آیین‌نامه اجرایی قانون واگذاری خانه‌ها و ساختمانهای نیمه‌تمام و بلااستفاده نیروی زمینی ارتش و هوانیروز مسجدسلیمان به مردم مناطق ناامن مسجدسلیمان

تاریخ تصویب: ۱۳۸۸/۰۱/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۸۸/۰۳/۱۰

شماره ۴۹۸۴۹/ت۳۸۷۰۳ک  –  ۶/۳/۱۳۸۸

وزیران عضو کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط ‌زیست در جلسه مورخ ۲۳/۱/۱۳۸۸ بنا به پیشنهاد شماره ۸۲۷۳۲/۱۰۰ مورخ ۳۰/۷/۱۳۸۶ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و به استناد تبصره (۲) ماده واحده قانون واگذاری خانه‌ها و ساختمانهای نیمه‌تمام و بلااستفاده نیروی زمینی ارتش و هوانیروز مسجدسلیمان به مردم مناطق ناامن مسجد سلیمان ـ‌ مصوب ۱۳۸۳ـ و با رعایت تصویب‌نامه شماره ۱۶۴۰۸۲/ت۳۷۳هـ مورخ ۱۰/۱۰/۱۳۸۶ آیین‌نامه اجرایی قانون یادشده را به شرح زیر تصویب نمودند:

ماده ۱ـ اعتبارات مربوط به تملک عرصه و اعیان هفتصد واحد خانه سازمانی نیمه‌تمام هوانیروز مسجدسلیمان براساس قیمت کارشناسی رسمی دادگستری توسط شرکت ملی نفت ایران تأمین و به مالک پرداخت خواهدشد.


ماده ۲ـ وزارت مسکن و شهرسازی موظف است نسبت به انجام عملیات آماده‌سازی و تکمیل هفتصد واحد نیمه تمام اقدام و برای واگذاری به مالکان واحدهای مسکونی مناطق آلوده و ناامن شهر آماده نماید.

تبصره ـ هزینه مورد نیاز آماده‌سازی عرصه و تکمیل واحدهای موضوع ماده (۲) از محل اعتبارات شرکت نفت تأمین و به سازمان مسکن و شهرسازی استان خوزستان پرداخت گردد.


ماده ۳ـ واگذاری واحدهای تکمیل شده به خانواده معظم شهدا و جانبازان بالای پنجاه درصد که فاقد مسکن می‌باشند رایگان است.


ماده ۴ـ تأسیسات زیربنایی و عمومی موجود در اراضی یادشده پس از تکمیل جهـت نگهداری
و بهره‌برداری در اخـتیار دسـتگاهها و مؤسسات مسـئول ذی‌ربط قرار گیرد.

تبصره ـ سازمان مسکن و شهرسازی استان خوزستان قبل از اجرای هر یک از طرح‌های تأسیسات زیربنایی، طراحی انجام شده را به تأیید دستگاه ذیربط برساند.

ماده ۵ ـ کارگروهی مرکب از رییس سازمان مسکن و شهرسازی و مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان خوزستان، فرماندار، شهردار و نماینده تام‌الاختیار شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به ریاست استاندار و یا معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری به منظور شناسایی مالکان واحدهای مسکونی مناطق آلوده و ناامن شهر و معرفی آنان جهت واگذاری و نظارت بر اجرای مفاد و تهیه دستورالعمل‌های مورد نیاز این آیین‌نامه تشکیل و با عنایت به دستور مقام معظم‌ رهبری پس از اخذ نظر امام جمعه مسجدسلیمان در واگذاری هفتصد دستگاه و شناسایی خانواده معظم شهدا و جانبازان بالای پنجاه درصد فاقد مسکن اقدام گردد.

ماده ۶ ـ واگذاری واحدهای موضوع ماده (۲) به مالکان واحدهای مسکونی مناطق آلوده و ناامن به قیمت تمام شده محاسبه می‌شود.

ماده ۷ـ قیمت روز تملک واحدهای مسکونی واقع در مناطق ناامن شهر بر مبنای قیمت کارشناسی رسمی دادگستری به عنوان قسمتی از بهای واحد مسکونی مندرج در ماده (۶) محسوب می‌شود و باقیمانده قیمت واحد واگذاری طی اقساط ده ساله به صورت اجاره به شرط تملیک از آنها اخذ گردد.

تبصره ـ در صورتی که قیمت روز واحد مسکونی واقع در مناطق ناامن و آلوده بیشتر از قیمت واحد واگذاری باشد، مابه‌التفاوت آن به مالک پرداخت خواهدشد.

ماده ۸ ـ اقدامات لازم در مورد تفکیک و تهیه اسناد رسمی برای انتقال هفتصد دستگاه پس از تکمیل به مالکان واحدهای مسکونی مناطق آلوده و ناامن از طریق اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان مسجدسلیمان با اعلام سازمان مسکن و شهرسازی استان خوزستان انجام خواهدشد.

ماده ۹ـ شهرداری مسجدسلیمان موظف است بلافاصله پس از آزادسازی و تحویل املاک واقع در مناطق آلوده و نا امن شهر توسط شرکت نفت، نسبت به تخریب و تبدیل اراضی به فضای سبز اقدام نماید. هزینه‌های این اقدام توسط شرکت ملی نفت ایران تأمین می‌شود.

ماده ۱۰ـ کارگروه یادشده موظف است گزارش ماهیانه پیشرفت مفاد این آیین‌نامه را به وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت کشور ارائه دهد.

این تصویب‌نامه درتاریخ ۴/۳/۱۳۸۸ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.
معاون اول رئیس ‎جمهور ـ پرویز داودی