱۰ -۱۷ | بررسی و اعلام نظر در خصوص موانع پروازی (برای هر مانع) | ۰۰۰ /۱ | ||||
۱۰ -۱۸ | صدور مجوز ایجاد یا توسعه باند و عوامل میدان پروازی حسب مورد | باند: – با عرض ۴۵ متر و بالاتر، هر متر ۱۰ – با عرض بین ۴۵ متر و ۳۰ متر، هر متر ۸ – با عرض کمتر از ۳۰ متر، هر متر ۶ مسیر خزش (تاکسی وی): – با عرض ۲۳ متر و بالاتر، هر متر ۶ – با عرض کمتر از ۲۳ متر، هر متر ۴ توقفگاه وسایل پرنده (یرون): – به تعداد استندها، هر ستند (محل توقف) ۰۰۰ /۱ ترمینال مسافری: (به ازای تعداد مسافر خروجی در سال) – تا ۰۰۰ /۲۵ مسافر ———— -۰۰۰ /۲ – از ۰۰۰ /۲۵ تا ۰۰۰ /۷۵ مسافر—- —-۰۰۰ /۳ – از ۰۰۰ /۷۵ تا ۰۰۰ /۲۰۰ مسافر—— – –۰۰۰ /۴ – از ۰۰۰ /۲۰۰ تا ۰۰۰ /۵۰۰ مسافر– – –۰۰۰ /۵ – از ۰۰۰ /۵۰۰ تا یک میلیون مسافر—— – —-۰۰۰ /۸ – از یک میلیون تا سه میلیون مسافر———- –۰۰۰ /۱۵ – از سه میلیون تا شش میلیون مسافر——- —-۰۰۰ /۲۵ – از شش میلیون تا ده میلیون مسافر—– — —-۰۰۰ /۳۵ – از ده میلیون تا بیست میلیون مسافر—– — —-۰۰۰ /۴۵ – بالاتر از بیست میلیون مسافر———- ——۰۰۰ /۶۰ ساختمان های عملیاتی (تکنیکال بلاک): – دارای سرویس برج—————————۰۰۰ /۱۰ – دارای سرویس تقرب————————–۰۰۰ /۲۵ آشیانه: – هر متر مربع—————————————-۵ |
||||
۱۱ | صدور و تمدید مجوزهای امنیتی فرودگاهی و هوانوردی | |||||
۱۱ – ۱ | صدور تاییدیه نظامنامه امنیتی شرکتهای هواپیمایی (مسافری و باری) و خدمات عمومی هواپیمایی | ۲۰ % هزینه صدور مجوز بهره برداری | هزینه تمدید ۵۰ % هزینه صدور | |||
۱۱ – ۲ | صدور تاییدیه نظامنامه امنیتی فرودگاه (بینالمللی، مرز هوایی و داخلی) | ۲۰ % هزینه صدور مجوز بهره برداری | هزینه تمدید ۵۰ % هزینه صدور | |||
۱۱ – ۳ | صدور تاییدیه نظامنامه امنیتی شرکتهای ارائه دهنده خدمات فرودگاهی و کیترینگ | ۲۰ % هزینه صدور مجوز بهره برداری | هزینه تمدید ۵۰ % هزینه صدور | |||
۱۱ – ۴ | صدور تاییدیه نظامنامه امنیتی ارائه دهندگان خدمات آموزش امنیت هوانوردی | ۲۰ % هزینه صدور مجوز بهره برداری | هزینه تمدید ۵۰ % هزینه صدور | |||
۱۱ – ۵ | صدور تاییدیه نظامنامه امنیتی مراکز تعمیر و نگهداری دستگاههای کمک بازرسی امنیتی | ۲۰ % هزینه صدور مجوز بهره برداری | هزینه تمدید ۵۰ % هزینه صدور | |||
۱۱ – ۶ | صدور گواهینامه دستگاههای کمک بازرسی امنیتی | هر دستگاه ۰۰۰ /۱ | ||||
۱۲ | صدور و تمدید مجوزهای عملیاتی شرکت ها و فرودگاه ها | |||||
۱۲ – ۱ | انجام آزمایشات پروازی از دستگاههای کمک ناوبری و راداری به ازای هر ساعت پرواز از زمان روشن شدن هواپیما از مبدأ مأموریت تا زمان خاموش کردن موتور | معادل ریالی ۳۹۵۰ دلار امریکا | برای خارج از کشور بر اساس شرایط بازار بین المللی | |||
۱۲ – ۲ | تعیین وضعیت عملیاتی دستگاه های کمک ناوبری فرودگاه های کشور | هر دستگاه ۰۰۰ /۵ | ||||
۱۲ – ۳ | صدور مجوز فعالیت پروازی برای افزایش یا کاهش هواپیما با ثبت خارجی از AOC شرکت: – تملیکی – اجاره به شرط تملیک (به ازای هر ۶ ماه فعالیت) |
– برابر با هزینه صدور گواهینامه قابلیت پرواز – ۲۰ % هزینه صدور گواهینامه قابلیت پرواز |
||||
۱۲ – ۴ | بررسی و اعلام نظر درخصوص توانمندی های عملیاتی (Performance) هواپیماهای پیشنهادی مؤسسات و شرکتهای هواپیمائی شامل انجام بررسی های موضوعی، Manual و Route Analysis | ۱- هواپیماها تا وزن ۵۷۰۰ کیلوگرم —- ۵۰۰ /۱ 2- هواپیماها از وزن ۵۷۰۰ کیلوگرم به بالا — ۵۰۰ /۷ |
||||
۱۲ – ۵ | صدور AWOC شرکت هواپیمایی خدمات عمومی آموزشی، شخصی، سمپاش، نقشه بردار، باربری و… | ۰۰۰ /۲۰ | بررسی مستندات اولیه | |||
۱۲ – ۶ | صدور AWOC شرکت هواپیمایی مراکز آموزشی خلبانی | ۰۰۰ /۱۵ | بررسی مستندات اولیه | |||
۱۲ – ۷ | صدور AOC شرکت هواپیمایی: 1- مسافری تا دو نوع و باری بیش از دو نوع هواپیما 2- مسافری بیش از دو نوع هواپیما 3- هواپیمای باری تا دو نوع هواپیما |
۱- ۰۰۰ /۲۵ 2- ۰۰۰ /۳۰ 3- ۰۰۰ /۲۰ |
بررسی مستندات اولیه | |||
۱۲ – ۸ | صدور AWOC,AOC شرکت هلیکوپتری: 1- باری تا دو نوع هلیکوپتر 2- مسافری تا دو نوع و باری بیش از دو نوع هلیکوپتر 3- مسافری بیش از دو نوع هلیکوپتری |
۱- ۰۰۰ /۲۰ 2- ۰۰۰ /۲۵ 3- ۰۰۰ /۳۰ |
بررسی مستندات اولیه | |||
۱۲ – ۹ | هرگونه تغییر در افزایش و کاهش محدوده عملیات و فعالیت شرکت هواپیمایی و هلیکوپتری: 1- حمل کالای خطرناک 2- تغییر در ساختار سازمانی 3- تغییر در شهر و مراکز عملیاتی 4- تغییر در امکانات و تجهیزات هواپیما و هلیکوپتر در نوع عملیات پروازی 5- تغییر نوع عملیات و فعالیت پرواز منطقه ای و خارجی |
۱- موردی ۰۰۰ /۱ سالانه ۰۰۰ /۳ 2- ۰۰۰ /۱ 3- ۰۰۰ /۵ 4- ۰۰۰ /۵ 5- ۰۰۰ /۵ |
||||
۱۲ – ۱۰ | بررسی و اعلام نظر درخصوص توانمندی های عملیاتی(Performance) هلیکوپتر باری و مسافری و خدمات پیشنهادی شامل انجام بررسی های موضوعی Manual FCOM و Route analysis | بررسی مستندات اولیه بررسی موضوعی Route analysis ,Manual FCOM تا ۰۰۰ /۱۰ |
بررسی مستندات اولیه | |||
۱۲ – ۱۱ | تأیید دستورالعمل ها و کلیه کتب مربوطه به عملیات شرکت از قبیل Revision بالای ۵۰ % بر OM یا MEL/CDL, OM (A, B, C, D), DSPM, CCM, ERP, GHM, FOOM, SOP,… حسب مورد، که برای اولین بار، بدون نیاز به فرآیندهای پیچیده در بررسی نقشه ها، نمودارها و … ارائه شده است. |
از ۰۰۰ /۱۰ تا ۰۰۰ /۲۰ | بررسی مستندات اولیه در کلیه اجزای ردیف ۱۲ با این روش انجام می گیرد: تا ۵۰ صفحه ۰۰۰ /۲ از ۵۱ تا ۱۰۰ صفحه ۰۰۰ /۳ از ۱۰۱ تا ۱۵۰ صفحه ۰۰۰ /۴ … از ۴۵۱ تا ۵۰۰ صفحه ۰۰۰ /۱۱ از ۵۰۱ تا ۶۰۰ صفحه ۰۰۰ /۱۲ … به همین روال |
|||
۱۲ – ۱۲ | بررسی و اعلام نظر درخصوص اصلاحات و تغییرات مربوط به کتب و مراجع ردیف قبل یا هر برگ Revision | از ۴۰ تا ۱۰۰ | ||||
۱۲ – ۱۳ | تأیید معاون و مدیران عملیات پرواز شرکت های هواپیمایی و فرودگاه ها | ۵۰۰ | ||||
۱۳ | صدور و تمدید مجوزهای تأسیس و بهره برداری امور هوانوردی | |||||
۱۳ – ۱ | بهای کتاب اطلاعات هوانوردی (A.I.P) | ۲۵۰ دلار امریکا | هزینه پست جزء مبلغ مذکور می باشد. بهای کتاب و ارسال آن به سازمانهای هواپیمایی کشوری خارجی بر اساس رفتار متقابل خواهد بود وهمچنین برای سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ICAO) رایگان خواهد بود. | |||
۱۳ – ۲ | حق اشتراک سالیانه اصلاحیه های بعدی کتاب (A.I.P) | معادل ریالی ۶۰ دلار امریکا | هزینه پست جزء مبلغ مذکور می باشد. | |||
۱۳ – ۳ | تأسیس نمایندگی کل شرکت های هواپیمایی خارجی (GSA) | ۰۰۰ /۱۵جهت تأسیس -۰۰۰ /۲ جهت تمدید سالیانه – ۲ یورو یا معادل ریالی آن بر اساس نرخ اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به ازای هر مسافر خروجی | ||||
۱۳ – ۴ | ارایه خدمات نظارت بر ایمنی مسافر در پروازها | ۴ یورو یا معادل ریالی آن بر اساس نرخ اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به ازای هر مسافر خروجی برای پروازهای بین المللی و ۱ به ازای هر مسافر در پروازهای داخلی | ||||
۱۳ – ۵ | ||||||
۱۳ – ۶ | صدور مجوز تأسیس دفاتر خدمات مسافرت هوایی، بار و فورواردری | – موافقت اصولی | ۰۰۰ /۲ | |||
– مجوز تغییر مکان | ۲۰۰ | |||||
۱۳ – ۷ | صدور مجوز آموزشگاههای خلبانی(سبک) | – موافقت اصولی | ۲۰۰ /۱ | |||
۱۳ – ۸ | صدور مجوز بهره برداری تأسیس آموزشگاههای تخصصی هواپیمایی | – موافقت اصولی | ۴۰۰ | |||
۱۳ – ۹ | صدور مجوز بهره برداری موسسات خدمات مشاوره هوایی | – موافقت اصولی | ۰۰۰ /۲ | |||
۱۳ – ۱۰ | صدور مجوز شرکت های فنی، مهندسی و تعمیر و نگهداری وسایل پرنده: 1- هواپیما و یا بالگرد سنگین 2- هواپیما و یا بالگرد سبک 3- موتور هواپیما و یا بالگرد 4- ملخ هواپیما و یا بالگرد 5- تولید قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی هواپیما و یا بالگرد 6- تولید شبیه ساز هواپیما و یا بالگرد 7- تولید تجهیزات زمینی فرودگاهی |
– موافقت اصولی 1- ۰۰۰ /۱۲ 2- ۰۰۰ /۸ 3- ۰۰۰ /۶ 4- ۰۰۰ /۴ 5- ۰۰۰ /۳ 6- ۰۰۰ /۶ 7- ۰۰۰ /۳ |
– همین ارقام به طور جداگانه برای صدور مجوز شرکتها و مؤسسات طراح و تولید در رده های مختلف آن دریافت شود. – تمدید موافقت اصولی ۵۰ % هزینه صدور – تمدید مجوز تأسیس ۱۰ % هزینه صدور |
|||
به جز موارد استثنا شده در کلیه اجزای ردیف ۱۳ هزینه تمدید موافقت اصولی ۵۰ % هزینه موافقت اصولی، صدور پروانه بهره برداری ۳۰ % هزینه موافقت اصولی و تمدید پروانه بهره برداری۲۰ % هزینه موافقت اصولی می باشد. | ||||||
۱۴ | صدور و تمدید گواهینامه، مجوز و… در رده فوق سبک | |||||
۱۴ -۱ | صدور مجوز بهره برداری آموزشگاههای فوق سبک | موافقت اصولی ۰۰۰ /۱ | ||||
۱۴ -۲ | تأیید صلاحیت مسؤلین فنی و عملیاتی، کنترل کیفیت و تضمین مرغوبیت کلیه مؤسسات هوانوردی، آموزشی، تفریحی و فنی | ۱۰۰ | ||||
۱۴ -۳ | بررسی و اعلام نظر برای هواپیماهای حادثه دیده(کنترل تعمیرات، بررسی اسناد و مدارک …) | ۳۰۰ | ||||
۱۴ -۴ | ورود وسیله پرنده (پذیرش اولیه، ورود و …) | ۱۰۰ | ||||
۱۴ -۵ | تأیید دستورالعمل آموزش TPM در این رده | ۲۰۰ | ||||
۱۴ -۶ | صدور گواهینامه ثبت و مالکیت وسیله پرنده (اولین مرتبه) | ۲۰۰ | ||||
۱۴ -۷ | صدور و تمدید اجازه نامه پرواز وسیله پرنده (دریافت و بررسی مدارک، بازدید از هواپیما، …) | ۲۰۰ | ||||
۱۴ -۸ | صدور مجوزهای موردی و موقت (فعالیتهای پروازی موقت، دوره های کوتاه مدت، مجوز موقت نیروی فنی، تغییر مالکیت، ثبت خارجی و …) | ۲۰۰ | ||||
۱۴ -۹ | تأیید افزایش زمان برنامه تعمیر و نگهداری وسایل پرنده از قبیل بدنه، موتور، ارابه فرود، ملخ و موتور کمکی(APU) | ۰۰۰ /۲ | ||||
۱۴ -۱۰ | ممیزی و صدور اولین گواهینامه تأییدیه مراکز تعمیر و نگهداری وسایل پرنده در رده مراکز متصدی استمرار قابلیت پرواز وسایل پرنده فوق سبک | ۰۰۰ /۲ | هزینه تمدید ۵۰ % هزینه صدور | |||
۱۵ | پذیرش سیستم مدیریت ایمنی | |||||
۱۵ -۱ | پذیرش نظامنامه سیستم مدیریت ایمنی (SMSM) شرکتهای هواپیمایی، هلیکوپتری، فرودگاهها، مرکز کنترل فضای کشور، مراکز طراحی و ساخت وسایل پرنده، مراکز تعمیر و نگهداری، ارائه دهندگان خدمات فرودگاهی و خدمات پشتیبانی زمینی فرودگاهی (هندلینگ) و مراکز آموزش خلبانی و سایر مراکز آموزشی حسب مورد | ۰۰۰ /۱ | برای اولین بار | |||
۱۵ -۲ | پذیرش استقرار سیستم مدیریت ایمنی(SMS) مراکز تعمیر و نگهداری به منظور صدور یا تمدید تأییدیه-۱۴۵ Part | ۰۰۰ /۲ | SMS: Safety Management System | |||
۱۵ -۳ | پذیرش سیستم مدیریت ایمنی(SMS) مراکز تعمیر و نگهداری به منظور صدور یا تمدید تأییدیه CAMO | ۰۰۰ /۲ | ||||
۱۵ -۴ | پذیرش سیستم مدیریت ایمنی (SMS) مرکز کنترل فضای کشور | ۰۰۰ /۵ | ||||
۱۵ -۵ | پذیرش سیستم مدیریت ایمنی (SMS) فرودگاهها به منظور صدور یا تمدید گواهینامه فرودگاهی | ۰۰۰ /۵ | ||||
۱۵ -۶ | پذیرش سیستم مدیریت ایمنی (SMS) مراکز طراحی و ساخت به منظور صدور یا تمدید گواهینامه تأیید سازمان طراحی (DOA) و گواهینامه تأیید سازمان تولید (POA) | ۰۰۰ /۲ | ||||
۱۵ -۷ | پذیرش سیستم مدیریت ایمنی (SMS) شرکتهای ارائه دهنده خدمات فرودگاهی و هندلینگ به منظور صدور یا تمدید مجوز بهره برداری | ۰۰۰ /۲ | ||||
۱۵ -۸ | پذیرش سیستم مدیریت ایمنی(SMS) مراکز آموزش خلبانی به منظور صدور یا تمدید مجوز بهره برداری | ۵۰۰ /۱ | ||||
۱۶ | صدور و تمدید گواهینامه های هوانوردی | |||||
۱۶ -۱ | صدور مجوز آموزشی دستگاه های شبیه ساز پرواز | ۵۰۰ | ||||
۱۶ -۲ | انجام ممیزی جهت گواهینامه سازمان آموزشی مجاز | ۰۰۰ /۵ | ||||
۱۶ -۳ | صدور کارت (CMC) | ۴۰ | CMC: Crew Member Certificate | |||
۱۶ -۴ | صدور، تمدید گواهی پزشکی | ۵۰ | (Medical Certificate) | |||
۱۶ -۵ | صدور یا تمدید تأییدیه چک صلاحیت پروازی | ۴۰ | (Proficiency Check) | |||
۱۶ -۶ | بررسی و انجام مصاحبه به منظور ارزیابی گواهینامه کارکنان کادر پروازی خارجی | ۳۰۰ | ||||
۱۶ -۷ | صدور یا تمدید تأییدیه گواهینامه کارکنان کادر پروازی خارجی | ۱۵۰ | ||||
۱۶ -۸ | درج ریتینگ نوع هواپیما در گواهینامه | ۴۰ | ||||
۱۶ -۹ | بررسی و تأییدیه موسسات آموزشی هوانوردی خارجی | ۰۰۰ /۲۰ | ||||
۱۶ -۱۰ | مجوز برگزاری دوره آموزشی به صورت موردی | ۰۰۰ /۱ |
ردیف | شرح خدمات | بهای خدمات در سال ۱۳۹۴ ارقام به ده هزار ریال (هزارتومان) |
آزمون کتبی | آزمون شفاهی (مصاحبه) |
آزمون عملی پروازی | آزمون عملی غیر پروازی |
صدور گواهینامه | جمع |
۱۶ – ۱۱ | صدور گواهینامه خلبانی | ۸۰ | ۴۰ | ۸۰ | – | ۴۰ | ۲۴۰ | |
۱۶ – ۱۲ | صدور گواهینامه مهندسی پرواز | ۸۰ | – | ۸۰ | – | ۴۰ | ۲۰۰ | |
۱۶ – ۱۳ | صدور گواهینامه ناوبری فرودگاهی – کلیه مراحل | ۱۶۰ | – | ۸۰ | – | ۴۰ | ۲۸۰ | |
۱۶ – ۱۴ | صدور گواهینامه فنی هواپیما (پایه و نوع) | ۱۲۰ | ۴۰ | – | ۴۰ | ۴۰ | ۲۴۰ | |
۱۶ – ۱۵ | صدور گواهینامه مراقبت پرواز، دیسپچ، تجهیزات زمینی فرودگاهی و رسته فنی و مهندسی فرودگاهی – کلیه مراحل | ۸۰ | – | – | ۴۰ | ۴۰ | ۱۶۰ | |
۱۶ – ۱۶ | درج رتبه بندی فنی و عملیاتی برای موارد خاص | – | – | — | — | ۴۰ | ۴۰ | |
۱۶ – ۱۷ | بررسی و تمدید گواهینامه | – | ۴۰ | – | – | ۲۰ | ۶۰ | |
۱۶ – ۱۸ | دریافت گواهینامه معادل ایرانی | ۲۰۰ | – | ۱۲۰ | ۴۰ | ۴۰ | ۴۰۰ | |
۱۶ – ۱۹ | صدور گواهینامه المثنی | – | ۴۰ | – | – | ۴۰ | ۸۰ | |
۱۶ – ۲۰ | مجوز موقت در مورد گواهینامه | – | ۴۰ | – | – | ۴۰ | ۸۰ | |
۱۶ – ۲۱ | صدور گواهینامه فنی تست های غیر مخرب NDT | ۸۰ | ۴۰ | – | ۴۰ | ۴۰ | ۲۰۰ | |
۱۶ – ۲۲ | صدور گواهینامه فنی آزمون های پایه Modular پایه B1.1- کلیه مراحل | ۳۵۰ | ۴۰ | – | – | ۴۰ | ۴۳۰ | |
۱۶ – ۲۳ | صدور گواهینامه فنی آزمون های پایه Modular پایه B2- کلیه مراحل | ۳۰۰ | ۴۰ | – | – | ۴۰ | ۳۸۰ | |
۱۶ – ۲۴ | ارتقاء صلاحیت پروازی (Rating) | ۸۰ | ۴۰ | ۸۰ | – | ۴۰ | ۲۴۰ |