تصویب‌نامه در خصوص تفویض اختیارات هیئت وزیران در امور مربوط به حمل و نقل و سوخت و اجرای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت ـ مصوب ۱۳۸۶ـ به کارگروه « توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت»

تاریخ تصویب: ۱۳۸۸/۰۷/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۸۸/۰۸/۰۲

شماره ۱۴۵۶۰۱/ت۴۳۴۵۸هـ – ۱۳۸۸/۷/۲۱

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۸/۷/۱۹ بنا به پیشنهاد رییس‌ جمهور و به استناد اصول یکصد و بیست و هفتم و یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:

۱ـ [اصلاحی ۱۳۹۱/۱۱/۱]
اختیارات هیئت وزیران در امور مربوط به حمل و نقل و سوخت و اجرای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت ـ مصوب ۱۳۸۶ـ و از جمله در موارد زیر به کارگروهی متشکل از معاون اول رییس جمهور (رییس) و وزیران کشور، راه و شهرسازی، نفت، صنعت، معدن و تجارت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و آقایان مسعود زریبافان، سیدمهدی هاشمی، علی سعیدلو، مجتبی شفیعی و محمد رویانیان به عنوان کارگروه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت تفویض می شود.

الف ـ تنظیم بودجه تلفیقی بخش حمل و نقل درون و برون‌شهری بنا به پیشنهاد ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت به منظور متعادل‌سازی اعتبارات و تخصیص بهینه منابع در راستای اهداف توسعه حمل و نقل جهت درج در لوایح بودجه سالانه کل کشور و همچنین نظارت بر اجرای بودجه مصوب بخش حمل و نقل.

ب ـ تصویب سیاستهای جامع کشور با رعایت سیاستهای کلی نظام در امور زیر:
۱ـ عرضه و تقاضای حمل و نقل کشوری (درون‌شهری و برون‌شهری).
۲ـ تولید، توزیع و مصرف سوخت و انرژی کشور.
۳ـ تولید و واردات ناوگان و صنایع حمل و نقل و نیز تعیین و پیشنهاد استانداردهای لازم برای تصویب در شورای عالی استاندارد (با رعایت سیاستهای کلی نظام).

ج ـ تصویب آیین‌نامه‌های مربوط به حوزه حمل و نقل و سوخت و نیز تغییر و اصلاح آیین‌نامه‌های موجود براساس شرایط و نیازهای روز کشور.

د ـ تصویب سیاستهای اجرایی و اولویت‌های حمل و نقل و نوسازی ناوگان.

۲ـ‌ دستگاهها، کمیسیونها، شوراها و سایر کارگروههای مرتبط با هیئت وزیران موظفند موارد مربوط به حوزه حمل و نقل و سوخت را برای تصمیم‌گیری به این کارگروه ارسال نمایند.

۳ـ ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت موظف است نسبت به اطلاع‌رسانی، پیگیری، هماهنگی و نظارت بر اجرای مصوبات کارگروه اقدام نماید و عملکرد دستگاهها را ارزیابی و به کارگروه و در صورت ضرورت به رییس‌جمهور گزارش نماید.

۴ـ دبیرخانه کارگروه در ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت تشکیل می‌شود و موظف به انجام مطالعات و تحقیقات و نیز پیشنهاد مصوبات، آیین‌نامه‌ها و اصلاحات آیین‌نامه‌های موجود به منظور تصمیم‌سازی برای کارگروه در راستای راهبری و اعمال مدیریت کلان و یکپارچه در حوزه حمل و نقل و سوخت می‌باشد.

۵ ـ رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت توسط رییس‌جمهور منصوب و ضمن عضویت در کارگروه مسئولیت کارگروه را نیز بر عهده خواهد داشت.

۶ ـ ساختار سازمانی و مأموریت، شرح وظایف و اختیارات ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با رعایت این تصویب‌نامه توسط معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور ظرف یک ماه تهیه و ابلاغ می‌شود.

۷ـ تصمیماتی که توسط کارگروه یادشده در امور اجرایی اتخاذ می‌شود در حکم تصمیمات رییس‌جمهور و هیئت وزیران بوده و لازم‌الاجرا می‌باشد و با رعایت ماده (۱۹) آیین‌نامه داخلی هیئت دولت برای اجراء ابلاغ می‌شود.

۸ ـ ملاک تصمیم‌گیری در غیرموارد اجرائی یاد شده، موافقت اکثریت وزیران عضو کارگروه می‌باشد و مصوبات آن در صورت تأیید رییس‌جمهور با رعایت ماده (۱۹) آیین‌نامه داخلی هیئت دولت قابل صدور است.

معاون اول رییس‎ جمهور ـ محمدرضا رحیمی