آیین‌نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی

تاریخ تصویب: ۱۳۸۶/۱۲/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۸۷/۰۳/۲۳

شماره ۴۰۲۶۰/ت۳۴۲۷۴ک  – ۱۳۸۷/۳/۲۰


وزیران عضو کمیسیون لوایح در جلسه مورخ ۲۶/۱۲/۱۳۸۶ بنا به پیشنهاد شماره ۱۶۲۳۸/۰۲۰ مورخ ۲۸/۹/۱۳۸۴ وزارت جهادکشاورزی و به استناد ماده (۳۵) قانون تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران ـمصوب ۱۳۸۰ـ و با رعایت تصویب‌نامه شماره ۱۶۴۰۸۲/ت۳۷۳هـ مورخ ۱۰/۱۰/۱۳۸۶، آیین‌نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی را به شرح زیر تصویب نمودند:


فصل اول ـ تعاریف و کلیات:

ماده ۱ ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف ـ نظام صنفی کشاورزی: [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
قواعد و مقررات و تشکل‌های حرفه‌ای است که در جهت ایجاد تشکیلات، تعیین وظایف و اختیارات، ساماندهی و نظم بخشی و حمایت از حقوق افراد شاغل در بخش کشاورزی و منابع طبیعی تنظیم و تنسیق می‌گردد.

ب ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
فرد صنفی کشاورزی: هر شخص  حقیقی  یا حقوقی  که  در یکی  از مشاغل تولیدی و خدماتی کشاورزی و منابع طبیعی  فعالیت خود را در زمینه بهره برداری از منابع آب، خاک و منابع طبیعی به منظور تولید محصولات کشاورزی، گیاهی و حیوانی (محصولات غذایی یا مواد خام صنعتی با منشأ گیاهی و جانوری) در یک یا چند نوع از رشته‌‏های زیر قرار می دهد:

۱ـ زراعت

۲ـ باغداری و درختکاری مثمر و غیرمثمر

۳ـ دامپروری، دامداری، تولیدات دامی، زنبور عسل و کرم ابریشم

۴ـ طیور و ماکیان

۵ ـ آبزی‌‏پروری و صیادی (شیلات)

۶ ـ جنگل­داری، جنگل­کاری، مرتع­داری، آبخیزداری و بیابان­‌زدایی (منابع طبیعی)

۷ـ آن بخش از خدمات و صنایع تبدیلی بلافصل کشاورزی که با یک مرحله تبدیل نوعاً از طریق روستاییان و عشایر انجام می‏شود.

تبصره  ـ  در صورت بروز اختلاف در مصادیق رشته‏‌های موضوع جزء (۷) این بند، نظر هیأت عالی نظارت بر سازمان‏های صنفی کشور لازم‌­الاجرا است.

ج ـ واحد صنفی کشاورزی: [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
هر واحد تولیدی یا خدماتی کشاورزی  و منابع طبیعی که  به صورت ثابت یا سیار توسط  فرد یا افراد صنفی کشاورزی  با اخذ پروانه کسب کشاورزی برای فعالیت‏های موضوع بند (ب) این ماده دایر بوده و یا دایر می شود.

تبصره ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
اشخاص حقیقی یا حقوقی که طبق قوانین جاری موظف به اخذ مجوز فعالیت یا پروانه تأسیس، بهره‌­برداری، اشتغال از دستگاه­ها هستند، چنانچه مبادرت به عرضه مستقیم کالا یا خدمات موضوع این آیین­نامه نمایند، مکلفند علاوه بر دریافت مجوز فعالیت یا پروانه مذکور، با رعایت این آیین­نامه و براساس قانون نظام صنفی نسبت به اخذ پروانه کسب اقدام نمایند.

د ـ صنف: [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
گروهی از افراد صنفی کشاورزی که ماهیت فعالیت آنان از یک یا چند نوع فعالیت همگن بوده و در هر یک از رشته‏‌های هفتگانه موضوع بند (ب) این ماده قرار می‏گیرند.

ه ـ اتحادیه صنفی کشاورزی: [الحاقی ۱۳۹۷/۹/۲۵]

[مجموعه‏‌ای از اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع بندهای (ب) و (ج) این ماده که پس از  تأیید وزارت جهادکشاورزی رسمیت یافته و در چهارچوب مواد (۵۸۴) و (۵۸۵) قانون تجارت به ثبت می‏رسند و دارای شخصیت حقوقی غیردولتی می‏باشند.]

[رأی شماره ۱۹۱۸۷۶۵ – ۲۵/۷/۱۴۰۲ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری:
ابطال بند (ه) ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی]

و ـ پروانه کسب کشاورزی: [الحاقی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
مجوزی که طبق این آیین‏نامه برای فعالیت در مشاغل کشاورزی موضوع بند (ب) این ماده به صورت موقت یا دایم از سوی اتحادیه صنفی کشاورزی شهرستان مربوط به فرد صنفی کشاورزی واجد شرایط داده می شود.

تبصره ۱ـ [الحاقی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
دستورالعمل نحوه تعیین حداقل ابعاد اقتصادی برای صدور پروانه کسب کشاورزی با همکاری دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران و اتاق اصناف کشاورزی ایران تهیه و پس از تصویب در هیأت یادشده توسط وزیر جهادکشاورزی برای اجرا ابلاغ می‏گردد.

تبصره ۲ـ [الحاقی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
تحصیل این پروانه داوطلبانه بوده و مانع فعالیت کشاورزی نیست، لکن تنها دارندگان این پروانه از مزایای آن بهره‏مند خواهند شد.


ماده ۲ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
ساختار نظام صنفی کشاورزی شامل اتحادیه صنفی کشاورزی، اتاق اصناف کشاورزی شهرستان، اتاق اصناف کشاورزی ایران، کمیسیون‏ نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان و هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران می­باشد.


ماده ۳ ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
وظایف ساختار نظام صنفی کشاورزی به شرح زیر است:

الف ـ هویت بخشی به شاغلین و مشاغل بخش کشاورزی و ارتقای جایگاه حرفه‏‌ای بخش کشاورزی.

ب ـ دفاع از حقوق و منافع صنفی و حرفه‏‌ای و پیگیری مطالبات قانونی و صنفی شاغلین بخش کشاورزی.

ج ـ حضور در مجامع سیاست­گذاری و برنامه‌‏ریزی بخش کشاورزی و زمینه‌‏سازی حضور فعالان بخش در فرآیند تصمیم‌‏گیری و تصمیم‌‏سازی.

د ـ تعامل با دستگاه‏ها و سازمان‏های دولتی در راستای تعیین الگوی کشت و ساماندهی زنجیره تولید و تامین محصولات کشاورزی.

هـ ـ تعامل با دستگاه‏ها و سازمان‏های دولتی در جهت تنظیم بازار، قیمت‌‏گذاری محصولات کشاورزی و تعیین و تنظیم تعرفه‏‌های خدمات کشاورزی.

و ـ نظارت و کنترل بر تولید محصول سالم و بهبود شرایط تولید، صادرات و واردات محصولات.

ز ـ همکاری با وزارت جهادکشاورزی جهت ارتقای سطح دانش و آگاهی و مهارت تولیدکنندگان و بهره‌‏برداران بخش کشاورزی و ترویج شیوه‌‏های نوین کشاورزی.

تبصره ـ وظایف و اختیارات اتحادیه‏‌های صنفی کشاورزی، اتاق اصناف کشاورزی شهرستان و اتاق اصناف کشاورزی ایران در چهارچوب این آیین‏نامه، اساسنامه‌‏ها و شیوه‌‏نامه‌‏های مربوط پس از تصویب هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران توسط وزیر جهادکشاورزی برای اجرا ابلاغ می­شود.


فصل دوم ـ ساختار نظام صنفی کشاورزی
[اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵] 


ماده ۴ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
در هر شهرستان  افراد و واحدهای صنفی  کشاورزی با رعایت  این  آیین‌نامه، اساسنامه اتحادیه صنفی کشاورزی و دستورالعمل‏های مربوط نسبت به  تشکیل  اتحادیه صنفی کشاورزی برای  انجام  وظایف  و مسئولیت های  مقرر در این آیین‏نامه اقدام  می کنند.

تبصره ۱ـ حد نصاب  تعداد افراد و واحدهای صنفی  کشاورزی برای تشکیل  اتحادیه صنفی کشاورزی مطابق دستورالعملی است که به پیشنهاد اتاق اصناف کشاورزی ایران ظرف دو ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین‏نامه و پس از تصویب هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران توسط وزیر جهادکشاورزی برای اجرا ابلاغ می‏شود.

تبصره ۲ـ اتحادیه صنفی کشاورزی موظف است مصوبات  و بخشنامه های  هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران، کمیسیون نظارت  بر اصناف کشاورزی شهرستان، اتاق اصناف کشاورزی ایران  و اتاق اصناف کشاورزی شهرستان را که  در چهارچوب  این  آیین‌نامه به اتحادیه ابلاغ  می­شود، اجرا نماید.


ماده ۵ ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
هر شهرستان دارای یک اتاق اصناف کشاورزی شهرستان می‏باشد. اتاق مذکور مرکب از هیأت مدیره اتحادیه‌‏های صنفی کشاورزی هر شهرستان بوده و انجام وظایف و مسئولیت ‏های مقرر در این آیین‏نامه و اساسنامه مربوط را بر عهده دارد.

تبصره  ـ اتاق‏ اصناف کشاورزی شهرستان موظف است مصوبات و بخشنامه‏ های هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران، کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان و اتاق اصناف کشاورزی ایران  را ظرف پنج  روز از تاریخ دریافت، به  اتحادیه‌‏های صنفی کشاورزی ابلاغ کند. پس از انقضای این مهلت، دبیرخانه  مراجع مذکور می توانند بی واسطه  مصوبات  و بخشنامه های  خود را برای  اجرا به  اتحادیه‌‏های صنفی کشاورزی ابلاغ  کنند.


ماده ۶ ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
برای اداره امور کلان نظام صنفی کشاورزی، اتاق اصناف کشاورزی ایران مرکب از نمایندگان منتخب هیأت رییسه اتاق‏های اصناف کشاورزی شهرستان‏های کشور و نمایندگان وزارتخانه های جهادکشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیرو (هر دستگاه یک نفر) در تهران تشکیل می‏شود و به عنوان بالاترین مرجع برنامه‌‏ریزی و تصمیم‌‏گیری نظام صنفی کشاورزی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط عمل می‏کند.

تبصره ۱ـ تعداد نمایندگان اتاق اصناف کشاورزی شهرستان‏های هر استان در اتاق اصناف کشاورزی ایران یک نفر می‏باشد که توسط اتاق اصناف کشاورزی شهرستان مرکز استان و با نظارت کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان مرکز استان انتخاب و به دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران معرفی می­شوند. به ازای هر (۴۰) هزار نفر عضو اتحادیه‌‏های اصناف کشاورزی شهرستان‏های هر استان یک نماینده به سهمیه آن استان اضافه می‏شود ولی در هر حال تعداد نمایندگان هر استان حداکثر پنج نفر خواهد بود.

تبصره ۲ـ نحوه انتخاب نمایندگان اتاق‏های اصناف کشاورزی شهرستان‏ها براساس دستورالعملی است که به تصویب هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران می‏رسد.


ماده ۷ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
هیأت رییسه اتاق اصناف کشاورزی ایران مرکب از هفت عضو اصلی و چهار عضو علی‌‏البدل است که شش عضو اصلی و چهار عضو علی‌‏البدل آن از بین اعضای غیردولتی اتاق مذکور و با رأی  مخفی اعضای اتاق یادشده برای چهار سال انتخاب می­شوند و عضو هفتم هیأت رییسه به پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی و با تصویب هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران  از بین افراد متعهد و آگاه به مسایل صنفی  تعیین می شود. همزمان با انتخاب اعضای هیأت رئیسه، انتخاباتی برای انتخاب دو نفر بازرس (اصلی و علی البدل) برگزار می شود.


ماده ۸ ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
هیأت رییسه منتخب ظرف پانزده روز پس از انتخابات تشکیل جلسه می‏دهد و از میان اعضای غیردولتی یک نفر را به عنوان رییس انتخاب و برای صدور حکم به وزیر جهادکشاورزی معرفی می‏کند. همچنین در این جلسه دو نایب رییس (اول و دوم)، یک دبیر و یک  خزانه دار انتخاب می شوند.


ماده ۹ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
مدت عضویت اعضای غیردولتی اتاق اصناف کشاورزی ایران در هیأت رییسه نمی تواند بیش از مدت باقیمانده از عضویت آنها در هیأت مدیره اتحادیه صنفی کشاورزی و هیأت رییسه اتاق اصناف کشاورزی شهرستان باشد. با پایان یافتن مدت عضویت هر عضو، عضو علی‏‌البدل جایگزین خواهد شد.


ماده ۱۰ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
رییس اتاق اصناف کشاورزی ایران با وظایف و اختیارات زیر، بالاترین مقام اجرایی و اداری نظام صنفی کشاورزی ایران است:

الف ـ نمایندگی نظام صنفی کشاورزی در مراجع داخلی و بین‌‏المللی.

ب ـ مسئولیت اجرای مصوبات اتاق اصناف کشاورزی ایران.

ج ـ نظارت بر عملکرد دبیرخانه اتاق اصناف کشاورزی ایران.

د ـ تهیه پیشنهادهای لازم برای تحقق اهداف مندرج در آیین‏نامه و ارایه آن به اتاق اصناف کشاورزی ایران.

هـ ـ تهیه دستورالعمل چگونگی صدور پروانه کسب کشاورزی و ارایه آن به هیأت رییسه جهت تصویب.

و ـ هماهنگی در نظارت بر عملکرد اتحادیه‏ها و اتاق‏های اصناف کشاورزی شهرستان‏ها.

ز ـ ابلاغ دستورالعمل‏ها، مصوبات و بخشنامه‏‌ها.

ح ـ انجام مکاتبات اداری نظام صنفی.

ط ـ انجام سایر امور محوله از طرف اتاق اصناف کشاورزی ایران و سایر امور ضروری برای اداره نظام صنفی کشاورزی.

تبصره ـ نایب رییس در غیاب رییس عهده‌‏دار وظایف رییس خواهد بود. رییس می‏تواند برخی از اختیارات خود را با حفظ مسئولیت به نواب رییس تفویض کند.


ماده ۱۱ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
به منظور برنامه‌‏ریزی، هدایت، ایجاد هماهنگی و نظارت بر کلیه اتحادیه‌‏ها، اتاق‏های اصناف کشاورزی شهرستان‏ها، اتاق اصناف کشاورزی ایران و کمیسیون‏های نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان‏ها، هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران به عنوان بالاترین مرجع نظارتی نظام صنفی کشاورزی با عضویت وزیران جهادکشاورزی (رییس شورا)، کشور، دادگستری، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیرو، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر وزرا حسب دستور جلسه و هیأت رییسه اتاق اصناف کشاورزی ایران و رؤسای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق اصناف ایران و بالاترین مقام سایر دستگاه‏های اجرایی حسب دستور جلسه و بدون حق رأی تشکیل می­شود.

تبصره ۱ـ کمیسیون‏ نظارت بر اصناف کشاورزی در سطوح شهرستان‏ و شهرستان مرکز استان با ترکیب بالاترین سطح دستگاه‏های متناظر هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران تشکیل می­شود.

تبصره ۲ـ دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران و کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی در سطوح شهرستان و شهرستان مرکز استان به ترتیب در وزارت جهادکشاورزی و مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مستقر می‏باشد. تشکیلات اداری، مالی و نحوه فعالیت دبیرخانه‌‏های فوق به موجب دستورالعملی است که به پیشنهاد وزیر جهادکشاورزی به تصویب هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران می‏رسد.


ماده ۱۲ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
وظایف و اختیارات هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران به شرح زیر است:

الف ـ تصویب دستورالعمل نظارت بر حسن انجام وظایف قانونی و ایجاد هماهنگی بین کمیسیون‏های نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان‏ و نظارت بر فعالیت آنها در حدود مفاد این آیین­نامه.

ب ـ رسیدگی به  اختلافات بین کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان‏ها، اتاق اصناف کشاورزی شهرستان‏ها و اتاق اصناف کشاورزی ایران و اتخاذ تصمیم لازم.

ج ـ رسیدگی و ابطال انتخابات و یا عزل اعضای هیأت مدیره اتحادیه‏‌های صنفی کشاورزی و هیأت رییسه اتاق اصناف کشاورزی شهرستان‏ها به پیشنهاد کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان در صورت وجود جهات ابطال یا عزل مطابق ضوابط مربوط.

د ـ رسیدگی و ابطال انتخابات و یا عزل اعضای هیأت رییسه اتاق اصناف کشاورزی ایران در صورت وجود جهات ابطال یا عزل مطابق ضوابط مربوط.

هـ ـ رسیدگی به  بودجه، ترازنامه و صورت‏های مالی اتاق اصناف کشاورزی ایران و تصویب آنها پس از استماع گزارش بازرس.

و ـ سایر مواردی که به موجب این آیین‏نامه به هیأت مذکور محول شده است.

تبصره ۱ـ وظایف و اختیارات کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان متناظر با ساختار نظام صنفی کشاورزی در دستورالعمل‏های مربوط که به تصویب هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران می‏رسد، خواهد بود.

تبصره ۲ـ ضوابط مربوط به بندهای (ج) و (د) این ماده از سوی اتاق اصناف کشاورزی ایران تهیه و به تصویب هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران می‏رسد.


فصل سوم ـ تخلفات و ضمانت اجراهای مربوط:
[اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]


ماده ۱۳ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
هر موسسه یا دفتر یا محل کسب و پیشه‌ای که بدون دریافت مجوزهای لازم، برای انجام فعالیتهای موضوع این آئین‌نامه دائر شده‌باشد، با اعلام نظام صنفی شهرستان مربوط طبق مقررات قانون نظام صنفی از طریق نیروی انتظامی پلمپ می‌شود.


ماده ۱۴ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
تخلفات صنفی اعضاء از جمله شامل موارد زیر است:

الف ـ تخلفات موضوع فصل هشتم قانون نظام صنفی ـ مصوب ۱۳۸۲ ـ در صورت انطباق با فعالیت اعضای صنف؛

تبصره ـ در صورت انطباق تخلف عضو صنفی با یکی از موارد فصل مذکور به تشخیص هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر، موضوع مطابق مقررات قانون یادشده رسیدگی و مورد اتخاذ تصمیم و صدور رأی قرار می‌گیرد.

ب ـ عدم رعایت شئونات شغلی و صنفی؛

ج ـ سهل‌انگاری در انجام وظایف قانونی؛

د ـ عدم رعایت استانداردها و ضوابط فنی؛

هـ ـ اجحاف به سایر شاغلان بخش کشاورزی؛

و ـ صدور گواهی و گزارش خلاف واقع؛

زـ اشتغال در کارهای خارج از صلاحیت حرفه‌ای؛

ح ـ عدم رعایت شرایط مقرر در مجوزهای صادره؛

ط ـ سوء استفاده از عضویت یا موقعیت صنفی به نفع خود یا دیگری؛

ی ـ دریافت و یا پرداخت هرگونه مال یا وجه یا قبول خدمت خارج از ضوابط.


ماده ۱۵ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
مجازات تخلفات موضوع بندهای (ب) تا (ی) ماده (۲۸) این آئین‌نامه، با توجه به شرایط، دفعات و مراتب تخلف به شرح زیر است:

الف ـ اخطار شفاهی بدون درج در پرونده عضویت در نظام صنفی؛

ب ـ توبیخ کتبی با درج در پرونده عضویت در نظام صنفی؛

ج ـ محرومیت از دریافت تسهیلات؛

د ـ جریمه نقدی از یک تا دو برابر سود و منافع حاصل از فعالیت غیرمجـاز به تشخیص هیئت‌ها؛

هـ ـ تعلیق پروانه از یک ماه تا یک سال؛

و ـ لغو پروانه (تعطیل محل کسب) در صورت لزوم.

تبصره ۱ـ هیئت‌ها می‌توانند برای ارزیابی میزان سود و منافع حاصل از فعالیت غیرمجاز از نظر کارشناس رسمی دادگستری که با هزینه جهادکشاورزی شهرستان مربوط انتخاب می‌گردد، استفاده نمایند.

تبصره ۲ـ درآمدهای ناشی از جریمه‌های دریافتی به حساب خزانه واریز خواهدگردید.
معادل این مبلغ در بودجه‌های سنواتی منظور خواهدشد تا توسط وزارت جهادکشاورزی برای اجرای آیین‌نامه هزینه شود.


ماده ۱۶ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
شاغلان عضو نظام دامپزشکی و نظام مهندسی کشاورزی، از شمول این آیین‌نامه مستثنا بوده و تابع مقررات مربوط خواهند بود.


ماده ۱۷ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
هرگاه تخلف عضو، عنوان یکی از جرائم مندرج در قوانین را داشته‌ باشد، هیئتها مکلفند مراتب را برای رسیدگی جنبه جزایی آن به مراجع قضایی صالحه اعلام نمایند. رسیدگی مراجع قضایی مزبور مانع از اجرای مجازاتهای انتظامی اعضاء نخواهد بود.


فصل چهارم ـ نحوه رسیدگی به تخلفات:
[اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]


ماده ۱۸ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
برای رسیدگی به تخلفات صنفی اعضای نظام صنفی و اعمال مجازاتهای مقرر در این آیین‌نامه، هیئت‌رسیدگی بدوی در هر شهرستان، مرکب از سه نفر شامل نماینده اداره جهادکشاورزی شهرستان مربوط، نماینده دادگستری به حکم رییس قوه‌قضاییه و نماینده نظام صنفی بخش شهرستان، تشکیل می‌گردد.


ماده ۱۹ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
شروع به رسیدگی در هیئت‌های بدوی، با اعلام گزارش از سوی بازرسان، شکایات اشخاص حقیقی یا حقوقی یا مقامات اداری ذی‌ربط می‌باشد.


ماده ۲۰ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
هیئت‌های بدوی مکلفند حداکثر ظرف دو هفته از تاریخ دریافت شکایت یا گزارش، در جلسه‌ای با دعوت از طرفین یا نمایندگان آنان به پرونده رسیدگی و طبق مفاد این آیین‌نامه اتخاذ تصمیم نمایند. عدم حضور هر یک از طرفین مانع رسیدگی و اتخاذ تصمیم و صدور رأی نخواهد بود.


ماده ۲۱ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
هر یک از طرفین می‌توانند در صورت اعتراض به رأی صادره، مراتب را کتباً ظرف مدت ده روز از تاریخ ابلاغ رأی، به هیئت تجدیدنظر تسلیم نمایند.
هیئت تجدیدنظر در هر شهرستان مرکب از رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان مربوط یا یکی از معاونین ذی‌ربط، رییس دادگستری یا نماینده وی، رییس یا یکی از اعضای هیئت مدیره نظام صنفی بخش شهرستان مربوط، می‌باشد که ظرف یک ماه با دعوت از طرفین یا نمایندگان آنان به درخواست تجدیدنظر رسیدگی و اتخاذ تصمیم می‌نماید.
رأی هیئت تجدیدنظر قطعی و لازم‌الاجرا است. عدم حضور هریک از طرفین مانع رسیدگی و اتخاذ تصمیم و صدور رأی نخواهد بود.


ماده ۲۲ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
جلسات هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر با حضور هر سه نفر اعضاء رسمیت یافته و آرای صادره با نظر اکثریت معتبر می‌باشد.


ماده ۲۳ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر ملزم به رسیدگی به کلیه شکایات و گزارشات دریافتی می‌باشند و چنانچه شکایت یا گزارشی را وارد تشخیص ندهند یا رسیدگی به آن را در صلاحیت خود ندانند، نظر به رد شکایت یا عدم صلاحیت داده و در غیر این صورت، پس از اخذ دفاعیات، اتخاذ تصمیم می‌نمایند.


ماده ۲۴ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
در صورت عدم امکان تشکیل هیئت بدوی و تجدیدنظر در هر شهرستان، یکی از هیئتهای نزدیکترین شهرستان هم‌جوار همان استان یا مرکز استان وظایف مقرر را عهده‌دار خواهد بود.


ماده ۲۵ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
اداره امور هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر، مسئولیت تشکیل جلسات و انجام هماهنگی‌ها، تشکیل پرونده، تعیین نوبت و وقت رسیدگی، ابلاغ و اجرای آراء و سایر امور دبیرخانه‌ای و همچنین رسیدگی به تخلفات هیئتها، به عهده اداره جهاد کشاورزی شهرستان مربوط می‌باشد.


فصل پنجم ـ سایر مقررات
[اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]


ماده ۲۶ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
اتحادیه‌‏های صنفی کشاورزی موظفند پانزده درصد (۱۵%) از مبالغ دریافتی حق عضویت سالانه، صدور، تمدید و تغییر پروانه کسب را به حساب اتاق اصناف کشاورزی شهرستان واریز نمایند.

تبصره ـ اتاق اصناف کشاورزی شهرستان موظف است پنج درصد (۵%) از کل وجوه دریافتی موضوع این ماده را به حساب اتاق اصناف کشاورزی ایران واریز نماید.


ماده ۲۷ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
وزارت جهادکشاورزی موظف است ظرف شش ماه از تاریخ لازم‌­الاجرا شدن این آیین­­نامه، اساسنامه‌‏های الگوی ساختار نظام صنفی کشاورزی مشتمل بر وظایف و حدود اختیارات، نحوه تشکیل، اداره و انتخاب اعضای واجد شرایط عضویت در هیأت مدیره و هیأت رییسه و همچنین برگزاری جلسات آنها را در چهارچوب قوانین و مقررات مرتبط به صورت متحدالشکل با هماهنگی دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران و اتاق اصناف کشاورزی ایران تهیه نماید. اساسنامه‏‌های مذکور پس از تصویب هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران و ابلاغ وزیر جهادکشاورزی برای اجرا در اختیار ساختار نظام صنفی کشاورزی قرار می‏گیرد. تا زمان ابلاغ این اساسنامه‏‌ها، اساسنامه‌‏های موجود لازم‌­الاجرا است.


این تصویب‌نامه در تاریخ ۱۳/۳/۱۳۸۷ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده‌ است.
معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی