مصوبه شورای عالی اداری در خصوص ساماندهی فضاهای اداری دستگاه‌های اجرایی کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۱/۰۴/۱۰

[به موجب ماده ۵ مصوبه شماره ۱۰۲۳۵۳  – ۱۳۹۷/۳/۵ با رعایت ماده ۴ آن لغو شده است.]

[توضیح ضروری روزنامه رسمی:
نظر به اینکه مصوبه شورای عالی اداری به شماره ۷۵۳۹/۲۰۶ ـ ۱۳۹۰/۴/۱، موضوع ساماندهی فضاهای اداری دستگاه‌‌های اجرایی کشور از طریق شبکه پیام دولت ارسال نگردیده بود. لهذا متن کامل مصوبه مذکور منتشر می‌گردد.]


شماره ۷۵۳۹/۲۰۶  – ۱۳۹۰/۴/۱

کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری

شورای عالی اداری در یکصد و چهل و نهمین جلسه مورخ ۱۳۹۰/۲/۵ بنا به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور، در اجرای بند (۱۴) ماده (۱۱۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و به منظور بهره‌برداری مطلوب از ساختمان‌های اداری، تخصیص مناسب فضای اداری و کاهش هزینه‌های ناشی از تأمین، بهره‌برداری و نگهداری ساختمان‌های دولتی تصویب نمود:

ماده ۱ـ از تاریخ ابلاغ این مصوبه، فضاهای اداری و رفاهی موردنیاز دستگاه‌های اجرایی بر اساس ضوابط و استانداردهای بکارگیری فضاها، تجهیزات و ملزومات اداری، موضوع ماده (۳۹) قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می‌شود.

تبصره ـ ساختمان‌هایی که دارای کاربری آموزشی و درمانی می‌باشند و در حال حاضر به همین منظور مورد بهره‌برداری قرار دارند، فضای اداری محسوب نشده و مشمول این مصوبه نمی‌باشند.

ماده ۲ـ به منظور تسریع در تصمیم‌گیری و اجرای این مصوبه، کارگروه ساماندهی فضاها و ساختمان‌های اداری با ترکیب اعضا و وظایف و اختیارات زیر تشکیل می‌شود:

الف) ترکیب اعضاء: [اصلاحی ۱۳۹۴/۱۲/۱]

۱ـ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور: رئیس کارگروه

۲ـ معاون اجرایی رئیس جمهور

۳ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی

۴ـ وزیر راه و شهرسازی

۵ ـ وزیر کشور

۶ ـ وزیر کشور

۷ـ معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور: دبیر کارگروه

بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذیربط

ب) وظایف و اختیارات:

۱ـ بررسی و تأیید پیشنهاد دستگاه‌های اجرایی در خصوص نیاز به فضاهای اختصاصی و فضاهای با کاربری خاص

۲ـ تأیید ساختمان‌ها و فضاهای اداری مازاد و کمبود دستگاه‌های اجرایی

۳ـ تأیید دستگاه بهره‌بردار از ساختمان‌ها و فضاهای اداری مازاد دستگاه‌های اجرایی

۴ـ جمع‌آوری اطلاعات و تهیه گزارش‌های تحلیلی و مدیریتی برای ارائه به مراجع ذی‌ربط

۵ ـ تشکیل گروههای کارشناسی برای انجام بازدیدهای میدانی و تهیه گزارش‌های لازم از وضعیت فضاهای اداری دستگاههای اجرایی

تبصره ۱ـ دبیرخانه کارگروه مذکور در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور مستقر می‌باشد.

تبصره ۲ـ بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص ساختمان‌ها و فضاهای اداری مستقر در استان تهران، در سطح ستاد و ادارات کل استان بر عهده کارگروه مذکور می‌باشد.

تبصره ۳ـ [اصلاحی ۱۳۹۴/۱۲/۱]
کارگروه ساماندهی فضاها و ساختمانهای اداری در هر استان با مسئولیت استاندار و عضویت دستگاههای ذی‌ربط با شرح وظایف فوق تشکیل می‌گردد.
دبیرخانه کارگروه مذکور در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مستقر می باشد.


ماده ۳ـ [اصلاحی ۱۳۹۴/۱۲/۱]

الف) وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است طی مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه نسبت به ورود و تکمیل اطلاعات سامانه «املاک دستگاه های اجرایی» (مصوب هفتمین جلسه کمیسیون توسعه دولت الکترونیک)، به منظور ثبت اراضی، املاک، ساختمان ها، زمین و فضاهای اداری در اختیار یا در تصرف دستگاه های اجرایی، با امکان دسترسی برخط برای اخذ گزارش های لازم توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، اقدام نماید.

ب) کلیه دستگاه های اجرایی مشمول ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند طی مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه اطلاعات مربوط به کلیه املاک؛ اعم از دارای سند یا فاقد سند مالکیت، اجاری، وقفی، ملکی، و … را در سامانه مذکور ثبت نمایند.

ج) ذیحسابان و مدیران امور مالی دستگاه ها موظفند پس از گذشت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، پرداخت هرگونه هزینه های ذیربط نظیر: آب، برق، گاز، تلفن و تعمیرات جاری و تجهیز آن ها برای املاک و فضاهای اداری در اختیار دستگاه ها را منوط به اخذ کد رهگیری از سامانه مذکور نمایند.


ماده ۴ـ دستگاه‌های اجرایی در صورت نیاز به احداث، خرید یا اجاره ساختمان، لازم است گزارش آن را به همراه دلایل توجیهی به کارگروه ساماندهی فضاها و ساختمان‌های اداری ارائه نموده و مجوز لازم را اخذ نمایند.

تبصره ـ [اصلاحی ۱۳۹۴/۱۲/۱]
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و استانداری‌ها موظفند در تدوین و تخصیص بودجه برای احداث، خرید یا اجاره ساختمان توسط دستگاه‌های اجرایی، مجوز کارگروه ساماندهی فضاها و ساختمان‌های اداری را از دستگاه اجرایی مطالبه نمایند.

ماده ۵ ـ [حذفی ۱۳۹۴/۱۲/۱]

ماده ۶ ـ [اصلاحی ۱۳۹۴/۱۲/۱]
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی، ظرف مدت (۶) ماه نسبت به بازنگری مفاد نشریه فنی ۱۷۸ (ضوابط طراحی ساختمان‌های اداری) و تطبیق آن با مفاد این مصوبه اقدام نماید.

ماده ۷ـ [اصلاحی ۱۳۹۰/۱۰/۵]
وجوه ناشی از فروش ساختمان های موضوع این مصوبه، مطابق قوانین و مقررات مربوط منجمله احکام پیش بینی شده در قوانین بودجه سنواتی، هزینه خواهد شد.

ماده ۸ ـ [اصلاحی ۱۳۹۰/۱۰/۵]
در اجرای ماده ۵۶ قانون برنامه پنجم توسعه کشور، تمامی فعالیت های مربوط به برنامه‌ریزی، مطالعه، طراحی و اجرای ساختمان های دولتی، با رعایت مستثنیات ماده ۵۶ مذکور، در سازمان مجری ساختمان ها، تأسیسات دولتی و عمومی متمرکز می شود.

تبصره ـ [حذفی ۱۳۹۰/۱۰/۵]

ماده ۹ـ وزراء ، رؤسای سـازمان‌های مسـتقل و استانداران مسئول حسن اجرای این مصوبه بوده و دبیرخانه شورای عالی اداری گزارش مستمر نحوه اجرای آن را به شورا ارایه می‌نماید.

تبصره ـ [حذفی ۱۳۹۰/۱۰/۵]


پیوست مصوبه شورای عالی اداری

«استاندارد تأمین و بکارگیری ساختمان‌های دولتی»

۱ـ مفاهیم و تعاریف:

۱ـ۱ـ فضاهای اصلی اداری: منظور فضاهایی هستند که کار اصلی اداری مستقیماً در آنها انجام می‌شود. از قبیل اتاق‌های مدیریت، کارشناسی (یک یا چندنفره)، فضای انجام امور دفتری، بایگانی‌های جاری (در ارتباط مستقیم با کار اداری)، و…

۱ـ۲ـ فضاهای وابسته: منظور فضاهایی هستند که برای تسهیل و خدمات‌رسانی انجام کار پیش‌بینی‌شده و در کنار فضاهای اصلی شکل می‌گیرند. از قبیل سالن اجتماعات، کتابخانه، کلاس‌های آموزشی، اتاق جلسات.

۱ـ۳ـ فضاهای پشتیبانی: منظور فضاهایی هستند که برای تأمین رفاه کارکنان و برای پشـتیبانی فعالیـت‌ها و خدمـات اداری در ساخـتمان پیـش‌بینی شـده است. از قبیل اتاق سرور، نمازخانه، چاپ و تـکثیر، آبدارخانه، تأسیسات و انبار ملزومات، سرویس‌های بهداشتی.

۱ـ۴ـ فضای موردنیاز برای ارباب رجوع: منظور فضاهایی هستند که برای تکریم ارباب رجوع جهت دریافت خدمات موردنظر مشخص می‌گردد.

۱ـ ۵ ـ فضاهای گردش: منظور فضاهایی هستند که برای ارتباط دادن بین فضاهای اصلی، وابسته و پشتیبانی پیش‌بینی می‌شوند. از قبیل راهروها، راه‌پله‌ها.

۱ـ۶ ـ فضاهای اختصاصی: منظور فضاهایی هستند که بر حسب وظایف و مأموریت‌های دستگاه اجرایی، اختصاصاً ایجاد می‌گردد. از قبیل آزمایشگاه در سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی، خزانه در بانک‌ها، موزه‌های سازمان میراث فرهنگی.

۱ـ۷ـ زیربنای خالص: عبارتست از مجموع فضاهای اصلی اداری، وابسته، رفاهی و پشتیبانی و ارباب رجوع.

۱ـ ۸ ـ تجهیزات اداری: مجموعه وسایل و ملزوماتی است که کارکنان دستگاه‌های اجرایی متناسب با پست سازمانی، نیازهای شغلی و فضای اداری موجود، برای انجام وظایف و مأموریت‌هایشان در راستای تحقق اهداف سازمانی نیاز دارند.

۲ـ نسبت قابل قبول سطح زیربنای هر یک از فضاهای اصلی اداری، وابسته، پشتیبانی و ارباب رجوع به مجموع آنها (زیربنای خالص) این استاندارد به شرح ذیل می‌باشد:

۲ـ۱ـ رعایت نسبتهای فوق در بهره‌برداری، خرید و اجاره ساختمان‌های دولتی الزامی است.

۲ـ۲ـ فضاهای اختصاصی موردنیاز دستگاه اجرایی، براساس مأموریت و وظایف قانونی، و با رعایت مفاد ماده (۷) مصوبه… مورخ…. شورای عالی اداری تعیین می‌شود.

۲ـ فضای اصلی اداری موردنیاز مدیران سیاسی و مشاغل همتراز (وزراء معاونین وزراء استانداران و مشاغل همتراز) براساس جدول شماره (۱)، فضای اصلی اداری موردنیاز مدیـران حرفه‌ای، کارشناسان و کارمندان در سطح ستادی و استانی براساس جدول شماره (۲) و فضای اصلی موردنیاز مدیران حرفه‌ای، کارشناسان و کارمندان در سطح شهرستان براساس جدول شماره (۳) تعیین می‌شود.

رییس‌جمهور و رییس شورای عالی اداری ـ محمود احمدی‌نژاد


جدول شماره (۱): فضای اصلی اداری مورد نیاز مدیران سیاسی و مشاغل همتراز

  ٧٠ مترمربع
            فضای اصلی اداری مورد نیاز وزیر (شامل اتاق کار و فضای جلسات اختصاصی)
  ٧٠ مترمربع
            فضای اصلی اداری مورد نیاز استاندار (شامل اتاق کار و فضای جلسات اختصاصی)
  ٣٠ مترمربع
فضای اصلی اداری مورد نیاز معاون وزیر و مشاغل همتراز
  ١٥ مترمربع
فضای اصلی اداری مورد نیاز مشاوران وزرا

جدول شماره (۲): فضای اصلی اداری مورد نیاز مدیران حرفه ای، کارشناسان و کارمندان در سطح ستادی و استانی

  ١٥ مترمربع
فضای اصلی اداری مورد نیاز مشاوران وزرا
  ٢٥ مترمربع
فضای اصلی اداری مورد نیاز مدیران کل و مشاغل همتراز
  ١٥ مترمربع
            فضای اصلی اداری مورد نیاز مشاوران معاونین وزرا و استانداران
  ١٥ مترمربع
فضای اصلی اداری مورد نیاز معاونین مدیرکل و مشاغل همتراز
  ١٠ مترمربع
فضای اصلی اداری مورد نیاز رییس گروه مشاغل همتراز
  ٦ مترمربع
فضای اصلی اداری مورد نیاز کارمندان (شاغلین پستهای کارشناسی و سایر پستهای  سازمانی)
  ١٥ مترمربع
فضای اصلی اداری مورد نیاز رییس دفتر و فضای ارباب رجوع
  ١٢ مترمربع
فضای اصلی اداری مورد نیاز مسئول دفتر و فضای ارباب رجوع
   ١٠ مترمربع
فضای اصلی اداری مورد نیاز متصدی امور دفتری و فضای ارباب رجوع
  ٦ مترمربع
فضای اصلی اداری مورد نیاز ماشین نویس

جدول شماره (۳): فضای اصلی اداری مورد نیاز مدیران حرفه ای، کارشناسان و کارمندان در سطح شهرستان

  ٦٠ مترمربع
فضای اصلی اداری مورد نیاز فرمانداران (شامل اتاق کار و فضای جلسات)
  ٤٠ مترمربع
فضای اصلی اداری مورد نیاز بخشدار (شامل اتاق کار و فضای جلسات)
  ٣٠ مترمربع
فضای اصلی اداری مورد نیاز مدیران و رؤسای ادارات (شامل اتاق کار و فضای جلسات)
  ٦ مترمربع
فضای اصلی اداری مورد نیاز کارمندان (شاغلین پستهای کارشناسی و سایر پستهای سازمانی)
  ١٢ مترمربع
فضای اصلی اداری مورد نیاز مسئول دفتر و فضای ارباب رجوع
  ٨ مترمربع
فضای اصلی اداری مورد نیاز متصدی امور دفتری و فضای ارباب رجوع
  ٦ مترمربع
فضای اصلی اداری مورد نیاز ماشین نویس