راهبردهای زیست فناوری

تاریخ تصویب: ۱۳۸۶/۰۹/۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳۸۶/۱۰/۰۸

تاریخ ابلاغ: ۲۸/۰۹/۱۳۸۶ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ شماره ابلاغ: ۵۸۳۶/دش


شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۶۱۵ مورخ ۱۳۸۶/۹/۶ «راهبردهای زیست فناوری» را به شرح ذیل تصویب کرد:

 ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ماده ۱- دولت برای اجرای سند ملی زیست فناوری ضمن شفاف‌سازی وجوه تخصیصی به این حوزه، هر ساله بودجه‌های لازم را ذیل یک ردیف اعتباری معین براساس پیشنهاد شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری پیش‌بینی می‌نماید.

 ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ماده ۲- دولت حمایت‌های لازم را برای تسهیل و تشویق سرمایه‌گذاری در حوزه زیست فناوری از شرکتهای سرمایه‌گذاری با اولویت شرکتهای مستقر در مراکز رشد و پارکهای علمی فناوری بخش خصوصی و تعاونی برای اخذ تسهیلات بانکی فراهم می‌آورد.

 ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ماده ۳- دولت ترتیبات لازم را در جهت اولویت تخصیص‌ بخشی از وجوه مرتبط با بند «د» ماده ۱ قانون برنامه چهارم توسعه برای توسعه فناوری زیست صورت می‌دهد. دستورالعمل اجرایی این بند توسط شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری تهیه و تصویب می‌شود.

 ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ماده ۴- وزارتخانه‌ها و سازمانهای ذیربط موظف هستند اولویتهای مصوب شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری را در برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و تولیدی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، تحقیقاتی و دستگاههای اجرایی خود منظور نمایند.

 ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ماده ۵- با توجه به مقتضیات زیست فناوری، دولت نسبت به بازنگری در موضوع استقرار شرکتهای حوزه زیست فناوری در شعاع ۱۲۰ کیلومتری شهرهای بزرگ اقدام می‌نماید.

 ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ماده ۶- دولت تسهیلات و امکانات ویژه برای واردات مواد اولیه تحقیقاتی مورد نیاز دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی و شرکتهایی که فهرست و مشخصات آنها از سوی شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری اعلام می‌شود، فراهم می‌نماید.
دستورالعمل اجرایی این بند حداکثر ظرف مهلت سه ماه توسط شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری با همکاری وزارتخانه‌های ذیربط تهیه و تصویب می‌شود.

 ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ماده ۷- شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری و دستگاههای ذیربط موظف هستند با آینده‌نگری برای استفاده سریع از فرصت‌ها در جهت کسب آمادگی، استانداردها و تأییدیه‌های لازم را برای ورود محصولات زیست فناوری تولید شده داخل کشور به بازارهای ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم نمایند.

 ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ماده ۸- بنگاههای خصوصی کوچک و متوسط در زمینه زیست فناوری با تصویب شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری از جمله صنایع اثرپذیر محسوب می‌شوند.

 ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ماده ۹- نظر به اهمیت و ضرورت ایجاد زیست بانک مرکزی ایران در حفظ تنوع زیستی و ژنتیکی دبیرخانه شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری با تشکیل کارگروه ویژه مرکب از همه دستگاههای اجرایی که به نحوی درتشکیل مجموعه یا بانکهای ژنی و سلولی خاص فعالیت داشته و دارند سازوکارهای لازم را برای ایجاد زیست بانک ذخیره‌ای ملی فراهم آورده و این موضوع را از طریق تشکیل شبکه بانکهای ژنی کشور مدیریت نماید.

 ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ماده ۱۰- هیأت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی با همکاری دبیرخانه شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری نظارت بر حسن اجرای مصوبات آن را در این زمینه بر عهده دارد و موظف است گزارش اجرای سند ملی و فعالیت‌های وابسته به آن را سالیانه یکبار به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.

 ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ماده ۱۱- به منظور تعامل پویا، سازنده و مؤثر با مراکز تحقیقاتی خارج از کشور، دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی، شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری آیین نامه همکاریهای بین‌المللی را تهیه و به تصویب می‌رساند.

این مصوبه در ۱۱ ماده در جلسه ۶۱۵ مورخ ۶/۹/۸۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.