نظام‌نامه‌ فعالیت‌های فرهنگی ـ تبلیغاتی در امر واگذاری‌ها

تاریخ تصویب: ۱۳۸۸/۰۷/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۸/۰۸/۱۸

شماره ۱۰۸۳۳۳/۲/۶۳  – ۱۳/۸/۱۳۸۸

شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی در جلسه مورخ ۱۸/۷/۱۳۸۸ ، بنا به پیشنهاد هیأت واگذاری، به استناد جزء (۶) بند (الف) ماده (۴۰) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی و در اجرای تبصره (۱) بند (الف) ماده (۴۰) قانون یادشده، نظام‌نامه فعالیت‌های فرهنگی ـ تبلیغاتی برای بسترسازی، بهبود و شفافیت امر واگذاری را به شرح زیر تصویب نمود:


الف ـ به منظور نظام بخشیدن و ایجاد مدیریت کارآمد و واحد برای ارتقای سطح امور فرهنگی و تبلیغاتی در امر واگذاری‌ها و همچنین بسترسازی، بهبود و شفافیت این امور،
کمیته‌ای در سازمان خصوصی‌سازی بدون ایجاد و گسترش تشکیلات اجرایی خاص مرکب از اعضای زیر تشکیل می‌شود:
۱ـ رییس سازمان خصوصی‌سازی (رییس کمیته)
۲ـ نماینده شرکت بورس اوراق بهادار
۳ـ نماینده مدیران مسئول مطبوعات در هیأت نظارت بر مطبوعات
۴ـ نماینده سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
۵ ـ نماینده اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران
۶ ـ نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران

تبصره ۱ـ کمیته می‌تواند حسب موضوع از کارشناسان و صاحب‌نظران ذی‌صلاح در جلسات دعوت نماید.

تبصره ۲ـ دستورالعمل برگزاری جلسات و اخذ تصمیمات این کمیته توسط اعضای آن تصویب خواهدشد.

ب ـ از زمان تصویب این نظام‌نامه، تمامی دستگاه‌های اجرایی و همچنین سازمان خصوصی‌سازی مکلف‌اند اقدامات موردنظر در زمینه واگذاری‌ها را در چارچوب مصوبات کمیته موضوع بند (الف) فوق و با توجه به تکالیف زیر به انجام رسانند:

۱ـ انتشار به موقع، صحیح و جامع اطلاعات به ویژه در زمینه عملکرد مالی و مدیریتی بنگاه‌هایی که واگذارشده یا در حال واگذاری هستند. این اطلاعات می‌بایستی شفاف، کامل، مستند و فراگیر بوده و برای افزایش آگاهی تمامی مخاطبان و آحاد جامعه به منظور ارزیابی تصمیمات گذشته و تصمیم‌سازی برای آینده منتشر شود. در این حوزه گردآوری، پالایش، طبقه‌بندی و ذخیره‌سازی دایمی اطلاعات صورت می‌گیرد.

۲ـ برگزاری کارگاه‌های آموزشی، همایش‌ها، جلسات سخنرانی و پرسش‌ و پاسخ و نظایر آن. در این حوزه خدمات مشورتی، مطالعات تطبیقی و انتشار نشریه‌های تخصصی با مشارکت مراکز علمی و اقتصادی، اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و همچنین تشکل‌های حرفه‌ای و تخصصی به انجام می‌رسد و به سوالات و اشکالات در زمینه واگذاری‌ها پاسخ داده می‌شود.

۳ـ انجام اقدامات مناسب، مؤثر و کارآمد برای پیشبرد برنامه واگذاری بنگاه‌ها و تقویت مشارکت فعالان اقتصادی و عموم مردم برای سرمایه‌گذاری به نحوی که در نتیجه آن فضای عمومی با تبلیغات مناسب آماده شده و زمینه لازم برای تصمیم‌گیری سیاست‌گذاران، مدیران و کارشناسان دستگاه‌های نظارتی در یک فضای شفاف در امر واگذاری فراهم شود.

ج ـ تمامی فعالیت‌های فرهنگی ـ تبلیغاتی موضوع این نظام‌نامه با استفاده از شیوه‌های زیر صورت خواهد گرفت:
۱) برگزاری میزگرد، کارگاه آموزشی، همایش، مصاحبه‌های رادیویی، تلویزیونی، مطبوعاتی و دیگر نشست‌های تخصصی و عمومی در سطوح بین‌المللی، ملی و استانی.
۲) تهیه انواع برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی ازجمله فیلم‌های مستند و همچنین تهیه انواع نشریه‌ها و متون تخصصی و عمومی در زمینه خصوصی‌سازی و نیز بنگاه‌های مشمول واگذاری و واگذارشده.
۳) راه‌اندازی، تقویت و معرفی پایگاه اینترنتی خصوصی‌سازی و ارایه اخبار، اطلاعات و آمار به هنگام در آن.
۴) طراحی و ارایه برنامه‌ها و بسته‌های آموزشی در مورد قوانین و مقررات اجرایی و روش‌های کاری برای اطلاع فعالان اقتصادی کشور و سایر علاقه‌مندان.
۵) فـراهم آوردن امکـان بازدید سرمایه‌گذاران داخـلی و خارجی، دانشگاهیان و سـایر گروه‌های علاقه‌منـد از بنگاه‌های خصـوصی‌شده برای شفاف سازی نتایج حاصل از واگذاری‌ها.
۶) انتشار اسامی خریداران، مشاوران و دست‌اندرکاران واگذاری بنگاه‌های واگذارشده بلافاصله پس از واگذاری قطعی آن‌ها.
۷) طراحی برنامه‌های همکاری مشترک نهاد متولی بازار سرمایه، خصوصی‌سازی و سرمایه‌گذاری خارجی با هدف جلب مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی.
۸) به کارگیری هرگونه روش و ابزار اجرایی دیگر در راستای نظام بخشیدن، ترویج و فرهنگ‌سازی و شفاف‌سازی امر واگذاری‌ها در چارچوب مقررات مربوط.

د ـ تمامی دستگاه‌های‌اجرایی ذیربط مکلف‌اند گزارش عملکرد خود را هر شش‌ماه یکبار به سازمان خصوصی‌سازی ارایه نمایند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ـ سیدشمس‌الدین حسینی