اساسنامه مدارس بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۷/۰۵/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۸۷/۰۷/۲۹

شماره ۸/۱۱۴۰۴/۱۲۰   –  ۳/۷/۱۳۸۷

به پیوست تصویر مصوبه هفتصد و هفتاد و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۱۳۸۷/۵/۲۹ در خصوص اساسنامه مدارس بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران جهت ابلاغ به واحدهای تابعه و اجرا ارسال می‌شود.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ـ مهدی نوید


مصوبه هفتصد و هفتاد و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۱۳۸۷/۵/۲۹
موضوع: اساسنامه مدارس بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران

مقدمه:
مدارس‌ بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران ـ که‌ در این‌ اساسنامه به اختصار « مدارس» نامیده‌ می‌‌شوند ـ برای‌ آموزش‌ و پرورش‌ اتباع‌ خارجی‌ مقیم‌ ایران‌ در دوره‌های مختلف‌ تحصیلی‌ تأسیس‌ می‌شوند.

فصل‌ اول‌

ماده‌ ۱ـ اهداف این مدارس‌ به‌ شرح‌ زیر می‌باشد:
الف) تعلیم و تربیت دانش‌آموزان اتباع‌ خارجی‌ صرفنظر از تفاوت در رنگ، جنس، نژاد، دین‌ و ملیت‌ آنها.
ب) اجرای‌ برنامه‌های‌ آموزشی و پرورشی‌ با استفاده‌ از محتوا و روشهای‌ همطراز با برنامـه‌های‌ سایر مدارس‌ بیـن‌المللی‌ جـهان‌ با رعایت مـوازین‌ فرهـنگی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌.
ج) تقویت‌ ایمان ‌به‌ پروردگار یکتا و روحیه‌ احترام‌ به  اعتقادات‌ دینی‌ دیگران‌.
د) ایجاد زمینه‌ مساعد برای دانش‌آموزان‌ به منظور‌ کسب‌ معلومات‌ و مهارتهای‌ لازم زندگی و آماده سازی آنان‌ برای‌ادامه‌ تحصیل‌ در سایر مدارس بین المللی .
ﻫـ) آشنا ساختن دانش آموزان با زبان و ادب فارسی و فرهنگ ایران اسلامی.

فصل‌ دوم‌ ـ نحوه‌ی اداره‌ی‌ مدارس‌:

ماده‌ ۲ـ مدارس‌ بصورت دولتی یا غیردولتی زیر نظر وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ اداره‌ خواهندشد و تابع‌ مقررات‌ دولت‌ جمهوری‌ اسلامی ایران‌ می باشند.

تبصره ـ مدارس غیردولتی مطابق قانون تأسیس و اداره مدارس، مراکز آموزشی و مراکز پرورشی غیردولتی و با رعایت مفاد این اساسنامه و سایر قوانین و مقررات تأسیس و اداره می‌شوند.

ماده‌ ۳ـ مدارس دولتی‌ برای‌ اداره‌ ی خود علاوه بر امکانات وزارت آموزش و پرورش می‌توانند از کمک‌های دریافتی از‌ اولیای‌ دانش‌ آموزان‌ و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده  نمایند.

تبصره ـ ضوابط دریافت کمک‌های مردمی توسط  وزارت ‌آموزش‌ و پرورش‌ تعیین و با امضا وزیر ابلاغ خواهدشد.

ماده ۴ـ مدیران مدارس‌ از بین‌ کارکنان‌ رسمی‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ بر اساس‌ ضوابط مندرج‌ در آیین‌‌نامه‌های مربوط انتخاب و منصوب خواهند شد.

ماده ۵ ـ مدارس‌ می‌توانند درصورت‌ نیاز از معلمان‌ خارجی‌ واجد شرایط‌ پس از کسب موافقت وزارت آموزش و پرورش برابر قوانین و مقررات جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ برای‌ تدریس‌ برخی‌ ازدروس‌ استفاده‌ نمایند.

تبصره ـ مدیر و‌ کارکنان آموزشی‌، پرورشی و اداری مدارس‌ باید به‌ زبان‌ خارجی مرتبط‌ مسلط باشند.

فصل‌ سوم‌ ـ شرایط و نحوه‌ پذیرش‌ دانش‌‌آموز:

ماده‌ ۶ ـ متقاضیان ثبت نام درمدارس باید دارای‌ جواز معتبر اقامت‌ در جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ باشند.

تبصره‌ ۱ـ دانش‌آموزان‌ ایرانی‌ که‌ قسمتی‌ از تحصیلات‌ خود را در کشورهای‌ خارجی‌ و در نظامهایی‌ غیر از نظام ‌آموزشی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ گذرانیده‌اند، درصورت‌ عدم‌ امکان‌ تحصیل ‌آنان‌ در مدرسه‌ تطبیقی‌ یا سایر مدارس‌ کشور و بنا به‌ تشخیص کمیسیون خاص دفتر همکاری‌های بین‌المللی و امور مدارس خارج از کشور برای مدتی معین‌ می‌توانند به‌ تحصیلات‌ خود دراین‌ مدارس‌ ادامه‌ دهند.

تبصره ۲ـ متقاضیان ایرانی ثبت نام در پایه اول ابتدایی ـ که یکی از والدین آنها بنا به دعوت رسمی از سوی سازمانها، ارگانها و یا دانشگاه‌ها برای مدت معینی به ایران آمده باشند؛ بنا به تشخیص کمیسیون خاص دفتر همکاری‌های بین‌المللی و امور مدارس خارج از کشور می‌توانند در مدرسه بین‌المللی ثبت نام نمایند.

ماده ۷ـ شرایط سنی ثبت نام در مدارس تابع ضوابط سایر مدارس خواهد بود.

 تبصره ـ ثبت نام و ادامه تحصیل دانش آموزانی که سن ورود به دبستان در کشور محل اقامت  قبلی آنها پنج سال و نیم می‌باشد دراین مدارس  بلامانع است.

فصل‌ چهارم‌ ـ برنامه  درسی، طول‌ دوره‌ وارزش‌ تحصیلی‌ 

ماده ۸ ـ برنامه‌ درسی این مدارس بر اساس نظام‌های آموزشی بین المللی معتبر، خواهد بود که  توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با همکاری دفتر ستادی ذیربط تهیه و با تصویب  شورای عالی آموزش و پرورش اجرا می‌گردد.

تبصره ۱ـ علاوه بر دروس مصوب هر پایه تحصیلی، آموزش زبان وادبیات فارسی و مطالعات فرهنگی، اجتماعی (بویژه تاریخ و فرهنگ ایران) در کلیه پایه‌های تحصیلی مدارس الزامی است. منابع ومحتوای درسی خاص برای این دروس توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ظرف مدت حداکثر یک سال پس از ابلاغ این اساسنامه تهیه و تالیف خواهد شد.

تبصره ۲ـ ارائه‌ی دروس قرآن و دینی برای دانش آموزان مسلمان الزامی و شرکت سایر دانش آموزان در کلاسهای فوق بلامانع است.

تبصره ۳ـ زبان اصلی تدریس در مدارس بین‌المللی بر حسب مورد یکی از زبانهای عربی، انگلیسی، فرانسه و آلمانی خواهد بود.

ماده ۹ـ اعطای کارنامه تحصیلی پایان هر سال و گواهینامه پایان دوره به دانش‌آموز براساس نظام آموزشی معتبر( مذکور در ماده ۸) خواهد بود.

ماده ۱۰ـ ارزشیابی تحصیلی و تربیتی در کلیه‌ی پایه‌ها براساس آئین‌نامه‌ی مربوط انجام می‌شود.

تبصره ـ آئین‌نامه‌ی ارزشیابی تحصیلی و تربیتی این مدارس متناسب با شرایط نظام آموزشی بین‌الملل ظرف مدت حداکثر ۶ ماه پس از ابلاغ این اساسنامه توسط دفاتر ذی‌ربط تهیه و به تصویب شورای عالی خواهد رسید.

فصل‌ پنجم‌ ـ سایر امور:

ماده‌ ۱۱ـ مدارس می‌‌توانند در چارچوب‌ قوانین‌ و مقررات‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران و طـبق ضـوابط وزارت آمـوزش و پرورش بـا سایر مـدارس و سـازمانهای‌ آموزشی‌، فرهنگی‌  داخلی و بین‌ المللی‌ در زمینه های آموزشی و فرهنگی ارتباط برقرار نمایند.

ماده ۱۲ـ برای‌ دانش‌ آموزان‌ دختر و پسر، مدارس‌ جداگانه‌ تشکیل‌ می‌شود.

ماده‌ ۱۳ـ آئین‌نامه‌ی‌ انجمن‌ اولیاء و مربیان ویژه این مدارس هماهنگ‌ با سایر مدارس بین المللی توسط سازمان مرکزی انجمن اولیاء و مربیان  با همکاری دفتر ستادی ذیربط ظرف مدت حداکثر ۶ ماه پس از ابلاغ این اساسنامه تهیه و پس‌ از تایید وزیر آموزش‌ و پرورش‌ به‌ اجرا درمی‌‌آید .

ماده ۱۴ـ مواردی که در این اساسنامه به آن اشاره نشده است براساس مقررات وزارت آموزش و پرورش  می باشد.

ماده ۱۵ـ با تصویب این اساسنامه، اساسنامه قبلی تحت عنوان « اساسنامه مجتمع آموزشی بین المللی تهران» لغو می شود.


موضوع: اساسـنامه‌ مدارس بین‌ المـللی‌ جمهوری اسلامی ایران در هفتصد و هـفتاد و دومین جلـسه شـورای عـالی آمـوزش و پـرورش مـورخ ۲۹/۵/۱۳۸۷ به تصویب رسید.

مهدی نوید   علیرضا علی‌احمدی
دبیر شورا    رییس جلسه


اساسنامه‌ مدارس بین‌ المللی‌ جمهوری اسلامی ایران مورد تایید است.

رییس جمهور و رییس شورای عالی آموزش و پرورش ـ محمود احمدی‌نژاد