تصویب‌نامه درخصوص تأمین سبد کالای کلیه شاغلان و بازنشستگان دولت و نیروهای مسلح

تاریخ تصویب: ۱۳۸۶/۱۱/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۶/۱۲/۱۱

۱۹۲۷۸۹/ت۳۹۲۱۷هـ – ۱۳۸۶/۱۱/۲۸

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۴/۱۱/۱۳۸۶ بنا به پیشنهاد شماره ۳۲۱۲۰/۱ مورخ ۲۰/۱۱/۱۳۸۶ وزارت بازرگانی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:

۱ ـ [اصلاحی ۱۳۸۶/۱۲/۲]
کلیه شاغلان و بازنشستگان و مستمری‌بگیران و وظیفه‌بگیران دولت و نیروهای مسلح اعم از کارمندان رسمی، پیمانی و قراردادی (انجام کار معین، مشخص و شرکتی) تا سقف (۸/۳) میلیون نفر مشمول این تصویب‌نامه می‌باشند و منظور از سبد کالا، سبدی شامل (۵/۴) کیلوگرم) رروغن نباتی، (۸/۴) کیلوگرم شکر، (۸/۱) کیلوگرم نخود خام، (۸/۱) کیلوگرم عدس، (۶) کیلوگرم گوشت مرغ و (۳) کیلوگرم گوشت قرمز به ازای هر نفر است.

۲ ـ سبد کالاههای موضوع بند (۱) ‎‎‎ به‌ عنوان سبد رفاهی در اختیار کارکنان دولت و نیروهای مسلح اعم از شاغلان و بازنشستگان قرار می‌گیرد.

۳ ـ وزارت اموراقتصادی و دارایی مکلف است فهرست افراد موضوع بند (۱) را از دستگاههای اجرایی دریافت و به وزارت بازرگانی اعلام نماید.

تبصره ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز مکلف است فهرست اسامی کارکنان مشمول خود را به وزارت بازرگانی اعلام نماید.

۴ ـ کلیه وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی که آمار مشمولان واجد شرایط آنها از سوی دستگاههای موضوع بند (۳) اعلام می‌گردد، مکلفند نسبت به دریافت بن کالای ویژه سبد رفاهی از وزارت بازرگانی (ستاد بسیج اقتصادی) اقدام نمایند.

۵ ـ دستگاههای اجرایی مشمول، موظفند هنگام تحویل بن نسبت به دریافت وجه کالاهای سبد رفاهی از کارکنان (به ازای هر نفر یکصد و شصت هزار ریال) اقدام نموده و حداکثر تا پایان اردیبهشت سال ۱۳۸۷ نسبت به تسویه حساب بن‌های مزبور با ستاد بسیج اقتصادی و همچنین پرداخت وجوه مباشرین ذی‌ربط به وزارت بازرگانی (سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد بسیج اقتصادی) اقدام نمایند.

۶ ـ ستاد بسیج اقتصادی موظف است نسبت به چاپ و تحویل بن سبد رفاهی به وزارتخانه‌ها ‎‎‎ و نهادهای ذی‌ربط (غیر از سازمان اتکا) حداکثر در هفته اول اسفند سال‌ جاری اقدام نماید و دستگاههای ذی‌ربط مکلفند تا پایان اردیبهشت سال ۱۳۸۷ نسبت به تسویه حساب میزان توزیع بن‌ها با ستاد بسیج اقتصادی اقدام نماید.

تبصره ـ باتوجه به اینکه سازمان اتکا از طریق طرح حکمت کارت نسبت به توزیع کالای سبد رفاهی اقدام می‌نماید، به منظور تأمین هزینه‌های مرتبط، وجوه مربوط به هزینه چاپ بن سبد مذکور به نسبت تعداد سهمیه‌بگیر از سوی ستاد بسیج اقتصادی در پایان عملیات به سازمان یادشده پرداخت شود.

۷ ـ شرکتهای بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام کشور به عنوان دستگاههای مباشر تأمین‌کننده کالا موظفند نسبت به تحویل امانی کالا به اتحادیه‌های کارکنان دولت، فرهنگیان و سازمان اتکا اقدام نمایند.

۸ ـ‌ مابه‌التفاوت قیمت تمام شده کالاهای موضوع بند (۱) به شرح جدول پیوست که تأیید شده به مهر پیوست تصویب‌نامه هیئت‌وزیران است تا قیمت تحویلی به متقاضیان با احتساب هزینه‌های تبعی، افت، حمل و نقل و کارمزد توزیع از محل اعتبار ردیف “سرجمع سایر اعتبارات هزینه‌ای” دستگاهها توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور تأمین و در اختیار وزارت بازرگانی (دستگاههای مباشر) قرار می‌گیرد.

تبصره ۱ـ دستگاههای مباشر تأمین مکلفند حداکثر تا پایان مرداد سال ۱۳۸۷ نسبت به ارائه اسناد و مدارک خرید و توزیع به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان اقدام نمایند.

تبصره ۲ ـ سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان موظف است حداکثر تا پایان مهر سال ۱۳۸۷ نسبت به محاسبه قطعی یارانه موضوع این تصویب‌نامه و تسویه حساب نهایی اقدام نماید.

 ‎‎۹ ‌ـ سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان موظف است روند اجرایی عملیات فوق و گزارش حسن انجام کار در کلیه مراحل توزیع تا مصرف‌کننده نهایی را نظارت نموده و گزارش ماهانه آن را به هیئت‌‌وزیران ارائه کند.
‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎
‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ پرویز داودی
معاون اول رئیس جمهور