اصلاح مواد (۸) و (۱۱) آیین‌نامه عمران اراضی بایر

تاریخ تصویب: ۱۳۸۸/۰۵/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۹/۰۴/۲۳

شماره ۸۲۷۳۷/ت۴۰۱۱۴ک –  ۱۳۸۹/۴/۱۴

وزیران عضو کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست در جلسه مورخ ۱۸/۵/۱۳۸۸ بنا به پیشنهاد شماره ۸۲۷۰/۰۲۰ مورخ ۱۳/۳/۱۳۸۷ وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب‌نامه شماره ۱۶۴۰۸۲/ت۳۷۳هـ مورخ ۱۰/۱۰/۱۳۸۶ تصویب نمودند:


مواد (۸) و (۱۱) آیین‌نامه عمران اراضی بایر، در خصوص اراضی که قبل از انقلاب اسلامی در مالکیت دولت قرار گرفته است موضوع تصویب‌نامه شماره ۳۵۴۴۸ مورخ ۱۳۵۵/۶/۱ به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۸ ـ ارزش روز اراضی و بهره مالکانه اراضی بایر و موات هر شهرستان توسط کمیسیونی متشکل از مدیر جهادکشاورزی، مدیر امور اراضی استان/منطقه و یک نفر کارشناس رسمی دادگستری مرتبط، با معرفی رییس دادگستری شهرستان مربوط (حسب مورد بر اساس درخواست مدیر جهاد کشاورزی) بدون لحاظ ارزش افزوده ناشی از سرمایه‌گذاری انجام شده توسط متصرف، تعیین می‌گردد. تأدیه حق‌الزحمه کارشناس رسمی دادگستری برعهده متصرف می‌باشد. در صورت اعتراض، ارزیابی مجدد توسط سه نفر از کارشناسان رسمی ذی‌ربط دادگستری انجام می‌گردد و تأدیه حق‌الزحمه کارشناسان رسمی به عهده معترض می‌باشد.

ماده ۱۱ـ در صورتی که طبق تشخیص کمیسیون سه نفری، مرکب از مدیر امور اراضی استان/منطقه، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان و یک نفر کارشناس رسمی دادگستری با معرفی رییس دادگستری شهرستان که در هر شهرستان تشکیل می‌گردد، تا تاریخ تصویب این آیین‌نامه (۱/۶/۱۳۵۵) اراضی بایر واقع در دهات منتقله به دولت از طرف زارعان یا ساکنان آن دهات عمران و تحت کشت آبی یا دیم درآمده باشد و بهره مالکـانه از زمان تـصرف را بپردازند، اراضی مـزبور طبق ارزیابی مـاده (۸) اصلاحی فـوق به متصرف فروخته خواهدشد.

تبصره ۱ـ در صورتی که متصرفان اراضی مذکور، در ماده فوق ظرف یک سال از تاریخ اخطار مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مربوط با مراجعه به دفترخانه‌ای که در اخطار تعیین شده است، اسناد و قبوض خرید ملک را امضا ننمایند با رعایت مقررات مربوط نسبت به خلع ید از اراضی مزبور اقدام خواهدشد.

تبصره ۲ـ آن قسمت از اراضی بایر که قبلاً طرح‌های دولتی در آن اجرا شده و یا توسط اشخاص تصرف و عمران گردیده ولی در طرحها و برنامه‌های آتی عمرانی دولت موردنیاز باشد، مشمول این آیین‌نامه و قابل فروش به متصرفین نبوده و چنانچه اشخاص در اینگونه اراضی تا تاریخ تصویب آیین‌نامه مذکور (۱/۶/۱۳۵۵) متصرف بوده باشد، مطابق قوانین و مقررات جاری با متصرفین رفتار خواهدشد.

تبصره ۳ـ اراضی بایر واقع در داخل محدوده، حریم شهرها و شهرکهای مصوب و نیز در مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست مصوب از شمول مقررات این آیین‌نامه خارج می‌باشد و تابع قوانین و مقررات مربوط خواهدبود.

تبصره ۴ـ وزارت جهاد کشاورزی موظف است ضوابط تعیین تکلیف، نحوه تقویم اراضی و بهره مالکانه موضوع مواد (۸) و (۱۱) اصلاحی آیین‌نامه عمران اراضی بایر مصوب ۱/۶/۱۳۵۵ را ظرف سه ماه تهیه و پس از تصویب کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست برای اجرا به سازمان جهاد کشاورزی ابلاغ نماید.


این تصـویب‌نامه در تاریخ ۲۶/۸/۱۳۸۸ به تأییـد مقام محترم ریاسـت جمهوری رسیده است.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا رحیمی