آیین‌نامه اجرایی قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت

تاریخ تصویب: ۱۳۸۷/۰۶/۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳۸۷/۰۶/۱۷

شماره ۹۲۳۰۵/ت۴۰۵۸۶ک  – ۱۳۸۷/۶/۷

وزیران عضو ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب‌نامه شماره ۱۳۹۳۴ت۳۹۶۱۴هـ  مورخ ۴/۲/۱۳۸۷ آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده [قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت] را به شرح زیر تصویب نمودند:


ماده ۱ـ اصطلاحات ذکر شده در این آیین‌نامه در معانی مشروح زیر به کار می روند:

الف ـ هیئت: نمایندگان ویژه رییس جمهور، موضوع تصویب نامـه شماره ۱۳۹۴۳/ت۳۹۶۱۴هـ مورخ ۱۳۸۷/۲/۴

ب ـ ستاد: ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت موضوع ماده (۲۳) این آیین‌نامه.

ج ـ دستگاه اجرایی: کلیه دستگاههای اجرایی مشمول ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ۱۳۸۶ ـ از جمله وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی، موسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکتهای دولتی و کلیه دستگاههایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است.

ماده ۲ـ [اصلاحی ۱۳۹۶/۵/۱۸]
مدیریت حمل و نقل بار و مسافر در محدوده شهر و حومه به عهده شهرداری می باشد.

ماده ۳ـ عملکرد شهرداری ها و شرکت های ارائه کننده خدمات حمل و نقل (درون شهری و برون شهری بار و مسافر) در مدیریت حمل و نقل، به طور سالانه ارزیابی و رتبه بندی شده و در هر سال به شهرداری ها و شرکتهای برتر جایزه ویژه مدیریت حمل و نقل اعطا خواهد شد.

تبصره ـ  نتایج ارزیابی مربوط به دوره یک ساله منتهی به پانزدهم مهر، در بیست و ششم آذر هر سال اعلام و جوایز اهدا خواهد شد.

ماده ۴ـ [حذفی ۱۳۹۶/۵/۱۸]

ماده ۵ ـ وزارت راه و ترابری موظف است بازدید ایمنی (شناسایی و حذف مشکلات و نواقص ایمنی شبکه راه در دوره بهره برداری) راههای شریانی و راههای اصلی غیرشریانی موجود را تا پایان سال ۱۳۸۹ انجام داده و اقدامات ایمن سازی را به طور همزمان آغاز و تا پایان سال ۱۳۹۰ به اتمام برساند.

تبصره ۱ـ تا زمان رفع مقاطع پر تصادف، اطلاع رسانی موقعیت نقاط یاد شده در راهها الزامی می باشد.

تبصره ۲ـ بازرسی ایمنی راه در مطالعات طراحی اولیه و قطعی و پیش  از گشایش جاده ها الزامی می باشد.

ماده ۶ ـ به طرح‌های تحقیق و توسعه، ابداعات و اختراعاتی که منجر به بهبود ایمنی و مصرف وسایل نقلیه شود، از طریق دستگاههای ذی‌ربط کمک بلاعوض اعطا خواهد شد.

ماده ۷ـ [اصلاحی ۱۳۹۶/۵/۱۸]
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با هماهنگی کارگروه موضوع ماده (۲۲)، اعتبار لازم را برای تأمین تسهیلات بانکی جهت اجرای طرح‌های قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به بانکهای عامل ابلاغ نماید.

ماده ۸ ـ [حذفی ۱۳۹۶/۵/۱۸]

ماده ۹ـ [حذفی ۱۳۹۶/۵/۱۸]

ماده ۱۰ـ [حذفی ۱۳۹۶/۵/۱۸]

ماده ۱۱ـ [حذفی ۱۳۹۶/۵/۱۸]

ماده ۱۲ـ [حذفی ۱۳۹۶/۵/۱۸]

ماده ۱۳ـ [اصلاحی ۱۳۹۶/۵/۱۸]
وزارت راه و شهرسازی موظف است دستورالعمل الزام به داشتن توقفگاه برای انواع کاربری ها را تدوین و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برساند.

ماده ۱۴ـ [حذفی ۱۳۹۶/۵/۱۸]

ماده ۱۵ـ [حذفی ۱۳۹۶/۵/۱۸]

ماده ۱۶ـ وزارتخانه های راه و ترابری و کشور موظفند، برنامه بهبود تردد و ارتقاء به  حداقل سطح خدمت «هـ» (وضعیت تردد در سطح ظرفیت یا کمتر) تا پایان سال ۱۳۹۰ در کلیه مسیرهای شریانی برون  و درون شهری (با اولویت کلانشهرها) را تا پایان مهرماه ۱۳۸۷ به ستاد ارائه نمایند.

ماده ۱۷ـ وزارت صنایع و معادن موظف است طرح تولید وسایل نقلیه تا پایان سال ۱۳۹۰ را با محورهای ذیل حداکثر تا تاریخ ۱/۸/۱۳۸۷ جهت تصویب به ستاد ارائه نماید.

الف ـ استانداردسازی تولید وسایل نقلیه در مصرف سوخت، آلایندگی و ایمنی.

ب ـ تولید وسایل نقلیه سواری دوگانه سوز و پایه گازسوز (بنزین ـ گاز طبیعی)، سواری نفت گازسوز، سنگین دو سوخته (نفت گاز ـ گاز طبیعی)، بنزین سوز کم مصرف و برقی و دورگه (هیبریدی برقی)

ج ـ تولید ناوگان و تجهیزات حمل و نقل عمومی (اتوبوس، میدی بوس، مینی بوس،ون، لوکوموتیو، ریل، واگن معمولی و خودکشش، اتوبوس ریلی و …)

ماده ۱۸ـ وزارت نفت موظف است برنامه بهینه سازی پالایشگاهها در راستای افزایش تولید بنزین و نفت گاز را تا تاریخ ۱/۸/۱۳۸۷ جهت تصویب به ستاد ارائه نماید.

ماده ۱۹ـ وزارت نفت موظف است با همکاری وزارت صنایع و معادن، برنامه حمایت از تولید تجهیزات عرضه گاز طبیعی به ویژه جایگاههای متوسط (با سوختگیری سریع) و فشارسازهای خانگی را تا تاریخ ۱/۸/۱۳۸۷ جهت تصویب به ستاد ارائه نماید.

ماده ۲۰ـ وزارت نفت موظف است برنامه حمایت از تولید سوخت با منشاء غیرفسیلی برای وسایل نقلیه را تا تاریخ ۱/۸/۱۳۸۷ جهت تصویب به ستاد ارائه نماید.

ماده ۲۱ـ [حذفی ۱۳۹۶/۵/۱۸]

ماده ۲۲ـ [اصلاحی ۱۳۹۶/۵/۱۸]
به منظور هماهنگی و نظارت بر اجرای زمانبندی شده طرح‌ها و پروژه های مرتبط با اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، کارگروهی متشکل از وزارت راه و شهرسازی (رییس) و با عضویت معاونین ذی‌ربط وزارتخانه های کشور، نفت، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و سازمان های حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه کشور تشکیل می شود. کارگروه یاد شده موظف است هر سه ماه یک بار عملکرد دستگاه اجرایی در راستای مفاد قانون مذکور را بررسی و گزارش پیشرفت کار موضوع ماده (3) قانون یاد شده و پیشنهادهای لازم را به هیأت وزیران ارایه نماید.

تبصره – [الحاقی ۱۳۹۶/۵/۱۸]
دبیرخانه کارگروه در وزارت راه و شهرسازی مستقر و مسئولیت آن بر عهده معاون ذی‌ربط وزارت راه و شهرسازی است.

ماده ۲۳ـ [اصلاحی ۱۳۹۴/۵/۴]
به منظور مدیریت یکپارچه اجرای قانون حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت تشکیل می گردد.

تبصره ۱ـ [الحاقی ۱۳۹۴/۵/۴]
ستاد با کلیه امکانات، اعتبارات، تعهدات، وظایف و اختیارات و نیروی انسانی در وزارت راه و شهرسازی مستقر می  گردد تا به طور هماهنگ و منسجم در مجموعه ساختار و تشکیلات آن وزارتخانه و در صورت لزوم با انجام اصلاحات ساختاری با رعایت قوانین و مقررات مربوط و در قالب پست های سازمانی موجود آن وزارتخانه فعالیت نماید.

تبصره ۲ـ [الحاقی ۱۳۹۴/۵/۴]
وزارت راه و شهرسازی با همکاری و هماهنگی معاونت حقوقی رئیس جمهور موظف است ظرف سه ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه ضمن انجام اقدامات زیر، پیشنهادهای تنقیحی لازم را برای اصلاح یا حذف احکام و مقررات موجود ارایه نماید.

الف ـ احصای آن دسته از وظایف و اختیارات ستاد که جنبه اجرایی داشته و مربوط به دستگاه های خاص می باشد و انتقال آنها به دستگاه مربوط.

ب ـ احصای آن دسته از وظایف و اختیارات ستاد که جنبه تصمیم گیری و تصویب داشته و احراز آخرین وضعیت اعمال وظایف و اختیارات مذکور و ارایه پیشنهادهای لازم به منظور تعیین تکلیف آنها به هیأت وزیران.ج ـ احصای وظایف و اختیارات پیش بینی شده در مصوبات و مقررات برای نمایندگان ویژه رئیس جمهور (سابق) موضوع بند (الف) ماده (۱) و احراز آخرین وضعیت اعمال وظایف و اختیارات مذکور.

تبصره ۳ـ [الحاقی ۱۳۹۴/۵/۴]
کارگروهی مرکب از معاونین ذی‌ربط وزارتخانه های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، معاونت اجرایی رییس جمهور و نهاد ریاست جمهوری موظفند ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه وضعیت مطالبات و تعهدات ستاد را در چارچوب قوانین و مقررات مربوط، مشخص و تسویه نمایند.

ماده ۲۴ـ [اصلاحی ۱۳۹۶/۵/۱۸]
دستگاههای اجرایی موظفند برای انجام وظایف خود در اجرای این آیین‌نامه، مجری مشخص با حکم بالاترین مقام دستگاه منصوب نمایند.

این تصویب‌نامه در تاریخ ۵/۶/۱۳۸۷ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده  است.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ پرویز داودی