قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مجمع کشورهای صادرکننده گاز

تاریخ تصویب: ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۱/۰۱/۱۵

ماده واحده ـ به دولت اجازه داده می شود در «مجمع کشورهای صادرکننده گاز» به شرح موافقتنامه و اساسنامه پیوست عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط اقدام نماید.

تبصره ـ اعمال بند (۱۰) ماده (۱۳) این اساسنامه در خصوص  جمهوری  اسلامی  ایران با رعایت اصل هفتاد و هفتم (۷۷) قانون  اساسی جمهوری  اسلامی  ایران است.



بسم الله الرحمن الرحیم

موافقتنامه در خصوص عملکرد مجمع کشورهای صادرکننده گاز      

دولت الجزایر، دولت بولیوی، دولت مصر، دولت گینه استوایی، دولت جمهوری اسلامی ایران، دولت لیبی، دولت نیجریه، دولت قطر، دولت فدراسیون روسیه، دولت ترینیداد و توباگو، و دولت جمهوری بولیواری ونزوئلا (که از این پس طرفین خوانده شود)، به شرح زیر توافق نمودند:

ماده ۱ـ طرفین تصمیم گرفتند ساختار مجمع کشورهای صادرکننده گاز (که از این پس «مجمع» خوانده می شود) را طبق اساسنامه پیوست تغییر دهند.
مجمع دارای شخصیت حقوقی بین المللی خواهد بود.
مجمع دارای صلاحیت حقوقی ضروری برای اجرای وظایف و نیل به اهداف خود خواهد بود.
اساسنامه مجمع به وسیله این موافقتنامه تصویب می شود و پیوست این موافقتنامه خواهد شد و بخش لاینفک آن خواهد بود.


ماده ۲ـ قطر، کشور میزبان مجمع است. کشور میزبان و مجمع، موافقتنامه مقر را منعقد خواهند نمود.


ماده ۳ـ

۱ـ این موافقتنامه منوط به پذیرش، تصویب یا تنفیذ اعضاء، طبق قوانین مربوط آنها است.

۲ـ این موافقتنامه از تاریخ امضاء، برای الحاق کشورهای برونئی دارالسلام، اندونزی، مالزی، نروژ، ترکمنستان و امارات متحده عربی به مجمع، مفتوح است.

۳ـ این موافقتنامه پس از لازم الاجراء شدن، برای پیوستن کشورهایی که نام آنها در بند (۲) این ماده قید نشده است، طبق اساسنامه مجمع مفتوح می باشد.

۴ـ اسناد پذیرش، تصویب، تنفیذ یا الحاق نزد دولت فدراسیون روسیه که تا زمان انتقال وظایف مربوط، به دبیرکل مجمع، به عنوان امین اسناد موافقتنامه عمل خواهد کرد، سپرده خواهد شد.


ماده ۴ـ

۱ـ این موافقتنامه سی روز پس از سپردن پنج سند پذیرش، تصویب یا تنفیذ طرفین لازم الاجراء خواهد شد.

۲ـ این موافقتنامه در مورد کشورهایی که طبق بند (۲) ماده (۴) به این موافقتنامه می پیوندند، طبق بند (۱) این ماده در تاریخی که مؤخرتر باشد، لازم الاجراء خواهد شد.

۳ـ این موافقتنامه در مورد کشورهایی که طبق بند (۳) ماده (۴) به این موافقتنامه می پیوندند، سی روز پس از سپردن اسناد الحاق آنها، لازم الاجراء خواهد شد.


ماده ۵ ـ هر یک از طرفین می تواند با ارائه اطلاعیه کتبی طبق ماده (۷) اساسنامه مجمع، از عضویت در این موافقتنامه انصراف دهد. علی رغم بند فوق، چنانچه هیچ گونه خروج از عضویتی صورت نگیرد، این موافقتنامه در مورد کلیه حقوق و تعهدات ایجاد شده قبل از تاریخ نافذ شدن انصراف از عضویت مزبور اعمال خواهد شد.


ماده ۶ ـ اختلافاتی که ممکن است در خصوص تفسیر و کاربرد مفاد این موافقتنامه بین طرفین بروز کند از طریق مذاکره مستقیم بین طرفین حل و فصل خواهد شد.


ماده ۷ـ این موافقتنامه، توسط امین اسناد، نزد دبیرخانه سازمان ملل متحد طبق ماده (۱۰۲) منشور ملل متحد، ثبت خواهد شد.

این موافقتنامه در یازده نسخه اصلی به زبان انگلیسی در تاریخ ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ میلادی (۲/۱۰/۱۳۸۷ هجری  شمسی) تنظیم شد و یک نسخه در اختیار هر طرف قرار می گیرد.

از طرف دولت الجزایر
از طرف دولت بولیوی
از طرف دولت مصر
از طرف دولت گینه استوایی
از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران
از طرف دولت لیبی
از طرف دولت نیجریه
از طرف دولت قطر
از طرف دولت فدراسیون روسیه
از طرف دولت ترینیداد و توباگو
از طرف دولت جمهوری بولیواری ونزوئلا


اساسنامه مجمع کشورهای صادرکننده گاز

مجمع و اهداف آن

ماده ۱ـ مجمع کشورهای صادرکننده گاز (که از این پس مجمع خوانده می شود) سازمانی دولتی بین المللی است که چهارچوب تبادل تجربیات و اطلاعات میان کشورهای عضو را برای نیل به اهداف مندرج در زیر فراهم می نماید.


ماده ۲ـ مجمع کشورهای صادرکننده گاز در ابتداء با اعلام دولتهای الجزایر، برونئی دارلسلام، اندونزی، جمهوری اسلامی ایران، مالزی، نیجریه، عمان، قطر، فدراسیون روسیه، ترکمنستان و نروژ (ناظر) در تاریخ ۱۹ـ۲۰ مه ۲۰۰۱ (۲۹ و ۳۰/۲/۱۳۸۰) در تهران ـ ایران به عنوان مجمع تأسیس گردید.


ماده ۳ـ

الف ـ هدف مجمع، حمایت از حقوق حاکمیت کشورهای عضو در خصوص منابع گاز طبیعی  آنها و توانایی آنها در جهت طراحی و مدیریت مستقل برنامه های توسعه ای، بهره برداری و حفاظت پایدار، مؤثر و منطبق با مسائل زیست محیطی منابع گاز طبیعی خود به نفع ملتهایشان خواهد بود. در صورت موافقت کلیه کشورهای عضو مجمع، با رعایت اقدامات مندرج در ماده (۳۶) این اساسنامه، اهداف مجمع قابل گسترش و افزایش خواهد بود.

ب ـ این اهداف، از طریق تبادل تجربه، دیدگاه، اطلاعات و هماهنگی از جمله درخصوص موضوعات زیر ترغیب خواهند شد:

۱ـ روندهای جهانی اکتشاف و تولید گاز

۲ـ توازن عرضه و تقاضای کنونی و قابل پیش بینی گاز

۳ـ فنا وری های جهانی اکتشاف، تولید و حمل و نقل گاز

۴ـ ساختار و توسعه بازارهای (منطقه ای و جهانی) گاز

۵ ـ نقل و انتقال گاز: از طریق خط لوله و حاملهای گاز طبیعی مایع شده

۶ ـ رابطه میان گاز با فرآورده های نفتی، زغال سنگ و دیگر منابع انرژی

۷ـ فنا وری ها و روشهای مدیریت پایدار زیست محیطی با توجه به محدودیتهای زیست محیطی، مقررات ملی و موافقتنامه های چندجانبه زیست محیطی و تأثیر آنها بر حجم و پایداری مصرف گاز؛ و

۸ ـ فنون و روشهای حداکثرسازی نقش منابع گاز طبیعی، در کلیه مراحل زنجیره ارزشی آنها، در مسیر ارتقاء اقتصادهای پایدار و توسعه منابع انسانی در کشورهای عضو


ماده ۴ـ محل استقرار مقر مجمع، بر اساس تصمیم اجلاس وزارتی مشخص خواهد شد.


ماده ۵ ـ زبان انگلیسی، زبان رسمی مجمع خواهد بود.


عضویت

ماده ۶ ـ

الف ـ هر کشور صادرکننده گازی که همسو با اهداف و علائق مجمع باشد می تواند، با تصویب اساسنامه طـبق قطعنامه مـصوب اکثریت سه چهـارم اعضاء اجلاس وزارتی، به عضویت مجمع درآید.

ب ـ هر کشور صادرکننده گاز می تواند با تسلیم درخواستی به دبیرخانه، موقعیت ناظر در مجمع (عضو ناظر) را کسب نماید. قطعنامه ذی‌ربط باید به تصویب اکثریت سه چهارم اعضاء اجلاس وزارتی برسد. اعضاء ناظر می توانند در بخشهای عمومی اجلاسهای وزارتی و در مباحث آنها شرکت نمایند. عضو ناظر، حق رأی نخواهد داشت. اجلاس وزارتی می‌تواند از اعضاء ناظر برای حضور در اجلاس فوق العاده وزارتی، جلسات هیأت اجرائی یا جلسات گروههای کارشناسی دعوت نماید و اعضاء ناظر می توانند بدون حق رأی در بحثها شرکت نمایند.


ماده ۷ـ هر عضو می تواند از عضویت در مجمع با تسلیم اطلاعیه کتبی به اجلاس وزارتی، مبنی بر تمایل خود به انجام این کار خارج شود. اطلاعیه مزبور از آغاز سال تقویمی بعدی پس از تاریخ دریافت آن توسط اجلاس وزارتی و به شرط این که عضو مربوط کلیه تعهدات مالی ناشی از عضویت خود را انجام دهد، نافذ خواهد شد.


ارکان

ماده ۸ ـ مجمع دارای سه رکن خواهد بود:

۱ـ اجلاس وزارتی

۲ـ هیأت اجرائی؛ و

۳ـ دبیرخانه


۱ـ اجلاس وزارتی      


ماده ۹ـ

الف ـ اجلاس وزارتی، عالی ترین رکن مجمع خواهد بود.

ب ـ اجلاس وزارتی از هیأتهای نمایندگی اعضاء تشکیل خواهد شد. هر هیأت می تواند شامل یک یا چند نماینده باشد، منوط به اینکه یک نفر، ریاست هیأت را عهده دار گردد.

پ ـ هر عضو باید در کلیه اجلاسهای وزارتی حضور داشته باشد، در هر حال نصاب حضور سه چهارم تمامی اعضاء برای تشکیل اجلاس وزارتی ضروری است.

ت ـ هر عضو دارای یک حق رأی است. کلیه تصمیمهای اجلاس وزارتی باید به صورت قطعنامه اتخاذ گردد. کلیه قطعنامه های هر اجلاس وزارتی به جز موضوعات آیین‌نامه ای مستلزم اتفاق آراء تمامی اعضاء خواهد بود. تصمیم های مرتبط با موضوعات آیین‌نامه ای بر مبناء رأی اکثریت نسبی اعضاء اتخاذ خواهد شد. قطعنامه های اجلاس وزارتی از زمان تصویب نافذ خواهد شد. کلیه قطعنامه های اجلاس وزارتی باید ظرف سی روز پس از تصویب آنها منتشر شود.


ماده ۱۰ـ اجلاس وزارتی سالی یک بار برگزار خواهد شد. در هر حال بنا به درخواست یک عضو یا دبیرکل پس از مشورت با رئیس اجلاس وزارتی به شرط تصویب اکثریت نسبی اعضاء، اجلاس فوق العاده وزارتی می تواند برگزار شود.در صورت نبود اجماع نظر در خصوص تاریخ و محل برگزاری اجلاس وزارتی فوق العاده، دبیر کل می تواند پس از رایزنی با رئیس اجلاس وزارتی، موارد مزبور را مشخص نماید. چنانچه اجلاس وزارتی فوق العاده ای در یکی از کشورهای عضو برگزار شود، ریاست اجلاس به عهده کشور میزبان عضو خواهد بود.


ماده ۱۱ـ اجلاس وزارتی معمولاً در مقر مجمع برگزار خواهد شد، ولی در صورت صلاحدید می تواند در هر یک از کشورهای عضو و یا جای دیگر برگزار شود.


ماده ۱۲ـ اجلاس وزارتی در اولین جلسه خود، رئیس اجلاس وزارتی را از میان نمایندگان اعضاء به ترتیب حروف الفباء و رئیس علی البدل اجلاس وزارتی را به ترتیب عکس حروف الفباء اعضاء برای هر سال تقویمی انتخاب خواهد کرد.رئیس علی البدل اجلاس وزارتی، در غیاب رئیس اجلاس یا در صورتی که وی قادر به اجرای مسؤولیتهای خود نباشد، وظایف وی را ایفاء خواهد کرد. دبیر کل، دبیر اجلاس وزارتی خواهد بود. کلیه اعضاء اصلی باید قبل از هر عضو جدید، به ترتیب عهده دار ریاست مجمع شوند.


ماده ۱۳ـ اجلاس وزارتی موارد زیر را انجام خواهد داد:

۱ـ انتصاب دبیرکل

۲ـ تدوین خط مشی کلی مجمع و تعیین روشها و راههای مناسب برای اجرای آن

۳ـ تصمیم گیری درمورد درخواستهای عضویت درمجمع

۴ـ تأیید انتصاب اعضاء هیأت اجرائی

۵ ـ الزام هیأت اجرائی به تهیه گزارشهایی پیرامون موضوعات مورد علاقه مجمع و ارائه توصیه هایی در این زمینه

۶ ـ بررسی و تصمیم گیری در خصوص گزارشها و توصیه های ارائه شده به  وسیله هیأت اجرائی پیرامون امور مجمع

۷ـ بررسی و تصمیم گیری در خصوص بودجه مجمع که توسط هیأت اجرائی ارائه شده است.

۸ ـ بررسی و تصمیم گیری در خصوص صورتحساب مالی و گزارش حسابرسی، که به  وسیله هیأت اجرائی ارائه شده است.

۹ـ انتصاب حسابرس دبیرخانه برای مدت یک سال براساس پیشنهاد هیأت اجرائی

۱۰ـ تصویب اصلاحیه های این اساسنامه؛ و

۱۱ـ انتصاب رئیس و رئیس علی البدل هیأت اجرائی


ماده ۱۴ـ کلیه موضوعاتی که به  طور صریح به دیگر ارکان مجمع محول نشده است، در حیطه صلاحیت اجلاس وزارتی خواهد بود.


۲ـ هیأت اجرائی  


ماده ۱۵ـ

الف ـ هیأت اجرائی از اعضاء تعیین شده توسط هر عضو (یک نفر از هر عضو) با تأیید اجلاس وزارتی، تشکیل خواهد شد.

ب ـ نماینده هر عـضو باید در کلّیه جـلسات هیأت اجرائی حضور داشته باشد؛ در هرحال نصاب حضور دو سوم اعضاء برای تشکیل هر جلسه ضروری است.

پ ـ چنانچه، به هر دلیلی، از حضور یکی از اعضاء در جلسات هیأت اجرائی ممانعت گردد، عضو مربوط باید عضو جانشینی را موقتاً تعیین نماید. در آن دسته از جلسات هیأت اجرائی که این عضو جانشین شرکت می کند، عضو مزبور جز در مورد شرایط احراز ریاست هیأت اجرائی، همطراز سایر اعضاء هیأت اجرائی است.

ت ـ هر عضو هیأت اجرائی دارای یک حق رأی است. برای نافذ شدن تصمیمهای هیأت اجرائی، آراء اکثریت نسبی اعضاء حاضر ضروری است.

ث ـ دوره تصدی هر عضو هیأت اجرائی دو سال خواهد بود. این مدت طبق مفاد همین ماده (۱۵) قابل تمدید خواهد بود.


ماده ۱۶ـ

 الف) هیأت اجرائی حداقل دوبار در سال، در فواصل زمانی مناسب که توسط رئیس هیأت اجرائی پس از مشورت با دبیرکل، تعیین خواهد شد، تشکیل جلسه خواهد داد.

ب) اجلاس فوق العاده هیأت اجرائی بنا به درخواست رئیس هیأت اجرائی، دبیرکل یا دوسوم اعضاء هیأت اجرائی، می تواند تشکیل شود.


ماده ۱۷ـ جلسات هیأت اجرائی معمولاً در مقر مجمع برگزار خواهد شد، در هرحال در صورت صلاحدید می تواند در هر یک از کشورهای عضو یا جای دیگر برگزار شود.


ماده ۱۸ـ هیأت اجرائی موارد زیر را انجام خواهد داد:

۱ـ مدیریت امور مجمع و اجرای تصمیمهای اجلاس وزارتی

۲ـ بررسی و تصمیم گیری در خصوص گزارشهای دبیرکل

۳ـ تسلیم گزارش و ارائه پیشنهادهایی به اجلاس وزارتی در خصوص امور مجمع

۴ـ تصویب برنامه کار دبیرخانه و تدوین بودجه هر سال تقویمی مجمع و ارائه آن به اجلاس وزارتی

۵ ـ پیشنهاد انتصاب حسابرس دبیرخانه به اجلاس وزارتی برای مدت یک سال

۶ ـ بررسی صورتحساب مالی دبیرخانه وگزارش حسابرس و تسلیم آنها برای تصویب در اجلاس وزارتی

۷ـ تعیین ساختار و ستاد اداری دبیرخانه و تأیید انتصاب رؤسای هر واحد، پس از معرفی نامزدها از جانب اعضاء و با توجه به توصیه های دبیرکل

۸ ـ تهیه دستور جلسه اجلاس وزارتی

۹ـ ارزیابی صلاحیتهای نامزدهای معرفی شده برای احراز سمت دبیرکلی و تسلیم پیشنهادهای لازم به اجلاس وزارتی جهت تصمیم گیری آن

۱۰ـ تعریف موضوعات آیین‌نامه ای


ماده ۱۹ـ هیأت اجرائی، رئیس و رئیس علی البدل هیأت اجرائی را برای انتصاب به اجلاس وزارتی معرفی خواهند نمود. رئیس علی البدل هیأت اجرائی در غیاب رئیس هیأت، یا هر گاه وی قادر بر انجام مسؤولیتهای خود نباشد، کلیه وظایف وی را ایفاء خواهد کرد و از میان اعضاء هیأت اجرائی برای مدت یک سال و برمبناء انتخاب چرخشی انتخاب خواهد شد. رئیس هیأت اجرائی طبق اصل چرخش عکس حروف الفباء و نایب رئیس به ترتیب حروف الفبا منصوب خواهند شد.


ماده ۲۰ـ رئیس هیأت اجرائی موارد زیر را انجام خواهد داد:

۱ـ برگزاری جلسات هیأت اجرائی و نظارت بر آنها

۲ـ حضور در دبیرخانه برای تدارک مقدمات هر یک از جلسات هیأت اجرائی

۳ـ حضور از طرف هیأت اجرائی در اجلاس عادی و فوق العاده وزارتی


ماده ۲۱ـ چنانچه اکثریت دوسوم اعضاء هیأت اجرائی تصمیم بگیرند که ادامه عضویت یکی اعـضاء، مغایر منافع مجمع است، رئیس هـیأت اجرائی تصـمیم یاد شده را در اسرع وقت به عضوی که عضو مزبور هیأت اجرائی را معرفی نموده است، اعلام خواهد کرد. به محـض اعلام مزبور، عضو ذی‌ربط باید جانشینی را برای عضو مزبور هیأت اجرائی قبل از جـلسه بعدی هیأت اجرائی معرفی نماید. معرفی عضو جدید باید به آگاهی اجلاس وزارتی برسد.


ماده ۲۲ـ چنانچه ادامه اجرای وظایف یکی از اعضاء هیأت اجرائی در هیأت اجرائی به هر دلیلی، ممکن نباشد، عضو مربوط باید جانشین وی را تعیین کند. معرفی جانشین عضو هیأت اجرائی باید برای تأیید به آگاهی اجلاس وزارتی برسد. عضو جانشین باید از تاریخ انتصاب تا پایان دوره خدمت عضو قبلی، وظایف وی را عهده دار شود.


۳ـ دبیرخانه  

ماده ۲۳ـ دبیرخانه، وظایف اجرائی مجمع را طبق مفاد این اساسنامه تحت نظارت هیأت اجرائی انجام خواهد داد.


ماده ۲۴ـ دبیرخانه از دبیرکل و تعداد کارکنانی که برای اجرای وظایف آن ضروری است تشکیل می شود.


ماده ۲۵ـ

الف) دبیرکل، نماینده مجاز قانونی مجمع خواهد بود.

ب) دبیرکل، رئیس دبیرخانه خواهد بود و در آن سمت اداره امور مجمع را طبق دستورهای هیأت اجرائی و این اساسنامه برعهده خواهد داشت.

پ) دبیرکل در برابر هیأت اجرائی و اجلاس وزارتی مسؤول و پاسخگو خواهد بود.


 ماده ۲۶ـ

الف) اجلاس وزارتی، دبیرکل را به اتفاق آراء برای مدت دو سال انتخاب خواهد کرد که دوره تصدی وی یک بار برای همان مدت قابل تمدید است. انتصاب موردنظر پس از معرفی نامزدهایی از سوی اعضاء و پس از بررسی مقایسه ای صلاحیت نامزدها صورت خواهد گرفت. چنانچه در هر صورت در خصوص انتصاب دبیرکل اتفاق آراء حاصل نشود، در این صورت دبیرکل برمبناء چرخش حروف الفبا، بدون لطمه زدن به صلاحیت مورد نیاز و فقط برای مدت دوسال منصوب خواهد شد.

ب) حداقل شرایط شخصی برای احراز سمت دبیرکلی مجمع به شرح زیر است:

۱) داشتن چهل و پنج سال سن

۲) داشتن مدرک تحصیلی از یکی از دانشگاههای معتبر در رشته های حقوق، اقتصاد، علوم، مهندسی یا مدیریت بازرگانی

۳) داشتن پانزده سال تجربه با حداقل ده سال در سمتهایی که به طور مستقیم با صنعت گاز و پنج سال در سطوح بالای اجرائی یا مدیریتی در ارتباط هستند. تجربه در مناسبات دولتی ـ شرکتی و جنبه های بین المللی صنعت گاز مطلوب خواهد بود.

پ) دبیرکل باید تبعه یکی از کشورهای عضو باشد.

ت) دبیرکل باید در شهری اقامت نماید که مقر دبیرخانه در آنجا قرار گرفته است. دبیرکل در خصوص کلیه فعالیتهای دبیرخانه، در برابر هیأت اجرائی پاسخگو و مسؤول خواهد بود. فعالیت واحدهای مختلف دبیرخانه باید از طرف و طبق دستورها و رهنمودهای وی انجام شود.

ث) دبیرکل باید در کلیه جلسات هیأت اجرائی شرکت نماید. چنانچه دبیرکل نتواند در هر یک از جلسات هیأت اجرائی شرکت کند، باید مقامی را که مسؤول اداره امور دبیرخانه است به عنوان نماینده به جلسات هیأت اجرائی اعزام نماید.


ماده ۲۷ـ دبیرکل، موارد زیر را انجام خواهد داد:

۱ـ حصول اطمینان از رعایت بودجه و برنامه کار مجمع

۲ـ ساماندهی و اداره امور و کار مجمع

۳ـ حصول اطمینان از اجرای صحیح فعالیتها و وظایف محوله به دبیرخانه

۴ـ تهیه گزارشهایی برای ارائه به جلسات هیأت اجرائی در خصوص مطالبی که بررسی و تصمیم گیری در مورد آن را طلب می کند.

۵ ـ قراردادن هیأت اجرائی در جریان کلیه فعالیتهای دبیرخانه، مطالعات دردست انجام، و پیشرفت روند اجرائی قطعنامه های اجلاس وزارتی

۶ ـ حصول اطمینان از انجام وظایف محوله به دبیرخانه توسط اجلاس وزارتی و یا هیأت اجرائی


ماده ۲۸ـ

الف) رؤسای اداره ها و یا بخشها توسط دبیرکل، با معرفی از جانب اعضاء و تأیید هیأت اجرائی منصوب خواهند شد.

ب) دیگر مقامهای دبیرخانه توسط دبیرکل، با معرفی کشورهای عضو یا از طریق جذب مستقیم طبق مقررات استخدامی، منصوب خواهند شد. در این گونه انتصابها، دبیرکل، کارآیی و اثربخشی دبیرخانه را مدنظر قرار خواهد داد.


ماده ۲۹ـ کارکنان دبیرخانه را کارمندان بین المللی با ماهیتی کاملاً بین المللی تشکیل خواهند داد. آنان در انجام وظایف خود، در پی کسب دستور از هیچ دولت یا مقام خارج از مجمع نخواهند بود و دستوری را نیز نخواهند پذیرفت. آنها از انجام هرگونه عملی که بر موقعیت آنها به عنوان کارمندان بین المللی تأثیر گذارد، اجتناب خواهند ورزید و کلیه وظایف خود را با توجه به منافع مجمع انجام خواهند داد.


ماده ۳۰ـ دبیرکل، وظایف و مسؤولیتهای خود را به کمک ساختارهای کافی و مؤثر لازم و مورد تأیید هیأت اجرائی و در جهت پیشبرد اهداف و وظائف مجمع، به انجام خواهد رساند.


ماده ۳۱ـ دبیرکل از مشاورین مورد نیاز و مورد تأیید هیأت اجرائی در خصوص موضوعات خاص یا انجام مطالعات تخصصی بهره خواهد گرفت منوط به این  که انجام این گونه وظایف توسط دبیرخانه امکان پذیر نباشد.

الف ـ دبیرکل می تواند از متخصصین یا کارشناسان موردنیاز مجمع، بدون توجه به ملّیت آنها، برای مدت مورد تأیید هیأت اجرائی استفاده به عمل آورد، مشروط به این که در بودجه مجمع پیش بینی های لازم به عمل آمده باشد.

ب ـ دبیرکل می تواند در هر زمان برای انجام کارهای مطالعاتی در خصوص موضوعات مورد علاقه اعضاء، گروههای کاری کارشناسی تشکیل دهد. دبیرکل در چهارچوب منابع مالی بودجه، می تواند از مشاورین، و گروههای کاری و کارشناسی متشکل از نمایندگان اعضاء مجمع برای بررسی موضوعات ویژه یا انجام مطالعات کارشناسی استفاده کند، منوط به این که انجام آنها در توان دبیرخانه نباشد.اجلاس مشورتی و گروههای ویژه


ماده ۳۲ـ

الف ـ اجلاس مشورتی از رؤسای هیأتهای اعضاء یا نمایندگان آنها تشکیل خواهد شد.

ب ـ چنانچه اجلاس وزارتی تشکیل نشده باشد، اجلاس مشورتی می تواند در هر زمان و بنا به درخواست رئیس اجلاس وزارتی تشکیل شود.

پ ـ دستور جلسه هر اجلاس مشورتی، در صورتی که توسط اجلاس وزارتی قبلی مشخص نشده باشد، می تواند توسط رئیس اجلاس وزارتی تهیه شود.

ت ـ اجلاس مشورتی می تواند تصمیمها و پیشنهادهایی را مطرح نماید که در اجلاس وزارتی بعدی تصویب شود، مگر آن که اجلاس وزارتی قبلی به گونه دیگری اجازه داده باشد.


ماده ۳۳ـ

الف ـ اجلاس وزارتی می تواند در صورتی که شرایط ایجاب کند، گروههای ویژه را برای حل و فصل مسائل خاص حائز اهمیت، تشکیل دهد. این گروههای ویژه طبق مقرراتی که به این منظور تدوین خواهد شد، عمل خواهند نمود.

ب ـ گروههای ویژه باید هم از نظر عملکرد و هم از نظر مالی در چهارچوب عمومی دبیرخانه فعالیت کنند.

پ ـ گروههای ویژه در همه حال باید طبق اهداف مجمع که در این اساسنامه و قطعنامه های اجلاس وزارتی بیان شده است، اقدام نمایند.


مقررات مالی

ماده ۳۴ـ

الف ـ بودجه مجمع برای هر سال تقویمی تدوین خواهد شد. سال بودجه ای مجمع از اول ژانویه (یازده دی ماه) هر سال آغاز و در سی و یکم دسامبر (دهم دی ماه) همان سال خاتمه خواهد یافت.

ب ـ اجلاس وزارتی، در صورت پذیرش عضو ناظر مجمع باید از عضو ناظر مزبور بخواهد که حق عضویت ثابت سالانه ای را به عنوان کمک مالی خود به مجمع بپردازد.

پ ـ حق السـهم های بودجه، پس از در نظر گرفتن حق عضویتهای اعضاء ناظر، به صورت مساوی برای تمامی اعضاء منظور خواهد شد.


ماده ۳۵ـ

الف ـ هر عضو باید تمام هزینه های مربوط به اعزام هیأتها یا نمایندگان خود را به اجلاس وزارتی، اجلاس مشورتی و گروههای کاری تأمین نماید.

ب ـ هزینه سفر اعضاء هیأت اجرائی برای شرکت در جلسات هیأت اجرائی توسط مجمع تأمین خواهد گردید.


سایر مقررات

ماده ۳۶ـ هرگونه اصلاحیه این اساسنامه می تواند توسط هر عضو پیشنهاد شود. این گونه پیشنهادهای اصلاحی توسط هیأت اجرائی بررسی می شود و چنانچه تصمیم بگیرد می تواند تصویب آن را به اجلاس وزارتی پیشنهاد کند.


ماده ۳۷ـ این اساسـنامه، در ۳۷ ماده در تاریخ ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ میلادی (۳/۱۰/۱۳۸۷ هجری شمسی) در مسکو به تصویب رسید.


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و یک تبصره منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و هفت ماده و اساسنامه پیوست در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ نهم بهمن ماه یکهزار و سیصد و نود مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۲۶/۱۱/۱۳۹۰ به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی