قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه همکاری منطقه‌ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند

تاریخ تصویب: ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۱/۰۱/۲۰

ماده واحده ـ به دولت اجازه داده می شود در «اتحادیه همکاری منطقه ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند» به شرح منشور پیوست عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط اقدام نماید. تعیین و تغییر دستگاه اجرائی طرف عضویت برعهده دولت است.


منشور اتحادیه همکاری منطقه ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند      

۱ـ با آگاهی نسبت به پیوندهای تاریخی شکل گرفته طی هزار سال در بین ملل اقیانوس هند و با حس بازیابی تاریخی،با آگاهی از تغییرات اقتصادی و سرعت تغییر در سطح جهان که به  صورت چشمگیر و شدت فزاینده ای در همکاریهای اقتصادی منطقه ای در جریان است،با درک این موضوع که کشورهای حاشیه اقیانوس هند به لحاظ تنوع، فرصتهای گسترده ای را برای ارتقاء تعاملات اقتصادی و همکاریها و طیف وسیعی از منافع متقابل و روح برابری ارائه می نمایند،

با اعتقاد به این که کشورهای حاشیه اقیانوس هند با استناد به تجربیات مشترک گذشته و ارتباطات جغرافیایی ـ اقتصادی کشورهای عضو، آماده ایجاد اتحادیه کارا و الگوهای عملی همکاریهای اقتصادی است، و با آگاهی از مسؤولیت خود برای ارتقاء رفاه مردم خویش از طریق بهبود استانداردها و کیفیت زندگی،

بدینوسیله دولتهای استرالیا، هند، اندونزی، کنیا، ماداگاسکار، مالزی، موریس، موزامبیک، عمان، سنگاپور، آفریقای جنوبی، سریلانکا، تانزانیا و یمن، «اتحادیه همکاری منطقه ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند» را با هدف پیگیری اصول بنیادی، اهداف، زمینه های همکاری و ترتیبات و ساختارهای مالی و سازمانی تشکیل می دهند.

اصول بنیادی

۲ـ این اتحادیه همکاریهای اقتصادی را تسهیل و ارتقاء خواهد داد و نمایندگان دولتها، محافل تجـاری و فرهنـگیان را گردهم خواهـد آورد. این اتحـادیه در پرتو چـندجانبـه گرایی در صـدد ایجـاد و گسترش تفـاهم و هـمکاریهای سودمنـد متقابل از طریق نگرش غیرمداخـله گرانه و تکاملی براساس اجـماع می باشـد. این اتحـادیه اصول اساسی زیر را بدون قید و شرط یا استثناء نسبت به کشورهای عضو به اجراء درخواهد آورد:

(۱) همکاری در چهارچوب اتحادیه همکاری منطقه ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند براساس احترام به اصول برابری حاکمیت، تمامیت ارضی، استقلال سیاسی، عدم مداخله در امور داخلی، همزیستی مسالمت آمیز و منافع متقابل خواهد بود.

(۲) این اتحادیه برای کلیه کشورهای برخوردار از حاکمیت حاشیه اقیانوس هند که به اصول و اهداف منشور آن پایبند باشند و مایل به قبول تعهدات براساس این منشور باشند مفتوح خواهد بود.

(۳) تصمیم ها درخصوص کلیه امور و مسائل و در تمامی سطوح براساس اجماع اتخاذ خواهد شد.

 (۴) مسائل دوجانبه و سایر مسائلی که احتمالاً باعث مشاجره خواهد شد و مانعی بر سر راه تلاشهای همکاری منطقه ای می باشد، در بحثها گنجانده نخواهد شد.

(۵) همکاریها در چهارچوب این اتحادیه به حقوق و تعهداتی که کشورهای عضو در چهارچوب سایر ترتیبات اقتصادی و همکاریهای تجاری دارند لطمه ای نمی زند و به صورت خودکار در مورد کشورهای عضو اتحادیه اعمال نخواهد شد، جایگزین حقوق و تعهدات مزبور نخواهد بود بلکه درصدد تقویت و همچنین تکمیل آنها است و مطابق تعهدات دوجانبه، همه جانبه و چندجانبه است.

(۶) کشورهای عضو در چهارچوب این  اتحادیه، جهت ارتقاء دستاوردهای اهداف آن اقدامات کافی را دنبال خواهند نمود و هر عملی را که احتمالاً بر اهداف و فعالیتهای آن خدشه وارد آورد را اتخاذ نخواهند نمود.

(۷) برنامه های کاری اتحادیه را کشورهای عضو به صورت داوطلبانه تقبل خواهند نمود.

اهداف

۳ـ اهداف اتحادیه شامل موارد زیر خواهد بود:

(۱) ارتقاء رشد پایدار و توسعه متوازن منطقه و کشورهای عضو و ایجاد زمینه مشترک برای همکاریهای اقتصادی منطقه ای

(۲) تأکید بر زمینه های همکاریهای اقتصادی که فرصتهای حداکثری را برای گسترش منافع مشترک و دستیابی به مزایای متقابل فراهم می آورد و به همین منظور طراحی و اجرای پروژه های همکاریهای اقتصادی مربوط به تسهیلات تجاری، ارتقاء و آزادسازی، تشویق سرمایه گذاری خارجی، مبادلات علمی و فنی و گردشگری، اقدامات اشخاص حقیقی و ارائه دهندگان خدمات به صورت غیرتبعیض آمیز و توسعه زیرساختها و منابع انسانی همانگونه که در برنامه  کاری اتحادیه مشخص شده است.

(۳) مشخص نمودن دیگر زمینه های همکاری که ممکن است به صورت دوجانبه مورد توافق قرار گرفته باشد،

(۴) در راستای ارتقاء آزادسازی (اقتصادی)، حذف موانع و کاهش آنها به منظور جریان آزادتر و ارتقاء یافته کالا، خدمات، سرمایه گذاری و فناوری در منطقه

(۵) بررسی تمامی امکانات و راههای آزادسازی تجاری با هدف افزایش و متنوع نمودن جریان تجارت در بین کشورهای عضو

(۶) ترغیب تعاملات نزدیک تجاری و صنعتی، مؤسسات فرهنگی، اندیشمندان و مردم کشورهای عضو بدون هیچگونه تبعیضی در بین کشورهای عضو و بدون این که خدشه ای به  تعهداتی وارد آید که در قبال سایر ترتیبات همکاریهای تجاری و اقتصادی منطقه ای دارند.

(۷) تقویت همکاری و گفتگو در بین کشورهای عضو در مجامع بین المللی درخصوص مسائل اقتصاد جهانی و هر جایی که مطلوب باشد گسترش راهبردهای مشترک و اتخاذ مواضع مشترک در مجامع بین المللی در خصوص مسائل مورد علاقه متقابل و

(۸) ارتقاء همکاریها در زمینه توسعه منابع انسانی به ویژه از طریق ارتباط نزدیکتر در بین مؤسسات آموزشی، دانشگاهها و سایر مؤسسات تخصصی کشورهای عضو

عضویت

۴ـ تمامی کشورهای حاشیه اقیانوس هند که دارای حاکمیت هستند می توانند عضو این اتحادیه شوند. برای عضوشدن در این اتحادیه، کشورها باید اصول و اهدافی که در منشور اتحادیه محترم شمرده شد را بپذیرند. کشورهای عضو در رابطه با گسترش عضویت اتحادیه تصمیم گیری خواهند نمود.

راهکار سازمانی

۵ ـ شورای وزراء اتحادیه ایجاد خواهد شد. این شورا هر دو سال یک بار یا بیشتر برحسب تصمیمات متقابل جهت تنظیم سیاستها، بازنگری پیشرفت همکاری، تصمیم گیری در مورد زمینه های جدید همکاری، ایجاد راهکارهای دیگر برحسب ضرورت و تصمیم گیری درخصوص سایر مسائل مورد علاقه عموم تشکیل جلسه خواهد داد.

۶ ـ کارگروه مقامات ارشد این اتحادیه متشکل از مقامات دولتی کشورهای عضو ایجاد خواهد شد. این کارگروه هرموقع که به صورت متقابل برای تشکیل آن تصمیم گرفته شود، جلسه تشکیل خواهد داد و اجرای تصمیم های اتخاذ شده توسط شورای وزیران را بازنگری خواهد نمود و با همکاری مجمع تجاری کشورهای حاشیه اقیانوس هند و گروه دانشگاهی کشورهای حاشیه اقیانوس هند اولویتهای مربوط به همکاریهای اقتصادی را ایجاد خواهد نمود، برنامه های کاری را تدوین، بر آنها  نظارت و آنها را هماهنگ خواهد کرد و منابع را برای تأمین مالی برنامه های کاری بسیج خواهد نمود. کارگروه گزارشهایی را به شکل ادواری به شورای وزیران ارائه خواهد داد و برحسب ضرورت امور سیاستگذاری را جهت تصمیم گیری شورا ارائه خواهد داد.

۷ـ جهت هماهنگ نمودن، ارائه خدمات و نظارت بر اجرای تصمیم های مربوط به سیاستگذاری و برنامه های کاری مقرر شده، دبیرخانه ای ایجاد خواهد شد.

کانونهای ملی

۸ ـ هر کشور عضو این اتحادیه، یک کانون ملی سه جانبه برای همکاریهای کشورهای حاشیه اقیانوس هند تشکیل می دهد تا اجرای فعالیتها و دستاوردهای اهداف آن  را هماهنگ نماید.مجمع تجاری کشورهای حاشیه اقیانوس هند و گروه دانشگاهی کشورهای حاشیه اقیانوس هند

۹ـ طبق ماهیت سه جانبه این اتحادیه، اتحادیه شامل نهادهایی است که به مجمع تجاری کشورهای حاشیه اقیانوس هند و گروه دانشگاهی کشورهای حاشیه اقیانوس هند معروف هستند. آنها ممکن است طبق تصمیم های متقابل به اتفاق هم با شورای وزراء و کارگروه مقامات ارشد و نیز هر وقت که لازم بدانند تشکیل جلسه دهند. آنها با کارگروه مقامات ارشد و دبیرخانه در زمینه بررسی، تنظیم و اجرای سیاستها و برنامه های کاری اتحادیه تعامل خواهند داشت. مجمع تجاری و گروه دانشگاهی ممکن است برحسب ضرورت دیگر شبکه های تجاری و دانشگاهی منطقه ای غیردولتی را مورد استفاده قرار دهد.      ترتیبات مالی

۱۰ـ هر کشور عضو برحسب تصمیم به تأمین مالی اتحادیه کمک خواهد نمود. کشورهای عضو شرکت کننده برای تأمین مالی جهت اجرای برنامه های کاری ترتیبات لازم را به عمل خواهند آورد. این امر مانع دیگر منابع مالی خارجی در صورت اقتضاء نخواهد شد.

۱۱ـ کشورهای عضو تلاش خواهند نمود تا روح همکاریهای اقتصادی که در منشور اتحادیه محترم شمرده شده است را ارتقاء دهند.

(یادداشتهای دبیرخانه: تصویب  شده در سوم مارس ۱۹۹۷میلادی برابر با ۱۲/۱۲/۱۳۷۵ هجری  شمسی)


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن منشور درجلسه علنی روز یکشنبه مورخ نهم بهمن ماه یکهزار و سیصد و نود مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۲۶/۱۱/۱۳۹۰ به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی