آیین‌نامه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کارگروههای تخصصی [مصوب ۱۳۸۷]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳۸۷/۰۶/۰۶

شماره ۸۹۲۲۴/ت۳۵۳۶۵ک  – ۱۳۸۷/۶/۳

وزرای عضو کارگروه موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۱۰۳۴/ت۳۴۹۱۸ هـ مورخ ۱۳۸۵/۲/۹ بنابه پیشنهاد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و به استناد تبصره (۱) ماده (۷۰) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، موضوع ماده (۸۳) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ـ آیین‌نامه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کارگروههای تخصصی را به شرح زیر تصویب نمودند:


ماده ۱ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
۱ـ قانون: قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ـ .
۲ـ شورا: شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان.
۳ـ دبیرخانه: دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کارگروههای تخصصی.


ماده ۲ـ به منظور هماهنگی و تصمیم‌گیری در امور برنامه‌ریزی، توسعه و عمران استانها و نظارت بر آنها و هدایت و تصویب طرحها در چهارچوب سیاستها و برنامه‌های مصوب در کلیه استانهای کشور، شورا تشکیل می‌شود.


ماده ۳ـ اعضای شورا به شرح زیر می‌باشند:
۱ـ استاندار (رییس)
۲ـ معاون‌برنامه‌ریزی استانداری (دبیر بدون حق رأی)
۳ـ معاون عمرانی استانداری.
۴ـ رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان.
۵ ـ رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان.
۶ ـ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان.
۷ـ رییس سازمان بازرگانی استان.
۸ ـ مدیرکل راه و ترابری استان.
۹ـ رییس سازمان جهاد کشاورزی استان.
۱۰ـ رییس سازمان صنایع و معادن استان.
۱۱ـ رییس سازمان آموزش و پرورش استان.
۱۲ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان.
۱۳ـ مدیرکل تعاون استان.
۱۴ـ رییس شورای هماهنگی بانکهای استان.
۱۵ـ مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان.
۱۶ـ مدیرکل اطلاعات استان.
۱۷ـ مدیرکل تربیت بدنی استان.
۱۸ـ رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان.
۱۹ـ مدیرکل دفتر روستایی استانداری.

۲۰ـ [الحاقی ۱۳۸۷/۸/۲۶]-
رییس سازمان کار و امور اجتماعی استان.

۲۱ـ دو نفر صاحب نظر ترجیحاً از اساتید دانشگاه به پیشنهاد استاندار و تصویب شورا (بدون حق رأی).

۲۲ـ یک نفر از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجمع نمایندگان استان (بدون حق رأی).


ماده ۴ـ  وظایف شورا براساس ماده (۷۱) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (۸۳) قانون می‌باشد.

تبصره ـ موضوعات ارجاع شده توسط هیئت‌وزیران و شوراهای عالی نیز در دستور جلسات شورا قرار می‌گیرد.


ماده ۵ ـ هنگام طرح مباحث مربوط به هر دستگاه اجرایی از مسئول آن دستگاه با حق رأی برای شرکت در جلسه شورا دعوت به عمل می‌آید.


ماده ۶ ـ دبیر شورا موظف است هنگام طرح مباحث مربوط به هریک از شهرستانهای استان از فرماندار آن شهرستان برای شرکت در جلسه با حق رأی دعوت به‌عمل آورد.


ماده ۷ـ دبیر شورا موظف است هنگام طرح مباحث مربوط به مسایل آمایش از نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به انتخاب وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حق رأی دعوت به عمل آورد.


ماده ۸ ـ شورا حداقل ماهی یک بار تشکیل جلسه خواهد داد که با حضور حداقل دو سوم اعضای صاحب رأی رسمیت می‌یابد و تصمیمات آن با رأی موافق اکثریت اعضای حاضر دارای حق رأی اتخاذ می‌شود.


ماده ۹ـ اعضای شورا شخصاً ملزم به شرکت در جلسات شورا هستند.

تبصره ـ جلسه‌های شورا به ریاست استاندار تشکیل می‌شود و در غیاب او جلسه شورا به ریاست یکی از معاونان استانداری به انتخاب استاندار تشکیل خواهدشد.


ماده۱۰ـ دبیرخانه شورا در استانداری خواهد بود و وظایف آن به شرح زیر است:
الف ـ تهیه دستور کار جلسه‌های شورا، یک هفته قبل از برگزاری جلسه با هماهنگی رییس شورا و اطلاع کتبی آن به اعضا.
ب ـ ارسال تصمیمات شورا، ظرف یک هفته پس از تشکیل جلسه، برای اعضا و دستگاههای اجرایی ذی‌ربط.
ج ـ پیگیری مصوبات شورا.


ماده ۱۱ـ مصوبات شورا پس از ابلاغ برای دستگاههای اجرایی و ستادی استان لازم‌الاجرا است.


ماده۱۲ـ به منظور پیشبرد اهداف و انجام وظایف شورا، کارگروههای تخصصی به‌شرح زیر در هریک از استانهای کشور تشکیل می‌شود:
۱ـ کارگروه تخصصی امور زیربنایی.
۲ـ کارگروه تخصصی امور اقتصادی و تولیدی.
۳ـ کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی.
۴ـ کارگروه تخصصی تحول اداری، بهره‌وری و فناوری اطلاعات.
۵ ـ کارگروه تخصصی آمایش، محیط زیست و توسعه پایدار.
۶ ـ کارگروه تخصصی اشتغال و سرمایه‌گذاری.
۷ـ کارگروه تخصصی بانوان و خانواده.
۸ ـ کارگروه تخصصی مسکن و شهرسازی.
۹ـ کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی.
۱۰ـ کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.

۱۱ـ [الحاقی ۱۳۸۷/۸/۱۵]
کارگروه تخصصی ساماندهی گلزار شهدا.


ماده ۱۳ـ اجرای تصمیمات کارگروههای تخصصی منوط به تصویب شورا است.


ماده ۱۴ـ [اصلاحی ۱۳۸۷/۸/۱۵]
دبیرخانه کارگروههای تخصصی موضوع بندهای ۵.۴.۳.۲.۱ و ۷ و ۱۱ در استانداری و دبیرخانه کارگروه‌های تخصصی موضوع بندهای ۶ ، ۸ ، ۹ و ۱۰ به ترتیب در سازمان کار و امور اجتماعی استان، سازمان مسکن و شهرسازی استان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌ درمانی استان و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خواهد بود.


ماده ۱۵ـ کارگروههای تخصصی می‌توانند متناسب با وظایف محول شده، گروههای کاری و کارشناسی در هریک از زمینه‌ها و محدوده‌های جغرافیایی تشکیل دهند. عناوین، وظایف و اعضای گروههای کاری به تصویب شورا خواهد رسید.


ماده ۱۶ـ اعضای کارگروههای تخصصی موظفند حداقل یک هفته قبل از تشکیل جلسه، پیشنهادهای خود را برای طرح در کارگروه به صورت کتبی به دبیرخانه کارگروه اعلام نمایند و پیشنهادها حسب نوبت و به ترتیب در کارگروه مطرح می‌شوند.

تبصره ـ دبیر کارگروه تخصصی موظف است دستور کار هر جلسه کارگروه را حداقل یک هفته قبل از برگزاری آن جلسه با هماهنگی رییس کارگروه تخصصی تهیه و به صورت کتبی به آگاهی اعضا برساند.


ماده ۱۷ـ جلسه کارگروههای تخصصی با حضور دوسوم اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات آن با تأیید اکثریت اعضای حاضر در جلسه اتخاذ و به شورا اعلام می‌شود.

تبصره ـ دبیر کارگروه تخصصی موظف است از مدیران دستگاههای اجرایی غیر عضو هنگام طرح مباحث مربوط برای شرکت در جلسه با حق رأی دعوت به عمل آورد.


ماده ۱۸ـ اعـضای کارگـروهها موظفند شخصاً در جلسه کارگروه شرکت نمایند. در غیاب هریک از اعضا نماینده تام‌الاختیار او می‌تواند با هماهنگی کارگروه در جلسه شرکت نماید.


ماده۱۹ـ کارگروههای تخصصی موظفند پیشنهادها و موضوعاتی را که توسط شورا به آنها ارجاع می‌شود بررسی و درخصوص آنها اظهارنظر نمایند.

تبصره ـ دبیر کارگروه تخصصی موظف است یک نسخه از صورتجلسه کارگروه تخصصی را به دبیرخانه شورا ارسال نمایند.


ماده ۲۰ـ اعضا و وظایف کارگروه تخصصی امور زیربنایی به شرح زیر می‌باشد:
الف ـ اعضا:
۱ـ معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار (رییس).
۲ـ مدیرکل دفتر فنی استانداری (دبیر).
۳ـ نماینده تام‌الاختیار معاون برنامه‌ریزی استانداری.
۴ـ مدیرکل راه و ترابری استان.
۵ ـ مدیرعامل شرکت مخابرات استان.
۶ ـ رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان.
۷ـ رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان.
۸ ـ مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان.
۹ـ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان.
۱۰ـ یکی از شهرداران به انتخاب شهرداران استان.
۱۱ـ رییس سازمان جهاد کشاورزی استان.
۱۲ـ رییس سازمان صنایع و معادن استان.
۱۳ـ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان.
۱۴ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان.
۱۵ـ مدیرکل منابع طبیعی استان.
۱۶ـ رییس شرکت ملی گاز استان.
۱۷ـ نماینده سایر دستگاههای اجرایی استان حسب مورد با حق رأی با تشخیص معاون امور عمرانی استاندار.

تبصره ـ علاوه بر اعضای موضوع بند (الف) این ماده، اشخاص زیر نیز بدون حق رأی در جلسه‌های کارگروه شرکت می‌نمایند:
۱ـ رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان.
۲ـ یکی از اعضای شورای اسلامی استان به انتخاب شورای استان.
۳ـ سه نفر صاحب‌نظر دانشگاهی در امور مربوط، به پیشنهاد کارگروه با تأیید استاندار.

ب ـ وظایف:
۱ـ بررسی و تلفیق برنامه‌های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت بخشهای مربوط به راه و ترابری، پست و مخابرات (ICT)، انرژی، عمران شهری، روستایی و عشایری استان در چارچوب برنامه‌های توسعه کشور و طرح‌های آمایش، توسعه و عمران استان.
۲ـ پیشنهاد بودجه بخشهای مربوط در چارچوب بخشنامه‌ها و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه سالانه کشور و بررسی مطالعات انجام‌شده درخصوص توجیه فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست ‌محیطی پروژه‌های جدید و اعتبارات موردنیاز آنها.
۳ـ ایجاد هماهنگی و وحدت‌رویه در برنامه‌ریزی توسعه و عمران شهری، روستایی و عشایری.
۴ـ شناسایی و تدوین اولویتهای پژوهشی در امور زیربنایی و ارایه به دبیرخانه شورا.
۵ ـ بررسی و اظهارنظر در مورد برنامه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در استان در چارچوب اهداف، برنامه‌ها و سیاستهای بخش انرژی کشور.
۶ ـ پیشنهاد بودجه سالانه استان برای اجرای برنامه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی از محل منابع عمومی ـ ملی و استانی ـ و درآمدهای استان، تعیین سهم هریک از دستگاههای اجرایی استان و پیشنهاد توزیع بودجه پیشنهادی بین شهرستانهای مختلف استان.
۷ـ بررسی پیشنهادها و ارایه راهکارهای مناسب در زمینه‌های زیر:
۷ـ۱ـ کنترل و نظارت بر حمل کالا و مسافر و ارتقای بهره‌وری و افزایش ایمنی در فعالیتهای مختلف حمل و نقل.
۷ـ۲ـ هماهنگی در توسعه سیستم‌های گازرسانی و انتقال و پخش فرآورده‌های نفتی.
۷ـ۳ـ تشویق و توسعه سرمایه‌گذاری مردمی در بخشهای مرتبط.
۷ـ۴ـ کاهش انحصارات و گسترش رقابت در امور تصدی بخشهای مربوط.
۷ـ ۵ ـ جذب کمکها و مشارکتهای مردمی برای اقدامات عمرانی بخش مربوط به‌توزیع مناسب آنها.
۷ـ۶ ـ ایجاد هماهنگی لازم بین بخشهای مؤثر در اجرای طرح‌های جامع شهرها و برنامه‌های مصوب توسعه و عمران ناحیه‌ای برای رفع موانع اداری، مالی و اجرایی طرح‌های یادشده.
۷ـ۷ـ طرح‌های هادی روستایی و تغییرات بعدی آنها.
۷ـ ۸ ـ طرح‌های توسعه و عمران و سلسله مراتب خدمات شهری و روستایی.
۷ـ۹ـ آگاه‌سازی، تبلیغ و ترویج و آموزش در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی در استان، تعیین دستگاههای اجرایی مسئول و پیگیری اجرای آن.
۷ـ۱۰ـ تشکیل واحد مدیریت مصرف انرژی در بخشهای مختلف استان.
۷ـ۱۱ـ اصلاحات و تجدیدنظرهای اصلاحی موردنیاز در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی براساس ارزیابیهای انجام شده.


ماده ۲۱ـ اعضا و وظایف کارگروه تخصصی امور اقتصادی و تولیدی به شرح زیر می‌باشد:
الف ـ اعضا:
۱ـ معاون برنامه‌ریزی استانداری (رییس).
۲ـ مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری (دبیر).
۳ ـ رییس سازمان جهاد کشاورزی استان.
۴ـ رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان.
۵ ـ رییس سازمان صنایع و معادن استان.
۶ ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان.
۷ـ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان.
۸ ـ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان.
۹ـ مدیرکل تعاون استان.
۱۰ـ مدیرکل منابع طبیعی استان.
۱۱ـ رییس سازمان کار و امور اجتماعی استان.
۱۲ـ رییس سازمان بازرگانی استان.
۱۳‌ـ مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان.
۱۴ـ سرپرست یکی از بانکهای استان به انتخاب رؤسای بانکها (در استان تهران به‌پیشنهاد استاندار و تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی).
۱۵ـ رییس دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان (دراستان به پیشنهاد استاندار و تأیید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).
۱۶ـ مدیرکل گمرک استان.
۱۷ـ مدیرکل راه و ترابری استان.
۱۸ـ رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان.
۱۹ـ نماینده سایر دستگاههای اجرایی استان حسب مورد با حق رأی به تشخیص معاون برنامه‌ریزی استاندار.

تبصره ـ علاوه بر اعضای موضوع این ماده، اشخاص زیر بدون حق رأی در جلسه‌های کار گروه شرکت می‌نمایند:
۱ـ رییس مناطق آزاد یا ویژه اقتصادی استان.
۲ـ رییس اتاق تعاون استان.
۳ـ رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان.
۴ـ رییس خانه صنعت و معدن استان.
۵ ـ سه نفر از صاحب نظران دانشگاهی در امور صنعت، کشاورزی و خدمات به انتخاب استاندار.
۶ ـ نماینده یکی از سازمانهای بیمه‌ای به انتخاب معاون برنامه‌ریزی استاندار و تأیید شورا.

ب ـ وظایف:
۱ـ بررسی و تلفیق برنامه‌های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت بخشهای مربوط به آب، کشاورزی و منابع طبیعی، صنعت و معدن، خدمات بازرگانی، سرمایه‌گذاری، اشتغال، توسعه صادرات غیرنفتی و سایر امور خدماتی در چارچوب برنامه‌های توسعه کشور و طرح‌های آمایش و توسعه و عمران استان.
۲ـ پیشنهاد بودجه سالانه بخشهای مربوط در چارچوب بخشنامه‌ها و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه سالانه کشور.
۳ـ تدوین اولویتهای پژوهشی بخشهای مربوط جهت ارایه به دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان.
۴ـ ایجاد هماهنگی بین دستگاههای ذی‌ربط بخشهای مربوط در اجرای پروژه‌های تملک داراییهای سرمایه‌ای استان.
۵ ـ بررسی مطالعات انجام‌شده در خصوص توجیه فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی پروژه‌های عمرانی جدید استانی و اعتبارات مورد نیاز آنها.

۶ ـ بررسی پیشنهادها و ارایه راهکارهای مناسب در زمینه‌های زیر:
۶ ـ۱ـ رفع مشکلات اجرایی و ایجاد زمینه لازم به منظور توسعه بخشهای ذی‌ربط.
۶ ـ۲ـ ارتقای بهره‌وری از منابع و نهاده‌های بخشهای ذی‌ربط.
۶ ـ۳ـ مصرف آب بازیافتی به منظور تأمین بخشی از آب کشاورزی.
۶ ـ۴ـ پوشش و توسعه بیمه‌های محصولات کشاورزی و دامی.
۶ ـ ۵ ـ واگذاری وظایف امور فعالیتهای قابل واگذاری دستگاههای اجرایی به بخش غیردولتی.
۶ ـ۶ ـ هماهنگ نمودن برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت سازمانهای مرتبط با بخشهای زیر مجموعه.
۶ ـ۷ـ توسعه فعالیتهای بخشهای ذی‌ربط با تأکید بررفع نیازهای استان، منطقه و کشور.
۶ ـ ۸ ـ تنظیم خط‌مشی‌های صادرات استان و تعیین کمکها و تسهیلات قابل ارایه به بخش صادرات فرآورده‌های تولیدی و خدماتی استان، بررسی و رفع مشکلات و موانع موجود در بخش صادرات.
۶ ـ ۹ـ حمایت از تولیدکنندگان بخشهای مختلف اعم از صنعت و معدن، کشاورزی و خدمات از طریق توسعه مشارکت مردمی، فراهم آوردن امکانات زیربنایی، تسهیلات اعتباری و واگذاری با هدف اصلاح ساختار بخشهای مربوط.
۶ ـ۱۰ـ ایجاد زمینه لازم به منظور توسعه صنایع کوچک دستی و روستایی، تکمیلی و تبدیلی کشاورزی.
۶ ـ۱۱ـ انتقال صنایع آلاینده و مزاحم به خارج از محدوده‌های جمعیتی از طریق هماهنگی با کارگروه تخصصی امور زیربنایی.
۶ ـ۱۲ـ ارایه پیشنهاد اصلاح قوانین و مقررات، در جهت اتخاذ تسهیلات لازم و رفع موانع و مشکلات بخشهای مربوط به شورا.
۶ ـ۱۳ـ ایجاد هماهنگی بین دستگاههای ذی‌ربط جهت استفاده بهینه از امکانات موجود در بخشهای مربوط.
۶ ـ۱۴ـ ایجاد ارتباط و هماهنگی با سایر نهادهای مرتبط در بررسی موضوعات.
۶ـ ۱۵ـ فراهم کردن زمینه اجرای برنامه‌های مصوب توسعه بخشهای مربوط.

۶ ـ۱۶ـ [لغو ۱۳۸۹/۱/۲۹]

[هماهنگی در ارایه تسهیلات به متقاضیان سرمایه‌گذاری خارجی.]

تبصره ۱ـ [لغو ۱۳۸۹/۱/۲۹]

[دبیرخانه کارگروه، کانون مراجعه متقاضیان سرمایه‌گذاری خارجی در سطح استانها بوده و رابط اصلی مراوده با سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران به عنوان نهاد مرکزی پذیرش و صدور مجوز سرمایه‌گذاری می‌باشد.]

تبصره ۲ـ [لغو ۱۳۸۹/۱/۲۹]

[به‌منظور تقویت توان کارشناسی کارگروه، سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، نسبت به ارایه کمکهای آموزشی و فنی مربوط اقدام می‌نماید.
کارگروه مکلف است گزارش عملکرد خود را در زمینه‌های مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی به صورت دوره‌ای (حداقل هر سه ماه یک بار) به سازمان مذکور ارایه نماید.]

تبصره ۳ـ [لغو ۱۳۸۹/۱/۲۹]

[با‌ تشکیل ‌این کارگروه، تصویب‌نامه شماره ۲۶۴۲۰/ت۳۱۲۲۸هـ مورخ ۱/۶/۱۳۸۳ و اصلاحیه بعدی آن موضوع ستاد تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری استان لغو می‌گردد.]

تبصره ۴ـ با تشکیل کارگروه تخصصی یادشده، کمیته توسعه صادرات استان موضوع ماده (۱۱۷) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه موضوع ماده (۳۶) قانون، به عنوان زیرمجموعه این کارگروه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.


ماده ۲۲ـ اعضاء و وظایف کارگروه تخصصی اموراجتماعی و فرهنگی به‌شرح زیر می‌باشد:
الف ـ اعضا:
۱ـ معاون سیاسی و امنیتی استاندار (رییس).
۲ـ مدیرکل امور اجتماعی و شوراهای استانداری (دبیر)
۳ـ نماینده تام‌الاختیار معاونت برنامه‌ریزی استانداری.
۴ـ مشاور استاندار در امور بانوان.
۵ ـ رییس سازمان آموزش و پرورش استان.
۶ ـ مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان.
۷ـ مدیرکل اطلاعات استان.
۸ ـ رییس کل دادگستری استان.
۹ـ نماینده سازمان ملی جوانان در استان.
۱۰ـ فرمانده ناحیه انتظامی استان.
۱۱ـ مدیرکل تربیت بدنی استان.
۱۲ـ رییس سازمان کار و امور اجتماعی استان.
۱۳ـ سه نفر از رؤسای دانشگاههای استان به انتخاب استاندار.
۱۴ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان.
۱۵ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان.
۱۶ـ رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران استان.
۱۷ـ مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان.
۱۸ـ یکی از فرمانداران به انتخاب فرمانداران استان.
۱۹ـ رییس سازمان تبلیغات اسلامی استان.
۲۰ـ فرمانده منطقه مقاومت بسیج استان.
۲۱ـ رییس سازمان بهزیستی استان.
۲۲ـ مدیرکل ثبت احوال استان.
۲۳ـ نماینده سایر دستگاههای اجرایی استان حسب مورد با حق رأی با تشخیص معاون سیاسی و امنیتی استاندار.

تبصره ـ علاوه بر اعضای موضوع این ماده، نمایندگان نهادها و تشکلهای زیر بدون حق رأی در جلسه‌های کارگروه شرکت می‌کنند:
۱ـ مدیرکل زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان.
۲ـ یکی از اعضای شورای اسلامی استان به انتخاب شورای یادشده.
۳ـ دو نفر از صاحب‌نظران و یا اعضای هیئت علمی دانشگاهها و موسسات آموزشی مرتبط با امور اجتماعی به پیشنهاد کارگروه و تایید استاندار.

ب ـ وظایف:
۱ـ بررسی و تلفیق برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت و کوتاه‌مدت بخشهای آموزش، پرورش، پژوهش، فرهنگ و هنر، ورزش، جوانان، تامین اجتماعی و امور قضایی در چارچوب برنامه‌های توسعه کشور و طرح‌های آمایش، توسعه و عمران استان.
۲ـ پیشنهاد بودجه سالانه بخشهای امور مرتبط با وظایف کارگروه در چارچوب بخشنامه‌ها و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه سالانه کشور و برنامه‌های میان مدت.
۳ـ برنامه‌ریزی برای توسعه مشارکت جوانان، بسیجیان و شناسایی مسایل، مشکلات و نیازهای آنها در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی.
۴ـ تدوین اولویتهای پژوهشی بخشهای مرتبط با امور اجتماعی و ارایه به دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان.
۵ ـ ارزیابی و نظارت بر عملکرد فعالیت دستگاههای اجرایی مرتبط با بخش امور اجتماعی و فرهنگی.
۶ ـ بررسی راهکارها و ارایه پیشنهادهای مناسب در زمینه‌های زیر:
۶ ـ۱ـ شناسایی مسایل، مشکلات و نیازهای جوانان استان در کلیه ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی.
۶ ـ۲ـ هماهنگی جهت فراهم نمودن زمینه‌های لازم در رفع مشکلات جوانان و کاهش نابرابریهای جنسیتی.
۶ ـ۳ـ ایجاد هماهنگی در سیاستها و خط‌مشی‌های اجرایی جهت پیشبرد اهداف امور اجتماعی در استان.
۶ ـ۴ـ ساماندهی کمکها و جذب منابع غیرطبیعی در چارچوب سیاستهای بخشهای زیرمجموعه.
۶ ـ ۵ ـ واگذاری وظایف و فعالیتهای قابل واگذاری دستگاههای دولتی مرتبط به بخش غیردولتی و مراجع ذی‌ربط.
۶ ـ۶ ـ ایجاد هماهنگی بین دستگاههای اجرایی در کلیه برنامه‌ها و فعالیتها با هدف مشترک مخصوص در جهت کمک رسانی به اقشار آسیب‌پذیر.
۶ ـ۷ـ هماهنگی در طراحی ساماندهی گلزار شهدا و مراکز فرهنگی گلزار شهدا.
۶ ـ ۸ ـ هماهنگی در اجرایی کردن مصوبات مراجع قانونی ذی‌ربط.


ماده ۲۳ـ اعضا و وظایف کارگروه تخصصی تحول امور اداری، بهره‌وری و فناوری اطلاعات به شرح زیر می‌باشد:
الف اعضاء:
۱ـ معاون اداری و مالی استانداری (رییس).
۲ـ مدیرکل دفتر منابع انسانی و تحول اداری استانداری (دبیر).
۳ـ نماینده تام‌الاختیار معاون برنامه‌ریزی استانداری.
۴ـ رؤسای یکی از دانشگاههای غیرپزشکی استان به پیشنهاد کار گروه و تأیید استاندار.
۵ ـ مدیرعامل شرکت مخابرات استان.
۶ ـ رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان.
۷ـ مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان.
۸ ـ رییس سازمان آموزش و پرورش استان.
۹ـ یکی از فرمانداران استان به انتخاب استاندار.
۱۰ـ رییس سازمان صنایع و معادن استان.
۱۱ـ رییس سازمان جهادکشاورزی استان.
۱۲ـ دو نفر صاحب‌نظر با عضو هیئت‌علمی دانشگاهها به‌پیشنهاد کارگروه و تأیید استاندار.
۱۳ـ مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری.
۱۴ـ نماینده سایر دستگاههای اجرایی استان حسب مورد با حق رأی با تشخیص معاون اداری و مالی استانداری.

تبصره ـ علاوه بر اعضای موضوع این ماده، نماینده تشکل‌های غیردولتی موجود در استان مرتبط با فعالیتهای بهره‌وری بدون حق رأی در جلسه‌های کارگروه شرکت می‌نماید.

ب ـ وظایف:
۱ـ برنامه‌ریزی برای اجرای مصوبات شورای عالی اداری، ستاد برنامه‌ریزی تحول اداری کشور و شوراها یا کمیسیونهای تحول اداری دستگاههای اجرایی استان.
۲ـ برنامه‌ریزی ارتقای سلامت نظام اداری و بهبود حکمرانی دولت، در استان.
۳ـ راهبری و ایجاد هماهنگی لازم در اجرای طرحها و برنامه‌های مصوب در دستگاههای اجرایی استان.
۴ـ پیشنهاد توزیع بودجه سالانه تحول اداری به منظور تحقق برنامه‌های تحول اداری در چارچوب بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های تهیه و تنظیم بودجه.
۵ ـ نظارت بر اجرای تصمیمات شورای عالی اداری، ستاد برنامه‌ریزی و شوراها یا کمیسیونهای تحول اداری دستگاهها در سطح استان.
۶ ـ شناسایی واگذاری وظایف و فعالیتهای قابل واگذاری دستگاههای اجرایی به بخش غیردولتی.
۷ـ برنامه‌ریزی برای برگزاری همایشهای توجیهی، ترویجی و آموزشی استان با هماهنگی ستاد برنامه‌ریزی تحول اداری کشور در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.
۸ ـ تدوین اولویتهای پژوهشی درخصوص تحول اداری، بهره‌وری و فناوری اطلاعات، توسعه منابع انسانی و ارایه پیشنهاد به دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی و توسعه.
۹ـ بررسی و شناخت مسایل و مشکلات دستگاههای اجرایی استان و شهرستان در اجرای برنامه‌های تحول اداری، بهره‌وری و فناوری اطلاعات و ارایه راهکارهای مناسب جهت رفع آنها.
۱۰ـ استانداردسازی بانکهای اطلاعاتی موجود و بررسی طرح‌های مورد نیاز برای تشکیل بانکهای اطلاعاتی مورد نیاز دستگاههای اجرایی استان.
۱۱ـ بررسی و ارایه روشهای نظارت بر آموزشهای شغلی و تخصصی کوتاه‌مدت کارکنان.
۱۲ـ برنامه‌ریزی جهت اجرای مصوبات دولت، بخشنامه‌ها و قوانین مربوط به ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی، سرمایه و کل عوامل در کلیه بخشهای اقتصادی در استان.
۱۳ـ برنامه‌ریزی جهت تدوین برنامه‌ها و اسناد استانی بهره‌وری و هدف‌گذاری و تدوین شاخصهای مؤثر و همچنین تعیین سهم بخشهای مختلف استان در ارتقای بهره‌وری و نظارت بر حسن اجرای آن.
۱۴ـ رهبری و ایجاد هماهنگی لازم بین بخشهای مختلف استان در جهت پیشبرد طرحها و برنامه‌های مصوب.
۱۵ـ برنامه‌ریزی جهت اخذ استانداردهای تعالی سازمانی توسط بخشهای مختلف استان با رویکرد اخذ جایزه ملی بهره‌وری.
۱۶ـ بررسی پیشنهادها و طرح‌های ارایه شده به کارگروه در خصوص ارتقای بهره‌وری از بخشهای مختلف.
۱۷ـ شناسایی برنامه‌ها و طرح‌های موفق در سطح استان و تعمیم و گسترش آن به سایر بخشها و ارایه به سایر استانها و ستاد برنامه‌ریزی تحول اداری کشور.
۱۸ـ تعریف و طراحی ساز و کارهای لازم در جهت تسریع ارتقای شاخصهای بهره‌وری در بخشهای مختلف استان با جلب همکاری و مشارکت تشکلهای مردمی و گروههای فعال غیردولتی.
۱۹ ـ برنامه‌ریزی و هماهنگی به منظور ایجاد شبکه اطلاع‌رسانی بین دستگاههای اجرایی استان.
۲۰ ـ برنامه‌ریزی برای توسعه پارکها و مراکز رشد علم و فناوری.
۲۱ـ برنامه‌ریزی و انجام هماهنگی جهت توسعه شبکه‌های LAN و WAN.
۲۲ـ برنامه‌ریزی به منظور توسعه کاربرد فناوری اطلاعات جهت اجرا در دستگاههای اجرایی استان.
۲۳ـ بررسی پیشنهادها و ارایه راهکارهای لازم در زمینه‌های زیر:
۲۳ـ۱ـ خلاقیت، نوآوری، ابتکار و جلب مشارکت دستگاههای اجرایی استان در خصوص ایجاد انگیزه لازم برای افزایش کارایی و بهره‌وری دستگاهها از طریق استقرار نظام پیشنهادها و ارایه اندیشه‌های نو در دستگاههای اجرایی استان.
۲۳ـ۲ـ بهینه‌سازی ساختار، ترکیب و توزیع نیروی انسانی دستگاههای اجرایی استان با مشارکت دستگاههای اجرایی.
۲۳ـ۳ ـ ایجاد زمینه‌های مشارکت میان دستگاهها برای اجرای طرح‌های استانی در زمینه تحول اداری.
۲۳ـ۴ـ جلب مشارکت مردم و واگذاری امور و وظایف به بخش غیردولتی براساس مصوبات شورای‌عالی در سطح استان.
۲۳ـ۵ ـ تقویت و توسعه واحدها و نهادهای تصمیم‌گیرنده استانی.
۲۳ـ ۶ ـ شناسایی طرحها و برنامه‌های موفق تحول اداری در سطح استان و تعمیم و گسترش آنها به سایر استانها از طریق ارایه برنامه به ستاد برنامه‌ریزی تحول اداری کشور به همراه گزارش توجیهی و مستندات لازم.
۲۳ـ۷ـ اجرای طرح‌های مربوط به اصلاح و مهندسی مجدد سیستم‌ها، روشها و رویه‌های مورد عمل در دستگاههای اجرایی استان با گرایش ساده‌سازی مراحل انجام کار.
۲۳ـ۸ ـ ارائه پیشنهاد برنامه‌ریزی و پیگیری جهت اجرای نوسازی دولت و ارتقای اثربخشی حاکمیت به شورا.


ماده ۲۴ـ اعضاء و وظایف کارگروه تخصصی آمایش، محیط‌ زیست و توسعه پایدار به‌شرح زیر می‌باشد:
الف ـ اعضا:
۱ـ استاندار (رییس).
۲ـ معاون برنامه‌ریزی استاندار.
۳ـ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه استانداری (دبیر).
۴ـ رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان.
۵ ـ مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان.
۶ ـ نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به انتخاب وزیر دفاع و پشتیبانی و نیروهای مسلح.
۷ـ رییس سازمان صنایع و معادن استان.
۸ ـ مدیرکل راه و ترابری استان.
۹ـ رییس بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی استان.
۱۰ـ رییس سازمان جهادکشاورزی استان.
۱۱ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان.
۱۲ـ مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری.
۱۳ـ مدیرکل اطلاعات استان.

۱۴ـ [الحاقی ۱۳۸۷/۸/۲۶]- رییس سازمان کار و اموراجتماعی استان

۱۵ـ نماینده سایر دستگاههای اجرایی استان حسب مورد با حق رأی به تشخیص معاون برنامه‌ریزی استاندار.

تبصره ـ علاوه بر اعضای موضوع این ماده، نمایندگان نهادها و تشکلهای زیر نیز می‌توانند بدون حق رأی در جلسات کارگروه شرکت نمایند:
۱ـ دو نفر صاحب نظر و یا عضو هیئت علمی دانشگاهها به پیشنهاد کارگروه و تأیید استاندار.
۲ـ رییس شورای اسلامی استان.

ب ـ وظایف:
۱ـ بررسی و تعیین اولویت رشد برای سطوح مختلف مراکز شهری استان.
۲ـ بررسی و اظهارنظر درخصوص مکان پروژه‌های بزرگ عمرانی با عملکرد فرااستانی با توجه به طرح‌های توسعه و عمران و ملاحظه‌های زیست محیطی و آمایش سرزمین.
۳ـ ایجاد هماهنگی در تهیه نقشه‌های GIS استان.
۴ـ تدوین اولویتهای پژوهشی در امور آمایش و محیط زیست و پیشنهاد آن به‌دبیرخانه شورا.
۵ ـ بررسی و تأیید مناطق مجاز برای استقرار صنایع استان.
۶ ـ پیگیری و نظارت بر اجرای تصمیمات هیئت‌وزیران درخصوص دولت سبز، در دستگاههای اجرایی استان.
۷ـ بررسی راهکارها و ارایه پیشنهادهای مناسب در زمینه‌های زیر:
۷ـ۱ـ طرح آمایش استان در چارچوب طرح آمایش ملی.
۷ـ۲ـ چارچوب و خطوط کلی ناظر بر برنامه‌های بلندمدت و میان مدت استان در راستای
نظام برنامه‌‌ریزی کشور و طرح آمایش استان.
۷ـ۳ـ اولویت فضاها و محورهای توسعه استان براساس نتایج طرح آمایش ملی و استانی.
۷ـ۴ـ طرح‌های مربوط به نحوه پراکندگی و استقرار جمعیت شهری و روستایی در چارچوب طرح‌های توسعه و عمران استان.


ماده ۲۵ـ اعضا و وظایف کارگروه تخصصی اشتغال و سرمایه‌گذاری به شرح زیر می‌باشد:
الف ـ اعضا:
۱ـ استاندار (رییس).
۲ـ معاون برنامه‌ریزی استانداری.
۳ـ رییس سازمان کار و امور اجتماعی استان (دبیر).
۴ـ مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری.
۵ ـ مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری.
۶ ـ رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان.
۷ـ رییس سازمان بازرگانی استان.
۸ ـ مدیرکل تعاون استان.
۹ـ رییس سازمان مناطق آزاد یا مناطق ویژه اقتصادی واقع در استان.
۱۰ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان.
۱۱ـ مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان.
۱۲ـ رییس سازمان صنایع و معادن استان.
۱۳ـ رییس یکی از بانکهای استان به انتخاب استاندار.
۱۴ـ رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران استان.
۱۵ـ رییس سازمان جهادکشاورزی استان.
۱۶ـ رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان.
۱۷ـ رییس خانه صنعت استان.
۱۸ـ سه نفر از مدیران عامل کارخانجات دولتی و غیردولتی مستقر در استان، به‌انتخاب استاندار.
۱۹ـ دو نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاههای استان به‌پیشنهاد کارگروه و تأیید استاندار.
۲۰ـ نماینده سایر دستگاههای اجرایی استان حسب مورد با حق رأی به تشخیص معاون برنامه‌ریزی استاندار.

تبصره ـ علاوه بر اعضای موضوع این ماده، نمایندگان نهادها، تشکلها و همچنین اشخاص صاحب‌نظر زیر بدون حق رأی در جلسه‌های کارگروه شرکت می‌کنند:
۱ـ یک نفر نماینده کارگران با معرفی کانون شورای اسلامی استان.
۲ـ نماینده مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای‌اسلامی به عنوان ناظر.

ب ـ وظایف:
۱ـ بررسی و تلفیق برنامه‌های بلندمدت و میان مدت بخش اشتغال و آموزش فنی و حرفه‌ای در چارچوب برنامه‌های توسعه کشور و طرح‌های آمایش و توسعه و عمران استان.
۲ـ پیشنهاد بودجه سالانه بخش آموزش فنی و حرفه‌ای استان در چارچوب بخشنامه‌ها و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه سالانه کشور.
۳ـ نظارت بر عملکرد مناطق آزاد تجاری، ویژه اقتصادی و بازارچه‌های مرزی و فعالیت مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی در سطح استان و حل مسایل و مشکلات ناشی از عملکرد این مراکز در استان.
۴ـ بررسی و تهیه گزارشهای تفصیلی و موردی درخصوص بازار کار و سیاستهای اشتغال استان و ارایه راه‌حل برای کاهش میزان بیکاری در سطح استان به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کمیسیون اشتغال حسب مورد.
۵ ـ تهیه سند اشتغال در بخشهای جغرافیایی و شناسایی مزیت‌های استان و ارایه به‌وزارت کار و اموراجتماعی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور جهت
جمع‌بندی و تنظیم سند ملی توسعه بخش اشتغال برای تصویب هیئت‌وزیران.
۶ ـ ایجاد بانک اطلاعات مربوط به میزان انواع سپرده‌ها نزد سیستم بانکی استان و عملکرد سیستم بانکی درخصوص تسهیلات اعطایی به متقاضیان.
۷ـ ایجاد و بهنگام نمودن بانک طرح‌های اشتغالزای استان.
۸ ـ تهیه گزارشهای تحلیلی مقطعی در زمینه سرانه انواع سپرده‌ها، تسهیلات اعطایی بانکها در سطح استان و مقایسه آن با سطح ملی.
۹ـ بررسی طرح‌های توسعه اشتغال و کارآفرینی.
۱۰ـ تدوین اولویتهای پژوهشی در امور اشتغال، سرمایه‌گذاری و آموزش فنی و حرفه‌ای و ارایه پیشنهاد به دبیرخانه شورا.
۱۱ـ نظارت بر حسن اجرای طرح‌های اشتغالزا و هزینه کرد اعتبارات اشتغالزایی استان.
۱۲ـ بررسی راهکارها و ارایه پیشنهادهای مناسب در زمینه‌های زیر:
۱۲ـ۱ـ تعیین فعالیتهای اولویت‌دار از نظر استفاده از تسهیلات و اعتبارات بانکی
(تکلیفی و غیرتکلیفی) استان، با رعایت اولویت اعطای امتیازات ویژه به ایثارگران.
۱۲ـ۲ـ توزیع تسهیلات و منابع پیش‌بینی شده استان در قوانین بودجه و سایر مقررات و تصویب طرحها با رعایت اولویت برای ایثارگران با هدف جذب سرمایه یا توسعه اشتغال در استان.
۱۲ـ۳ـ شناسایی امکانات و محدودیتهای آموزش فنی و حرفه‌ای استان در زمینه‌های مختلف و تشویق بخش غیردولتی برای ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای.
۱۲ـ۴ـ ایجاد هماهنگی در سیاستها و خط‌مشیهای اجرایی آموزش فنی و حرفه‌ای استان به منظور هدفمندنمودن آموزشها و تطبیق آن با نیاز بازار کار.
۱۲ـ۵ ـ فراهم‌ نمودن بستر مناسب جهت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخشهای مختلف در استان.
۱۲ـ۶ ـ پیشبرد اهداف آموزش فنی و حرفه‌ای استان.
۱۲ـ۷ـ هماهنگی در زمینه ایجاد اشتغال در مناطق توسعه نیافته و کمتر توسعه‌یافته استان.
۱۲ـ۸ ـ تسهیل و روان‌سازی فعالیت سرمایه‌گذاران در استان.
۱۲ـ۹ـ انجام هماهنگی با دستگاههای اجرایی استان جهت اخذ مجوزهای لازم.
۱۲ـ۱۰ـ حمایت، اطلاع‌رسانی و ارایه مشورتهای لازم به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در طرح‌های مولد استان.
۱۲ـ۱۱ـ انجام هماهنگیهای لازم توسط نمایندگان دستگاهها در واحدهای اجرایی دستگاه ذی‌ربط آنها در ارتباط با حل مسایل و مشکلات اداری سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در استان.
۱۲ـ۱۲ـ هماهنگی لازم برای تشویق، جذب و توسعه سرمایه‌گذاری خارجی در استان.
۱۲ـ۱۳ـ برنامه‌ریزی برای اجرای مصوبات.


ماده ۲۶ـ اعضاء و وظایف کارگروه تخصصی بانوان و خانواده به شرح زیر می‌باشد:

الف ـ اعضا:
۱ـ معاون سیاسی و امنیتی استاندار (رییس).
۲ـ مشاور استاندار در امور بانوان (دبیر).
۳ـ نماینده تام‌الاختیار معاونت برنامه‌ریزی استانداری.
۴ـ مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری.
۵ ـ مدیرکل امور اجتماعی و شوراهای استانداری.
۶ـ رییس سازمان آموزش و پرورش استان.
۷ـ مدیرکل صدا وسیمای مرکز استان.
۸ ـ مدیرکل اطلاعات استان.
۹ـ رییس کل دادگستری استان.
۱۰ـ نماینده سازمان ملی جوانان در استان.
۱۱ـ فرمانده ناحیه انتظامی استان.
۱۲ـ مدیرکل تربیت‌بدنی استان.
۱۳ـ رییس سازمان کار و امور اجتماعی استان.
۱۴ـ سه نفر از رؤسای دانشگاههای استان به پیشنهاد کارگروه و تأیید استاندار.
۱۵ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان.
۱۶ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان.
۱۷ـ رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران استان.
۱۸ـ مدیرکل کمیته امداد امام‌‌خمینی (ره) استان.
۱۹ـ یکی از فرمانداران به انتخاب استاندار.
۲۰ـ رییس سازمان تبلیغات اسلامی استان.
۲۱ـ فرمانده منطقه مقاومت بسیج استان.
۲۲ـ رییس سازمان بهزیستی استان.
۲۳ـ مدیرکل ثبت احوال استان.
۲۴ـ نماینده سایر دستگاههای اجرایی استان حسب مورد با حق رأی با تشخیص معاون سیاسی و امنیتی استاندار.

تبصره ـ علاوه بر اعضای موضوع این ماده، نمایندگان نهادها و تشکلهای زیر بدون حق رأی در جلسه‌های کارگروه شرکت می‌کنند:
۱ـ مدیرکل زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان.
۲ـ یکی از اعضای شورای اسلامی استان به انتخاب شورای یادشده.
۳ـ دو نفر از صاحب‌نظران و یا اعضاء هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی مرتبط با امور اجتماعی به پیشنهاد کارگروه و تأیید استاندار.

ب ـ وظایف:
۱ـ بررسی و تلفیق برنامه‌های بلندمدت و میان مدت و کوتاه مدت مرتبط با امور بانوان و خانواده در چارچوب برنامه‌های توسعه کشور و طرح‌های آمایش، توسعه و عمران استان.
۲ـ تدوین اولویتهای پژوهشی مرتبط با امور بانوان و خانواده و ارایه پیشنهاد به‌ دبیرخانه شورا.
۳ـ ارزیابی و نظارت بر عملکرد دستگاههای اجرایی مرتبط با امور بانوان و خانواده در استان.
۴ـ بررسی و راهکارها و ارایه پیشنهادهای مناسب در زمینه‌های زیر:
۴ـ۱ـ شناسایی مسایل، مشکلات و نیازهای بانوان و خانواده استان در کلیه ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی.
۴ـ۲ـ هماهنگی جهت فراهم نمودن زمینه‌های لازم در رفع مشکلات بانوان و خانواده و کاهش نابرابری‌های جنسیتی در استان.
۴ـ۳ـ برنامه‌ریزی برای تقویت مشارکت همه جانبه بانوان و خانواده در استان.
۴ـ۴ـ ایجاد هماهنگی در سیاستها و خط‌مشی‌های اجرایی جهت پیشبرد اهداف مرتبط با امور بانوان و خانواده در استان.


ماده ۲۷ ـ اعضاء و وظایف کارگروه تخصصی مسکن و شهرسازی به شرح زیر می‌باشد:

الف ـ اعضا:
۱ـ معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار (رییس).
۲ـ رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان (دبیر).
۳ـ نماینده تام‌الاختیار معاون برنامه‌ریزی استاندار.
۴ـ مدیرکل راه و ترابری استان.
۵ ـ مدیرعامل شرکت مخابرات استان.
۶ ـ رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان.
۷ـ مدیرعامل شرکت توزیع برق استان.
۸ ـ مدیرکل دفتر فنی استانداری.
۹ـ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان.
۱۰ـ شهردار شهر مربوط (حسب مورد).
۱۱ـ رییس سازمان جهاد کشاورزی استان.
۱۲ـ مدیرکل تعاون استان.
۱۳ـ نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با انتخاب وزیر.
۱۴ـ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان.
۱۵ـ مدیرعامل شرکت گاز استان.
۱۶ـ مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان.
۱۷ـ یکی از رؤسای بانکهای استان (حسب مورد) با تشخیص معاون امور عمرانی استاندار.
۱۸ـ رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان.
۱۹ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان.

۲۰ـ [الحاقی ۱۳۸۷/۸/۲۶]-
رییس سازمان کار و امور اجتماعی استان.

۲۱ـ نماینده سایر دستگاههای اجرایی استان حسب مورد با حق رأی با تشخیص معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار.
۲۲ـ یکی از اعضای شورای اسلامی استان به انتخاب شورای یادشده.
۲۳ـ دو نفر صاحب نظر دانشگاهی در امر مربوط، به پیشنهاد کارگروه و تأیید استاندار.
۲۴ـ رییس سازمان مهندسی ساختمان استان (بدون حق رأی).

ب ـ وظایف:
۱ـ بررسی و تلفیق برنامه‌های بلند مدت و میان مدت طرح‌های توسعه و عمران استان، در چارچوب برنامه‌های توسعه و طرح‌های آمایش و توسعه عمران کشور.
۲ـ پیشنهاد بودجه بخش مربوط در چارچوب بخشنامه‌ها و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه سالیانه کشور.
۳ـ انجام وظایف مربوط به طرح‌های توسعه و عمران شهری، مجموعه‌ای شهری و طرح‌های جامع ناحیه‌ای و سایر طرحها و ضوابط که به موجب آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشـور، موضوع تصویـب‌نامه شماره ۵۵۸۳۷/ت۲۱۴۱۴هـ مـورخ ۲۰/۱۰/۱۳۷۸ به استانها محول گردیده است به استثنای وظایف مندرج در ماده (۵) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ـ مصوب ۱۳۵۱ـ .
۴ـ تدوین اولویتهای پژوهشی در امور مسکن و شهرسازی و معماری به منظور ارایه به دبیرخانه شورا.
۵ ـ انجـام وظایـفی کـه در اجرای مـاده (۳۰) قانـون در رابطـه با هویت بخـشـی به سیمای شهر و روستا، استحکام بخشی ساخت و سازها، دست‌یابی به توسعه پایدار و بهبود محیط زندگی در شهر و روستا به استانها محول شده یا خواهدشد.
۶ ـ انجام وظایف کمیسیون موضوع ماده (۱۳) آیین‌نامه مربوط به استفاده از اراضی و احداث بنا و تأسیسات در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها، موضوع تصویب‌نامه
شماره ۴۹۴۰ مورخ ۲۲/۲/۱۳۵۵ در استان.
۷ـ ایجاد هماهنگی لازم بین بخشهای مؤثر در اجرای طرح‌های جامع و هادی شهرها و برنامه‌های مصوب توسعه و عمران ناحیه‌ای برای رفع موانع اداری، مالی و اجرایی و تحقق طرح‌های یادشده در استان.
۸ ـ بررسی و تصویب طرح‌های هادی و ساماندهی فضا و سکونت‌گاههای روستایی استان و تغییرات بعدی آنها در محدوده قوانین و مقررات مربوط و با رعایت سیاستهای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران.
۹ـ بررسی و تصویب طرح‌های فضاهای‌ شهری (طراحی شهری) و روستایی و بدنه‌سازی ساختمانها و پروژه‌های بزرگ عمرانی استان در محدوده قوانین و مقررات مربوط و با رعایت سیاستهای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران.
۱۰ـ بررسی و تصویب طرح‌های بهسازی، نوسازی و بازسازی و مرمت بافتهای شهری و روستایی استان و آماده سازیهای خارج از حیطه وظایف کمیسیون ماده (۵) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ـ مصوب ۱۳۵۱ـ .
۱۱ـ ایجاد زمینه‌های لازم برای تشویق و توسعه سرمایه‌گذاریهای مردمی در امر مسکن و شهرسازی در استان.
۱۲ـ برنامه‌ریزی جهت ارتقای کیفیت ساخت و سازها در استان در چارچوب قانون نظام مهندسی کنترل ساختمان ـ مصوب ۱۳۷۴ـ و سیاستهای ابلاغی.
۱۳ـ اتخاذ تصمیم راجع به شیوه‌های توسعه کمی و کیفی برنامه‌های مسکن استان، تولید صنعتی و استفاده از فن‌آوری‌های نو.
۱۴ـ اتخاذ سایر تصمیمات مرتبط با مسکن و شهرسازی در استان در چارچوب سیاستهای ابلاغی.

تبصره ـ با تشکیل این کار گروه، تصویب‌نامه شماره ۱۵۶۶۹۰/ت۳۶۳۲۸هـ مورخ ۲۸/۱۱/۱۳۸۵ موضوع تشکیـل ستـاد هماهنگی تأمیـن مسکن استان لغو و وظایـف آن به کارگروه یادشده محول می‌گردد. همچنین کارگروه یادشده کلیه وظایف شورای مسکن کشور، موضوع (۱۱) آیین‌نامه اجرایی بند (د) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور، موضوع تصویب‌نامه شماره ۳۰۳۳۲/ت۳۷۰۵۷هـ مورخ ۳۰/۲/۱۳۸۶ در سطح استان را بر عهده دارد.


ماده ۲۸ـ اعضا و وظایف کارگروه تخصصی سلامت و امنیت‌ غذایی به شرح زیر می‌باشد:
الف ـ اعضا:
۱ـ استاندار (رییس).
۲ـ رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان (دبیر).
۳ـ مدیرکل سازمان صدا و سیمای مرکز استان.
۴ـ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان.
۵ ـ رییس سازمان جهاد کشاورزی استان.
۶ ـ رییس شورای هماهنگی نظام پزشکی در استان.
۷ـ مدیرکل بازرگانی استان.
۸ ـ مدیرکل تأمین اجتماعی استان.
۹ ـ مدیران عامل شرکتهای آب و فاضلاب شهری و روستایی.
۱۰ـ رییس دادگستری استان.
۱۱ـ مدیرکل تربیت بدنی استان.
۱۲ـ مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان.
۱۳ـ رییس سازمان صنایع و معادن استان.
۱۴ـ سایر مسئولان ذی‌ربط استانی حسب مورد با تشخیص دبیر کارگروه.

تبصره ۱ـ در استانهای با بیش از یک دانشگاه یا دانشکده، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دبیر شورا را تعیین نموده و سایر رؤسای دانشگاه یا دانشکده نیز عضو شورا خواهند بود.

تبصره ۲ـ سایر مسؤولان (مدیران و رؤسا) استانی سازمانها و دستگاههای اجرایی حسب مورد به دعوت دبیر شورا در جلسات شورا شرکت می‌نمایند.

تبصره ۳ـ رییس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و معاونان سلامت و غذا و دارو دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بدون حق رأی به دعوت دبیر در جلسات شرکت می‌نمایند.

تبصره ۴ـ با تشکیل این کارگروه تخصصی، تصویب‌نامه شماره ۱۷۵۲۰/ت۲۷۶۱۱هـ مورخ ۱۳۸۴/۴/۴، موضوع تشکیل کارگروه استانی پیشگیری از عفونت HIV و ایدز و کنترل آن، لغو می‌گردد.

تبصره ۵ ـ به منظور پیشبرد اهداف و انجام وظایف کارگروه مذکور، کارگروههای تخصصی حسب نیاز در شهرستان تشکیل می‌شوند. کارگروه شهرستان به ریاست فرماندار و مسؤولان متناظر با اعضای کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان در سطح شهرستان تشکیل و در راستای وظایف کارگروه استان فعالیت می‌کند.
نحوه تشکیل کارگروه شهرستان، ترکیب اعضا و حدود وظایف آن طبق دستورالعملی است که به تصویب کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان می‌رسد.

ب ـ وظایف:
۱ـ اجرایی نمودن تصمیمات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که مورد تأیید هیئت وزیران قرار گرفته است، در سطح استان.
۲ـ جمع‌آوری اطلاعات و اولویت‌بندی مشکلات استانی و انعکاس پیشنهادهای مربوط به سلامت و امنیت غذایی به دبیرخانه شورا.
۳ـ بررسی پیشنهادها و برنامه‌ریزی راهبردی ارائه شده توسط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان یا سایر دستگاههای ذی‌ربط استانها در زمینه ارتقای خدمات سلامتی و امنیت غذا در سطح استان.
۴ـ هماهنگی در اجرایی کردن مصوبات مربوط به پیشگیری از عفونت HIV ایدز و کنترل آن و ارایه برنامه عملیاتی سالیانه پیشگیری و کنترل بیماری در سطح استان و پیشگیری و هدایت آنها.


ماده ۲۹ـ اعضاء و وظایف کارگروه تخصصی میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری به شرح زیر می‌باشد:
الف ـ اعضا:
۱ـ استاندار (رییس).
۲ـ معاون عمرانی استاندار.
۳ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان (دبیر).
۴ـ نماینده تام‌الاختیار معاون برنامه‌ریزی استاندار.
۵ ـ رییس سازمان جهاد کشاورزی استان.
۶ ـ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان.
۷ـ مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان.
۸ ـ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان.
۹ـ مدیرکل گمرک استان.
۱۰ـ مدیرکل راه و ترابری استان.
۱۱ـ مدیرعامل شرکت گاز استان.
۱۲ـ مدیرکل منابع طبیعی استان.
۱۳ـ مدیرامور اراضی استان.
۱۴ـ مدیرعامل شرکت مخابرات استان.
۱۵ـ رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان.
۱۶ـ رییس سازمان کار و امور اجتماعی استان.

ب ـ وظایف:
۱ـ بررسی و تلفیق برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت حوزه‌های گردشگری، صنایع‌ دستی و میراث فرهنگی در چارچوب برنامه‌های توسعه کشور و توسعه عمران استان.
۲ـ پیشنهاد بودجه سالانه بخشهای‌مرتبط با وظایف در چارچوب بخشنامه و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه سالانه کشور.
۳ـ برنامه‌ریزی جهت توسعه مشارکت بخش غیردولتی در سرمایه‌گذاری زیرساختها و تأسیسات گردشگری در استان.
۴ـ شناسایی و تدوین اولویتهای پژوهشی در امور میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ارایه به دبیرخانه شورا.
۵ ـ بررسی پیشنهادها و ارایه راهکارهای مناسب در زمینه ایجاد هماهنگی لازم بین بخشهای مؤثر در تحقق توسعه زیر ساختها و احداث تأسیسات گردشگری در استان.
۶ ـ ایجاد هماهنگی بین کلیه دستگاهـهای اجرایی در برنامه‌ها و فعالیتـهای مربوط به میراث فرهنگی و گردشگری در استان.
۷ـ فراهم نمودن زمینه‌های ورود سرمایه‌های خارجی و داخلی برای توسعه زیرساختها و تأسیسات گردشگری متضمن جذب توانمندیهای مدیریتی در بهره‌برداری و توسعه امکانات بخش در استان.
۸ ـ برنامه‌ریزی برای فراهم آوردن زمینه‌های توسعه آموزشهای تخصصی در زمینه ارایه خدمات گردشگری در استان.
۹ـ برنامه‌ریزی در خصوص سیستم‌های یک پارچه آمار و اطلاعات مدیریتی در زمینه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان.
۱۰ـ تهیه و تدوین سند توسعه گردشگری با رویکرد بهره‌برداری از طرفیتهای میراث فرهنگی، گردشگری وگسترش صنایع دستی در استان.
۱۱ـ تدوین برنامه‌ها و اولویتهای صنایع دستی و پیش‌بینی ساز و کار حمایتی از هنرمندان این صنعت در استان.
۱۲ـ ساماندهی و جذب منابع غیردولتی در حوزه میراث فرهنگی در استان.
۱۳ـ جلب و جذب مشارکتهای بخش غیردولتی در محافظت از بناها و فضاهای با ارزش فرهنگی تاریخی در استان.
۱۴ـ تسهیل و جلب مشارکت بخش غیردولتی در هر سه حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی در استان.
۱۵ـ حذف موانع سرمایه‌گذاری از طریق پیشنهاد اصلاح قوانین و مقررات، تراکم‌زدایی از مقررات و رفع خلاءها به شورا.
۱۶ـ انجام کلیه امور مربوط به  میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در استان براساس پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان.


ماده ۳۰ـ [الحاقی ۱۳۸۷/۸/۱۵]
اعضا و وظایف کارگروه تخصصی ساماندهی گلزار شهدا به شرح زیر می‌باشد:
الف ـ اعضا:
۱ـ استاندار و در غیاب وی معاون عمرانی استاندار (رییس).
۲ـ رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران استان.
۳ـ معاونت برنامه‌ریزی استاندار.
۴ـ معاون سیاسی و امنیتی استاندار.
۵ ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان.
۶ ـ مدیرکل راه و ترابری استان.
۷ـ فرمانده ناحیه انتظامی استان.
۸ ـ مدیرعامل شرکت مخابرات استان.
۹ـ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان.
۱۰ـ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان.
۱۱ـ رییس شورای اسلامی شهر مرکز استان.
۱۲ـ مدیرعامل شرکت گاز استان.
۱۵ـ رییس سازمان جهاد کشاورزی استان.
۱۶ـ رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان.
۱۷ـ رییس سازمان اوقاف و امور خیریه استان.

ب ـ وظایف :
۱ـ طراحی و اجرای طرح‌های ساماندهی گلزار شهدا، مراکز فرهنگی گلزار شهدا و تأمین و تخصیص اعتبارات مربوط.
۲ـ تأمین و ارائه خدمات و تسهیلات موردنیاز گلزار و مراکز فرهنگی شهدا از قبیل آب، برق، گاز، راه، تلفن، پست، ایاب و ذهاب، تابلوهای راهنما، تهیه شناسنامه، ثبت بر روی نقشه‌های جغرافیایی.
۳ـ برنامه‌ریزی و اقدام برای حفظ و نگهداری گلزار، مراکز فرهنگی گلزار شهدا و مرمت و تعمیر آنها.
۴ـ برنامه‌ریزی و اقدام برای حفاظت فیزیکی از گلزار و یادمان شهدا.
۵ ـ طراحی و اجرای بناهای یادبود و یادمان شهدا در مشاهد شهدا، مناطق عملیاتی، میادین، مدارس، مساجد و سایر اماکن فرهنگی و عمومی.
۶ ـ برنامه‌ریزی و اقدام درخصوص تبدیل گلزار شهدا به مکان فرهنگی، مذهبی، تاریخی، حماسی و تفریحی برای برگزاری مراسم مذهبی، ملی و حماسی.

تبصره ـ کلیه طرح‌های مربوط به ساماندهی گلزار و یادمان شهدا باید پس از تأیید کمیته فنی و تخصصی بنیاد شهید و امور ایثارگران اجرا گردد.


ماده ۳۱ـ [اصلاحی ۱۳۸۷/۸/۱۵]
این آیین‌نامه جایگزین آیین‌نامه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کارگروههای تخصصی، موضوع تصویب‌نامه شماره ۲۸۵۰۳/ت۳۳۳۹۳هـ مورخ ۱۳۸۴/۵/۱۰ و اصلاحات بعدی آن می‌گردد.


این تصویب‌نامه در تاریخ ۳۱/۵/۱۳۸۷ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.
معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی