تصویب‌نامه در خصوص استفاده از کارت مبادلات مرزی برای سرپرستان خانوارهای ساکن در روستاهای مرزی استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان

تاریخ تصویب: ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۰/۰۶/۱۴

شماره ۱۱۶۶۸۹/ت۴۵۰۵۹هـ –  ۱۳۹۰/۶/۸

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۹۰/۵/۲۳ بنا به پیشنهاد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا ارز و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:


 ۱ـ سرپرسـتان خانوارهای ساکـن در روستاهای مرزی استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان می‌توانند با استفاده از کارت مبادلات مرزی هر دو ماه یکبار و هر بار تا سقف پانزده میلیون (۱۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال اقدام به ورود کالا از مرزها و بازارچه‌های رسمی نمایند.

تبصره ۱ـ [اصلاحی ۱۳۹۰/۱۰/۲۸]
روستاهای مشمول این تسهیلات در شعاع (۲۰) کیلومتری مرز در کارگروهی با مسوولیت وزارت کشور و با حضور نمایندگان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران و استانداری استان مربوط تعیین می‌شود.

تبصره ۲ـ تخفیف در حقوق ورودی کالاهای خوراکی (ارزاق عمومی) صددرصد (۱۰۰%) و برای سایر کالاها پنجاه درصد (۵۰%) می‌باشد.

تبصره ۳ـ ملاک اصالت کارت مبادلات مرزی، انطباق آن با کارت ملی و مشخصات ثبت شده در دفاتر سیستم نرم‌افزاری مربوط می‌باشد.

۲ـ [اصلاحی ۱۳۹۹/۴/۸]

به منظور ارتقای توان اقتصادی ساکنین روستاهای مرزی شعاع بیست (20) کیلومتری مرز و تخصیص سهمی از درآمدهای حاصل از صادرات زمینی فرآورده های نفتی، از ابتدای سال 1399 مطابق ترتیبات زیر اقدام می شود:

الف – سهمیه کل سوخت نفت گاز تخصیصی به ساکنین روستاهای مرزی مشمول این تصویب نامه در سال برابر 450 (ماهانه برابر با 5 /37 ) میلیون لیتر نفت گاز خواهد بود.

ب – سهمیه هر خانوار مرزنشین مشمول این تصویب نامه، در سال حداکثر (1500) لیتر نفت گاز (مجموعاً در سقف مذکور در جزء (الف)) تعیین می شود. وزارت کشور مکلف است تعداد، اطلاعات هویتی و شماره حساب خانوارهای تحت پوشش این تصویب نامه را به سازمان هدفمندسازی یارانه ها اعلام کند. هرگونه تغییر در اطلاعات خانوارهای تحت پوشش، منوط به تأیید کارگروهی به مسئولیت وزارت کشور و با حضور نمایندگان وزارتخانه های نفت و امور اقتصادی و دارایی، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان برنامه و بودجه کشور است.

پ – شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به نمایندگی از کلیه خانوارهای مشمول این بند، سهمیه نفت گاز آنها را از مرزهای زمینی صادر و بیست درصد (20 %) از ارزش ریالی صادرات را در سقف مقرر در جزء (الف) به صورت ماهانه به حساب تعیین ‌شده به نام سازمان هدفمندسازی یارانه ها نزد خزانه داری کل کشور به عنوان “سهمیه مرزنشینان” واریز می کند.

ت – سازمان هدفمندسازی یارانه ها مکلف است نسبت به واریز هشتاد درصد (80%) مبلغ بند (پ) به حساب خانوارهای تحت پوشش و نیز واریز بیست درصد (20 %) منابع بند (پ) به حساب تعیین ‌شده وزارت کشور نزد خزانه داری کل کشور اقدام و گزارش آن را به سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت کشور ارایه کند. وزارت کشور مکلف است با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و با استفاده از منابع یادشده در جهت پیشبرد طرح های ایجاد زیرساخت های مرزی و اشتغال پایدار در مناطق مرزی کشور اقدام کند.

تبصره ـ
[اصلاحی ۱۳۹۴/۱۱/۴]
[حذفی ۱۳۹۹/۴/۸]

[نحوه و میزان و نوع مواد سوختی و همچنین قیمت فروش مواد سوختی در کارگروهی با مسئولیت وزارت نفت و با حضور نمایندگان وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و استاندار مربوط هر سه ماه یکبار تعیین و ابلاغ می‌شود.]

۳ـ بازارچه‌های مرزی موضوع فهرست پیوست که تاییدشده به مهر دفتر هیئت دولت است از فهرست بازارچه‌های مصوب حذف می‌شوند.

۴ـ ورود و خروج کالا خارج از مرزها و بازارچه‌های رسمی تحت هر عنوان، قاچاق کالا تلقی و با متخلفان برابر قانون رفتار می‌شود.

معاون اول رییس جمهور ـ محمدرضا رحیمی


 

فهرست بازارچه های مرزی غیر فعال

[۱۳۹۱/۲/۲۶: حذف ردیفهای (۱۰) و (۱۱) فهرست پیوست]
[۱۳۹۹/۶/۵: حذف بازارچه مشترک مرزی پسابندر]

نام استان ردیف نام بازارچه وضعیت
آذربایجان شرقی 1 جلفا غیر فعال
آذربایجان غربی 2 اشنویه غیر فعال
3 کوزه رش غیر فعال
اردبیل 4 گرمی غیر فعال
5 بیله سوار غیر فعال
6 پارس آباد غیر فعال
بوشهر 7 ایران و قطر (بوشهر) غیر فعال
8 کنگان غیر فعال
9 گناوه غیر فعال
کردستان 12 باشماق غیر فعال
خراسان شمالی 13 پرسه سو غیر فعال
خوزستان 14 خرمشهر غیر فعال
سیستان و بلوچستان
16 میل 46 غیر فعال
کرمانشاه 17 خسروی غیر فعال
18 تیله کوه غیر فعال
گلستان 19 پل (اینچه برون) غیر فعال
گیلان 20 آستارا غیر فعال
هرمزگان 21 جاسک غیر فعال
22 تیاب غیر فعال
23 هرمز غیر فعال
24 کنگ غیر فعال
25 کوهستک غیر فعال
26 ابوموسی غیر فعال
27 سیریک غیر فعال
28 بندر لنگه غیر فعال
29 شیو (پارسیان) غیر فعال
30 کرگان (میناب) غیر فعال
ایلام 31 دهلران غیر فعال