تصویب‌نامه در خصوص شرایط فعالیت دفاتر پیشخوان خدمات توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات [و اتخاذ تصمیماتی در رابطه با توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت سوخت]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۷/۰۶/۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳۸۷/۰۶/۱۷

شماره ۹۲۳۰۸/ت۴۰۵۸۷ک – ۱۳۸۷/۶/۷


وزیران عضو ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب‌نامه شماره ۱۳۹۳۴ت۳۹۶۱۴هـ مورخ ۴/۲/۱۳۸۷ تصویب نمودند:

۱ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) موظف است شرایط فعالیت دفاتر پیشخوان خدمات به تعداد کافی و توزیع به جغرافیایی مناسب را فراهم سازد.

تبصره ـ همه دستگاههای اجرایی مشمول ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ۱۳۸۶ ـ برای ارایه خدمات از طریق دفاتر پیشخوان خدمات، باید از دفاتری که دارای مجوز، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌باشند، استفاده نمایند. ایجاد و فعالیت دفاتر با کاربرد مشابه ممنوع می‌باشد.


۲ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است شماره تلفن (۱۰۰) در سراسر کشور را به مرکز تماس ایران اختصاص دهد.


۳ـ شماره‌گذاری وسایل نقلیه تولید داخل و وارداتی با رعایت شرایط زیر امکان‌پذیر می‌باشد:

الف ـ نصب برچسب انرژی و درج رتبه‌ انرژی در سند (با حروف فارسی) برای خودروهای بنزینی و موتورسیکلتها از تاریخ ۱۳۸۷/۱۰/۱ و برای سایر وسایل نقلیه از تاریخ ۱۳۸۸/۲/۱.

ب ـ [حذف ۱۳۹۶/۵/۱۸]

ج ـ مجهز بودن به ترمز ضد قفل از تاریخ ۱/۲/۱۳۸۸ برای کلیه خودروها و وسایل نقلیه باری و مسافری (به جز موتورسیکلت).

تبصره – [الحاقی ۱۳۹۰/۱۲/۴]
تجهیز خودروی وانت نیسان به ترمز ضد قفل از تاریخ ۱۳۹۱/۴/۱ الزامی می باشد.

د ـ پرداخت عوارض و اسقاط خودروی فرسوده برای خودروهای تک‌سوخته بنزین‌سوز یا نفت گاز سوز از تاریخ ۱۳۸۷/۷/۱ طبق جدول زیر:

جدول

[اصلاحی ۱۳۹۲/۷/۱۰]
[اصلاحی ۱۳۹۵/۱/۲۲]
[اصلاحی ۱۳۹۶/۵/۱۸]

نوع مصرف در ۱۰۰ کیلومتر چرخه ترکیبی شرایط شماره گذاری
تعداد اسقاط خودروی فرسوده پرداخت عوارض برای خودرو های بنزین سوز
سواری و وانت وارداتی کمتر از ۵ لیتر ۰ ۱۰ درصد ارزش گمرکی
۵ لیتر و بین ۵ تا ۶ لیتر ۲
۶ لیتر و بین ۶ تا ۷ لیتر ۴
۷ لیتر و بین ۷ تا ۸ لیتر ۶
۸ لیتر و بیشتر ۸
سواری و تولید داخل ۸ لیتر و بین ۸ تا ۵ /۸ لیتر معاف
۵ /۸ لیتر و بیشتر

تبصره ۱ـ [اصلاحی ۱۳۹۶/۵/۱۸]
سواری در جدول فوق شامل سواری معمولی، سواری استیشن و سواری کار مطابق با تعاریف ماده (۱) آیین­‌نامه راهنمایی و رانندگی موضوع تصویب‌­نامه شماره ۲۰۸۷۳ت۲۹۱۶۹هـ مورخ ۱۳۸۴/۴/۸ و اصلاحات بعدی آن (ظرفیت با راننده تا ۱۵ نفر) می­‌شود.

تبصره ۲ ـ [اصلاحی ۱۳۹۶/۵/۱۸]
ده درصد (۱۰%) ارزش گمرکی موضوع جدول فوق، توسط واردکنندگان در چارچوب قانون بودجه سالیانه در اجرای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به منظور توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل بار و مسافر کشور هزینه می­‌شود. سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است ضمن پیش­بینی ردیف و ساز و کار مربوط در لوایح بودجه سنواتی این وجوه را به صورت صددرصد (۱۰۰%) تخصیص یافته تلقی نماید. نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است رسید بانکی عوارض مذکور را اخذ نماید.

تبصره ۳ـ
[اصلاحی ۱۳۹۶/۷/۱۹] –
[اصلاحی ۱۳۹۷/۲/۱۶] –
[اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۲۵]
خودروهای نظامی و انتظامی، خودروهای امدادی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، خودروهای سازمان اورژانس کشور (حداکثر به تعداد یکصد دستگاه) و آمبولانس از شرط اسقاط خودرو موضوع این بند مستثنی می­باشند.

تبصره ۴ـ
[الحاقی ۱۳۹۵/۱/۲۲]
[اصلاحی ۱۳۹۶/۵/۱۸] –
[حذف ۱۳۹۷/۲/۵]


۴ـ
[لغو ۱۳۹۷/۶/۲۱] –
[لغو ۱۴۰۲/۱۰/۱۷]

[وسایل نقلیه در صورت عدم امکان دریافت گواهی معاینه فنی یا سن بالاتر از مقادیر جدول زیر فرسوده محسوب می‌شوند.

[اصلاحی ۱۳۹۲/۷/۱۰:
سن فرسودگی خودروهای سواری شخصی، مندرج در جدول بند (۴) … تا آخر برنامه پنجم توسعه به بیست سال کاهش می یابد.]

وسیله نقلیه سواری شخصی سواری دولتی تاکسی (سواری و ون) مینی‌بوس و میدی‌بوس اتوبوس کامیون و کشنده وانت موتور سیکلت سایر وسایل نقلیه باری و مسافری

  درون شهری برون شهری    
سن فرسودگی به سال ۲۵ ۱۵ ۱۰ ۱۵ ۱۰ ۱۵ ۲۵ ۱۵ ۱۰ ۲۵

تبصره ـ در صورت تغییر کاربری خودروهای سواری، سن فرسودگی با توجه به جدول فوق معادل سازی خواهد شد.]


۵ ـ
[اصلاحی ۱۳۹۰/۱۲/۲۷] –
[اصلاحی ۱۳۹۶/۵/۱۸]
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ضمن صدور تأییدیه فک پلاک وسیله نقلیه اسقاط شده، ظرف پنج روز کاری، اقدامات پیشگیرانه لازم را برای عدم استفاده از وسایل نقلیه اسقاط شده و قطعات آنها (شاسی، موتور، تجهیزات سوخت رسانی) به عمل آورد.

تبصره – [اصلاحی ۱۳۹۶/۵/۱۸]
فروش یا واگذاری وسایل نقلیه فرسوده دستگاه های اجرایی به اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع می باشد.


۶ ـ نیروی انتظامی موظف است از تردد وسایل نقلیه با سن بیش از میزان مندرج در جدول زیر (بر حسب سال) پس از تاریخ‌های مذکور در این جدول جلوگیری به عمل آورد:

نوع وسیله نقلیه تاریخ منع تردد
۱/۲/۱۳۸۸ ۱/۱۱/۱۳۸۸ ۱/۱۱/۱۳۸۹ ۱/۱۱/۱۳۹۰
سواری شخصی ۴۰ ۳۵ ۳۰ ۲۵
وانت ۴۰ ۳۰ ۲۵ ۲۰
تاکسی ۱۳ ۱۰
مینی‌بوس ۳۵ ۳۰ ۲۵ ۱۵
میدی‌بوس ۳۵ ۱۵
اتوبوس شهری ۳۵ ۲۰ ۱۵ ۱۰
اتوبوس برون شهری ۳۵ ۲۵ ۲۰ ۱۵
کامیون و کشنده ۳۵ ۳۳ ۲۸ ۲۵
موتورسیکلت ۲۰  ۱۵ ۱۰

تبصره ـ خودروهای کلکسیونی مشمول این بند نمی‌باشند. تشخیص خودروهای کلکسیونی به عهده نیروی انتظامی می‌باشد.


۷ـ در شهرهایی که دارای جایگاه عرضه گاز طبیعی می‌باشند (بنا به اعلام وزارت نفت)، دستگاههای دولتی موظف به خرید خودروهای دوگانه سوز می‌باشند. خودروهای کمک‌دار از شمول این بند مستثنی می‌باشد.


۸ ـ وزارت نفت موظف است تدابیری اتخاذ نماید که عرضه سوخت برای وسایل نقلیه طبق جدول زیر صورت پذیرد:

ردیف موضوع تاریخ اجرا
۱ عرضه نفت گاز با کارت هوشمند ۱/۶/۱۳۸۷
۲ عرضه سوخت در حداقل ۲۰% از جایگاهها با کیفیت استاندارد یورو۴ ۱/۸/۱۳۸۸
۳ عرضه سوخت در حداقل ۸۰% از جایگاهها با کیفیت استاندارد یورو۴ ۱/۸/۱۳۹۰

تبصره ـ مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مسؤول نظارت بر اجرای ردیفهای (۲) و (۳) جدول فوق می‌باشد.


۹ـ [حذف ۱۳۹۶/۵/۱۸]


۱۰ـ وزارت نفت موظف است کارت سوخت وسایل نقلیه دارای شرایط زیر را ظرف (۲۴) ساعت پس از اعلام مرجع ذیصلاح غیرفعال نماید:
۱ـ وسیله نقلیه سرقت شده بنا به اعلام نیروی انتظامی.
۲ـ وسیله نقلیه اسقاط شده بنا به اعلام نیروی انتظامی.
۳ـ وسیله نقلیه دارای منع تردد طبق بند (۶) این تصویب‌نامه.


۱۱ـ وزارت کشور مکلف است در راستای افزایش قابلیت اطمینان و سرعت حمل و نقل عمومی و ایجاد زمینه برتری آن نسبت به حمل و نقل شخصی به نسبت توسعه حمل و نقل عمومی، از طریق شهرداریها مقررات محدود کننده تردد خودروهای شخصی را اعمال نماید.


۱۲ـ کمیسیونهای ماده (۵) قانون یادشده موظفند در هنگام بررسی و تصویب کاربریهای جدید و تغییر کاربریها، اثرات ترافیکی آنها را بررسی و تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.


۱۳ـ وزارت مسکن و شهرسازی موظف است در تهیه و تصویب طرح‌های مرتبط با بافت فرسوده، تدابیر و سیاستها و راهکارهای مصوب طرح‌های جامع حمل و نقل ترافیک‌ شهری را لحاظ نماید. توجه به محوریت حمل و نقل انبوه و جمعی، تأمین توقفگاه و تناسب کاربری حریم ایستگاهها و کریدور حمل و نقل ریلی شهری در طرح‌های یادشده الزامی است.


۱۴ـ وزارت مسکن و شهرسازی موظف است شرح خدمات ترافیکی مناسب تهیه شده توسط شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور را در تهیه و تصویب در طرح‌های توسعه شهری اعمال نماید.


۱۵ـ وزارت کشور موظف است تمهیداتی را اتخاذ نماید که در اجرای کلیه طرحها و کاربریهای شهری، طرحها و تدابیر ترافیکی در اولویت اجرا قرار گیرند.


۱۶ـ وزارت مسکن و شهرسازی موظف است انتقال کاربریها بین شهرها را پیگیری نموده و در طرح‌های ناحیه‌ای و منطقه‌ای لحاظ نماید. همچنین در تهیه طرح‌های توسعه شهری مراکز عمده جذب جمعیت را به نحوی جانمایی کند که حجم ترافیک در مناطق پرتراکم شهری کاهش یابد.


۱۷ـ وزارت کشور موظف است نسبت به تدوین سیاستها و تدابیر حمل و نقل حومه‌ای بر مبنای طرح مجموعه شهری و طرح‌های توسعه شهری و همچنین برنامه اسکان جمعیت و نحوه توسعه آینده شهرها اقدام نماید.


۱۸ـ وزارتخانه‌های کشور و راه و ترابری موظفند برنامه چهارساله (۱۳۹۰ـ ۱۳۸۷) توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درون و برون شهری (ریلی و غیرریلی) را تا تاریخ ۱/۷/۱۳۸۷ جهت تصویب به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ارایه نمایند.


۱۹ـ [حذف ۱۳۹۶/۵/۱۸]


۲۰ـ [حذف ۱۳۹۶/۵/۱۸]


۲۱ـ [حذف ۱۳۹۶/۵/۱۸]


۲۲ـ [حذف ۱۳۹۶/۵/۱۸]


این تصـویب‌نـامه در تـاریخ ۵/۶/۱۳۸۷ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده‌ است.
معاون اول رئیس‎ جمهور ـ پرویز داودی