شماره ۲۳۶۱۳۳/ت۴۳۲۸۰ک – ۱۳۸۸/۱۲/۱
وزیران عضو کارگروه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویبنامه شماره ۱۴۵۶۰۱/ت۴۳۴۵۸ مورخ ۲۱/۷/۱۳۸۸، «آییننامه حمایت از ابداعات و اختراعات مؤثر در بهبود ایمنی و مصرف سوخت و آلایندگی وسایل نقلیه» را به شرح زیر تصویب نمودند:
ماده ۱– واژه های ذکر شده در این آییننامه در معانی مشروح زیر به کار می روند :
الف – اختراع: طرحی که گواهینامه ثبت اختراع از اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی دریافت نموده باشد.
ب – نوآوری: طرحهایی که برای اولین بار در ایران به مرحله اجرا گذاشته می شود و از نظر علمی و فنی قابل قبول و دارای توجیه اقتصادی باشد.
ج – ابتکار: دستاوردهای نوین در زمینه طراحی و روش ساخت با توجه به شرایط کشور و امکانات موجود .
ماده ۲– طرحهای پیشنهادی که دارای شاخص ها و معیارهای زبر باشند پس از تأیید کارگروه موضوع ماده (۶) مورد حمایت قرار می گیرند:
الف – توجیه اقتصادی و فنی برای طرح پیشنهادی مبنی بر مؤثر بودن بر کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خو دروها.
ب – نو و ابتکاری بودن در کشور.
ج – انطباق با نیازهای کشور و استاندارد ها و معیارهای متعارف به ویژه در زمینه ایمنی و محیط زیست.
د – حداکثر استفاده از توانمندی های کشور.
هـ – خودکفایی و کاهش آسیب پذیری در برابر محد ودیت های خارجی.
و – افزایش توان رقابتی کشور و کاهش فاصله با کشورهای پیشرفته.
ز – طی مرحله ساخت نمونه آزمایشی .
ماده ۳– شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت مسؤولیت اجرای مفاد این آییننامه را عهده دار می باشد.
ماده ۴- [اصلاحی ۱۳۹۴/۳/۱۷]
اعتبار سالانه لازم برای اجرای طرحهای موضوع این ماده به پیشنهاد شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از محل بودجه پژوهشی شرکت های اصلی وزارت نفت با تصویب مجامع عمومی یا شوراهای عالی ذیربط حسب مورد تأمین می شود و متناسب با پیشرفت فیزیکی طرحهای مصوب، با معرفی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در اختیار مجری طرح قرار می گیرد.
ماده ۵– افراد حقیقی یا حقوقی، موظفند مشخصات فنی و بررسی های اقتصادی اولیه پیشنهاد خود را به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ارائه نماید.
ماده ۶– کارگروه داوری با حضور کارشناسان و صاحب نظران بخش های ذیربط با ترکیب زیرتشکیل می شود:
۱– مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت (رییس).
۲– مدیر بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت (دبیر)
۳– نماینده ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت.
۴– نماینده وزارت صنایع و معادن.
۵– نماینده وزارت کشور.
۶– نماینده وزارت راه و ترابری.
۷– نماینده مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران.
۸ نماینده سازمان حفاظت محیط زیست.
۹– نماینده معاونت امور برنامهریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت.
۱۰– نماینده معاونت امور برنامهریزی و نظارت تلفیقی شرکت ملی نفت ایران.
۱۱– نماینده مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران.
۱۲ – نماینده شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران.
۱۳– دو نفر از متخصصین یا اعضا هیأت علمی (حسب مورد) به پیشنهاد رییس کار گروه و تأیید ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت.
نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
معاونت علمی و فناوری رییس جمهور
معاونت پژوهش و فناوری
وزارت نفت
شرکت ملی گاز ایران
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
ماده ۷ – در صورت جدید بودن طرح پیشنهادی و عدم سابقه قبلی در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و تأیید مشخصات فنی و اقتصادی طرحهای یادشده در کارگروه داوری، آزمایش های لازم (در صورت نیاز) انجام می شود تا اثر بخشی آن بر مصرف سوخت و میزان آلایندگی مورد آزمایش قرار گیرد.
ماده ۸ – سازمان بهینه سازی مصرف سوخت موظف است بنا به تشخیص کار گروه داوری حداقل بیست و پنج درصد (۲۵%) هزینه اجرای طرحهای مصوب را در قالب کمک بلاعوض و یا تسهیلات (با حفظ امکان ادامه فعالیت طرح) پرداخت نماید.
ماده ۹ – نظارت بر حسن انجام این آییننامه بر عهده ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت می باشد.
این تصویبنامه در تاریخ ۲۵/۱۱/۱۳۸۸ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.
محمدرضا رحیمی – معاون اول رییس جمهور