اساسنامه مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی در خارج از کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۹/۱۱/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۲/۰۶/۰۲

شماره ۱۲۵۵۳/۸۹/دش  –  ۱۳۸۹/۱۲/۱۷

[توضیح ضروری روزنامه رسمی:
به اطلاع می‌رسـاند، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به شماره های ۱۲۵۵۳/۸۹/دش ـ ۱۳۸۹/۱۲/۱۷، ۲۶۹۷/۹۰/دش ـ ۱۱/۳/۱۳۹۰، ۳۶۸۰/۹۱/دش ـ ۵/۴/۱۳۹۱، ۱۰۰۹۸/۹۱/دش ـ ۲۷/۸/۱۳۹۱ و ۱۰۵۰۲/۹۱/دش ـ ۸/۹/۱۳۹۱، در مورخ ۱۳۹۲/۵/۱۶ جهت درج به روزنامه رسمی ارسال گردیده است.]


مصوبه «اساسنامه مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی در خارج از کشور» که در جلسه ۲۱۹ مورخ ۱۳۸۹/۱۱/۲۶ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به تفویض جلسه ۶۷۹ مورخ ۱۳۸۹/۱۰/۱۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می شود:

مقدمه

به منظور گسترش آموزه های اسلامی ناب و گفتمان انقلاب اسلامی و افزایش سهم و تأثیر آراء اندیشمندان اسلامی و ایرانی در جریان های فکری و تولیدات علمی و فرهنگی جهان امروز و بهره گیری سایر ملل از گنجینه معارف اسلامی و علوم انسانی نگاشته شده به سایر زبان ها از طریق گسترش ترجمه و نشر این گنجینه ها به زبان های دیگر و در اجرای ماده واحده مصوب ششصد و هشتمین جلسه مورخ ۱۹/۴/۱۳۸۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی، «مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی در خارج از کشور» که در این اساسنامه به اختصار «مرکز» نامیده شده است، تأسیس می شود.

فصل اول ـ کلیات

ماده ۱ـ ماهیتمرکز یک مؤسسه تخصصی ـ علمی با ماهیت عمومی، غیردولتی و غیرانتفاعی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می باشد که از استقلال مالی، اداری و استخدامی برخوردار بوده و منحصراً بر اساس مفاد این اساسنامه فعالیت می کند.

ماده ۲ـ وظایف

۱ ـ ساماندهی و گسترش ترجمه گنجینه های معارف اسلامی و علوم انسانی از زبان های فارسی و عربی به سایر زبان ها

۲ـ انسجام بخشی، سیاستگذاری، حمایت، هماهنگی، نظارت بر امر ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی به زبان های دیگر

۳ـ معرفی، نشر و توزیع کتاب های چاپی و الکترونیکی ترجمه شده در حوزه معارف اسلامی و علوم انسانی در نقاط مختلف جهان از جمله کتابخانه ها و مراکز علمی و آموزشی

۴ـ تربیت و مهارت افزایی مترجمان متعهد و کارآمد بومی (خارجی) در زمینه معارف اسلامی و علوم انسانی

۵ ـ ایجاد انسجام، هماهنگی و هم افزایی میان فعالیت ها و برنامه های دستگاه های مختلف دولتی و سازمان ها و مؤسسات غیردولتی (کمک بگیر از دولت) به ویژه دستگاه ها و مؤسسات عضو شورای سیاستگذاری

۶ ـ هدایت و نظارت فعالیت های مرتبط با ترجمه و نشر و توزیع معارف اسلامی و علوم انسانی به زبان های دیگر

۷ـ بسیج امکانات داخل و خارج از کشور برای پاسخگویی به نیاز رو به گسترش جامعه بشری به معارف اسلامی

۸ ـ تلاش برای دستیابی به اقتدار مناسب انقلاب اسلامی در عرصه نشر و توزیع جهانی به ویژه در مجامع دانشگاهی و روشنفکری

۹ـ شناسایی و ارزیابی مستمر جریان ترجمه و نشر آثار ترجمه شده در حوزه معارف اسلامی و علوم انسانی در داخل و خارج از کشور و بازخورد آن

۱۰ـ محیط شناسی، مخاطب شناسی، شناسایی جریان های مؤثر دینی و فکری جوامع دیگر و تحلیل نیازهای این جوامع در زمینه ترجمه معارف اسلامی و علوم انسانی

۱۱ـ انجام مطالعات و تحقیقات به منظور تعیین اولویت مخاطبان و نیازهای آنها به معارف اسلامی و علوم انسانی، اولویت زبان ترجمه و اولویت های موضوعی برای ترجمه.

۱۲ـ ارائه گزارش های ادواری و سالانه از وضعیت ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی به زبان های دیگر، به ویژه فعالیت و عملکرد مرکز و دستگاه ها و مؤسسات عضو شورای سیاستگذاری به شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر مبادی ذیربط

۱۳ـ حمایت از طرح‌ها، فعالیت ها و برنامه های مؤثر برای گسترش ترجمه آثار فاخر فکری در حوزة علوم انسانی ـ اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی، مشارکت و اهتمام در ترجمه و نشر و توزیع منابع معتبر در سطح جهان

۱۴ـ برنامه‌ریزی و حمایت از ورود آثار ترجمه شده به شبکه های نشر و توزیع محصولات در سایر نقاط جهان و حمایت از ناشران معتبر داخلی و بین المللی به منظور انتشار ترجمه های مناسب و همچنین معرفی مناسب این آثار در نمایشگاه های معتبر و تخصصی خارج از کشور

۱۵ـ تهیه و ارسال مستمر آثار برتر و منتخب ترجمه شده به کتابخانه ها و مراکز پژوهشی و آموزشی معتبر جهان

ماده ۳ـ محل

محل استقرار مرکز در تهران خواهد بود و در صورت لزوم با تصویب شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی می تواند رابطینی در داخل و خارج کشور داشته باشد.


فصل دوم ـ ارکان

ماده ۴ـ ارکان مرکز عبارتند از:

۱ـ شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی

۲ـ رئیس مرکز

ماده ۵ ـ ترکیب اعضای شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی

شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی شامل ۹ عضو به شرح ذیل می باشد:

۱ـ دو تن از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتخاب شورای عالی

۲ـ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

۳ـ رئیس یا معاون ذیربط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

۴ـ رئیس یا معاون ذیربط جامعة المصطفی العالمیه

۵ ـ رئیس یا معاون ذیربط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

۶ ـ دبیر کل یا معاون ذیربط مجمع جهانی اهل بیت (ع)

۷ـ دبیر کل یا معاون ذیربط مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

۸ ـ رئیس مرکز (دبیر شورا)

تبصره ۱ـ اعضای ردیف ۱ به مدت سه سال با حکم رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به عضویت این شورا منصوب می شوند.

تبصره ۲ـ ریاست شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی به عهده رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می باشد و نحوه تشکیل جلسات این شورا در آیین‌نامه اجرایی شورا تعیین خواهد شد.

ماده ۶ ـ رئیسرئیس مرکز به پیشنهاد رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و تأیید شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و با حکم رئیس شورای سیاست گذاری و برنامه‌ریزی به مدت ۳ سال به این سمت منصوب می شود.

ماده ۷ـ وظایف و اختیارات شورای سیاستگذاری

۱ـ بررسی و تصویب چشم انداز، سیاست ها، راهبردها و طرح‌های کلان ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی برای خارج کشور.

۲ـ بررسی و تصویب، اصول، ضوابط و استانداردهای ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی برای خارج کشور.

۳ـ سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی فعالیت های مرتبط با ترجمه و نشر و توزیع معارف اسلامی و علوم انسانی به زبان های دیگر.

۴ـ تعیین شاخص ها و ضوابط ناظر بر ترجمه و نشر گنجینه های معارف اسلامی و علوم انسانی به زبان های دیگر.

۵ ـ برنامه‌ریزی جهت ورود آثار ترجمه شده به شبکه های نشر و توزیع محصولات در سایر نقاط جهان.

۶ ـ برنامه‌ریزی برای شناساندن مترجمان توانمند و حمایت از تربیت آنها در موارد لزوم و اهتمام به برگزاری دوره های آموزشی مناسب به منظور مهارت افزایی آنها.

۷ـ نظارت بر حسن اجرای سیاست ها و راهبردهای تعیین شده و سایر مصوبات شورا و ارزیابی عملکرد و فعالیت های مرکز و دستگاه ها و مؤسسات عضو شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی.

۸ ـ بررسی و تصویب طرح‌ها و برنامه های بلندمدت و میان مدت و برنامه و بودجه سالانه مرکز و پیگیریِ تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی و جذب اعتبارات لازم.۹ـ بررسی گزارش سالانه و دوره ای فعالیت و عملکرد مرکز.

۱۰ـ اعلام نظر درخصوص افراد پیشنهادی رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای تصدی سمت رییس مرکز.

۱۱ـ بررسی و تصویب آیین‌نامه ها، دستورالعمل ها و ضوابط مورد نیاز برای ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی و پی گیری تصویب و ابلاغ این ضوابط از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی.

۱۲ـ بررسی و تصویب عملکرد و ترازنامه مالی مرکز در هر سال مالی.

۱۳ ـ بررسی و پیشنهاد آیین‌نامه های اداری، استخدامی و مالی و حمایتی و سایر آیین‌نامه ها، دستورالعمل ها و ضوابط مورد نیاز برای فعالیت مرکز برای تصویب به مراجع ذیربط حسب مواد ۱۰ و ۱۱ و پیشنهاد تغییرات اساسنامه مرکز به شورای عالی انقلاب فرهنگی.

۱۴ـ بررسی و تصویب ساختار تشکیلاتی مرکز.

ماده ۸ ـ وظایف و اختیارات رئیس

۱ـ تهیه و تنظیم سیاست های کلی، راهبردها، چشم انداز، طرح‌های کلان و برنامه های بلندمدت و میان مدت جهت ارائه به شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی.

۲ـ ایجاد انسجام، هماهنگی و هم افزایی در برنامه‌ریزی و فعالیت های بخش های مختلف به ویژه دستگاه ها و مؤسسات عضو شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی.

۳ـ تهیه و تنظیم برنامه و بودجه پیشنهادی سالانه مرکز جهت ارائه به شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و پی گیری جذب اعتبارات مورد نیاز.

۴ـ تنظیم و ارائه اصول، ضوابط، مقررات و استانداردهای پیشنهادی ترجمه و نشر جهت بررسی و تصویب در شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی.

۵ ـ تهیه و تدوین ضوابط و مقررات و آیین‌نامه های پیشنهادی اداری، استخدامی و مالی مورد نیاز مرکز جهت بررسی و تصویب در شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی.

۶ ـ ارائه طرح‌های پیشنهادی برای اصلاح و توسعه ساختار تشکیلاتی مرکز و ایجاد نمایندگی های مرکز.

۷ـ اداره امور مرکز و اجرای وظایف محوله برطبق اساسنامه و مصوبات شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی.

۸ ـ اجرای مصوبات شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی.

۹ـ انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی یا حقوقی و نمایندگی مرکز در مراجع اداری و قضایی و انتخاب وکیل یا حق توکیل تا یک درجه و پایان دادن به دعاوی از طریق مصالحه یا ارجاع به داوری.

۱۰ـ ارائه گزارش عملکرد دوره ای مرکز و اعضای شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی به آن شورا.

۱۱ـ تنظیم و ارائه گزارش تراز مالی سالانه مرکز به شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی.

تبصره ـ رئیس مرکز در مقابل شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول است و در کلیه مواردی که برطبق این اساسنامه به عهده وی گذاشته شده است، پاسخگو خواهد بود.


فصل سوم ـ امور مالی 

ماده ۹ـ منابع مالی

منابع مالی مرکز عبارتند از:

۱ـ کمک دولت از محل اعتبارات عمومی در ردیف مستقل به نام مرکز در قانون بودجه سالیانه کشور

۲ـ هدایا و کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی

۳ـ عواید و درآمدهای حاصل از فعالیت و خدمات مرکز در داخل و خارج از کشور

۴ـ وام و تسهیلات دریافتی از بانک ها و مؤسسات اعتباری داخل و خارج از کشور در چارچوب ضوابط و مقررات کشور.

ماده ۱۰ـ بودجه

بودجه سالیانه مرکز به پیشنهاد شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، عیناً در بودجه سالیانه به عنوان کمک منظور می شود.

تبصره ـ آیین‌نامه های مالی و حمایتی مرکز توسط شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی تهیه و تدوین و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی می رسد.

ماده ۱۱ـ سایر مقرراتمقررات مربوط به مسائل اداری، استخدامی و تشکیلاتی این مرکز به تصویب شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات می رسد.

ماده ۱۲ـ دارایی هادارایی های مرکز عبارتند از:کلیه اموال و دارایی های منقول و غیرمنقول که در چارچوب اساسنامه به تملک مرکز درمی آید.

ماده ۱۳ـ انحلال و تسویه

چنانچه مرکز به هر علت نتواند به فعالیت خود ادامه دهد با تصویب شورای عالی انقـلاب فرهنگی نسبت به موضوع اتخاذ تصمیم نموده و در صورت انحلال، اموال مجموعه به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برابر مقررات و ضوابط قانونی و شرعی انتقال می یابد.

ماده ۱۴ـ تغییر در اساسنامه

هرگونه تغییر یا اصلاح اساسنامه مطابق دو روش ذیل انجام می پذیرد:

۱ـ به پیشنهاد اعضاء شورای سیاستگذاری و تصویب نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی.

۲ـ به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی.

ماده ۱۵ـ تصویب اساسنامهاین مصوبه مشتمل بر ۱۵ ماده و ۴ تبصره و بنا به تفویض جلسه ۶۷۹ مورخ ۱۴/۱۰/۱۳۸۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۲۱۹ مورخ ۲۶/۱۱/۱۳۸۹ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ محمود احمدی ن‍ژاد