آیین‌نامه اجرایی تبصره بند (الف) ماده (۱۳) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی

تاریخ تصویب: ۱۳۸۸/۰۵/۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۸/۰۶/۰۴

شماره ۱۰۹۱۲۲/ت۴۳۱۷۹ک  – ۲۸/۵/۱۳۸۸


وزیران عضو کارگروه تصویب آیین‌نامه‌های مربوط به قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، به استناد تبصره بند (الف) ماده (۱۳) قانون یادشده و با رعایت تصویب‌نامه شماره ۱۸۶۰۸۴/ت۴۱۶۳۳هـ مورخ ۱۴/۱۰/۱۳۸۷، آیین‌نامه اجرایی تبصره یادشده را به شرح زیر تصویب نمودند:

ماده ۱ـ در صورت انتقال وظایف حاکمیتی شرکتهای دولتی به وزارتخانه‌ها و مؤسسه‌های دولتی تخصصی ذی‌ربط، تبدیل وضعیت کارکنان ثابت یا دارای عناوین مشابه این شرکتها به ترتیب زیر خواهد بود:
الف ـ کارکنانی که به خدمات آنها نیاز است، با حفظ سابقه به وزارتخانه و مؤسسه دولتی تخصصی ذی‌ربط که وظایف حاکمیتی به آن محول شده منتقل خواهند شد. انتقال این کارکنان به سایر وزارتخانه‌ها یا مؤسسات دولتی در صورت اعلام نیاز دستگاه انتقال گیرنده و رضایت مستخدم مجاز است.
ب ـ در مورد کارکنانی که واجد شرایط بازنشستگی پیش از موعد هستند، حسب درخواست آنان، براساس مواد (۹) و (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل و نوسازی صنایع کشور و اصلاح ماده (۱۱۳) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۵ـ و اصلاحات بعدی آن و یا قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت ـ مصوب ۱۳۸۶ـ اقدام خواهد شد.
ج ـ کارکنانی که دارای شرایط بازنشستگی پیش از موعد نبوده و مازاد شناخته شوند، مشمول ماده (۴۵) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۴ـ و مشوقهای مربوط به آیین‌نامه اجرایی آن خواهند بود.


ماده ۲ـ کارکنانی که در وضعیت مرخصی، مأموریت یا سایر عناوین مشابه بوده و رابطه استخدامی آنان با شرکت مربوط قطع نشده باشد نیز مشمول این آیین‌نامه هستند.


ماده ۳ـ با کارکنان دارای سایر عناوین مندرج در ماده (۱) این آیین‌نامه براساس مقررات قانون کار رفتار خواهد شد و سنوات خدمتی آنها بازخرید می‌شود. علاوه بر این، در ازای هر سال سابقه خدمت حداکثر سه ماه آخرین حقوق و مزایای دریافتی به عنوان وجوه تشویقی بازخریدی سنوات خدمت از منابع شرکت ذی‌ربط به افراد موضوع این ماده قابل پرداخت است.

رئیس ‎جمهور ـ محمود احمدی‌نژاد