تصویب‌نامه در خصوص واگذاری کلیه سهام دولتی و متعلق به دولت در بورس

تاریخ تصویب: ۱۳۸۶/۱۱/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۶/۱۲/۱۴

۱۹۶۹۴۶/ت۳۹۱۹۲هـ – ۱۳۸۶/۱۲/۴

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۴/۱۱/۱۳۸۶ بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی ‎‎‎و به استناد بند (الف ) ماده (۱۴) قانون برنامه سوم‎‎‎ توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تنفیذی در ماده (۹) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳- تصویب نمود:

 ‎‎‎۱ – واگذاری کلیه سهام دولتی و متعلق بـه دولت در شرکت های مندرج در جدول پیوست شماره (۱) که تایید شده به مهر ،پیوست تصویب‌نامه هیئت وزیران ، می باشد ، مجاز است .

تبصره ۱- واگذاری کلیه سهام دولتی ومتعلـق بــه دولت در شرکتهایی که طبق مصوبات گذشته هیئت وزیران و از ابتدای بـرنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگــی جمـهوری اسلامـی ایـران فروش بخشی از سهام آنها به تصویب رسیده است نیز مشمول این بند می باشد.

تبصره ۲- سایر سهام دولتی ومتعلق به دولت در شرکتهایی که فهرست آن در جدول پیوست شماره (۱) این تصویب‌نامه درج نگردیده است ، در زمره شرکتهای مصوب واگذاری تعیین می گردند. شرکتهای مادر تخصصی یا صاحبان سهام دولتی مربوط مکلفند ظرف پانزده روز پس از ابلاغ این تصویب‌نامه فهرست شرکتهای موضوع این تبصره را به سازمان خصوصی سازی اعلام نمایند .

 ‎‎‎۲- کلیه سهام دولتی ومتعلــق بـه دولت در شرکتهای قابل واگذاری زیـر مجموعه ، قبل از اجـرای عملیات واگذاری به وزارت امور اقتصادی ودارایی منتقل می شود

 ۳- موارد استثنا واگذاری مطابق جدول پیوست شماره (۲) که تایید شده بـه مهر ، پیوست تصویب‌نامه هیئت وزیران است ، تعیین می گردند.

۴- روش واگذاری کلیه شرکتهای موضوع جـدول پیوست (۱) این تصویب نامه با اولویت بورس می باشد .

تبصره ـ کارگروهی متشکل از سازمان خصوصی سازی ، سازمان بورس و اوراق بهادار وشرکت مادر تخصصی مربوط مکلف است ظرف دو هفته پس از ابلاغ این تصویب‌نامه شرکتهای غیر قابل پذ یرش در بورس را مشخص نماید. پس از مدت یاد شده شرکتهایی که شرایط لازم جهت ارایه در بورس را ندارند توسط سازمان خصوصی سازی با استفاده از سایر روشهای مجاز واگذار می گردند.

‎‎‎ ۵- شرکتهای مادر تخصصی و صاحبان سهام دولتی مربوط مکلفند در مورد شرکتهای مصوب واگذاری که بنا به تشخیص سازمان بورس واوراق بهادار قابلیت پذیرش بورس را داشته اند،‌ ظرف یک ماه کلیه اسناد ومدارک مورد نیاز جهت پذیرش بورس را از طریق سازمان سازی خصوصی سازی به بورس ارسال دارند . همچنین این دسته از صاحبان سهام دولتی مکلفند نسبت به آماده سازی از جمله برگزاری مجامع عمومی به منطور اصلاح حسابها ، تغییر اساسنامه ،‌ تبدیل به شرکت سهامی عام ،‌ تغییر سرمایه و هرگونه اصلاحات مالی ، حقوقی ، نیروی انسانی ،‌ فیزیکی وغیره تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۷ و به نحوی که تا آخر تیرماه سال ۱۳۸۷ شرکت ،‌ مورد پذیرش نهایی بورس قرار گیرد، اقدام نمایند.

تبصره ـ انخاذ تصمیم در مورد چگونگی و لزوم حفظ بیست درصد (۲۰%)‌سهم دولت از بازار هر یک از شرکتهای مورد واگذاری مشمول صدر اصل (۴۴) قانون اساسی به عهده هیئت عالی واگذاری خواهد بود.

‎۶- سازمان خصوصی سازی مکلف است در ابتدای هر سال ،‌ برنامه زمان بندی فروش سالانه شرکتها را تهیه و به تصویب هیئت عالی واگذاری برساند .

‎‎‎۷- در خصوص مصادیق حاکمیتی شرکتها ، کارگروهی مرکب از وزارتخانه مربوط و وزارت امور اقتصادی و دارایی تصمیم گیری خواهد نمود. کارگروه یادشده‎‎ مکلف است ضمن شناسایی موارد حاکمیتی در هر شرکت نسبت به تفکیک وظایف یادشده ‎‎‎ از شرکت مورد واگذاری به منظور تبدیل آن به شخصیت حقوقی مناسب اقدام نماید. هر گونه اختلاف موضوع این بند بنا به نظر معاون اول رییس جمهور حل وفصل خواهد شد.

 ‎‎ ۸- سازمان خصوصی سازی مجازاست نسبت به واگذاری تدریجی سهام آن دسته از شرکتهای بورسی که با توجه به شرایط بازار تقاضای خرید بلوکی سهام آنها وجود ندارد بدون نیاز به درج آگهی عرضه سهام اقدام نماید.

 ۹- موارد اختلافی بین دستگهای اجرایی و وزارت امور اقتصادی و دارایی به معاون اول رییس جمهور جهت تصمیم گیری نهایی منعکس خواهد شد.

پرویز داودی
معاون اول رئیس جمهور ‎‎‎


جدول پیوست شماره (۱)

جدول پیوست شماره (۲)

 

[حذف سازمان‌های حسابرسی و حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از تصویب‌نامه واگذاری کلیه سهام دولتی و متعلق به دولت در بورس]

[تصویب‌نامه در خصوص حذف شرکتهای زیرمجموعه وزارت مسکن و شهرسازی از فهرست پیوست تصویب‌نامه در خصوص واگذاری کلیه سهام دولتی و متعلق به دولت در بورس]