آیین‌نامه اجرایی بند (۱۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۸۹ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۹/۰۲/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۸۹/۰۳/۰۵

شماره ۱۰۵۰۱۰/ت۴۴۹۸۶ک –  ۱۳۸۹/۲/۲۶

وزیران عضو کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط‍ زیست بنا به پیشنهاد مشترک معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و وزارت جهاد کشاورزی و به استناد بند (۱۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۸۹ کل کشور و با رعایت تصویب‌نامه شماره ۱۶۴۰۸۲/ت۳۷۳هـ  مورخ ۱۰/۱۰/۱۳۸۶ آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمودند:

ماده ۱ـ اصطلاحات مورد استفاده در این آیین‌نامه در معانی مشروح زیر به کار می‌روند:
الف ـ اراضی ملی: اراضی که در اجرای ماده (۲) قانون «حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخائر جنگلی کشور ـ مصوب ۱۳۷۱ ـ و اصلاحات بعدی آن»، ملی اعلام شده است.
ب ـ اراضی موات: اراضی مشمول جزء (۵) ماده (۱) آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیاء اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۵۹ ـ شورای انقلاب.
د ـ ساکنان روستاها: اشخاصی که سکونت آنها در محدوده روستا به تأیید شورای اسلامی روستا می‌رسد.
هـ ـ مرجع واگذاری: وزارت جهادکشاورزی.

ماده ۲ـ کلیه ضوابط و ممنوعیتهای مقرر در ماده (۲) آیین‌‌نامه اجرایی «لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیاء اراضی در حکومت جمهوری اسلامی‌ایران ـ مصوب ۱۳۵۹ ـ شورای انقلاب و تبصره (۴) ماده (۳۱) اصلاحی قانون «حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع» نیز مشمول واگذاریهای موضوع این آیین‌نامه می‌شود.

ماده ۳ـ واگذاری اراضی مشمول این آیین‌نامه منوط به رعایت ماده (۱۳) آیین‌نامه اجرایی «قانون ملی‌شدن جنگلها ـ مصوب ۱۳۴۲‌ـ هیئت‌وزیران و ماده (۳۹) قانون «حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع ـ مصوب۱۳۴۶ـ و اصلاحات بعدی آن» و رعایت حدنصابهای موضوع قانون «جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی و اقتصادی ـ مصوب ۱۳۸۵ ـ و آیین‌نامه اجرایی آن» می‌باشد.

 ماده ۴ـ وزارت مسکن و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سایر دستگاهها، بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری (حسب مورد) موظفند در زمان واگذاری اراضی، پاسخ استعلام سازمان جهاد کشاورزی استانها از تاریخ دریافت، ظرف یک ماه بدون اخذ هرگونه وجهی اعلام نمایند. در صورت عدم ارایه پاسخ در مهلت مقرر، پاسخ مثبت تلقی می‌شود.

ماده ۵ ـ وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند در سال ۱۳۸۹ با استفاده از شیوه‌های اطلاع‌رسانی مناسب نسبت به مطلع نمودن کشاورزان و ساکنان روستاها از مقررات واگذاری اراضی مشمول این آیین‌نامه اقدام نماید.

ماده ۶ ـ وزارت جهاد کشاورزی موظف است نمونه فرم درخواست متقاضیان و فرم قرارداد واگذاری موضوع این آیین‌نامه و همچنین دستورالعمل‌های اجرایی لازم را ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه تهیه و به واحدهای ذی‌ربط ابلاغ نماید.

[دستورالعمل آیین‌نامه اجرایی بند ۱۴ قانون بودجه ۱۳۸۹ کل کشور]

ماده ۷ـ وزارت جهاد کشاورزی موظف است پس از بررسی درخواست متقاضیان و وضعیت اجرای طرح و سایر شرایط و ضوابط حقوقی مالکیت اراضی مشمول این آیین‌نامه، مراتب را برای تصویب به مرجع واگذاری ارسال نماید.

ماده ۸ ـ درآمدهای موضوع این آیین‌نامه با رعایت سقف مقرر در قانون به حساب ردیف (۲۱۰۲۰۲) نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود. معادل درآمدهای وصولی پس از اولویت‌بندی نحوه پرداخت به مصارف و ردیفهای مندرج در جدول (۲۴) قانون بودجه سال ۱۳۸۹ کل کشور و مبادله موافقت‌نامه‌های ذی‌ربط با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، تخصیص داده خواهد شد.

ماده ۹ ـ وزارت جهاد کشاورزی موظف است گزارش عملکر اجرایی این آیین‌نامه شامل میزان درآمدهای واریز شده به خزانه و مساحت اراضی واگذاری شده در مقاطع زمانی سه ماهه به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ارسال نماید.

این تـصویب‌نامه در تاریخ ۲۳/۲/۱۳۸۹ به تأیید مقام‌محترم ریاست‌جمهوری رسیده‌است.

معاون اول رییس جمهور ـ محمدرضا رحیمی