شماره ۴۹۱۲۰/ت۳۶۱۱۵ک -۵/۴/۱۳۸۷
هیئتوزیران در جلسه مورخ ۲۹/۳/۱۳۸۷ بنا به پیشنهاد شماره ۲۳۶۴۸/۱ مورخ ۲۰/۳/۱۳۸۶ سازمان تربیت بدنی، معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور و دفتر امورمناطق محروم کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، « آییننامه توسعه فضاهای ورزشی در مناطق روستایی» را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده ۱ـ در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الف ـ مناطق روستایی: روستاهای با جمعیت بیشتر از (۱۰۰۰) نفر.
ب ـ سازمان: سازمان تربیت بدنی.
پ ـ زمین فوتبال: قسمتی از فضای مجموعه است که به صورت خاکی میباشد و ابعاد آن میتواند با توجه به استانداردهای زمین فوتبال حداقل (۹۰*۵۵) متر تعیین گردد.
ت ـ جاده تندرستی: قسمتی از فضای مجموعه است به عرض (۵) متر و با زمینه آسفالت جهت فعالیتهای عمومی مانند دوچرخهسواری، پیادهروی، دو، اسکیت و غیره که توسط آحاد مردم مورد استفاده قرار میگیرد.
ث ـ زمین آسفالته چند منظوره: فضایی از مجموعه ورزشی با روکش آسفالت است که در آن میتوان رشتههای مختلف ورزشی مانند والیبال، بسکتبال و هندبال و مانند آنها را اجرا کرد.
ج ـ سالن ورزشی: بخشی از مجموعه ورزشی است که متناسب با جمعیت با ابعاد مختلف به صورت سرپوشیده اجرا میشود.
ماده ۲ـ انتخاب نوع فضاهای ورزشی یاد شده در ماده (۱) با توجه به اولویتهای زیر خواهدبود:
۱ـ توسعه ورزش در روستاها، براساس سند توسعه روستایی و تحقق عدالت اجتماعی و بهرهمندی همه مناطق کشور از امکانات و تجهیزات ورزشی.
۲ـ ایجاد بستر مناسب برای شرکت بانوان در امر ورزش.
۳ـ بسترسازی و ایجاد زمینههای متناسب برای رشد و شکوفایی ورزشهای بومی و محلی.
۴ـ ایجاد زمینههای مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای ورزشی و رشد ورزش قهرمانی.
۵ ـ توجه به پایینترین سطح تقسیمات کشور در عرصه ورزش و توزیع امکانات در مناطق دور افتاده.
۶ ـ ایجاد شادابی و نشاط در روستاییان کشور.
۷ـ ایجاد انگیزه در بین جوانان و نوجوانان (آقایان و بانوان) و ارتقاء سطح فنی و مهارتی آنها در رشتههای مختلف ورزشی جهت عضویت در تیمهای مختلف و شرکت در رویدادهای منطقهای و ملی به منظور توسعه صنعت گردشگری و فرهنگی کشور.
۸ ـ توجه به شاخصهای توسعهای در مناطق روستایی و توجه به این مناطق به منزله رشد و توسعه متوازن و تعدیل فاصله موجود بین جامعه شهری و روستایی به لحاظ برخورداری
از امکانات و تسهیلات ورزشی در راستای سیاستهای عدالت محوری دولت.
۹ـ حمایت از توسعه ورزش همگانی با توجه به تواناییهای بالقوه در روستاها.
ماده ۳ـ انتخاب محل اجرای فضاهای ورزشی یاد شده با توجه به اولویتهای زیر خواهدبود:
۱ـ مراکز دهستانها.
۲ـ روستاهای دارای دهیاری که نسبت به سایر روستاها از نظر موقعیت جغرافیایی و ارتباطی مرکزیت دارند.
۳ـ روستاهایی که دارای جمعیت بیشتری میباشند.
۴ـ روستاهای دارای مراکز آموزشی شبانهروزی و جمعیت دانشآموزی بیشتر.
۵ ـ روستاهایی که در ساخت فضاهای ورزشی یاد شده مشارکت مینمایند.
تبصره ـ روستاهای مرزی، روستاهای واقع در مناطق عشایری، روستاهای مناطق محروم و روستاهایی که دارای جاذبه گردشگری میباشند در شرایط مساوی در اولویت میباشند.
ماده ۴ـ تشخیص و انتخاب زمین با هدایت و راهنمایی شورای اسلامی روستا و دهیاریها، توسط اداره کل تربیتبدنی استانها بر مبنای ضوابط طرحهادی روستا انجام میشود.
ماده ۵ ـ واگذاری زمین به سازمان درخصوص اراضی دارای سابقه ثبتی با تنظیم سند مالکیت و درخصوص اراضی فاقد سابقه ثبتی با تنظیم صلح نامه رسمی (تنظیمی در دفترخانه اسناد رسمی) با تأیید شورای اسلامی روستا و دهیار روستا و بخشدار و یا تنظیم صلح نامه عادی با تأیید شورای اسلامی روستا و دهیاری روستا و بخشدار و نماینده اداره ثبت اسناد و املاک مربوط انجام میشود.
تبصره ۱ـ نوع کاربری طرح با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعیین میشود.
تبصره ۲ـ وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور) موظف است زمینهای مناسب را در این مورد از طریق کمیسیون مستندسازی و تعیین بهرهبردار اموال غیرمنقول دستگاههای اجرایی کشور به صورت رایگان واگذار کند.
ماده ۶ ـ به منظور مشخص نمودن محدوده مالکیت زمین واگذارشده، تثبیت کاربری ورزشی آن، دیوارکشی اطراف مجموعه با مصالح محلی موجود با ارتفاع (۱۰۰ـ۹۰) سانتیمتر انجام میشود.
ماده ۷ـ بعد از اجرای ماده (۶) اقدامات زیر به ترتیب جهت ادامه احداث و تکمیل فضاهای ورزشی انجام خواهدشد:
الف ـ آمادهسازی زمین فوتبال خاکی و نصب دروازه.
ب ـ احداث سرویسهای بهداشتی و رختکن.
پ ـ احداث جاده تندرستی.
ت ـ احداث زمین آسفالت چندمنظوره (والیبال، بسکتبال، هندبال و مانند آنها) و نصب تجهیزات آن.
ث ـ احداث سالن ورزشی متناسب با جمعیت، اقلیم و نوع ورزش بومی ـ محلی با رعایت فرهنگ معماری در اجرا.
ماده ۸ ـ اقدامات و طراحی موضوع این آییننامه با توجه به تنوع آب و هوایی و شـرایط طبیعی زمین در کشور باید براساس نیاز و فرهنگ و معماری حاکم بر مناطق انجام شود.
ماده ۹ـ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف است سالانه هزار (۱۰۰۰) مجموعه ورزشی روستایی را با توجه به چارچوب ارایه شده متناسب با اعتبارات تأمین شده از منابع دولتی در این طرح احداث و در اختیار روستاییان قرار دهد.
ماده ۱۰ـ کلیه دستگاههای اجرایی، دهیاریها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با نظر سازمان میتوانند به عنوان مجری طرح انتخاب شوند.
ماده ۱۱ـ تعداد روستاهای سهم هر استان از طریق سازمان تعیین و به استانها ابلاغ میشود. ادارات کل تربیت بدنی استانها و دفتر امور روستایی استانداریها نسبت به شناسایی و انتخاب روستاها براساس سهم اعلام شده و اولویت یاد شده در ماده (۳) اقدام و طی صورتجلسه مشترک فهرست اسامی روستاها را جهت تأیید نهایی به سازمان اعلام مینمایند.
تبصره ـ پروژههای مردمی که نیاز به تکمیل داشته و از تسهیلات و اعتبارات دولتی برخوردار میشوند، نیز مشمول این ماده میباشند.
ماده ۱۲ـ استانداریها موظف میباشند به منظور اجتناب از احداث مجدد فضاهای ورزشی در روستاهای دارای امکانات، ضمن نظارت کامل، در هنگام مبادله موافقتنامه با سایر دستگاهها جهت احداث فضاهای ورزشی هماهنگی لازم را سازمان و ادارات کل تابعه معمول دارند.
ماده ۱۳ـ احداث و ایجاد فضاهای ورزشی صرفنظر از مالکیت آنها (متعلق به سازمان یا وزارت آموزش و پرورش) در روستاهایی که در آنها امکانات ورزشی وجود ندارد فقط در
قالب ضوابط این آییننامه امکانپذیر و مجاز میباشد.
ماده ۱۴ـ استفاده از ظرفیتهای موجود و اماکن بلااستفاده کلیه دستگاههای دولتی و غیردولتی در مناطق روستایی به منظور تأمین نیازهای بخش ورزش روستایی مجاز میباشد.
تبصره ۱ـ دفاتر امور روستایی استانداریها مکلف میباشند اطلاعات و آمار اماکن بلااستفاده کلیه دستگاههای دولتی و غیردولتی استان را که از تسهیلات و منابع دولتی در جهت ایجاد فضاهای بلااستفاده برخوردار گردیدهاند ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آییننامه احصا نموده و به سازمان جهت امکان تغییر کاربری ورزشی و طرح در کمیسیون مستندسازی و تعیین بهرهبرداری اموال غیرمنقول دستگاههای اجرایی کشور ارایه نمایند.
تبصره ۲ـ کمیسیون مستندسازی و تعیین بهرهبردار اموال غیرمنقول دستگاههای اجرایی کشور و شورای برنامهریزی و توسعه استانها مکلفند با اولویت ویژه نسبت به بررسی و
اعمال مقررات موضوع ماده (۶۹) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ـ و همچنین بند « ب» ماده (۸۹) قانون یاد شده در این زمینه اقدام نمایند.
ماده ۱۵ـ نظر به لزوم استفاده بهینه از منابع مالی و امکانات موجود در روستاها، پس از ابلاغ این آییننامه با رعایت الزامات قانونی به ویژه تحقق اهداف کمی ماده (۱۱۷) قانون برنامه چـهارم توسعه اقتصادی، اجتمـاعی و فرهـنگی جمـهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ ـ احداث فضاهای ورزشی غیرضرور در روستاهای مشمول، توسط سایر دستگاههای دولتی و ادارات کل تربیتبدنی استانها ممنوع میباشد و صرفاً با نظر سازمان و هماهنگی استانداریهای سراسر کشور در جهت تأمین و توزیع عادلانه امکانات ورزشی، احداث فضاهای جدید میسر میباشد.
ماده ۱۶ـ سازمان تربیتبدنی و استانداریها موظف میباشند در قالب پیشنهادهای ادارات کل تابعه، اعتبار موردنیاز جهت توسعه کمی و کیفی فضاهای ورزشی و نگهداری آنها در مناطق روستایی به منظور تحقق اهداف کمی برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ ـ (حداقل سرانه یک متر مربع در پایان برنامه چهارم توسعه) در بودجه سنواتی پیشبینی و به معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور پیشنهاد نمایند.
ماده ۱۷ـ وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور) موظف میباشد نسبت به تأمین فضاهایورزشی مراکز آموزشی شبانهروزی روستایی اقدام نماید.
ماده ۱۸ـ اعتبارات مصوب جهت عملیاتی نمودن این طرح الزاماً به منظور احداث و تکمیل پروژههای ورزشی موجود که حسب اولویتبندی و نیازهای بخش ورزش روستایی تعیین خواهدشد هزینه میشود.
ماده ۱۹ـ در اجرای ماده (۱۵۶) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ ـ تنفیذی در ماده (۱۰۵) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۷۹ـ و همچنین جزء (۲) بند « الف» ماده (۱۱۷) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ ـ نگهداری امکان ورزشی در روستاها به شوراهای اسلامی روستا و دهیاریها محول میشود.
ماده ۲۰ـ تغییر کاربری اماکن ورزشی که در قالب این طرح احداث یا تکمیل میشود. تحت هر شرایطی ممنوع میباشد.
ماده ۲۱ـ سـازمان موظف است هر شش ماه یک بار گزارش عملکرد موضوع این تصویبنامه را به هیئتوزیران ارایه نماید.
ماده ۲۲ـ سازمان موظف است برای روستاهای با جمعیت کمتر از (۱۰۰۰) نفر آییننامه جداگانهای تهیه و تنظیم و جهت سیر مراحل تصویب ارایه نماید.
معاون اول رئیسجمهور ـ پرویز داودی