آیین‌نامه جذب و نگهداری نیروی انسانی نخبه و استعداد برتر در دستگاههای اجرایی [مصوب ۱۳۹۰]

تاریخ تصویب: ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۰/۱۲/۲۲

[به موجب ماده ۱۹ آیین­‌نامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاه­های اجرایی، مصوب ۱۴۰۰/۱۱/۱۷ لغو شده است.]


شماره: ۲۴۷۲۸۵ت۴۷۰۵۰ه – ۱۳۹۰/۱۲/۱۵


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۹۰/۱۱/۹ بنا به پیشنهاد مشترک معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور و بنیاد ملی نخبگان و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تبصره (1) ماده (65) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب 1386 ـ و بند «ی» ماده (18) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1389ـ، آیین ‌نامه جذب و نگـهداری نیروی انـسانی نخبه و اسـتعداد برتر در دستگاههای اجرایی را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده 1 ـ نخبه یا استعداد برتر به فردی اطلاق می ‌شود که بر اساس ماده (4) آیین‌نامه احراز استعدادهای برتر و نخبگی مصوب جلسه (589) مورخ ۱۳۸۵/۶/۱۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبات بنیاد ملی نخبگان، توسط بنیاد مذکور تعیین شده و دارای مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی باشد.


ماده ۲- کارمندانی که قبل از ابلاغ این آیین ‌نامه مطابق ماده (۱)، نخبه و استعداد برتر بوده‌ اند یا در حین خدمت نخبه و استعداد برتر شناخته می‌ شوند (به تشخیص بنیاد ملی نخبگان) مشمول مزایای این آیین ‌نامه قرار می ‌گیرند.

ماده 3 ـ دریافت هرگونه حمایت مادی و معنوی از بنیاد ملی نخبگان، مانع استفاده از مزایای مندرج در این آیین ‌نامه نمی‌ باشد.

ماده 4 ـ نخبگان جدیدالاستخدام در بدو ورود و نخبگان شاغل در دستگاههای اجرایی، در یک رتبه بالاتر از رتبه تعیین شده قرار می ‌گیرند.

ماده 5 ـ به نخبگان و استعدادهای برتر موضوع این آیین ‌نامه، سقف امتیاز فوق ‌العاده ویژه موضوع بند (10) ماده (68) قانون مدیریت خدمات کشوری تعلق می ‌گیرد.

ماده 6 ـ دستگاه اجرایی می تواند با توجه به توانمندی فرد نخبه یا استعداد برتر و شغل مورد تصدی وی، با رعایت ماده (87) قانون مدیریت خدمات کشوری، ساعت کار اینگونه کارمندان را به صورت شناور تعیین نماید.

ماده 7 ـ سوابق تجربی مورد نیاز برای انتصاب به پست‌ های مدیریتی و سرپرستی طبق مواد (53) و (54) قانون مدیریت خدمات کشوری برای مشمولین این آیین ‌نامه نسبت به سایر کارمندان، تا پنجاه درصد کاهش می‌ یابد.

ماده 8 ـ نخبگان در استفاده از راتبه ‌های آموزشی کوتاه مدت داخل و خارج از کشور در شرایط مساوی با دیگران در اولویت قرار می‌ گیرند.

ماده 9 ـ دستگاههای اجرایی موظفند در استفاده از نیروها از محل امریه سربازی، افراد نخبه و استعداد برتر را در اولویت قرار دهند.

ماده 10 ـ دستگاههای اجرایی موظفند قبل از انتشار آگهی استخدامی، نیازهای خود را به بنیاد ملی نخبگان اعلام نمایند.

ماده 11 ـ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور موظف است در سامانه کارکنان نظام اداری کشور، اطلاعات مربوط به کارمندان نخبه یا استعداد برتر را منظور نماید.

ماده 12 ـ دستورالعمل نحوه و شرایط بکارگیری افراد مشمول این آیین ‌نامه در دستگاههای اجرایی، با رعایت مقررات مربوط توسط معاونت توسعه مدیریت و سرمایه‌ انسانی رییس جمهور با همکاری بنیاد ملی نخبگان تهیه خواهد شد.

ماده 13 ـ تصویب‌نامه شماره ۱۷۸۱۴ت۳۰۹۸۷ه مـورخ ۱۳۸۳/۷/۱۲ لغو می ‌شود.

معاون اول رئیس ‎جمهور ـ محمدرضا رحیمی