تصویب‌نامه درخصوص تعیین درصد سهام دولتی قابل واگذاری در هر شرکت بابت سهام عدالت به شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی

تاریخ تصویب: ۱۳۸۸/۰۴/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳۸۸/۰۵/۱۵

شماره ۹۳۲۳۷/ت۴۳۱۱۵هـ  – ۱۳۸۸/۵/۶

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۸/۴/۲۵ که در مرکز استان خراسان رضوی تشکیل شد، بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:


۱ـ سهام دولتی (سهام متعلق به شرکتهای مادرتخصصی ذی‌ربط) و متعلق به دولت در شرکتهای زیر متضـمن درصد سهام قابل‌واگـذاری در هر شرکـت بابت سهام عدالـت به شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی به استناد ماده (۳۴) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجراء سیاستهای کلی اصل (۴۴) قانون اساسی به نسبت مشمولین هر استان واگذار می‌شود تا برابر مقررات توسط انتقال گیرندگان اداره شود.

ردیف – نام شرکت – درصد سهام

مورد واگذاری ترکیب سهامداران
۱ ملی گاز ایران ۴۰ ۱۰۰% دولت
۲ ملی صنایع پتروشیمی ۴۰ ۱۰۰% دولت
۳ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) ۴۰ ۱۰۰% دولت
۴ پایانه‌های صادراتی مواد نفتی ۴۰ ۱۰۰% دولت
۵ دخانیات ایران ۴۰ ۱۰۰% دولت
۶ پالایش نفت بندرعباس ۱۰ ۳۰% کارگزاری سهام عدالت ـ ۷۰% دولت
۷ پالایش نفت والان ۱۰ ۳۰% کارگزاری سهام عدالت ـ ۷۰% دولت
۸ پالایش نفت تهران ۱۰ ۳۰% کارگزاری سهام عدالت ـ ۷۰% دولت
۹ پالایش نفت شیراز ۱۰ ۳۰% کارگزاری سهام عدالت ـ ۷۰% دولت
۱۰ پالایش نفت کرمانشاه ۱۰ ۳۰% کارگزاری سهام عدالت ـ ۷۰% دولت
۱۱ پالایش نفت آبادان ۱۰ ۳۰% کارگزاری سهام عدالت ـ ۷۰% دولت
۱۲ پالایش نفت اراک ۱۰ ۳۰% کارگزاری سهام عدالت ـ ۷۰% دولت
۱۳ پالایش نفت تبریز ۱۰ ۳۰% کارگزاری سهام عدالت ـ ۲۰% صندوقهای بازنشستگی ـ ۵۰% دولت
۱۴ ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ۴۰ ۱۰۰% دولت

۲ـ از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه کلیه حقوق مالکانه سهام شرکتهای موضوع بند (۱) متعلق به شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی مربوط می‌باشد و شرکتهای مربوط موظفند بلافاصله اقدامات لازم در مورد انتقال مالکیت سهام به انتقال گیرنده را به عمل آورند.

۳ـ قیمت سهام شرکتهای بورسی که نماد معاملاتی آنها در تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه در بورس باز باشد براساس قیمت تابلو بورس در تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه تعیین می‌گردد. قیمت سهام شرکتهایی که در حال پذیرش در بورس می‌باشند معادل میانگین قیمت تابلو بورس در پایان معاملات ظرف پانزده روز معاملاتی بعد از کشف قیمت سهام خواهد بود و قیمت قطعی در هیئت واگذاری به تصویب خواهد رسید.

۴ـ در صورتی که مبالغ سهام واگذاری به صورت علی‌الحساب به مبلغ یکصد و پنجاه و پنج هزار میلیارد (۱۵۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال پس از تعیین قیمت قطعی سهام مزبور بیشتر و یا کمتر باشد درصد سهام و یا سهام شرکتهای جدید با اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی تا مبلغ  یکصد و پنجاه و پنج هزار میلیارد (۱۵۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال کسر و یا اضافه خواهد شد.

۵ ـ هزینه‌های مربوط برای انجام تشریفات قانونی و معاملات سهام توسط انتقال گیرندگان سهام از محل سود سهام شرکتهای واگذار شده در طرح سهام عدالت تأمین و پرداخت خواهد شد.

رئیس‎ جمهور ـ محمود احمدی نژاد